Wspólne

Zmiany na liście krajów

Z uwagi na fakt, że kod danego kraju wykorzystywany w JPK może różnić się od kodu na potrzeby Intrastatu czy prefiksu NIP, na liście krajów dodana została nowa kolumna Kod JPK.

Dostosowując system, do wymagań deklaracji Intrastat:

  • Kod kraju dla Wschodniego Timoru został zmieniony z TP na TL
  • Dodana została pozycja o kodzie QV i nazwie Kraje i terytoria niewyszczególnione w ramach handlu wewnątrz wspólnoty

Dostosowanie do zmian w przepisach dotyczących paragonów

Zgodnie z pierwotnym rozporządzeniem Ministerstwa Finansów od 1 stycznia 2021 r. wszyscy podatnicy powinni wykazywać odrębnie w nowym JPK_VAT (deklaracja + ewidencja) paragony fiskalne uznane za faktury uproszczone.

W wyniku konsultacji społecznych termin obowiązywania zwolnienia podatników posiadających kasy fiskalne z obowiązku wykazywania w nowym JPK_VAT odrębnie paragonów uznanych za faktury uproszczone ma zostać przedłużony z 31 grudnia 2020 do 31 czerwca 2021 r. – wprowadzenie zmian przewiduje projekt rozporządzenia (z 30 listopada 2020 r.) Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług.

Zmiany w konfiguracji

Parametr Faktura do paragonu wg przepisów polskich na formularzu firmy

Parametr Weryfikacja NIPu nabywcy na fakturze do paragonu, który był dostępny na formularzu firmy, został zmieniony na Faktura do paragonu wg przepisów polskich. Po jego zaznaczniu włączone zostają mechanizmy:

  • weryfikacji NIPu Nabywcy na fakturach sprzedaży generowanych do paragonów,
  • oznaczania paragonów spełniających określone warunki jako faktur uproszczonych.

Ustawienie parametru na bazach konwertowanych nie jest automatycznie aktualizowane. W przypadku baz nowokreowanych jest on:

  • domyślnie zaznaczony dla baz wykreowanych w języku PL
  • domyślnie odznaczony dla baz wykreowanych w pozostałych językach

Podczas definiowania nowego centrum typu firma parametr zostaje automatycznie zaznaczony, jeżeli:

  • jako grupa stawek vat wybrana została wartość: PLN
  • waluta nowej firmy ustawiona została jako: PLN

Zmiany na definicji dokumentów paragonu i korekty paragonu

W polskiej wersji językowej bazy danych, w konfiguracji firmy w centrum struktury praw na definicji dokumentów PAR, KIPAR, KWPAR, KVPAR dodano:

  • zakładkę Rejestry VAT z możliwością dołączenia konkretnego rejestru do typu dokumentu
  • kolumnę Rejestry VAT na zakładce Serie z możliwością powiązania serii z konkretnym rejestrem

Zakładka Rejestry VAT i kolumna Rejestry VAT na zakładce Serie

 

  • parametr Automatycznie generuj faktury VAT  w stanie:
    • Zatwierdzonym – wartość domyślna
    • Niezatwierdzonym – wartość dostępna wyłącznie dla pełnego diagramu stanu

Parametr Automatycznie generuj faktury VAT w stanie: na definicji dokumentu paragonu przy pełnym diagramie stanów

Parametr Generowanie faktur VAT w rejestrze do faktur uproszczonych

Z poziomu SystemKonfiguracja na zakładce Księgowość w sekcji Parametry ogólne dodano parametr Generowanie faktur VAT w rejestrze do faktur uproszczonych. Parametr jest dostępny wyłącznie w polskiej wersji językowej bazy danych.

Parametr Generowanie faktur VAT w rejestrze do faktur uproszczonych

Uwaga
Parametr Generowanie faktur VAT w rejestrze do faktur uproszczonych odnosi się do paragonów stanowiących faktury uproszczone.

 

Faktury uproszczone

Na zakładce Kwoty na formularzu paragonu i jego korekt dodany został parametr Faktura uproszczona. Jest on automatycznie zaznaczany podczas zatwierdzania dokumentów spełniających wszystkie poniższe warunki:

  • na firmie będącej właścicielem dokumentu zaznaczony został parametr Faktura do paragonu wg przepisów polskich,
  • data wystawienia dokumentu nie jest wcześniejsza niż 01.10.2020,
  • nabywca, na którego wystawiony został dokument posiada uzupełnione pole NIP,
  • wartość brutto paragonu jest mniejsza lub równa 450 PLN.

Uwaga
Wartość progowa paragonów ustalana jest dla waluty systemowej.

Podczas konwersji bazy danych, jako faktury uproszczone oznaczone zostają:

  • paragony w stanie zatwierdzony lub zafiskalizowany, spełniające opisane powyżej warunki oraz do których nie została wygenerowana faktura sprzedaży;
  • korekty paragonów, których dokument źródłowy oznaczony został jako faktura uproszczona.

