Rozliczenie kosztu zakupu (RKZ) opiera się na dokumentach ewidencjonujących wydanie towarów z magazynu i przedstawia koszt zakupu lub nabycia tych towarów. Rozliczenie kosztu zakupu pozwala również na ustalenie uzyskanej marży z danego dokumentu.
Lista RKZ dostępna jest w menu Magazyn –> (Zasoby) Lista RKZ.
Analiza rozliczeń kosztu zakupu może być dokonywana na podstawie:
dokumentów magazynowych – WZ, KIWZ, KWWZ, KVWZ, RW, KIRW oraz KK
dokumentów handlowych (bez magazynowych) – FS, KIFS/KWFS/KVFS, PAR i KIPAR/KWPAR/KVPAR
Uwaga
Rzeczywisty koszt własny sprzedaży dostępny jest na dokumencie wydania zewnętrznego (WZ). Koszt prezentowany na dokumentach handlowych (FS, KIFS, PAR, KIPAR) ma charakter szacunkowy – jest kosztem planowanym, symulowanym.
Zaznaczenie parametru Dokumenty magazynowe lub Dokumenty handlowe powoduje automatyczne zaznaczenie wszystkich znajdujących się w tej grupie dokumentów. Po odznaczeniu przynajmniej jednego typu dokumentu, parametr umieszczony przy nazwie grupy również jest odznaczany i można wskazać dowolne dokumenty.
Następnie należy określić koszty, które mają być uwzględniane do wyliczenia:
koszty nabycia – na liście prezentowane są kolumny: Koszt zakupu, Marża zakupu
koszty zakupu – na liście prezentowane są kolumny: Koszt nabycia, Marża nabycia
jednocześnie koszt zakupu i koszt nabycia – na liście prezentowane są kolumny dotyczące Kosztu zakupu i nabycia, marży zakupu i nabycia
Po zdefiniowaniu warunków i wybraniu przycisku [Przelicz] na liście wyświetlone zostaną wszystkie dokumenty spełniające określone kryteria – z wyłączeniem dokumentów anulowanych i zainicjowanych
Informacje znajdujące się na liście:
numer dokumentu
data wydania/data sprzedaży znajdująca się na danym dokumencie
data wystawienia dokumentu
kontrahent, na którego wystawiono dokument
wartość netto dokumentu wyrażona w walucie systemowej
koszt zakupu oraz koszt nabycia wynikający z wartości zasobów pobranych na dokument
marża zakupu oraz marża nabycia wyliczone na podstawie cen pozycji dokumentu
nieustalony koszt – jeśli na dokumencie nie został ustalony koszt własny sprzedaży, w kolumnie pojawi się informujący o tym wykrzyknik
waluta – wyświetlany jest symbol waluty systemowej firmy, która jest właścicielem dokumentu
Uwaga
Wartość zakupu i wartość nabycia oraz marża nie są widoczne dla operatorów nieposiadających uprawnienia Dostęp do cen zakupu. Na liście prezentowana jest jedynie wartość netto dokumentu.
Obsługa odwrotnego obciążenia
Odwrotne obciążenie polega na przeniesieniu odpowiedzialności rozliczenia podatku VAT ze sprzedawcy na nabywcę. Listę towarów dla transakcji krajowych, dla których ma zastosowanie procedura odwrotnego obciążenia, zawiera załącznik nr 11 do ustawy o VAT. Natomiast lista usług objętych procedurą odwrotnego obciążenia została umieszczona w załączniku nr 14 do ustawy.
Konfiguracja obsługi odwrotnego obciążenia
z poziomu Struktura firmy –> Firma należy zaznaczyć parametr Obsługa odwrotnego obciążenia
z poziomu Konfiguracja –> Stawki VAT należy określić stawki VAT dla odwrotnego obciążenia
na karcie kontrahenta należy zaznaczyć parametr: Odwrotne obciążenie – jeżeli obsługa odwrotnego obciążenia dotyczy kontrahenta
na karcie artykułu należy zaznaczyć parametr: Odwrotne obciążenie – jeżeli artykułu podlega obsłudze odwrotnego obciążenia. Po jego zaznaczeniu udostępnione zostanie pole zawierające listę aktywnych wartości ze słownika uniwersalnego, które umożliwiają klasyfikację odwrotnego obciążenia dla poszczególnych rodzajów towarów. Wartości definiowane są z poziomu Konfiguracja –> Słowniki uniwersalne –> (Ogólne) Klasyfikacja odwrotnego obciążenia.
faktury (generowane do dokumentu i wystawione ręcznie) i ich korekty
wydania zewnętrzne i ich korekty
przyjęcia zewnętrzne i ich korekty
Parametr Odwrotne obciążenie, odpowiadający za obsługę odwrotnego obciążenia na dokumentach, jest dostępny:
na zakładce Kwoty – wartość parametru pobierana jest na dokument z karty kontrahenta lub jest możliwa do zaznaczenia ręcznie, po spełnieniu poniższych warunków:
Rodzaj transakcji o typie Krajowa. Po zmianie rodzaju transakcji na Wewnątrzwspólnotowa lub Pozaunijna parametr zostanie odznaczony i zablokowany do edycji
Uwaga
Dla transakcji o typie Krajowa zmiana stawek VAT na eksportowe nie aktualizuje stawek VAT dla pozycji oznaczonych jako odwrotne obciążenie. Dla takich pozycji stawka VAT pobrana jest zgodnie z ustawieniami stawki VAT dla odwrotnego obciążenia.
stan dokumentu: Zainicjowany oraz Niezatwierdzony
na szczegółach pozycji – wartość pobierana jest z karty artykułu lub jest możliwa do zaznaczenia ręcznie pod warunkiem iż na zakładce Kwoty zaznaczony został parametr Odwrotne obciążenie. Po jego zaznaczeniu nie ma możliwości zmiany na pozycji stawki VAT. Odznaczenie parametru spowoduje pobranie stawki VAT z karty artykułu.
Przenoszenie ustawień parametru Odwrotne obciążenie podczas generowania dokumentów
Generowanie
Wartość parametru Odwrotne obciążenie dla generowania 1:1
Wartość parametru Odwrotne obciążenie dla generowania n:1
OS -> ZS
OZ -> ZZ
ZS -> FS
ZS -> WZ
ZZ -> FZ
ZZ -> PZ
Wartość parametru pobierana jest z dokumentu źródłowego z możliwością zmiany.
Jeżeli dokument końcowy (np. ZS) wygenerowany jest z wielu dokumentów źródłowych (np. OS1, OS2), to parametr w nagłówku wygenerowanego dokumentu końcowego (np. ZS) będzie zaznaczony, jeśli przynajmniej na jednym z dokumentów źródłowych (np. OS1,OS2) był on zaznaczony.
