Wspólne

Identyfikacja artykułów na generowanym dokumencie FZ z KSeF

Wprowadzony został nowy mechanizm polegający na identyfikacji artykułów na generowanym dokumencie FZ z KSeF. W tym celu  na formularzu firmy na zakładce KSeF dodano parametr Proponuj artykuły z bazy przy imporcie FZ.

Zakładka KSeF na formularzu firmy

Podczas generowania dokumentu FZ, jeżeli parametr jest zaznaczony, system dokonuje identyfikacji artykułów dokumentu otrzymanych w KSeF (xml) z artykułami z bazy danych. W celu powiązania artykułów wyświetli się okno, gdzie należy ręcznie dokonać przypisania artykułów. Dla kolejnych dokumentów wcześniej zdefiniowane powiązania zostaną zastosowane automatycznie, co przyspiesza proces generowania dokumentów FZ.

Znaczniki JST i GV na karcie kontrahenta i dokumentach

W związku z wprowadzonymi zmianami w schemacie struktury faktury ustrukturyzowanej FA(3) do obsługi KSeF wprowadzono znaczniki, które mają na celu rozróżnienie, czy faktura dotyczy członka grupy VAT (GV) lub Jednostki samorządu Terytorialnego (JST). Znaczniki zostały dodane na karcie kontrahenta oraz na nagłówkach dokumentów FS, FSL, KFSL, KIFS, KWFS, KVFS. Dla dokumentów KFSL, KIFS, KWFS, KVFS wartości pól są przenoszone automatycznie z dokumentu pierwotnego.

 

 




Współpraca z aplikacjami

Zestawienie aplikacji, z którymi współpracuje Comarch ERP Altum 2026.0

Aplikacja Wersja Uwagi
Comarch POS 2025.1 Wymagana instalacja QF POS:QF2025100.20251001.01

oraz QF POS Agent:

QF2025100.20251001.02

Comarch POS Backoffice 2025.1 Wymagana instalacja QF Backoffice: QF2025100.20251001.03

oraz QF POS Agent:

QF2025100.20251001.02

Comarch e-Sklep 2025.7.1
Comarch B2B
Comarch WMS(Zarządzanie, Magazynier) 2025.2.1
Comarch Mobile(Zarządzenie, Sprzedaż, Monitorowanie) 2025.2
Comarch DMS
Comarch ERP Business Intelligence(Księga raportów, Panel zarządzania, Konfigurator) 2026.0
Comarch BI Point 2024.2.1
Comarch e-Sprawozdania 2025.0.2
Comarch ERP Altum HR 2025.5.1
Comarch Translator
OCR aktualna wersja

 




Czyszczenie bazy POS

W odpowiedzi na potrzebę redukcji zbędnych danych w bazie POS dla jednego z klientów, gdzie liczba partii stale rośnie ze względu na unikalny numer seryjny każdego artykułu utworzono mechanizm usuwania zbędnych danych o partiach z bazy POS. W tym celu należy zaznaczyć parametr Czyszczenie bazy znajdujący się na zakładce Uprawnienia POS z poziomu edycji centrum POS.

Parametr może zostać zaznaczony dla wybranej grupy operatorów przez operatora należącego do grupy B2_admin.  Domyślnie parametr jest odznaczony.

Na formularzu stanowiska POS (Konfiguracja -> Struktura Firmy -> Struktura praw -> Stanowiska POS) znajduje się sekcja Czyszczenie bazy POS, w której możliwe jest zaznaczenie i określenie parametru dla opcji Minimalny okres przechowywania danych (pełne lata). Domyślną wartością jest okres 2 lat, pole podlega edycji tylko dla grupy operatorów b2_admin, pod warunkiem zaznaczenia uprawnienia Czyszczenie bazy (parametr jest dostępny na zakładce Uprawnienia POS z poziomu edycji centrum POS).

Uwaga
W polu Minimalny okres przechowywania danych (pełne lata) nie ma możliwości wpisania 0.
.

Zakładka Oddziały

Z poziomu zakładki Oddziały istnieje możliwość czyszczenia bazy dla poszczególnych stanowisk POS. W tym celu z poziomu centrum, do którego należy POS (bądź centrum nadrzędnego) należy otworzyć zakładkę Oddziały -> Czyszczenie bazy.

Po jej wybraniu otwarta zostanie lista ze zdefiniowanymi zadania czyszczenia bazy POS.

Lista zadań czyszczenia bazy POS

W celu dodania nowego zadania należy wybrać przycisk [Dodaj] na liście zadań czyszczenia w bazie POS. Otwarty zostanie formularz definiowania nowego zadania.

Formularz tworzenia zadania

Zakładka Ogólne

Na zakładce Ogólne w sekcji Zadanie należy określić:

  • Typ zadania – pole pozwala na wskazanie opcji czyszczenia bazy danych:
    • Czyszczenie danych (opcja domyślna)w bazie POS czyszczone będą wpisy zgodnie z zadanym okresem retencji.
    • Czyszczenie danych (tylko dokumenty) w bazie POS czyszczone będą wpisy dotyczące dokumentów zgodnie z zadanym okresem retencji.
  • Centra POS – centrum POS dostępne w strukturze firmy dla jakiego zadanie ma zostać wykonane. Wymaganym jest, aby co najmniej jedno centrum POS miało zaznaczony parametr Wyślij do POS.
    • Nazwa – nazwa centrum POS
    • Typ – typ centrum możliwe opcje centrum typu firma/centrum
    • Graniczna data dla usuwanych danych – data bieżąca pomniejszona o wskazany okres retencji w polu Minimalny okres przechowywania danych (pełne lata)
    • Wyślij do POS – zadanie zostanie wykonane dla wszystkich stanowisk POS  w danym centrum dla którego zaznaczono parametr Wyślij do POS.
  • Notatki – treść komunikatu do przekazywania na POS.

W sekcji Szczegóły planowania, możliwe jest określenie daty, kiedy ma się rozpocząć czyszczenie bazy w polu Data początkowa.

