Lista przechowuje informacje o miejscach składowania towaru.
Aby otworzyć listę magazynów, należy przejść do menu Główne i z grupy przycisków Listy słowników wybrać przycisk [Magazyny]. Jest ona dostępna również w menu Magazyn w grupie przycisków Zasoby.
Menu listy magazynów zawiera standardowe przyciski pozwalające na dodawanie/edytowanie/usuwanie magazynów oraz funkcje związane z wydrukami.
Lista magazynów składa się z kolumn:
Symbol
Nazwa
Firma – nazwa firmy, do której należy magazyn
Obsługa WMS – parametr decydujący o tym, czy magazyn ma być obsługiwany w WMS
Aktywny – parametr decydujący o tym, czy magazyn może być używany w innych miejscach systemu
Kolumny domyślnie ukryte:
Adres
Kontrahent – kolumna dotycząca magazynów konsygnacyjnych, dla których można wskazać kontrahenta (dostawcę lub odbiorcę w zależności od rodzaju magazynu konsygnacyjnego)
Rodzaj – kolumna dotycząca magazynów konsygnacyjnych, dla których można wybrać jeden z następujących rodzajów: Własny lub Odbiorcy
Typ – dostępne są następujące typy magazynów: Lokalny, Odległy, Konsygnacyjny
Uwaga
Symbolemagazynów muszą być unikalne, jednak ich nazwy mogą się powtarzać.
Definiowanie magazynu
Aby dodać nowy magazyn, należy wybrać przycisk [Dodaj] dostępny w menu głównym lub w panelu ergonomicznym nad listą magazynów. Wówczas zostanie otwarty formularz nowo dodawanego magazynu.
Po lewej stronie widoku znajduje się nagłówek formularza magazynu zawierający następujące pola i parametry:
Symbol – pole obowiązkowe
Nazwa – pole obowiązkowe
Typ – lista rozwijana, z której użytkownik ma do wyboru następujące typy magazynów:
Lokalny – magazyn funkcjonujący w centrum lokalnym
Odległy – magazyn funkcjonujący w oddziale odległym
Konsygnacyjny – opcja dostępna po aktywowaniu w konfiguracji (System → Konfiguracja → Handel) parametru Obsługa konsygnacji, pozwalająca określić, czy dany magazyn jest magazynem własnym czy odbiorcy oraz powiązać kontrahenta.
Więcej informacji na temat konsygnacji znajduje się w kategorii Konsygnacja.
Wskazówka
Typ magazynu może zostać wybrany również z listy rozwijanej dostępnej bezpośrednio pod przyciskiem [Dodaj] w menu głównym.
Uwaga
Jeżeli nowo dodawany magazyn zostanie dołączony do jakiegokolwiek centrum podrzędnego, wówczas po zapisie karty magazynu nie ma możliwości zmiany jego typu z lokalnego na inny.
Współczynnik prognozy – wartość liczbowa określająca priorytet magazynu, która będzie mieć wpływ na podział prognozowanych ilości między magazynami
Aktywny –zaznaczenie parametru pozwala na używanie magazynu w innych miejscach systemu, np. na dokumentach
Dedykowany dla firmy głównej – zaznaczenie parametru powoduje, że magazyn jest dostępny tylko dla firmy głównej. Parametr jest aktywny tylko wtedy, gdy magazyn nie jest dołączony do żadnego centrum typu firma.
Obsługa w WMS – parametr widoczny tylko w sytuacji, gdy w konfiguracji systemu (System → Konfiguracja → Komputer) jest zaznaczony parametr Współpraca z WMS. Parametr decyduje o tym, czy dokumenty magazynowe wystawione na ten magazyn będą przekazywane do realizacji w aplikacji Comarch WMS.
Pola Adres, Telefon i E-mail są uzupełniane automatycznie na podstawie danych wprowadzonych w polach zakładki Adres na formularzu definicji magazynu. Zakładka została opisana w dalszej części tego artykułu.
