Instalacja

Pobieranie oraz instalacja Comarch ERP Altum odbywa się za pomocą aplikacji Comarch ERP Auto Update.

Opis aplikacji oraz jej funkcjonalności jest dostępny na dedykowanej stronie: https://pomoc.comarch.pl/autoupdate/

Pobieranie i instalacja Comarch ERP Altum została opisana w artykule: https://pomoc.comarch.pl/autoupdate/documentation/dodawanie-i-konfiguracja-produktu-na-przykladzie-comarch-erp-altum/




Współpraca z aplikacjami

Zestawienie aplikacji, z którymi współpracuje Comarch ERP Altum 2022.5

Aplikacja Wersja Uwagi
Comarch POS 2022.5
Comarch mPOS 2022.5
Comarch e-Sklep 2022.3
Comarch B2B 2022.5
Comarch WMS

(Zarządzanie, Magazynier)

2022.5
Comarch Mobile

(Zarządzenie, Sprzedaż, Monitorowanie)

2022.0
Comarch DMS 2022.0
Comarch ERP Business Intelligence

(Księga raportów, Panel zarządzania, Konfigurator)

2022.1
Comarch BI Point 12.3
Comarch e-Sprawozdania 2022.0
Comarch ERP Altum HR 2022.7.1
Comarch Translator 2022.0
OCR Aktualna wersja



Współpraca z e-Commerce

Atrybuty techniczne

W odpowiedzi na oczekiwania Klientów, zostało umożliwione włączanie lub wyłączanie konfiguracji widoczności atrybutów na poszczególnych centrach typu e-commerce.

Do oznaczania atrybutów został wykorzystany istniejący parametr Podgląd znajdujący się w sekcji związanej z e-Sklepem. Na nowo wykreowanych bazach danych parametr ten jest domyślnie odznaczony. Parametr możemy zaznaczyć niezależnie od tego, czy atrybut został już użyty na obiekcie, czy nie.

Oznaczenie atrybutu jako Techniczny za pomocą parametru Podgląd

W przypadku:

  • odznaczenia parametru – atrybuty nie są wysyłane do e-Sklepu
  • zaznaczenia parametru – zachodzi zmiana sposobu prezentacji atrybutów na liście obiektów na wzór prezentacji dla atrybutów Wielofirmowych oraz wysłanie atrybutu do e-Sklepu.

Zostały wprowadzone również zmiany na formularzu Lista atrybutów -> Lista obiektów dla obiektów o nazwie Artykuł oraz Grupa artykułów. Warunki dla atrybutu z zaznaczonym parametrem Podgląd to:

  • W oknie Struktura firmy wyświetlane są tylko centra typu e-commerce oraz firma nadrzędna, w której takie centra zostały utworzone
  • Dodana została kolumna Atrybut techniczny, która jest widoczna i dostępna do edycji tylko dla centrów typu e-commerce. Dla firm nadrzędnych kolumna Atrybut techniczny jest nieaktywna. W przypadku:
    • zaznaczenia parametru i zapisania zmian – występuje wysyłanie parametru do e-Sklepu
    • odznaczenia parametru i zapisania zmian – występuje zatrzymanie wysyłania parametru do e-Sklepu

Dodatkowo podczas zapisywania zmian na liście obiektów wyświetlony zostanie stosowny komunikat. W przypadku:

  • zaznaczenia parametru – „W celu zastosowania zmian w e-Sklepie należy wykonać synchronizację artykułów
  • odznaczenia parametru – „W celu zastosowania zmian w e-Sklepie należy wykonać pełną synchronizację

    Formularz dla atrybutu technicznego na liście obiektów

Wysyłanie gotowych zestawów do e-Sklepu

Zostało umożliwione przesyłanie gotowych zestawów z Altum do e-Sklepu, tworzonych na podstawie zdefiniowanych w systemie Comarch ERP Altum rabatów pakietowych.

Na formularzu centrum typu e-Commerce na zakładce Synchronizacja został dodany nowy parametr Eksportuj zestawy odpowiadający za włączanie funkcjonalności synchronizacji utworzonych zestawów dla e-sklepu.

Zakładka Synchronizacja w konfiguracji centrum e-Sklepu

Na szczegółach rabatu (Sprzedaż -> Rabaty -> Szczegóły rabatu -> zakładka Artykuły) w sekcji Artykuły dodatkowe/Gratisy została dodana nowa kolumna LP która odpowiada za kolejność elementów (artykułów) wyświetlanych w zestawie oraz strzałki góra/dół umożliwiające zmianę kolejności artykułów/grup artykułów znajdujących się na liście.

Dodatkowo został dodany parametr Zestaw dla e-sklep decydujący o tym, czy na podstawie danego rabatu ma być tworzony i wysyłany zestaw dla e-sklepu oraz parametr Zezwalaj na edycję i częściową realizację zestawu, który określa, czy można modyfikować elementy zestawu oraz czy można zrealizować sprzedaż w przypadku braku wystarczających zasobów.

Formularz Szczegóły rabatu

Na liście rabatów (Sprzedaż -> Rabaty) została dodana nowa kolumna Zestaw dla e-sklep prezentująca, czy na formularzu Szczegóły rabatu aktywowano opcję Zestaw dla e-sklep dla danego rabatu.

Parametr Zestaw dla e-sklep na liście rabatów




Comarch ERP Auto Update

Zarządzanie kopiami zapasowymi bazy danych Comarch ERP Auto Update

W nowej wersji, na widoku konfiguracji w sekcji Konfiguracja Auto Update zostały dodane dwa parametry odpowiadające za tworzenie kopii zapasowych bazy Comarch ERP Auto Update.

Parametry w sekcji Konfiguracja Auto Update

Za ich pomocą możliwe jest określenie częstotliwości tworzenia kopii zapasowych oraz ich usuwania. Wartości domyślnie ustawione na 0 oznaczają, że funkcje te są wyłączone.

 

Ikony statusów agentów podrzędnych w strukturze agentów

Na widokach struktury agentów oraz instalacji zdalnych na agencie nadrzędnym zmodyfikowane zostały ikony informujące o statusie danego agenta podrzędnego.

Widok struktury agentów

Kolumna może teraz przyjmować następujące stany:

  • czerwony – agent podrzędny nigdy nie był online
  • żółty – agent nadrzędny był kiedyś online (obok ikony znajduje się oznaczenie czasu, od którego nie ma obecnie połączenia z danym agentem)
  • zielony – online

 

 

 

 

 

 




Wspólne

Zmiany w obszarze Krajowego Systemu eFaktur

Od wersji 2022.5 funkcjonalność importu faktur z Krajowego Systemu e-faktur została rozbudowana o nową listę oraz możliwość generowania faktury VAT w rejestrze.

Import faktur

W menu głównym Zakup, w grupie Dokumenty, dodano nową listę Import KSeF, która umożliwia import faktur z Krajowego Systemu e-faktur.

Przycisk Import KSeF

Po wybraniu przycisku otwierany jest formularz z listą faktur zakupu zaimportowanych z KSeF, zawierającą takie kolumny jak:

  • data wystawienia i wpływu dokumentu
  • NIP i nazwa sprzedawcy
  • numer obcy
  • wartości faktury

Z, użytkownik ma możliwość ergonomicznie zarządzać procesem importu FZ z KSeF, przeglądać faktury, czy kontrolować ewentualną duplikację dokumentów.

Przyciski do importu faktur

Nad listą dostępne są przyciski:

  • Importuj
  • Importuj za okres – umożliwia zawężenie listy dokumentów do wybranego zakresu dat według daty przesłania lub przyjęcia faktury

Okno importu faktur za okres

Uwaga
Obsługa KSeF do dnia 31.21.2022 będzie dostępna bez konieczności posiadania licencji. Od roku 2023, wszystkie operacje związane z obsługą e-faktur będą wymagać posiadania licencji na lub Użytkownik będzie musiał mieć wykupiony odpowiedni pakiet dokumentów w OCR.

