Wspólne

JPK_V7M

Zgodnie z nowelizacją przepisów w zakresie podatku od towarów i usług, deklaracja VAT-7 i plik JPK_VAT zostały zastąpione nowym ujednoliconym plikiem JPK_V7M. Plik ten, obejmujący część deklaracyjną i ewidencyjną, będą składać wszyscy podatnicy zarejestrowani jako czynni podatnicy VAT za okres od 1 lipca 2020 r.

W odpowiedzi na zmiany w  przepisach, w programie wprowadzono szereg zmian umożliwiających utworzenie pliku JPK_V7M oraz jego eksport na strony Ministerstwa Finansów.

Zmiany w słownikach uniwersalnych

W celu obsługi pliku JPK_V7M dodane zostały dwa nowe słowniki, których wartości wykorzystywane są na formularzu kodów CN oraz kartach artykułów:

  • Grupa towarowa JPK (grupa słowników Ogólne)
  • Oznaczenie procedur JPK (grupa słowników Transakcje)

Zmiany na definicji kodów CN

Na formularzach kodów CN udostępnione zostały pola:

  • Grupa towarowa JPK
  • Oznaczenie procedur JPK

Operator ma możliwość przypisania w tych polach jednej spośród wartości zdefiniowanych w słownikach uniwersalnych o tych samych nazwach. Wartości zdefiniowane na formularzu są odpowiednio podpowiadane na karcie artykułu po wybraniu określonego kodu CN, a następnie wykorzystywane podczas generowania pliku JPK_V7M.

Zmiany na karcie artykułu i kontrahenta

Na nagłówku karty artykułu dodane zostały pola:

  • Grupa towarowa JPK – pole uzupełniane automatycznie w przypadku, gdy do wybranego kodu CN przypisana została wartość słownika Grupa towarowa JPK (z możliwością zmiany)
  • Procedura JPK – pole uzupełniane automatycznie w przypadku, gdy do wybranego kodu CN przypisana została wartość słownika Procedura JPK (z możliwością zmiany)

Formularz karty artykułu

Na nagłówku karty kontrahenta dodane zostało pole:

  • Oznaczenie procedur JPK – umożliwia wybór jednej z wartości słownika uniwersalnego o tej samej nazwie dostępnego w grupie słowników: Transakcje

Analogiczne pola zostały również udostępnione na grupach artykułów/kontrahentów, co pozwala operatorowi na globalną zmianę ich wartości za pomocą aktualizacji wzorców i elementów.

Zmiany na szczegółach pozycji dokumentów handlowych

Na szczegółach pozycji dokumentów:

  • faktur sprzedaży i ich korekt
  • paragonów i ich korekt
  • korekt ręcznych

dodane zostały pola Grupa towarowa JPK oraz Procedura JPK.

Dodatkowo, pole Procedura JPK jest również dostępne na elemencie faktury zakupu.

Formularz dodania pozycji

Domyślnie prezentują one wartości zdefiniowane w analogicznych polach na karcie artykułu, które są pobierane z dedykowanego słownika uniwersalnego (z możliwością zmiany przez użytkownika).

Uwaga
Po synchronizacji dokumentów z Comarch Retail POS w systemie Comarch ERP Altum wartości pól Grupa towarowa JPK oraz Procedura JPK na wygenerowanych do nich fakturach VAT zostaną ustawione automatycznie na podstawie artykułu i kontrahenta (a po synchronizacji na elemencie dokumentu tylko na podstawie artykułu).

Zmiany w parametrach VAT na fakturach VAT

Wprowadzono następujące zmiany w parametrach VAT na fakturach VAT:

  • Zmieniono nazwy parametrów:
  • VAT-7 na V7M
  • W deklaracji VAT na Data ujęcia w VAT
  • Dodano nowe parametry:
  • Typy dokumentów JPK – parametr jest dostępny wyłącznie na nagłówku faktury VAT sprzedaż i faktury VAT zakupu. Wartości parametru:
  • RO – dokument zbiorczy wewnętrzny zawierający sprzedaż z kas rejestrujących. Wartość jest dostępna wyłącznie na dokumentach sprzedażowych i jest domyślnie ustawiona dla faktur powstałych podczas zatwierdzania dokumentów ZSD i KSD.
  • WEW – dokument wewnętrzny. Wartość jest domyślnie ustawiona dla faktur VAT z zaznaczonym parametrem Dokument wewnętrzny.
  • FP – faktura, o której mowa w art. 109 ust. 3d ustawy. Parametr jest dostępny wyłącznie na dokumentach sprzedażowych. Parametr jest domyślnie ustawiony dla faktur z zaznaczonym parametrem Faktura do paragonu.
  • MK – faktura wystawiona przez podatnika będącego dostawcą lub usługodawcą, który wybrał metodę kasową rozliczeń określoną w art. 21 ustawy. Parametr jest dostępny wyłącznie na dokumentach zakupowych.
  • VAT_RR – faktura VAT RR, o której mowa w art. 116 ustawy. Parametr jest dostępny wyłącznie na dokumentach zakupowych.
  • BRAK – dokument inny niż RO, WEW, FP, MK, VAT_RR. Parametr jest domyślnie ustawiony dla pozostałych rodzajów dokumentów.
  • Grupa towarowa JPK – parametr dostępny wyłącznie na nagłówku faktury VAT sprzedaży. Parametr może przyjmować kilka wartości. Podczas generowania faktury VAT z dokumentu handlowego, wartość parametru przenoszona jest z wartości słownika Grupa towarowa JPK wskazanej na elementach dokumentu handlowego.
  • Oznaczenie procedur JPK – parametr dostępny wyłącznie na nagłówku faktury VAT sprzedaży i faktury VAT zakupu. Może on przyjmować kilka wartości. Wartość parametru przenoszona jest z wartości słownika Oznaczenie procedur JPK wskazanej na karcie kontrahenta. Dodatkowo, podczas generowania faktury VAT z dokumentu handlowego, wartość parametru przenoszona jest z wartości słownika Oznaczenie procedur JPK wskazanej na pozycjach dokumentu handlowego.