ZS -> FSL
ZZ -> FZL
Wartość parametru pobierana jest z dokumentu źródłowego bez możliwości zmiany.
Nie dotyczy.
FS -> WZ
FZ -> PZ
PZ -> FZ
WZ -> FS
Wartość parametru pobierana jest z dokumentu źródłowego bez możliwości zmiany.
Jeżeli dokument końcowy (np. FS) wygenerowany jest z wielu dokumentów źródłowych (np. WZ1, WZ2), to parametr w nagłówku wygenerowanego dokumentu końcowego (np. FS) będzie zaznaczony, jeśli przynajmniej na jednym z dokumentów źródłowych (np. WZ1,WZ2) był on zaznaczony.
Korekty wystawione do dokumentów
Wartość parametru pobierana jest z dokumentu źródłowego bez możliwości zmiany.
Nie dotyczy.
Statystyka
Statystyka pozwala na sprawdzenie wagi/objętości dla dokumentów lub wybranych pozycji na dokumencie. Możliwość sprawdzenia statystki dostępna jest za pomocą przycisku [Statystka] na dokumentach:
FS, PAR oraz korektach wystawionych do dokumentu i korektach ręcznych
FZ oraz korekty wystawione do dokumentu i korekty ręczne
PZ, WZ, PW, RW oraz korekty wystawione do dokumentu
ZS, OS, ZOS
ZZ, OZ, ZOZ
ZWE, MM-, MM+, PC
Po wyborze przycisku [Statystyka], na liście dokumentów zostanie wyświetlone okno, w którym, istnieje możliwość sprawdzenia sumy wagi/objętości dla dokumentu.
W nagłówku dokumentu wyświetlane są:
waga netto – jest to suma wagi netto pozycji w podstawowej jednostce masy
waga brutto – jest to suma wagi brutto pozycji w podstawowej jednostce masy
objętość – jest to suma objętości pozycji w podstawowej jednostce objętości
W sekcji Elementy znajdują się następujące informacje:
Dokument – dokument z którego pochodzi pozycja uwzględniona w statystyce
Lp. – numer pozycji
Kod – kod pozycji pobrany z dokumentu
Nazwa – nazwa pozycji pobrana z dokumentu
Waga netto – waga netto pobrana z pozycji dokumentu, w jednostce masy użytej na pozycji
Waga brutto – waga brutto pobrana z pozycji dokumentu, w jednostce masy użytej na pozycji
Objętość – objętość pobrana z pozycji dokumentu, w jednostce objętości użytej na pozycji
Okno Statystki otwarte z poziomu szczegółów dokumentu wygląda analogicznie jak okno otwarte z poziomu listy dokumentów. Jedyną różnicą jest ukryta kolumna Dokument, która zawiera informację dla jakiego dokumentu robiona jest statystka, numer dokumentu wyświetlany jest również w nazwie okna.
Artykuły powiązane
Artykuły powiązane
Funkcjonalność artykułów powiązanych pozwala na kojarzenie ze sobą artykułów, które często sprzedawane są razem np. sprzedając buty, sprzedawana jest również pasta do butów.
Wiązanie artykułów ze sobą dostępne jest m.in. z poziomu zakładki:
Sprzedaż –> Artykuły powiązane
Główne –> Artykuły
Główne –> edycjaartykułu –> Artykułypowiązane
Z poziomu zakładki SprzedażArtykuły powiązane na liście dostępne są kolumny:
Kod artykułu – kod artykułu, dla którego stworzone zostało powiązanie z innym artykułem
Nazwa artykułu – nazwa artykułu, dla którego stworzone zostało powiązanie z innym artykułem
Kod artykułu powiązanego – kod artykułu/usługi/kompletu powiązanego z innym artykułem
Nazwa artykułu powiązanego – nazwa artykułu powiązanego z innym artykułem.
Rodzaj powiązania – rodzaj powiązania pobierany z Konfiguracja –> Słowniki uniwersalne –> Ogólne –> Rodzaje powiązań artykułów. Wartość w tym polu jest możliwa do zmiany.
Kolejność powiązań – (kolumna domyślnie ukryta) kolumna nieedytowalna, informująca o powiązaniach z danym artykułem. Jeśli dla artykułu BZKD zostało stworzone powiązanie z 3 artykułami w kolumnie Kolejność powiązań będą widniały trzy wpisy z kolejnością powiązań 1,2,3.
Źródło – (kolumna domyślnie ukryta) kolumna nieedytowalna, informująca o tym jakie jest źródło powiązania:
Operator – powiązanie stworzone przez operatora
Import z pliku – powiązanie stworzone po imporcie artykułów z pliku.
Import z BI – powiązanie stworzone za pomocą importu z BI
Inne – powiązanie stworzone np. za pomocą API
Uwaga
Artykuły, dla których można utworzyć powiązanie to artykuł o typie: Towar, Usługa, Komplet (z odznaczonym parametrem Pobieraj składniki na dokument).
Tworzenie powiązań
Tworzenie par artykułów dostępne jest za pomocą opcji:
Dodaj – powiązanie dwóch artykułów zdefiniowanych w systemie
Import z pliku – obsługiwane formaty: .xls, .xlsx, .csv, .ods
Import z BI – oparty o raporty, z których pobierane są artykuły powiązane ze sobą
Import z pliku
Plik do importu danych powinien zawierać kolumny:
Kod artykułu
Kod artykułu powiązanego
Rodzaj powiązania
Aby import zakończył się poprawnie:
w systemie nie może istnieć już powiązanie pomiędzy zdefiniowaną parą artykułów
nie może w zdefiniowanej parze nie wystąpić ten sam artykuł
w systemie muszą zostać odnalezione artykuły o kodach zdefiniowanych w pliku
Ręczne wiązanie artykułów
Tworzenie nowych powiązań możliwe jest:
po wybraniu przycisku [Dodaj] z poziomu zakładki SprzedażArtykuły powiązane. Po jego wybraniu otwarte zostanie okno tworzenia nowego powiązania.
Artykuł – wskazanie artykułu dla którego tworzone jest powiązanie. Artykuł można dodać poprzez wpisanie kodu artykułu, otwarcie listy artykułów lub przy użyciu czytnika kodów kreskowych.
Artykuł powiązany – wskazanie artykułu, który jest powiązany z artykułem wskazanym w polu Artykuł. Istnieje możliwość dodania poprzez wpisanie kodu artykułu, bądź otwarcie listy artykułów.