Uwaga
Operacje importu dokumentów są dostępne wyłącznie dla operatora należącego do grupy operatorów z nadanym uprawnieniem: Pobieranie faktur z KSeF.

Po imporcie faktur z KSeF pobrany zostaje plik w formacie XML, na podstawie którego użytkownik powinien utworzyć fakturę zakupu oraz podpiąć plik jako załącznik do istniejącego w systemie ERP dokumentu.

Generowanie faktur VAT

W systemie Comarch ERP Altum została udostępniona lista Faktury zakupu KSeF, która ułatwi zarządzanie procesem integracji z KSeF w tym zakresie. Z tego poziomu Użytkownik może zdecydować, czy dana faktura ma zostać zaimportowana jako faktura VAT bezpośrednio do rejestru zakupu VAT.

Ustawienia rejestru VAT

Na centrum typu Firma została dodana nowa zakładka KSeF, na której należy uzupełnić dedykowane pola:

  • Faktury generuj w rejestrze VAT – należy wskazać rejestr, do którego mają być generowane faktury VAT
  • Korekty generuj w rejestrze VAT – należy wskazać rejestr, do którego mają być generowane korekty

Zakładka KSeF na centrum typu Firma

Po zaznaczeniu w Konfiguracji -> Firma -> parametru Obsługa KSeF w powyższe pola pobierany jest rejestr ustawiony jako domyślny w danym centrum. Jeżeli rejestr VAT nie zostanie wskazany w konfiguracji użycie akcji do generowania faktury VAT nie będzie możliwe (przycisk Faktura VAT na liście Faktury zakupu KSeF będzie wyszarzony).

Uwaga
Podczas generowania faktury VAT można zmienić domyślnie ustawiony rejestr na inny, zgodny z ustawieniami na centrum dla dokumentu FZV i KFZV.

Import faktur z KSeF do rejestru VAT

W celu wygenerowania faktury zakupu VAT na liście Faktury zakupu KSeF w sekcji Generowanie został dodany przycisk Faktura VAT.

Przycisk Faktura VAT

Po wybraniu przycisku w zależności od danych znajdujących się w zaimportowanym dokumencie można utworzyć FZV i KFZV. Po wygenerowaniu faktury VAT zostaje otwarte odpowiednie okno FZV/KFZV, z poziomu którego należy zapisać wygenerowany dokument.

Uwaga
Po wygenerowaniu faktury VAT nie ma możliwości wygenerowania kolejnej faktury zakupu lub VAT z tego samego dokumentu.

Generowanie dokumentu faktury zakupu VAT

 

Wysyłanie wiadomości e-mail z informacją o wystawionej fakturze

Po wystawieniu faktury, a następnie przesłaniu jej do KSeF i otrzymaniu numeru KSeF udostępniona została możliwość poinformowania o tym Nabywcy za pomocą wiadomości e-mail. W tym celu, na karcie kontrahenta dodany został parametr Wysyłka maila o FS w KSeF.

Po skonfigurowaniu wysyłek mailowych w Comarch ERP Altum oraz zaznaczeniu parametru, w momencie odbioru UPO oraz nadaniu numeru KSeF, na wskazane konto mailowe kontrahenta automatycznie wysyłana jest wiadomość o wystawieniu faktury.

Parametr Wysyłka maila o FS w KSeF

Nowe kolumny związane z KSeF

W celu ułatwienia ergonomii pracy w obszarze KSeF dodane zostały kolumny:

  • Numer faktury, która prezentuje numer systemowy wygenerowanej FZ na zaimportowanych z KSeF
  • Status KSeF dostępny na liście FS, która prezentuje wartość z analogicznego pola dostępnego na formularzu faktury

 

 

 

 




Logistyka

Zmiany związane z umożliwieniem obsługi dokumentów ZZ i PZ w Comarch POS

W związku z wprowadzeniem w najnowszej wersji Comarch POS obsługi dokumentów zamówień zakupu oraz przyjęć zewnętrznych, w Comarch ERP Altum wprowadzone zostały dedykowane parametry umożliwiające konfigurację pracy z tym obszarem.

Na formularzu centrum, na zakładce Stanowiska POS, dodana została sekcja Przyjęcia zewnętrzne, zawierająca parametry:

  • Dodawanie nowych elementów na PZ generowanych z ZZ (domyślnie zaznaczony)
  • Wymagany numer obcy na ręcznych PZ (domyślnie odznaczony)

Zakładka Stanowiska POS na formularzu centrum

Ustawienie parametrów można zmieniać w dowolnym momencie pracy z systemem. Podczas tworzenia nowego centrum podrzędnego, ich ustawienia pobierane są z centrum nadrzędnego.

W przypadku mPOSa na formularzu punktu sprzedaży, na zakładce Ogólne, dodana została nowa sekcja Dokumenty, z parametrami:

  • Wyświetlanie ceny zakupu na PZ
  • Wyświetlanie przycisku Przyjmij wszystko na PZ

Parametry są domyślnie odznaczone, z możliwością edycji w dowolnym momencie pracy z systemem.

Synchronizacja ZZ

Na nagłówku formularza zamówienia zakupu dodany został parametr Realizuj w POS, widoczny wyłącznie wtedy, gdy wskazany na nagłówku magazyn jest w tym centrum oznaczony jako magazyn POS. Parametr jest domyślnie odznaczony z możliwością jego edycji na zamówieniach zakupu w stanie zainicjowanym oraz niepotwierdzonym.

Parametr Realizuj w POS na nagłówku ZZ

W przypadku zaznaczenia parametru, a następnie zmiany magazynu wybranego na nagłówku dokumentu na:

  • inny magazyn będący magazynem POS– parametr pozostaje zaznaczony
  • magazyn nie będącym magazynem POS lub magazyn WMS – parametr zostaje automatycznie odznaczony i ukryty w interfejsie

Dodatkowo, aby dokument ZZ mógł zostać zrealizowany w POSie musi być wystawiony z:

  • rodzajem transakcji: krajowa
  • kierunkiem VAT: od netto
  • odznaczonym parametrem: odwrotne obciążenie

Zaznaczenie parametru Realizuj w POS na ZZ powoduje, że po stronie Comarch ERP Altum blokowane jest:

  • generowanie dokumentów FZ/PZ
  • otworzenie takiego zamówienia
  • wyłączanie pozycji z realizacji
  • dodawanie/usuwanie nowych pozycji na dokumencie
  • modyfikacja ilości
  • zmiana wartości cech

 

Po zatwierdzeniu zamówienia blokowana jest również możliwość odznaczenia parametru. Zamówienia zatwierdzone i w realizacji z zaznaczonym parametrem są synchronizowane do Comarch POS do centrum POS, do którego przypisany został magazyn wybrany na nagłówku dokumentu.

Zamówienia z zaznaczonym parametrem Realizuj w POSsą widoczne na liście w centrach do których dołączony jest magazyn wybrany na ich nagłówku.

W Comarch ERP Altum istnieje możliwość anulowania ZZ z zaznaczonym parametrem Realizacja w POS W przypadku, gdy taka operacja będzie mieć miejsce w trybie offline, wygenerowane dokumenty na stanowisku POS będą synchronizowane jako ręczne PZ.

Synchronizacja PZ

W wersji 2022.5 udostępniona została synchronizacja dokumentów przyjęć zewnętrznych które zostały wystawione w Comarch POS.

Parametryzowanie trybu weryfikacji podczas generowania dokumentów w POS

Na formularzu centrum, na zakładce Stanowiska POS, dodana została sekcja Tryb weryfikacji dokumentów, która ma na celu zlikwidowanie możliwości wygenerowania na przykład dwóch faktur do jednego paragonu.