Nowe parametry VAT na fakturze VAT

Nowe parametry VAT na definicji rejestrów VAT

Na definicji rejestrów VAT dodano nowe parametry:

  • Typy dokumentów JPK – parametr jest dostępny na definicji rejestru typu Sprzedaż i typu Zakup
  • Grupa towarowa JPK – parametr jest dostępny na definicji rejestru typu Sprzedaż
  • Oznaczenie procedur JPK – parametr jest dostępny na definicji rejestru typu Sprzedaż i typu Zakup

Parametry przyjmują domyślnie wartość BRAK, z możliwością zmiany.

Nowe parametry VAT na definicji rejestru

Uwaga
W celu dokonania seryjnej zmiany parametrów VAT na już istniejących fakturach VAT należy:ustawić odpowiednie parametry na definicji rejestru VATna liście faktur VAT zaznaczyć dokumenty, dla których mają zostać zmienione parametry VATwybrać przycisk Zmień seryjnie: Rejestrw oknie Zmień rejestr wskazać odpowiedni rejestr oraz zaznaczyć parametr Zmień: Parametry VATwybrać przycisk Zatwierdź

 

Zmiany w obrębie pliku JPK_V7M

W systemie Comarch ERP Altum wprowadzono możliwość tworzenia plików JPK_V7M zgodnie z nową strukturą. W porównaniu do obowiązującego JPK_VAT nowy plik rozszerzono o część deklaracyjną, która zastąpiła deklarację VAT-7.

Uwaga
Jeżeli użytkownik zdecyduje się na wygenerowanie i wysyłanie za dany okres pliku JPK_V7M, to nie musi dodawać za ten sam okres deklaracji VAT-7 i pliku JPK_VAT. Obiekty są dostępne w systemie wyłącznie w celach analizy archiwalnych danych oraz składania korekt za okresy wcześniejsze.

Plik JPK_V7M

W panelu bocznym:

  • Dodano parametr Zawiadomienie ZD, dotyczące ulgi na złe długi w podatku VAT z dwoma opcjami: Tak/Nie. Zawiadomienie generowane jest na tych samych zasadach jak Zawiadomienie ZD przy składanej we wcześniejszych okresach deklaracji VAT-7.
  • Przywrócono obowiązek wypełnienia pola Kod urzędu
  • Udostępniono możliwość dokonywania korekty wyłącznie części ewidencyjnej lub wyłącznie części deklaracyjnej. Użytkownik ma również możliwość dokonania korekty obu części jednocześnie. Pole Korekta dostępne jest w momencie generowania kolejnego pliku JPK_V7M za dany miesiąc.

Pole Korekta w pliku JPK_V7M

Na zakładkach w pliku JPK_V7M:

  • Zakładkę Sumy kontrolne zastąpiono zakładką Deklaracja, prezentującą część deklaracyjną pliku JPK_V7M.
  • Dodano zakładkę Powiązane, gdzie znajdują się załączniki do pliku JPK_V7M w postaci Zawiadomienia ZD.

Zakładka Deklaracja

Na liście plików JPK:

  • Po zaznaczeniu pliku JPK_V7M w menu pojawia się sekcja Zawiadomienie ZD z przyciskiem Zawiadomienie ZD. Wybranie przycisku podnosi do edycji powiązany z plikiem dokument Zawiadomienie ZD.
  • Przycisk Cofnij zatwierdzenie dostępny pod zakładkami Elementy oraz Słownik pól będzie aktywny wyłącznie dla ostatniego zatwierdzonego pliku JPK_V7M w danym miesiącu.

Nowa matryca stawek VAT na formularzu kodu CN

Na formularzu kodu CN dodane zostało pole Stawka VAT, które umożliwia przypisanie do danego kodu jednej z aktywnych stawek VAT z grupy stawek VAT dołączonej do firmy, do której należy centrum zalogowanego użytkownika.

Formularz kodu CN

Jeżeli z poziomu formularza kodu CN określona zostanie stawka VAT, to podczas zmiany/dodania kodu CN na karcie artykułu, użytkownik ma możliwość jej automatycznej aktualizacji (zarówno jako stawki VAT sprzedaży jak i stawki VAT zakupu).

Dodatkowo, nad listą artykułów dodany został przycisk Aktualizacja stawek VAT, którego wybranie wyświetli pytanie o aktualizację stawek VAT (sprzedaży i zakupu) na podstawie stawki dla kodu CN przypisanego do artykułu. W przypadku odpowiedzi twierdzącej:

  • jeśli na artykule nie ma kodu CN lub zdefiniowany kod CN nie ma przypisanej stawki VAT, to stawki pozostają niezmienione
  • jeśli na artykule jest kod CN z przypisaną stawką VAT, to system zaktualizuje stawki VAT na zgodne ze stawką VAT na kodzie CN

 

Zmiany dla drukarek fiskalnych

Oznaczenie dla drukarki fiskalnej na formularzu operatora

Na formularzu operatora zostało dodane nieobowiązkowe pole Oznaczenie dla drukarki fiskalnej, zawierające nazwę operatora, która ma być drukowana na dokumentach fiskalnych.