Uwaga
Parametr Faktura uproszczona prezentowany jest wyłącznie na dokumentach, które zostały oznaczone jako faktura uproszczona, a jego wartość prezentowana jest w trybie tylko do odczytu.

Nie ma możliwości wygenerowania faktury sprzedaży do paragonów oznaczonych jako faktury uproszczone. Przy próbie wygenerowania dokumentu prezentowany jest komunikat: „Żaden z zaznaczonych dokumentów nie mógł zostać uwzględniony podczas generowania FS. Nr_paragonu:… wg polskich przepisów wybrany dokument stanowi fakturę sprzedaży uproszczoną i nie może zostać przekształcony do faktury sprzedaży.”

Wydruki korekt paragonów

Zgodnie z wprowadzonym zmianami prawnymi, na korekcie paragonu stanowiącego fakturę uproszoną powinien zostać wykazany numer fiskalny paragonu oraz unikalny numer urządzenia fiskalnego. Dostosowując się do tych zmian, od wersji 2021.0 na wydukach korekt paragonów wprowadzone zostały następujące modyfikacje:

  • Podczas fiskalizacji paragonu dodane zostało pobieranie numeru fiskalnego dokumentu oraz unikalnego numeru urządzenia fiskalnego z drukarki fiskalnej.
  • Na formularzu KIPAR, KWPAR oraz KVPAR zmieniony został opis Numer fiskalny na Numer fiskalny/Numer kasy.
  • Domyślnie podczas generowania korekt: ilościowej, wartościowej i stawki vat do paragonu, wartość w polu Numer fiskalny/Numer kasy jest pobierana z paragonu źródłowego (z możliwością edycji).
  • Udostępnione zostały wydruki dla dokumentów: KIPAR, KWPAR, KVPAR. W zależności od typu dokumentu źródłowego, w nagłówku wydruku prezentowana jest fraza:
  • Korekta paragonu – jeżeli paragon źródłowy nie stanowi faktury uproszczonej
  • Korekta faktury – jeżeli paragon źródłowy stanowi fakturę uproszczoną

Pole Numer fiskalny/Numer kasy na wydruku korekty prezentowane jest na wydruku wyłącznie wówczas, gdy numer ten został uzupełniony na dokumencie źródłowym.

Dołączanie paragonów/ korekt paragonów stanowiących faktury uproszczone do ZSD/KSD

Na formularzu ZSD oraz KSD (zakładka Ogólne -> sekcja Parametry VAT) dodany został parametr Uwzględniaj faktury uproszczone przy dodawaniu dokumentów. Jest on prezentowany jest wyłączenie, gdy w konfiguracji firmy będącej właścicielem dokumentu zaznaczony został parametr Faktura do paragonu wg przepisów polskich.

W zależności od ustawienia parametru:

  • Na liście paragonów do dodania na ZSD (oraz ich korekt do KSD) nie są wyświetlane paragony/korekty oznaczone jako faktury uproszoczne – parametr odznaczony.
  • Na liście paragonów do dodania do ZSD (oraz ich korekt do KSD) wyświetlane są paragony/korekty będące fakturami uproszczonymi, do których nie została wygenerowana faktura VAT – parametr zaznaczony

Opisane działanie jest analogiczne w przypadku automatycznego dodawania paragonów do ZSD.

Uwaga
Modyfikacja ustawienia parametru Uwzględniaj faktury uproszczone przy dodawaniu dokumentów nie aktualizuje listy dodanych już do ZSD dokumentów.

Opisane działanie jest analogiczne w przypadku automatycznego dodawania paragonów/korekt do ZSD/KSD.

Obsługa generowania faktur VAT sprzedaży do paragonów

Jeżeli w konfiguracji systemu zaznaczony jest parametr Generowanie faktur VAT w rejestrze do faktur uproszczonych to:

  • podczas zatwierdzania paragonu oznaczonego jako faktura uproszczona generowana jest faktura VAT sprzedaży
  • podczas zatwierdzania korekty do paragonu oznaczonego jako faktura uproszczona generowana jest korekta faktury VAT sprzedaży

Zmiany w pliku JPK_V7M

W pliku JPK_V7M dla transakcji unijnych i pozaunijnych wprowadzono pobieranie w polu Kod kraju nadania TIN wartości z kolumny Kod JPK, dostępnej na liście krajów.

