Synchronizacja powiązania między grupami artykułów
Umożliwiona została obsługa różnicowej synchronizacji grup artykułów. W związku z tym w przypadku dodania nowej grupy artykułów jako nadrzędnej do już istniejącej przesłanie nowego powiązania do Comarch e-Sklep wymaga wykonania pełnej synchronizacji. Wykonanie przepięcia pomiędzy gałęziami grup również wymaga pełnej synchronizacji artykułów.
Business Process Management
Możliwość wskazywania operatora dla lokalnej konfiguracji TP w aktywności „Wyślij e-mail”
W związku z obsługą procesów wielofirmowych konieczne jest umożliwienie zmian nadawcy wiadomości zgodnie z kontekstem firmy, dla której realizowany jest proces. W tym celu do aktywności zostanie wprowadzony parametr umożliwiający dla lokalnej konfiguracji SMTP wprowadzenie operatora, z którego pobierane będą ustawienia poczty – w tym adres nadawczy.
W zaawansowanych ustawieniach tej aktywności dodany został parametr Konto konfiguracji SMTP dostępny po zaznaczeniu parametru Lokalna konfiguracja SMTP.
Jeżeli parametr Lokalna konfiguracja SMTP jest zaznaczony i parametr Konto konfiguracji SMTP nie jest uzupełniony – nadawca pobierany jest z konfiguracji poczty pracownika powiązanego z operatorem inicjującym proces
Jeżeli parametr Lokalna konfiguracja SMTP jest zaznaczony i parametr Konto konfiguracji SMTP jest uzupełniony – nadawca pobierany jest z konfiguracji poczty ze wskazanego w parametrze operatora
CRM
Pole Podpis w podpisach e-mail
W odpowiedzi na oczekiwania klientów w związku ze zmianami dotyczącymi rozporządzenia o ochronie danych, zwiększona została ilość znaków w polu Podpis na zakładce Konto email na karcie pracownika.
Księgowość
Ulga za złe długi w podatku dochodowym
Na mocy ustawy z dnia 19 lipca 2019 roku o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia zatorów płatniczych wprowadzona została ulga za złe długi w podatku dochodowym. Obowiązuje ona dla wierzytelności powstałych po 31 grudnia 2019 roku, dla których od terminu płatności upłynęło 90 dni.
W związku z powyższym, wprowadzono następujące zmiany:
z poziomu Finanse à Preliminarz, po wybraniu w filtrze Korekta podatku wartości Podatek dochodowy oraz przefiltrowaniu listy, prezentowane są wszystkie płatności o terminie płatności późniejszym niż 31 grudnia 2019 roku oraz wyświetlane są dwie dodatkowe kolumny:
pł. dla pod. doch. – termin płatności powiększony o 90 dni
Dni zwłoki dla pod. doch. – wartość ze znakiem minus oznacza liczbę dni pozostającą do terminu płatności dla podatku dochodowego, natomiast wartość ze znakiem plus liczbę dni po terminie płatności dla podatku dochodowego
Obsługa skonta na zestawieniu poleceń przelewów i zestawieniu poleceń zapłaty
W nowej wersji systemu umożliwiono ujęcie skonta podczas generowania zestawienia poleceń przelewów i zestawienia poleceń zapłaty. W tym celu, na liście zobowiązań/należności podnoszonej z poziomu zestawienia dodano parametr Data skonta, w którym wyświetlana jest:
data przelewu z nagłówka ZPP – dla wskazanych w nagłówku ZPP wartości Data przelewu: Bieżąca lub Data przelewu: Podana
wartość Termin płatności – dla wskazanej w nagłówku ZPP opcji Data przelewu: Termin płatności
Dodatkowo, dodano kolumnę Wartość skonta (domyślnie ukryta), w której prezentowana jest wartość skonta dla danej płatności. Data skonta oraz kwota skonta wpływają na wyliczenie kwoty w kolumnie Do wysłania. Skonto na zestawieniu poleceń przelewów naliczane jest wyłącznie od pełnej kwoty płatności.