Tryb weryfikacji dokumentów na zakładce Stanowiska POS

W sekcji prezentowane są poniższe parametry:

  • Generowanie faktury do paragonu z wartościami:
    • Offline – brak dodatkowej kontroli (ustawienie domyślne)
    • Online gdy możliwe – włączenie kontroli online, jeżeli jest to możliwe
    • Zawsze online – włączenie obowiązkowej kontroli online z blokadą operacji w trybie pracy offline
  • Generowanie korekty do dokumentu sprzedaży, z wartościami:
    • Offline – brak dodatkowej kontroli (ustawienie domyślne)
    • Online gdy możliwe – włączenie kontroli online jeżeli jest to możliwe
    • Zawsze online – włączenie obowiązkowej kontroli online z blokadą operacji w trybie pracy offline

 

 

 

 

 

 

 




Lista atrybutów

Atrybuty to dodatkowe informacje, które można definiować i przypisywać do obiektów występujących w systemie (np. artykułów, kontrahentów, faktur itp.). Każdy atrybut ma określony typ. W zależności od wybranego typu atrybutu użytkownik na możliwość zdefiniowania jego formatu, wartości domyślnej i/lub wartości słownika. Szczegółowy opis definiowania atrybutu znajduje się w artykule Definicja atrybutu.

Lista atrybutów, dostępna w menu Konfiguracja → Ogólne → Atrybuty, składa się z dwóch zakładek: Lista atrybutów oraz Lista obiektów.

Lista atrybutów

Zakładka Lista atrybutów jest podzielona na dwie sekcje:

  • Lista atrybutów – zawiera wszystkie zdefiniowane w systemie atrybuty wraz podstawowymi informacjami na ich temat: nazwą i wartością domyślną
  • Lista wartości atrybutu – prezentuje wartości zdefiniowane dla atrybutów typu Lista lub Słownik

Jeśli lista atrybutów zawiera atrybuty wielofirmowe, wyświetlana jest dodatkowa sekcja Struktura firmy, która umożliwia podgląd wszystkich wartości atrybutu przypisanych w ramach danej firmy.

Atrybut wielofirmowy na liście atrybutów

Sekcja Struktura firmy prezentuje wszystkie jednostki struktury firmy zdefiniowane w systemie.

Po zaznaczeniu kursorem danej firmy na liście atrybutów pojawiają się wszystkie wartości przypisane do atrybutów w ramach tej firmy oraz wartość domyślna, o ile została ona określona.

Po zaznaczeniu kursorem wielu firm na liście atrybutów pojawiają się wszystkie wspólne wartości dla zaznaczonych firm, a wartość domyślna zostanie wyświetlona tylko wtedy, gdy dla wszystkich wybranych firm jest ona taka sama. Dodanie lub usunięcie wartości atrybutu powoduje jej dodanie lub usunięcie dla wszystkich zaznaczonych firm.

Jeżeli atrybut wielofirmowy typu Słownik nie został zmaterializowany, użytkownik będzie miał możliwość jedynie dołączania i odłączania wartości atrybutu za pomocą przycisków [Dołącz] oraz [Odłącz]. Szczegółowe informacje dotyczące materializacji atrybutu znajdują sie w artykule Definicja atrybutu.

Dla atrybutu wielofirmowego typu Lista lub Słownik istnieje możliwość kopiowania wartości pomiędzy firmami. W tym celu należy zaznaczyć daną wartość na liście wartości atrybutu (ze wskazanej firmy), a następnie wybrać przycisk [Kopiuj], który otwiera okno wyboru firm, do których wartość powinna zostać przypisana.

Kopiowanie wartości atrybutu do centrów typu Firma

Zakładka Lista obiektów zawiera wszystkie obiekty systemowe, do których można przypisać atrybuty.

Lista obiektów

Lista obiektów podzielona jest na trzy sekcje:

  • Lista obiektów z nazwami poszczególnych obiektów
  • Atrybuty do dodania z atrybutami, które mogą zostać dodane do obiektu
  • Atrybuty dodane z atrybutami przypisanymi do wskazanego obiektu

Lista atrybutów powiązanych z obiektem składa się z kolumn:

  • Nazwa atrybutu – wartość pobierana z definicji atrybutu
  • Miara – parametr dostępny dla atrybutów analitycznych, pozwala na sparametryzowanie miary w celu prawidłowego przenoszenia atrybutów do modułu BI (Business Intelligence)
  • Wymagany – po zaznaczeniu parametru pole w kolumnie Wartość domyślna będzie polem obowiązkowym do wypełnienia
  • Wartość domyślna – wartość pobierana z definicji atrybutu z możliwością zmiany

Uwaga
W zależności od wskazanego obiektu kolumny na liście atrybutów dodanych mogą się różnić. Na przykład jeżeli parametr Współpraca z Comarch ERP Altum HR został zaznaczony z poziomu System → Konfiguracja → Komputer, to dla obiektu Pracownik wyświetlana jest dodatkowa kolumna Synchronizowany z Comarch ERP Altum HR. Zaznaczenie parametru umożliwia synchronizację wartości danego atrybutu z systemem Comarch ERP Altum HR.

 




Współpraca z aplikacjami

Zestawienie aplikacji, z którymi współpracuje Comarch ERP Altum 2022.1

Aplikacja Wersja Uwagi
Comarch POS 2022.1
Comarch mPOS 2022.1
Comarch e-Sklep 2022.0
Comarch B2B 2022.0
Comarch WMS

(Zarządzanie, Magazynier)

2022.0
Comarch Mobile

(Zarządzenie, Sprzedaż, Monitorowanie)

2022.0.1
Comarch DMS 2021.2
Comarch ERP Business Intelligence

(Księga raportów, Panel zarządzania, Konfigurator)

2022.1
Comarch BI Point 12.1
Comarch e-Sprawozdania 2021.1.1  
Comarch ERP Altum HR 2022.1.1  
Comarch Translator 2021.0  
OCR Aktualna wersja



Krajowy System e-Faktur

Obsługa Krajowego Systemu e-Faktur

KSeF jest to jedna z dopuszczanych form dokumentowania transakcji obok faktur papierowych i obecnie występujących w obrocie gospodarczym faktur elektronicznych.

Fakturą ustrukturyzowaną nazywana jest faktura wystawiana przez podatników za pośrednictwem systemu teleinformatycznego (KSeF), oznaczona przydzielonym w tym systemie numerem identyfikującym fakturę..

Otrzymywanie faktur ustrukturyzowanych przy użyciu KSeF będzie wymagało akceptacji odbiorcy faktur. W przypadku, gdy odbiorca nie wyrazi zgodny na taką formę dokumentu, wystawca ma prawo wystawić fakturę ustrukturyzowaną w systemie, jednak przekazanie jej odbiorcy powinno odbyć się w uzgodniony z nim sposób.

Zmiany w konfiguracji firmy

Na formularzu firmy w sekcji Handel dodany został parametr Obsługa KSeF od. Parametr ten:

  • prezentowany jest na formularzu wyłącznie, jeżeli Grupa stawek VAT ma ustawioną wartość PL
  • można zaznaczyć/odznaczyć w dowolnym momencie pracy z systemem
  • domyślnie jest odznaczony na bazach nowo kreowanych oraz konwertowanych

Formularz firmy

Po zaznaczeniu parametru prezentowana jest kontrolka umożliwiająca wskazanie daty rozpoczęcia obsługi KSeF (domyślnie ustawiania jest data bieżąca) oraz dodatkowa zakładka KSeF na formularzu firmy, która zawiera poniższe parametry:

  • Automatyczne pobieranie plików wysłanych faktur jako załączniki
  • Pobieranie UPO jako załączniki
  • Tryb eksportu wielu dokumentów ­– z wartościami: sesja interaktywna (opcja domyślna), plik wsadowy
  • Automatyczna weryfikacja w KSeF przed zatwierdzeniem dokumentu
  • Uwierzytelnianie sekcja uzupełniana jest automatycznie podczas generowania tokena na podstawie właściwości certyfikatu, dla którego generowany jest dany token. W zależności od danych podanych do certyfikatu pobierany zostaje nr NIP lub PESEL. Jest on niezbędny do prawidłowej komunikacji z KSeF.

