Zakładka Ogólne

Zakładka Ogólne na formularzu szczegółów pozycji zawiera podstawowe informacje o pozycji. Standardowo zakładka ta jest podzielona na kilka sekcji (w zależności od dokumentu i artykułu):

  • Artykuł
  • Kalkulacja
  • Subpozycje

Formularz dodawania pozycji

Oprócz wymienionych sekcji, w górnej części zakładki znajdują się pola:

  • Obsługa transakcji – umożliwia wskazanie pracownika obsługującego daną transakcję
  • Precyzja ceny – określa ilość miejsc po przecinku prezentowaną w polach z cenami, w kalkulacji i na liście pozycji dokumentu. Zakres precyzji cen (od 1 do 4 miejsc po przecinku) dostępny na liście uzależniony jest od ustawień precyzji ceny na definicji danego typu dokumentu.
  • SENT – parametr pozwala na obsługę monitorowania przewozu towarów na pozycji.
  • Kontrola: ilość * cena = wartość – zaznaczenie tego parametru pozwoli na wpisanie tylko takiej wartości dla pozycji, która może być wyliczona jako iloczyn ilości i ceny. W przypadku braku spełnienia warunku tej formuły wartość zostanie zmieniona przez system.
  • Odwrotne obciążenie – parametr pozwala na obsługę odwrotnego obciążenia na pozycji. Więcej informacji o działaniu tej funkcjonalności znajduje się w artykule Obsługa odwrotnego obciążenia.

Sekcja Artykuł zawiera pola:

  • Artykuł – pole, w którym należy wskazać artykuł, który ma znaleźć się na dokumencie. Wybrać można jedynie artykuł aktywny, zdefiniowany w słowniku Artykuły.
  • Opis – pole prezentujące opis umieszczony na karcie wybranego artykułu
  • Kod CN – pole umożliwiające wprowadzenie kodu celnego danego towaru, wykorzystywanego w obrocie handlowym UE. W przypadku zaznaczenia parametru SENT, należy wskazać kod CN, dla którego zaznaczono parametr Przesyłaj do SENT.
  • Kraj pochodzenia – pole umożliwiające wprowadzenia kraju, z jakiego pochodzi dany artykuł. Wartość pola jest pobierana z karty artykułu, ale może być modyfikowana przez użytkownika.

Po wyborze artykułu, w sekcji Kalkulacja można określić szczegóły ceny, wykorzystując pola:

  • Ilość – określa ilość artykułu, jaka ma znaleźć się na dokumencie. Po wskazaniu na pozycji dokumentu jednostki pomocniczej możliwa jest edycja ilości zarówno w jednostce pomocniczej jak i jednostce podstawowej.
  • Jm. – pole z symbolem jednostki przypisanej do artykułu. Automatycznie wyświetlana jest jednostka podstawowa lub – jeśli została zdefiniowana – jednostka pomocnicza, ustawiona jako domyślna dla danego typu dokumentu. Można ją zmienić na inną jednostkę przypisaną i aktywną na karcie artykułu.
  • Cena początkowa (N)/(B) – cena netto/brutto jednej jednostki artykułu, od której naliczane będą rabaty. Cena pobierana jest z aktualnego, aktywnego cennika dla wybranego typu ceny i przeliczana na walutę dokumentu.
  • Rabat (%) – wielkość procentowa sumy rabatów, naliczona na bieżącą pozycję dokumentu
  • Cena (N)/(B) – cena netto/brutto jednej jednostki artykułu, wyrażona w walucie dokumentu, po uwzględnieniu rabatów
  • (Cena) nabycia – cena nabycia artykułu, wyrażona w walucie systemowej. Pole dostępne na dokumentach przychodowych.
  • Wartość (N)/(B) – wartość netto/brutto pozycji, wyrażona w walucie dokumentu
  • (Wartość) nabycia – pole dostępne tylko dla dokumentów przychodowych. Prezentuje wartość nabycia artykułu, wyrażoną w walucie systemowej firmy, która jest właścicielem dokumentu.
  • Punkty – suma punktów, jakie otrzyma kontrahent przy zakupie artykułu. Punkty definiowane są w cenniku.
  • Stawka VAT – domyślnie, wyświetlana jest stawka przypisana do artykułu. Gdy stawka przypisana do artykułu jest nieaktywna, system pobiera stawkę ustawioną w konfiguracji, jako stawka domyślna, która podlega edycji.
  • Objętość – objętość artykułu pobrana z karty artykułu
  • Waga netto – waga netto artykułu pobrana z karty artykułu
  • Waga brutto – waga brutto artykułu pobrana z karty artykułu
  • Grupa towarowa JPK oraz Procedura JPK – pola dostępne na szczegółach pozycji dokumentów:
    • faktur sprzedaży i ich korekt
    • paragonów i ich korekt
    • korekt ręcznych
    • faktur zakupu (wyłącznie w przypadku pola Procedura JPK)