Logistyka
Zmiany w transakcjach międzyfirmowych
W odpowiedzi na potrzeby rynku, umożliwiono wystawianie dokumentów międzyfirmowych na odbiorcę nie będącego kontrahentem wewnętrznym Podczas identyfikacji transakcji międzyfirmowych system obecnie jedynie weryfikuje czy nabywca:
jest kontrahentem wewnętrznym (jest powiązany z centrum),
centrum, z którym powiązany jest kontrahent należy do innej firmy, niż firma, w której wystawiany jest dokument
W związku z wprowadzoną zmianą:
Zmodyfikowano sposób uzupełniania pola magazynu odbiorcy – które umożliwia wybór magazynu lokalnego, na który generowany jest dokument przeciwny. Pole to uzupełniane jest magazynem domyślnym:
z centrum nabywcy w przypadku, gdy:
tylko nabywca wybrany na dokumencie jest kontrahentem wewnętrznym
zarówno nabywca jak i odbiorca są kontrahentami wewnętrznymi oraz odbiorca jest przypisany do innej firmy niż nabywca
z centrum odbiorcy, gdy zarówno nabywca jak i odbiorca są kontrahentami wewnętrznymi przypisanymi do tej samej firmy.
Umożliwiona została zmiana odbiorcy na dokumencie FS/WZ, jeżeli wygenerowany został on z dokumentu WZ/FS, który rejestruje transakcję międzyfirmową.
W przypadku, gdy wybrana została opcja Zgodnie z centrum kontrahenta, jako właściciel ustawione zostaje:
centrum nabywcy w przypadku, gdy tylko nabywca jest kontrahentem wewnętrznym
lub nabywca i odbiorca są kontrahentami wewnętrznymi przypisanymi do różnych firm,
centrum odbiorcy w przypadku, gdy nabywca i odbiorca są kontrahentami wewnętrznymi przypisanymi do tej samej firmy.
Obsługa transakcji międzyfirmowych z uprawnieniami wybranego operatora
W nowej wersji systemu obsłużone zostało tworzenie dokumentów przeciwnych w transakcjach międzyfirmowych niezależnie od uprawnień operatora wystawiającego dokument źródłowy.
Dzięki tej funkcjonalności istnieje możliwość realizacji poniższych scenariuszy biznesowych między centrami, przy użyciu uprawnień pomocniczego operatora:
Generowanie: WZ -> PZ oraz FS->FZ
Generowanie korekt: KIPZ -> KIWZ oraz KIFS -> KIFZ
Operacje w ramach więcej niż dwóch firm np. zwrot międzyfirmowy i sprzedaż do kolejnej firmy
Anulowanie: FZ, PZ, korekt oraz MM-/+ międzyfirmowych
Przypisanie właściwego operatora pomocniczego możliwe jest z poziomu zakładki Komputer w konfiguracji ogólnej sytemu. Brak wskazania operatora pomocniczego skutkuje wykonywaniem operacji jak dotychczas, z uprawnieniami operatora inicjującego.
Generowanie FS z PAR
Zgodnie z nowelizacją ustawy o podatku od towarów i usług od 1 stycznia 2020 roku, wprowadzone zostały zmiany w generowaniu dokumentu faktury z paragonu. W konsekwencji, przedsiębiorcy mogą wystawić fakturę do paragonu wyłącznie w sytuacji, gdy sprzedawca zamieści NIP nabywcy na paragonie i jest on zgodny z NIPem na wygenerowanej fakturze.
Od wersji 2019.5.2, fakturę wygenerowaną z paragonu w przypadku, gdy na obu dokumentach nie określono NIPu kontrahenta, można zapisać/zatwierdzić tylko jeżeli:
dokumenty wystawione zostały na osobę fizyczną
paragon wystawiony został przed 01.01.2020r.
Wspólne
JPK_V7M
Zgodnie z nowelizacją przepisów w zakresie podatku od towarów i usług, deklaracja VAT-7 i plik JPK_VAT zostały zastąpione nowym ujednoliconym plikiem JPK_V7M. Plik ten, obejmujący część deklaracyjną i ewidencyjną, będą składać wszyscy podatnicy zarejestrowani jako czynni podatnicy VAT za okres od 1 lipca 2020 r.
W odpowiedzi na zmiany w przepisach, w programie wprowadzono szereg zmian umożliwiających utworzenie pliku JPK_V7M oraz jego eksport na strony Ministerstwa Finansów.