Jeśli zaznaczono opcję Rozpocznij po synchronizacji do POS – pole z możliwością określenia daty stanie się nieaktywne, a czyszczenie rozpocznie się automatycznie po zakończeniu synchronizacji.

Zakładka Realizacja

Zakładka pozwala zweryfikować informacje związane z zadaniem:

  • Centrum  – nazwa centrum w którym zdefiniowano stanowisko POS
  • Kod POS – kod stanowiska POS dla którego zdefiniowano zadanie
  • Status realizacji – informuje o statusie realizacji zadania:
    • Błąd
    • Zakończono

 




Zaokrąglenia płatności na rynku słowackim

Uwaga
Funkcjonalność jest dedykowana na rynek słowacki – można z niej skorzystać, jeżeli w firmie, do której użytkownik jest zalogowany wykorzystuje się dedykowane stawki VAT (tzn.  jeżeli na formularzu firmy w polu Grupa stawek VAT wskazano wartość SK).

Od 1 lipca 2025 roku kwoty płatności gotówkowych za sprzedaż towarów i usług na Słowacji będą zaokrąglane do  5 eurocentów (0,05 EUR) i jego wielokrotności. Monety 1 i 2 eurocenty nadal są prawnym środkiem płatniczym, jednakże są coraz rzadziej używanym.

W celu dostosowania do powyższych przepisów w aplikacji Comarch POS wprowadzone zostały zaokrąglenia płatności gotówkowych w EUR dla następujących typów dokumentów:

  • Paragon
  • Faktura sprzedaży
  • Zaliczkowa faktura sprzedaży
  • Korekta paragonu
  • Korekta faktury sprzedaży
  • Korekta faktury sprzedaży zaliczkowej

Funkcjonalność jest oparta o parametr Zaokrąglenie płatności gotówkowej dostępny w Comarch ERP Altum na definicji centrum typu Firma na zakładce Stanowiska POS. Parametr przyjmuje automatycznie wartość SK jeżeli na formularzu firmy ustawiona jest słowacka grupa stawek VAT.

Kwota zaokrąglenia

Na nagłówku dokumentów sprzedażowych pochodzących z POS w głównej sekcji wyświetlana jest nowa wartość Zaokrąglenie.

[Example]Płatność za dokument handlowy wynosi 319,33 EUR. Po wybraniu formy płatności Gotówka system automatycznie zaokrągla wartość dokumentu do kwoty 319,35 EUR. Na nagłówku dokumentu, w polu Zaokrąglenie prezentowana jest kwota -0,02EUR.[/Example]

System e-Kasa

System e-Kasa na rynku słowackim ma na celu połączenie wszystkich kas fiskalnych online z portalem administracji podatkowej. Dotyczy on przedsiębiorców, którzy prowadzą działalność gospodarczą i przyjmują płatności gotówkowe lub inne formy płatności zastępujące gotówkę.

Adres punktu sprzedaży

Każda kasa przenośna podlega rejestracji lokalizacji punktu sprzedaży, w którym sprzedawca w danym momencie rejestruje sprzedaż.

Przesyłanie adresu punktu sprzedaży z Comarch ERP Altum do POS jest uzależnione od zaznaczenia parametru Utwórz pieczątkę dla centrum na definicji centrum POS. Parametr ten jest automatycznie zaznaczony, jeżeli na formularzu firmy w polu Grupa stawek VAT wskazano wartość SK i nie podlega edycji.

Kod ORP

Kod ORP to kod Kasy Fiskalnej On-line, który przedsiębiorca otrzymuje od Urzędu Skarbowego po złożeniu wniosku. Kod ten można uzupełnić dla danego stanowiska POS z poziomu Konfiguracja -> Struktura firmy -> Firma  -> zakładka Stanowiska POS  -> edycja stanowiska POS  -> zakładka Ogólne  -> sekcja Urządzenia zewnętrzne -> ORP – Kod Kasy Fiskalnej On-line.

Kod Kasy Fiskalnej On-line

 

Numer ewidencyjny nieruchomości

Wprowadzono możliwość uzupełnienia numeru ewidencyjnego nieruchomości na karcie kontrahenta oraz na centrum typu Firma na zakładce Adresy. Kolumna jest dostępna wyłącznie jeżeli na formularzu firmy w polu Grupa stawek VAT wskazano wartość SK.

Numer ewidencyjny nieruchomości na karcie kontrahenta

Numer ICO

Wprowadzono możliwość uzupełnienia numeru ICO na karcie kontrahenta o statusie Podmiot gospodarczy oraz na definicji firmy dla której ustawiono grupę stawek VAT – SK. Numer ICO to unikalny ośmiocyfrowy numer przypisywany osobom prawnym i przedsiębiorcom w Republice Słowackiej. Zapewnia jednoznaczną identyfikację organizacji w rejestrach i oficjalnych dokumentach.

Uwaga
W przypadku przedsiębiorcy, którego numer ICO ma 6 znaków, przed ICO dodawane są automatycznie dwa zera.

Numer ICO na karcie kontrahenta

Numer DIC

Wprowadzono możliwość uzupełnienia numeru DIC na karcie kontrahenta o statusie Podmiot gospodarczy oraz na definicji firmy dla której ustawiono grupę stawek VAT – SK. W polu numer DIC należy uzupełnić numer identyfikacji podatkowej nadawany w Republice Słowackiej każdemu przedsiębiorcy zarejestrowanemu do podatku dochodowego.

Numer DIC na karcie kontrahenta

Generowanie identyfikatora

W systemie e-Kasa dla każdego paragonu generowany jest unikalny identyfikator dokumentu, który następnie jest przesyłany z POS do systemu Comarch ERP Altum i wyświetlany w polu Numer e-Kasa na nagłówku paragonu.

Uwaga
W przypadku awarii sieci lub problemów z komunikacją z systemem e-Kasa paragon generowany jest w trybie offline, bez identyfikatora. Paragony offline są przechowywane w pamięci kasy i CHDU i muszą być przesłane skutecznie do systemu e-Kasa do 48 godzin.

