Podstawowa konfiguracja systemu – Informacje ogólne
Opcja Konfiguracja w zakładce System pozwala na określenie globalnych parametrów systemu Comarch ERP Altum.
Uwaga
Za uprawnienia do konfiguracji systemu dostępnej z poziomu System -> Konfiguracja, odpowiada parametr Dostęp do konfiguracji systemu znajdujący się w zakładce Inne uprawnienia na karcie grupy operatorów dostępnej z poziomu Konfiguracja -> Struktura firmy -> Grupy operatorów
Okno konfiguracji systemu podzielone jest na zakładki dedykowane różnym obszarom parametryzacji systemu.
Kolektor danych to przenośny terminal batchowy wyposażony w czytnik kodów kreskowych. Przeznaczony jest głównie do przeprowadzania inwentaryzacji w magazynie bądź w sklepie. Parametry umieszczone na zakładce Kolektor dostępnej w menu System → Konfiguracjapozwalają na konfigurację kolektora, z którym ma współpracować system Comarch ERP Altum. Dzięki temu możliwe jest pobranie danych z kolektora na arkusz inwentaryzacyjny (AI) za pomocą przycisku [Odczyt z kolektora]. Kolektory danych, z którymi współpracuje system to Zebex PDL20 oraz CipherLab 8300.
W obszarze zakładki wyróżniono pola:
Plik sterownika – wskazuje ścieżkę do pliku z rozszerzeniem .dll, odpowiedzialnego za połączenie z kolektorem. Domyślnie w folderze instalacyjnym systemu dostępne są pliki:
Comarch.B2.Collector.dll dla kolektora Zebex PDL20
Comarch.B2.Collector.CipherLab.dll dla kolektora CipherLab 8300
Wskazówka
Istnieje możliwość implementacji własnych bibliotek obsługujących inne kolektory danych.
Model kolektora – należy wskazać model kolektora z listy dostępnych modeli dla pliku sterownika
Uwaga
W celach testowych można skorzystać ze sterownika Comarch.B2.DummyCollector.dll, imitującego prawidłowe połączenie z kolektorem.
Kod kolektora – należy wybrać kod kolektora, spośród zdefiniowanych kolektorów batchowych w systemie w lokalizacji Konfiguracja → Ogólne → Urządzenia zewnętrzne
Port kolektora – należy wskazać port, do którego podłączony jest kolektor
Przycisk [Test kolektora] umożliwia przetestowanie połączenia z kolektorem.
Waga
Waga, bądź wago-skaner, to urządzenia przeznaczone do ważenia produktów o zmiennej masie, a co się z tym wiąże – zmiennej cenie. Parametry na zakładce Waga w menu System → Konfiguracjapozwalają na konfigurację wagi, z którą ma współpracować system Comarch ERP Altum. Dzięki temu możliwe jest zważenie produktu podczas dodawania artykułu (oznaczonego jako wagowy) na dokument.
Wagi, z którymi współpracuje system to Taurus TP150/1 oraz Elzab Neptun 2.
Wskazówka
Istnieje możliwość implementacji własnych bibliotek obsługujących inne wagi.
Pola niezbędne do uzupełnienia w celu konfiguracji wagi to:
Plik sterownika – pozwala na wskazanie ścieżki do pliku Comarch.B2.Weight.dll, odpowiedzialnego za połączenie z wagą
Dostępne wagi – należy wybrać model wagi z listy dostępnych modeli dla pliku sterownika
Typ, Nazwa, Wersja – pola zostaną uzupełnione automatycznie w wyniku wybrania pliku sterownika
Parametry portu – należy zdefiniować parametry portu, do którego podłączona jest waga. Po wskazaniu pliku sterownika poniżej w sekcji pojawi się informacja, w jaki sposób należy wprowadzać parametry. Parametry te powinny być ustawione tak samo, jak w systemie Windows z poziomu Menadżer urządzeń → Port komunikacyjny → Właściwości.
Przycisk [Test wagi] pozwala na przetestowanie połączenia z wagą.
Uwaga
W związku z tym, że wagi/wago-skanery montowane są w boksie blatu kasowego i wykorzystywane głównie na stanowiskach sprzedaży, ich konfiguracja musi być dokonana właśnie na tych stanowiskach.