Zmiany w słownikach uniwersalnych
W celu obsługi pliku JPK_V7M dodane zostały dwa nowe słowniki, których wartości wykorzystywane są na formularzu kodów CN oraz kartach artykułów:
Grupa towarowa JPK (grupa słowników Ogólne)
Oznaczenie procedur JPK (grupa słowników Transakcje)
Zmiany na definicji kodów CN
Na formularzach kodów CN udostępnione zostały pola:
Grupa towarowa JPK
Oznaczenie procedur JPK
Operator ma możliwość przypisania w tych polach jednej spośród wartości zdefiniowanych w słownikach uniwersalnych o tych samych nazwach. Wartości zdefiniowane na formularzu są odpowiednio podpowiadane na karcie artykułu po wybraniu określonego kodu CN, a następnie wykorzystywane podczas generowania pliku JPK_V7M.
Zmiany na karcie artykułu i kontrahenta
Na nagłówku karty artykułu dodane zostały pola:
Grupa towarowa JPK – pole uzupełniane automatycznie w przypadku, gdy do wybranego kodu CN przypisana została wartość słownika Grupa towarowa JPK (z możliwością zmiany)
Procedura JPK – pole uzupełniane automatycznie w przypadku, gdy do wybranego kodu CN przypisana została wartość słownika Procedura JPK (z możliwością zmiany)
Na nagłówku karty kontrahenta dodane zostało pole:
Oznaczenie procedur JPK – umożliwia wybór jednej z wartości słownika uniwersalnego o tej samej nazwie dostępnego w grupie słowników: Transakcje
Analogiczne pola zostały również udostępnione na grupach artykułów/kontrahentów, co pozwala operatorowi na globalną zmianę ich wartości za pomocą aktualizacji wzorców i elementów.
Zmiany na szczegółach pozycji dokumentów handlowych
Na szczegółach pozycji dokumentów:
faktur sprzedaży i ich korekt
paragonów i ich korekt
korekt ręcznych
dodane zostały pola Grupa towarowa JPK oraz Procedura JPK.
Dodatkowo, pole Procedura JPK jest również dostępne na elemencie faktury zakupu.
Domyślnie prezentują one wartości zdefiniowane w analogicznych polach na karcie artykułu, które są pobierane z dedykowanego słownika uniwersalnego (z możliwością zmiany przez użytkownika).
Uwaga
Po synchronizacji dokumentów z Comarch Retail POS w systemie Comarch ERP Altum wartości pól Grupa towarowa JPK oraz Procedura JPK na wygenerowanych do nich fakturach VAT zostaną ustawione automatycznie na podstawie artykułu i kontrahenta (a po synchronizacji na elemencie dokumentu tylko na podstawie artykułu).
Zmiany w parametrach VAT na fakturach VAT
Wprowadzono następujące zmiany w parametrach VAT na fakturach VAT:
Zmieniono nazwy parametrów:
VAT-7 na V7M
W deklaracji VAT na Data ujęcia w VAT
Dodano nowe parametry:
Typy dokumentów JPK – parametr jest dostępny wyłącznie na nagłówku faktury VAT sprzedaż i faktury VAT zakupu. Wartości parametru:
RO – dokument zbiorczy wewnętrzny zawierający sprzedaż z kas rejestrujących. Wartość jest dostępna wyłącznie na dokumentach sprzedażowych i jest domyślnie ustawiona dla faktur powstałych podczas zatwierdzania dokumentów ZSD i KSD.
WEW – dokument wewnętrzny. Wartość jest domyślnie ustawiona dla faktur VAT z zaznaczonym parametrem Dokument wewnętrzny.
FP – faktura, o której mowa w art. 109 ust. 3d ustawy. Parametr jest dostępny wyłącznie na dokumentach sprzedażowych. Parametr jest domyślnie ustawiony dla faktur z zaznaczonym parametrem Faktura do paragonu.
MK – faktura wystawiona przez podatnika będącego dostawcą lub usługodawcą, który wybrał metodę kasową rozliczeń określoną w art. 21 ustawy. Parametr jest dostępny wyłącznie na dokumentach zakupowych.
VAT_RR – faktura VAT RR, o której mowa w art. 116 ustawy. Parametr jest dostępny wyłącznie na dokumentach zakupowych.
BRAK – dokument inny niż RO, WEW, FP, MK, VAT_RR. Parametr jest domyślnie ustawiony dla pozostałych rodzajów dokumentów.
Grupa towarowa JPK – parametr dostępny wyłącznie na nagłówku faktury VAT sprzedaży. Parametr może przyjmować kilka wartości. Podczas generowania faktury VAT z dokumentu handlowego, wartość parametru przenoszona jest z wartości słownika Grupa towarowa JPK wskazanej na elementach dokumentu handlowego.