Limit płatności gotówkowej

W Słowacji obowiązuje limit płatności gotówkowych. W związku z tym na definicji firmy ze stawkami VAT SK:

  • na nagłówku formularza firmy dodano możliwość zaznaczenia parametru Weryfikacja rachunku dla płatności powyżej po jego zaznaczeniu automatycznie ustawiona zostaje kwota 15 000 EUR z możliwością zmiany
  • na zakładce Stanowiska POS w sekcji Limity płatności dla poszczególnych form płatności istnieje możliwość wprowadzenia odpowiedniej kwoty limitu minimalnego oraz maksymalnego dla danego statusu kontrahenta



Współpraca z Comarch POS

Czyszczenie bazy

W odpowiedzi na potrzebę redukcji zbędnych danych w bazie POS dla jednego z klientów, gdzie liczba partii stale rośnie ze względu na unikalny numer seryjny każdego artykułu utworzono mechanizm usuwania zbędnych danych o partiach z bazy POS. W tym celu należy zaznaczyć parametr Czyszczenie bazy znajdujący się na zakładce Uprawnienia POS z poziomu edycji centrum POS.

Parametr może zostać zaznaczony dla wybranej grupy operatorów przez operatora należącego do grupy B2_admin.  Domyślnie parametr jest odznaczony.

Na formularzu stanowiska POS (Konfiguracja -> Struktura Firmy -> Struktura praw -> Stanowiska POS) znajduje się sekcja Czyszczenie bazy POS, w której możliwe jest zaznaczenie i określenie parametru dla opcji Minimalny okres przechowywania danych (pełne lata). Domyślną wartością jest okres 2 lat, pole podlega edycji tylko dla grupy operatorów B2_admin, pod warunkiem zaznaczenia uprawnienia Czyszczenie bazy (parametr jest dostępny na zakładce Uprawnienia POS z poziomu edycji centrum POS).

Z poziomu zakładki Oddziały istnieje możliwość czyszczenia bazy dla poszczególnych stanowisk POS. W tym celu z poziomu centrum, do którego należy POS (bądź centrum nadrzędnego) należy otworzyć zakładkę Oddziały -> Czyszczenie bazy.

Po jej wybraniu otwarta zostanie lista ze zdefiniowanymi zadania czyszczenia bazy POS.

Lista zadań czyszczenia bazy POS
Lista zadań czyszczenia bazy POS

W celu dodania nowego zadania należy wybrać przycisk [Dodaj] na liście zadań czyszczenia w bazie POS. Otwarty zostanie formularz definiowania nowego zadania.

Formularz tworzenia zadania
Formularz tworzenia zadania

Zakładka Ogólne

Na zakładce Ogólne w sekcji Zadanie należy określić:

  • Typ zadania – pole pozwala na wskazanie opcji czyszczenia bazy danych:
    • Czyszczenie danych (opcja domyślna)w bazie POS czyszczone będą wpisy zgodnie z zadanym okresem retencji.
    • Czyszczenie danych (tylko dokumenty) w bazie POS czyszczone będą wpisy dotyczące dokumentów zgodnie z zadanym okresem retencji.
  • Centra POS – centrum POS dostępne w strukturze firmy dla jakiego zadanie ma zostać wykonane. Wymaganym jest, aby co najmniej jedno centrum POS miało zaznaczony parametr Wyślij do POS.
    • Nazwa – nazwa centrum POS
    • Typ – typ centrum możliwe opcje centrum typu firma/centrum
    • Graniczna data dla usuwanych danych – data bieżąca pomniejszona o wskazany okres retencji w polu Minimalny okres przechowywania danych (pełne lata)
    • Wyślij do POS – zadanie zostanie wykonane dla wszystkich stanowisk POS  w danym centrum dla którego zaznaczono parametr Wyślij do POS.
  • Notatki – treść komunikatu do przekazywania na POS.

W sekcji Szczegóły planowania, możliwe jest określenie daty, kiedy ma się rozpocząć czyszczenie bazy w polu Data początkowa.

Jeśli zaznaczono opcję Rozpocznij po synchronizacji do POS – pole z możliwością określenia daty stanie się nieaktywne, a czyszczenie rozpocznie się automatycznie po zakończeniu synchronizacji.

Zakładka Realizacja

Zakładka pozwala zweryfikować informacje związane z zadaniem:

  • Centrum  – nazwa centrum w którym zdefiniowano stanowisko POS
  • Kod POS – kod stanowiska POS dla którego zdefiniowano zadanie
  • Status realizacji – informuje o statusie realizacji zadania:
    • Błąd
    • Zakończono

Zaokrąglenia płatności na rynku słowackim

Uwaga
Funkcjonalność jest dedykowana na rynek słowacki – można z niej skorzystać, jeżeli w firmie, do której użytkownik jest zalogowany wykorzystuje się dedykowane stawki VAT (tzn.  jeżeli na formularzu firmy w polu Grupa stawek VAT wskazano wartość SK).

Od 1 lipca 2025 roku kwoty płatności gotówkowych za sprzedaż towarów i usług na Słowacji będą zaokrąglane do  5 eurocentów (0,05 EUR) i jego wielokrotności. Monety 1 i 2 eurocenty nadal są prawnym środkiem płatniczym, jednakże są coraz rzadziej używanym.

W celu dostosowania do powyższych przepisów w aplikacji Comarch POS wprowadzone zostały zaokrąglenia płatności gotówkowych w EUR dla następujących typów dokumentów:

  • Paragon
  • Faktura sprzedaży
  • Zaliczkowa faktura sprzedaży
  • Korekta paragonu
  • Korekta faktury sprzedaży
  • Korekta faktury sprzedaży zaliczkowej

Funkcjonalność jest oparta o parametr Zaokrąglenie płatności gotówkowej dostępny w Comarch ERP Altum na definicji centrum typu Firma na zakładce Stanowiska POS. Parametr przyjmuje automatycznie wartość SK jeżeli na formularzu firmy ustawiona jest słowacka grupa stawek VAT.