Domyślnie prezentują wartości zdefiniowane w analogicznych polach na karcie artykułu, pobierane z dedykowanego słownika uniwersalnego (z możliwością zmiany przez użytkownika).

Uwaga
Po synchronizacji dokumentu z Comarch Retail POS, w systemie Comarch ERP Altum wartości pól Grupa towarowa JPK oraz Procedura JPK zostaną ustawione automatycznie na podstawie karty artykułu.

Dla zamówień oraz ofert, w tej sekcji, istnieją dodatkowe pola:

  • Czas dostawy (dni) – pole pozwalające na określenie czasu dostawy artykułu. Wartość pola jest automatycznie aktualizowana, zgodnie z cennikiem artykułu. Istnieje możliwość edycji.
  • Data realizacji – określa datę, do kiedy dana pozycja zamówienia powinien zostać zrealizowany, tzn. sprzedany/wydany klientowi lub dostarczony nam przez dostawcę. Zmiana wartości dla czasu dostawy determinuje zmianę daty realizacji i odwrotnie.

Sekcja Subpozycje zawiera listę z następującymi danymi:

  • Lp. – liczba porządkowa subpozycji
  • Magazyn – określa magazyn, z którego pobierane są zasoby lub na który ma trafić dany zasób. Jeśli w nagłówku wskazano konkretny magazyn, nie ma możliwości edycji magazynu bezpośrednio na subpozycjach dokumentów przychodowych. W przypadku dokumentów rozchodowych, pole to nie podlega edycji, z wyjątkiem dokumentu ZS, na którym subpozycja nie jest powiązana z zasobem.

Kolejne kolumny zawierają cechy przypisane do danego artykułu i wpływające na partię. System umożliwia wystawienie dokumentu na jeden artykuł o różnych wartościach poszczególnych cech. Następnie występują pola:

  • Data dostawy – kolumna dostępna na dokumentach rozchodowych, prezentuje datę przyjęcia towaru na magazyn
  • Dokument – kolumna dostępna na dokumentach rozchodowych. Prezentuje numer dokumentu magazynowego, na podstawie którego artykuł został przyjęty na magazyn.
  • Dokument pierwotny – kolumna dostępna na dokumentach rozchodowych. Dostarcza informacji nt. dokumentu, jaki pierwotnie wprowadził zasób na magazyn. Np. jeśli artykuł został przyjęty na magazyn A dokumentem PZ, a następnie przesunięty na magazyn B dokumentem MM, to w tej kolumnie, dla magazynu B, prezentowany jest numer dokumentu PZ.
  • Ilość – ilość artykułu (subpozycji), wyrażona w jednostce określonej w sekcji Kalkulacja, pobierana z magazynu w ramach danego dokumentu (w przypadku dokumentów rozchodowych) lub która ma trafić na magazyn (w przypadku dokumentów przychodowych). Dla dokumentów przychodowych, pole to jest edytowalne bezpośrednio w tabeli.
  • Rezerwacja ilości – pole dostępne tylko na subpozycji dokumentu ZS/ZWE. Zaznaczony parametr informuje o tym, że dokonana rezerwacja blokuje do sprzedaży określoną ilość bez wskazania konkretnej dostawy.
  • Wartość zakupu – wartość subpozycji, wyrażona w walucie systemowej firmy, która jest właścicielem dokumentu
  • Wartość nabycia – wartość zakupu subpozycji powiększona o koszty dodatkowe, wyrażona w walucie systemowej firmy, która jest właścicielem dokumentu
  • Waluta – (kolumna domyślnie ukryta) prezentuje symbol waluty systemowej firmy, która jest właścicielem dokumentu
  • Ma dostawę – kolumna dostępna gdy w systemie ustawiono metodę kolejkowania zasobów na AVCO. Informuje o tym, czy subpozycja pobiera zasób z magazynu, czy też jest niepowiązana z żadnym zasobem.

