Zestawienia poleceń przelewów
Polecenie przelewu jest podstawową i uniwersalną formą rozliczeń bezgotówkowych, polegającą na wydaniu bankowi przez właściciela rachunku polecenia przelania określonej kwoty z jego rachunku na wskazany przez niego rachunek w dowolnym banku. Polecenie przelewu używane jest do regulowania zobowiązań.
Ustawienia konfiguracyjne
Z poziomu System → Konfiguracja → Wymiana danych → sekcja Przelewy możliwy jest wybór katalogu plików wymiany oraz folderu plików usługi sieciowej dla dokumentu Zestawienie poleceń przelewów. Ścieżki te ustawiane są następnie jako domyślne na formularzu ZPP – odpowiednio dla danego typu formatu przelewu.
Lista zestawień poleceń przelewów
Lista zestawień poleceń przelewów dostępna jest z poziomu menu Finanse pod przyciskiem [Przelewy].
Na liście znajdują się standardowe przyciski oraz dodatkowo:
[Plik] – służy do wygenerowania pliku ZPP do katalogu plików wymiany
Lista zestawień poleceń przelewów składa się z kolumn:
- Dokument – numer systemowy dokumentu ZPP, zgodny z definicją numeratora
- Data wystawienia
- Ilość zleceń – liczba pozycji zestawienia
- Wartość – suma wartości wszystkich pozycji
- Stan – stan dokumentu ZPP. Kolumna przyjmuje wartości: Zainicjowany, Niezatwierdzony, Zatwierdzony, Anulowany, Wysłany.
- Plik – nazwa oraz ścieżka dostępu do wygenerowanego pliku
- Opis
- Waluta – waluta systemowa firmy, w której dokument został wystawiony
Szczegółowy opis działania filtrów znajduje się w kategorii Wyszukiwanie i filtrowanie danych.
Dodawanie zestawienia poleceń przelewów
Aby dodać zestawienie poleceń przelewów, należy wybrać przycisk [Dodaj] z grupy przycisków Lista.
Formularz dokumentu ZPP składa się z elementów:
Zakładka Ogólne
- Numer – numer dokumentu automatycznie nadawany przez system zgodnie z definicją numeratora
- Stan dokumentu – uzupełniany automatycznie przez system i nieedytowalny
- Numer obcy – umożliwia wprowadzenie przez użytkownika dodatkowego numeru dla dokumentu
- Data wystawienia – domyślnie ustawiana jest data bieżąca z możliwością zmiany
- Data przelewu – do momentu wprowadzenia pierwszej pozycji zestawienia użytkownik ma możliwość wyboru z listy rozwijalnej jednej z trzech opcji:
- Bieżąca – data systemowa
- Termin płatności – nie ma możliwości określenia daty na nagłówku dokumentu. Dla poszczególnych elementów ZPP pobierany jest termin płatności z pierwszej dodanej na element płatności.
- Podana – po wybraniu tej opcji aktywne staje się pole umożliwiające wprowadzenie dowolnej daty przelewu
- Wartość – suma wartości pozycji przeliczona na walutę systemową
- Format pliku – lista rozwijalna umożliwiająca wybór formatu do eksportu ze zdefiniowanych
w konfiguracji formatów. Zmiana formatu jest możliwa do momentu wygenerowania pliku.UwagaWybór formatu eksportu o typie Web Service jest możliwy wyłącznie w przypadku, jeżeli na nagłówku ZPP został wskazany rejestr, który jest powiązany z bankiem mającym zaznaczony parametr Wymiana danych za pomocą Web service.
- Plik – nazwa i ścieżka dostępu do wygenerowanego pliku. Domyślnie ustawiany jest numer dokumentu oraz ścieżka wskazana z poziomu System → Konfiguracja → Wymiana danych → sekcja Przelewy, z możliwością zmiany. W przypadku, gdy podana zostanie tylko nazwa pliku, bez wskazania ścieżki jego lokalizacji plik zostanie zapisany w katalogu instalacyjnym Comarch ERP Altum.