Rodzaj powiązania – wartość domyślna pobrana ze słowników uniwersalnych z możliwością zmiany.
z poziomu listy artykułów – w tym celu na liście artykułów należy zaznaczyć jeden z artykułów i wybrać przycisk [Dodaj] w grupie przycisków Artykuły powiązane. System automatycznie wyświetli listę artykułów z możliwością wyboru jednego/kilku artykułów do powiązania. Po ich wybraniu pojawi się okno z wyborem rodzaju powiązania między artykułami. Po wybraniu przez użytkownika rodzaju powiązania i zapisaniu zmian pojawi się okno z kopiowaniem artykułów powiązanych.
Aby sprawdzić, czy artykuły zostały powiązane należy wrócić do listy artykułów, podnieść artykuł do edycji i przejść na zakładkę Artykuły powiązane.
z poziomu karty artykułu z zakładki Artykuły powiązane. Aby dokonać powiązania należy wybrać [Dodaj].
Usuwanie powiązań między artykułami
Za pomocą opcji [Usuń] operator ma możliwość usunięcia powiązania między wskazanymi przez użytkownika artykułami. Po zaznaczeniu wybranych pozycji i wybraniu przycisku [Usuń], usunięte zostaną powiązania między wskazanymi artykułami.
Kopiowanie artykułów powiązanych
Kopiowanie pozwala na przypisanie/skopiowanie artykułów powiązanych do wybranych artykułów. W tym celu wykorzystywany jest przycisk [Kopiuj z artykułu] dostępny w grupie przycisków Artykuły powiązane. Po jego wybraniu, system wyświetli listę artykułów, z której należy wskazać jeden/wiele artykułów ustalając listę artykułów powiązanych i pozwoli na ich przypisanie kolejno do każdego z artykułów, dla których wywoływana jest operacja.
Operacja kopiowania dostępna jest z poziomu zakładki:
Główne –> Artykuły
Główne –> edycja artykułu –> Artykułypowiązane
Sprzedaż artykułów powiązanych
Na dokumentach OS, ZS, FS, PAR, WZ udostępniona jest sprzedaż artykułów powiązanych. Aby użytkownik mógł rozpocząć sprzedaż skorelowanych produktów, w pierwszej kolejności muszą zostać spełnione następujące warunki:
musi zostać dodany artykuł na dokument
dokument powinien być w stanie innym niż Zatwierdzony lub Zaksięgowany
Po spełnieniu wszystkich warunków aktywny będzie przycisk [Artykuły powiązane]. Po jego wybraniu otwarte zostanie nowe okno, w którym użytkownik może wskazać jaki artykuł powiązany ma zostać wybrany na dokument.
Okno składa się z zakładek:
Dla elementu – wyświetlane są artykuły powiązane z artykułem, dla którego zostało otwarte okno z artykułami powiązanymi
Dla dokumentu – wyświetlone są wszystkie artykuły skojarzone z wszystkimi elementami danego dokumentu
Pakiety dla elementu – wyświetla artykuły skojarzone, wchodzące w skład pakietu powiazane z artykułem dla którego zostało otwarte okno
Pakiety dla dokumentu – wyświetla artykuły skojarzone, wchodzące w skład pakietu powiazane z artykułami danego dokumentu
W oknie z artykułami powiązanymi widoczne są następujące kolumny:
Kod/Nazwa – kod/nazwa powiązanego artykułu
Rodzaj powiązania
Cena początkowa – cena z najbardziej aktualnego cennika
Jm. – jednostka podstawowa danego artykułu, lub jednostka pomocnicza ustawiona jako domyślna dla danego typu dokumentu
Ilość – w kolumnie prezentowana jest ilość dostępna na magazynie bez uwzględnienia rezerwacji. Ilość prezentowana jest w jednostce wskazanej w kolumnie Jm. Dla artykułów o typie Usługa nie będzie prezentowana żadna ilość. Dla kompletu z odznaczonym/zaznaczonym parametrem Pobieraj składniki na dokument, ilość będzie ustalana dla najmniejszej ilości składnika kompletu w jednostce podstawowej składnika. Jeśli ilość dla tego artykułu będzie wynosić 0, taka też wartość zostanie ustalona w kolumnie Ilość w oknie artykułów powiązanych. W przypadku, gdy ilość będzie różna od 0, nastąpi przeliczenie na liczbę kompletów w jednostce podstawowej składnika. Przeliczenie nastąpi wg wzoru: Ilość składnika = Ilość składnika na magazynie/Ilość składnika wymagana na jednostkę podstawową kompletu Ilość kompletu = dostępna całkowita ilość składnika kompletu
Jeśli dla kompletu wybrana została jednostka pomocnicza, nastąpi przeliczenie zgodnie z ustawieniami na karcie kompletu.
Aby sprawdzić ilości/rezerwacje są dla danych składników kompletu należy przy nazwie kompletu rozwinąć dodatkową listę za pomocą plusika.
Rezerwacje – w kolumnie prezentowana jest rezerwacja na magazynie dostępnym dla danego typu dokumentu, bez względu na partie. Wyświetlona rezerwacja jest prezentowana w jednostce wskazanej w kolumnie Jm. Dla artykułów o typie usługa nie będzie prezentowana żadna rezerwacja. Dla kompletu z odznaczonym/zaznaczonym parametrem Pobieraj składniki na dokument rezerwacja będzie ustalana dla wszystkich składników kompletu w jednostce podstawowej składnika. Jeśli ilość dla tego artykułu będzie wynosić 0, taka też wartość zostanie ustalona w kolumnie Rezerwacje w oknie artykułów powiązanych. W przypadku, gdy ilość w kolumnie Rezerwacje jest różna od 0, nastąpi przeliczenie na liczbę kompletów w jednostce podstawowej składnika. Jako rezerwacja zostanie ustalona największa ilość dla rezerwacji składników kompletu.
Przeliczenie nastąpi wg wzoru: Rezerwacja składnika = Rezerwacja składnika na magazynie/Rezerwacja składnika wymagana na jednostkę podstawową kompletu Rezerwacja kompletu = Rezerwacja składnika z uciętymi miejscami po przecinku
Jeśli dla kompletu wybrana została jednostka pomocnicza, nastąpi przeliczenie zgodnie z ustawieniami na karcie kompletu.
Aby sprawdzić jakie ilości/rezerwacje są dla danych składników kompletu należy przy nazwie kompletu rozwinąć dodatkową listę za pomocą plusika.
Ilość dostępna – kolumna dostępna dla składników kompletu, zarówno z odznaczonym jak i zaznaczonym parametrem Pobieraj składniki na dokument.