W przypadku metody kolejkowania zasobów AVCO, kolumny Data dostawy, Dokument oraz Dokument pierwotny zawsze są puste. O tym, czy na dokumencie pobrany został zasób, świadczy parametr w dodatkowej kolumnie Ma dostawę.




Zakładka Kalkulacja

Zakładka ta jest rozwinięciem sekcji Kalkulacja z zakładki Ogólne. W zależności od dokumentu oraz uprawnień wyodrębnione zostały na niej sekcje:

  • Kalkulacja
  • Waluta
  • Marża
  • Struktura rabatu

Oprócz nich w górnej części zakładki, podobnie jak na zakładce Ogólne, umieszczone zostały pola Precyzja ceny i Kontrola.

Zakładka Kalkulacja na formularzu dodawania artykułu na dokumencie FS
Zakładka Kalkulacja na formularzu dodawania artykułu na dokumencie FS

Sekcja Kalkulacja zawiera takie same pola jak sekcja Kalkulacja na Zakładce Ogólne.

Dodatkowe pola występujące w tej sekcji na zakładce Kalkulacja to:

  • cena początkowa (N)/(B) – prezentuje aktualną cenę jednej jednostki artykułu pobraną z aktualnego, aktywnego cennika, wyrażoną w walucie zdefiniowanej w tym cenniku przy danym artykule
  • cena (N)/(B) – prezentuje aktualną cenę jednej jednostki artykułu, po uwzględnieniu rabatów i wyrażona jest w walucie artykułu (zdefiniowanej w cenniku, z którego pobierana jest cena początkowa)
  • wartość (N)/(B) – prezentują wartość wskazanej ilości artykułu, wyrażoną w walucie, kolejno: pierwsze – artykułu (zdefiniowanej w cenniku, z którego pobierana jest cena początkowa), drugie – systemowej

Sekcja Waluta ma charakter informacyjny i jest nieedytowalna. Prezentuje informacje o walutach i kursach oraz dacie pobrania kursów. Dane te są tożsame z danymi prezentowanymi w nagłówku dokumentu i pobierane są automatycznie.

Kursy prezentowane są w następującej kolejności:

  • kurs waluty artykułu do waluty dokumentu
  • waluta dokumentu
  • kurs waluty systemowej do waluty dokumentu

Sekcja Marża występuje tylko na dokumentach rozchodowych. Przedstawia ona:

  • wartość netto zakupu
  • wartość netto nabycia (pole z wartością nabycia nie występuje na OS)
  • marżę – wyrażoną wartościowo i procentowo

Pola z wartościami zakupu oraz nabycia kalkulowane są automatycznie i nie można ich edytować. Marża również wyliczana jest automatycznie na podstawie danych w sekcji Kalkulacja. Jeśli marża narzucona na artykuł jest niezgodna z życzeniem użytkownika, może on zmodyfikować jej procentową wartość, co jednocześnie spowoduje ponowne przeliczenie wartości pól Marża (wyrażonych wartościowo) oraz Rabat, Cena i Wartość w grupie Kalkulacja.

Sekcja Struktura rabatu dostępna jest na dokumentach rozchodowych OS, ZS, PAR, FS i WZ, ale tylko jeśli operator należy do grupy operatorów, która ma włączone uprawnienie Dostęp do struktury rabatów na zakładce Konfiguracja Struktura Firmy Grupy operatorów Inne uprawnienia.

