W celu dodania pliku JPK_KR_PD należy z poziomu menu Główne/JPK, w sekcji dostępnych rodzajów plików podświetlić pole JPK_KR_PD i wybrać przycisk [Dodaj].
Panel boczny
W panelu bocznym pliku istnieje możliwość wskazania parametrów ogólnych, względem których pobierane są dane podczas przeliczania pliku np. wskazania firmy, dla której mają być pobierane dane, zakresu dat, dla którego plik ma być generowany oraz kodu urzędu. Dostępne są także parametry charakterystyczne dla tego pliku:
Podatnik korzysta z:
CIT estoński – domyślnie odznaczony, z możliwością zmiany przez użytkownika
Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej – parametr jest automatycznie zaznaczony jeżeli na formularzu okresu obrachunkowego został wybrany typ ZOiS8
Typ ZOiS – wartość parametru przenoszona jest z formularza okresu obrachunkowego i nie podlega edycji
Uwzględniaj zapisy w buforze – domyślnie odznaczony z możliwością zmiany
Uwzględniaj zapisy na kontach pozabilansowych – domyślnie odznaczony z możliwością zmiany
Uwaga
Plik JPK_KR_PD może zostać zaakceptowany jeżeli znajdują się w nim wyłącznie zapisy zatwierdzone.
Formularz pliku JPK_KR_PD
Zakładka Nagłówek
Po przeliczeniu pliku na zakładce wyświetlane są podstawowe informacje zgodnie z ustawieniami parametrów w panelu bocznym. Prezentowany jest także cel złożenia (1- plik pierwotny, 2- korekta) oraz zakres dat za jaki składany jest plik. Informacje dotyczące danych podatnika oraz urzędu skarbowego pobierane są z formularza Firmy z zakładki Deklaracje.
Zakładka Kontrahent
Po przeliczeniu pliku na zakładce wyświetlane są informacje o kontrahentach (kod kontrahenta, prefiks NIP oraz NIP), którzy znajdują się na dokumentach Polecenie księgowania zaksięgowanych w okresie, za który generowany jest plik JPK
Zakładka Zestawienie obrotów i sald
Na zakładce prezentowane są pozycje pochodzące z zestawienia obrotów i sald, które składają się na plik JPK_KR_PD
Zakładka Zestawienie obrotów i sald w pliku JPK_KR_PD
Uwaga
W przypadku generowania pliku JPK_KR_PD wymagane jest uzupełnienie znacznika S_12_1 na wszystkich kontach najniższego poziomu na których są prowadzone zapisy księgowe.
Zakładka Dziennik
Na zakładce prezentowane są zapisy księgowe (Księgowość/Dziennik) oraz dekrety wchodzące w skład tych zapisów (Księgowość/Konto)
Zakładka Dziennik pliku JPK_KR_PD
Uwaga
W przypadku generowania pliku JPK_KR_PD wymagane jest uzupełnienie pola Opis na zapisach księgowych oraz na dekretach wchodzących w skład tych zapisów. Pole Opis na dekrecie można uzupełnić do momentu zatwierdzenia zapisu księgowego.
Zakładka Sumy kontrolne
Prezentuje ogólne informacje dotyczące ksiąg rachunkowych.
Zakładka Sumy kontrolne pliku JPK_KR_PD
Zakładka RPD
Zawiera pozycje dotyczące rozliczenia podatkowego. Wartości na tej zakładce nie są wyliczane automatycznie. Użytkownik ma możliwość ręcznego wprowadzenia wartości wyłącznie, jeżeli w zakresie dat za który generowany jest dany plik zawarty jest ostatni dzień okresu obrachunkowego.