Sprzedaj – ilość jaka zostanie dodana na dokument. Domyślnie podpowiadana jest ilość 0, z możliwością modyfikacji tej wartości.
Pod listą dostępny jest parametr Tylko dostępne, po jego zaznaczeniu wyświetlane są jedynie artykuły, których ilość dostępna jest większa od 0.
Artykuły prezentowane na liście, zarówno na zakładce Dla elementu jak i Dla dokumentu muszą mieć zaznaczony parametr Aktywny na karcie artykułu. Dodatkowo nie ma możliwości wyświetlenia żadnego artykułu podwójnie, każdy artykuł będzie wyświetlony tylko raz.
Przykład
Dla artykułu BLK001BLU36 artykuł powiązany to BLK004MUS42
Dla artykułu SZO023JEA38 artykuł powiązany to BLK004MUS42 oraz PAS001LEAONE
Na dokument FS dodano dwie pozycje: BLK001BLU36 i SZO023JEA38
W oknie artykułów powiązanych, które zostało uruchomione po wybraniu przycisku [Artykuły powiązane] na zakładce:
Dla elementu – jest widoczny artykuł BLK004MUS42
Dla dokumentu – jest widoczny artykuł BLK004MUS42 (tylko raz) oraz artykuł PAS001LEAONE.
Aby dodać artykuły powiązane na dokument należy spośród przycisków dostępnych na liście artykułów powiązanych wybrać przycisk [Dodaj na dokument] lub dwuklikiem wybrać artykuł, który ma zostać dodany.
Marża na dokumentach
Marża określa zysk/nadwyżkę uzyskiwaną ze sprzedaży towarów. Pilnowanie minimalnej marży nie dopuszcza do sprzedaży towarów i usług poniżej określonego progu wyrażonego procentowo. W systemie jest możliwość zautomatyzowania procesu kontroli marży, dzięki czemu użytkownik nie musi jej sam wyliczać podczas sprzedaży.
Aby kontrola marży odbywało się prawidłowo, należy:
określić parametr Sposób kalkulacji marży (System Konfiguracja Handel)
określić parametr Pilnowanie marży od ceny nabycia (System Konfiguracja Handel)
określić procentową wielkość minimalnej marży na karcie artykułu na zakładce Ogólne (Główne Artykuły)
zaznaczyć parametr Marża min. na karcie artykułu na zakładce Ogólne dla każdego cennika rozchodowego, dla którego system ma sprawdzać marżę
Sposób kalkulacji marży decyduje o tym, w jaki sposób wyliczana jest wartość marży oraz cena końcowa sprzedaży, a także jaki zakres wartości jest dostępny w polu Minimalna marża na karcie artykułu. W systemie istnieją następujące sposoby:
W stu
marża [%] = zysk / cena sprzedaży = (cena sprzedaży – koszt zakupu) / cena sprzedaży
cena sprzedaży = koszt zakupu / (1 – marża)
Opcja Od stu nie niesie za sobą ograniczeń dla pola Minimalna marża. Przy takiej konfiguracji wielkość określona w tym polu stanowi procentowy stosunek zysku (różnica między końcową ceną sprzedaży i ceną zakupu/nabycia) do ceny zakupu/nabycia (założenie: cena zakupu/nabycia = 100%).
Od stu
narzut [%] = cena sprzedaży / koszt zakupu – 100% = (cena sprzedaży – koszt zakupu) / koszt zakupu
cena sprzedaży = narzut * koszt zakupu + koszt zakupu
W przypadku opcji Wstu dopuszczalny zakres wartości dla pola Minimalna marża to przedział 0 – 100. Przy takiej konfiguracji zdefiniowana w tym polu wielkość określa procentowy stosunek zysku (różnica między końcową ceną sprzedaży i ceną zakupu/nabycia) do końcowej ceny sprzedaży (założenie: cena sprzedaży = 100%).
Jeśli użytkownik ręcznie zmieni cenę końcową pozycji na wartość niezgodną z założeniami marży minimalnej, to podczas próby zapisu:
obok wartości pozycji pojawi się czerwony wykrzyknik sygnalizujący błąd
użytkownik zostanie poinformowany, jaka powinna być minimalna wartość sprzedaży danego artykułu, aby została osiągnięta minimalna marża
na dokumentach korygujących system uniemożliwi skorygowanie wartości artykułu, aby marża była niższa od minimalnej marży
Marża minimalna jest kalkulowana tylko, jeśli na dokument pobrano zasoby. W przypadku ZS bez zasobów oraz FS i PAR na braki, system nie kontroluje minimalnej marży, gdyż nie jest znany koszt zakupu.
Kontrola marży minimalnej przy generowaniu dokumentów
Na definicji dokumentu OS/ZS (Struktura firmy edycja wybranego centrum/firmy Dokumenty OS/ZS) dodany został parametr Kontrola marży minimalnej przy generowaniu dokumentów. Jest on domyślnie odznaczony zarówno podczas konwersji, jak i podczas kreowania nowej bazy. W zależności od tego, czy parametr jest:
zaznaczony – system podczas generowania z dokumentu ZS dokumentów FS/WZ/PAR lub podczas generowania z OS dokumentu ZS sprawdza, czy zostały spełnione warunki marży minimalnej, jeśli nie, to cena może być modyfikowana w stosunku do ceny na dokumencie źródłowym o marżę minimalną
odznaczony – system podczas generowania z dokumentu ZS dokumentów FS/WZ/PAR lub podczas generowania z OS dokumentu ZS nie sprawdza, czy warunki marży minimalnej zostały spełnione. Wartości są przenoszone z dokumentu źródłowego.
Limity kredytowe
Limit kredytowy to funkcjonalność związana z kredytem kupieckim. Jest to relacja, w której kontrahenci udzielają sobie nawzajem kredytu bez udziału banku. Istota tej formy kredytowania polega na tym, że odbiorca nabywając od dostawcy towary lub usługi nie dokonuje zapłaty od razu, lecz po upływie określonego czasu.
Aby użytkownik miał możliwość kontroli wartości kredytu kupieckiego grupa operatorów, do której należy, musi mieć nadane uprawnienie Modyfikacja limitów kredytowych (Konfiguracja Struktura firmy Grupy operatorów Inne uprawnienia).
Następnym krokiem jest zdefiniowanie limitu kredytowego na karcie kontrahenta na zakładce Limity kredytowe. Zakładka nie jest dostępna dla kontrahenta będącego jedynie dostawcą w systemie.