W ostatniej sekcji dodane zostały parametry dotyczące generowania faktur w rejestrze VAT:

  • Faktury generuj w rejestrze VAT – należy wskazać rejestr, do którego mają być generowane faktury VAT
  • Korekty generuj w rejestrze VAT – należy wskazać rejestr, do którego mają być generowane korekty

Domyślnie, w powyższe pola pobierany jest rejestr ustawiony jako domyślny w danym centrum. Jeżeli rejestr VAT nie zostanie wskazany w konfiguracji, użycie akcji do generowania faktury VAT nie jest możliwe (przycisk Faktura VAT na liście Faktury zakupu KSeF jest wyszarzony).

Wskazówka
Jeżeli rejestry VAT nie były dodane w firmie w momencie aktywowania parametru Obsługa KSeF, to po ich zdefiniowaniu dla centrum dla dokumentów FZV i KFZV zostaną one automatycznie zaktualizowane w konfiguracji.

Uwaga
Podczas generowania faktury VAT można zmienić domyślnie ustawiony rejestr na inny, zgodny z ustawieniami na centrum dla dokumentu FZV i KFZV.

Zakładka KSeF

Na wstążce wyświetlanej na zakładce KSeF dodana została nowa grupa przycisków KSeF, zawierająca następujące przyciski:

  • Generuj token – wybranie przycisku generuje token dla uwierzytelnionego podmiotu oraz automatycznie wprowadza wartości identyfikatora podmiotu oraz token w dedykowanych polach na zakładce KSeF
  • Usuń token – przycisk aktywny wyłącznie w przypadku, gdy token został już wygenerowany.

Na formularzu firmy, na zakładce Operatorzy dostępna jest kolumna Uwierzytelnianie tokenem w KSeF, która jest prezentowana wyłącznie przy włączonej obsłudze KSeF (w centrach podrzędnych bez możliwości edycji). Jeżeli operator wykonuje akcję związaną z obsługą KSeF wymagającą uwierzytelnienia i jeśli na formularzu firmy na zakładce Operatorzy w tabeli Operatorzy w grupie parametr Uwierzytelnianie tokenem w KSeF dla tego operatora jest:

  • zaznaczony, jako dane uwierzytelniające przekazywane do KSeF są: identyfikator i token ustawiony dla firmy na zakładce KSeF.
  • odznaczony, należy wyświetlić okno do wskazania certyfikatu i przekazać do KSeF parametry wybranego certyfikatu jako dane uwierzytelniające.

Na zakładce dostępny jest również parametr Środowisko pracy KSeF z opcjami:

  • Demo,
  • Produkcyjne,

który umożliwia określenie trybut pracy komponentu KSeF z wybranym środowiskiem. W przypadku, gdy wygenerowany został już token do komunikacji z KSeF, przed zmiana środowiska należy w pierwszej kolejności usunąć token.

Uwaga
Tryb demo dostępny jest wyłącznie dopóki do KSeF nie zostanie przesłany żadnej dokument w trybie produkcyjnym.

 

Zmiany na definicjach dokumentu

Na definicjach dokumentów:

  • Faktura sprzedaży (FS)
  • Korekta ilościowa faktury sprzedaży (KIFS)
  • Korekta wartościowa faktury sprzedaży (KWFS)
  • Korekta VAT faktury sprzedaży (KVFS)
  • Faktura zaliczkowa sprzedaży (FSL)
  • Korekta faktury zaliczkowej sprzedaży (KFSL)

dostępny jest parametr Automatycznie prześlij do KSeF (domyślnie odznaczony). Jest on prezentowany wyłącznie w przypadku, gdy w konfiguracji firmy aktywowana została obsługa KSeF.

Uwaga
Obsługa KSeF do dnia 31.21.2022 będzie dostępna bez konieczności posiadania licencji. Od roku 2023, wszystkie operacje związane z obsługą e-faktur będą wymagać posiadania licencji na KSeF lub Użytkownik będzie musiał mieć wykupiony odpowiedni pakiet dokumentów w OCR.

 

Uprawnienia na grupie operatorów

Na formularzu grupy operatorów (Konfiguracja à Grupy operatorów), na zakładce Inne uprawnienia, dostępne są następujące pozycje:

  • Wysyłanie faktur do KSeF
  • Pobieranie faktur z KSeF
  • Edycja numeru KSeF na zatwierdzonym dokumencie
  • Drukowanie faktur nie wysłanych do KSeF

Uprawnienia te są domyślnie odznaczone.

 

Zmiany na karcie kontrahenta

Na formularzu kontrahenta dostępny jest parametr Odbiór faktur przez KSeF, który prezentowany jest gdy:

  • w formularzu firmy została włączona obsługa KSeF
  • typ kontrahenta: Krajowy
  • status kontrahenta: Podmiot gospodarczy

Nagłówek karty kontrahenta

Wartość parametru jest możliwa do zmiany w każdym momencie pracy z systemem. W przypadku jego zaznaczenia przez operatora, system może go automatycznie odznaczyć i ukryć, gdy zmieniony zostanie:

  • typ kontrahenta na unijny lub pozaunijny
  • status kontrahenta na odbiorca detaliczny

Dodatkowo, dostępny jest parametr Wysyłka maila o FS w KSeF, który umożliwia informowanie Nabywcy za pomocą wiadomości e-mail o wystawiony faktury, a następnie przesłaniu jej do KSeF. Po skonfigurowaniu wysyłek mailowych w Comarch ERP Altum oraz zaznaczeniu parametru, w momencie odbioru UPO oraz nadaniu numeru KSeF, na wskazane konto mailowe kontrahenta automatycznie wysyłana jest wiadomość o wystawieniu faktury.

Zmiany na liście dokumentów faktur sprzedaży, ich korekt oraz faktur zaliczkowych dotyczące obsługi KSeF

Na wstążce nad listą faktur sprzedaży dostępna jest grupa przycisków KSeF zawierająca następujące przyciski:

  • Eksport
  • Pobierz UPO
  • Sprawdź poprawność

Uwaga
Przyciski są widoczne wyłącznie, jeżeli zalogowany użytkownik posiada licencję na obsługę KSeF.

Nowa grupa przycisków KSeF nad listą FS

Na liście faktur sprzedaży oraz faktur zakupu dostępne są dodatkowe kolumny (domyślnie ukryte), optymalizujące pracę z KSeF:

  • Numer KSeF – prezentuje numer z kontrolki analogicznego pola na formularzu faktury
  • Faktura źródłowa nr KSeF – prezentuje Numer KSeF faktury źródłowej, do której wystawiona jest korekta
  • Data wystawienia KSeF (niedostępna na liście FZ)

Zmiany na formatkach dokumentów związane z obsługą KSeF

Uwaga
Poniższe parametry wyświetlane są wyłącznie, gdy w konfiguracji firmy zaznaczony jest parametr Obsługa KSeF.

Na nagłówku formularzy: faktury sprzedaży, jej korekt (KIFS, KWFS, KVFS), faktury zaliczkowej sprzedaży i jej korekty dostępne są pola:

  • Numer KSeF
  • Status KSeF – wartość pola wyświetlana jest w zależności od statusu komunikacji z KSeF (nie wysłano, wysłano, pobrano UPO, odrzucono)

W przypadku faktury zakupu, faktury zaliczkowej zakupu oraz ich korekt, na formularzach dokumentów prezentowane jest wyłącznie pole Numer KSeF.

Zmiany na dokumentach księgowych dotyczące obsługi KSeF

Na dokumentach księgowych dostępne są:

  • kolumny: Numer KSeF oraz Faktura źródłowa nr KSeF na liście rejestrów VAT
  • pola: Numer KSeF oraz Status KSeF na formularzu faktury sprzedaży/zakupu VAT oraz ich korektach – wartości pól są domyślnie przenoszone z dokumentu źródłowego.