Zakładka RPD pliku JPK_KR_PD
Zakładka Atrybuty
Zawiera listę atrybutów przypisanych do obiektu wraz z ich wartością
Zakładka Załączniki
Umożliwia dodanie do pliku JPK załącznika
Zakładka Historia zmian
Umożliwia przegląd operacji wykonanych w pliku przez użytkowników
Współpraca z e-Commerce
Protokół synchronizacji Comarch e-Sklep w wersji 17
Wersja 2025.0 Comarch ERP Altum, poprzez dostosowanie mechanizmu synchronizacji do wymagań protokołu 17, zapewnia kompatybilność z najnowszą wersją Comarch e-Sklep. W zależności od posiadanej wersji Comarch e-Sklep na zakładce Synchronizacja należy wskazać:
2020.4 – wtedy użyty zostanie protokół w wersji 12
2021.2 – wtedy użyty zostanie protokół w wersji 16
2024.3 – wtedy użyty zostanie protokół w wersji 17
Protokół wprowadza usprawnienia takie jak:
Synchronizacja nowych źródeł pochodzenia Kontrahenta
Synchronizacja nowych źródeł pochodzenia dokumentu ZS
Synchronizacja formy płatności oraz liczby dni na zapłatę z karty Kontrahenta
Synchronizacja numeru karty lojalnościowej z zakładki CRM dostępnej na formularzu Kontrahenta powiązanego z kartą
Brak synchronizacji cenników w eksporcie pełnym, gdy nie było zmian w cenniku
Importowanie z e-Sklepu nowych kanałów marketingowych, które zostaną zapisane w Słowniki Uniwersalne -> Ogólne -> Typy kontaktów
Importowanie do Altum załączników dodanych do zamówienia w e-Sklepie
Eksport punktów lojalnościowych z Altum -> Karta Kontrahenta -> Zakładka CRM -> pole Liczba punktów do e-Sklep
Obsługa wielu kodów EAN towarów
Zmiana w synchronizacji ceny towaru
W nowym protokole synchronizacji wprowadzono zmianę dotyczącą synchronizacji ceny towaru:
Cena domyślna jest wartością wymaganą i musi zostać przesłana dla każdego towaru
Brak wartości ceny domyślnej spowoduje błąd importu, co skutkuje przerwaniem procesu synchronizacji towarów.
Uwaga
Gdy cena danego artykułu nie jest jeszcze znana i towar jest zapowiedzią to należy wprowadzić na karcie artykułu cenę o wartości zerowej.
Parametr Kontroluj unikalność NIP
W centrum e-Commerce na zakładce Synchronizacja w sekcji Kontrahenci dostępny jest parametr Kontroluj unikalność NIP, który domyślnie jest odznaczony.
Aktywacja parametru powoduje, że w trakcie synchronizacji z e-Sklepem system weryfikuje, czy kontrahent o podanym numerze NIP już istnieje w bazie ERP. W przypadku wykrycia duplikatu, kontrahenci są automatycznie powiązani, a jeśli dany kontrahent nie należy jeszcze do centrum e-sklep, zostaje do niego dołączony.
Import kursu waluty z Altum do e-Sklep
W celu uniknięcia problemów podczas synchronizacji kursów walut z Altum do e-Sklep zalecane jest, aby na formularzu definiowania walut w polu Symbol używać kodów typu PLN, USD zamiast symboli (znaków specjalnych), np. ₡ (Colon kostarykański), ¥ (Jen japoński), ₺ (Lira turecka).
Zmiana nazwy sposobu dostawy za pomocą paczkomatu InPost
Dokonano zmiany dotyczącej wyświetlania sposobu dostawy dla dostaw za pomocą paczkomatu InPost. Zamiast nazwy Odbiór własny będzie wyświetlana nazwa Paczkomat InPost.
Współpraca z Comarch POS
Zaokrąglenia płatności na rynku belgijskim
Uwaga
Funkcjonalność jest dedykowana na rynek belgijski – można z niej skorzystać, jeżeli w firmie, do której użytkownik jest zalogowany wykorzystuje się dedykowane stawki VAT (tzn. jeżeli na formularzu firmy w polu Grupa stawek VAT wskazano wartość BE).
Od 2019 roku kwoty płatności gotówkowych za sprzedaż towarów i usług w Belgii należy zaokrąglać do 5 eurocentów (0,05 EUR) i jego wielokrotności. Monety 1 i 2 eurocenty nadal są prawnym środkiem płatniczym, jednakże są coraz rzadziej używane.
W celu dostosowania do powyższych przepisów w aplikacji Comarch POS wprowadzone zostały zaokrąglenia płatności gotówkowych w EUR dla następujących typów dokumentów:
Paragon
Faktura sprzedaży
Zaliczkowa faktura sprzedaży
Korekta paragonu
Korekta faktury sprzedaży
Korekta faktury sprzedaży zaliczkowej
Funkcjonalność jest oparta o parametr Zaokrąglenie płatności gotówkowej dostępny na definicji centrum typu Firma na zakładce Stanowiska POS. Parametr przyjmuje automatycznie wartość BE jeżeli na formularzu Firmy ustawiona jest belgijska grupa stawek VAT.
Kwota zaokrąglenia
Na nagłówku dokumentów sprzedażowych w głównej sekcji wyświetlana jest nowa wartość Zaokrąglenie.
Przykład
Płatność za dokument handlowy wynosi 319,33 EUR. Po wybraniu formy płatności Gotówka system automatycznie zaokrągla wartość dokumentu do kwoty 319,35 EUR. Na nagłówku dokumentu, w polu Zaokrąglenie prezentowana jest kwota -0,02EUR.