Oznaczenie operatora dla drukarki fiskalnej

Drukowanie numeru NIP nabywcy w linii kasjera

Niektóre starsze drukarki fiskalne nie umożliwiają drukowania NIP nabywcy. Z tego względu zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących par.25 ustęp 2 udostępniona została możliwość drukowania numeru NIP na paragonie w linii kasjera, za numerem kasy i oznaczeniem kasjera. Parametr można włączyć po przejściu do zakładki System ->  Konfiguracja -> Drukarka fiskalna.

Parametr Drukuj NIP nabywcy w konfiguracji drukarki fiskalnej

Do wyboru możliwe są następujące opcje:

  • w linii NIP nabywcy (nowe drukarki) – domyślne i standardowe drukowanie NIP
  • w linii kasjera (stare drukarki) – drukowanie w linii kasjera dla drukarek nieobsługujących drukowania NIP

Dodany został również parametr Drukuj oznaczenie kasjera i stanowiska. Oznaczenie kasjera pobierane jest z pola Oznaczenie dla drukarki fiskalnej z formularza zalogowanego operatora. Po wyborze opcji w linii kasjera (starsze drukarki) dla parametru Drukuj NIP nabywcy, parametr Drukuj oznaczenie kasjera i stanowiska zostanie zaznaczony i jego odznaczenie będzie zablokowane.

Kopiowanie atrybutów dla artykułów

Na liście atrybutów w zakładce Lista obiektów dla obiektu Artykuł dodany został parametr Kopiowanie w sekcji Atrybuty dodane. Jeżeli na liście atrybutów dodanych do obiektu Artykuł dla danego atrybutu zaznaczony jest parametr Kopiowanie, to podczas kopiowania artykułu zostanie skopiowany atrybut z artykułu źródłowego wraz z wartością (wartościami).

Parametr Kopiowanie




Dodawanie pliku JPK_V7M

Plik JPK_V7M to plik obejmujący część ewidencyjną i deklaracyjną. Część ewidencyjna dotyczy rejestrów VAT. Za pomocą pliku JPK_V7M eksportowane są informacje zawarte w rejestrach VAT (faktury zakupu i sprzedaży) dla danej firmy. Część deklaracyjna pliku JPK_V7M zastąpiła deklarację VAT-7 i VAT-7K.

 

Uwaga
W przeciwieństwie do pozostałych plików JPK, aby walidacja pliku JPK_V7M przebiegła prawidłowo, nie ma konieczności uzupełniania adresu podmiotu w strukturze firmy

Aby dodać w systemie plik JPK dotyczący rejestrów VAT, należy z poziomu menu Główne / JPK, w sekcji dostępnych rodzajów plików podświetlić pole JPK_V7M i wybrać opcję [Dodaj].

Dodawanie pliku JPK_V7M

Dla pliku JPK_V7M spośród listy Dokumentów źródłowych aktywy jest przycisk [Rejestry VAT] oraz [Deklaracje]. Użytkownik może z niego korzystać przy weryfikacji poprawności danych zawartych w pliku JPK_V7M.

W sekcji Zawiadomienie ZD dostępny jest przycisk [Zawiadomienie ZD]. Wybranie przycisku podnosi do edycji powiązany z plikiem JPK_V7M dokument zawiadomienie ZD. Jeżeli do pliku JPK_V7M nie został wygenerowany dokument zawiadomienie ZD, pojawi się komunikat: „Do danego pliku JPK_V7M nie istnieje powiązany dokument: Zawiadomienie ZD.”

W oknie pliku JPK_V7M, z menu głównego dostępna jest standardowa lista Plik JPK z przyciskami. Pełny opis listy znajduje się w rozdziale Dodawanie plików JPK.

Okno pliku JPK_V7M składa się z panelu z parametrami w lewej części okna oraz z następujących zakładek:

  • Nagłówek
  • Deklaracja
  • Ewidencja sprzedaży
  • Ewidencja zakupu
  • Atrybuty
  • Załączniki
  • Historia zmian
  • Powiązane

Panel z parametrami – parametry charakterystyczne dla pliku JPK_VAT

  • Cel złożenia – pole wyświetlające liczby z zakresu od 0 do 999. W polu system wyświetla kolejny numer, w stosunku do wygenerowanych i zapisanych na liście plików JPK_V7M za dany miesiąc. Każdy plik otrzymuje swój unikatowy numer, co oznacza, że nie ma możliwości, aby utworzyć dwa pliki JPK_V7M za ten sam zakres czasowy z takim samym numerem celu złożenia. W przypadku dodania pierwszego pliku JPK_V7M za dany miesiąc w polu Cel złożenia zostanie automatycznie wskazana cyfra 0, natomiast korekty pliku będą otrzymywać kolejne numery: 1,2,3 itd.
  • Korekta – pole dostępne w momencie generowania kolejnego pliku JPK_V7M za dany miesiąc. Dostępne możliwości dokonania korekty to korekta Deklaracji i korekta Ewidencji.
  • Współczynnik rzeczywisty – określa współczynnik sprzedaży związany z zakupami zwolnionymi
    i opodatkowanymi. Zakupy odpowiednio ocechowane w systemie (odliczenie VAT Warunkowo) zostaną wykazane w pliku JPK w wartości wynikającej ze współczynnika.
  • Zawiadomienie ZD z dostępnymi opcjami Tak lub
  • Adres e-mail – pole nieobowiązkowe, przechowuje adres e-mail podatnika. Jeśli z poziomu Konfiguracja à Struktura firmy → Firma Deklaracje, zostanie uzupełnione pole JPK e-mail, po przeliczeniu pliku JPK_V7M, pole zostanie automatycznie uzupełnione.
  • Telefon – pole nieobowiązkowe, przechowuje adres e-mail podatnika. Jeśli z poziomu Konfiguracja Struktura firmy Firma →  Deklaracje, zostanie uzupełnione pole JPK telefon, po przeliczeniu pliku JPK_V7M, pole zostanie automatycznie uzupełnione.