Kwota zaokrąglenia

Na nagłówku dokumentów sprzedażowych pochodzących z POS w głównej sekcji wyświetlana jest nowa wartość Zaokrąglenie.

[Example]Płatność za dokument handlowy wynosi 319,33 EUR. Po wybraniu formy płatności Gotówka system automatycznie zaokrągla wartość dokumentu do kwoty 319,35 EUR. Na nagłówku dokumentu, w polu Zaokrąglenie prezentowana jest kwota -0,02EUR.[/Example]

System e-Kasa

System e-Kasa na rynku słowackim ma na celu połączenie wszystkich kas fiskalnych online z portalem administracji podatkowej. Dotyczy on przedsiębiorców, którzy prowadzą działalność gospodarczą i przyjmują płatności gotówkowe lub inne formy płatności zastępujące gotówkę.

Adres punktu sprzedaży

Każda kasa przenośna podlega rejestracji lokalizacji punktu sprzedaży, w którym sprzedawca w danym momencie rejestruje sprzedaż.

Przesyłanie adresu punktu sprzedaży z Comarch ERP Altum do POS jest uzależnione od zaznaczenia parametru Utwórz pieczątkę dla centrum na definicji centrum POS. Parametr ten jest automatycznie zaznaczony, jeżeli na formularzu firmy w polu Grupa stawek VAT wskazano wartość SK i nie podlega edycji.

Kod ORP

Kod ORP to kod Kasy Fiskalnej On-line, który przedsiębiorca otrzymuje od Urzędu Skarbowego po złożeniu wniosku. Kod ten można uzupełnić dla danego stanowiska POS z poziomu Konfiguracja -> Struktura firmy -> Firma  -> zakładka Stanowiska POS  -> edycja stanowiska POS  -> zakładka Ogólne  -> sekcja Urządzenia zewnętrzne -> ORP – Kod Kasy Fiskalnej On-line.

 

Kod Kasy Fiskalnej On-line

Numer ewidencyjny nieruchomości

Wprowadzono możliwość uzupełnienia numeru ewidencyjnego nieruchomości na karcie kontrahenta oraz na centrum typu Firma na zakładce Adresy. Kolumna jest dostępna wyłącznie jeżeli na formularzu firmy w polu Grupa stawek VAT wskazano wartość SK.

Numer ewidencyjny nieruchomości na karcie kontrahenta

Numer ICO

Wprowadzono możliwość uzupełnienia numeru ICO na karcie kontrahenta o statusie Podmiot gospodarczy oraz na definicji firmy dla której ustawiono grupę stawek VAT – SK. Numer ICO to unikalny ośmiocyfrowy numer przypisywany osobom prawnym i przedsiębiorcom w Republice Słowackiej. Zapewnia jednoznaczną identyfikację organizacji w rejestrach i oficjalnych dokumentach.

Uwaga
W przypadku przedsiębiorcy, którego numer ICO ma 6 znaków, przed ICO dodawane są automatycznie dwa zera.

Numer ICO na karcie kontrahenta

Numer DIC

Wprowadzono możliwość uzupełnienia numeru DIC na karcie kontrahenta o statusie Podmiot gospodarczy oraz na definicji firmy dla której ustawiono grupę stawek VAT – SK. W polu numer DIC należy uzupełnić numer identyfikacji podatkowej nadawany w Republice Słowackiej każdemu przedsiębiorcy zarejestrowanemu do podatku dochodowego.

Numer DIC na karcie kontrahenta

Generowanie identyfikatora

W systemie e-Kasa dla każdego paragonu generowany jest unikalny identyfikator dokumentu, który następnie jest przesyłany z POS do systemu Comarch ERP Altum i wyświetlany w polu Numer e-Kasa na nagłówku paragonu.

Uwaga
W przypadku awarii sieci lub problemów z komunikacją z systemem e-Kasa paragon generowany jest w trybie offline, bez identyfikatora. Paragony offline są przechowywane w pamięci kasy i CHDU i muszą być przesłane skutecznie do systemu e-Kasa do 48 godzin.

Limit płatności gotówkowej

W Słowacji obowiązuje limit płatności gotówkowych. W związku z tym na definicji firmy ze stawkami VAT SK:

  • na nagłówku formularza firmy dodano możliwość zaznaczenia parametru Weryfikacja rachunku dla płatności powyżej po jego zaznaczeniu automatycznie ustawiona zostaje kwota 15 000 EUR z możliwością zmiany
  • na zakładce Stanowiska POS w sekcji Limity płatności dla poszczególnych form płatności istnieje możliwość wprowadzenia odpowiedniej kwoty limitu minimalnego oraz maksymalnego dla danego statusu kontrahenta

 




Współpraca z aplikacjami

Zestawienie aplikacji, z którymi współpracuje Comarch ERP Altum 2025.0

Aplikacja Wersja Uwagi
Comarch POS 2025.0
Comarch POS Backoffice 2025.0
Comarch e-Sklep 2025.2.1
Comarch B2B 2025.2
Comarch WMS

(Zarządzanie, Magazynier)

2025.1
Comarch Mobile

(Zarządzenie, Sprzedaż, Monitorowanie)

Comarch Mobile 2025.1.1

Comarch Mobile Zarządzanie 2025.1.0

Comarch DMS 2025.1.0
Comarch ERP Business Intelligence

(Księga raportów, Panel zarządzania, Konfigurator)

2025.0
Comarch BI Point 2024.2
Comarch e-Sprawozdania 2025.0.2
Comarch ERP Altum HR 2025.3.1
Comarch Translator
OCR



Dodawanie pliku JPK_KR_PD

W celu dodania pliku JPK_KR_PD należy z poziomu menu Główne/JPK, w sekcji dostępnych rodzajów plików podświetlić pole JPK_KR_PD i wybrać przycisk [Dodaj].

