Ogólne i Kasa/Bank

Ogólne

Nowości

  1. Rachunek bankowy dla waluty. W programie Comarch ERP Altum HR umożliwiono przypisanie kontrahentowi domyślnego rachunku bankowego dla każdej waluty.
    .
    Formularz
    kontrahenta
    .
    Na formularzu kontrahenta na zakładce [Płatności] podczas dodawania lub edycji rachunku bankowego dostępne jest pole Waluta z rozwijalną listą walut:
    .
    Dodając nowy rachunek bankowy, w polu Waluta podpowiadana jest waluta ustawiona w Konfiguracji Programu jako domyślna (najczęściej PLN). Operator może zmienić tę walutę na inną.
    Jeżeli dla kontrahenta będzie to pierwszy rachunek w określonej walucie, jest on oznaczany jako domyślny. Program pilnuje, żeby dla określonej waluty był tylko jeden domyślny rachunek bankowy. Jeżeli więc zostanie przez operatora na formularzu rachunku bankowego kontrahenta zaznaczony parametr Domyślny, na innym rachunku bankowym w tej samej walucie, który poprzednio był rachunkiem domyślnym, ten parametr zostanie odznaczony.
    Podczas zapisywania karty kontrahenta program sprawdza, czy dla wskazanej na zakładce [Płatności] domyślnej waluty kontrahenta istnieje domyślny rachunek w tej walucie. W przypadku braku takiego rachunku wyświetlany jest komunikat: Dla domyślnej waluty kontrahenta nie wybrano rachunku bankowego. Czy chcesz przypisać domyślny rachunek bankowy dla tej waluty? Po kliknięciu opcji Tak Użytkownik kierowany jest na zakładkę [Płatności], gdzie może dodać nowy rachunek w określonej walucie lub na którymś z istniejących rachunków w określonej walucie zaznaczyć parametr Domyślny. Jeżeli istnieje tylko jeden rachunek w określonej walucie i nie jest oznaczony jako domyślny, po kliknięciu opcji Tak program automatyczne oznacza go jako domyślny i zapisuje formularz kontrahenta. Wybór opcji Nie na komunikacie powoduje zamknięcie karty kontrahenta bez zapisania zmian dot. domyślnego rachunku bankowego.
    Na karcie kontrahenta na zakładce [Płatności] w tabeli Numery rachunków bankowych dodana została kolumna Waluta. Wyświetlana jest w niej waluta wybrana na formularzu rachunku bankowego. Kolumna jest domyślnie widoczna.
    Podczas konwersji z wcześniejszych wersji programu, na istniejących rachunkach bankowych kontrahentów ustawiana jest waluta systemowa (PLN). Użytkownik powinien zmienić walutę na inną, jeżeli określony rachunek bankowy jest prowadzony w innej walucie.
    Dla rachunków bankowych kontrahentów pobieranych z wykazu podatników VAT (tzw. biała lista), ustawiana jest waluta PLN.Informacje o walucie rachunku kontrahenta przenoszone są za pomocą pracy rozproszonej oraz podczas importu z innej bazy danych.Płatności dodawane ręcznie w preliminarzu

    Na formularzu płatności w preliminarzu po wskazaniu kontrahenta, w polu z numerem rachunku bankowego podpowiadany jest domyślny numer rachunku w walucie zgodnej z walutą dokumentu. Na rozwijalnej liście pokazywane są wszystkie rachunki bankowe kontrahenta, bez względu na ich walutę.

    W sytuacji, gdy płatność jest w walucie PLN a wybierany kontrahent ma przypisany wyłącznie domyślny rachunek walutowy, pole z numerem rachunku bankowego pozostawiane jest puste. Użytkownik może samodzielnie wskazać z rozwijalnej listy wybrany rachunek.

    W sytuacji, gdy płatność jest w walucie obcej a wybierany kontrahent ma przypisany wyłącznie domyślny rachunek w PLN, pole z numerem rachunku bankowego pozostawiane jest puste. Użytkownik może samodzielnie wskazać z rozwijalnej listy wybrany rachunek.