Użytkownik ma możliwość zdefiniowania limitu:
nieograniczonego – po zaznaczeniu parametru Limit kredytowy nieograniczony kontrahent ma możliwość zaciągnięcia u dostawcy kredytu nieograniczonego kwotowo, lista limitów kredytowych zostaje wyszarzona i limity nie będą brane pod uwagę
na podstawie kredytu pobranego z karty innego kontrahenta – ten rodzaj kredytu pozwala na przyznanie kilku kontrahentom jednej puli kredytowej. Po zaznaczeniu parametru Limit kredytowy z karty innego kontrahenta wyszarzana zostaje sekcja dotycząca definiowania limitu, a uaktywnione zostaje pole Kontrahent, którego wybór powoduje otwarcie listy kontrahentów w celu wskazania kontrahenta.
Ograniczonego – w celu zdefiniowania tego typu limitu należy w sekcji Wykorzystywany limit kredytowy wybrać przycisk [Dodaj]. Po jego wybraniu na liście pojawi się nowy wiersz, w którym użytkownik powinien określić pola:
Od, Do – pozwala na określenie przedziału czasowego, w jakim obowiązywać ma dany limit kredytowy. Użytkownik ma możliwość wyboru daty za pomocą wbudowanego kalendarza, dostępnego pod przyciskiem strzałki.
Kwota limitu – pozwala na określenie wartości kredytu, jaką kontrahent może wykorzystać we wcześniej określonym przedziale czasowym
Waluta limitu – określa w jakiej walucie udzielany jest kredyt danemu kontrahentowi. Lista rozwijana zawiera wszystkie waluty zdefiniowane w systemie. Domyślną walutą kredytu jest waluta powiązana z kontrahentem.
Nieograniczona kwota – zaznaczenie parametru oznacza przyznanie kontrahentowi nieograniczonej kwoty limitu kredytowego we wcześniej zdefiniowanym okresie. W takiej sytuacji nie obowiązuje kwota wprowadzona w kolumnie Kwota limitu.
System nie ogranicza ilości limitów kredytowych. W zależności od okresu, dla którego zostały zdefiniowane limity kredytowe, przyjmują one na liście określone kolory:
czarny – limit z okresu przeszłego
jasnozielony – aktywny limit kredytowy
zielony – limit kredytowy obejmuje dzień dzisiejszy
niebieski – limit z datą początkową późniejszą niż data dzisiejsza
czerwony – błędnie zdefiniowany limit kredytowy
Do konfiguracji kredytu kupieckiego niezbędne jest również określenie poziomu kontroli limitu kredytowego przy zatwierdzaniu dokumentów rozchodowych (Konfiguracja Struktura firmy Firma Dokumenty Definicja wybranego typu dokumentu).
Edytując ustawienia dla takich typów dokumentów jak: FS, ZS, PAR oraz WZ operator może określić odrębny sposób kontroli dla każdego z nich. Do wyboru są trzy opcje:
brak kontroli – podczas zatwierdzania danego dokumentu system nie sprawdza, czy kontrahent, na którego wystawiony jest dokument, posiada wystarczający limit by pokryć powstałe zobowiązanie, po prostu udziela kredytu
ostrzeżenie – system poinformuje operatora o przekroczeniu limitu, gdy kontrahent nie posiada wystarczających środków na pokrycie zobowiązania
blokada sprzedaży – system nie pozwoli na zatwierdzenie dokumentu i nierozliczenie płatności za dokument, jeśli limit kredytowy kontrahenta, na którego wystawiono dokument, został przekroczony; dokument zostanie zapisany do bazy w stanie niezatwierdzonym
Obliczanie dostępnego limitu kredytowego
Nad listą ze zdefiniowanymi limitami kredytowymi jest dostępny przycisk kalkulacji, po naciśnięciu którego zostaną wyliczone wartości Kwota oraz Procentowo, informujące o wykorzystanym dotąd limicie.
Na saldo limitu kredytowego wpływają następujące wartości:
Zwiększenie salda
Saldo należności:
Nierozliczone kwoty wszystkich płatności typu Należność
Kwoty brutto wszystkich dokumentów WZ niezwiązanych z FS
Wartości zatwierdzonych zamówień sprzedaży, których realizacja się nie rozpoczęła (nie wygenerowano z nich żadnych dokumentów)
Saldo wpłat/wypłat:
Nierozliczone kwoty wszystkich operacji kasowych/bankowych typu Wpłata
Zmniejszenie salda
Saldo należności:
Nierozliczone kwoty wszystkich płatności typu Zobowiązanie
Kwoty brutto wszystkich dokumentów PZ niezwiązanych z FZ
Wartości zatwierdzonych zamówień zakupu, których realizacja się nie rozpoczęła (nie wygenerowano z nich żadnych dokumentów)
Saldo wpłat/wypłat:
Nierozliczone kwoty wszystkich operacji kasowych/bankowych typu Wypłata
Uwaga
W przypadku ujemnego salda należności/zobowiązań do wyliczenia salda limitu brana jest:
wartość 0
oraz saldo wpłat i wypłat
Program lojalnościowy
Program lojalnościowy opiera się na kalkulacji punktów. W każdym cenniku, dostępnym z poziomu listy cenników na zakładce Sprzedaż lub Zakup, obok ceny netto i brutto artykułu można określić wartość punktową, jaką otrzyma kontrahent za zakup danego artykułu. Punkty mogą być dodatnie lub ujemne.
Zasady naliczania punktów w programie lojalnościowym
Aktualna liczba punktów zgromadzonych przez danego kontrahenta dostępna jest na karcie kontrahenta na zakładce CRM. Przy rejestracji kontrahenta w systemie wartość punktowa jest równa zero.
Ilość punktów zgromadzonych przez kontrahenta nie może być ujemna. W przypadku gdy kontrahent wykorzystał wszystkie punkty, a zostanie wystawiona korekta ilościowa dokumentu, który powodował naliczenie dodatniej ilości punktów do konta kontrahenta, saldo punktowe zostanie zmniejszone maksymalnie do zera.
Wykorzystanie zgromadzonych punktów jest możliwe poprzez stworzenie specjalnych cenników promocyjnych, w których artykuły przyjmują niższą cenę i ujemną ilość punktów, przez co z konta kontrahenta odejmowana jest odpowiednia ilość punktów zmniejszająca jego saldo punktowe.
Punkty ujemne naliczane są w momencie rezerwowania artykułu, czyli w trakcie dodawania pozycji na dokument FS lub PAR. Punkty dodatnie naliczane są w momencie zatwierdzania faktury lub paragonu.
Fiskalizacja faktur
Fiskalizacja faktur dostępna jest dla dokumentów FS oraz FSL, pozwala ona na zaewidencjonowanie dokumentu faktury na drukarce fiskalnej.