Waga metkująca
Waga metkująca (etykietująca) to urządzenie pozwalające, poza zważeniem towaru, na wydruk etykiety z kodem kreskowym produktu. Wagę metkującą, z którą ma współpracować system Comarch ERP Altum, można skonfigurować z poziomu zakładki Waga metkująca w menu System → Konfiguracja.
Pola niezbędne do uzupełnienia w celu konfiguracji wagi metkującej to:
Plik sterownika – pozwala na wskazanie ścieżki do pliku Comarch.B2.LabellingScale.dll, odpowiedzialnego za połączenie z wagą.
Wskazówka
Istnieje możliwość implementacji własnych bibliotek obsługujących inne wagi.
Dostępne wagi – należy wskazać model wagi z listy dostępnych modeli dla pliku sterownika. Waga metkująca, z którą współpracuje system, to Novitus DibalL860DB.
Wersja, Opis, Dział wagi – polach zostaną uzupełnione automatycznie po wybraniu pliku sterownika
Typ ceny – należy wybrać typ ceny, który będzie wykorzystywany podczas używania wagi metkującej spośród typów cen dostępnych w systemie
Poniżej parametrów konfiguracyjnych wagi metkującej znajduje się tabelka mapowania stawek VAT. Należy w niej ustalić wartości stawek VAT wagi, jakie będą odpowiadały poszczególnym stawkom systemowym.
Uwaga
W związku z tym, iż najczęściej wagi metkujące przeznaczone są do samodzielnego ważenia przez konsumentów produktów w sklepie i drukowania etykiet z ich kodem kreskowym, konfiguracja wagi z systemem Comarch ERP Altum nie jest konieczna. Waga fizycznie nie musi być podpięta do systemu. Konieczne jest natomiast wprowadzenie do wagi kodów EAN wagowych, które zostały zdefiniowane w systemie Comarch ERP Altum dla artykułów. Kod wydrukowany na wadze może być zaczytany czytnikiem do systemu. Artykuł zostanie rozpoznany przez system na podstawie zdefiniowanego kodu, a jego cena zostanie przeliczona na podstawie wagi artykułu.
Terminal płatniczy
Terminal płatniczy to mobilne urządzenie służące do akceptacji kart płatniczych podczas dokonywania transakcji w punktach handlowo-usługowych. Konfiguracja terminala płatniczego, z którym ma współpracować system Comarch ERP Altum, odbywa się z poziomu zakładki Terminal płatniczyw menu System → Konfiguracja. Po ukończeniu konfiguracji terminala płatniczego możliwe jest dokonywanie transakcji w systemie z wykorzystaniem formy płatności typu Karta.
Terminale płatnicze, z którymi współpracuje system to:
Hypercom T4220 – Elavon (RS232)
Verifone VX 520 – Eservice (RS232)
Polcard (TCP/IP).
Pola niezbędne do uzupełnienia w celu konfiguracji terminala płatniczego to:
Plik sterownika – pozwala na wskazanie ścieżki do pliku z rozszerzeniem .dll, odpowiedzialnego za sterowanie terminalem płatniczym. Domyślnie w folderze instalacyjnym systemu dostępne są pliki:
Comarch.B2.Terminal.Elavon.dll dla Hypercom T4220
Comarch.B2.Terminal.Eservice.dll dla Verifone VX 520
Wskazówka
Istnieje możliwość implementacji własnych bibliotek obsługujących inne terminale płatnicze.
Typ połączenia – należy wybrać opcję typu połączenia z terminalem Port szeregowy lub TCP/IP
W przypadku typu połączenia TCP/IP dla pola:
Adres IP – należy podać IP terminala płatniczego
Natomiast dla typu połączenia Port szeregowy dla pola:
Port szeregowy – należy wskazać port COM, do którego podłączony jest terminal.
Uwaga
W celach testowych można skorzystać ze sterownika Comarch.B2.DummyTerminal.dll imitującego prawidłowe połączenie z terminalem.
Wymiana danych
Zakładka Wymiana danych w menu System → Konfiguracjapozwala na określenie parametrów niezbędnych do przesyłania informacji z systemu Comarch ERP Altum do innych platform. Jej obszar jest podzielony na sekcje:
EDI
E-deklaracja
Pliki JPK
Przelewy
SENT
Opis parametrów w zakładce Wymiana danych:
EDI
W sekcji EDI znajduje się mechanizm do importu i eksportu danych do platformy EDI
Uwaga
Sekcja EDI dostępna jest wyłącznie dla operatorów posiadających licencję do korzystania z platformy EDI. W przypadku braku licencji sekcja będzie niewidoczna.
