Podczas korzystania z systemu mogą pojawić się sytuacje, kiedy należy zweryfikować poprawność danych i wykonać prace naprawcze lub aktualizujące dotychczasowej struktury.
Uwaga
Przed wykorzystaniem funkcji konieczne jest potwierdzenie wykonania kopii bezpieczeństwa. Potwierdzenie wykonania kopii bezpieczeństwa nie jest równoznaczne z wykonaniem fizycznej kopii. Użytkownik powinien wykonać kopię samodzielnie, przed uruchomieniem funkcji naprawczych.
W celu wykonania odbudowy stanów kont należy z poziomu menu Dodatki wybrać przycisk [Odbudowa stanów kont] z grupy przycisków Funkcje specjalne.
Otwarte zostanie okno Odbudowa stanów kont składające się z elementów:
Okres obrachunkowy – umożliwia wybranie z listy rozwijanej okresu obrachunkowego lub okresu cząstkowego, dla którego funkcja ma zostać wykonana
Wykonano kopię bezpieczeństwa – parametr domyślnie odznaczony. Zaznaczenie parametru nie jest równoznaczne z wykonaniem kopii bazy. Odznaczenie parametru dezaktywuje przycisk [Wybierz] i uniemożliwia wykonanie funkcji odbudowy stanów kont.
Zestawienie obrotów i sald agreguje wartości dla kont w ramach okresu obrachunkowego/okresu cząstkowego. Podczas dodawania zapisu księgowego odpowiednie wartości są sumowane w agregacjach. Jeżeli zestawienie obrotów i sald jest wyliczane za okres obrachunkowy/okres cząstkowy, wartości są bezpośrednio odczytywane z tych agregacji, bez dokonywania ponownych przeliczeń danych. Podczas odbudowy stanów kont analizowane są wszystkie dekrety księgowe i dokonywane są odpowiednie przeliczenia agregacji. Wyliczone wartości zastępują dotychczas istniejące agregacje.
Czas wykonania odbudowy zależny jest od ilości kont i zapisów księgowych.
Odbudowa rozrachunków
Podczas korzystania z systemu mogą pojawić się sytuacje, kiedy należy zweryfikować poprawność danych i wykonać prace naprawcze lub aktualizujące dotychczasowej struktury.
Uwaga
Przed wykorzystaniem funkcji konieczne jest potwierdzenie wykonania kopii bezpieczeństwa. Potwierdzenie wykonania kopii bezpieczeństwa nie jest równoznaczne z wykonaniem fizycznej kopii. Użytkownik powinien wykonać kopię samodzielnie, przed uruchomieniem funkcji naprawczych.
W celu wykonania odbudowy rozrachunków należy z poziomu menu Dodatki wybrać przycisk [Odbudowa rozrachunków] z grupy przycisków Funkcje specjalne.
Pojawi się okno Odbudowa rozrachunków składające się z elementów:
Data księgowania od/Data księgowania do – zakres dat, w ramach którego uwzględniane są dekrety wprowadzone na konta rozrachunkowe podczas wykonywania funkcji
Automatycznie naprawiaj – parametr domyślnie odznaczony. Zaznaczenie parametru powoduje, że system sprawdzi poprawność kwot do rozrachowania na dekretach, a w przypadku rozbieżności naprawi je oraz zostanie wyświetlony parametr Wykonano kopię bezpieczeństwa.
Wykonano kopię bezpieczeństwa – parametr domyślnie odznaczony. Zaznaczenie parametru nie jest równoznaczne z wykonaniem kopii bazy. Zaznaczenie parametru aktywuje przycisk [Zatwierdź] i umożliwia wykonanie funkcji.
Odbudowa rozrachunków polega m.in. na tworzeniu rozrachunków, weryfikacji i naprawie stanu bieżących rozrachunków.
Dla każdego z dekretów weryfikowane jest czy zapis posiada dokument źródłowy, czy dekret powstał na podstawie:
płatności (identyfikator płatności)
operacji (identyfikator operacji)
kwoty bilansu otwarcia/płatności
pozycji noty memoriałowej powiązanej z płatnością
Następnie weryfikowane jest, czy dany obiekt został rozliczony (całkowicie lub częściowo).