W przypadku ręcznie wprowadzanych do rejestru faktur/korekt VAT, wartość parametru Status KseF można ustawić na:

  • Nie wysłano (domyślna wartość)
  • Wysłano
  • Pobrano UPO

Zmiany w słownikach uniwersalnych

W słowniku uniwersalnym Typy załączników dostępna jest wartość systemowa o poniższych parametrach:

  • Wartość: Plik KSeF
  • Opis: Plik xml (*.xml)|*.xml
  • Aktywny: tak
  • Domyślny: nie
  • Kompresja: tak
  • Zapisywanie: Plik w bazie
  • Rozmiar: Bez ograniczeń

Weryfikacja poprawności faktur pod kątem struktury pliku KSeF

Uwaga
Weryfikacja poprawności faktur nie wymaga posiadania przez operatora uprawnień do wysyłki dokumentów do KSeF. Weryfikacja dotyczy wszystkich dokumentów sprzedaży wysyłanych do KSeF: FS, KIFS, KWFS, KVFS, FSL oraz KFSL.

Weryfikacja ręczna wywoływana jest po wybraniu przycisku Sprawdź poprawność dostępnego oraz z poziomu formularzu faktury. Weryfikacja automatyczna, z kolei, jest wykonywana podczas próby zatwierdzania dokumentu z poziomu szczegółów lub z listy, jeżeli na formularzu firmy zaznaczony jest parametr Automatyczna weryfikacja w KSeF przed zatwierdzeniem dokumentu.

Niezależnie od wybranego sposobu weryfikacji, jeżeli próba zakończy się:

  • powodzeniem, w infobarze prezentowana jest informacja Weryfikacja KSeF: pozytywna
  • niepowodzeniem, w infobarze prezentowana jest informacja Weryfikacja KSeF: negatywna, a w szczegółach wyświetlany jest zwrócony błąd lub błędy

Eksport dokumentów do KSeF

Eksport pojedynczych dokumentów źródłowych do KSeF (FS i FSL)

Eksport dokumentów może zostać uruchomiony ręcznie lub automatycznie. W przypadku ręcznego eksportu, przycisk dostępny jest jeżeli:

  • zalogowany użytkownik ma uprawnienie do eksportu dokumentów do KSeF
  • dokument jest w stanie Zatwierdzony lub Zafiskalizowany w przypadku FS i FSL oraz Zatwierdzony w przypadku KIFS, KWFS, KVFS, KFSL
  • status KSeF dokumentu ma wartość Nie wysłano lub Odrzucono
  • data wystawienia dokumentu jest równa lub późniejsza od daty ustawionej w konfiguracji firmy dla parametru Obsługa KSeF od

Uwaga
Eksportować można dokumenty wystawione wyłącznie w firmie, do której należy centrum zalogowanego użytkownika.

W przypadku zaznaczenia , podczas zatwierdzania dokumentu system weryfikuje zapis historii operacji dokumentu:

  • jeżeli dokument został poprawnie zweryfikowany, zostanie zatwierdzony, a następnie przesłany do KSeF
  • Jeżeli weryfikacja dokumentu się nie powiedzie, dokument pozostanie w stanie niezatwierdzonym i nie zostanie przesłany do KSeF.

Eksport pojedynczych korekt do KSeF (KIFS, KWFS, KVFS, KFSL)

  • zalogowany użytkownik ma uprawnienie do eksportu dokumentów do KSeF
  • dokument jest w stanie Zatwierdzony
  • dokument źródłowy do korekty został wysłany do KSeF
  • status KSeF dokumentu ma wartość Nie wysłano lub Odrzucono
  • data wystawienia dokumentu jest równa lub późniejsza od daty ustawionej w konfiguracji firmy dla parametru Obsługa KSeF od

Uwaga
Nie ma możliwości wysyłania do KSeF korekt automatycznych, których dokument źródłowy nie został wcześniej wyesportowany do KSeF oraz korekt ręcznych.

Eksport wielu dokumentów do KSeF

W zależności od ustawienia parametru Tryb eksportu wielu dokumentów, który dostępny jest na formularzu firmy, eksport wielu dokumentów może odbywać się w trybie:

  • sesji interaktywnej
  • wsadowym

Po zaznaczeniu na liście faktur więcej niż jednej pozycji, a następnie wybraniu przycisku Eksport system weryfikuje uprawnienie operatora do eksportu dokumentu do KSeF. W przypadku, gdy operator ma nadane uprawnienia, to w zależności od ustawień parametru sprawdzana jest sesja interaktywna lub uruchomiony zostaje eksport w trybie wsadowym. Brak nadanych uprawnień blokuje operację.

Z zaznaczonych przez użytkownika dokumentów pomijane są te:

  • które są w stanie: Zainicjowany, Niezatwierdzony i Anulowany
  • o statusie KSeF innym niż Nie wysłano lub Odrzucono
  • których data wystawienia dokumentu jest wcześniejsza od daty ustawionej w konfiguracji firmy dla parametru Obsługa KSeF od
  • które zostały już wydrukowane
  • które są niezgodne ze schematem faktury ustrukturyzowanej

Dodatkowo, istnieje również możliwość eksportu wielu dokumentów za dany okres – po wybraniu przycisku Eksport za okres i zweryfikowaniu uprawnień operatora, prezentowane jest dodatkowe okno do uzupełnienia szczegółów eksportu:

  • Pole Dzień/Zakres dat – pozwala określić daty eksportowanych dokumentów

Uwaga
Nie ma możliwości wskazania daty wcześniejszej od daty ustawionej w konfiguracji firmy dla parametru Obsługa KSeF od.

  • Pole Właściciel – umożliwia eksport dokumentów wystawionych we wskazanym centrum
  • Przycisk Eksportuj oraz Anuluj – mechanizm weryfikacji eksportu jest analogiczny jak w przypadku przycisku Eksport

Okno eksportu

Drukowanie faktur sprzedaży wysłanych do KSeF

Wskazówka
W celu prawidłowej obsługi wysyłania do KSeF wydrukowanych dokumentów zalecane jest włączenie historii przyrostowej na fakturach sprzedaży, fakturach zaliczkowych sprzedaży oraz korektach tych dokumentów.

Fakturę przesłaną do KSeF można dostarczyć nabywcy również za pomocą wydruku, e-maila czy e-faktury. Ponieważ przesłanie do KSeF faktury, która została już uprzednio dostarczona do nabywcy jest traktowane, jak wystawienie kolejnej (nowej) faktury, wprowadzona została funkcjonalność blokady eksportudo KSeD wcześniej wydrukowanych lub wysłanych e-mailem.

W przypadku, gdy w konfiguracji firmy włączona jest obsługa KSeF, to podczas próby wydrukowania dokumentu weryfikowane jest czy:

  • data wystawienia dokumentu jest wcześniejsza od daty ustawionej w konfiguracji firmy dla parametru Obsługa KSeF od, to bez względu na ustawianie Odbiór faktur przez KSeF na karcie kontrahenta, dokument jest drukowany bez sprawdzania kolejnych warunków
  • data wystawienia dokumentu jest równa lub późniejsza od daty ustawionej w konfiguracji firmy dla parametru, a parametr Obsługa KSeF od jest odznaczony, to należy zweryfikować numer KSeF dokumentu:
    • Jeżeli jest on nadany – wydruk jest uruchamiany
    • Jeżeli nie ma nadanego numeru KSeF, należy zweryfikować, czy operator ma uprawnienie do drukowania faktur nie wysłanych do KSeF – jeżeli ma uprawnienia: wyświetlane jest okno z dedykowanym komunikatem oraz przyciski Drukuj i Anuluj 
  • data wystawienia dokumentu jest taka sama lub późniejsza od daty ustawionej w konfiguracji firmy dla parametru, a parametr Obsługa KSeF od jest zaznaczony, to należy zweryfikować numer KSeF dokumentu. W przypadku jego braku, prezentowana jest treść błędu.

Import faktur zakupu z KSeF

W menu głównym Zakup, w grupie Dokumenty, dostępna jest lista Import KSeF, która umożliwia import faktur z Krajowego Systemu e-faktur.

Przycisk Import KSeF

Po wybraniu przycisku otwierany jest formularz z listą faktur zakupu zaimportowanych z KSeF, zawierającą takie kolumny jak:

  • data wystawienia i wpływu dokumentu
  • NIP i nazwa sprzedawcy
  • numer obcy
  • wartości faktury

Z tego poziomu, użytkownik ma możliwość ergonomicznie zarządzać procesem importu FZ z KSeF, przeglądać faktury, czy kontrolować ewentualną duplikację dokumentów.