Oznaczenie procedur JPK – parametr dostępny wyłącznie na nagłówku faktury VAT sprzedaży i faktury VAT zakupu. Może on przyjmować kilka wartości. Wartość parametru przenoszona jest z wartości słownika Oznaczenie procedur JPK wskazanej na karcie kontrahenta. Dodatkowo, podczas generowania faktury VAT z dokumentu handlowego, wartość parametru przenoszona jest z wartości słownika Oznaczenie procedur JPK wskazanej na pozycjach dokumentu handlowego.
Nowe parametry VAT na definicji rejestrów VAT
Na definicji rejestrów VAT dodano nowe parametry:
Typy dokumentów JPK – parametr jest dostępny na definicji rejestru typu Sprzedaż i typu Zakup
Grupa towarowa JPK – parametr jest dostępny na definicji rejestru typu Sprzedaż
Oznaczenie procedur JPK – parametr jest dostępny na definicji rejestru typu Sprzedaż i typu Zakup
Parametry przyjmują domyślnie wartość BRAK, z możliwością zmiany.
Uwaga
W celu dokonania seryjnej zmiany parametrów VAT na już istniejących fakturach VAT należy:ustawić odpowiednie parametry na definicji rejestru VATna liście faktur VAT zaznaczyć dokumenty, dla których mają zostać zmienione parametry VATwybrać przycisk Zmień seryjnie: Rejestrw oknie Zmień rejestr wskazać odpowiedni rejestr oraz zaznaczyć parametr Zmień: Parametry VATwybrać przycisk Zatwierdź
Zmiany w obrębie pliku JPK_V7M
W systemie Comarch ERP Altum wprowadzono możliwość tworzenia plików JPK_V7M zgodnie z nową strukturą. W porównaniu do obowiązującego JPK_VAT nowy plik rozszerzono o część deklaracyjną, która zastąpiła deklarację VAT-7.
Uwaga
Jeżeli użytkownik zdecyduje się na wygenerowanie i wysyłanie za dany okres pliku JPK_V7M, to nie musi dodawać za ten sam okres deklaracji VAT-7 i pliku JPK_VAT. Obiekty są dostępne w systemie wyłącznie w celach analizy archiwalnych danych oraz składania korekt za okresy wcześniejsze.
W panelu bocznym:
Dodano parametr Zawiadomienie ZD, dotyczące ulgi na złe długi w podatku VAT z dwoma opcjami: Tak/Nie. Zawiadomienie generowane jest na tych samych zasadach jak Zawiadomienie ZD przy składanej we wcześniejszych okresach deklaracji VAT-7.
Przywrócono obowiązek wypełnienia pola Kod urzędu
Udostępniono możliwość dokonywania korekty wyłącznie części ewidencyjnej lub wyłącznie części deklaracyjnej. Użytkownik ma również możliwość dokonania korekty obu części jednocześnie. Pole Korekta dostępne jest w momencie generowania kolejnego pliku JPK_V7M za dany miesiąc.
Dodano zakładkę Powiązane, gdzie znajdują się załączniki do pliku JPK_V7M w postaci Zawiadomienia ZD.
Na liście plików JPK:
Po zaznaczeniu pliku JPK_V7M w menu pojawia się sekcja Zawiadomienie ZD z przyciskiem Zawiadomienie ZD. Wybranie przycisku podnosi do edycji powiązany z plikiem dokument Zawiadomienie ZD.
Przycisk Cofnij zatwierdzenie dostępny pod zakładkami Elementy oraz Słownik pól będzie aktywny wyłącznie dla ostatniego zatwierdzonego pliku JPK_V7M w danym miesiącu.
Nowa matryca stawek VAT na formularzu kodu CN
Na formularzu kodu CN dodane zostało pole Stawka VAT, które umożliwia przypisanie do danego kodu jednej z aktywnych stawek VAT z grupy stawek VAT dołączonej do firmy, do której należy centrum zalogowanego użytkownika.
Jeżeli z poziomu formularza kodu CN określona zostanie stawka VAT, to podczas zmiany/dodania kodu CN na karcie artykułu, użytkownik ma możliwość jej automatycznej aktualizacji (zarówno jako stawki VAT sprzedaży jak i stawki VAT zakupu).