POS Agent offline – obsługa braków
Została wprowadzona obsługa braków podczas pracy Offline, czyli podczas niedostępności usługi POS Agent. Dla dokumentów utworzonych na stanowisku Comarch POS, w przypadku braku wystarczającej ilości zasobów w systemie Comarch ERP Altum, będzie tworzony brak, dzięki czemu dokumenty będą prawidłowo synchronizowane do systemu ERP. W celu włączenia obsługi braków należy w systemie Comarch ERP Altum zaznaczyć parametry:
POS Agent – Obsługa trybu Offline dostępny z poziomu System/Konfiguracja/POS
Sprzedaż z brakami dostępny na definicji centrum POS
Obsługa transakcji eksportowych na POS
Zgodnie z ustawą o VAT, w Comarch POS wprowadzona została obsługa sprzedaży eksportowej
i wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów dla następujących typów dokumentów:
Faktura sprzedaży
Korekta ilościowa faktury sprzedaży (w tym korekty ręczne)
Faktura zaliczkowa sprzedaży
Korekta faktury zaliczkowej sprzedaży
Zamówienie sprzedaży
Oferta sprzedaży
Wydanie zewnętrzne (SOR)
W związku z obsługą nowej funkcjonalności w systemie Altum wprowadzone zostały następujące zmiany:
synchronizacja stawek VAT dla dokumentów eksportowych z Altum (Konfiguracja/Stawki VAT) do POS.
na dokumencie wydania zewnętrznego wygenerowanego w Altum dla faktury sprzedaży wystawionej w POS wartość pola Typ Transakcji jest pobierana z wartości wskazanej na fakturze i nie podlega edycji
podczas konwersji korekty ręcznej faktury z POS na korektę ilościową w Altum wykonywana jest dodatkowa kontrola wartości pola Typ transakcji. Jeżeli wartość pola Typ transakcji na korekcie jest inna niż na fakturze źródłowej, to dokumenty nie są łączone, a korekta zostaje zapisana jako korekta ręczna.
Tryb dodawania artykułów do raportu inwentaryzacji
Na definicji firmy oraz centrum na zakładce Stanowiska POS w sekcji Inwentaryzacja dodano nowy parametr Tryb dodawania artykułów do raportu z wartościami:
Standardowy – po zeskanowaniu/dodaniu artykułu w POS artykuł dodaje się z ilością 0 na raport
Tryb skanowania – po zeskanowaniu/dodaniu artykułu w POS artykuł dodaje się z ilością +1 na raport
Synchronizacja kodu wagowego o typie Inny
Umożliwiono synchronizację kodu wagowego o typie Inny i prawidłowej strukturze tj. z kropką pomiędzy wagą całkowitą i dziesiętną. W tym celu z poziomu Konfiguracjaà Handel/Magazyn à Kody wagowe na formularzu kodu wagowego o typie Inny dodano parametr Synchronizuj do POS (domyślnie odznaczony).
Wylogowanie operatora blokującego POS, jeśli od zablokowania upłynęło (min)(10+)
Na definicji firmy/centrum na zakładce Stanowiska POS w sekcji Bezpieczeństwo dodano parametr odpowiedzialny za wylogowanie operatora z POS, jeżeli od zablokowania stacji upłynęła określona ilość minut. Minimalna wartość jaką można wprowadzić to 10 minut, natomiast maksymalna to 1440 minut (24 godziny).
Parametr odpowiadający za wylogowanie operatora po określonym czasie
Pozostałe zmiany
Na definicji firmy/centrum na zakładce Stanowiska POS dodano parametr blokujący możliwość wystawiania faktur sprzedaży bez uzupełnionego numeru NIP w POS (domyślnie wyłączony)
Na definicji firmy/centrum na zakładce Stanowiska POS dodano parametr determinujący weryfikację statusu VAT kontrahenta biznesowego (domyślnie wyłączony)
Księgowość
Plik JPK_KR_PD
Od 1 stycznia 2026 roku podatnicy CIT zostaną objęci nowym obowiązkiem raportowym, tzw. JPK CIT, który nakłada wymóg przesyłania dwóch jednolitych plików kontrolnych:
JPK_KR_PD – księgi rachunkowe i rozliczenie podatku dochodowego,
JPK_ST_KR – środki trwałe i wartości niematerialne i prawne.
W systemie Comarch ERP Altum wprowadzone zostały zmiany związane z nową strukturą pliku JPK_KR_PD.