Aby istniała możliwość fiskalizacji faktur, należy z poziomu System à Handel zaznaczyć parametr Fiskalizacja faktur. Po zaznaczeniu powyższego parametru w nagłówku formularza dokumentu FS oraz FSL istnieje możliwość zaznaczenia, bądź odznaczenia parametru Fiskalizuj.
System automatycznie zaznaczy parametr Fiskalizuj, jeśli:
dokument został wystawiony z kierunkiem naliczania VAT: Od brutto
dokument wystawiony został w walucie systemowej
kontrahent główny dokumentu (Nabywca) ma status Odbiorca detaliczny
dokument ZS, z którego generowana jest FS/FSL, został wystawiony z kierunkiem naliczania VAT: Od brutto
przynajmniej jedna z wcześniejszych FSL wygenerowanych do tego samego ZS została oznaczona jako fiskalna
FS nie jest wygenerowana z PAR
FS końcowa wystawiona jest z kierunkiem naliczania VAT od brutto i przynajmniej jedna z faktur zaliczkowych odliczanych od tej faktury jest oznaczona jako fiskalna
Podczas kopiowania dokumentów ustawienia parametru Fiskalizuj nie są kopiowane z dokumentu źródłowego. System od nowa weryfikuje, czy są spełnione wszystkie niezbędne warunki.
Ręczna edycja parametru Fiskalizuj
Zmiana parametru Fiskalizuj jest możliwa, gdy:
w konfiguracji systemu włączono fiskalizację faktur
dokument nie jest zatwierdzony – jest w stanie zainicjowanym lub niezatwierdzonym
dokument jest zarejestrowany z kierunkiem naliczania VAT od brutto
dokument jest wystawiony w walucie systemowej
FS nie została wygenerowana z PAR
Podczas ręcznej edycji parametru:
nie jest sprawdzany status kontrahenta – istnieje możliwość oznaczenia dokumentu FS/FSL jako fiskalny dla kontrahenta o statusie Podmiot gospodarczy
możliwe jest zaznaczenie parametru Fiskalizuj na FSL wygenerowanej do ZS z kierunkiem VAT: Od netto. Operator zostanie zapytany, czy chce zaznaczyć parametr Fiskalizuj na FSL, mimo tego, że nie jest możliwe zafiskalizowanie faktury finalnej wygenerowanej do takiego zamówienia.
Automatyczna zmiana parametru Fiskalizuj
System sprawdzi, czy spełnione są wszystkie warunki niezbędne do automatycznego zaznaczenia parametru Fiskalizuj, w przypadku zmiany na dokumencie:
kontrahenta głównego – zmiana kontrahenta w kontekście statusu kontrahenta
parametru Kierunek VAT
waluty dokumentu
Fiskalizacja
Aby zafiskalizować dokument, należy wybrać jedną z dwóch dostępnych opcji:
Zatwierdź i fiskalizuj – jeśli dokument nie został jeszcze zatwierdzony
Fiskalizuj – jeśli dokument został już zatwierdzony, ale nie został jeszcze wydrukowany na drukarce fiskalnej
System nie pozwoli na fiskalizację dokumentu, gdy:
przynajmniej jedna jego pozycja ma wartość równą 0,00. Jeśli parametr Fiskalizuj został zaznaczony na dokumencie FS zawierającym taką pozycję, system nie pozwoli na zatwierdzenie dokumentu.
wartość odliczanych faktur zaliczkowych w danej stawce VAT przekracza wartość transakcji dokonywanej w tej stawce VAT. Aby zatwierdzić taki dokument, należy odznaczyć parametr Fiskalizuj na dokumencie FS lub skorygować ilość/wartość na pozycjach dokumentu.
Gdy faktury zaliczkowe obejmują całość transakcji w poszczególnych stawkach VAT, faktura końcowa przyjmuje wartość 0,00 i nie może być zafiskalizowana. Podczas zatwierdzania dokumentu pojawi się zapytanie, czy zatwierdzić dokument jako niefiskalny.
Wydruk fiskalny faktur zaliczkowych i faktur końcowych
W przypadku wydruku faktury zaliczkowej, która rejestruje przyjęcie zaliczki na poczet zamówienia i nie posiada pozycji, na drukarkę fiskalną wysyłana jest informacja z tabelki VAT dokumentu.
Na wydruku fiskalnym prezentowane są następujące dane:
nazwa pozycji – Zaliczka stawka + wartość stawki VAT ze znakiem %
ilość – zawsze równa 1
jednostka – symbol jednostki przypisanej jako domyślna do grupy głównej artykułów
cena, wartość – wartość brutto w walucie dokumentu dla sumy wartości w danej stawce
W przypadku faktury końcowej, na której odliczane są faktury zaliczkowe, fiskalizacja odbywa się w wartości „końcowej” tj. pomniejszonej o faktury zaliczkowe. Na drukarkę nie są wysyłane pozycje dokumentu, ale wartości ustalone na podstawie tabelki VAT. System zsumuje wartości (dodatnie i ujemne) w danej stawce VAT i taką „pozycję” wyśle na drukarkę fiskalną.
Przykład
Pozycje zamówienia:
Pozycje faktury zaliczkowej:
Tabelka VAT faktury zaliczkowej:
Na drukarce fiskalnej pozycje paragonu będą wyglądały następująco:
Zaliczka stawka 23% 1*66,67
Zaliczka stawka 8% 1*33,33
Filtrowanie dokumentów
Na liście dokumentów faktur sprzedaży i faktur zaliczkowych sprzedaży, w filtrze pod listą znajduje się pole Status fiskalny. Umożliwia ono filtrowanie dokumentów fiskalnych, w zależności od wybranej opcji, wyświetlone zostaną dokumenty:
fiskalne – dokumenty z zaznaczonym parametrem Fiskalizuj, zarówno te, które zostały wydrukowane już na drukarce fiskalnej, jak i te, które jeszcze nie zostały zafiskalizowane
niefiskalne – dokumenty bez zaznaczonego parametru Fiskalizuj
fiskalne zafiskalizowane – dokumenty z zaznaczonym parametrem Fiskalizuj, które zostały wydrukowane na drukarce fiskalnej
fiskalne niezafiskalizowane – dokumenty z zaznaczonym parametrem Fiskalizuj, które nie zostały wydrukowane na drukarce fiskalnej
Powtórna fiskalizacja
Aby istniała w systemie możliwość powtórnej fiskalizacji dokumentów, grupa operatorów powinna posiadać uprawnienie Powtórna fiskalizacja dokumentów. Parametr ten dostępny jest z poziomu KonfiguracjaStruktura firmyGrupy operatorów zakładka Inneuprawnienia.