Kolumna NIP podmiotu na listach finansowych

Dodano kolumnę NIP podmiotu na listach:

  • Należności
  • Zobowiązania
  • Preliminarz
  • Rozliczenia z nabywcami
  • Rozliczenia z dostawcami
  • Lista operacji k/b

Kolumna NIP podmiotu na liście operacji kasowo-bankowych




Księgowość

Nowy wzór e-deklaracji VAT-UE(5) oraz VAT-UEK(5)

Uwaga
Poprawka jest udostępniana wyłącznie do wersji 2019.5.2 poprzez System Obsługi Zgłoszeń

Od 1 stycznia 2021 r. w Wielkiej Brytanii przestało obowiązywać unijne prawo celne i podatkowe oraz są stosowane takie przepisy jak wobec krajów trzecich, czyli nie będących członkami UE. Na podstawie szczególnych przepisów w dalszym ciągu Irlandia Północna podlega rozliczeniu podatku VAT, jakie obowiązuje w UE w przypadku obrotu towarami.
W związku z tym udostępniono nowy, obowiązujący za okres od 01.2021, wzór e-deklaracji VAT-UE(5) oraz VAT-UEK(5):

  • na zakładce Pozycje deklaracji VAT-UE/VAT-UEK dla pól Prefiks dodano wartość XI
  • podczas zmiany stanu deklaracji na Zaakceptowany lub Zatwierdzony wprowadzono kontrolę występowania na deklaracji prefiksu GB. Jeżeli prefiks jest użyty na deklaracji to zostanie wyświetlone ostrzeżenie: Z dniem 01.01.2021 usunięto kod GB z listy kodów krajów UE. Na deklaracji uwzględniono transakcje z kodem GB. Czy zapisać zmianę statusu Tak/Nie?

Uwaga
Jeżeli na deklaracji zostanie ujęta faktura na kontrahenta z prefiksem XI z parametrami VAT:

  • Rodzaj transakcji: Wewnątrzwspólnotowa
  • Rodzaj: Usługi

to deklaracja nie przejdzie walidacji poprawności ze schematem. W takim przypadku należy zmienić parametr Rodzaj transakcji na Pozaunijna lub parametr Rodzaj na Towary.




Współpraca z aplikacjami

Zestawienie aplikacji, z którymi współpracuje Comarch ERP Altum 2021.1

Aplikacja Wersja Uwagi
Comarch Retail 2021.1
Comarch e-Sklep 2020.4
Comarch B2B 2021.0 Planowane wydanie w 2021 roku
Comarch WMS

(Zarządzanie, Magazynier)

2021.0
Comarch Mobile

(Zarządzenie, Sprzedaż, Monitorowanie)

2021.0
Comarch DMS 2020.2.1
Comarch ERP Business Intelligence

(Księga raportów, Panel zarządzania, Konfigurator)

2021.0
Comarch BI Point 10.1 (zalecana) Wersje 10.0.1 oraz 9.0.2 też będą współpracować.
Comarch e-Sprawozdania 2021.0  
Comarch ERP Altum HR 2021.1.1  
Comarch Translator 2021.0  
Wszystko.pl Aktualna wersja: www.wszystko.pl
OCR Aktualna wersja



Wspólne

Zmiany na liście krajów

W związku ze zmianami w sposobie rejestrowania obrotu z Wielką Brytanią, na liście krajów:

  • Wielka Brytania została odłączona od grupy Unia Europejska
  • Do listy krajów dodana została Irlandia Północna z kodem XI oraz prefiksem NIP XI

Dostosowując system, do wymagań deklaracji Intrastat:

  • Kod kraju dla Wschodniego Timoru został zmieniony z TP na TL
  • Dodana została pozycja o kodzie QV i nazwie Kraje i terytoria niewyszczególnione w ramach handlu wewnątrz wspólnoty

Z uwagi na fakt, że kod danego kraju wykorzystywany w JPK może różnić się od kodu na potrzeby Intrastatu czy prefiksu NIP, na liście krajów dodana została nowa kolumna Kod JPK. W przypadku krajów, które nie są ujęte w dedykowanych słowniku dla JPK (NT, QR, QS, QU, XO, XP, XX, XY), w pliku wysyłana będzie wartość pusta.

Zmiany na formularzu kontrahenta

Na formularzu kontrahenta w sekcji dotyczycącej numeru NIP dodane zostały opisy: Kraj i NIP, które poprawiają czytelność wprowadzanych danych.

Karta kontrahenta

Aktualizacja wg kodu CN

Na liście artykułów zmieniona została nazwa dla przycisku Aktualizacja stawek VAT na Aktualizacja wg kodu CN. Przycisk dostępny jest z poziomu:

  • wstążki w grupie przycisków Lista
  • menu kontekstowego
  • pasku szybkiego dostępu

Wybranie przycisku wyświetli dodatkowe okno z pytaniem: Aktualizacja spowoduje ustawienie wartości stawek VAT sprzedaży i zakupu, Grupy towarowej JPK, Procedury JPK oraz parametru SENT na podstawie wartości tych parametrów dla kodu CN przypisanego do artykułu. Czy uruchomić aktualizację?. W zależności od wybranej odpowiedzi:

  • Tak – dla znaczonych na liście pozycji uruchomiony zostaje mechanizm aktualizacji
  • Nie – operacja zostaje przerwana

 

Mechanizm Aktualizacji wg kodu CN przebiega wg poniższej procedury:

1. Jeżeli na artykule nie ma kodu CN:

  • wartości stawek VAT, Grupy towarowej JPK i Procedury JPK pozostają bez zmian
  • parametr SENT zostaje odznaczony

2. Aktualizacja stawek VAT jeśli na artykule jest kod CN:

  • bez przypisanej stawki VAT – stawki VAT nie zostają zmienione
  • z przypisaną stawka VAT – stawka VAT sprzedaży i stawka VAT zakupu zostaje ustawiona na taką, jak stawka VAT na kodzie CN

3. Aktualizacja Grupy towarowej JPK jeśli na artykule jest kod CN:

  • bez przypisanej Grupy towarowej JPK – jej wartość pozostaje bez zmian
  • z przypisaną Grupą towarową JPK – jej wartość zmieniona jest na taką, jak jest ustawiona w analogicznym polu na kodzie CN

4. Aktualizacja procedury JPK jeśli na artykule jest kod CN:

  • bez przypisanej Procedury JPK – wartość pola pozostaje bez zmian
  • z przypisaną Procedurą JPK – wartość pola jest zmieniona na taką, jak jest ustawiona w analogicznym polu na kodzie CN

5. Aktualizacja parametru SENT jeśli na artykule jest kod CN:

  • z zaznaczonym parametrem SENT – parametr SENT zostaje zaznaczony również na artykule
  • z odznaczonym parametrem SENT –parametr SENT zostaje odznaczony na artykule

Weryfikacja parametrów JPK podczas zapisywania zmian na artykule/ grupie artykułów

Podczas zapisywania zmian na kartotece artykułu/wzorca, wprowadzona została dodatkowa weryfikacja czy na kodzie CN przypisanym do artykułu ustawiona jest Grupa towarowa JPK oraz Procedura JPK:

  • Jeżeli pola te na kartotece artykułu są ustawione i mają wartość zgodną z kodem CN, wprowadzone zmiany zostają zapisane.
  • Jeżeli wartość tych pól jest nieuzupełniona, zmiany również zostają zapisane.
  • Jeżeli wartość tych pól jest uzupełniona ale jest różna od wartości na kodzie CN, wyświetlane jest okno z pytaniem: Grupa towarowa JPK/Procedura JPK jest inna niż wartość dla kodu CN przypisanego do artykułu. Czy aktualizować Grupę towarową JPK?:
  • Po potwierdzeniu operacji przez użytkownika, wartości te zostają zaktualizowane, a wprowadzone zmiany na karcie artykułu zapisane
  • Po odrzuceniu aktualizacji, wartości pól nie zostają zmienione, natomiast zmiany wprowadzone na karcie artykułu zostają zapisane

Zmiany w pliku JPK_V7M

W pliku JPK_V7M dla transakcji unijnych i pozaunijnych wprowadzono pobieranie w polu Kod kraju nadania TIN wartości z kolumny Kod JPK, dostępnej na liście krajów.

Parametr Weryfikacja online anulowania dokumentu MM-

W sekcji Przesunięcia magazynowe, na zakładce Stanowiska POS w konfiguracji centrum, dodany został nowy parametr Weryfikacja online anulowania dokumentu MM-. Zaznaczenie parametru spowoduje włączenie kontroli anulowania dokumentu MM- po stronie aplikacji Comarch Retail POS w następującym zakresie:

  • Przy braku połączenia POS z systemem ERP anulowanie zatwierdzonego MM- zostanie zablokowane
  • Jeśli połączenie z ERP jest aktywne to system zweryfikuje czy znajduje się tam już, wygenerowany niezatwierdzony dokument MM+ i wtedy anulowanie MM- na POS zostanie zablokowane

Parametry Przesunięć magazynowych




Księgowość

Nowy wzór e-deklaracji VAT-UE(5) oraz VAT-UEK(5)

Od 1 stycznia 2021 r. w Wielkiej Brytanii przestało obowiązywać unijne prawo celne i podatkowe oraz są stosowane takie przepisy jak wobec krajów trzecich, czyli nie będących członkami UE. Na podstawie szczególnych przepisów w dalszym ciągu Irlandia Północna podlega rozliczeniu podatku VAT, jakie obowiązuje w UE w przypadku obrotu towarami.
W związku z tym udostępniono nowy, obowiązujący za okres od 01.2021, wzór e-deklaracji VAT-UE(5) oraz VAT-UEK(5):

  • na zakładce Pozycje deklaracji VAT-UE/VAT-UEK dla pól Prefiks dodano wartość XI
  • podczas zmiany stanu deklaracji na Zaakceptowany lub Zatwierdzony wprowadzono kontrolę występowania na deklaracji prefiksu GB. Jeżeli prefiks jest użyty na deklaracji to zostanie wyświetlone ostrzeżenie: Z dniem 01.01.2021 usunięto kod GB z listy kodów krajów UE. Na deklaracji uwzględniono transakcje z kodem GB. Czy zapisać zmianę statusu Tak/Nie?

