Współpraca z aplikacjami

Zestawienie aplikacji, z którymi współpracuje Comarch ERP Altum 2024.0.1

Aplikacja Wersja Uwagi
Comarch POS 2023.5 Z zainstalowanym QF do POS: QF2023500.20230929.01 oraz QF do POSAgent: QF2023500.20230929.02
Comarch mPOS 2023.5 Z zainstalowanym QF do mPOS: QF2023500.20230929.03
Comarch e-Sklep 2023.5.1
Comarch B2B 2023.0
Comarch WMS

(Zarządzanie, Magazynier)

2023.5
Comarch Mobile

(Zarządzenie, Sprzedaż, Monitorowanie)

2023.2.2
Comarch DMS 2023.1.2
Comarch ERP Business Intelligence

(Księga raportów, Panel zarządzania, Konfigurator)

2024.0.1
Comarch BI Point 2023.2
Comarch e-Sprawozdania 2023.1.0
Comarch ERP Altum HR 2023.6.1
Comarch Translator 2023.0
OCR Aktualna wersja



Logistyka

Zmiana działania parametru Automatyczne generowanie MM+

We wcześniejszych wersjach systemu, ustawienie parametru Automatyczne generowanie MM+, który dostępny jest na definicji dokumentów MM- było mapowane globalnie na całą strukturę firmy. Od najnowszej wersji zmieniony został sposób zapisywania tego ustawiania na: per centrum oraz dziedziczenia „w dół” w ramach danej struktury.

Reguły domyślności wartości parametru w stosunku do wersji poprzednich nie zostały zmienione – podczas kreowania bazy domyślną wartością pozostaje Nie generuj, a podczas konwersji bazy przed zachowaniem zmiany, domyślna wartość pobierana jest z aktualnie ustawionej w systemie wartości.

Określenie powodu nadania rabatu ręcznego POS

Na zakładce Stanowiska POS dodany został nowy parametr Wymagaj podania przyczyny naliczenia rabatu ręcznego (domyślnie odznaczony), którego zaznaczenie determinuje konieczność podania przyczyny naliczenia rabatu w Comarch POS.

Zakładka Stanowiska POS

Dodatkowo dodane zostały:

  • kolumna Przyczyna naliczenia rabatu dostępna na liście elementów dokumentów FS/PAR/OS/ZS
  • pole Przyczyna naliczenia rabatu na nagłówku FS/PAR/OS/ZS – prezentowane wyłącznie, gdy wartość ta została uzupełniona i przesynchronizowana z POS. Wartości tego pola są zapisywane w słowniku uniwersalnym, w grupie słowników Transakcje -> Przyczyny nadania rabatu ręcznego POS
  • dodatkowa kolumna Przyczyna rabatu dostępna w strukturze rabatu, której wartości pobierane się z powiązanej kolumny na elemencie dokumentu.

Maksymalny procent rabatu na artykule

W najnowszej wersji wprowadzono możliwość ustawienia maksymalnego procentowego rabatu, jaki sprzedawca może udzielić na wybrany towar w Comarch POS.

Na definicji centrum POS dodany został nowy parametr Kontroluj maksymalny % rabatu na artykuł przy rabatach użytkownika na POS, który pozwala na włączenie tej funkcji.

Dodatkowo, na formularzu cenniku dodana został nowy parametr Ustaw maksymalny % rabatu na POS dla wskazanych artykułów. Po zaznaczeniu parametru,  istnieje możliwość określenia maksymalnej, procentowej wartości rabatu na POS dla wskazanych w cenniku artykułów. Procent rabatu prezentowana jest w analogicznej kolumnie w cenniku.

Modyfikacja ceny składowej oraz możliwość dodawania kompletów na promocje pakietowe w Comarch POS

Od najnowszej wersji umożliwiona została modyfikacja ceny składowej promocji pakietowej w Comarch POS. W związku z powyższym, na formularzu rabatu pakietowego w Comarch ERP Altum udostępniony został parametr Zezwalaj na modyfikację ceny elementu pakietu na POS.