- Właściciel – centrum struktury firmy, które jest wystawcą dokumentu
- Grupowanie przelewów według rachunków podmiotu – parametr jest domyślnie zaznaczony i możliwy do odznaczenia do momentu dodania elementów do dokumentu. Przy zaznaczonym parametrze istnieje możliwość dodania na dokument ZPP zarówno płatności, jak i elementów, a zobowiązania wobec tego samego podmiotu (numeru rachunku bankowego) są grupowane w jedno polecenie przelewu podczas generowania pliku. Przy odznaczonym parametrze na dokument ZPP można dodać płatności, natomiast nie można dodać elementów.
- Grupowanie przelewów według rachunków podmiotu w mechanizmie podzielonej płatności – parametr służący do grupowania płatności z zaznaczonym parametrem Podzielona płatność
- Tytułem – tytuł przelewu
- Rejestr – lista rozwijalna umożliwiająca wybór rejestru bankowego. Wskazany rejestr jest automatycznie ustawiany na następnie dodawanych elementach, bez możliwości zmiany. W przypadku niewskazania rejestru, zostanie on automatycznie uzupełniony na podstawie pierwszego dodanego elementu ZPP. Zmiana rejestru na nagłówku ZPP zawierającego elementy spowoduje automatyczną aktualizację rejestru na wszystkich elementach.
Zakładka Ogólne → Elementy
Lista elementów ZPP składa się z kolumn:
- Data przelewu
- Kod podmiotu
- Nazwa podmiotu
- Kwota
- Waluta
- Z rachunku – numer rachunku bankowego dla wskazanego na elemencie ZPP rejestru
- Na rachunek – numer rachunku bankowego kontrahenta wskazanego na danym elemencie ZPP
oraz kolumn domyślnie ukrytych:
- Podzielona płatność – informacja czy dana płatność podlega mechanizmowi podzielonej płatności
- Kwota VAT – kwota VAT dla płatności typu podzielona płatność
Aby dodać nowy element należy wybrać przycisk [Dodaj].
Formularz elementu składa się z następujących zakładek:
Zakładka Ogólne:
Sekcja Przelew
- Data przelewu – data przelewu wskazana na nagłówku
- Kwota – suma kwot przelewu dla płatności danego elementu w walucie tych płatności
- Rejestr – rejestr, który został wskazany na nagłówku, bez możliwości zmiany. Jeżeli na nagłówku nie został wskazany żaden rejestr to istnieje możliwość wybrania rejestru z listy rozwijalnej.
- Z rachunku – numer rachunku bankowego przypisany do wybranego rejestru. Jest to pole nieedytowalne.
- Bank – nazwa banku przypisanego do wybranego rejestru. Jest to pole nieedytowalne.
Sekcja Płatnik
- Dostawca – umożliwia wybór typu podmiotu (Dostawca, Pracownik, Urząd), a następnie wskazanie konkretnego podmiotu danego typu.
- Rachunek – umożliwia wybranie z listy rozwijalnej rachunku bankowego spośród wszystkich aktywnych rachunków wskazanego podmiotu.
- Bank – pole uzupełniane automatycznie o kod i nazwę banku właściwego dla wybranego rachunku bankowego.
Sekcja Płatności
- Dokument – numer systemowy dokumentu
- Termin – termin płatności
- Do wysłania – kwota pozostająca do wysłania
- Kwota przelewu – domyślnie ustawiana jest kwota z kolumny Do wysłania z możliwością zmiany
- Waluta – waluta w jakiej został wprowadzony dokument
- Źródłowy – numer obcy dokumentu źródłowego
- Podzielona płatność – informacja czy dana płatność podlega mechanizmowi podzielonej płatności
- Kwota VAT – kwota VAT dla płatności typu podzielona płatność
- Data wpływu – data wpływu z dokumentu źródłowego, a w przypadku jej braku – data dokumentu z płatności (domyślnie ukryta)
Dodanie płatności do elementu ZPP jest możliwe wyłącznie wtedy, gdy:
- dokument ZPP nie jest zatwierdzony
- został zaznaczony parametr Grupowanie przelewów według rachunków podmiotu
- na elemencie został wskazany podmiot
Aby dodać płatność do elementu ZPP należy wybrać przycisk [Dodaj]. Zostanie wtedy otwarta lista zobowiązań z zaznaczonym parametrem Do wysłania i odfiltrowana ze względu na podmiot i rejestr wybrany na elemencie. W prawym górnym rogu listy dostępny jest parametr Data skonta, w którym wyświetlana jest:
- data przelewu z nagłówka ZPP – dla wskazanych w nagłówku ZPP opcji Data przelewu: Bieżąca lub Data przelewu: Podana
- wartość Termin płatności – dla wskazanej w nagłówku ZPP opcji Data przelewu: Termin płatności
Data skonta prezentowana jest informacyjnie, bez możliwości edycji. Dodatkowo, wśród kolumn domyślnie ukrytych, dostępna jest kolumna Wartość skonta, w której prezentowana jest wartość skonta dla danej płatności. Data skonta oraz kwota skonta wpływają na wyliczenie kwoty w kolumnie Do wysłania. Skonto na zestawieniu poleceń przelewów naliczane jest wyłącznie od pełnej kwoty płatności.