Dodatkowo, nad listą artykułów dodany został przycisk Aktualizacja stawek VAT, którego wybranie wyświetli pytanie o aktualizację stawek VAT (sprzedaży i zakupu) na podstawie stawki dla kodu CN przypisanego do artykułu. W przypadku odpowiedzi twierdzącej:
jeśli na artykule nie ma kodu CN lub zdefiniowany kod CN nie ma przypisanej stawki VAT, to stawki pozostają niezmienione
jeśli na artykule jest kod CN z przypisaną stawką VAT, to system zaktualizuje stawki VAT na zgodne ze stawką VAT na kodzie CN
Zmiany dla drukarek fiskalnych
Oznaczenie dla drukarki fiskalnej na formularzu operatora
Na formularzu operatora zostało dodane nieobowiązkowe pole Oznaczenie dla drukarki fiskalnej, zawierające nazwę operatora, która ma być drukowana na dokumentach fiskalnych.
Drukowanie numeru NIP nabywcy w linii kasjera
Niektóre starsze drukarki fiskalne nie umożliwiają drukowania NIP nabywcy. Z tego względu zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących par.25 ustęp 2 udostępniona została możliwość drukowania numeru NIP na paragonie w linii kasjera, za numerem kasy i oznaczeniem kasjera. Parametr można włączyć po przejściu do zakładki System->Konfiguracja -> Drukarkafiskalna.
Do wyboru możliwe są następujące opcje:
w linii NIP nabywcy (nowe drukarki) – domyślne i standardowe drukowanie NIP
w linii kasjera (stare drukarki) – drukowanie w linii kasjera dla drukarek nieobsługujących drukowania NIP
Dodany został również parametr Drukuj oznaczenie kasjera i stanowiska. Oznaczenie kasjera pobierane jest z pola Oznaczenie dla drukarki fiskalnej z formularza zalogowanego operatora. Po wyborze opcji w linii kasjera (starsze drukarki) dla parametru Drukuj NIP nabywcy, parametr Drukuj oznaczenie kasjera i stanowiska zostanie zaznaczony i jego odznaczenie będzie zablokowane.
Kopiowanie atrybutów dla artykułów
Na liście atrybutów w zakładce Lista obiektów dla obiektu Artykuł dodany został parametr Kopiowanie w sekcji Atrybuty dodane. Jeżeli na liście atrybutów dodanych do obiektu Artykuł dla danego atrybutu zaznaczony jest parametr Kopiowanie, to podczas kopiowania artykułu zostanie skopiowany atrybut z artykułu źródłowego wraz z wartością (wartościami).
Dodawanie pliku JPK_V7M
Plik JPK_V7M to plik obejmujący część ewidencyjną i deklaracyjną. Część ewidencyjna dotyczy rejestrów VAT. Za pomocą pliku JPK_V7M eksportowane są informacje zawarte w rejestrach VAT (faktury zakupu i sprzedaży) dla danej firmy. Część deklaracyjna pliku JPK_V7M zastąpiła deklarację VAT-7 i VAT-7K.
Uwaga
W przeciwieństwie do pozostałych plików JPK, aby walidacja pliku JPK_V7M przebiegła prawidłowo, nie ma konieczności uzupełniania adresu podmiotu w strukturze firmy
Aby dodać w systemie plik JPK dotyczący rejestrów VAT, należy z poziomu menu Główne / JPK, w sekcji dostępnych rodzajów plików podświetlić pole JPK_V7M i wybrać opcję [Dodaj].
Dla pliku JPK_V7M spośród listy Dokumentów źródłowych aktywy jest przycisk [Rejestry VAT] oraz [Deklaracje]. Użytkownik może z niego korzystać przy weryfikacji poprawności danych zawartych w pliku JPK_V7M.
W sekcji Zawiadomienie ZD dostępny jest przycisk [Zawiadomienie ZD]. Wybranie przycisku podnosi do edycji powiązany z plikiem JPK_V7M dokument zawiadomienie ZD. Jeżeli do pliku JPK_V7M nie został wygenerowany dokument zawiadomienie ZD, pojawi się komunikat: „Do danego pliku JPK_V7M nie istnieje powiązany dokument: Zawiadomienie ZD.”
W oknie pliku JPK_V7M, z menu głównego dostępna jest standardowa lista Plik JPK z przyciskami. Pełny opis listy znajduje się w rozdziale Dodawanie plików JPK.