Termin płatności na koniec miesiąca – EOM
Jedną z metod na wyznaczenie terminu płatności jest formuła End of Month, czyli koniec miesiąca. Ustalenie terminu płatności w oparciu o tę metodę jest możliwe po zaznaczeniu parametru EOM na nagłówku dokumentu. Parametr jest także możliwy do zaznaczenia na karcie kontrahenta na zakładce Handlowe – ustawione w tym miejscu warunki płatności przenoszone są na dokumenty handlowe w momencie wystawiania ich na danego kontrahenta.
Możliwość ustalenia terminu płatności w oparciu o EOM dostępna jest na dokumentach:
OS, ZS, FS (korekty automatyczne i ręczne), FSV (korekty), PAR (korekty automatyczne i ręczne)
FSL, KFSL
OZ, ZZ, FZ (korekty automatyczne i ręczne), FZV (korekty)
FZL KFZL
DN, KN
WZ (korekty)
MON, WEZ, NO
Pola Terminu płatności w sekcji Płatność na nagłówku dokumentu handlowego składa się kolejno z czterech elementów:
pola z ilością dni, jaką należy dodać do daty wystawienia dokumentu w celu ustalenia terminu płatności (wartość pobierana domyślnie z pola Termin na karcie kontrahenta)
parametru EOM (wartość pobierana domyślnie z parametru EOM (Koniec miesiąca) na karcie kontrahenta)
pola z ilością dni o jaką należy skorygować termin płatności ustawiony na koniec miesiąca (wartość pobierana domyślnie z pola Koryguj o na karcie kontrahenta)
daty z terminem płatności
Pola związane z terminem płatności dostępne na nagłówku dokumentu, są również dostępne na formularzu płatności dla dokumentów ofert i zamówień, dla opcji Ilość dni od daty faktury. W przypadku pozostałych dokumentów, na formularzu płatności dostępne jest jedynie pole z datą dla terminu płatności, które przyjmuje taką samą wartość jak pole z datą dla terminu płatności w nagłówku dokumentu.
Uwaga
W przypadku wystawiania korekt automatycznych do dokumentów, jak i korekt ręcznych, warunki płatności również będą pobierane z karty kontrahenta.
Do momentu zatwierdzenia dokumentu ustawienia terminu płatności podlegają edycji na następujących warunkach:
jeśli parametr EOM jest zaznaczony, istnieje możliwość zmiany zarówno ilości dni, o jaką ma zostać przesunięty termin płatności w stosunku do daty wystawienia dokumentu, jak i ilości dni, o jaką ma zostać skorygowany termin płatności od ostatniego dnia miesiąca
nie można modyfikować daty z terminem płatności – zarówno w nagłówku dokumentu, jak i na płatnościach tego dokumentu
można odznaczyć parametr EOM, co spowoduje wyszarzenie i wyzerowanie pola z ilością dni dla opcji Koryguj o i odszarzenie pola z datą dla terminu płatności
jeśli parametr EOM nie został zaznaczony, operator może go zaznaczyć i do pola Koryguj o wprowadzić ilość dni o jaką ma zostać skorygowany termin płatności wyznaczony na koniec miesiąca
pole z ilością dni, o jaką ma zostać przesunięty termin płatności w stosunku do daty wystawienia dokumentu jest aktywne bez względu na ustawienie parametru EOM
Algorytm wyznaczania terminu płatności na dokumentach handlowo – magazynowych
jeśli zaznaczono parametr EOM: Termin płatności = data wystawienia dokumentu + ilość dni z pola Termin + przesunięcie daty na ostatni dzień miesiąca + ilość dni z pola Koryguj o (dodatnia lub ujemna)
jeśli nie zaznaczono parametru EOM: Termin płatności = data wystawienia dokumentu + ilość dni z pola Termin
Jeśli parametr EOM jest zaznaczony, do momentu zatwierdzenia dokumentu istnieje możliwość zmiany:
ilości dni, o jaką ma zostać przesunięty termin płatności w stosunku do daty wystawienia dokumentu
ilości dni, o jaką ma zostać skorygowany termin płatności od ostatniego dnia miesiąca
Nie można modyfikować daty z terminem płatności – zarówno w nagłówku dokumentu, jak i na płatnościach tego dokumentu.
Kopiowanie dokumentów
Kopiując dokumenty, ustawienia związane z formą płatności, ilością dni oraz parametrem EOM zostaną przeniesione z dokumentu źródłowego na nowy dokument. Termin płatności na nowym dokumencie zostanie natomiast wyliczony zgodnie z ustawieniami na dokumencie – zarówno w nagłówku dokumentu, jak i na jego płatnościach.
Przenoszenie warunków płatności podczas generowania z dokumentów z zaznaczonym parametrem EOM
Oferty
Generowanie
Termin związany z EOM – nie minął
Termin związany z EOM już upłynął
OS -> ZS
OZ -> ZZ
(na płatności OS/OZ wskazany termin to: Termin płatności)
Na dokument ZS/ZZ przeniesiona zostanie data z terminem płatności, a liczba dni w polu Termin zostanie wyliczona na jej podstawie, parametr EOM jest odznaczony.
Na dokument ZS/ZZ zostaną pobrane warunki płatności z karty kontrahenta, w oparciu o nie zostanie wyliczony termin płatności.
OS -> ZS
OZ -> ZZ
(na płatności OS/OZ wskazany termin to: Ilość dni od faktury)
Na dokument ZS/ZZ przeniesione zostaną wszystkie parametry związane z warunkami płatności, termin płatności zostanie wyliczony na podstawie daty wystawienia generowanego dokumentu oraz przeniesionych nagłówkowych szczegółów płatności.
OZ -> OS
Na OS nie zostaną przeniesione warunki płatności. Po dodaniu kontrahenta na dokument parametry związane z warunkami płatności zostaną przeniesione z karty kontrahenta.
Zamówienia
Generowanie
Termin związany z EOM – nie minął
Termin związany z EOM już upłynął
ZS -> FS/PAR
ZS -> FSL -> FS
ZS -> WZ -> FS/PAR
ZZ -> FZ
ZZ -> FZL -> FZ
(na ZS/ZZ wskazany termin to: Ilość dni od faktury)
Na dokument ZS/ZZ przeniesione zostaną wszystkie parametry związane z warunkami płatności, termin płatności zostanie wyliczony na podstawie daty wystawienia generowanego dokumentu oraz przeniesionych nagłówkowych szczegółów płatności.
