Rabaty – Informacje ogólne

Rabat jest parametrem określającym upust względem ceny bazowej (ceny początkowej). System obsługuje mechanizm przydzielania rabatów na transakcjach handlowych.

W systemie wyróżnia się:

Na podstawie powyższych typów, użytkownik może tworzyć rabaty określające szczegółowe warunku ich naliczania.

Dostęp do rabatów możliwy jest z poziomu zakładki Sprzedaż -> Rabaty.

Grupa przycisków Rabaty dostępne są:

  • Typy rabatów – lista predefiniowalnych typów rabatów towarowych, promocji pakietowych oraz rabatów nagłowka, dla których użytkownik może okreslić priorytet ich naliczania.

Uwaga
Rabaty użytkownika (w tym rabaty nagłówka) mają odgórnie ustaloną kolejność naliczania i nie podlega ona żadnej edycji – naliczane są zawsze jako ostatnie po rabatach towarowych oraz promocjach pakietowych.

  • Użytkownika – lista operatorów systemu wraz z przyznaną im maksymalną wielkością rabatu użytkownika, jaki mogą udzielić kontrahentowi podczas wystawiania dokumentu niezależnie od rabatów towarowych.
  • Rabaty – wykaz rabatów towarowych i promocji pakietowych zdefiniowanych przez operatora.

 

Zasady naliczania rabatów w systemie:

  • rabaty udzielane są w walucie dokumentu (rabat wyrażony w innej walucie jest przeliczany na walutę dokumentu po kursie obowiązującym na danym dokumencie)
  • w zależności od kierunku VAT na dokumencie rabat naliczany jest:
    • od wartości/ceny netto – jeśli dokument jest wystawiony od netto
    • od wartości/ceny brutto – jeśli dokument jest wystawiony od brutto
  • w zależności od parametru Rabat od ceny na karcie artykułu rabaty naliczane są od ceny lub od wartości elementu dokumentu
  • rabaty wartościowe (kwotowe) oraz rabat użytkownika na pozycje zawsze łączone są z innymi rabatami metodą Dodaj
  • system uwzględnia parametr Kontrola: ilość*cena=wartość
  • system uwzględnia kontrolę minimalnej marży – po naliczeniu rabatów cena może zostać podwyższona tak, aby spełnić wymagania minimalnej marży
  • kolejność naliczania rabatów:
    • rabaty pozycji (rabaty towarowe) wg kolejności określonej na liście typów rabatów
    • rabat użytkownika (nadawany bezpośrednio na pozycję dokumentu)
    • procentowy rabat nagłówka
    • wartościowy rabat nagłówka
    • sprawdzanie kontroli minimalnej marży i kontroli ilość*cena=wartość
  • wartość całego dokumentu wyliczana jest na podstawie wartości elementów dokumentu