Typy rabatów
Typy rabatów stanowią predefiniowane w systemie wzorce, na podstawie których użytkownik ma możliwość definiować rabaty z określonymi warunkami ich naliczania.
Z poziomu zakładki Sprzedaż -> Typy rabatów, dostępna jest lista wszystkich typów rabatów towarowych oraz rabatów nagłówka, na której użytkownik może określić kolejność naliczania rabatów towarowych oraz promocji pakietowych.
Na liście dostępne są dwie kolumny:
- Typ – określa typ rabatu wskazując ogólne kryteria, według których system nalicza rabat, a które szczegółowo muszą one zostać określone przez operatora definiującego dany rabat.
- Priorytet – określany na typie rabatu wpływa na ustawienie domyślnego priorytetu dla nowo dodawanego rabatu, który determinuje kolejność naliczania rabatów (w pierwszej kolejności naliczony jest rabat o najniższej wartości priorytetu). Wyjątek stanowią rabaty nagłówka (procentowy i wartościowy) oraz rabaty pakietowe, które zawsze są naliczane jako ostatnie.
Wśród rabatów towarowych wyróżnia się:
- rabat nabywcy na artykuł – określonemu kontrahentowi lub kilku kontrahentom przysługuje specjalny rabat na dany artykuł lub kilka artykułów
- rabat nabywcy na grupę artykułów – określonemu kontrahentowi lub kilku kontrahentom przysługuje upust na artykuły z danej grupy/grup artykułów
- rabat grupy nabywców na artykuł – określonej grupie/grupom kontrahentów, np. partnerom danej firmy, którym przysługuje specjalny upust na dany artykuł lub kilka artykułów
- rabat grupy nabywców na grupę artykułów – analogicznie do wyżej opisanych
- rabat progowy na artykuł – ustalane są progi dotyczące ilości kupowanego artykułu/artykułów oraz wysokość rabatu dla każdego progu; np. poniżej 100 szt. danego towaru – brak rabatu, od 101 do 1000 szt. – 5% rabatu, powyżej 1000 szt. – 7%
- rabat kontrahenta na formę płatności – ustalany dla konkretnego kontrahenta/kontrahentów na daną formę płatności
- rabat grupy kontrahentów na formę płatności – analogicznie do Rabatu kontrahenta na formę płatności, z tą różnicą, że ustalany jest dla grupy/grup kontrahentów
Do promocji pakietowych zalicza się:
- pakiet stały – nadawany po dodaniu na dokument określonych artykułów (tworzących dany pakiet) tylko w ustalonej ilości lub jej wielokrotności.
- pakiet elastyczny – ustalany globalny próg ilościowy lub wartościowy, po przekroczeniu którego zostanie nadany rabat na wskazane w promocji towary lub grupy towarowe.
Do rabatów nagłówkowych zalicza się:
- procentowy rabat nagłówka – odmiana rabatu użytkownika; nadawany przez operatora bezpośrednio w nagłówku wystawianego dokumentu następnie rozbijany przez system na poszczególne elementy dokumentu; operator musi jedynie wcześniej określić, czy rabat ma być łączony z innymi rabatami poprzez dodawanie czy mnożenie.
- wartościowy rabat nagłówka – odmiana rabatu użytkownika; podobnie jak procentowy rabat nagłówka jest określany bezpośrednio w nagłówku wystawianego dokumentu i dzielony przez system na poszczególne elementy dokumentu proporcjonalnie do ich wartości.
- rabat nagłówka od wartości transakcji – rabat nadawany w zależności od zdefiniowanych progów wartościowych. Rabat nadawany może być zarówno w formie wartościowej jak i procentowej. Rabat zdefiniowany po stronie Comarch ERP Altum zostanie naliczony wyłącznie w transakcjach realizowanych w systemie Comarch Retail POS.