Zakładka Nagłówek

Po przeliczeniu pliku JPK_V7M na zakładce wyświetlane są informacje dotyczące podatnika, urzędu skarbowego oraz okresu, za jaki generowany jest plik JPK_V7M, zgodnie z ustawieniami parametrów w panelu bocznym.

Zakładka Nagłówek w pliku JPK_V7M

Informacje dotyczące danych podatnika oraz urzędu skarbowego pobierane są ze struktury firmy, zakładki Deklaracje (Konfiguracja → Struktura firmy → Firma → Deklaracje).

Dodatkowo, w przypadku pliku JPK_V7M, użytkownik podczas rozpoczynania pracy z systemem ma możliwość wprowadzenia współczynnika sprzedaży opodatkowanej do całkowitej w polu Współczynnik rzeczywisty. W kolejnych latach współczynnik liczony jest automatycznie na podstawie danych z poprzedniego roku, przy czym użytkownik może skorygowania wartości wyliczonej przez program. Po wprowadzeniu współczynnika nie należy ponownie przeliczać deklaracji.

Zakładka Deklaracja

Po przeliczeniu pliku JPK_V7M na zakładce wyświetlane są pozycje pliku JPK_V7M zgodnie z ustawieniami parametrów w panelu bocznym. Każda pozycja oznaczona jest odpowiednim symbolem wyświetlanym w kolumnie Pole, przykładowo dla pozycji Dostawa towarów oraz świadczenie usług na terytorium kraju, zwolnione od podatku wyświetlany jest symbol P_10.

Zakładka Deklaracja w pliku JPK_V7M

Uwaga
Faktury VAT sprzedaży, na których parametr Typy dokumentów JPK przyjmuje wartość FP,są ujmowane wyłącznie w części ewidencyjnej pliku JPK_V7M (nie są ujmowane w części deklaracyjnej), niezależnie od wartośći parametru V7M. Sprzedaż paragonowa wykazywana jest w części deklaracyjnej wyłącznie na podstawie dokumentu ZSD/KSD lub innego dokumentu zbiorczego, na którym parametr Typy dokumentów JPK przyjmuje wartość inną niż FP.

Zakładka Ewidencja sprzedaży

Na zakładce Ewidencja sprzedaży w pliku JPK_V7M zestawione są faktury sprzedaży, które zostały wprowadzone w systemie w okresie wskazanym w pliku JPK.

Zakładka Ewidencja sprzedaży w pliku JPK_V7M

Zakładka Ewidencja zakupu

Na zakładce Ewidencja zakupu w pliku JPK_V7M zestawione są faktury zakupu, które zostały wygenerowane
w systemie w okresie wskazanym w pliku JPK.

Zakładka Ewidencja zakupu w pliku JPK_V7M

Uwaga
W przypadku generowania pliku JPK_V7M dla firmy głównej dane pobierane są ze wszystkich firm zdefiniowanych w systemie. Jeśli plik generowany jest dla firmy podrzędnej, dane pobierane do pliku dotyczą tylko tej firmy.

Zakładka Historia zmian

Szczegółowy opis zakładki znajduje się w artykule Zakładka Kody rabatowe, Opis analityczny, Atrybuty, Załączniki i Historia zmian.

Zakładka Powiązane

Na zakładce Powiązane wyświetlana jest informacja o załącznikach dodanych do pliku JPK_V7M.

Załącznik stanowi integralną część pliku JPK_V7M. Przy przeliczaniu pliku JPK_V7M zawsze przeliczane są wszystkie jego załączniki. Okres przeliczania załącznika jest taki sam jak pliku JPK_V7M.

Dostępne załączniki:

  • Zawiadomienie ZD – zawiadomienie o skorygowaniu podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego

Korekta pliku JPK_V7M

Możliwość generowania korekty pliku JPK_V7M istnieje tylko, jeżeli pierwotny plik został zaakceptowany bądź zatwierdzony.

W celu wygenerowania korekty pliku JPK_V7M należy z poziomu menu Główne à JPK, w sekcji dostępnych rodzajów plików podświetlić pole JPK_V7M i wybrać opcję [Dodaj] i w polu data wskazać okres za jaki ma być wygenerowana korekta pliku JPK_V7M.

Istniej możliwość dokonania korekty pliku JPK_V7M w zakresie:

  • wyłącznie części deklaracyjnej – w tym celu w panelu bocznym w polu Korekta należy zaznaczyć parametr Deklaracji
  • wyłącznie części ewidencyjnej – w tym celu w panelu bocznym w polu Korekta należy zaznaczyć parametr Ewidencji
  • części deklaracyjnej oraz części ewidencyjnej – w tym celu w panelu bocznym w polu Korekta należy zaznaczyć parametr Deklaracji i Ewidencji.