Panel boczny

W panelu bocznym pliku istnieje możliwość  wskazania parametrów ogólnych, względem których pobierane są dane podczas przeliczania pliku np. wskazania firmy, dla której mają być pobierane dane, zakresu dat, dla którego plik ma być generowany oraz kodu urzędu. Dostępne są także parametry charakterystyczne dla tego pliku:

  • Podatnik korzysta z:
    • CIT estoński – domyślnie odznaczony, z możliwością zmiany przez użytkownika
    • Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej – parametr jest automatycznie zaznaczony jeżeli na formularzu okresu obrachunkowego został wybrany typ ZOiS8
  • Typ ZOiS – wartość parametru przenoszona jest z formularza okresu obrachunkowego i nie podlega edycji
  • Uwzględniaj zapisy w buforze – domyślnie odznaczony z możliwością zmiany
  • Uwzględniaj zapisy na kontach pozabilansowych – domyślnie odznaczony z możliwością zmiany

Uwaga
Plik JPK_KR_PD może zostać zaakceptowany jeżeli znajdują się w nim wyłącznie zapisy zatwierdzone.

Formularz pliku JPK_KR_PD

Zakładka Nagłówek

Po przeliczeniu pliku na zakładce wyświetlane są podstawowe informacje zgodnie z ustawieniami parametrów w panelu bocznym. Prezentowany jest także cel złożenia (1- plik pierwotny, 2- korekta) oraz zakres dat za jaki składany jest plik. Informacje dotyczące danych podatnika oraz urzędu skarbowego pobierane są z formularza Firmy z zakładki Deklaracje.

Zakładka Kontrahent

Po przeliczeniu pliku na zakładce wyświetlane są informacje o kontrahentach (kod kontrahenta, prefiks NIP oraz NIP), którzy znajdują się na dokumentach Polecenie księgowania zaksięgowanych w okresie, za który generowany jest plik JPK

Zakładka Zestawienie obrotów i sald

Na zakładce prezentowane są pozycje pochodzące z zestawienia obrotów i sald, które składają się na plik JPK_KR_PD

Zakładka Zestawienie obrotów i sald w pliku JPK_KR_PD

Uwaga
W przypadku generowania pliku JPK_KR_PD wymagane jest uzupełnienie znacznika S_12_1 na wszystkich kontach najniższego poziomu na których są prowadzone zapisy księgowe.

Zakładka Dziennik

Na zakładce prezentowane są zapisy księgowe (Księgowość/Dziennik) oraz dekrety wchodzące w skład tych zapisów (Księgowość/Konto)

Zakładka Dziennik pliku JPK_KR_PD

Uwaga
W przypadku generowania pliku JPK_KR_PD wymagane jest uzupełnienie pola Opis na zapisach księgowych oraz na dekretach wchodzących w skład tych zapisów. Pole Opis na dekrecie można uzupełnić do momentu zatwierdzenia zapisu księgowego.

Zakładka Sumy kontrolne

Prezentuje ogólne informacje dotyczące ksiąg rachunkowych.

Zakładka Sumy kontrolne pliku JPK_KR_PD

Zakładka RPD

Zawiera pozycje dotyczące rozliczenia podatkowego. Wartości na tej zakładce nie są wyliczane automatycznie. Użytkownik ma możliwość ręcznego wprowadzenia wartości wyłącznie, jeżeli w zakresie dat za który generowany jest dany plik zawarty jest ostatni dzień okresu obrachunkowego.

Zakładka RPD pliku JPK_KR_PD

Zakładka Atrybuty

Zawiera listę atrybutów przypisanych do obiektu wraz z ich wartością

Zakładka Załączniki

Umożliwia dodanie do pliku JPK załącznika

Zakładka Historia zmian

Umożliwia przegląd operacji wykonanych w pliku przez użytkowników




Współpraca z e-Commerce

Protokół synchronizacji Comarch e-Sklep w wersji 17

Wersja 2025.0 Comarch ERP Altum, poprzez dostosowanie mechanizmu synchronizacji do wymagań protokołu 17, zapewnia kompatybilność z najnowszą wersją Comarch e-Sklep. W zależności od posiadanej wersji Comarch e-Sklep na zakładce Synchronizacja należy wskazać:

  • 2020.4 – wtedy użyty zostanie protokół w wersji 12
  • 2021.2 – wtedy użyty zostanie protokół w wersji 16
  • 2024.3 – wtedy użyty zostanie protokół w wersji 17

Protokół wprowadza usprawnienia takie jak:

  • Synchronizacja nowych źródeł pochodzenia Kontrahenta
  • Synchronizacja nowych źródeł pochodzenia dokumentu ZS
  • Synchronizacja formy płatności oraz liczby dni na zapłatę z karty Kontrahenta
  • Synchronizacja numeru karty lojalnościowej z zakładki CRM dostępnej na formularzu Kontrahenta powiązanego z kartą
  • Brak synchronizacji cenników w eksporcie pełnym, gdy nie było zmian w cenniku
  • Importowanie z e-Sklepu nowych kanałów marketingowych, które zostaną zapisane w Słowniki Uniwersalne -> Ogólne -> Typy kontaktów
  • Importowanie do Altum załączników dodanych do zamówienia w e-Sklepie
  • Eksport punktów lojalnościowych z Altum -> Karta Kontrahenta -> Zakładka CRM -> pole Liczba punktów do e-Sklep
  • Obsługa wielu kodów EAN towarów

Zmiana w synchronizacji ceny towaru

W nowym protokole synchronizacji wprowadzono zmianę dotyczącą synchronizacji ceny towaru:

  • Cena domyślna jest wartością wymaganą i musi zostać przesłana dla każdego towaru
  • Brak wartości ceny domyślnej spowoduje błąd importu, co skutkuje przerwaniem procesu synchronizacji towarów.

Uwaga
Gdy cena danego artykułu nie jest jeszcze znana i towar jest zapowiedzią to należy wprowadzić na karcie artykułu cenę o wartości zerowej.

Parametr Kontroluj unikalność NIP

W centrum e-Commerce na zakładce Synchronizacja w sekcji Kontrahenci dostępny jest parametr Kontroluj unikalność NIP, który domyślnie jest odznaczony.
Aktywacja parametru powoduje, że w trakcie synchronizacji z e-Sklepem system weryfikuje, czy kontrahent o podanym numerze NIP już istnieje w bazie ERP. W przypadku wykrycia duplikatu, kontrahenci są automatycznie powiązani, a jeśli dany kontrahent nie należy jeszcze do centrum e-sklep, zostaje do niego dołączony.