Formatka pakietu stałego

Na formularzu artykułu dodany został nowy parametr Zezwalaj na dodawanie kompletu do rabatu pakietowego na POS. Parametr ten jest dostępny do zaznaczenia dla towarów o typie komplet z odznaczonym parametrem Pobieraj składniki na dokument.

Uwaga
Funkcjonalność zmiany cen oraz dodawanie kompletów do rabatów pakietowych odbywa się wyłącznie po stronie Comarch POS. Dokumenty ze zmienionymi cenami są synchronizowane do Comarch ERP Altum na standardowych zasadach.

Rozchód opakowań na zatwierdzenie paragonu i faktury sprzedaży w Comarch POS

W odpowiedzi na zgłoszone oczekiwania Klientów, wprowadzona została możliwość rozchodowania darmowych opakowań podczas wystawiania dokumentu handlowego (PAR/FS). W tym celu, w konfiguracji Centrum POS -> zakładka Stanowiska POS dodany został parametr Wyświetlaj okno wyboru opakowania (gratis) przy zatwierdzaniu FS/PAR.

Zakładka Stanowiska POS

Po zaznaczeniu parametru prezentowany jest dodatkowy komunikat o konieczności zdefiniowania co najmniej jednego artykułu typu Towar z zaznaczonym parametrem Opakowanie – gratis, aby funkcjonalność działała prawidłowo.

Zmiany na karcie artykułu

Na karcie artykułu o zdefiniowanym typie: Towar, dodany został nowy parametr Opakowanie – gratis, który dostępy jest na nagłówku formularza. Zaznaczenie parametru powoduje automatyczne odznaczenie parametru Podlega rabatom oraz ukrycie parametru Rabat od ceny.

Nagłówek karty artykułu

Zatwierdzanie PAR/FS w Comarch POS

Po skonfigurowaniu powyższych parametrów, podczas zatwierdzania dokumentu handlowego w Comarch POS prezentowane jest dodatkowe pytanie czy wydano opakowania. W przypadku odpowiedzi twierdzącej, wyświetlana jest lista dostępnych, darmowych opakowań. Po wybraniu jednego z nich, zostaje ono dodane na dokument handlowy z ceną 0 zł oraz tworzony zostaje dla niego powiązany dokument RW.

Zmiany związane z wprowadzeniem inwentaryzacji na Comarch POS

W związku z wprowadzeniem funkcjonalności inwentaryzacji z poziomu Comarch POS po stronie Comarch ERP Altum:

  • Dodany został parametr Obsługa inwentaryzacji na POS na nagłówku formularza centrum z możliwością zaznaczenia wartości Dostępna.
  • Dodana została sekcja Inwentaryzacja z parametrem Ostrzeżenie podczas dodawania inwentaryzowanego towaru na dokumenty, która dostępna jest na zakładce Stanowiska POS
  • Udostępnione zostały nowe pozycje do słowników uniwersalnych: Typy inwentaryzacji POS

Dodatkowo, na zakładce Handel/Magazyn dodany został przycisk Typy inwentaryzacji na POS, który otwiera listę typów inwentaryzacji mających wpływ na sposób działania inwentaryzacji na Comarch POS oraz po stronie Comarch ERP Altum.

  • Typ – pole z możliwością wyboru jednej z wartości ze słownika uniwersalnego Typy inwentaryzacji POS
  • Opis – pole pozwala na wprowadzenie dodatkowych informacji
  • Rodzaj raportu – pole typu lista z możliwością wyboru jednej z opcji: Dodawaj do zaaportowanych ilości / Nadpisuj zaraportowane ilości
  • Metoda liczenia rezerwacji – pole typu lista z możliwością wyboru jednej z opcji: POS automatycznie doda rezerwacja do zliczonej ilości / Użytkownik sam zliczy rezerwacje
  • Zatwierdzanie raportu mPOS – pole typu lista z możliwością wyboru jednej z opcji: Tylko zgłoś lub Zgłoś i zamknij / Tylko zgłoś / Zgłoś i zamknij

Dodatkowe uprawnienia dla grup operatorów

Dla grup operatorów na zakładce Uprawnienia POS dodane został nowe uprawnienia związane z Inwentaryzacją na POS:

  • Podgląd Inwentaryzacji
  • Otwieranie Inwentaryzacji
  • Zamykanie Inwentaryzacji
  • Otwieranie Arkusza Inwentaryzacji
  • Modyfikowanie Arkusza Inwentaryzacji
  • Zamykanie Arkusza Inwentaryzacji
  • Inwentaryzacje – podgląd listy

Zmiany na liście i formatce inwentaryzacji

Na Liście inwentaryzacji w Comarch ERP Altum dodana została nowa kolumnę Realizacja (domyślnie ukryta), która może przyjąć jedną z wartości:

  • POS – na tworzonej inwentaryzacji wskazano Typ Inwentaryzacji POS
  • WMS – zaznaczony parametr Realizuj w WMS
  • Altum – brak zaznaczenia powyższych parametrów

Dodatkowo, na nagłówku formularza inwentaryzacji dla dokumentów realizowanych w Comarch POS dodane zostało pole Typ Inwentaryzacji POS. Na liście wartości tego pola prezentowane są aktywne pozycje ze zdefiniowanych typów inwentaryzacji.

Wskazówka
Po wprowadzonych zmianach inwentaryzacja w Comarch ERP Altum może zostać prowadzona w dwóch trybach: pierwszy działa analogicznie do wersji poprzednich, natomiast drugi determinuje włączenie parametru Realizuj w POS.




Wspólne

Zmiany w obszarze Krajowego Systemu e-Faktur

W związku ze zmianami wprowadzonymi przez Ministerstwo Finansów od wersji 2024.0.1 została zaktualizowana struktura logiczna schema FA(2) dla faktury ustrukturyzowanej w KSeF oraz dodana wizualizacja faktury importowanej z KSeF.

Zmiany w konfiguracji firmy

Na formularzu firmy na zakładce KSeF zostało dodane pole Schema FA.

Zakładka KSeF na formularzu firmy

Import faktur

W najnowszej wersji została również dodana wizualizacja faktur zaimportowanych z KSeF.  Użytkownik może zobaczyć co znajduje się na zaimportowanej fakturze, bez konieczności logowania się do KSeF. Na liście faktur należy dwuklikiem wybrać dany dokument, aby wyświetlić podgląd faktury.

Wizualizacja faktury z KSeF

 

Podgląd faktury ustrukturyzowanej odzwierciedla wszystkie elementy dostępne i zgodne z  podglądem faktury ze strony KSeF Ministerstwa Finansów.

Faktury importowane są prezentowane według schemy FA(1) i FA(2) w zależności od daty wystawienia faktur w KSeF




Współpraca z e-Commerce

Synchronizacja ilości kompletów do e-sklepu

Do tej pory podczas synchronizacji do e-sklepu dla kompletów z odznaczonym parametrem Pobieraj składniki na dokument wysyłana była ilość równa 0. W najnowszej wersji dodany został parametr, którego włączenie determinuje wyliczanie dostępnej ilości kompletu analogicznie jak w przypadku wyświetlania tej ilości na liście artykułów.

Na centrum typu e-sklep, na zakładce Synchronizacja dodano parametr Eksportuj ilości dostępnych kompletów (domyślnie odznaczony). Po jego zaznaczeniu i wykonaniu synchronizacji, ilość kompletów zostaje wyliczona w oparciu o składnie dostępne na magazynach dołączonych do danego centrum (kolumna ilość), a następnie przesłana do e-sklepu.

Formularz centrum typu e-commerce




Współpraca z aplikacjami

Zestawienie aplikacji, z którymi współpracuje Comarch ERP Altum 2024.0

Aplikacja Wersja Uwagi
Comarch POS 2023.5 Z zainstalowanym QF do POS: QF2023500.20230929.01 oraz QF do POSAgent: QF2023500.20230929.02
Comarch mPOS 2023.5 Z zainstalowanym QF do mPOS: QF2023500.20230929.03
Comarch e-Sklep 2023.5.1
Comarch B2B 2023.0
Comarch WMS

(Zarządzanie, Magazynier)

2023.5
Comarch Mobile

(Zarządzenie, Sprzedaż, Monitorowanie)