W sekcji wyróżniono pola:
Folder plików eksportowanych – należy wskazać lokalizację, do której będą zapisywane eksportowane z systemu pliki
Sposób porządkowania plików – należy wybrać strukturę katalogów, w ramach której będą zapisywane pliki. Wyróżnione są opcje:
TypDokumentu – porządkuje pliki według typów dokumentów, tworząc podkatalogi Orders i Invoices
KodKontrahenta – porządkuje pliki według kodów kontrahentów, tworząc podkatalogi dedykowane konkretnym kontrahentom
TypDokumentu_KodKontrahenta – tworzy podkatalogi z podziałem na typy dokumentów, i nazwą tworzoną katalogu według klucza typ dokumentu_kod kontrahenta
KodKontrahenta_TypDokumentu – tworzy podkatalogi z podziałem na kod kontrahenta, i nazwą katalogu według klucza kod kontrahenta_typ dokumentu
TypDokumentu\KodKontrahenta – tworzy podkatalogi w strukturze dwupoziomowej, gdzie katalogi nadrzędne grupują pliki według typów dokumentów, a następnie katalogi podrzędne dzielą pogrupowane pliki wg kodów kontrahentów
KodKontrahenta\TypDokumentu – tworzy podkatalogi w strukturze dwupoziomowej, gdzie katalogi nadrzędne wstępnie grupują pliki według kodów kontrahentów, a następnie katalogi podrzędne dzielą pogrupowane pliki wg typów dokumentów
Folder plików importowanych – należy wskazać lokalizację folderu plików importowanych do systemu
Przenoś wczytane pliki do podkatalogu – jeżeli zostanie zaznaczona ta opcja, to w wybranej ścieżce zostanie utworzony podkatalog Done, do którego zostaną automatycznie przeniesione pliki EDI, które zostały zaimportowane przez użytkownika.
Sekcja Przelewy pozwala na wskazanie katalogu zapisu dla dokumentów zestawienia poleceń przelewów oraz zestawienia poleceń zapłaty. W polu Katalog plików wymiany, użytkownik ma możliwość wskazania katalogu zapisu plików, dzięki czemu nie ma konieczności wskazywania ścieżki do miejsca eksportu plików na każdym formularzu dokumentów ZPP oraz ZPZ.
SENT
Sekcja SENT pozwala użytkownikowi na konfigurację usługi Web Service w celu przesyłania komunikatów w formacie .xml na portal Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC). Komunikaty takie są zgodne ze specyfikacją techniczną udostępnioną na portalu.
Wyżej wymienione opcje dostępne są po zaznaczeniu na formularzu firmy parametru Monitorowanie transportu SENT. W przeciwnym wypadku obszar SENT będzie niewidoczny.
Komputer
Zakładka Komputer w menu System → Konfiguracjapozwala na konfigurację parametrów dotyczących poszczególnych funkcjonalności systemu oraz parametrów umożliwiających współpracę systemu z innymi aplikacjami.
Parametry podzielone są na sekcje:
Parametry ogólne
Wydruki
Załączniki
Eksport do arkusza kalkulacyjnego
Polityka haseł
Parametry ogólne
W ramach grupy parametrów ogólnych wyróżniono:
Współpraca z Comarch ERP Altum HR – umożliwia wymianę podstawowych danych pracowników pomiędzy systemami Comarch ERP Altum i Comarch ERP Altum HR
Uwaga
Współpraca z systemem Comarch ERP Altum HR jest możliwa tylko w polskiej wersji bazy danych.
Współpraca z WMS – parametr jest niedostępny do edycji i jest ustawiany automatycznie po zainstalowaniu aplikacji Comarch WMS
Automatyczne dołączanie nowo dodanego centrum do obiektów dostępnych w centrum nadrzędnym – domyślnie zaznaczony
Globalny – wartość limitu czasu, po którym operacja zostanie przerwana, dla wszystkich użytkowników. Parametr jest domyślnie zaznaczony z wartością 60 sekund. Wartość tę może zmienić tylko użytkownik należący do grupy B2_admin.
Operatora – wartość timeoutu transakcji dla zalogowanego użytkownika
Stosowany czas wyświetlania komunikatów – możliwość określenia czasu wyświetlania komunikatów informacyjnych w systemie Comarch ERP Altum. Dostępne opcje:
Globalny – umożliwia ustalenie czasu wyświetlania komunikatów dla wszystkich operatorów. Parametr jest domyślnie zaznaczony z wartością 10 sekund. Wartość domyślnego timeoutu czasu wyświetlania komunikatów może zmienić tylko użytkownik należący do grupy B2_admin.
