Plik

Po rozwinięciu grupy Plik z głównego menu użytkownik ma do wyboru poniższe opcje:

Część opcji dostępna jest tylko w wersji Standalone. Są to: Utwórz kopię, Przenieś do, Usuń szablon.

Nowy

Opcja pozwala na utworzenie nowego szablonu. Użytkownik ma możliwość utworzyć Pusty szablon lub Na podstawie szablonu.

Po wybraniu opcji Pusty szablon użytkownik zostanie przeniesiony do Konfiguratora nowego szablonu, który zostanie otwarty w nowej zakładce. (Patrz Nowy szablon)

Po wybraniu opcji Na podstawie szablonu zostanie otworzone systemowe okno otwieraniu pliku. Użytkownik może wskazać plik szablonu o rozszerzeniu .sp, który chce otworzyć.

Dla wersji Standalone po wybraniu opcji Na podstawie szablonu zostanie otworzone okno Utwórz nowy szablon na podstawie wzoru.

Użytkownik ma możliwość wyszukania szablonu wzorcowego korzystając z wyszukiwarki. Po wpisaniu w pole Wyszukaj wzór szablonu nazwy wzoru lub jego części lista poniżej wyszukiwarki pokaże pasujące elementy.

Aby wybrać szablon wzorcowy należy kliknąć jednokrotnie lewym przyciskiem myszy na wybrany szablon, a następnie zatwierdzić wybór przyciskiem Utwórz w prawej dolnej części ekranu. W przypadku niewybrania żadnego szablonu przycisk będzie niedostępny. Po naciśnięciu przycisku Utwórz szablon otworzy się w nowej karcie.

Użytkownik ma możliwość anulowania wyboru za pomocą przycisku Anuluj w prawej dolnej części ekranu lub przycisku X w prawej górnej części ekranu.

Otwórz

Opcja pozwala na otworzenie istniejącego szablonu. Po jej wybraniu użytkownikowi pokaże się systemowe okno otwierania pliku. Użytkownik powinien wskazać plik szablonu o rozszerzeniu .sp.

Dla wersji Standalone po wybraniu tej opcji pojawi się okno Otwórz szablon. Użytkownik mam możliwość wybrania szablonu do otworzenia z repozytorium lub z komputera lokalnego.

W przypadku wybrania opcji Z repozytorium użytkownik może wyszukać dany szablon poprzez pole Wyszukaj w sPrint… (wyszukiwanie odbywa się dynamicznie podczas wpisywania nazwy), odszukania szablonu w katalogach repozytorium lub wybrania z ostatnio używanych.

Na dole okna znajdują się standardowe przycisku Anuluj za pomocą, którego użytkownik może zamknąć okno bez otwierania pliku oraz Otwórz służący do otwarcia szablonu z pliku. Druga opcja jest nieaktywna do momentu wskazania przez użytkownika pliku. Szablon zostanie otwarty w nowej karcie.

W przypadku opcji Z komputera użytkownik może przeciągnąć plik na wyznaczone miejsce lub kliknąć opcję lub wybierz plik.

W oknie znajduje się informacja, że pliki zawierające szablony powinny mieć rozszerzenie .sp.

Po wybraniu opcji lub wybierz plik otworzy się standardowe okno Otwierania pliku. Po wskazaniu pliku oraz naciśnięciu przycisku Otwórz plik załaduje się na liście w oknie Otwórz szablon wraz ze statusem. Za pomocą przycisku X użytkownik może usunąć szablon z plików załadowanych do otwarcia.

Na dole okna znajdują się standardowe przycisku Anuluj, za pomocą którego użytkownik może zamknąć okno bez otwierania pliku oraz Otwórz służący do otwarcia szablonu z pliku. Druga opcja jest nieaktywna do momentu wskazania przez użytkownika pliku. Szablon zostanie otwarty w nowej karcie.

Utwórz kopię (dla wersji Standalone)

Opcja służy do tworzenia kopii otwartego szablonu. Po jej wybraniu pojawi się okno Utwórz kopię.

W oknie tworzenia kopii szablonu użytkownik może wpisać nazwę szablonu (Domyślnie jest to nazwa kopiowanego szablonu z dodaną liczbą w nawiasach okrągłych), opcjonalnie może uzupełnić opis kopii szablonu oraz wybrać miejsce w repozytorium gdzie ma być zapisana kopia szablonu. Na wysokości ścieżki zapisu po prawej stronie znajduje się przycisk tworzenia nowego folderu.