2023.2.2
Comarch DMS 2023.1.2
Comarch ERP Business Intelligence

(Księga raportów, Panel zarządzania, Konfigurator)

współpraca z wersją Comarch ERP Altum 2024.0.1
Comarch BI Point współpraca z wersją Comarch ERP Altum 2024.0.1
Comarch e-Sprawozdania 2023.1.0
Comarch ERP Altum HR 2023.6.1
Comarch Translator 2023.0
OCR Aktualna wersja



Typy inwentaryzacji

Użytkownik ma możliwość zdefiniowania Typów inwentaryzacji prowadzonej w Comarch POS

Formularz typu inwentaryzacji

  • Typ – pole z możliwością wyboru jednej z wartości ze słownika uniwersalnego Typy inwentaryzacji POS
  • Opis – pole pozwala na wprowadzenie dodatkowych informacji
  • Rodzaj raportu – pole typu lista z możliwością wyboru jednej z opcji: Dodawaj do zaaportowanych ilości / Nadpisuj zaraportowane ilości
  • Metoda liczenia rezerwacji – pole typu lista z możliwością wyboru jednej z opcji: POS automatycznie doda rezerwacja do zliczonej ilości / Użytkownik sam zliczy rezerwacje
  • Zatwierdzanie raportu mPOS – pole typu lista z możliwością wyboru jednej z opcji: Tylko zgłoś lub Zgłoś i zamknij / Tylko zgłoś / Zgłoś i zamknij



Kontrahent domyślny dla centrum/firmy

Konfiguracja kontrahenta domyślnego

Na karcie kontrahenta, na zakładce Dostępność dodana została kolumna Domyślny. Ustawienie domyślności możliwe jest jedynie do edycji dla operatora należącego do grupy B2_admin. Dodatkowo, z poziomu wstążki nad listą, dodany dostał przycisk [Dostępność] z możliwością globalnego zaznaczenia/odznaczenia parametru dla jednostek struktury firmy.

Zakładka Dostępność na karcie kontrahenta

 

Uwaga
W danym centrum/firmie może być tylko jeden kontrahent domyślny. Ten sam kontrahent może być oznaczony jako domyślny dla wielu centrów/firm.

Na bazach konwertowanych oraz nowo kreowanych, w kolumnie Domyślny parametr pozostaje domyślnie zaznaczony dla kontrahenta Nieokreślonego dla wszystkich centrów struktury. W przypadku dodawania nowej jednostki struktury domyślnie parametr na karcie kontrahenta jest:

  • zaznaczony dla kontrahenta Nieokreślonego dla nowo dodanej firmy głównej
  • zaznaczony dla kontrahenta Nieokreślonego dla nowo dodanego centrum, jeżeli w konfiguracji odznaczony jest parametr Automatyczne dołączanie nowo dodanego centrum do obiektów w centrum nadrzędnym
  • zaznaczony dla kontrahenta domyślnego dla firmy nadrzędnej dla nowo dodanego centrum, jeżeli w konfiguracji zaznaczony jest parametr Automatyczne dołączanie nowo dodanego centrum do obiektów w centrum nadrzędnym

Informacja o powiązanym z centrum/firmą kontrahencie domyślnym jest prezentowana również z poziomu struktury praw.

Struktura praw

Uwaga
Nie ma możliwości zaznaczenia domyślności na kontrahencie ustawionym jako wewnętrzny dla jakiekolwiek centrum w strukturze. Blokowana jest również możliwość powiązania kontrahenta jako wewnętrznego, jeżeli wcześniej został oznaczony jako domyślny, dla jakiegokolwiek centrum/firmy.

W przypadku próby odznaczenia dostępności kontrahenta dla centrum/firmy, dla której został on oznaczony jako domyślny, w systemie wyświetlany jest odpowiedni komunikat o blokadzie takiej operacji do momentu oznaczenia innego kontrahenta jako domyślnego.

Obsługa kontrahenta domyślnego na dokumentach

Od wersji 2023.0 obsługa kontrahenta domyślnego została udostępniona dla dokumentów:

  • zamówień sprzedaży
  • paragonów
  • faktur sprzedaży
  • wydań zewnętrznych

Podczas dodawania nowego dokumentu system weryfikuje kontrahenta oznaczonego jako domyślny w kontekście centrum/firmie, która jest właścicielem dokumentu i automatycznie pobiera standardowe ustawienia z jego karty (np. warunki handlowe).