Uwaga
Jeżeli na deklaracji zostanie ujęta faktura na kontrahenta z prefiksem XI z parametrami VAT:

  • Rodzaj transakcji: Wewnątrzwspólnotowa
  • Rodzaj: Usługi

to deklaracja nie przejdzie walidacji poprawności ze schematem. W takim przypadku należy zmienić parametr Rodzaj transakcji na Pozaunijna lub parametr Rodzaj na Towary.

Pozostałe zmiany w obszarze księgowości i finansów

  • Na wydruku pliku JPK_V7M dodano pole Identyfikator dokumentu, w którym wyświetlany jest numer referencyjny pliku JPK_V7M.
  • Na dokumentach korygujących do Zawiadomienia ZD (FZV i FSV) wprowadzono pobieranie daty wystawienia, daty sprzedaży/zakupu oraz daty wpływu z dokumentu źródłowego.



Zmiany w sposobie rejestrowania obrotu z Wielką Brytanią

Od 01.01.2021 wchodzą w życie zmiany w sposobie rejestrowania obrotu z Wielką Brytanią:

  • transakcje z GB powinny być oznaczane, jako pozaunijne.
  • korekty transakcji wystawionych przed 1 stycznia 2021 i oznaczonych, jako wewnątrzwspólnotowe, powinny być oznaczane, jako wewnątrzwspólnotowe.
  • w obrocie z Wielką Brytanią pojawi się nowy podmiot – Irlandia Północna, z którą transakcje dotyczące towarów powinny być rejestrowane, jako wewnątrzwspólnotowe, natomiast transakcje dotyczące usług, jako pozaunijne.

Uwaga
W wersji 2019.5.2 oraz 2021.0 nie są wprowadzane dodatkowe funkcje do obsługi transakcji z Wielką Brytanią.
Natomiast do wersji 2021.0 wydany zostanie HF uwzględniający wyżej opisane zmiany.

Na chwilę obecną Klienci mający obrót z Wielką Brytanią w celu prawidłowego zarejestrowania transakcji mogą korzystać z opcji dostępnych w programie, takich jak:

  • usunięcie po 31.12.2020 Wielkiej Brytanii z grupy krajów UE – po tej operacji wybór Wielkiej Brytanii na karcie kontrahenta w polu z NIP spowoduje automatyczne ustawienie typu kontrahenta na pozaunijny, w efekcie nowe transakcje wystawiane na kontrahenta automatycznie będą pozaunijne;
  • dodanie do listy krajów i dołączenie do grupy krajów UE nowej pozycji: Irlandia Północna z kodem i prefiksem „XI”, co pozwoli na prawidłowe ustawienie kraju na podmiotach zarejestrowanych w Irlandii Północnej i w efekcie na automatyczne ustawienie transakcji wystawianych dla takich podmiotów jako wewnątrzwspólnotowe;
    • ze względu na inne traktowanie usług w obrocie z Irlandią Północną użytkownik nie powinien na jednej transakcji dodawać elementów typu towar i usługa.
    • na transakcjach dotyczących usług użytkownik powinien ustawić rodzaj transakcji pozaunijny.
  • możliwość ustawienia właściwego rodzaju transakcji bezpośrednio na dokumencie w zależności od tego, z jaką datą wystawienia rejestrowana jest transakcja;
  • zmiana typu kontrahenta z Wielkiej Brytanii z unijny na pozaunijny na kartotece kontrahenta; jeżeli użytkownik ma wiele podmiotów z Wielkiej Brytanii, to może wykorzystać funkcję aktualizacji elementów wzorca:
    • dodać nową kategorię podziału kontrahentów i grupę (np. GB) w ramach tej kategorii
    • na liście kontrahentów ustawić w polu Podział nową kategorię podziału, na grupie głównej odfiltrować i zaznaczyć wszystkich kontrahentów z prefiksem GB (można w tym celu skorzystać z autofiltra na liście), wybrać opcję Wytnij, ustawić fokus na grupie GB i wybrać opcję [Wklej].
    • na wzorcu w grupie GB w polu typ ustawić wartość pozaunijny, zaznaczyć Aktualizuj elementy/ Zmienione pola-bezwarunkowa i zapisać zmiany – po tej operacji wszyscy kontrahenci w grupie zostaną oznaczeni, jako pozaunijni.