Okno pliku JPK_V7M składa się z panelu z parametrami w lewej części okna oraz z następujących zakładek:
Nagłówek
Deklaracja
Ewidencja sprzedaży
Ewidencja zakupu
Atrybuty
Załączniki
Historia zmian
Powiązane
Panel z parametrami – parametry charakterystyczne dla pliku JPK_VAT
Cel złożenia – pole wyświetlające liczby z zakresu od 0 do 999. W polu system wyświetla kolejny numer, w stosunku do wygenerowanych i zapisanych na liście plików JPK_V7M za dany miesiąc. Każdy plik otrzymuje swój unikatowy numer, co oznacza, że nie ma możliwości, aby utworzyć dwa pliki JPK_V7M za ten sam zakres czasowy z takim samym numerem celu złożenia. W przypadku dodania pierwszego pliku JPK_V7M za dany miesiąc w polu Cel złożenia zostanie automatycznie wskazana cyfra 0, natomiast korekty pliku będą otrzymywać kolejne numery: 1,2,3 itd.
Korekta – pole dostępne w momencie generowania kolejnego pliku JPK_V7M za dany miesiąc. Dostępne możliwości dokonania korekty to korekta Deklaracji i korekta Ewidencji.
Współczynnik rzeczywisty – określa współczynnik sprzedaży związany z zakupami zwolnionymi
i opodatkowanymi. Zakupy odpowiednio ocechowane w systemie (odliczenie VAT Warunkowo) zostaną wykazane w pliku JPK w wartości wynikającej ze współczynnika.
Zawiadomienie ZD z dostępnymi opcjami Tak lub
Adres e-mail – pole nieobowiązkowe, przechowuje adres e-mail podatnika. Jeśli z poziomu Konfiguracja à Struktura firmy → Firma→Deklaracje, zostanie uzupełnione pole JPK e-mail, po przeliczeniu pliku JPK_V7M, pole zostanie automatycznie uzupełnione.
Telefon– pole nieobowiązkowe, przechowuje adres e-mail podatnika. Jeśli z poziomu Konfiguracja → Struktura firmy → Firma → Deklaracje, zostanie uzupełnione pole JPK telefon, po przeliczeniu pliku JPK_V7M, pole zostanie automatycznie uzupełnione.
Zakładka Nagłówek
Po przeliczeniu pliku JPK_V7M na zakładce wyświetlane są informacje dotyczące podatnika, urzędu skarbowego oraz okresu, za jaki generowany jest plik JPK_V7M, zgodnie z ustawieniami parametrów w panelu bocznym.
Informacje dotyczące danych podatnika oraz urzędu skarbowego pobierane są ze struktury firmy, zakładki Deklaracje (Konfiguracja → Struktura firmy → Firma → Deklaracje).
Dodatkowo, w przypadku pliku JPK_V7M, użytkownik podczas rozpoczynania pracy z systemem ma możliwość wprowadzenia współczynnika sprzedaży opodatkowanej do całkowitej w polu Współczynnik rzeczywisty. W kolejnych latach współczynnik liczony jest automatycznie na podstawie danych z poprzedniego roku, przy czym użytkownik może skorygowania wartości wyliczonej przez program. Po wprowadzeniu współczynnika nie należy ponownie przeliczać deklaracji.
Zakładka Deklaracja
Po przeliczeniu pliku JPK_V7M na zakładce wyświetlane są pozycje pliku JPK_V7M zgodnie z ustawieniami parametrów w panelu bocznym. Każda pozycja oznaczona jest odpowiednim symbolem wyświetlanym w kolumnie Pole, przykładowo dla pozycji Dostawa towarów oraz świadczenie usług na terytorium kraju, zwolnione od podatku wyświetlany jest symbol P_10.
Uwaga
Dla pierwszego pliku JPK_V7M należy ręcznie wpisać wartość w polu Kwota nadwyżki z poprzedniej deklaracji. Dodatkowo, jeżeli po wpisaniu wartości plik zostanie przeliczony, to wartość ta zostanie usunięta, więc należy ją na nowo uzupełnić.
Uwaga
Faktury VAT sprzedaży, na których parametr Typy dokumentów JPK przyjmuje wartość FP,są ujmowane wyłącznie w części ewidencyjnej pliku JPK_V7M (nie są ujmowane w części deklaracyjnej), niezależnie od wartośći parametru V7M. Sprzedaż paragonowa wykazywana jest w części deklaracyjnej wyłącznie na podstawie dokumentu ZSD/KSD lub innego dokumentu zbiorczego, na którym parametr Typy dokumentów JPK przyjmuje wartość inną niż FP.