Operatora – umożliwia ustalenie domyślnego czasu wyświetlania komunikatów dla zalogowanego operatora
Stosowany czas opóźnienia autofiltra – określa, po jakim czasie od zmiany pola filtra system zacznie wyszukiwać nowe wyniki. Dostępne opcje:
Globalny – umożliwia ustalenie czasu opóźnienia autofiltra dla wszystkich operatorów. Parametr jest domyślnie zaznaczony z wartością 750 ms. Wartość czasu opóźnienia autofiltra może zmienić tylko użytkownik należący do grupy B2_admin.
Operatora – umożliwia ustalenie czasu opóźnienia autofiltra dla zalogowanego operatora
Domyślne ustawienie autofiltra – odpowiada za warunek filtrowania na wszystkich kolumnach i listach. Dostępne opcje:
Rozpoczyna się od – parametr domyślnie zaznaczony, na listach prezentowane są wyniki wyszukiwania rozpoczynające się od wprowadzonej frazy.
Zawiera – na listach prezentowane są wyniki wyszukiwania zawierające wprowadzoną frazę.
Dodatkowo, przy zaznaczeniu opcji Pozwalaj na zmianę, na wszystkich kolumnach i listach autofiltra istnieje możliwość zmiany warunku filtrowania. Opcja ta dostępna jest po naciśnięciu na kontrolkę autofiltra.
Uwaga
W przypadku odznaczonego parametru Pozwalaj na zmianę, nie będzie widoczna ikona prezentująca warunek filtrowania na kolumnach i listach.
Domyślne działanie wyszukiwania przyrostowego – odpowiada za warunek wyszukiwania w kolumnach na wszystkich listach. Dostępne opcje:
Rozpoczyna się od – parametr domyślnie zaznaczony, na listach zaznaczane są wyniki wyszukiwania rozpoczynające się od wprowadzonej frazy.
Zawiera – na listach zaznaczane są wyniki wyszukiwania zawierające wprowadzoną frazę.
Domyślny edytor Crystal Reports– umożliwia wskazanie programu pozwalającego na edycję raportów Crystal. Aby wskazać aplikację użytkownik powinien wybrać przycisk znajdujący się obok pola, a następnie wybrać plik z rozszerzeniem .exe, który będzie uruchamiał edytor raportów typu Crystal.
Rejestruj wykonanie wydruków w systemie – zaznaczenie opcji spowoduje, że każde wykonanie wydruku będzie logowane i dostępne na liście wydruków wykonanych w systemie.
Załączniki
System pozwala przechowywać załączniki w bazie danych lub w zewnętrznym folderze. W sekcji Załączniki wyróżniono parametry pozwalające na konfigurację załączników:
Folder załączników – miejsce docelowe zapisu załączników na komputerze
Ogranicz obszar w bazie dla załączników do – możliwość określenia maksymalnego rozmiaru w MB, GB lub TB
Rozmiar miniatury zdjęcia na listach (w pikselach) – określa rozmiar wyświetlanych miniatur dla artykułów na liście artykułów oraz na liście elementów dokumentów
Sekcja Polityka haseł pozwala na zarządzanie hasłami użytkowników niedomenowych, których konto nie jest zintegrowane z Windows. Ustawienia tej sekcji są przenoszone na karty operatorów, przy czym dla operatorów administracyjnych db owner zostanie przeniesiony wyłącznie parametr Wymagaj mocnego hasła użytkownika niedomenowego.
Uwaga
Dla baz konwertowanych z wcześniejszych wersji systemu parametry są domyślnie odznaczone, natomiast dla baz nowo kreowanych – zaznaczone.
Uwaga
Parametry Wymagaj okresowej zmiany hasła użytkownika niedomenowego oraz Wymagaj mocnego hasła użytkownika niedomenowego nie zostaną uwzględnione dla operatorów z odznaczonym parametrem Polityka haseł określona w konfiguracji systemu, dostępnym na karcie operatora. W takim przypadku zmiana parametrów musi być dokonywana bezpośrednio na karcie danego operatora, o czym użytkownik zostanie poinformowany podczas zapisu zmian w konfiguracji.
