Przed zaksięgowaniem dokumentu użytkownik może dokonać podglądu zapisu, który powstanie poprzez zaksięgowanie dokumentu konkretnym schematem, czyli wykonać predekretację. Predekretacja nie wprowadza żadnych zmian na dokumencie. Można dowolnie zmieniać zaproponowaną dekretację.
W celu wykonania predekretacji należy:
- Zaznaczyć dokument na liście
- Wybrać przycisk [Zobacz predekrety] z grupy przycisków Księgowanie
- W przypadku, gdy dla danego typu dokumentu zdefiniowanych jest więcej niż jeden schemat księgowy, pojawi się okno wyboru schematu i daty księgowania. W oknie zaznaczone są dwa parametry:
- Użyj daty schematu – odznaczenie parametru umożliwi wybór innej daty księgowania niż na schemacie
- Użyj domyślnego schematu – odznaczenie parametru umożliwi wybór innego schematu księgowania przypisanego do danego typu dokumentu
- Po wybraniu przycisku [Predekretuj] pojawi się formularz z predekretacją. Użytkownik może:
- Zapisać predekretację – [Zapisz]
- Zaksięgować dokument – [Zapisz i Zaksięguj]. Pojawi się log księgowania dokumentu.
- Dodać nowy element predekretacji – [Dodaj przez formularz]. Pojawi się formularz dekretu, w którym należy wypełnić pola obligatoryjne, a następnie zapisać.
- Edytować element predekretacji – [Edytuj]. Pojawi się formularz dekretu, na którym można wprowadzić zmiany, a następnie zapisać.
- Usunąć element predekretacji – [Usuń]
- Zmienić schemat księgowy – [Zmień schemat księgowy]. Użytkownik zostanie przeniesiony na listę schematów, gdzie może wybrać inny schemat księgowania.
- Usunąć zmodyfikowane dane – [Usuń wartości użytkownika]. Przycisk aktywny, jeżeli na predekretacji wprowadzono zmiany. System powróci do wartości wygenerowanych schematem.
- Sprawdzić, czy zapisy księgowe spełniają warunki określone w zdefiniowanym kręgu kosztów – [Sprawdź kręgi kosztów]. Szczegółowy opis funkcjonalności znajduje się w kategorii Kręgi kosztów.
- Zamknąć predekretację