Współpraca z aplikacjami

Zestawienie aplikacji, z którymi współpracuje Comarch ERP Altum 2021.0

 

Aplikacja Wersja Uwagi
Comarch Retail 2021.0
Comarch e-Sklep 2020.4
Comarch B2B 2021.0 Planowane wydanie w 2021 roku
Comarch WMS

(Zarządzanie, Magazynier)

2021.0
Comarch Mobile

(Zarządzenie, Sprzedaż, Monitorowanie)

2019.5.3
Comarch DMS 2020.2.1
Comarch ERP Business Intelligence

(Księga raportów, Panel zarządzania, Konfigurator)

2021.0
Comarch BI Point 10.1 (zalecana) Wersje 10.0.1 oraz 9.0.2 też będą współpracować.
Comarch e-Sprawozdania 2021.0  
Comarch ERP Altum HR 2021.1.1  
Comarch Translator 2021.0  
Wszystko.pl Aktualna wersja: www.wszystko.pl
OCR Aktualna wersja



Migracja z wersji 2019.5.2 do 2021.0

Po aktualizacji Comarch ERP Auto Update opisanej w artykule Aktualizacja Comarch ERP Auto Update. Należy przejść do pobrania i instalacji wybranych komponentów w wersji 2021.0

Uwaga
Przy podnoszeniu wersji innej niż 2019.5.2 należy zapoznać się z instrukcjami migracji wersji wcześniejszych pod kątem nowości, zmian i wymagań.

Migracja Comarch ERP Altum i Comarch Retail POS

Zaleca się przeprowadzenie aktualizacji w następującej kolejności:

  • Centrala Serwer
  • Centrala Stanowisko
  • Comarch Retail POS

Konwersja wartości cech i atrybutów

W czasie aktualizacji systemu Comarch ERP Altum może pojawić się komunikat o konieczności wykonania konwersji cech baz danych – firmowej i konfiguracyjnej.

Przed wykonaniem konwersji cech należy wykonać jej konfigurację. Można jej dokonać za pomocą przycisku [Konfiguracja] znajdującego się w sekcji Komponent bądź klikając prawym przyciskiem myszy na pozycji komponentu na liście i wybierając opcję Konfiguracja.

Następnie w sekcji Konfiguracja konwersji cech i atrybutów można przejść do konfiguracji konwersji cech i atrybutów za pomocą przycisku [Konfiguruj].

Ustawienia timeoutu

Po aktualizacji wersji wartość timeoutu w konfiguracji systemu zostanie ustawiona na wartość domyślną, czyli 1 godzina. Ustawienia timeoutów są dostępne w menu System -> Konfiguracja -> Komputer.

Aktualizacja procesów

Po migracji systemu do wyższej wersji należy zaktualizować wersje procesów, które zostały zmodyfikowane do danej wersji systemu. Procesy można zaktualizować w Edytorze Procesów BPM. W tym celu, należy usunąć w edytorze obecne procesy standardowe i zaimportować nowe definicje procesów, które dostarczane są z nową wersją programu.

Weryfikacja działania wydruków

Ze względu na zmiany między wersjami, należy zweryfikować poprawność działania niestandardowych wydruków na testowym zaktualizowanym środowisku.

Dostosowanie Layoutów użytkownika

Między wersjami Comarch ERP Altum wprowadzane są zmiany interfejsu. Po migracji należy ponownie dostosować spersonalizowane formularze użytkownika do nowej wersji. Szczegółowy opis konfiguracji layoutu znajduje się w kategorii artykułów Zarządzanie wyglądem.

Migracja profili użytkownika Altum

Profile wstążki w systemie Comarch ERP Altum nie są konwertowane automatycznie z wyjątkiem profilu Standard. Wszystkie pozostałe profile należy konwertować za pomocą narzędzia Menadżer konwersji. Narzędzie znajduje się w Menadżerze baz na zakładce Konfiguracja.

Szczegółowy opis konwersji profili znajduje się w artykule Menadżer Konwersji.

Migracja wersji Comarch e-Sklep

Wraz z migracją systemu Comarch ERP Altum/Comarch Retail należy zmigrować także produkt
Comarch ERP e-Sklep. Przed wykonaniem migracji obu systemów do nowszej wersji zaleca się zsynchronizować dane (takie jak zamówienia czy kontrahenci) z Comarch ERP e-Sklep do Comarch ERP Altum. Synchronizacja powinna zostać uruchomiona dopiero po zmigrowaniu obu produktów do właściwych wersji.

W przypadku Comarch ERP e-Sklep w wersji online należy przesłać zgłoszenie za pośrednictwem Systemu Obsługi Zgłoszeń (SOZ) z prośbą o wykonanie migracji. W zgłoszeniu jako produkt należy wybrać Comarch ERP e-Sklep.

W przypadku posiadania Comarch ERP e-Sklep w wersji stacjonarnej należy uruchomić narzędzie WAMC i za jego pośrednictwem wykonać migrację.

Migracja wersji Comarch B2B

Wraz z migracją systemu Comarch ERP Altum / Comarch Retail należy zainstalować dedykowaną wersję produktu Comarch B2B. Instrukcja instalacji Comarch ERP Pulpit Kontrahenta znajduje się na stronach walidowanych dla Partnerów w obszarze E-commerce.