Formularze
Na zakładce Formularze w menu System -> Konfiguracjazostała udostępniona możliwość importu oraz eksportu zmian w ustawieniach interfejsu wprowadzonych przez operatorów na formularzach (za pomocą Edytora interfejsu). Zmiany (dla grup operatorów) eksportowane są do pliku, który następnie może zostać importowany na innym stanowisku, tak aby ustawienia wyglądu dla stanowisk były takie same.
Drukarka fiskalna
System Comarch ERP Altum współpracuje z następującymi modelami drukarek:
Elzab Mera
Elzab Omega
Emar Printo 57T
Epson TM-T801 FV
Innova Market
Novitus
Posnet Thermal
Parametry umieszczone na zakładce Drukarka fiskalna w menu System → Konfiguracjapozwalają na konfigurację drukarki fiskalnej, z którą ma współpracować system Comarch ERP Altum. Dzięki temu możliwa jest fiskalizacja dokumentów po stronie systemu, skutkująca wysłaniem wydruku na drukarkę fiskalną.
W ramach pól niezbędnych do uzupełnienia w obszarze zakładki wyróżniono:
Plik sterownika – plik Comarch.B2.Printer2.dll zawierający sterowniki do drukarek fiskalnych
Wskazówka
W celach testowych można skorzystać ze sterownika Comarch.B2.DummyPrinter.dll imitującego prawidłowe połączenie z drukarką.
Model drukarki – w tym miejscu należy wskazać model drukarki z listy dostępnych modeli dla pliku sterownika
Port drukarki – należy wskazać port, do którego jest podłączona drukarka fiskalna
Typ, Nazwa, Wersja – w tych polach zostaną uzupełnione ogólne informacje o specyfikacji sterownika obsługującego dostępne modele drukarek
Mapowanie – w tym polu znajduje się lista dostępnych w systemie mapowań stawek VAT. Dla wskazanego mapowania w tabeli poniżej należy ustalić wartości stawek VAT wagi, jakie będą odpowiadały poszczególnym stawkom systemowym. Użytkownik ma możliwość utworzenia wielu mapowań stawek VAT dla drukarek. W tym celu poniżej tabelki, w polu Nowe mapowanie należy określić nazwę mapowania oraz w polu Grupa stawek VAT wskazać grupę, dla której mapowane będą stawki VAT (domyślnie podpowiada się grupa stawek ustawiona dla firmy głównej). Po naciśnięciu przycisku [Utwórz] na liście mapowań pojawi się nowa wartość, a w widoku tabelki pojawią się puste pola do określenia symboli fiskalnych.
Ponadto użytkownik ma możliwość określenia parametrów takich jak:
Drukuj numer dokumentu – drukuje numer systemowy paragonu/faktury na drukarce fiskalnej
Drukuj rabat na pozycji – drukuje wysokość nadanego rabatu dla danej pozycji na paragonie
Loguj kasjera na starcie – drukuje informacje o numerze stanowiska oraz numerze operatora przy uruchomieniu drukarki
Drukuj faktury fiskalne – drukuje faktury na drukarce fiskalnej obsługującej taką funkcję. Dodatkowo w menu System → Konfiguracja musi być włączona funkcja Fiskalizacja faktur na zakładce Handel. W przypadku, gdy drukarka fiskalna nie obsługuje wydruku faktury, zostanie wydrukowany paragon.
Drukuj NIP nabywcy – drukuje numer NIP nabywcy wskazanego na dokumencie na drukarce fiskalnej posiadającej taką funkcję. Numer NIP pobierany jest z karty kontrahenta – nabywcy wskazanego na dokumencie, a w przypadku kontrahenta Nieokreślony bezpośrednio z fiskalizowanego dokumentu z pola NIP prezentowanego w sekcji Nabywca na zakładce Kontrahenci.
Identyfikator artykułu – w zależności od wskazanej wartości parametru: Nazwa lub Kod, kiedy wyłączona jest obsługa nazwy fiskalnej lub brak nazwy fiskalnej przy włączonej obsłudze, podczas fiskalizacji dokumentów na drukarkę fiskalną zostanie przekazana nazwa lub kod artykułu.
Oznaczenie stanowiska – drukuje na dokumencie symbol wprowadzony w tym polu (określający stanowisko, na którym realizowana jest sprzedaż fiskalna)
Przycisk [Test połączenia] umożliwia weryfikację połączenia z drukarką fiskalną.