Na dole okna użytkownik znajdzie standardowe przyciski Anuluj do zamknięcia okna bez utworzenia kopii (taki sam efekt da naciśnięcie przycisku X w górnej prawej części okna) oraz Zapis do zatwierdzenia zapisu kopii szablonu.

Po kliknięciu przycisku Zapisz użytkownikowi ukaże się komunikat o utworzeniu kopii.

Pobierz

Opcja pozwala na pobranie wydruku w wybranym formacie. Jest ona dostępna po zapisaniu szablonu.

Użytkownik ma do wyboru jedną z dwóch możliwości.

  • Plik PDF – Opcja pozwala na pobranie pliku w formacie .pdf.
  • Plik XLS – Opcja pozwala na pobranie pliku w formacie .xls.
  • Plik XLSX – Opcja pozwala na pobranie pliku w formacie .xlsx.
  • Plik DOCX – Opcja pozwala na pobranie pliku w formacie .docx.
  • Plik źródłowy – Opcja pozwala na pobranie pliku w formacie .sp. Pliki w tym formacie można później otwierać w aplikacji za pomocą opcji Otwórz opisane powyżej.

Po wybraniu opcji Plik PDF w dolnej prawej części okna pojawi się komunikat o statusie pobrania pliku oraz plik zapisze się w domyślnej lokalizacji lub otworzy się okno do zapisu pliku (w zależności od ustawień przeglądarki).

Po wybraniu opcji Plik źródłowy komunikat oraz pobranie pliku będzie analogiczne jak przy wybraniu opcji Plik PDF.

Zmień nazwę

Opcja pozwala na zmianę nazwy szablonu. Po jej wybraniu nazwa szablonu na głównej belce zostanie podświetlona, użytkownik będzie miał możliwość jej zmiany. Zmiana nazwy jest również możliwa poprzez jednokrotne kliknięcie na nazwę na głównej belce.

Przenieś do (dla wersji Standalone)

Opcja pozwala na przeniesienie szablonu do innego folderu w repozytorium. Po jej wybraniu użytkownikowi pokaże się okno Przenieś szablon.

W prawym górnym roku okna znajduje się przycisk X za pomocą, którego użytkownik może zamknąć okno bez przenoszenia szablonu. Tuż pod nazwa okna znajduje się podgląd ścieżek Z (ścieżka, w której aktualnie znajduje się szablon) oraz Do (docelowa ścieżka przeniesiena szablonu). Poniżej znajduje się struktura repozytorium. Po wybraniu dowolnego folderu automatycznie aktualizuje się ścieżka Do.

Jeśli użytkownik potrzebuje cofnąć się do folderu nadrzędnego wystarczy kliknąć jednokrotnie na jego nazwę w ścieżce Do. Na tym samym poziomie po prawej stronie znajduje się przycisk dodawania nowego folderu. Za jego pomocą użytkownik może stworzyć folder w lokalizacji, w której aktualnie się znajduje (ścieżka Do). Po jego kliknięciu otworzy się okno Nowy folder, w którym użytkownik może wprowadzić nazwę nowego folderu.

W dolnej części okna znajdują się przyciski: Anuluj (zamyka okno bez przenoszenia szablonu) oraz Przenieś tutaj (przenosi szablon do ścieżki Do). Po naciśnięciu przycisku Przenieś tutaj okno Przenieś szablon zostanie zamknięte oraz na dole okna edycji szablonu pojawi się komunikat o przeniesieniu szablonu.

Drukuj

Opcja pozwala na wydrukowanie szablonu. Po jej wybraniu otworzy się okno Drukuj.

Po lewej stronie okna konfiguracji wydruku znajduje się podgląd pojedynczej stronu wydruku, informacji o ilości stron oraz możliwość przechodzenia pomiędzy nimi za pomocą poniższych przycisków:

Dostępne przyciski kolejno od lewej: pierwsza strona, poprzednia strona, następna strona, ostatnia strona.

Opcje konfiguracji wydruku:

  • Drukarka – Użytkownik ma możliwość wybrani drukarki z listy.
  • Liczba kopii – Użytkownik może wpisać liczbę kopii lub zwiększyć/zmniejszyć ilość za pomocą przycisku strzałek góra-dół.
  • Dwustronnie – Check określający czy wydruk ma być dwustronny czy jednostronny.
  • Strony – Opcja pozwala na wybranie stron do wydruku poprzez zaznaczenie opcji Wszystkie lub Wybierz oraz określenie zakresu stron w polach Od i Do.
Uwaga
Uwaga! Liczba w polu Od musi być większa od liczby w polu Do, w innym wypadku użytkownik zostanie o tym poinformowany poniższym komunikatem.