Przyciski do importu faktur

Na wstążce nad listą dodana została grupa przycisków KSeF z przyciskami:

  • Import
  • Import za okres – umożliwia zawężenie listy dokumentów do wybranego zakresu dat według daty przesłania lub przyjęcia faktury

Po wybraniu każdego z przycisków weryfikowane jest uprawnienie operatora do importu dokumentów z KSeF – w przypadku jego braku, pojawia się odpowiedni komunikat blokujący operacje.

W przypadku wybrania przycisku Import za okres, prezentowane jest dodatkowe okno umożliwiające określenie szczegółów importu:

  • Faktury wg daty z opcjami: przesłana do KSeF, przyjęcia w KSeF
  • Kontrolka daty początkowej i końcowej (domyślnie daty bieżące)
  • Przyciski Import oraz Anuluj.

Faktury ustrukturyzowane importowane są jako załączniki. Na podstawie podglądu pliku załącznika, użytkownik może z poziomu listy faktur zakupu lub rejestrów VAT ręcznie wprowadzić taki dokument do systemu.

Generowanie faktur VAT

W celu wygenerowania faktury zakupu VAT na liście Faktury zakupu KSeF w sekcji Generowanie dostępny jest przycisk Faktura VAT.

Przycisk Faktura VAT

Po wybraniu przycisku, w zależności od danych znajdujących się w zaimportowanym dokumencie można utworzyć FZV i KFZV. Po wygenerowaniu faktury VAT zostaje otwarte odpowiednie okno FZV/KFZV, z poziomu którego należy zapisać wygenerowany dokument.

Uwaga
Po wygenerowaniu faktury VAT nie ma możliwości wygenerowania kolejnej faktury zakupu lub VAT z tego samego dokumentu.

Generowanie dokumentu faktury zakupu VAT

Fakturę VAT można usunąć jeżeli nie została:

  • zatwierdzona,
  • zaksięgowana,
  • rozliczona,
  • ujęta na dokumencie windykacyjnym,
  • ujęta w ZPP.

Pobieranie UPO

Przycisk Pobierz UPO jest dostępny na formularzu faktury, jeżeli Status KSeF dokumentu ma wartość Wysłano. Po wybraniu przycisku, w przypadku odpowiedzi KSeF prześle:

  • UPO to:
    • status KSeF dokumentu zostaje zmieniony na Pobrano UPO
    • uzupełniony zostanie Numer KSeF na dokumencie
    • jeżeli w konfiguracji firmy zaznaczony jest parametr Pobieranie UPO jako załączniki, to dodany zostaje plik xml z UPO jako załącznik. W historii zmian dokumentu zapisywana jest operacja Pobranie UPO KSeF z datę przesłania dokumentu.
  • informację, że sesja jest na etapie inicjalizacji lub procesowania to:
    • status KSeF dokumentu nie zostaje zaktualizowany
    • w historii zmian dokumentu zapisywana jest operacja Pobranie UPO KSeF wraz z opisem etapu procesowania
  • błąd to:
    • status KSeF dokumentu zostaje zmieniony na Odrzucono
    • W historii zmian dokumentu zapisywana jest operacja Pobranie UPO KSeF wraz z opisem błędu

Uwaga
Przycisk Pobierz UPO jest aktywny z poziomu listy faktur sprzedaży wyłącznie w przypadku, gdy na liście zaznaczony jest tylko jeden dokument.

 

Synchronizacja parametrów KSeF z Comarch POS/ Comarch Mobile

Podczas synchronizacji do Comarch POS oraz Comarch Mobile przesyłana jest wartość:

  • parametru Obsługa KSeF z konfiguracji firmy wraz z datą jej aktywacji
  • parametru Odbiór faktur przez KSeF na kartotece kontrahenta
  • pola Numer KSeF dokumentu synchronizowanych faktur sprzedaży oraz ich korekt

Podczas importu danych przesyłana jest wartość parametru Obiór faktur przez KSeF z karty kontrahenta.




Wspólne

POS – wydruki cyfrowe

W nowej wersji została dodana funkcjonalność wydruków cyfrowych umożliwiająca przesłanie mailem do klienta wydruku dokumentu handlowego z poziomu POS.

Wydruk jest synchronizowany do systemu Comarch ERP Altum, a wysyłka maila odbywa się za pomocą nowego procesu BPM – Wysyłka wydruków cyfrowych, który musi zostać zaimportowany i opublikowany przed włączeniem funkcjonalności.

Funkcjonalność wydruków cyfrowych konfiguruje się w Comarch ERP Altum na karcie centrum w (nowej) sekcji POS – wydruki cyfrowe.

Sekcja POS – Wydruki cyfrowe

Obsługa Krajowego Systemu e-Faktur

W związku z wprowadzeniem na początku bieżącego roku fakultatywnej możliwości korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od wersji 2022.1 udostępniono funkcję wystawiania faktur ustrukturyzowanych. Jest to jedna z dopuszczanych form dokumentowania transakcji obok faktur papierowych i obecnie występujących w obrocie gospodarczym faktur elektronicznych.

Fakturą ustrukturyzowaną nazywana jest faktura wystawiana przez podatników za pośrednictwem systemu teleinformatycznego (KSeF), oznaczona przydzielonym w tym systemie numerem identyfikującym fakturę..

Otrzymywanie faktur ustrukturyzowanych przy użyciu KSeF będzie wymagało akceptacji odbiorcy faktur. W przypadku, gdy odbiorca nie wyrazi zgodny na taką formę dokumentu, wystawca ma prawo wystawić fakturę ustrukturyzowaną w systemie, jednak przekazanie jej odbiorcy powinno odbyć się w uzgodniony z nim sposób.

Zmiany w konfiguracji firmy

Na formularzu firmy w sekcji Handel dodany został parametr Obsługa KSeF od. Parametr ten:

  • prezentowany jest na formularzu wyłącznie, jeżeli Grupa stawek VAT ma ustawioną wartość PL
  • można zaznaczyć/odznaczyć w dowolnym momencie pracy z systemem
  • domyślnie jest odznaczony na bazach nowo kreowanych oraz konwertowanych

Formularz firmy

Po zaznaczeniu parametru prezentowana jest kontrolka umożliwiająca wskazanie daty rozpoczęcia obsługi KSeF (domyślnie ustawiania jest data bieżąca) oraz dodatkowa zakładka KSeF na formularzu firmy, która zawiera poniższe parametry:

  • Automatyczne pobieranie plików wysłanych faktur jako załączniki
  • Pobieranie UPO jako załączniki
  • Tryb eksportu wielu dokumentów ­– z wartościami: sesja interaktywna (opcja domyślna), plik wsadowy
  • Automatyczna weryfikacja w KSeF przed zatwierdzeniem dokumentu
  • Uwierzytelnianie sekcja uzupełniana jest automatycznie podczas generowania tokena na podstawie właściwości certyfikatu, dla którego generowany jest dany token. W zależności od danych podanych do certyfikatu pobierany zostaje nr NIP lub PESEL. Jest on niezbędny do prawidłowej komunikacji z KSeF.

Zakładka KSeF na formularzu firmy

Na wstążce wyświetlanej na zakładce KSeF dodana została nowa grupa przycisków KSeF, zawierająca następujące przyciski:

  • Generuj token – wybranie przycisku generuje token dla uwierzytelnionego podmiotu oraz automatycznie wprowadza wartości identyfikatora podmiotu oraz token w dedykowanych polach na zakładce KSeF
  • Usuń token – przycisk aktywny wyłącznie w przypadku, gdy token został już wygenerowany.