    Jeżeli na płatności zostanie zmieniona waluta dokumentu / waluta rozliczenia, numer rachunku bankowego wskazany na płatności nie jest aktualizowany. W takim przypadku Użytkownik może sam w razie potrzeby wskazać odpowiedni numer rachunku bankowego.

    Dostępna w preliminarzu płatności operacja seryjna Zmień podmiot z zaznaczoną opcją Zaktualizuj nr rachunku bankowego weryfikuje w jakiej walucie rozliczenia jest wprowadzona płatność i czy nowy podmiot ma dla tej waluty ustawiony domyślny numer rachunku bankowego. Jeżeli nowy podmiot ma domyślny rachunek bankowy w walucie zgodnej z waluta rozliczenia, ten numer rachunku jest podstawiany na zdarzeniu. Jeżeli kontrahent nie ma domyślnego rachunku w tej walucie, pole z numerem rachunku pozostawiane jest puste (nie jest podstawiany domyślny rachunek w PLN). W sytuacji, gdy dokument jest w walucie PLN a kontrahent ma przypisany wyłącznie domyślny rachunek walutowy, pole z numerem rachunku bankowego pozostawiane jest puste.

Zmiany

  1. Wysyłka deklaracji. Ułatwiono wysyłkę deklaracji z programu Comarch ERP Altum HR do systemu e‑Deklaracje. Ikona  służąca do wysłania deklaracji znajduje się na formularzu deklaracji, bezpośrednio pod przyciskiem  Zapisz. Ikona wysyłki staje się aktywna od razu po przeliczeniu deklaracji za pomocą ikony . Po kliknięciu ikony  następuje zablokowanie deklaracji i jej wysłanie. Po wysłaniu deklaracji ikona wysyłki zostaje zamieniona na ikonę odbioru UPO . Dzięki temu nie ma potrzeby blokowania deklaracji, jej zapisania i ponownego wejścia na formularz w celu wysłania do systemu e-Deklaracje.
  2. Menu Start. Zmieniono nazwę pierwszej zakładki w menu programu z System na Start. Dotychczas dostępne w menu System opcje Zmiana hasła, Ustawienia drukarki, Przygotuj logi do wysłania (Pobierz logi programu) oraz Otwórz folder z logami zostały przeniesione do menu Narzędzia.
  3. Informacje o firmie. Zmieniono sposób prezentacji danych oraz wygląd dotychczasowej sekcji Informacje bieżące, dostosowując ją do nowoczesnych standardów. Obecnie nowa sekcja Informacje o firmie stała się dashboardem Comarch ERP Altum HR zachęcającym do korzystania z przygotowanych analiz dotyczących różnych modułów.
    Informacje o firmie są prezentowane na oknie Informacje o firmie dostępnym w nowym menu Start. Po kliknięciu ikony  Informacje o firmie otwiera się okno Informacje o firmie podzielone na zakładki związane określonymi modułami.
    .Na górze okna znajduje się nazwa firmy której dotyczą informacje oraz data i godzina ostatniego zaczytania danych. Dane prezentowane są na dzień zgodny z ustawieniem daty bieżącej w programie (Narzędzia / Data bieżąca). Ikona służy do odświeżenia danych.Okno podzielone jest na zakładki:
    • Bieżące,
    • Kasa i bank,
    • Księgowość,
    • Płace i kadry.
  4. Dostęp do danej sekcji (raportu), podobnie jak to było w przypadku Informacji bieżących, zależny jest od modułów, na które zaloguje się operator oraz ustawień dostępu do informacji, określanych  na karcie danego operatora (Konfiguracja Programu/ Użytkowe/ Operatorzy) na zakładce [Informacje]. Zakres prezentowanych danych na poszczególnych zakładkach jest analogiczny jak miało to miejsce na oknie Informacje bieżące.