  • Rozmiar papieru – Użytkownik ma możliwość wybrania z listy rozmiaru papieru na jakim chce wydrukować szablon.
  • Orientacja – Użytkownik ma możliwość zmiany orientacji pomiędzy Pionową a Poziomą.
  • Podawanie papieru – Użytkownik ma możliwość wybrania podajnika papieru (jeśli drukarka ma taką opcję) dla wszystkich stron taki sam lub pierwszej strony inny niż dla pozostałych stron.
  • Obsługa papieru – Użytkownik ma możliwość wybrania drukowania jednostronnego lub dwustronnego.
  • Kolor wydruku – Użytkownik ma możliwość wyboru kolory wydruku pomiędzy Odcienie szarości lub Kolorowy. Na dole okna konfiguracji parametrów wydruku dostępne są dwa przyciski:
  • Anuluj – Pozwala anulować drukowanie.
  • Drukuj – Pozwala wydrukować szablon i zamyka okno konfiguracji wydruku. Użytkownik zostanie poinformowany o rozpoczęciu drukowania poniższym komunikatem w prawym dolnym rogu ekranu.

Ustawienia szablonu

Opcja pozwala zmienić ustawienia szablonu.

Opcje dostępne w ustawieniach szablonu:

  • Orientacja – Użytkownik może wybrać orientację pionową lub poziomą. Domyślna to orientacja pionowa.
  • Rozmiar szablonu – Z listy rozwijanej użytkownik może wybrać odpowiadający rozmiar stron szablonu. Do wyboru: letter, A3, A4, A5, B4, B5, niestandardowy.

Przy każdej opcji podane są wymiary w centymetrach. Domyślnie wybrany rozmiar to A4. Po wybraniu opcji Niestandardowy użytkownik może wpisać własne wymiary strony w jednej z trzech jednostek: centymetry, cale, piksele.

  • Marginesy – Użytkownik ma możliwość ustawienia marginesów: lewy, prawy, górny, dolny. Domyślne wartości to 2,5 cm. Jednostka dla wartości marginesów to centymetry.
Uwaga
Uwaga! Dolny i górny margines na obszarze roboczym są przedstawione jako sekcje domyślne, których nie można usunąć. (Patrz Sekcje)
  • Tło szablonu – Użytkownik ma możliwość ustawienia koloru tła szablonu. Domyślnym kolorem jest kolor biały. Po naciśnięciu na przycisk koloru rozwija się standardowe okno wyboru koloru.
Uwaga
Uwaga! Kolor tła szablonu będzie widoczny tylko w trybie podglądu.

W dolnej części okna znajdują się standardowo przyciski Anuluj do zamknięcia okna ustawień szablonu bez zapisywania zmian oraz Zapisz do zapisania zmian i zamknięcia okna ustawień szablonu.

Zobacz szczegóły szablonu

Opcja pozwala na wyświetlenie okna ze szczegółami szablonu.

Dane przedstawione na oknie Szczegóły szablonu:

  • Nazwa — Nazwa szablonu.
  • Opis — Opis szablonu lub informacja o jego braku.
  • Połączenie — Połączenie użytego do konfigurowania danych szablonu.
  • Baza danych — Baza wybrana w połączeniu w konfiguratorze danych szablonu.
  • Lokalizacja — Lokalizacja szablonu (w repozytorium dla wersji Standalone).
  • Ostatnio modyfikowany — Data i godzina ostatniej modyfikacji szablonu oraz nazwa użytkownika, który modyfikował szablon.
  • Utworzono — Data i godzina utworzenia szablonu oraz nazwa użytkownika, który utworzył szablon.

W dolnej części okna znajduje się przycisk Zamknij służący do zamknięcia okna. Taki sam efekt da naciśnięcie przycisku X w górnym prawym rogu okna.

Usuń szablon (dla wersji Standalone)

Opcja pozwala na usunięcie szablonu. Po jej wybraniu otwiera się okno do potwierdzenia operacji usunięcia.

Za pomocą przycisku Anuluj użytkownik może anulować usuwanie szablonu. Za pomocą przycisku Usuń użytkownik potwierdza usunięcie szablonu. W takim przypadku użytkownik zostanie przeniesiony do repozytorium, a szablon zostanie usunięty.

Czy ten artykuł był pomocny?