Sekcja jest zwijana/rozwijana za pomocą strzałki umieszczonej na jej nagłówku. Prezentuje szczegółowa listę rabatów naliczonych na daną pozycję.




Zakładka Dostawy

Zakładka Dostawy dostępna jest tylko dla artykułów o typie Towar. Podzielona została na sekcje:

  • Ilość
  • Cechy
  • Subpozycje
  • Partie/dostawy (dostępna tylko dla dokumentów rozchodowych)

Sekcje: Ilość, Cechy oraz Subpozycje, zawierają pola tożsame z polami na zakładce Ogólne. Wszelkie zmiany wprowadzone na zakładce Ogólne są przenoszone na zakładkę Dostawy i odwrotnie.

Zarządzanie zasobami na pozycji dokumentu

W sekcji Subpozycje na formularzu dodawania pozycji dla dokumentów rozchodowych obok tabelki subpozycji umieszczone zostały pola umożliwiające zmniejszenie (w przypadku FS i PAR) oraz odwiązanie (w przypadku ZS), zasobów przeniesionych z magazynu na dokument.

W tym celu należy:

  • zaznaczyć odpowiednią subpozycję
  • w polu Ilość wpisać zwracaną ilość
  • nacisnąć przycisk ze strzałką w dół – [Zwróć]

Zasób wróci na magazyn zwiększając ponownie jego stan. W przypadku gdy pozycje dokumentu ZS nie są powiązane z zasobem, system nie podejmie żadnej akcji – nie zmniejszy ilości subpozycji. Natomiast jeśli pozycje mają one powiązanie z konkretnym zasobem, zostanie ono usunięte, zasób wróci na magazyn. Ilość subpozycji nie ulegnie zmianie.

Na dokumentach ZS i ZWE dostępna jest opcja całkowitego odwiązywania zasobów od wielu niezrealizowanych subpozycji jednocześnie. Wystarczy zaznaczyć odpowiednie subpozycje i wybrać przycisk [Zwolnij zasoby].

Warunki, jakie muszą zostać spełnione, aby zwolnić zasób:

  • stan dokumentu – Zainicjowany (ZS), Niezatwierdzony (ZS), Zatwierdzony (ZS, ZWE), W realizacji (ZS, ZWE)
  • ilość niezrealizowana większa od zera
  • subpozycja powiązana z zasobem/partią

Warunki, jakie muszą zostać spełnione, aby zarezerwować zasób:

  • stan dokumentu – Zainicjowany (ZS), Niezatwierdzony (ZS), Zatwierdzony (ZS, ZWE), W realizacji (ZS, ZWE)
  • ilość niezrealizowana większa od zera
  • subpozycja niepowiązana z zasobem/partią
  • subpozycja „sprzedażowa” w przypadku ZWE

Kryteria sprawdzane podczas wiązania zasobów z subpozycjami ZS/ZWE:

  • artykuł – zgodny z artykułem subpozycji
  • magazyn – zgodny z magazynem subpozycji:
    • jeżeli na subpozycji podano konkretny magazyn, wówczas zasoby/partie są poszukiwane tylko na tym magazynie
    • jeżeli na subpozycji ZS wybrano opcję <wszystkie>, wówczas zasoby/partie są poszukiwane na wszystkich magazynach, przypisanych do definicji dokumentu w centrum wystawiającym dokument
  • data utworzenia zasobu/partii (przyjęcia na magazyn) nie może być większa niż data bieżąca – nie dotyczy AVCO
  • cechy – zgodność wartości cech zasobów/partii z wartościami cech subpozycji ZS/ZWE:
    • jeżeli na subpozycji zamówienia dla cech wpływających na partie podano wartość, poszukiwane zasoby/partie muszą posiadać taką sama wartość cechy
    • jeżeli na subpozycji zamówienia dla cech wpływających na partie nie podano wartości, poszukiwane zasoby/partie mogą posiadać dowolną wartość dla tej cechy lub nie mieć przypisanej żadnej wartości

Sekcja Partie/dostawy zawiera informacje o dostępnych na magazynie partiach/zasobach wybranego artykułu.