    Przy każdej z analiz dostępny jest przycisk Pokaż, po kliknięciu którego otwierane jest okno programu z odpowiednio odfiltrowanymi danymi.

    W związku z powyższymi zmianami, dostępna w menu Widok pozycja Pokaż Okno Informacji Bieżących została zmieniona na Pokaż informacje o firmie. Po jej zaznaczeniu okno Informacje o firmie jest automatycznie otwierane po zalogowaniu określonego operatora.

  5. Kategorie. Podczas dodawania nowej bazy danych, jeżeli w Kreatorze konfiguracji parametrów firmy nie zaznaczono opcji skopiowania kategorii z innej bazy danych, dodawane są wzorcowe kategorie, oparte na kategoriach z bazy DEMO.Dodatkowo na liście kategorii wprowadzono możliwość zaznaczania ich na liście, co ułatwia ich ewentualne seryjne usuwanie.
  6. Logowanie administratora. Podczas logowania do programu operatora będącego administratorem następuje weryfikacja czy stosowane są domyślne hasła dla loginów bazodanowych: sa oraz CDNOperator. Jeżeli okaże się, że takie standardowe hasła są stosowane, pojawia się ostrzeżenie o treści: Alert bezpieczeństwa! Obecnie korzystasz z domyślnych ustawień logowania do programu. Aby podnieść bezpieczeństwo systemu zapoznaj się z artykułem. z linkiem prowadzącym do artykułu pomocy opisującym jak podnieść bezpieczeństwo systemu:
    .
    https://pomoc.comarch.pl/altum/hr/pl/2024/index.php/dokumentacja/jak-zabezpieczyc-serwer-baz-danych/
    .
    .
  7. Login CDNMenedzer. Podczas konwersji bazy konfiguracyjnej z wcześniejszej wersji, jeżeli na serwerze baz danych nie ma bazy dla Pulpitu Menadżera, hasło loginu CDNMenedzer jest zmieniane na losowe a login wyłączany.
  8. Zmiana hasła loginu CDNMenadzer. W menu Narzędzia/ Serwer bazy danych dodana została nowa funkcja Zmiana hasła użytkownika ‘CDNMenadzer’. Funkcja jest dostępna wyłącznie dla operatora będącego administratorem.Funkcja zmiany hasła loginu CDNMenadzer wygląda analogicznie jak te służące do zmiany loginów CDNOperator i sa. Zawiera możliwość zalogowania na serwerze baz danych przy użyciu loginu NT lub autoryzacji na serwerze SQL za pomocą loginu użytkownika i hasła. Ze względów bezpieczeństwa nadawane hasło dla loginu CDNMenadzer musi spełniać określone warunki, które wskazane są na oknie.
  9. Zmiana hasła loginów sa i CDNOperator. Zmieniono wygląd okien służących do zmiany haseł loginów CDNOperator i sa. Nowe okna zawierają wskazówki dotyczące bezpieczeństwa nadawanego hasła.

Kasa/Bank

Zmiany

  1. Preliminarz płatności. Na liście Płatności dodano 2 filtry globalne: Należności i Zobowiązania.

Poprawiono

  1. Eksport płatności: Przelewy walutowe (xml). W niektórych przypadkach przy eksporcie płatności walutowych za pomocą formatu Przelewy walutowe (xml) do rachunku bankowego kontrahenta dodawany był prefix PL. Działanie poprawiono.
  2. Eksport płatności: Przelewy krajowe (xml). Eksportując do banku płatności za pomocą formatu Przelewy krajowe (xml) nadmiarowo usuwano prefix PL z rachunku bankowego kontrahenta. Działanie poprawiono.
  3. Webservice. Eksport płatności do Alior Bank, BNP Paribas, ING Bank Śląski, Bank PeKao SA – w przypadku, gdy rachunek bankowy kontrahenta nie zawierał prefixu, nadmiarowo wysyłano prefix PL. Działanie poprawiono.

Czy ten artykuł był pomocny?