Nowy słownik uniwersalny
Z poziomu Konfiguracja/Słowniki uniwersalne dodana została nowa grupa słownikowa JPK_KR_PD a w jej ramach słowniki (domyślnie aktywne):
Typy ZOiS – typy zestawień obrotów i sald w zależności od rodzaju prowadzonej działalności, domyślnie zaznaczony jest typ: ZOiS7 Zestawienie obrotów i sald dla jednostek pozostałych z możliwością zmiany
Znaczniki dla RPD – predefiniowana lista znaczników dotyczących oznaczenia kont dla podatku dochodowego
Znaczniki dla typu ZOiS1 – predefiniowana lista znaczników dotyczących ZOiS dla banków
Znaczniki dla typu ZOiS2 – predefiniowana lista znaczników dotyczących ZOiS dla ubezpieczycieli i zakładów reasekuracji
Znaczniki dla typu ZOiS3 – predefiniowana lista znaczników dotyczących ZOiS dla organizacji pożytku publicznego i wolontariatu
Znaczniki dla typu ZOiS4 – predefiniowana lista znaczników dotyczących ZOiS dla funduszy inwestycyjnych
Znaczniki dla typu ZOiS5 – predefiniowana lista znaczników dotyczących ZOiS dla domów maklerskich
Znaczniki dla typu ZOiS6 – predefiniowana lista znaczników dotyczących ZOiS dla SKOK
Znaczniki dla typu ZOiS7 – predefiniowana lista znaczników dotyczących ZOiS dla jednostek pozostałych
Znaczniki dla typu ZOiS8 – wartości znaczników mogą zostać zdefiniowane przez operatora
Słowniki uniwersalne w grupie JPK_KR_PD
Wartości znaczników mogą zostać uzupełnione podczas importu planu kont z odpowiednio skonfigurowanego pliku. Import znaczników jest możliwy wyłącznie dla typów ZOiS1-ZOiS7.
Nowe pola na formularzu okresu obrachunkowego
Na formularzu okresu obrachunkowego (Konfiguracja/Księgowość/Okresy obrachunkowe) w sekcji Podstawowe dla okresów obrachunkowych z datą rozpoczęcia po 31.12.2024 zostały wprowadzone nowe parametry:
Rok podatkowy – parametr opcjonalny, służy do wskazania daty otwarcia i zamknięcia roku podatkowego jeżeli są one różne od dat roku obrotowego. Domyślnie daty te są uzupełniane zgodnie z datami okresu obrotowego.
Typ ZOiS – należy wybrać typ od ZOiS1 do ZOiS8 w zależności od rodzaju prowadzonej działalności. Dla pierwszego okresu obrachunkowego ustawiany jest typ ZOiS wskazany jako domyślny w słownikach uniwersalnych, z możliwością zmiany. Dla kolejnych okresów obrachunkowych typ ZOiS pobierany jest na podstawie poprzedniego okresu. Ustawienie ma wpływ na listę znaczników kont, jaka jest wyświetlana na formularzu konta księgowego w sekcji Znaczniki. Zmiana typu jest możliwa do momentu przypisania znaczników na planie kont.
Formularz okresu obrachunkowego
Znaczniki kont
Zgodnie z nowymi przepisami dla każdego typu ZOiS i konta księgowego należy przesyłać do pliku JPK znaczniki:
S_12_1 – znacznik obowiązkowy, wynikający z rozporządzenia w sprawie dodatkowego zakresu danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe; lista znaczników uzależniona jest od wyboru typu ZOiS. Znacznik dotyczy przyporządkowania konta do zestawienia księgowego (bilansu i rachunku zysków i strat).
S_12_2 – znacznik nieobowiązkowy, wynikający z rozporządzenia w sprawie dodatkowego zakresu danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe. Znacznik dotyczy przyporządkowania konta do zestawienia księgowego (bilansu i rachunku zysków i strat).
S_12_3 – znacznik nieobowiązkowy, wynikający z rozporządzenia w sprawie dodatkowego zakresu danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe (PD); lista znaczników wspólna dla wszystkich ZOiS. Znacznik służy do wyliczenia zestawienia dotyczącego podatku dochodowego.
Każde konto przesyłane do pliku JPK_KR_PD (konta najniższego poziomu, na których są wprowadzone zapisy księgowe, w tym również konta pozabilansowe) powinno posiadać odpowiedni znacznik.
Przypisanie znaczników
Przypisania znaczników do konta księgowego można dokonać na formularzu konta księgowego na nowej zakładce JPK_KR_PD. Znacznik przypisany do konta syntetycznego jest automatycznie przenoszony na wszystkie konta analityczne. Znaczniki są także kopiowane podczas przenoszenia planu kont do następnego okresu obrachunkowego.