Obiekty wymagające weryfikacji

Wszystkie autorskie rozwiązania (dedykowane dla Klienta) występujące m.in. w niżej wymienionych obiektach należy zweryfikować i zmodyfikować zgodnie za powyższym przykładem:

  • Rozszerzenia
  • Wydruki
  • Schematy księgowe
  • Opisy analityczne
  • Atrybuty SQL
  • Deklaracje
  • Filtry użytkownika
  • Procesy BPM korzystające z aktywności SQL
  • Widoki
  • Procedury
  • Trigger

Migracja .Net Framework

System Comarch ERP Altum począwszy od wersji 2019.5 jest kompilowany w oparciu o platformę Microsoft .NET Framework w wersji 4.7.2. Tym samym aby stworzone rozszerzenia działały poprawnie z najnowszą wersją systemu należy dokonać migracji na wersję Microsoft .NET Framework 4.7.2.

Procedura migracji w przypadku integracji z Comarch Retail POS i mPOS

Przykładowy schemat połączenia usług

Uwaga
Przed rozpoczęciem procesu aktualizacji Comarch Altum oraz Comarch Retail POS do wersji 2021 należy:
Zweryfikować czy wszystkie dokumenty ze stacji POS zostały przesynchronizowane do Altum.
Rozwiązać konflikty dotyczące dokumentów w kolejce błędów (POS.QueueErrors).

  1. Aktualizacja Comarch ERP Auto Update do 2020 na wszystkich agentach. Instrukcja dostępna pod linkiem.
  2. Aktualizacja Comarch ERP Altum do wersji 2021.0
  3. Instalacja Comarch Retail Agent Broker na wybranym serwerze. Instrukcja dostępna pod linkiem.
  4. Konfiguracja POS Agentów dla każdego centrum POSowego (podzakładka POS Agent na zakładce Stanowiska POS). Więcej informacji w artykule Definiowanie stanowiska POS.
  5. Weryfikacja i konfiguracja magazynów dla każdego centrum POSowego dla Comarch Retail POS Agent (podzakładka POS Agent na zakładce Stanowiska POS). Więcej informacji w artykule Definiowanie stanowiska POS.
  6. Konfiguracja Comarch Retail Agent Broker w Comarch ERP Altum (System -> Konfiguracja-zakładka POS) Więcej informacji w artykule Podstawowa konfiguracja systemu: POS.
  7. Aktualizacja Comarch Retail POS na stanowiskach do wersji 2021.0
  8. Instalacja spersonalizowanego dla danego centrum dodatku ConfigureSourceConfig_Altum_POSv1.0. Dostępny na stronach walidowanych dla Partnerów.
  9. Instalacja Comarch Retail POS Agent na wybranym stanowisku w Comarch Retail POS. Instrukcja dostępna pod linkiem.
  10. Instalacja spersonalizowanego dla danego centrum dodatku ConfigureSourceConfig_Altum_POSAGENTv1.0. Dostępny na stronach walidowanych dla Partnerów.
  11. Uruchomienie Konfiguratora POS Agent, instalacja usługi oraz rejestracja POS Agent. Instrukcja dostępna pod linkiem.

Wskazówka

W tym miejscu warto przeprowadzić test połączenia POS Agent z centralą.
Najlepiej zweryfikować to poprzez zainicjowanie dokumentu RW w Comarch ERP Altum.
Poniżej kroki do wykonania

  • Uruchomienie Comarch ERP Altum
  • Wejście na listę RW (Magazyny -> Rozchód wewnętrzny)
  • Stworzenie nowego dokumentu RW
  • Dodanie pozycji na dokument

W tym miejscu, jeśli połączenie będzie błędnie skonfigurowane, to pozycja nie doda się na dokument. Jeśli się doda to znaczy, że konfiguracja jest prawidłowa.

  • Zamknięcie dokumentu RW bez zapisu.

  1. Uzgodnienie stanów magazynowych na jednym ze stanowisk Comarch Retail POS w centrum.



Poprawki

W Comarch ERP Auto Update została udostępniona funkcjonalność lokalnej oraz zdalnej instalacji poprawek. W celu instalacji poprawek należy przejść na zakładkę Poprawki. Następnie pojawi się okno zarządzania poprawkami.

Instalacja lokalna

Na zakładce Poprawki została udostępniona funkcjonalność lokalnej instalacji udostępnionych poprawek. Udostępnione poprawki dla danego stanowiska będą widoczne w oknie zarządzania poprawkami.

Na liście poprawek znajdują się wszystkie poprawki, które są udostępnione dla danego agenta lub dla jego agentów podrzędnych. Należy pamiętać o tym, że widoczne będą jedynie te poprawki, które są przeznaczone dla zainstalowanej wersji produktu. W chwili udostępnienia poprawki będzie ona zablokowana. W celu jej odblokowania należy wybrać przycisk [Odblokuj]. Następnie pojawi się okno, w którym należy wpisać odpowiedni kod autentykacyjny udostępniony wraz z poprawką.

Uwaga
Instalowane poprawki są kumulatywne, więc każda kolejna poprawka z danego obszaru zawiera wcześniejsze.

Po wpisaniu poprawnego kodu, użytkownik zostanie poinformowany o jego poprawnej weryfikacji. Poprawka zostanie odblokowana i będzie możliwa do pobrania, a następnie do zainstalowania.