Domyślnie zaznaczone są obydwa parametry.

Na korekcie pliku JPK_V7M uwzględniane są wszystkie dokumenty zakwalifikowane do ujęcia w pliku JPK_V7M w danym miesiącu, dlatego korekta ma charakter całościowy.




Obsługa transakcji międzyfirmowych z uprawnieniami wybranego operatora

Dzięki możliwości tworzenia dokumentów przeciwnych w transakcjach międzyfirmowych niezależnie od uprawnień operatora wystawiającego dokument źródłowy, system pozwala na zrealizowanie poniższych scenariuszy biznesowych między centrami, przy użyciu uprawnień pomocniczego operatora:

  • Generowanie: WZ -> PZ oraz FS->FZ
  • Generowanie korekt: KIPZ -> KIWZ oraz KIFS -> KIFZ
  • Przesunięcia międzyfirmowe: MM-/+ -> WZ -> PZ -> MM-
  • Zwroty międzyfirmowe: MM-/+ -> KIPZ/RW -> KIWZ/PW -> MM-
  • Operacje w ramach więcej niż dwóch firm np. zwrot międzyfirmowy i sprzedaż do kolejnej firmy
  • Anulowanie: FZ, PZ, korekt oraz MM-/+ międzyfirmowych

Przypisanie właściwego operatora pomocniczego możliwe jest z poziomu zakładki Komputer w konfiguracji ogólnej sytemu. Brak wskazania operatora pomocniczego skutkuje wykonywaniem operacji jak dotychczas, z uprawnieniami operatora inicjującego.




Zmiana daty powstania obowiązku podatkowego

W celu seryjnej zmiany daty powstania obowiązku podatkowego, należy zaznaczyć na liście interesujące użytkownika faktury, a następnie z grupy przycisków Lista wybrać opcję [Zmień seryjnie] [Datę obowiązku podatkowego].

W otwartym oknie, należy wybrać nową datę powstania obowiązku podatkowego.

Okno zmiany daty powstania obowiązku podatkowego

Uwaga

Funkcja [Zmień seryjnie][Datę obowiązku podatkowego] działa wyłącznie dla faktur VAT, które zostały wprowadzone do rejestru o typie Proponowany. W przypadku rejestru o typie Obowiązkowy takiej możliwości nie ma.

 

Zmiana daty skutkuje aktualizacją daty powstania obowiązku podatkowego na pozycjach faktury VAT.

 

 




Zmiana rejestru VAT

Ze względu na specyfikę działania przedsiębiorstwa, użytkownicy zazwyczaj wprowadzają podział w ramach rejestrów VAT zakupu i sprzedaży. Może się zdarzyć, że użytkownicy omyłkowo wprowadza dokumenty do niewłaściwych rejestrów VAT. Sytuacja ta często nie dotyczy pojedynczych dokumentów, ale całej grupy.

Zmiana rejestru VAT może być dokonana bezpośrednio na konkretnym dokumencie lub może przybrać formę seryjnej zmiany rejestru VAT, co pozwala na zmianę rejestru VAT na pojedynczej fakturze lub seryjną zmianę na wybranej grupie dokumentów. Podobna sytuacja dotyczy daty powstania obowiązku podatkowego. Użytkownik ma możliwość zmiany daty na wszystkich zaznaczonych fakturach VAT, tak, aby nie było konieczności zmiany daty na każdym dokumencie oddzielnie.

System pozwala na zmianę parametrów VAT oraz daty powstania obowiązku podatkowego na zaksięgowanej fakturze VAT oraz fakturach, które zostały wygenerowane z dokumentów handlowych. Faktury często są księgowane, a dopiero potem następuje aktualizacja parametrów VAT oraz ustalenie daty powstania obowiązku podatkowego.

Zarówno zmiany seryjne w rejestrach VAT jak i zmiany na zaksięgowanych fakturach VAT możliwe są po nadaniu Operatorowi odpowiednich uprawnień. Zostały one szerzej opisane w artykule Uprawienia dotyczące rejestrów VAT.

Zmiana rejestru VAT na pojedynczym dokumencie

W celu zmiany rejestru VAT na zatwierdzonej/zaksięgowanej fakturze VAT, należy edytować tę fakturę, a następnie w polu Rejestr wskazać nowy rejestr, do którego ma trafić dokument.

Zmiana rejestru VAT na fakturze

Po wskazaniu rejestru system zapyta użytkownika, które parametry związane z rejestrem mają być zmienione. W nowym oknie użytkownik ma możliwość wskazania parametrów, które mają podlegać zmianie. Jeżeli użytkownik nie zaznaczy żadnej z opcji, to podczas zmiany rejestru parametry VAT nie będą podlegać zmianie. Zmiana będzie dotyczyć w tej sytuacji tylko samego rejestru/podrejestru. Jeżeli użytkownik zaznaczy którąś z opcji, to na dokumencie nastąpi aktualizacja tylko wskazanych danych, na podstawie definicji wzorca rejestru/podrejestru VAT.

Uwaga

Podczas zmiany rejestru VAT zmienione zostaną wszystkie wskazane przez użytkownika parametry na nagłówku i elementach faktury VAT zgodnie z ustawieniami na wzorcu rejestru, do którego faktura jest przenoszona.

W przypadku rejestru o typie Proponowany użytkownik ma możliwość wskazania, które z parametrów mają ulec zmianie. W przypadku rejestru o typie Obowiązkowy, wskazanie paramentów nie jest dostępne. Podczas zmiany rejestru na rejestr obowiązkowy wszystkie opcje są wyszarzane i znaczone. W takim przypadku dokument przejmuje wszystkie ustawienia z definicji rejestru.