Zakładka JPK_KR_PD ze znacznikami na koncie księgowym
Wprowadzona została także możliwość importu/eksportu planu kont wraz z przypisanymi znacznikami.
Seryjne zmiany znaczników
Wprowadzona została także możliwość seryjnych zmian znaczników na kontach księgowych. W tym celu z poziomu Księgowość/Plan kont należy wybrać przycisk [Znacznik JPK_KR_PD] z grupy przycisków Zmiany seryjne, a następnie wskazać odpowiednie parametry zmiany seryjnej oraz znaczniki. Aby możliwe było wykonanie takiej operacji, operator musi należeć do grupy posiadającej uprawnienie Zmiany seryjne na kontach – znaczniki JPK_KR_PD z zakładki Inne uprawnienia.
Formularz seryjnej zmiany znaczników na kontach księgowych
Nowe kolumny w planie kont
W planie kont dodane zostały nowe kolumny:
S_12_1
S_12_2 (domyślnie ukryta)
S_12_3 (domyślnie ukryta)
zawierające informacje o wprowadzonych na koncie znacznikach. Po najechaniu kursorem na symbol znacznika wyświetlany jest jego opis.
Generowanie i eksport pliku JPK_KR_PD
Wprowadzona została możliwość generowania i eksportu na strony Ministerstwa Finansów pliku JPK_KR_PD. Plik można utworzyć z poziomu Główne/JPK.
W panelu bocznym pliku istnieje możliwość wskazania parametrów ogólnych, względem których pobierane są dane podczas przeliczania pliku np. wskazania firmy, dla której mają być pobierane dane, zakresu dat, dla którego plik ma być generowany oraz kodu urzędu. Wprowadzone zostały również parametry charakterystyczne dla danego pliku:
Podatnik korzysta z:
CIT estoński – domyślnie odznaczony, z możliwością zmiany przez użytkownika
Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej – parametr jest automatycznie zaznaczony jeżeli na formularzu okresu obrachunkowego został wybrany typ ZOiS8
Typ ZOiS – wartość parametru przenoszona jest z formularza okresu obrachunkowego i nie podlega edycji
Uwzględniaj zapisy w buforze – domyślnie odznaczony z możliwością zmiany
Uwzględniaj zapisy na kontach pozabilansowych – domyślnie odznaczony z możliwością zmiany
Uwaga
Plik JPK_KR_PD może zostać zaakceptowany jeżeli znajdują się w nim wyłącznie zapisy zatwierdzone.
Formularz pliku JPK_KR_PD
Panel główny pliku JPK_KR_PD składa się z zakładek:
Nagłówek – po przeliczeniu pliku na zakładce wyświetlane są podstawowe informacje zgodnie z ustawieniami parametrów w panelu bocznym. Prezentowany jest także cel złożenia (1- plik pierwotny, 2- korekta) oraz zakres dat za jaki składany jest plik.
Informacje dotyczące danych podatnika oraz urzędu skarbowego pobierane są z formularza Firmy z zakładki Deklaracje.
Kontrahent – po przeliczeniu pliku na zakładce wyświetlane są informacje o kontrahentach (kod kontrahenta, prefiks NIP oraz NIP), którzy znajdują się na dokumentach Polecenie księgowania zaksięgowanych w okresie, za który generowany jest plik JPK
Zestawienie obrotów i sald – na zakładce prezentowane są pozycje pochodzące z zestawienia obrotów i sald, które składają się na plik JPK_KR_PD
Zakładka Zestawienie obrotów i sald pliku JPK_KR_PD
Uwaga
W przypadku generowania pliku JPK_KR_PD wymagane jest uzupełnienie znacznika S_12_1 na wszystkich kontach najniższego poziomu na których są prowadzone zapisy księgowe.
Dziennik – na zakładce prezentowane są zapisy księgowe (Księgowość/Dziennik) oraz dekrety wchodzące w skład tych zapisów (Księgowość/Konto)
Zakładka Dziennik pliku JPK_KR_PD
Uwaga
W przypadku generowania pliku JPK_KR_PD wymagane jest uzupełnienie pola Opis na zapisach księgowych oraz na dekretach wchodzących w skład tych zapisów. Pole Opis na dekrecie można uzupełnić do momentu zatwierdzenia zapisu księgowego.
Sumy kontrolne – prezentuje ogólne informacje dotyczące ksiąg rachunkowych.