ZS -> FS/PAR
ZS -> FSL -> FS
ZS -> WZ -> FS/PAR
ZZ -> FZ
ZZ -> FZL -> FZ
(na ZS/ZZ wskazany termin to: Termin płatności)
Na dokument FS/PAR/FZ przeniesiona zostanie data z terminem płatności, a liczba dni w polu Termin zostanie wyliczona na jej podstawie, parametr EOM jest odznaczony.
Na dokument FS/PAR/FZ zostaną pobrane warunki płatności z karty kontrahenta, w oparciu o nie zostanie wyliczony termin płatności.
ZS -> FSL
ZZ -> FZL
(na ZS/ZZ wskazany termin to: Termin płatności lub
Ilość dni od faktury)
Termin płatności ustalany jest zgodnie z datą wystawienia faktury zaliczkowej, a forma płatności zaczytywana jest ze źródłowego zamówienia. W przypadku, gdy na zamówieniu widnieje forma płatności . Wówczas, jako forma płatności na dokumencie faktury zaliczkowej ustawiona zostanie forma płatności określona na karcie kontrahenta, na którego wystawiony jest dokument.
Dokumenty magazynowe
Generowanie
Termin związany z EOM – nie minął
Termin związany z EOM już upłynął
FS -> WZ
PAR -> WZ
WZ -> FS
WZ -> PAR
Na generowany dokument przeniesiona zostanie data z terminem płatności, a liczba dni w polu Termin zostanie wyliczona na jej podstawie, parametr EOM jest odznaczony.
ZS -> WZ
(na płatności ZS/ZZ wskazany termin to: Ilość dni od faktury lub
Termin płatności)
Na dokument WZ przeniesiona zostanie liczba dni w polu Termin, a termin płatności zostanie wyliczony na tej podstawie.
Korekty
W przypadku generowania korekt (ręcznie lub automatycznie) w wyniku zarejestrowania innych korekt, warunki płatności dla generowanych korekt pobierane są ze źródłowej korekty. Przykładowy scenariusz, w którym w wyniku zarejestrowania jednej korekty generowana jest druga: FS WZ KIFS KIWZ lub PAR FS KIFS KIPAR.
Mechanizm podzielonej płatności
Mechanizm podzielonej płatności (MPP) jest obligatoryjnie stosowany w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług, które podlegają zakresowi odpowiedzialności nabywcy. Objęte są nią płatności, których jednorazowa wartość (bez względu na liczbę wynikających z niej płatności) jest równa lub przekracza 15000 PLN.
W bazach konwertowanych z wcześniejszych wersji, jeśli dla firmy zaznaczony był parametr Split payment wg przepisów polskich, w polu Obsługa podzielonej płatności wg przepisów polskich zostanie wybrana wartość W księgowości. W takim przypadku mechanizm się nie zostanie zmieniony i ustawienie parametru na płatności pobierane będzie wprost z kontrahenta.
Uwaga
Uruchomienie obsługi MPP wyłącza automatyczną obsługę odwrotnego obciążenia na nowo wystawianych dokumentach. W dalszym ciągu użytkownik ma jednak możliwość ręcznie zaznaczać parametr Odwrotne obciążenie na dokumentach, jeśli zajdzie taka konieczność.
Na bazach, na których skonfigurowana była już wcześniej obsługa odwrotnego, po wybraniu opcji W księgowości i w handlu, podczas zapisu kartoteki firmy pojawia się dodatkowe okno, w którym użytkownik ma możliwość automatycznie zaznaczyć parametr Podzielona płatność na artykułach i wzorcach artykułów, na których zaznaczony jest parametr Odwrotne obciążenie.
na karcie kontrahenta zaznaczyć parametr Podzielona płatność – jeżeli obsługa MMP dotyczy kontrahenta
na karcie artykułu zaznaczyć parametr Podzielona płatność – jeżeli artykułu podlega obsłudze MMP
Uwaga
W przypadku, gdy dla firmy skonfigurowana zostanie Obsługa podzielonej płatności: W księgowości i handlu, na karcie kontrahenta oraz artykułu ukryty zostaje parametr Odwrotne obciążenie
Uwaga
Parametr Obsługa odwrotnego obciążenia został przeniesiony z konfiguracji systemu na formularz firmy.
faktury (generowane do dokumentu i wystawione ręcznie) i ich korekty
faktury VAT i ich korekty
Parametr Podzielona płatność jest automatycznie zaznaczany podczas zapisu/zatwierdzenia dokumentu handlowego jeżeli:
w konfiguracji firmy w sekcji Obsługa podzielonej płatności wg przepisów polskich ustawiona jest wartość W księgowości i w handlu
w polu Rodzaj transakcji ustawiona jest wartość Krajowa
żadna z pozycji dokumentu nie ma zaznaczonej obsługi odwrotnego obciążenia
końcowa wartość dokumentu brutto w walucie systemowej jest większa lub równa 15000.
Parametr Podzielona płatność, można zaznaczyć zaznaczyć ręcznie zarówno na dokumentachsprzedażowych i zakupowych gdy:
w polu Rodzaj transakcji ustawiona jest wartość Krajowa
żaden z elementów dokumentu nie ma zaznaczonej obsługi odwrotnego obciążenia
Zaznaczenie parametru Podzielona płatność na nagłówku dokumentu powoduje automatycznie zaznaczenie parametru Podzielona płatność na wszystkichpłatnościach dokumentu, na których ustawiona jest waluta systemowa PLN.
Operator może zweryfikować, które pozycje na dokumencie mają zaznaczony parametr Podzielona płatność za pomocą dodatkowej kolumny dostępnej na liście elementów:
ZS
FS / FSL
KIFS/ KWFS /KVFS
ZZ
FZ / FSL
KIFZ/ KWFZ/ KFSL
Wybór kolumny możliwy jest bez względu na ustawienie parametru Obsługa podzielonej płatności wg przepisów polskich w konfiguracji firmy, a jej wartość prezentowana jest w trybie tylko do odczytu.
Generowanie dokumentów
Podczas generowania dokumentów ustawienie parametru Podzielona płatność zostaje automatycznie przenoszona w przypadku generowań:
FSL/FS z ZS
FZL/FZ z ZZ
FS z zamówienia sprzedaży, na którym zaznaczony jest parametr Podzielona płatność i do którego wygenerowana została zaliczka.
Dla pozostałych generowań, wartość parametru nie jest automatycznie przenoszona na wygenerowany dokument. Jeżeli jednak wygenerowany dokument spełnia wymagania obligatoryjnego naliczania mechanizmu PP, parametr ten zostanie automatycznie zaznaczony.