Zakładka Ewidencja sprzedaży
Na zakładce Ewidencja sprzedaży w pliku JPK_V7M zestawione są faktury sprzedaży, które zostały wprowadzone w systemie w okresie wskazanym w pliku JPK.
Zakładka Ewidencja zakupu
Na zakładce Ewidencja zakupu w pliku JPK_V7M zestawione są faktury zakupu, które zostały wygenerowane
w systemie w okresie wskazanym w pliku JPK.
Uwaga
W przypadku generowania pliku JPK_V7M dla firmy głównej dane pobierane są ze wszystkich firm zdefiniowanych w systemie. Jeśli plik generowany jest dla firmy podrzędnej, dane pobierane do pliku dotyczą tylko tej firmy.
Na zakładce Powiązane wyświetlana jest informacja o załącznikach dodanych do pliku JPK_V7M.
Załącznik stanowi integralną część pliku JPK_V7M. Przy przeliczaniu pliku JPK_V7M zawsze przeliczane są wszystkie jego załączniki. Okres przeliczania załącznika jest taki sam jak pliku JPK_V7M.
Dostępne załączniki:
Zawiadomienie ZD – zawiadomienie o skorygowaniu podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego
Korekta pliku JPK_V7M
Możliwość generowania korekty pliku JPK_V7M istnieje tylko, jeżeli pierwotny plik został zaakceptowany bądź zatwierdzony.
W celu wygenerowania korekty pliku JPK_V7M należy z poziomu menu Główne à JPK, w sekcji dostępnych rodzajów plików podświetlić pole JPK_V7M i wybrać opcję [Dodaj] i w polu data wskazać okres za jaki ma być wygenerowana korekta pliku JPK_V7M.
Istniej możliwość dokonania korekty pliku JPK_V7M w zakresie:
wyłącznie części deklaracyjnej – w tym celu w panelu bocznym w polu Korekta należy zaznaczyć parametr Deklaracji
wyłącznie części ewidencyjnej – w tym celu w panelu bocznym w polu Korekta należy zaznaczyć parametr Ewidencji
części deklaracyjnej oraz części ewidencyjnej – w tym celu w panelu bocznym w polu Korekta należy zaznaczyć parametr Deklaracji i Ewidencji.
Domyślnie zaznaczone są obydwa parametry.
Na korekcie pliku JPK_V7M uwzględniane są wszystkie dokumenty zakwalifikowane do ujęcia w pliku JPK_V7M w danym miesiącu, dlatego korekta ma charakter całościowy.
Obsługa transakcji międzyfirmowych z uprawnieniami wybranego operatora
Dzięki możliwości tworzenia dokumentów przeciwnych w transakcjach międzyfirmowych niezależnie od uprawnień operatora wystawiającego dokument źródłowy, system pozwala na zrealizowanie poniższych scenariuszy biznesowych między centrami, przy użyciu uprawnień pomocniczego operatora:
Generowanie: WZ -> PZ oraz FS->FZ
Generowanie korekt: KIPZ -> KIWZ oraz KIFS -> KIFZ
Operacje w ramach więcej niż dwóch firm np. zwrot międzyfirmowy i sprzedaż do kolejnej firmy
Anulowanie: FZ, PZ, korekt oraz MM-/+ międzyfirmowych
Przypisanie właściwego operatora pomocniczego możliwe jest z poziomu zakładki Komputer w konfiguracji ogólnej sytemu. Brak wskazania operatora pomocniczego skutkuje wykonywaniem operacji jak dotychczas, z uprawnieniami operatora inicjującego.
Zmiana daty powstania obowiązku podatkowego
W celu seryjnej zmiany daty powstania obowiązku podatkowego, należy zaznaczyć na liście interesujące użytkownika faktury, a następnie z grupy przycisków Lista wybrać opcję [Zmień seryjnie] → [Datę obowiązku podatkowego].
W otwartym oknie, należy wybrać nową datę powstania obowiązku podatkowego.
Uwaga
Funkcja [Zmień seryjnie] → [Datę obowiązku podatkowego] działa wyłącznie dla faktur VAT, które zostały wprowadzone do rejestru o typie Proponowany. W przypadku rejestru o typie Obowiązkowy takiej możliwości nie ma.
Zmiana daty skutkuje aktualizacją daty powstania obowiązku podatkowego na pozycjach faktury VAT.