Import kursu waluty z Altum do e-Sklep

W celu uniknięcia problemów podczas synchronizacji kursów walut z Altum do e-Sklep zalecane jest, aby na formularzu definiowania walut w polu Symbol używać kodów typu PLN, USD zamiast symboli (znaków specjalnych), np. ₡ (Colon kostarykański), ¥ (Jen japoński), ₺ (Lira turecka).

Zmiana nazwy sposobu dostawy za pomocą paczkomatu InPost

Dokonano zmiany dotyczącej wyświetlania sposobu dostawy dla dostaw za pomocą paczkomatu InPost. Zamiast nazwy Odbiór własny będzie wyświetlana nazwa Paczkomat InPost.




Współpraca z Comarch POS

Zaokrąglenia płatności na rynku belgijskim

Uwaga
Funkcjonalność jest dedykowana na rynek belgijski – można z niej skorzystać, jeżeli w firmie, do której użytkownik jest zalogowany wykorzystuje się dedykowane stawki VAT (tzn.  jeżeli na formularzu firmy w polu Grupa stawek VAT wskazano wartość BE).

Od 2019 roku kwoty płatności gotówkowych za sprzedaż towarów i usług w Belgii należy zaokrąglać do  5 eurocentów (0,05 EUR) i jego wielokrotności. Monety 1 i 2 eurocenty nadal są prawnym środkiem płatniczym, jednakże są coraz rzadziej używane.

W celu dostosowania do powyższych przepisów w aplikacji Comarch POS wprowadzone zostały zaokrąglenia płatności gotówkowych w EUR dla następujących typów dokumentów:

  • Paragon
  • Faktura sprzedaży
  • Zaliczkowa faktura sprzedaży
  • Korekta paragonu
  • Korekta faktury sprzedaży
  • Korekta faktury sprzedaży zaliczkowej

 

Funkcjonalność jest oparta o parametr Zaokrąglenie płatności gotówkowej dostępny na definicji centrum typu Firma na zakładce Stanowiska POS. Parametr przyjmuje automatycznie wartość BE jeżeli na formularzu Firmy ustawiona jest belgijska grupa stawek VAT.

Kwota zaokrąglenia

Na nagłówku dokumentów sprzedażowych w głównej sekcji wyświetlana jest nowa wartość Zaokrąglenie.

Przykład
Płatność za dokument handlowy wynosi 319,33 EUR. Po wybraniu formy płatności Gotówka system automatycznie zaokrągla wartość dokumentu do kwoty 319,35 EUR. Na nagłówku dokumentu, w polu Zaokrąglenie prezentowana jest kwota -0,02EUR.

POS Agent offline – obsługa braków

Została wprowadzona obsługa braków podczas pracy Offline, czyli podczas niedostępności usługi POS Agent. Dla dokumentów utworzonych na stanowisku Comarch POS, w przypadku braku wystarczającej ilości zasobów w systemie Comarch ERP Altum, będzie tworzony brak, dzięki czemu dokumenty będą prawidłowo synchronizowane do systemu ERP. W celu włączenia obsługi braków należy  w systemie Comarch ERP Altum zaznaczyć parametry:

  • POS Agent – Obsługa trybu Offline dostępny z poziomu System/Konfiguracja/POS
  • Sprzedaż z brakami dostępny na definicji centrum POS

Obsługa transakcji eksportowych na POS

Zgodnie z ustawą o VAT, w Comarch POS wprowadzona została obsługa sprzedaży eksportowej
i wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów dla następujących typów dokumentów:

  • Faktura sprzedaży
  • Korekta ilościowa faktury sprzedaży (w tym korekty ręczne)
  • Faktura zaliczkowa sprzedaży
  • Korekta faktury zaliczkowej sprzedaży
  • Zamówienie sprzedaży
  • Oferta sprzedaży
  • Wydanie zewnętrzne (SOR)

W związku z obsługą nowej funkcjonalności w systemie Altum wprowadzone zostały następujące zmiany:

  • synchronizacja stawek VAT dla dokumentów eksportowych z Altum (Konfiguracja/Stawki VAT) do POS.
  • na dokumencie wydania zewnętrznego wygenerowanego w Altum dla faktury sprzedaży wystawionej w POS wartość pola Typ Transakcji  jest pobierana z wartości wskazanej na fakturze i nie podlega edycji
  • podczas konwersji korekty ręcznej faktury z POS na korektę ilościową w Altum wykonywana jest dodatkowa kontrola wartości pola Typ transakcji. Jeżeli wartość pola Typ transakcji na korekcie jest inna niż na fakturze źródłowej, to dokumenty nie są łączone, a korekta zostaje zapisana jako korekta ręczna.

Tryb dodawania artykułów do raportu inwentaryzacji

Na definicji firmy oraz centrum na zakładce Stanowiska POS w sekcji Inwentaryzacja dodano nowy parametr Tryb dodawania artykułów do raportu z wartościami:

  • Standardowy – po zeskanowaniu/dodaniu artykułu w POS artykuł dodaje się z ilością 0 na raport
  • Tryb skanowania – po zeskanowaniu/dodaniu artykułu w POS artykuł dodaje się z ilością +1 na raport

Synchronizacja kodu wagowego o typie Inny

Umożliwiono synchronizację kodu wagowego o typie Inny i prawidłowej strukturze tj. z kropką pomiędzy wagą całkowitą i dziesiętną. W tym celu z poziomu Konfiguracjaà Handel/Magazyn à Kody wagowe  na formularzu kodu wagowego o typie Inny dodano parametr Synchronizuj do POS (domyślnie odznaczony).

Wylogowanie operatora blokującego POS, jeśli od zablokowania upłynęło (min)(10+)

Na definicji firmy/centrum na zakładce Stanowiska POS w sekcji Bezpieczeństwo dodano parametr odpowiedzialny za wylogowanie operatora z POS, jeżeli od zablokowania stacji upłynęła określona ilość minut. Minimalna wartość jaką można wprowadzić to 10 minut, natomiast maksymalna to 1440 minut (24 godziny).