 

Uwaga

Jeśli przy zmianie rejestru zostanie zaznaczona opcja Parametry VAT, a elementy przenoszonego dokumentu będą miały różne wartości parametru Odliczenia VAT od ustawień docelowego rejestru, system wyświetlony odpowiedni komunikat oraz nie pozwoli na zmianę rejestru takiego dokumentu.

Analogicznie system zachowa się przy zmianie rejestru na rejestr o typie Obowiązkowy, gdzie automatycznie zostają zaznaczone wszystkie opcje.

 

Seryjna zmiana rejestru VAT

W celu seryjnej zmiany rejestru VAT, należy zaznaczyć na liście interesujące użytkownika faktury, a następnie z grupy przycisków Lista wybrać opcję [Zmień seryjnie]Rejestr.

Seryjna zmiana rejestru VAT

Na otwartym oknie z parametrami dotyczącymi seryjnej zmiany dostępna jest lista rejestrów VAT, na której należy wskazać rejestr, do którego mają trafić zaznaczone dokumenty oraz należy zaznaczyć, które z parametrów VAT mają ulec zmianie.

Okno wyboru rejestru VAT

Jeżeli firma ma dodatkowy podział rejestrów na podrejestry, istnieje również możliwość zmiany podrejestru.

W takim przypadku w oknie wyboru, pojawia się dodatkowa sekcja z listą podrejestrów.

Okno wyboru rejestru i podrejestru VAT

Po wybraniu opcji [Zatwierdź] system dokona zmiany wskazanych przez użytkownika opcji.

Uwaga

Podczas zmiany rejestru VAT zmienione zostaną wszystkie wskazane przez użytkownika parametry na nagłówku i elementach faktury VAT zgodnie z ustawieniami na wzorcu rejestru, do którego faktura jest przenoszona.

W przypadku rejestru o typie Proponowany użytkownik ma możliwość wskazania, które z parametrów mają ulec zmianie. W przypadku rejestru o typie Obowiązkowy, wskazanie paramentów nie jest dostępne. Podczas zmiany rejestru na rejestr obowiązkowy wszystkie opcje są wyszarzane i znaczone. W takim przypadku dokument przejmuje wszystkie ustawienia z definicji rejestru.

 

Uwaga

Jeśli przy zmianie rejestru zostanie zaznaczona opcja Parametry VAT, a elementy przenoszonego dokumentu będą miały różne wartości parametru Odliczenia VAT od ustawień docelowego rejestru, system wyświetlony odpowiedni komunikat oraz nie pozwoli na zmianę rejestru takiego dokumentu.

Analogicznie system zachowa się przy zmianie rejestru na rejestr obowiązkowy, gdzie automatycznie zostają zaznaczone wszystkie opcje.

 

 




Format pliku INTRASTAT

Plik generowany jest w formacie CSV z kodowaniem UTF-8 i składa się z wierszy, w których pola są oddzielone średnikami bez spacji.

Pola, o których mowa powyżej, to pola deklaracji Intrastat od 10 do 22.

Opis pól
10
OpisOpis towaru
Kiedy wypełnioneZawsze
Źródło Comarch ERP AltumWartość kolumny: Opis od początku do znaku:”;;” z Konfiguracji → Kody CN z kodu przypisanego w polu: 14.
11
OpisKraj przeznaczenia/wysyłki
Kiedy wypełnioneZawsze
Źródło Comarch ERP AltumKod kraju z atrybutu: Kraj przeznaczenia/wysyłki z nagłówka dokumentu
12
OpisWarunki dostawy
Kiedy wypełnioneTylko gdy w oknie Generowanie pliku: Intrastat jest zaznaczony parametr Szczegółowy próg statystyczny, a odznaczony Grupuj pozycje poniżej 200 EUR
Źródło Comarch ERP AltumWartość atrybutu Incoterms przypisanego do nagłówka dokumentu
13
OpisRodzaj transakcji
Kiedy wypełnioneZawsze
Źródło Comarch ERP AltumWartość atrybutu Kod rodzaju transakcji przypisanego do nagłówka dokumentu
14
OpisZawsze
Kiedy wypełnioneZawsze
Źródło Comarch ERP AltumKod CN pobrany ze szczegółów elementu dokumentu z zakładki Ogólne (w przypadku rodzaju transakcji: wewnątrzwspólnotowa i pozaunijna) pobrana z Konfiguracji → Kody CN
15
OpisRodzaj transportu
Kiedy wypełnioneTylko gdy w oknie Generowanie pliku: Intrastat jest zaznaczony parametr Szczegółowy próg statystyczny, a odznaczony Grupuj pozycje poniżej 200 EUR
Źródło Comarch ERP AltumWartość atrybutu Kod rodzaju transportu przypisanego do nagłówka dokumentu
16
OpisKraj pochodzenia
Kiedy wypełnioneTylko gdy w oknie Generowanie pliku: Intrastat wybrana została opcja Przywóz
Źródło Comarch ERP AltumWartość atrybutu Kraj pochodzenia przypisanego do elementu dokumentu. Jeżeli w elemencie dokumentu będzie wartość pusta, to w trakcie pobierania elementów pobrać wartość kodu z karty artykułu wg atrybutu: Kraj pochodzenia
17
OpisMasa netto
Kiedy wypełnioneZawsze
Źródło Comarch ERP AltumPole Wartość brutto jednostki z karty artykułu przypisanej do elementu
18
OpisIlość w uzupełniającej jednostce miary
Kiedy wypełnioneTylko gdy dla danego kodu CN zdefiniowano jednostkę w Konfiguracji → Kody CN, a na karcie artykułu zdefiniowano przelicznik dla jednostki
Źródło Comarch ERP AltumJednostka pobrana na podstawie kodu CN z pola 14. Jeśli pobrana jednostka jest taka sama jak jednostka elementu dokumentu to ilość zostanie pobrana z elementu, w odwrotnej sytuacji pobrany zostaje przelicznik z karty artykułu z elementu dokumentu. W przypadku braku zdefiniowania przelicznika brak wpisu.
19
OpisWartość transakcji w PLN (Wartość faktury)
Kiedy wypełnioneZawsze
Źródło Comarch ERP AltumWyliczenie na podstawie elementów dokumentów
20
OpisWartość statyczna w PLN
Kiedy wypełnioneTylko gdy w oknie Generowanie pliku: Intrastat jest zaznaczony parametr Szczegółowy próg statystyczny, a odznaczony Grupuj pozycje poniżej 200 EUR
Źródło Comarch ERP AltumRówna polu 19
22
OpisNumer identyfikacyjny VAT kontrahenta
Kiedy wypełnioneTylko gdy w oknie Generowanie pliku: Intrastat została wybrana opcja Wywóz, oraz odznaczony został parametr Grupuj pozycje poniżej 200 EUR
Źródło Comarch ERP AltumNumer NIP kontrahenta na dokumencie