  • Jest ona niedostępna dla dokumentów przychodowych oraz dla OS.
  • Jeżeli artykuł znajduje się na magazynie, w tabeli pojawią się odpowiednie wpisy.
  • W przypadku braku zasobów, tabela Partie/dostawy jest pusta.

W zależności od ustawionej metody kolejkowania zasobów system weryfikuje, czy zasób jest możliwy do wydania.

  • W przypadku FIFO/LIFO, na dokument rozchodowy można pobrać tylko te zasoby, których data dostawy jest wcześniejsza lub równa dacie „magazynowej” na tym dokumencie.
  • Metoda kolejkowania AVCO nie wprowadza takich ograniczeń.

Jeśli artykuł ma przypisane cechy wpływające na partię, istnieje możliwość przefiltrowania tabeli względem konkretnych partii (wartości cech), wskazanych w sekcji Cechy.

Tabela znajdująca się w tej sekcji wyświetla następujące informacje:

  • Magazyn – określa magazyn, na którym znajduje się dana partia/zasób

Kolejne kolumny zawierają cechy, jakie zostały przypisane do danego towaru. Ich ilość jest różna w zależności od ilości cech wpływających na partię.

  • Ilość – dostępna po uwzględnieniu rezerwacji, wyrażona w jednostce ustalonej w sekcji Kalkulacja.
  • Ilość w jedn. podst. – dostępna ilość po uwzględnieniu rezerwacji wyrażona w jednostce podstawowej
  • Cena jednostkowa – cena jednej jednostki artykułu faktycznie znajdującego się na magazynie (cena wyliczana jest dynamicznie na podstawie wartości zakupu i dostępnej ilości)
  • Wartość zakupu – wartość znajdujących się na magazynie zasobów danego artykułu wyrażona w walucie systemowej firmy, która jest właścicielem dokumentu
  • Wartość nabycia – wartość zakupu powiększona o koszty dodatkowe znajdujących się na magazynie zasobów danego artykułu wyrażona w walucie systemowej firmy, która jest właścicielem dokumentu
  • Waluta – (kolumna domyślnie ukryta) prezentuje symbol waluty systemowej firmy, która jest właścicielem dokumentu.

W przypadku metod kolejkowania zasobów FIFO/LIFO, obok tabeli dostępny jest także parametr Pokaż dostawy. Zaznaczenie go spowoduje zmianę sposobu prezentowania dostępnych ilości – nastąpi rozbicie partii na zasoby i pojawiają się trzy dodatkowe kolumny:

Data dostawy – wskazuje datę, w której dany zasób trafił na magazyn

Dokument – wskazuje dokument, który wprowadził zasób na magazyn

Dokument pierwotny – wskazuje dokument, który pierwotnie wprowadził zasób na stan.

Podmiana dostaw na zatwierdzonym dokumencie

Jest to funkcjonalność pozwalająca na zmianę dostawy na subpozycji zatwierdzonego dokumentu. Aby z niej skorzystać użytkownik musi należeć do grupy operatorów posiadającej uprawnienie Zmiana dostawy na zatwierdzonym dokumencie.

Można je aktywować z poziomu Konfiguracja Grupy operatorów Edycja wybranej grupy zakładka Inne uprawnienia. Uprawnienie nie jest dostępne dla francuskiej wersji bazy danych oraz dla metody kolejkowania zasobów AVCO.