Ponadto formularz magazynu podzielony jest na zakładki: Stan magazynu, Zarządzanie stanami, Widoczność stanów, Księgowe, Adres, Atrybuty, Załączniki
Zakładka Stan magazynu
Zakładka Stan magazynu jest nieedytowalna i zawiera dane utworzone w wyniku przeprowadzonych transakcji i zarejestrowanych dokumentów. Podzielona jest na podzakładki: Wg artykułów i Wg partii
Wg artykułów
Podzakładka Wg artykułów prezentuje stan magazynu według artykułów. Lista artykułów składa się z kolumn:
Kod
Nazwa
Ilość
Rezerwacje – ilość towaru zarezerwowana do sprzedaży lub przesunięcia na inny magazyn
Zamówienia – ilość zamówionego towaru
Cena jednostkowa – cena jednej jednostki artykułu znajdującego się na magazynie
Wartość zakupu – wartość zasobów danego artykułu znajdujących się na magazynie
Cena nabycia– cena zakupu artykułu powiększona o koszty dodatkowe (np. koszt transportu) nabytego artykułu
Wartość nabycia – wartość zakupu zasobów danego artykułu znajdujących się na magazynie powiększona o koszty dodatkowe (np. koszt transportu)
Waluta
Braki (domyślnie ukryta) – ilość towaru, na którą wystawiono dokumenty rozchodowe, ale nie była ona dostępna w magazynach. Funkcja sprzedaży z brakami została szczegółowo opisana w artykule Sprzedaż poniżej stanów magazynowych.
Jednostka (domyślnie ukryta)
Przyciski dostępne nad listą umożliwiają generowanie dokumentów handlowych i magazynowych dla artykułów (FS, WZ, MM-, PAR, RW, KIPZ) oraz eksport danych do arkusza kalkulacyjnego.
Lista Partie/zasoby prezentuje partie/zasoby danego artykułu dostępne na magazynie i zawiera składa się z takich samych kolumn jak lista artykułów, a ponadto zawiera także kolumnę Pojemność.
Przyciski dostępne nad listą umożliwiają dokonywanie rezerwacji zasobów, zwalnianie ich, wyświetlenie historii dostawy oraz eksport danych do arkusza kalkulacyjnego.
Przyjęte do dnia – parametr dostępny dla metody kolejkowania FIFO/LIFO. Zaznaczenie parametru powoduje, że na obu listach prezentowane są zasoby, których data przyjęcia jest wcześniejsza lub taka sama jak wybrana data
Wg partii
Podzakładka Wg partii prezentuje artykuły dostępne na magazynie pogrupowane według cech. W przypadku metody kolejkowania FIFO/LIFO każdą pozycję na liście można dodatkowo rozwinąć i podejrzeć zasoby. W przypadku metody AVCO prezentowana jest jedynie pozycja nadrzędna. Lista składa się z takich samych kolumn jak lista artykułów podzakładki Wg artykułów i dodatkowo zawiera kolumny:
Cechy
Do wydania
Przyciski dostępne nad listą umożliwiają generowanie dokumentów handlowych i magazynowych dla partii (FS, WZ, MM-, PAR, RW, KIPZ), wydanie całości zasobów, wyzerowanie wydania oraz eksport danych do arkusza kalkulacyjnego.
Zakładka Zarządzanie stanami
Zakładka Zarządzanie stanami zawiera dane wykorzystywane są w bilansie stanu towarów. W tym miejscu użytkownik określa minimalną i optymalną ilość danego towaru, jaka powinna znajdować się w magazynie. Każdy artykuł może zostać dodany na listę tylko raz. Dzięki znajdującym się w menu głównym opcjom Kopiuj z innego magazynu i Kopiuj do innych magazynów istnieje możliwość kopiowania stanów magazynowych do i z kartotek innych zdefiniowanych w systemie magazynów. Lista składa się z kolumn:
Kod
Nazwa
Ilość minimalna – minimalna ilość towaru jaka powinna znajdować się na magazynie
Ilość optymalna – optymalna ilość towaru jaka powinna znajdować się na magazynie
Jednostka
Zakładka Widoczność stanów
Zakładka Widoczność stanów prezentuje listę centrów i firm, dla których są widoczne stany magazynowe. Za pomocą przycisków [Dołącz] i [Odłącz] znajdujących się w menu głównym nad listą użytkownik może dodawać i usuwać centra/firmy mające wgląd w stany magazynowe.
Na formularzu magazynu, na którym bieżące centrum/firma zostało dołączone w zakładce Widoczność stanów, zakładka Zarządzanie stanami nie jest dostępna. Natomiast w zakładce Stan magazynu użytkownik zalogowany w danym centrum, może zobaczyć:
stany i wartości zasobów na magazynach dołączonych do tego centrum
tylko stany na magazynach centrów/firm, które mają dołączone to centrum na zakładce Widoczność stanów
Pozostałe zakładki
Zakładka Księgowe zawiera konta przypisane do danego magazynu.
Zakładka Adres zawiera dane adresowe i kontaktowe magazynu, które automatycznie pojawiają się w nagłówku formularza magazynu.