Parametr odpowiadający za wylogowanie operatora po określonym czasie

Pozostałe zmiany

  • Na definicji firmy/centrum na zakładce Stanowiska POS dodano parametr blokujący możliwość wystawiania faktur sprzedaży bez uzupełnionego numeru NIP w POS (domyślnie wyłączony)
  • Na definicji firmy/centrum na zakładce Stanowiska POS dodano parametr determinujący weryfikację statusu VAT kontrahenta biznesowego (domyślnie wyłączony)



Księgowość

Plik JPK_KR_PD

Od 1 stycznia 2026 roku podatnicy CIT zostaną objęci nowym obowiązkiem raportowym, tzw. JPK CIT, który nakłada wymóg przesyłania dwóch jednolitych plików kontrolnych:

  • JPK_KR_PD – księgi rachunkowe i rozliczenie podatku dochodowego,
  • JPK_ST_KR – środki trwałe i wartości niematerialne i prawne.

W systemie Comarch ERP Altum wprowadzone  zostały zmiany związane z nową strukturą pliku JPK_KR_PD.

Nowy słownik uniwersalny

Z poziomu Konfiguracja/Słowniki uniwersalne dodana została nowa grupa słownikowa  JPK_KR_PD a w jej ramach słowniki (domyślnie aktywne):

  • Typy ZOiS – typy zestawień obrotów i sald w zależności od rodzaju prowadzonej działalności, domyślnie zaznaczony jest typ: ZOiS7 Zestawienie obrotów i sald dla jednostek pozostałych z możliwością zmiany
  • Znaczniki dla RPD – predefiniowana lista znaczników dotyczących oznaczenia kont dla podatku dochodowego
  • Znaczniki dla typu ZOiS1 – predefiniowana lista znaczników dotyczących ZOiS dla banków
  • Znaczniki dla typu ZOiS2 – predefiniowana lista znaczników dotyczących ZOiS dla ubezpieczycieli i zakładów reasekuracji
  • Znaczniki dla typu ZOiS3 – predefiniowana lista znaczników dotyczących ZOiS dla organizacji pożytku publicznego i wolontariatu
  • Znaczniki dla typu ZOiS4 – predefiniowana lista znaczników dotyczących ZOiS dla funduszy inwestycyjnych
  • Znaczniki dla typu ZOiS5 – predefiniowana lista znaczników dotyczących ZOiS dla domów maklerskich
  • Znaczniki dla typu ZOiS6 – predefiniowana lista znaczników dotyczących ZOiS dla SKOK
  • Znaczniki dla typu ZOiS7 – predefiniowana lista znaczników dotyczących ZOiS dla jednostek pozostałych
  • Znaczniki dla typu ZOiS8 – wartości znaczników mogą zostać zdefiniowane przez operatora

Słowniki uniwersalne w grupie JPK_KR_PD

Wartości znaczników mogą zostać uzupełnione podczas importu planu kont z odpowiednio skonfigurowanego pliku. Import znaczników jest możliwy wyłącznie dla typów ZOiS1-ZOiS7.

Nowe pola na formularzu okresu obrachunkowego

Na formularzu okresu obrachunkowego (Konfiguracja/Księgowość/Okresy obrachunkowe) w sekcji Podstawowe dla okresów obrachunkowych z datą rozpoczęcia po 31.12.2024 zostały wprowadzone nowe parametry:

  • Rok podatkowy – parametr opcjonalny, służy do wskazania daty otwarcia i zamknięcia roku podatkowego jeżeli są one różne od dat roku obrotowego. Domyślnie daty te są uzupełniane zgodnie z datami okresu obrotowego.
  • Typ ZOiS – należy wybrać typ od ZOiS1 do ZOiS8 w zależności od rodzaju prowadzonej działalności. Dla pierwszego okresu obrachunkowego ustawiany jest typ ZOiS wskazany jako domyślny w słownikach uniwersalnych, z możliwością zmiany. Dla kolejnych okresów obrachunkowych typ ZOiS pobierany jest na podstawie poprzedniego okresu. Ustawienie ma wpływ na listę znaczników kont, jaka jest wyświetlana na formularzu konta księgowego w sekcji Znaczniki. Zmiana typu jest możliwa do momentu przypisania znaczników na planie kont.

Formularz okresu obrachunkowego

Znaczniki kont

Zgodnie z nowymi przepisami dla każdego typu ZOiS i konta księgowego należy przesyłać do pliku JPK znaczniki:

  • S_12_1 – znacznik obowiązkowy, wynikający z rozporządzenia w sprawie dodatkowego zakresu danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe; lista znaczników uzależniona jest od wyboru typu ZOiS. Znacznik dotyczy przyporządkowania konta do zestawienia księgowego (bilansu i rachunku zysków i strat).
  • S_12_2 – znacznik nieobowiązkowy, wynikający z rozporządzenia w sprawie dodatkowego zakresu danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe. Znacznik dotyczy przyporządkowania konta do zestawienia księgowego (bilansu i rachunku zysków i strat).
  • S_12_3 – znacznik nieobowiązkowy, wynikający z rozporządzenia w sprawie dodatkowego zakresu danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe (PD); lista znaczników wspólna dla wszystkich ZOiS. Znacznik służy do wyliczenia zestawienia dotyczącego podatku dochodowego.

Każde konto przesyłane do pliku JPK_KR_PD (konta najniższego poziomu, na których są wprowadzone zapisy księgowe, w tym również konta pozabilansowe) powinno posiadać odpowiedni znacznik.

Przypisanie znaczników

Przypisania znaczników do konta księgowego można dokonać na formularzu konta księgowego na nowej zakładce JPK_KR_PD. Znacznik przypisany do konta syntetycznego jest automatycznie przenoszony na wszystkie konta analityczne. Znaczniki są także kopiowane podczas przenoszenia planu kont do następnego okresu obrachunkowego.