Dnia 09.02.2020 wystawiono FZ/2020/00001 na kwotę 1.230,00 PLN brutto. Dnia 12.02 użytkownik dodał ZPP/1 i ujął na nim FZ/10/2019. Kwota do wysłania dla tej płatności z uwzględnieniem skonta wynosi 1107,00 PLN. Użytkownik zmienił kwotę przelewu dla tej płatności na 1000,00 PLN. Użytkownik dodał ZPP/2 i ujął na nim FZ/10/2019. Kwota do wysłania dla tej płatności wynosi 107,00 PLN (kwota pozostająca do rozliczenia z uwzględnieniem skonta – suma kwot przelewów dla tej płatności = 1107,00 – 1000,00 = 107,00)
Na liście zobowiązań podnoszonej z poziomu zestawienia poleceń przelewów, oprócz standardowych przycisków, dostępny jest przycisk [Import statusów przelewów], który pozwala na aktualizację statusu płatności wysłanej za pomocą usługi sieciowej. Więcej informacji na temat tego przycisku dostępnych jest w artykule Lista należności/zobowiązań.
Na dokument ZPP można dodać wyłącznie płatność pochodzącą z zatwierdzonego dokumentu (wyjątek stanowi dokument bilansu otwarcia, którego płatność można dodać również jeżeli BO znajduje się w buforze).
Dodać można płatność, która:
- podlega rozliczeniu
- nie jest całkowicie rozliczona
- ma niezerową kwotę do wysłania
- jest zgodna z elementem co do podmiotu, waluty i numeru rachunku (jeżeli na elemencie został określony numer rachunku)
- jest zgodna z elementem co do daty przelewu, jeżeli w nagłówku dokumentu ZPP wybrano opcję Data przelewu: Termin płatności. Warunek ten nie dotyczy dodawania pierwszej płatności elementu.
Jeżeli na elemencie ZPP nie wskazano numeru rachunku podmiotu, a na dodawanej płatności jest on określony, zostaje on automatycznie przypisany do elementu. Dla płatności dostępna jest edycja Kwoty przelewu bezpośrednio w tej kolumnie, do momentu zatwierdzenia dokumentu ZPP. Edycja jest możliwa w zakresie od 0 do wysokości kwoty Do wysłania.
Zakładka Atrybuty
Szczegółowy opis zakładki znajduje się w artykule Zakładka Kody Rabatowe, Opis analityczny, Atrybuty, Załączniki i Historia Zmian.
W szczegółach pozycji ZPP, oprócz standardowych przycisków, dostępna jest grupa przycisków Kontrahent, a w jej ramach przyciski:
- [Karta] – wyświetla kartę kontrahenta wskazanego na ZPP. Dokonanie zmiany danych kontrahenta oraz zapisanie karty skutkuje zaktualizowaniem danych również na edytowanym elemencie ZPP.
- [Historia] – wyświetla historię wszystkich transakcji dokonywanych z udziałem kontrahenta wskazanego na ZPP
- [Preliminarz] – otwiera okno preliminarza płatności, gdzie użytkownik ma możliwość dokonania rozliczenia/kompensaty płatności.