Zakładka Sumy kontrolne pliku JPK_KR_PD
RPD – zawiera pozycje dotyczące rozliczenia podatkowego. Wartości na tej zakładce nie są wyliczane automatycznie. Użytkownik ma możliwość ręcznego wprowadzenia wartości wyłącznie, jeżeli w zakresie dat za który generowany jest dany plik zawarty jest ostatni dzień okresu obrachunkowego.
Zakładka RPD pliku JPK_KR_PD
Atrybuty – zawiera listę atrybutów przypisanych do obiektu wraz z ich wartością
Załączniki – umożliwia dodanie do pliku JPK załącznika
Historia zmian – umożliwia przegląd operacji wykonanych w pliku przez użytkowników
Nowe kolumny na Zestawieniu Obrotów i Sald
Na zestawieniu obrotów i sald zostały dodane kolumny: S_12_1, S_12_2, S_12_3 (domyślnie ukryte) zawierające opis znaczników kont użytych do JPK_KR_PD.
Zmiany na dokumencie Polecenie Księgowania
Na dokumencie Polecenie księgowania zostało dodane pole Numer KSeF oraz wprowadzono pobieranie numeru KSeF z dokumentu źródłowego, bez możliwości edycji. Oznacza to, że po zaksięgowaniu faktury/faktury VAT z uzupełnionym numerem KSeF, numer ten zostaje przeniesiony na jej zapis księgowy. Dla dokumentów PK wprowadzonych ręcznie pole Numer KSeF jest aktywne do czasu zatwierdzenia PK.
Numer KSeF na dokumencie PK
Wspólne
Kody QR dla faktur KSeF online
Przepisy wykonawcze wprowadzają definicję kodu weryfikującego jako unikalnego kodu graficznego QR, który umożliwia nabywcy potwierdzenie autentyczności faktury w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). Kod ten pozwala na zweryfikowanie, czy dana faktura została faktycznie zarejestrowana w KSeF przez jej wystawcę. Link weryfikacyjny posłuży do weryfikacji faktury wystawionej w KSeF w przypadku gdy Kod QR generowany na wydruku jest z różnych przyczyn nieczytelny.
Zasady generowania kodu weryfikującego, w tym jego unikalność oraz sposób powiązania z e-fakturą, są określane przez przepisy. Wygenerowany kod QR, umieszczany na e-fakturze wystawionej w KSeF, zapewnia spójność dokumentu z danymi przesłanymi do systemu oraz zgodność z wymaganiami podatkowymi. Faktura wystawiona w trybie pracy KSeF online zostanie oznaczona kodem weryfikującym w postaci dwuwymiarowego, kwadratowego kodu graficznego QR zgodnego z normą ISO/IEC 18004:2015 wraz z podaniem numeru identyfikującego te faktury w Krajowym Systemie e-Faktur.
Zmiany w słownikach uniwersalnych
W słowniku uniwersalnym Typy załączników została dodana nowa wartość systemowa o poniższych parametrach:
Wartość: QR KSeF
Opis: Obraz png (*.png)|*.png
Aktywny: tak
Domyślny: nie
Kompresja: nie
Miejsce zapisu: w folderze załączników lub w bazie (jeżeli nie wskazano miejsca zapisu w folderze załączników)
Rozmiar: bez ograniczeń
Zmiany w konfiguracji systemu
Na zakładce Komputer w menu System -> Konfiguracja została dodana nowa sekcja Załączniki KSeF.
Nowa seksja Załączniki KSeF
W sekcji wyróżniono pola:
Folder załączników typu Plik KSeF – należy wskazać lokalizację, do której będą zapisywane załączniki typu Plik KSeF
Folder załączników QR KSeF – należy wskazać lokalizację, do której będą zapisywane załączniki typu QR KSeF
Generowanie kodu QR
Aby wygenerować kod QR do dokumentu, niezbędne jest, aby dokument posiadał Numer KSeF.
W momencie pobierania UPO nadawany jest Numer KSeF oraz generowany kod QR. Jeśli z jakiegoś powodu kod QR nie zostanie wygenerowany to został dodany nowy przycisk [Generuj kod QR] za pomocą którego można taki kod wygenerować.
Generowanie kodu QR jest wywoływane podczas wydruku dokumentu oraz wysyłki mailem.
Wygenerowany kod QR dodawany jest na dokumencie na zakładce Załączniki o typie QR KSeF.