Dodatkowo, na formularzu firmy, na zakładce Operatorzy dodana została nowa kolumna Uwierzytelnianie tokenem w KSeF. Kolumna jest prezentowana wyłącznie przy włączonej obsłudze KSeF (w centrach podrzędnych bez możliwości edycji). Jeżeli operator wykonuje akcję związaną z obsługą KSeF wymagającą uwierzytelnienia i jeśli na formularzu firmy na zakładce Operatorzy w tabeli Operatorzy w grupie parametr Uwierzytelnianie tokenem w KSeF dla tego operatora jest:

  • zaznaczony, jako dane uwierzytelniające przekazywane do KSeF są: identyfikator i token ustawiony dla firmy na zakładce KSeF.
  • odznaczony, należy wyświetlić okno do wskazania certyfikatu i przekazać do KSeF parametry wybranego certyfikatu jako dane uwierzytelniające.

Na zakładce dostępny jest również parametr Środowisko pracy KSeF z opcjami:

  • Demo,
  • Produkcyjne,

który umożliwia określenie trybut pracy komponentu KSeF z wybranym środowiskiem. W przypadku, gdy wygenerowany został już token do komunikacji z KSeF, przed zmiana środowiska należy w pierwszej kolejności usunąć token.

Uwaga
Tryb demo dostępny jest wyłącznie dopóki do KSeF nie zostanie przesłany żadnej dokument w trybie produkcyjnym.

 

Zmiany na definicjach dokumentu

Na definicjach dokumentów:

  • Faktura sprzedaży (FS)
  • Korekta ilościowa faktury sprzedaży (KIFS)
  • Korekta wartościowa faktury sprzedaży (KWFS)
  • Korekta VAT faktury sprzedaży (KVFS)
  • Faktura zaliczkowa sprzedaży (FSL)
  • Korekta faktury zaliczkowej sprzedaży (KFSL)

dodany został parametr Automatycznie prześlij do KSeF (domyślnie odznaczony). Jest on prezentowany wyłącznie w przypadku, gdy w konfiguracji firmy aktywowana została obsługa KSeF.

Uwaga
Wszystkie operacje związana z obsługą wymagają posiadania licencji na KSeF.

 

Uprawnienia na grupie operatorów

Na formularzu grupy operatorów (Konfiguracja à Grupy operatorów), na zakładce Inne uprawnienia, dodane zostały następujące pozycje:

  • Wysyłanie faktur do KSeF
  • Pobieranie faktur z KSeF
  • Edycja numeru KSeF na zatwierdzonym dokumencie
  • Drukowanie faktur nie wysłanych do KSeF

Uprawnienia te są domyślnie odznaczone.

 

Zmiany na karcie kontrahenta

Na formularzu kontrahenta dodany został parametr Odbiór faktur przez KSeF, który prezentowany jest gdy:

  • w formularzu firmy została włączona obsługa KSeF
  • typ kontrahenta: Krajowy
  • status kontrahenta: Podmiot gospodarczy

Nagłówek karty kontrahenta

Wartość parametru jest możliwa do zmiany w każdym momencie pracy z systemem. W przypadku jego zaznaczenia przez operatora, system może go automatycznie odznaczyć i ukryć, gdy zmieniony zostanie:

  • typ kontrahenta na unijny lub pozaunijny
  • status kontrahenta na odbiorca detaliczny

Zmiany na liście dokumentów faktur sprzedaży, ich korekt oraz faktur zaliczkowych dotyczące obsługi KSeF

Na wstążce nad listą faktur sprzedaży dodana została grupa przycisków KSeF zawierająca następujące przyciski:

  • Eksport
  • Pobierz UPO
  • Sprawdź poprawność

Uwaga
Przyciski są widoczne wyłącznie, jeżeli zalogowany użytkownik posiada licencję na obsługę KSeF.

Nowa grupa przycisków KSeF nad listą FS

Na liście faktur sprzedaży oraz faktur zakupu dostępne są dodatkowe kolumny (domyślnie ukryte), optymalizujące pracę z KSeF:

  • Numer KSeF – prezentuje numer z kontrolki analogicznego pola na formularzu faktury
  • Faktura źródłowa nr KSeF – prezentuje Numer KSeF faktury źródłowej, do której wystawiona jest korekta
  • Data wystawienia KSeF (niedostępna na liście FZ)

Zmiany na formatkach dokumentów związane z obsługą KSeF

Uwaga
Poniższe parametry wyświetlane są wyłącznie, gdy w konfiguracji firmy zaznaczony jest parametr Obsługa KSeF.

Na nagłówku formularzy: faktury sprzedaży, jej korekt (KIFS, KWFS, KVFS), faktury zaliczkowej sprzedaży i jej korekty dostępne są pola:

  • Numer KSeF
  • Status KSeF – wartość pola wyświetlana jest w zależności od statusu komunikacji z KSeF (nie wysłano, wysłano, pobrano UPO, odrzucono)

W przypadku faktury zakupu, faktury zaliczkowej zakupu oraz ich korekt, na formularzach dokumentów prezentowane jest wyłącznie pole Numer KSeF.

Zmiany na dokumentach księgowych dotyczące obsługi KSeF

W związku z wprowadzeniem obsługi KSeF dodano:

  • kolumny: Numer KSeF oraz Faktura źródłowa nr KSeF na liście rejestrów VAT
  • pola: Numer KSeF oraz Status KSeF na formularzu faktury sprzedaży/zakupu VAT oraz ich korektach – wartości pól są domyślnie przenoszone z dokumentu źródłowego.

W przypadku ręcznie wprowadzanych do rejestru faktur/korekt VAT, wartość parametru Status KseF można ustawić na:

  • Nie wysłano (domyślna wartość)
  • Wysłano
  • Pobrano UPO

Zmiany w słownikach uniwersalnych

W słowniku uniwersalnym Typy załączników dodana została nowa wartość systemowa o poniższych parametrach:

  • Wartość: Plik KSeF
  • Opis: Plik xml (*.xml)|*.xml
  • Aktywny: tak
  • Domyślny: nie
  • Kompresja: tak
  • Zapisywanie: Plik w bazie
  • Rozmiar: Bez ograniczeń

Weryfikacja poprawności faktur pod kątem struktury pliku KSeF

Uwaga
Weryfikacja poprawności faktur nie wymaga posiadania przez operatora uprawnień do wysyłki dokumentów do KSeF. Weryfikacja dotyczy wszystkich dokumentów sprzedaży wysyłanych do KSeF: FS, KIFS, KWFS, KVFS, FSL oraz KFSL.

Weryfikacja ręczna wywoływana jest po wybraniu przycisku Sprawdź poprawność dostępnego oraz z poziomu formularzu faktury. Weryfikacja automatyczna, z kolei, jest wykonywana podczas próby zatwierdzania dokumentu z poziomu szczegółów lub z listy, jeżeli na formularzu firmy zaznaczony jest parametr Automatyczna weryfikacja w KSeF przed zatwierdzeniem dokumentu.

Niezależnie od wybranego sposobu weryfikacji, jeżeli próba zakończy się:

  • powodzeniem, w infobarze prezentowana jest informacja Weryfikacja KSeF: pozytywna
  • niepowodzeniem, w infobarze prezentowana jest informacja Weryfikacja KSeF: negatywna, a w szczegółach wyświetlany jest zwrócony błąd lub błędy

Eksport dokumentów do KSeF

Eksport pojedynczych dokumentów źródłowych do KSeF (FS i FSL)

Eksport dokumentów może zostać uruchomiony ręcznie lub automatycznie. W przypadku ręcznego eksportu, przycisk dostępny jest jeżeli:

  • zalogowany użytkownik ma uprawnienie do eksportu dokumentów do KSeF
  • dokument jest w stanie Zatwierdzony lub Zafiskalizowany w przypadku FS i FSL oraz Zatwierdzony w przypadku KIFS, KWFS, KVFS, KFSL
  • status KSeF dokumentu ma wartość Nie wysłano lub Odrzucono
  • data wystawienia dokumentu jest równa lub późniejsza od daty ustawionej w konfiguracji firmy dla parametru Obsługa KSeF od

Uwaga
Eksportować można dokumenty wystawione wyłącznie w firmie, do której należy centrum zalogowanego użytkownika.