W przypadku:

  • operacji kasowo-bankowych, dokumentów kompensaty oraz dokumentów FSVV i KFSV generowanych do ZSD i KSD – pobierany jest zawsze kontrahent Nieokreślony (niezależnie od ustawień domyślności)
  • Tax Free – pobierany jest kontrahent z pierwotnego paragonu

Uwaga
Nie ma możliwości wygenerowania dokumentu TF do pagonu wystawionego na kontrahenta domyślnego o statusie pomiot gospodarczy.

Dla dokumentów wystawionych na kontrahenta domyślnego zachowana została możliwość edycji danych kontrahenta na dokumencie, jeżeli jest on oznaczony jako domyślny dla centrum będącego właścicielem dokumentu. Analogicznie jak w przypadku kontrahenta nieokreślonego, do edycji na dokumentach w stanie zainicjowanym oraz niezatwierdzonym pozostają następujące pola:

  • Nazwa
  • Imię
  • Nazwisko
  • Prefiks oraz numer NIP
  • REGON
  • PESEL

Edycja danych kontrahenta domyślnego na zatwierdzonych dokumentach obsługiwana jest według standardowego uprawnienia grupy operatorów.




Współpraca z aplikacjami

Zestawienie aplikacji, z którymi współpracuje Comarch ERP Altum 2023

Aplikacja Wersja Uwagi
Comarch POS 2023.0
Comarch mPOS 2023.0
Comarch e-Sklep 2023.0
Comarch B2B 2023.0
Comarch WMS

(Zarządzanie, Magazynier)

2023.0
Comarch Mobile

(Zarządzenie, Sprzedaż, Monitorowanie)

2022.2.2
Comarch DMS 2022.0.3
Comarch ERP Business Intelligence

(Księga raportów, Panel zarządzania, Konfigurator)

2023.0
Comarch BI Point 12.6
Comarch e-Sprawozdania 2022.0
Comarch ERP Altum HR 2022.7.1
Comarch Translator 2022.0
OCR Aktualna wersja



Współpraca z Comarch POS

Kontrahent domyślny

W nowej wersji Comarch POS dodana została możliwość oznaczenia wybranego kontrahenta jako domyślnego w danym centrum. W tym celu w systemie Comarch ERP Altum na karcie kontrahenta na zakładce Dostępność należy zaznaczyć parametr w kolumnie Domyślny dla wybranego centrum.

Kolumna Domyślny na karcie kontrahenta

Podczas wysyłki danych z Comarch ERP Altum do Comarch POS zostanie wysłana informacja na temat kontrahenta domyślnego dla centrum, w którym znajduje się synchronizowane stanowisko POS. Taki kontrahent będzie domyślnie pobierany na dokumenty podczas dodawania ich na POS.

 




Współpraca z Comarch B2B

Cechy niesłownikowe

W odpowiedzi na oczekiwania Klientów, w nowej wersji Comarch ERP Altum została dodana możliwość określenia kolejności wysyłania wartości cech niesłownikowych do e-Sklepu. Funkcja ta umożliwia uporządkowanie wartości cech niezależnie od tego, kiedy te wartości zostały zdefiniowane w systemie. W tym celu na karcie artykułu (zakładka Parametry → podzakładka Cechy) została dodana nowa kolumna LP oraz strzałki umożliwiające zmianę kolejności wartości danej cechy.

Cechy na karcie artykułu

Pobieranie limitu kredytowego kontrahenta z grupy kontrahentów

W nowej wersji Comarch ERP Altum zostało umożliwione pobieranie limitu kredytowego dla nowo utworzonego kontrahenta w e-Sklepie z grupy kontrahentów, do której dany kontrahent należy.

Na formularzu centrum typu e-Commerce na zakładce Synchronizacja został dodany nowy parametr Pobierz limit kredytowy kontrahenta z grupy. Po zaznaczeniu, którego limit na nowododanym kontrahencie pobierany jest zgodnie z ustawieniami z formularza grupy, do której należy dany kontrahent.

Synchronizacja w konfiguracji centrum e-Sklepu