Jeżeli istnieje rozliczenie dokumentu źródłowego, sprawdzane jest, czy obiekty powiązane zostały zaksięgowane w sposób umożliwiający identyfikację powiązania oraz czy dekrety spełniają kryteria rozrachunku.
Podczas weryfikacji wykluczane są dekrety spełniające kryteria kompensaty tj. wprowadzone na różne konta – w przypadku tej operacji nie są generowane dekrety kompensacyjne.
Jeśli wszystkie powyższe kryteria są spełnione, dla każdej z par określana jest kwota rozrachunku oraz aktualizowane są dane (kwoty, identyfikatory) w odpowiednich tabelach zapisujących powiązania.
Przykład
W bazie istnieje FS 1/2019 z płatnością na kwotę 4000,00 PLN rozliczoną częściowo z operacją k/b na kwotę 1000,00 PLN.
FS została zaksięgowana na konto rozrachunkowe 201-A po stronie Wn z datą 03.02.2019 (dekret A powstał na podstawie płatności), na dekrecie kwota pozostaje [Wn] = 4000,00 PLN.
Operacja została zaksięgowana na konto rozrachunkowe 201-A po stronie Ma z datą 20.12.2019 (dekret B ma powiązanie z operacją), na dekrecie kwota pozostaje [Ma] = 1000,00 PLN.
W procedurze odbudowy wskazano zakres dat: 01.01 – 31.12.2019.
Efekt: Dekret A ma powiązanie z dekretem B, a dekret B z dekretem A. Na dekrecie A kwota pozostaje [Wn] = 3000,00 PLN, a na dekrecie B kwota pozostaje [Ma] = 0,00 PLN.
Aktualizacja zmiennych schematów księgowych
Podczas korzystania z systemu mogą pojawić się sytuacje, kiedy należy zweryfikować poprawność danych i wykonać prace naprawcze lub aktualizujące dotychczasowej struktury.
Uwaga
Przed wykorzystaniem funkcji konieczne jest potwierdzenie wykonania kopii bezpieczeństwa. Potwierdzenie wykonania kopii bezpieczeństwa nie jest równoznaczne z wykonaniem fizycznej kopii. Użytkownik powinien wykonać kopię samodzielnie, przed uruchomieniem funkcji naprawczych.
W celu wykonania aktualizacji zmiennych schematów należy z poziomu menu Dodatki wybrać przycisk [Aktualizacja zmiennych schematów księgowych] z grupy przycisków Funkcje specjalne.
Pojawi się okno Aktualizacja zmiennych schematów księgowych składające się z elementów:
Okres obrachunkowy – umożliwia wybranie z listy rozwijanej okresu obrachunkowego, dla którego funkcja ma zostać wykonana
Wykonano kopię bezpieczeństwa – parametr domyślnie odznaczony. Zaznaczenie parametru nie jest równoznaczne z wykonaniem kopii bazy. Odznaczenie parametru dezaktywuje przycisk [Aktualizuj] i uniemożliwia wykonanie funkcji.
Z uwagi na zmiany w strukturze bazy danych została umożliwiona zbiorcza aktualizacja zmiennych na schematach księgowych.
Podczas aktualizacji istniejące zmienne w schematach zdefiniowanych we wskazanym okresie obrachunkowym zostaną odpowiednio zmodyfikowane.
Generowanie faktur VAT do faktur z paragonów
Uwaga
Funkcjonalność dostępna wyłącznie w polskiej wersji językowej systemu.
W celu dogenerowania faktur VAT do faktur z paragonów należy z poziomu menu Dodatki wybrać przycisk [Generacja faktur VAT do faktur z paragonów] z grupy przycisków Funkcje specjalne. Przycisk dostępny jest po zaznaczeniu parametru Generowanie faktur VAT w rejestrze do faktur z paragonów (System → Konfiguracja → Księgowość sekcja Parametry ogólne) oraz ponownym zalogowaniu do programu.
Pojawi się okno Generacja faktur VAT do faktur z paragonów składające się z pól Paragony wystawioneod (domyślnie 1 stycznia 2017 r.) oraz Paragony wystawione do (domyślnie data bieżąca) umożliwiających wskazanie zakres dat, w ramach którego ma się odbyć weryfikacja paragonów.
Faktury VAT generowane są w przypadku, gdy do faktury utworzonej z paragonu nie została jeszcze wygenerowana faktura VAT.