Zakładka JPK_KR_PD ze znacznikami na koncie księgowym

Wprowadzona została także możliwość importu/eksportu planu kont wraz z przypisanymi znacznikami.

Seryjne zmiany znaczników

Wprowadzona została także możliwość seryjnych zmian znaczników na kontach księgowych. W tym celu z poziomu Księgowość/Plan kont należy wybrać przycisk [Znacznik JPK_KR_PD] z grupy przycisków Zmiany seryjne, a następnie wskazać odpowiednie parametry zmiany seryjnej oraz znaczniki. Aby możliwe było wykonanie takiej operacji, operator musi należeć do grupy posiadającej uprawnienie Zmiany seryjne na kontach – znaczniki JPK_KR_PD z zakładki Inne uprawnienia.

Formularz seryjnej zmiany znaczników na kontach księgowych

Nowe kolumny w planie kont

W planie kont dodane zostały nowe kolumny:

  • S_12_1
  • S_12_2 (domyślnie ukryta)
  • S_12_3 (domyślnie ukryta)

zawierające informacje o wprowadzonych na koncie znacznikach. Po najechaniu kursorem na symbol znacznika wyświetlany jest jego opis.

Generowanie i eksport pliku JPK_KR_PD

Wprowadzona została możliwość generowania i eksportu na strony Ministerstwa Finansów pliku JPK_KR_PD. Plik można utworzyć z poziomu Główne/JPK.

W panelu bocznym pliku istnieje możliwość  wskazania parametrów ogólnych, względem których pobierane są dane podczas przeliczania pliku np. wskazania firmy, dla której mają być pobierane dane, zakresu dat, dla którego plik ma być generowany oraz kodu urzędu. Wprowadzone zostały również parametry charakterystyczne dla danego pliku:

  • Podatnik korzysta z:
    • CIT estoński – domyślnie odznaczony, z możliwością zmiany przez użytkownika
    • Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej – parametr jest automatycznie zaznaczony jeżeli na formularzu okresu obrachunkowego został wybrany typ ZOiS8
  • Typ ZOiS – wartość parametru przenoszona jest z formularza okresu obrachunkowego i nie podlega edycji
  • Uwzględniaj zapisy w buforze – domyślnie odznaczony z możliwością zmiany
  • Uwzględniaj zapisy na kontach pozabilansowych – domyślnie odznaczony z możliwością zmiany

Uwaga
Plik JPK_KR_PD może zostać zaakceptowany jeżeli znajdują się w nim wyłącznie zapisy zatwierdzone.

Formularz pliku JPK_KR_PD

Panel główny pliku JPK_KR_PD składa się z zakładek:

  • Nagłówek – po przeliczeniu pliku na zakładce wyświetlane są podstawowe informacje zgodnie z ustawieniami parametrów w panelu bocznym. Prezentowany jest także cel złożenia (1- plik pierwotny, 2- korekta) oraz zakres dat za jaki składany jest plik.

Informacje dotyczące danych podatnika oraz urzędu skarbowego pobierane są z formularza Firmy z zakładki Deklaracje.

  • Kontrahent – po przeliczeniu pliku na zakładce wyświetlane są informacje o kontrahentach (kod kontrahenta, prefiks NIP oraz NIP), którzy znajdują się na dokumentach Polecenie księgowania zaksięgowanych w okresie, za który generowany jest plik JPK
  • Zestawienie obrotów i sald –  na zakładce prezentowane są pozycje pochodzące z zestawienia obrotów i sald, które składają się na plik JPK_KR_PD

Zakładka Zestawienie obrotów i sald pliku JPK_KR_PD

Uwaga
W przypadku generowania pliku JPK_KR_PD wymagane jest uzupełnienie znacznika S_12_1 na wszystkich kontach najniższego poziomu na których są prowadzone zapisy księgowe.

  • Dziennik – na zakładce prezentowane są zapisy księgowe (Księgowość/Dziennik) oraz dekrety wchodzące w skład tych zapisów (Księgowość/Konto)

Zakładka Dziennik pliku JPK_KR_PD

Uwaga
W przypadku generowania pliku JPK_KR_PD wymagane jest uzupełnienie pola Opis na zapisach księgowych oraz na dekretach wchodzących w skład tych zapisów. Pole Opis na dekrecie można uzupełnić do momentu zatwierdzenia zapisu księgowego.

  • Sumy kontrolne –  prezentuje ogólne informacje dotyczące ksiąg rachunkowych.

Zakładka Sumy kontrolne pliku JPK_KR_PD

  • RPD – zawiera pozycje dotyczące rozliczenia podatkowego. Wartości na tej zakładce nie są wyliczane automatycznie. Użytkownik ma możliwość ręcznego wprowadzenia wartości wyłącznie, jeżeli w zakresie dat za który generowany jest dany plik zawarty jest ostatni dzień okresu obrachunkowego.

Zakładka RPD pliku JPK_KR_PD

  • Atrybuty – zawiera listę atrybutów przypisanych do obiektu wraz z ich wartością
  • Załączniki –  umożliwia dodanie do pliku JPK załącznika
  • Historia zmian –  umożliwia przegląd operacji wykonanych w pliku przez użytkowników

Nowe kolumny na Zestawieniu Obrotów i Sald

Na zestawieniu obrotów i sald zostały dodane kolumny: S_12_1, S_12_2, S_12_3 (domyślnie ukryte) zawierające opis znaczników kont użytych do JPK_KR_PD.

Zmiany na dokumencie Polecenie Księgowania

Na dokumencie Polecenie księgowania zostało dodane pole Numer KSeF oraz wprowadzono pobieranie numeru KSeF z dokumentu źródłowego, bez możliwości edycji. Oznacza to, że po zaksięgowaniu faktury/faktury VAT z uzupełnionym numerem KSeF, numer ten zostaje przeniesiony na jej zapis księgowy. Dla dokumentów PK wprowadzonych ręcznie pole Numer KSeF jest aktywne do czasu zatwierdzenia PK.

Numer KSeF na dokumencie PK