 

Uwaga
Jeśli którekolwiek z pól nie jest wypełnione, nie pojawi się w nim żaden znak (nawet pusty).

 

Przykład

Deklaracja Intrastat - Przywóz
Wartość elementu dokumentuWartość pobrana do elementu Intrastat
FS, np. 100 PLNUjemna, dla przykładu -100 PLN
KWFS/KIFS na plus, np. 50 PLNUjemna, dla przykładu -50 PLN
KWFS/KIFS na plus, np. -50 PLNDodatnia, dla przykładu 50 PLN
FZ, np. 200 PLNDodatnia, dla przykładu 200 PLN
KWFZ/KIFZ na plus, np. 70 PLNDodatnia, dla przykładu 70 PLN
KWFZ/KIFZ na plus, np. -70 PLNUjemna, dla przykładu -70 PLN

Deklaracja Intrastat - Wywóz
Wartość elementu dokumentuWartość pobrana do elementu Intrastat
FS, np. 100 PLNDodatnia, dla przykładu 100 PLN
KWFS/KIFS na plus, np. 50 PLNDodatnia, dla przykładu 50 PLN
KWFS/KIFS na plus, np. -50 PLNUjemna, dla przykładu -50 PLN
FZ, np. 200 PLNUjemna, dla przykładu -200 PLN
KWFZ/KIFZ na plus, np. 70 PLNUjemna, dla przykładu -70 PLN
KWFZ/KIFZ na plus, np. -70 PLNDodatnia, dla przykładu 70 PLN




Generowanie pliku INTRASTAT

Okno generowania pliku dostępne jest z poziomu zakładki Dodatki -> INTRASTAT

Menu okna składa się z przycisków:

[Generuj] – po naciśnięciu przycisku otworzy się standardowe okno do wskazania miejsca zapisania pliku w katalogu Windows z możliwością wskazania katalogu

[Zamknij] – zamyka okno bez żadnych operacji

Parametry w oknie generowania deklaracji:

Okno generowania Intrastatu

Przywóz – Po wskazaniu tej opcji w trakcie generowania pliku pobierane są tylko te elementy dokumentów, które w nagłówku dokumentu mają wybraną opcję: Tak – Przywóz w atrybucie: Uwzględniaj w deklaracji Intrastat.

Wywóz – Po wskazaniu tej opcji w trakcie generowania pliku pobierane są tylko te elementy dokumentów, które w nagłówku dokumentu mają wybraną opcję: Tak – Wywóz w atrybucie: Uwzględniaj w deklaracji Intrastat.

Szczegółowy próg statystyczny – Po zaznaczeniu tego parametru uzupełnione zostaną wszystkie pola deklaracji Intrastat. Zaznaczenie go jest konieczne, gdy wartość przywozu lub wywozu przekracza wartości progów ustalonych i ogłoszonych przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.

Grupuj pozycje poniżej 200 EUR – Zaznaczenie tego parametru powoduje agregowanie pozycji poniżej 200 EUR.

Miesiąc – Pole domyślnie wypełnione wartością domyślna ze słownika uniwersalnego: Intrastat – Miesiąc. Na deklarację Intrastat przenoszone są elementy dokumentów, których wartość atrybutu Intrastat – Miesiąc jest zbieżna z wartością wybraną w polu Miesiąc okna Generowanie pliku: Intrastat.

Rok – Pole domyślnie wypełnione wartością domyślna ze słownika uniwersalnego: Intrastat – Rok. Na deklarację Intrastat przenoszone są elementy dokumentów, których wartość atrybutu Intrastat – Rok jest zbieżna z wartością wybraną w polu Rok okna Generowanie pliku: Intrastat.