Zakładka Ogólne –> Płatności
Na zakładce Płatności prezentowana jest lista wszystkich płatności dołączonych do danego ZPP.
Na liście znajdują się standardowe przyciski opisane w artykule Standardowe przyciski.
Lista płatności składa się z następujących kolumn:
- Dokument – numer systemowy dokumentu
- Kod podmiotu
- Nazwa podmiotu
- Termin – termin płatności
- Do wysłania – kwota pozostająca do wysłania
- Kwota przelewu – domyślnie ustawiana jest kwota Do wysłania z możliwością zmiany
- Waluta – waluta płatności dokumentu
- Źródłowy – numer obcy dokumentu źródłowego
- Podzielona płatność – informacja czy dana płatność podlega mechanizmowi podzielonej płatności
- Kwota VAT – kwota VAT dla płatności typu podzielona płatność
- Data wpływu – data wpływu z dokumentu źródłowego, a w przypadku jej braku – data dokumentu z płatności (domyślnie ukryta)
Aby dodać nową płatność należy wybrać przycisk [Dodaj], który otwiera listę zobowiązań z zaznaczonym parametrem Do wysłania oraz odfiltrowana ze względu na rejestr wskazany na nagłówku. Płatność jest uwzględniana, jeżeli ma niezerową kwotę, podlega rozliczeniu i nie jest całkowicie rozliczona.
Zatwierdzeniu podlega wyłącznie dokument ZPP, na którym:
- do każdego kontrahenta przypisane jest konto bankowe z numerem rachunku
- do każdego rejestru przypisane jest konto bankowe z numerem rachunku
- płatności mają wartość niezerową
Zakładka Opis
Służy do szerszego opisania Zestawienia poleceń przelewów.
Zakładka Atrybuty, Załączniki
Szczegółowy opis zakładek znajduje się w artykule Zakładka Kody Rabatowe, Opis analityczny, Atrybuty, Załączniki i Historia Zmian.
Zakładka Historia zmian
Na tej zakładce wyświetlane są informacje dotyczące zapisania, zatwierdzenia oraz eksportu zestawienia poleceń przelewów, a także weryfikacji zgodności rachunku bankowego kontrahenta na płatnościach z rachunkiem w wykazie podatników VAT.
Eksport poleceń do pliku
Wygenerowanie pliku przelewu z dokumentu ZPP możliwe jest wyłącznie, gdy dokument jest zatwierdzony oraz ma określony w nagłówku format pliku i katalog, w którym ma zostać umieszczony. Plik można wygenerować z poziomu listy dokumentów ZPP oraz z poziomu formularza dokumentu ZPP, po wybraniu przycisku [Plik] z grupy przycisków Generowanie. Po wygenerowaniu pliku stan dokumentu ZPP ulega zmianie na Wysłany.
Jeżeli na zestawieniu wskazano format przelewu typu Web Service, to po wybraniu przycisku [Plik] wyświetlone zostaje okno Podpisywanie zlecenia przelewów, w którym istnieje możliwość podpisania zlecenia wybranym certyfikatem i wyeksportowania go do banku lub też wyeksportowania zlecenia bez podpisu. Wysłanie zlecenia przelewu nieopatrzonego certyfikatem autoryzacyjnym powoduje konieczność jego zatwierdzenia do realizacji z poziomu systemu bankowego.
W uzasadnionych przypadkach (np. nie został wprowadzony format pliku lub została dodana płatność, która nie powinna się znaleźć w zestawieniu) można cofnąć stan dokumentu ZPP. Z poziomu menu kontekstowego dokumentu ZPP dostępne są dwie opcje cofnięcia stanu dokumentu:
- [Cofnij wysłanie] – opcja jest aktywna wyłącznie dla dokumentu będącego w stanie Wysłany i powoduje cofnięcie do stanu Zatwierdzony
- [Cofnij zatwierdzenie] – opcja jest aktywna wyłącznie dla dokumentu będącego w stanie Zatwierdzony i powoduje cofnięcie do stanu Niezatwierdzony
Po dokonaniu zmian na dokumencie, plik można wygenerować ponownie.