Nowy przycisk [Generuj kod QR]
Kod QR KSeF – nowy typ załącznika
Kod QR w postaci pliku może być dodany:
z pozycji dokumentu w zakładce Załączniki używając przycisk [Dodaj]
z pozycji dokumentu w zakładce Załączniki używając przycisk [Wczytaj z pliku]
z Listy załączników (Konfiguracja/Ogólne/Załączniki) wybierając:
[Dodaj], a następnie [Wczytaj z pliku]
[Dodaj] w sekcji Operacje seryjne, wskazać miejsce: Do bazy danych, Do folderu załączników.
Kod QR w postaci pliku może być przeniesiony lub kopiowany (Konfiguracja/Załączniki/Lista załączników/ Operacje seryjne):
z bazy danych do folderu załączników
z folderu załączników do bazy danych
Zmiany na wydrukach w Altum
Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nakłada na podatników obowiązek umieszczania kodu QR na wydruku faktury, w przypadku jej udostępniania poza systemem KSeF. Kod QR umożliwia natychmiastową weryfikację zgodności danych faktury z informacjami zapisanymi w KSeF. Proces weryfikacji odbywa się za pomocą urządzenia mobilnego, które po zeskanowaniu kodu QR odczytuje zaszyfrowane informacje i wyświetla dane identyfikujące fakturę wraz z informacją o zgodności z oryginalnym zapisem w systemie KSeF.
W tym celu dodano kod QF oraz link weryfikacyjny do poniższych, standardowych wydruków:
Faktura sprzedaży końcowa
Faktura sprzedaży
Faktura zaliczkowa sprzedaży
Faktura sprzedaży – korekta (ilościowa i wartościowa)
Faktura sprzedaży – korekta stawki VAT
Korekta faktury zaliczkowej sprzedaży
Podgląd wydruku Faktura sprzedaży z kodem QR
Nowe wydruki dla faktur ustrukturyzowanych KSeF
W celu stworzenia nowego wydruku dodano nowy typ formatu dla wydruków – xml KSeF. Jest on dostępny, gdy włączona jest obsługa KSeF na Firmie.
Nowy typ formatu dla wydruków
Do standardu dodano nowe wydruki:
Faktura ustrukturyzowanaKSeF – wydruk dla dokumentów FS
Faktura zaliczkowa KSeF – wydruk dla dokumentów FSL
Faktura korygująca KSeF – wydruk dla dokumentów KIFS, KWFS, KVFS oraz korekty ręcznej
Wydruk jest możliwy, gdy włączona jest obsługa KSeF oraz pobrano UPO do dokumentu.
Faktura ustrukturyzowana z kodem QR i linkiem weryfikacyjnym
Korekty ręczne KSeF
Wprowadzona została możliwość wysyłki do KSeF korekt ręcznych do faktur sprzedaży. Funkcjonalność obejmuje następujące typy dokumentów:
KIFS – ręczna korekta ilościowa faktury sprzedaży
KWFS – ręczna korekta wartościowa faktury sprzedaży
KVFS – ręczna korekta stawki VAT faktury sprzedaży
Nowe kontrolki na korektach ręcznych faktury sprzedaży
Na formularzu korekty faktury sprzedaży, na zakładce Dokumenty skojarzone w sekcji Dokument korygowany dodano kontrolki:
Numer obcy – numer obcy dokumentu korygowanego, wysyłany do KSeF, gdy na formularzu firmy, zakładka KSeF w sekcji Eksport dokumentów wybrany jest numer dokumentu Obcy
Numer KSeF – numer KSeF dokumentu korygowanego
Nowe kontrolki na korektach ręcznych
Uwaga
Parametr Automatycznie prześlij do KSeF znajdujący się na definicjach dokumentów KWFS, KIFS oraz KVFS dotyczy również korekt ręcznych
Nowy widok na liście Faktury zakupu KSeF
Na liście Faktury zakupu KSeF dostępnej z poziomu Zakup -> Import KSeF został zmodyfikowany widok. Po kliknięciu na dowolną pozycję na liście otworzy się podgląd faktury, który można w dowolnym momencie ukryć za pomocą strzałki umieszczonej w polu podglądu faktury. Wybór innej pozycji na liście faktur skutkować będzie odświeżeniem podglądu na związany z wybraną pozycją na liście.
Nowy widok listy Faktury zakupu KSeF
Weryfikacja zgodności kwot na generowanych dokumentach
W momencie wywołania funkcji Zapisz/Zatwierdź/Zatwierdź i zaksięguj dla generowanych dokumentów FZ oraz korekt dodano mechanizm weryfikacji zgodności kwot pomiędzy dokumentem źródłowym a generowanym. W przypadku wykrycia rozbieżności system wyświetli komunikat o niezgodności kwot oraz zapytanie, czy kontynuować operację mimo wykrytej różnicy.