Intrastat – konfiguracja atrybutów

Celem poprawnego działania dodatku INTRASTAT, konieczne jest zdefiniowanie odpowiednich atrybutów:

  • Kod Incoterms
  • Kod rodzaju transakcji
  • Kod rodzaju transportu
  • Uwzględniaj w deklaracji Intrastat
  • Intrastat – Miesiąc
  • Intrastat – Rok
  • Kraj przeznaczenia/wysyłki
  • Kraj pochodzenia

ParametrWartość
Nazwa: Kod Incoterms
SłownikKody Incoterms
Wartość domyślnaEXW – z zakładu
Nazwa: Kod rodzaju transakcji
SłownikKody rodzajów transakcji
Wartość domyślna11-Kupno/sprzedaż (nieobarczone żadnymi warunkami)
Nazwa: Kod rodzaju transportu
SłownikKody rodzajów transportu
Wartość domyślna3-Transport drogowy
Nazwa: Uwzględniaj w deklaracji Intrastat
SłownikUwzględniaj w deklaracji Intrastat
Wartość domyślnaNie
Nazwa: Intrastat - Miesiąc
SłownikIntrastat - Miesiące
Wartość domyślna01
Nazwa: Intrastat – Rok
SłownikIntrastat - Rok
Wartość domyślna2017
Nazwa: Kraj przeznaczenia/wysyłki
Listaformat: Zapytanie SQL - select Code from dbo.dic_country
Wartość domyślnaPL (na dokumencie zmienić na inny kraj)
Nazwa: Kraj pochodzenia
Listaformat: Zapytanie SQL - select Code from dbo.dic_Country
Wartość domyślnaWartość pusta

Wszystkie powyższe klasy atrybutów powinny mieć ustawione następujące parametry:

  • Zaznaczony parametr: Aktywny
  • Przypisanie do obiektów (oprócz atrybutu: Kraj pochodzenia):
    • Faktura zakupu
    • Korekta ilościowa faktury zakupu
    • Korekta wartościowa faktury zakupy
    • Faktury sprzedaży
    • Korekta ilościowa faktury sprzedaży
    • Korekta wartościowa faktury sprzedaży
  • Przypisanie do obiektów (dla atrybutu: Kraj pochodzenia):
    • Element faktury sprzedaży
    • Element korekty wartościowej faktury sprzedaży
    • Element korekty ilościowej faktury sprzedaży
    • Element faktury zakupu
    • Element korekty wartościowej faktury zakupu
    • Element korekty ilościowej faktury zakupu
    • Artykuł

Uwaga
Po dodaniu pierwszego dokumentu z ww. atrybutami, proszę dodatkowo wykonać skrypt IntrastatSetAttributesInternalName.sql, który sprawdzi poprawność nazw atrybutów (zapobiegając ewentualnym rozbieżnością danych pobieranych do intrastatu) oraz zaktualizuje InternalName tych atrybutów.




Intrastat – instalacja

Aby zainstalować dodatek INTRASTAT należy:

  • do katalogu Headquaters, który znajduje się w miejscu instalacji Comarch ERP Altum, wgrać plik: Intrastat.dll
  • w pliku Altum.exe.config (katalog Headquarters), należy dodać wpis <Module>Intrastat</Module> w poniższy sposób w dwóch modułach:

Moduł logiki biznesowej:

<applicationSettings>
<Comarch.B2.Properties.Settings>
<setting name=”BusinessLogicModules” serializeAs=”Xml”>
<value>
<ArrayOfModule xmlns:xsi=”http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance” xmlns:xsd=”http://www.w3.org/2001/XMLSchema”>
<Module>Intrastat</Module>
(…)
</ArrayOfModule>

Moduł prezentacji:

</setting>
<setting name=”PresentationModules” serializeAs=”Xml”>
<value>
<ArrayOfModule xmlns:xsi=”http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance” xmlns:xsd=”http://www.w3.org/2001/XMLSchema
 <Module>Intrastat</Module>
(…)
</ArrayOfModule>

  • na bazie firmowej należy uruchomić skrypty IntrastatView.sql oraz Intrastat.UniversalDictionaries.sql
  • na bazie konfiguracyjnej należy uruchomić skrypt Config.01.sql, który odpowiada za dodanie do profilu standardowego przycisku do generowania INTRASTATU

Uwaga
Dodatek INTRASTAT jest działa wyłącznie w obrębie wersji, do której został przeznaczony. Po migracji do wyższej wersji konieczne jest pobranie dedykowanego pliku .dll z rozszerzeniem.




Intrastat – informacje ogólne

INTRASTAT to rodzaj wspólnego systemu statystyki obrotu towarowego obejmującego handel pomiędzy państwami członkowskimi UE, który oparty jest na danych pochodzących ze stosownych deklaracji:

  • INTRASTAT – PRZYWÓZ
  • INTRASTAT – WYWÓZ

Podmiotem zobowiązanym do przekazywania informacji w ramach systemu INTRASTAT w Polsce jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, która:

  • jest podatnikiem VAT i realizuje wymianę towarową z krajami Unii Europejskiej
  • wykazuje wartość uzyskanego przez nią przywozu lub wywozu towarów przekraczającą ustalone i ogłoszone przez Prezesa GUS wartości tzw. progów statystycznych (ogłaszane corocznie w formie rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów).

Zgłoszenie INTRASTAT za dany okres sprawozdawczy (zazwyczaj miesiąc kalendarzowy) powinno być dokonane nie później niż do 10 dnia miesiąca następującego po okresie, którego dotyczy deklaracja.

W systemie Comarch ERP Altum INSTRASTAT udostępniany jest w formie rozszerzenia (dodatku), w odpowiedzi na pisemne zgłoszenie firmy partnerskiej poprzez System Obsługi Zgłoszeń.