Rabaty – Informacje ogólne
Rabat jest parametrem określającym upust względem ceny bazowej (ceny początkowej). System obsługuje mechanizm przydzielania rabatów na transakcjach handlowych.
W systemie wyróżnia się:
Na podstawie powyższych typów, użytkownik może tworzyć rabaty określające szczegółowe warunku ich naliczania.
Dostęp do rabatów możliwy jest z poziomu zakładki Sprzedaż -> Rabaty.
Grupa przycisków Rabaty dostępne są:
- Typy rabatów – lista predefiniowalnych typów rabatów towarowych, promocji pakietowych oraz rabatów nagłowka, dla których użytkownik może okreslić priorytet ich naliczania.
UwagaRabaty użytkownika (w tym rabaty nagłówka) mają odgórnie ustaloną kolejność naliczania i nie podlega ona żadnej edycji – naliczane są zawsze jako ostatnie po rabatach towarowych oraz promocjach pakietowych.
- Użytkownika – lista operatorów systemu wraz z przyznaną im maksymalną wielkością rabatu użytkownika, jaki mogą udzielić kontrahentowi podczas wystawiania dokumentu niezależnie od rabatów towarowych.
- Rabaty – wykaz rabatów towarowych i promocji pakietowych zdefiniowanych przez operatora.
Zasady naliczania rabatów w systemie:
- rabaty udzielane są w walucie dokumentu (rabat wyrażony w innej walucie jest przeliczany na walutę dokumentu po kursie obowiązującym na danym dokumencie)
- w zależności od kierunku VAT na dokumencie rabat naliczany jest:
- od wartości/ceny netto – jeśli dokument jest wystawiony od netto
- od wartości/ceny brutto – jeśli dokument jest wystawiony od brutto
- w zależności od parametru Rabat od ceny na karcie artykułu rabaty naliczane są od ceny lub od wartości elementu dokumentu
- rabaty wartościowe (kwotowe) oraz rabat użytkownika na pozycje zawsze łączone są z innymi rabatami metodą Dodaj
- system uwzględnia parametr Kontrola: ilość*cena=wartość
- system uwzględnia kontrolę minimalnej marży – po naliczeniu rabatów cena może zostać podwyższona tak, aby spełnić wymagania minimalnej marży
- kolejność naliczania rabatów:
- rabaty pozycji (rabaty towarowe) wg kolejności określonej na liście typów rabatów
- rabat użytkownika (nadawany bezpośrednio na pozycję dokumentu)
- procentowy rabat nagłówka
- wartościowy rabat nagłówka
- sprawdzanie kontroli minimalnej marży i kontroli ilość*cena=wartość
- wartość całego dokumentu wyliczana jest na podstawie wartości elementów dokumentu