Obsługa List
Dodano możliwość wyboru sposobu uruchamiania list. W tym celu z poziomu System/Konfiguracja/Ogólne dodano nową sekcję Ustawienia list, w ramach której dla poszczególnych list użytkownik ma możliwość wskazania parametrów:
Pusta przy wejściu
Pusta po zatwierdzeniu
Wyszukiwanie przy użyciu Tab/Enter
Obsługa została wprowadzona dla następujących list:
Lista artykułów
Lista faktur sprzedaży
Lista paragonów
Lista zamówień wewnętrznych
Lista zamówień zakupu
Lista faktur zakupu
Lista zamówień sprzedaży
Lista operacji k/b
Zestawienie sprzedaży detalicznej
Lista ofert sprzedaży
Lista dokumentów MM-
Lista dokumentów MM+
Lista ofert zakupu
Lista należności
Lista zobowiązań
Lista kontrahentów
Sekcja Ustawienia list w konfiguracji systemu
Uwaga
Ustawienia parametrów są globalne dla całego systemu tj. dotyczą wszystkich operatorów.
Szyfrowanie połączenia z bazą danych SQL
W celu podniesienia poziomu bezpieczeństwa wprowadzono szyfrowanie komunikacji z serwerem SQL. W związku z tym dodano nowe kolumny w Menadżerze baz:
Szyfruj komunikację z serwerem SQL
Ufaj certyfikatowi serwera SQL
Uwaga
Parametry możliwe do ustawienia dla każdej z baz Altum osobno oraz możliwe do zaznaczenia i odznaczenia w dowolnej chwili. Parametry dostępne są na liście baz oraz na formularzu dodawania bazy.
Dodatkowo, parametry zostały dodane w aplikacji NewAltumConfigurator oraz Comarch ERP Altum BPM.
Nowe parametry w aplikacji NewAltumConfigurator
Współpraca z aplikacjami
Zestawienie aplikacji, z którymi współpracuje Comarch ERP Altum 2024.5
Nowości i zmiany w wersji 2024.5 – QF2024500.20240809.02
Zmiana dotycząca limitów kredytowych
Na formularzu kontrahenta, zakładce Limity kredytowe zostały wprowadzone nowe pola, które będą miały wpływ na naliczanie limitu kredytowego. Zmiany zostały również dodane na formularzu grupy kontrahentów, zakładka Handel, sekcja Warunki kredytowania.
Dozwolone przeterminowanie – parametr służący do walidacji maksymalnej możliwej liczby dni przeterminowania. W przypadku opóźnienia w płatności o więcej niż podaną liczbę dni, system będzie zachowywał się tak, jakby limit kredytowy został przekroczony również w przypadku opcji otwartego limitu kredytowego.
Transakcje po terminie – przedstawia wykorzystanie limitu kredytowego w kwocie po terminie wymagalności
Jeśli dla Kontrahenta włączony jest limit kredytowy to sprawdzane jest przekroczenie limitu kredytowego oraz czy istnieją przeterminowane płatności. Kwota zadłużenia nie zwiększa wartości wykorzystanego limitu, natomiast będzie miała wpływ na możliwość zatwierdzenia dokumentów.
Współpraca z e-Commerce
Wysyłanie informacji o wycofanych zgodach kontrahenta na newsletter z Altum do e-sklep
W procesie synchronizacji pomiędzy Altum, a e-sklep została wprowadzona modyfikacja, która umożliwi przesyłanie informacji o wycofanych zgodach na newsletter z systemu ERP do e-sklep. Z poziomu menu CRM -> Rejestr zgód, każda zgoda, której parametr Aktywna zostanie odznaczony, zostanie również oznaczona jako wycofana w e-sklep po wykonaniu synchronizacji.
Współpraca z Comarch WMS
Synchronizacja WZ z WMS
W nowej wersji systemu zmieniono status dokumentów WZ, które są synchronizowane z WMS. Przesyłane dokumenty będą w stanie Zatwierdzony ilościowo, gdyż zatwierdzenie dokumentu WZ następuje po wygenerowaniu dokumentu handlowego. Ceny, które zostają ustalone na dokumentach handlowych są przenoszone po zatwierdzeniu takich dokumentów na dokumenty WZ. Wyjątkiem są przypadki realizacji WZ międzyfirmowych w WMS, gdzie dokumenty te nadal będą synchronizowane w stanie Zatwierdzony. Drugim wyjątkiem jest sytuacja, gdy w WMS realizowana jest FS, do której powstaje WZ – wówczas dokument WZ również będzie synchronizowany w stanie Zatwierdzony.