Warunki, które muszą zostać spełnione przed dokonaniem zmiany dostawy dokumencie rozchodowym (FS/WZ/RW):

  • operator należy do grupy operatorów mającej uprawnienie do zmiany dostawy na zatwierdzonym dokumencie
  • dokument nie jest zaksięgowany
  • nie istnieje zaksięgowana korekta do dokumentu
  • nie istnieje korekta ilościowa dla subpozycji
  • nie istnieje korekta kosztu dla subpozycji
  • nie istnieje zaksięgowany dokument powiązany
  • dostępna jest podmieniana ilość towaru na magazynie
  • zaznaczona jest jedna subpozycja w sekcji Subpozycji
  • wybrana jest jedna dostawa do podmiany
  • istnieje zgodność magazynów pomiędzy partiami do podmiany a dostawami
  • ilość pomiędzy dokumentami powiązanymi jest zgodna np. Z FS wygenerowano na całą ilość WZ

W celu podmiany dostawy na zatwierdzonym dokumencie na zakładce Dostawy należy:

  • wskazać subpozycję dla której ma zostać dokonana podmiana dostawy. W polu Ilość w sekcji Subpozycji wyświetlona zostanie ilość zgodna z aktualnie zaznaczoną pozycją.
  • zaznaczyć parametr Pokaż dostawy i wskazać dostawę, która ma zostać pobrana na dokument.
  • wybrać przycisk [Zmień], który dokona podmiany dostawy na dokumencie

Istnieje także możliwość podmiany dostaw dla wielu subpozycji, co zostało opisane w artykule Weryfikacja dostaw.




Zakładka Elementy kompletu

Zakładka pojawia się tylko wtedy, gdy użytkownik jako element wskaże artykuł typu komplet, który na karcie artykułu ma odznaczony parametrem Pobieraj składniki na dokument.

Zakładka jest podzielona na sekcje:

  • Artykuły – wchodzące w skład danego kompletu wraz z ilością poszczególnych składników, wyrażoną w jednostce podstawowej danego artykułu, przypadającą na wskazaną na zakładce Ogólne ilość kompletów.
  • Subpozycje oraz Partie/dostawy – zawierają dane analogiczne do danych na zakładce Dostawy w przypadku, gdy wskazany artykuł jest typu towar.

Dane wyświetlane w tych sekcjach odnoszą się do zaznaczonego w tabeli powyżej elementu kompletu.

Uwaga
Nie ma możliwości podmiany dostawy dla artykułu o typie komplet.




Zakładka Atrybuty

Atrybuty służą do przechowywania dodatkowych informacji o obiektach występujących w systemie. Atrybuty wraz z wartościami można dołączać do dokumentów oraz ich pozycji.

Definiowanie atrybutów, ich wartości oraz przypisywanie do obiektów jest możliwe z poziomu zakładki Konfiguracja → Ogólne → Atrybuty.

Zakładka atrybuty na szczegółach pozycji umożliwia podpięcie zdefiniowanych w systemie i powiązanych z elementem danego typu dokumentu atrybutów charakteryzujących dany element oraz wprowadzenie do nich wartości.

  • Jeśli w konfiguracji dany atrybut został oznaczony jako wymagany, system automatycznie podepnie go do nowo-dodawanego elementu na dany dokument, oraz pobierze zdefiniowaną wartość domyślną.
  • Gdy atrybut nie został oznaczony jako wymagany operator może podpiąć taki atrybut samodzielnie. Po zatwierdzeniu dokumentów do modyfikacji atrybutów należy używać przycisków z sekcji Atrybuty na wstążce.

Zakładka atrybuty z przykładową wartością
Zakładka atrybuty z przykładową wartością




Zakładka Załączniki

W systemie istnieje możliwość definiowania załączników, czyli dodawania obrazów, dokumentów tekstowych, czy też dowolnych innych plików. Następnie pliki te mogą zostać dołączone do pozycji dokumencie.

Zarządzanie załącznikami w systemie jest możliwe z poziomu zakładki Konfiguracja → Ogólne → Załączniki.

Zakładka Załączniki na szczegółach pozycji umożliwia przypisanie ich do danej pozycji dokumentu oraz prezentuje listę przypisanych już załączników.

Istnieje możliwość udostępnienia załącznika w poszczególnych modułach/aplikacjach współpracujących z systemem poprzez zaznaczenie dedykowanego parametru na liście.

Zakładka z przykładowym załącznikiem
Zakładka z przykładowym załącznikiem