Istnieje również możliwość wycofania ostatniej zainstalowanej poprawki za pomocą akcji [Przywróć], która jest dostępna wyłącznie dla ostatniej wgranej poprawki. Przy wykonywaniu tej akcji należy pamiętać, że kopie baz danych nie zostaną automatycznie przywrócone.

Uwaga
Należy pamiętać, że udostępnione poprawki muszą zostać zainstalowane na wszystkich agentach, dla których poprawka jest przeznaczona.

Instalacja zdalna

Za pomocą Comarch ERP Auto Update istnieje możliwość zdalnej instalacji poprawek na agentach podrzędnych. Można to zrobić za pomocą przycisków w sekcji Akcje zdalne.

Po wybraniu przycisku [Pobierz], wyświetli się lista agentów, dla których można pobrać zaznaczoną poprawkę oraz agenci, którzy nie są połączeni z agentem głównym. Niepodłączeni agenci są wyświetlani na liście ze względu na brak aktualnej informacji o zainstalowanych przez nich komponentach.

W oknie pobierania zdalnego można wybrać agentów, dla których zostanie pobrana poprawka. Po wybraniu akcji [Zdalne pobieranie] program poinformuje użytkownika o rozpoczęciu pobierania poprawki. Po pobraniu należy wybrać akcję [Instaluj]. Następnie po zaznaczeniu pozycji i naciśnięciu [Instalacja zdalna] poprawka zostanie zainstalowana na wybranych agentach.




Harmonogramy

Harmonogram to zaplanowanie przebiegu czynności w czasie. Lista harmonogramów dostępna jest z głównego menu Auto Update.

Z listy harmonogramów użytkownik może:

  • Dodać nowy harmonogram
  • Usunąć istniejący
  • Skopiować istniejący

Lista harmonogramów składa się z kolumn:

  • Nazwa harmonogramu
  • Kod profilu
  • Data i godzina rozpoczęcia/zakończenia pobierania
  • Data i godzina rozpoczęcia/zakończenia instalacji
  • Status harmonogramu

Widok dodawania nowego harmonogramu składa się z zakładek

  • Ustawienia ogólne
  • Harmonogramy
  • Produkty i wersje
  • Dodatki
  • Agenci podrzędni

Na zakładce Ustawienia ogólne należy ustalić nazwę nowo tworzonego harmonogramu oraz wybrać, których profili będzie dotyczył.

Zakładka Harmonogramy pozwala ustawić osobne harmonogramy pobierania i instalacji.

Z poziomu tego okna można dodać nowy harmonogram, wyedytować istniejący lub usunąć.

Możliwe jest wykonanie danej akcji więcej jak jeden raz, dlatego dostępne są trzy typy harmonogramów:

  • Jednorazowy – ten typ harmonogramu pozwala użytkownikowi określić dokładny okres czasu, w którym wybrane działanie musi zostać wykonane.

  • Dzienny – ten typ harmonogramu pozwala zdefiniować harmonogram powtarzalny co zadaną ilość dni

  • Tygodniowy – oznacza, że harmonogram zostanie wykonany w wybrane dni tygodnia

Zakładka Produkty i wersje podzielona jest na sekcje:

  • Wybór produktów i ich wersji
  • Wybór dostępnych poprawek QF dla wskazanych wersji

W ramach jednego harmonogramu nie ma możliwości wyboru więcej jak jednej wersji jednego produktu.

Zakładka Dodatki – możliwość wyboru dodatków pod warunkiem wybrania produktu we właściwej wersji na poprzedniej zakładce.

Zakładka Agenci podrzędni pozwala na wybranie agentów podrzędnych do harmonogramu.

Kiedy nadejdzie czas określony w harmonogramie, każdy agent podrzędny pobierze produkty, poprawki i dodatki. Agent podrzędny połączy się do agenta podrzędnego oznaczonego jako Lokalny nadrzędny i pobierał dane z tej lokalizacji. Jeśli tych danych nie będzie to nastąpi połączenie do agenta głównego. W ten sposób nie będzie konieczności łączenia się wszystkich agentów podrzędnych bezpośrednio do agenta głównego. W harmonogramie nie ma potrzeby definiowania komponentów do pobrania. Każdy agent podrzędny powinien pobrać skonfigurowane komponenty, poprawki i dodatki do produktu dodanego w harmonogramie.

W konfiguracji komponentu Comarch Retail POS dostępne są parametry:

  • Usuwaj bazę danych przy dezinstalacji POSa – przy zaznaczonym parametrze podczas dezinstalacji produktu Comarch Retail POS usunięta zostanie również jego baza z serwera SQL
  • Automatycznie zamykaj procesy podczas aktualizacji, pozwala decydować czy Comarch ERP Auto Update automatycznie zamknie proces dla komponentu podczas aktualizacji zdalnej lub zaplanowanej.