W przypadku zaznaczenia , podczas zatwierdzania dokumentu system weryfikuje zapis historii operacji dokumentu:

  • jeżeli dokument został poprawnie zweryfikowany, zostanie zatwierdzony, a następnie przesłany do KSeF
  • Jeżeli weryfikacja dokumentu się nie powiedzie, dokument pozostanie w stanie niezatwierdzonym i nie zostanie przesłany do KSeF.

Eksport pojedynczych korekt do KSeF (KIFS, KWFS, KVFS, KFSL)

  • zalogowany użytkownik ma uprawnienie do eksportu dokumentów do KSeF
  • dokument jest w stanie Zatwierdzony
  • dokument źródłowy do korekty został wysłany do KSeF
  • status KSeF dokumentu ma wartość Nie wysłano lub Odrzucono
  • data wystawienia dokumentu jest równa lub późniejsza od daty ustawionej w konfiguracji firmy dla parametru Obsługa KSeF od

Uwaga
Nie ma możliwości wysyłania do KSeF korekt automatycznych, których dokument źródłowy nie został wcześniej wyesportowany do KSeF oraz korekt ręcznych.

Eksport wielu dokumentów do KSeF

W zależności od ustawienia parametru Tryb eksportu wielu dokumentów, który dostępny jest na formularzu firmy, eksport wielu dokumentów może odbywać się w trybie:

  • sesji interaktywnej
  • wsadowym

Po zaznaczeniu na liście faktur więcej niż jednej pozycji, a następnie wybraniu przycisku Eksport system weryfikuje uprawnienie operatora do eksportu dokumentu do KSeF. W przypadku, gdy operator ma nadane uprawnienia, to w zależności od ustawień parametru sprawdzana jest sesja interaktywna lub uruchomiony zostaje eksport w trybie wsadowym. Brak nadanych uprawnień blokuje operację.

Z zaznaczonych przez użytkownika dokumentów pomijane są te:

  • które są w stanie: Zainicjowany, Niezatwierdzony i Anulowany
  • o statusie KSeF innym niż Nie wysłano lub Odrzucono
  • których data wystawienia dokumentu jest wcześniejsza od daty ustawionej w konfiguracji firmy dla parametru Obsługa KSeF od
  • które zostały już wydrukowane
  • które są niezgodne ze schematem faktury ustrukturyzowanej

Dodatkowo, istnieje również możliwość eksportu wielu dokumentów za dany okres – po wybraniu przycisku Eksport za okres i zweryfikowaniu uprawnień operatora, prezentowane jest dodatkowe okno do uzupełnienia szczegółów eksportu:

  • Pole Dzień/Zakres dat – pozwala określić daty eksportowanych dokumentów

Uwaga
Nie ma możliwości wskazania daty wcześniejszej od daty ustawionej w konfiguracji firmy dla parametru Obsługa KSeF od.

  • Pole Właściciel – umożliwia eksport dokumentów wystawionych we wskazanym centrum
  • Przycisk Eksportuj oraz Anuluj – mechanizm weryfikacji eksportu jest analogiczny jak w przypadku przycisku Eksport

Okno eksportu

Drukowanie faktur sprzedaży wysłanych do KSeF

Wskazówka
W celu prawidłowej obsługi wysyłania do KSeF wydrukowanych dokumentów zalecane jest włączenie historii przyrostowej na fakturach sprzedaży, fakturach zaliczkowych sprzedaży oraz korektach tych dokumentów.

Fakturę przesłaną do KSeF można dostarczyć nabywcy również za pomocą wydruku, e-maila czy e-faktury. Ponieważ przesłanie do KSeF faktury, która została już uprzednio dostarczona do nabywcy jest traktowane, jak wystawienie kolejnej (nowej) faktury, wprowadzona została funkcjonalność blokady eksportudo KSeD wcześniej wydrukowanych lub wysłanych e-mailem.

W przypadku, gdy w konfiguracji firmy włączona jest obsługa KSeF, to podczas próby wydrukowania dokumentu weryfikowane jest czy:

  • data wystawienia dokumentu jest wcześniejsza od daty ustawionej w konfiguracji firmy dla parametru Obsługa KSeF od, to bez względu na ustawianie Odbiór faktur przez KSeF na karcie kontrahenta, dokument jest drukowany bez sprawdzania kolejnych warunków
  • data wystawienia dokumentu jest równa lub późniejsza od daty ustawionej w konfiguracji firmy dla parametru, a parametr Obsługa KSeF od jest odznaczony, to należy zweryfikować numer KSeF dokumentu:
    • Jeżeli jest on nadany – wydruk jest uruchamiany
    • Jeżeli nie ma nadanego numeru KSeF, należy zweryfikować, czy operator ma uprawnienie do drukowania faktur nie wysłanych do KSeF – jeżeli ma uprawnienia: wyświetlane jest okno z dedykowanym komunikatem oraz przyciski Drukuj i Anuluj 
  • data wystawienia dokumentu jest taka sama lub późniejsza od daty ustawionej w konfiguracji firmy dla parametru, a parametr Obsługa KSeF od jest zaznaczony, to należy zweryfikować numer KSeF dokumentu. W przypadku jego braku, prezentowana jest treść błędu.

Import faktur zakupu z KSeF

Na wstążce nad listą dodana została grupa przycisków KSeF z przyciskami:

  • Import
  • Import za okres

Po wybraniu każdego z przycisków weryfikowane jest uprawnienie operatora do importu dokumentów z KSeF – w przypadku jego braku, pojawia się odpowiedni komunikat blokujący operacje.

W przypadku wybrania przycisku Import za okres, prezentowane jest dodatkowe okno umożliwiające określenie szczegółów importu:

  • Faktury wg daty z opcjami: przesłana do KSeF, przyjęcia w KSeF
  • Kontrolka daty początkowej i końcowej (domyślnie daty bieżące)
  • Przyciski Import oraz Anuluj.

Faktury ustrukturyzowane importowane są jako załączniki. Na podstawie podglądu pliku załącznika, użytkownik może z poziomu listy faktur zakupu lub rejestrów VAT ręcznie wprowadzić taki dokument do systemu.

Pobieranie UPO

Przycisk Pobierz UPO jest dostępny na formularzu faktury, jeżeli Status KSeF dokumentu ma wartość Wysłano. Po wybraniu przycisku, w przypadku odpowiedzi KSeF prześle:

  • UPO to:
    • status KSeF dokumentu zostaje zmieniony na Pobrano UPO
    • uzupełniony zostanie Numer KSeF na dokumencie
    • jeżeli w konfiguracji firmy zaznaczony jest parametr Pobieranie UPO jako załączniki, to dodany zostaje plik xml z UPO jako załącznik. W historii zmian dokumentu zapisywana jest operacja Pobranie UPO KSeF z datę przesłania dokumentu.
  • informację, że sesja jest na etapie inicjalizacji lub procesowania to:
    • status KSeF dokumentu nie zostaje zaktualizowany
    • w historii zmian dokumentu zapisywana jest operacja Pobranie UPO KSeF wraz z opisem etapu procesowania
  • błąd to:
    • status KSeF dokumentu zostaje zmieniony na Odrzucono
    • W historii zmian dokumentu zapisywana jest operacja Pobranie UPO KSeF wraz z opisem błędu

Uwaga
Przycisk Pobierz UPO jest aktywny z poziomu listy faktur sprzedaży wyłącznie w przypadku, gdy na liście zaznaczony jest tylko jeden dokument.

 

Synchronizacja parametrów KSeF z Comarch POS/ Comarch Mobile

Podczas synchronizacji do Comarch POS oraz Comarch Mobile przesyłana jest wartość:

  • parametru Obsługa KSeF z konfiguracji firmy wraz z datą jej aktywacji
  • parametru Odbiór faktur przez KSeF na kartotece kontrahenta
  • pola Numer KSeF dokumentu synchronizowanych faktur sprzedaży oraz ich korekt

Podczas importu danych przesyłana jest wartość parametru Obiór faktur przez KSeF z karty kontrahenta.