Wspólne

Zmiany w obszarze Krajowego Systemu eFaktur

Od wersji 2022.5 funkcjonalność importu faktur z Krajowego Systemu e-faktur została rozbudowana o nową listę oraz możliwość generowania faktury VAT w rejestrze.

Import faktur

W menu głównym Zakup, w grupie Dokumenty, dodano nową listę Import KSeF, która umożliwia import faktur z Krajowego Systemu e-faktur.

Przycisk Import KSeF

Po wybraniu przycisku otwierany jest formularz z listą faktur zakupu zaimportowanych z KSeF, zawierającą takie kolumny jak:

  • data wystawienia i wpływu dokumentu
  • NIP i nazwa sprzedawcy
  • numer obcy
  • wartości faktury

Z, użytkownik ma możliwość ergonomicznie zarządzać procesem importu FZ z KSeF, przeglądać faktury, czy kontrolować ewentualną duplikację dokumentów.

Przyciski do importu faktur

Nad listą dostępne są przyciski:

  • Importuj
  • Importuj za okres – umożliwia zawężenie listy dokumentów do wybranego zakresu dat według daty przesłania lub przyjęcia faktury

Okno importu faktur za okres

Uwaga
Obsługa KSeF do dnia 31.03.2024 będzie dostępna bez konieczności posiadania licencji. Po tym okresie, wszystkie operacje związane z obsługą e-faktur będą wymagać posiadania licencji na lub Użytkownik będzie musiał mieć wykupiony odpowiedni pakiet dokumentów w OCR.

Uwaga
Operacje importu dokumentów są dostępne wyłącznie dla operatora należącego do grupy operatorów z nadanym uprawnieniem: Pobieranie faktur z KSeF.

Po imporcie faktur z KSeF pobrany zostaje plik w formacie XML, na podstawie którego użytkownik powinien utworzyć fakturę zakupu oraz podpiąć plik jako załącznik do istniejącego w systemie ERP dokumentu.

Generowanie faktur VAT

W systemie Comarch ERP Altum została udostępniona lista Faktury zakupu KSeF, która ułatwi zarządzanie procesem integracji z KSeF w tym zakresie. Z tego poziomu Użytkownik może zdecydować, czy dana faktura ma zostać zaimportowana jako faktura VAT bezpośrednio do rejestru zakupu VAT.

Ustawienia rejestru VAT

Na centrum typu Firma została dodana nowa zakładka KSeF, na której należy uzupełnić dedykowane pola:

  • Faktury generuj w rejestrze VAT – należy wskazać rejestr, do którego mają być generowane faktury VAT
  • Korekty generuj w rejestrze VAT – należy wskazać rejestr, do którego mają być generowane korekty

Zakładka KSeF na centrum typu Firma

Po zaznaczeniu w Konfiguracji -> Firma -> parametru Obsługa KSeF w powyższe pola pobierany jest rejestr ustawiony jako domyślny w danym centrum. Jeżeli rejestr VAT nie zostanie wskazany w konfiguracji użycie akcji do generowania faktury VAT nie będzie możliwe (przycisk Faktura VAT na liście Faktury zakupu KSeF będzie wyszarzony).

Uwaga
Podczas generowania faktury VAT można zmienić domyślnie ustawiony rejestr na inny, zgodny z ustawieniami na centrum dla dokumentu FZV i KFZV.

Import faktur z KSeF do rejestru VAT

W celu wygenerowania faktury zakupu VAT na liście Faktury zakupu KSeF w sekcji Generowanie został dodany przycisk Faktura VAT.

Przycisk Faktura VAT

Po wybraniu przycisku w zależności od danych znajdujących się w zaimportowanym dokumencie można utworzyć FZV i KFZV. Po wygenerowaniu faktury VAT zostaje otwarte odpowiednie okno FZV/KFZV, z poziomu którego należy zapisać wygenerowany dokument.

Uwaga
Po wygenerowaniu faktury VAT nie ma możliwości wygenerowania kolejnej faktury zakupu lub VAT z tego samego dokumentu.

Generowanie dokumentu faktury zakupu VAT

 

Wysyłanie wiadomości e-mail z informacją o wystawionej fakturze

Po wystawieniu faktury, a następnie przesłaniu jej do KSeF i otrzymaniu numeru KSeF udostępniona została możliwość poinformowania o tym Nabywcy za pomocą wiadomości e-mail. W tym celu, na karcie kontrahenta dodany został parametr Wysyłka maila o FS w KSeF.

Po skonfigurowaniu wysyłek mailowych w Comarch ERP Altum oraz zaznaczeniu parametru, w momencie odbioru UPO oraz nadaniu numeru KSeF, na wskazane konto mailowe kontrahenta automatycznie wysyłana jest wiadomość o wystawieniu faktury.

Parametr Wysyłka maila o FS w KSeF

Nowe kolumny związane z KSeF

W celu ułatwienia ergonomii pracy w obszarze KSeF dodane zostały kolumny:

  • Numer faktury, która prezentuje numer systemowy wygenerowanej FZ na zaimportowanych z KSeF
  • Status KSeF dostępny na liście FS, która prezentuje wartość z analogicznego pola dostępnego na formularzu faktury

 

 

 

 




Współpraca z aplikacjami

Zestawienie aplikacji, z którymi współpracuje Comarch ERP Altum 2022.5

Aplikacja Wersja Uwagi
Comarch POS 2022.5
Comarch mPOS 2022.5
Comarch e-Sklep 2022.3
Comarch B2B 2022.5
Comarch WMS

(Zarządzanie, Magazynier)

2022.5
Comarch Mobile

(Zarządzenie, Sprzedaż, Monitorowanie)

2022.0
Comarch DMS 2022.0
Comarch ERP Business Intelligence

(Księga raportów, Panel zarządzania, Konfigurator)

2022.1
Comarch BI Point 12.3
Comarch e-Sprawozdania 2022.0
Comarch ERP Altum HR 2022.7.1
Comarch Translator 2022.0
OCR Aktualna wersja



Logistyka

Zmiany związane z umożliwieniem obsługi dokumentów ZZ i PZ w Comarch POS

W związku z wprowadzeniem w najnowszej wersji Comarch POS obsługi dokumentów zamówień zakupu oraz przyjęć zewnętrznych, w Comarch ERP Altum wprowadzone zostały dedykowane parametry umożliwiające konfigurację pracy z tym obszarem.

Na formularzu centrum, na zakładce Stanowiska POS, dodana została sekcja Przyjęcia zewnętrzne, zawierająca parametry:

  • Dodawanie nowych elementów na PZ generowanych z ZZ (domyślnie zaznaczony)
  • Wymagany numer obcy na ręcznych PZ (domyślnie odznaczony)

Zakładka Stanowiska POS na formularzu centrum

Ustawienie parametrów można zmieniać w dowolnym momencie pracy z systemem. Podczas tworzenia nowego centrum podrzędnego, ich ustawienia pobierane są z centrum nadrzędnego.

W przypadku mPOSa na formularzu punktu sprzedaży, na zakładce Ogólne, dodana została nowa sekcja Dokumenty, z parametrami:

  • Wyświetlanie ceny zakupu na PZ
  • Wyświetlanie przycisku Przyjmij wszystko na PZ

Parametry są domyślnie odznaczone, z możliwością edycji w dowolnym momencie pracy z systemem.

Synchronizacja ZZ

Na nagłówku formularza zamówienia zakupu dodany został parametr Realizuj w POS, widoczny wyłącznie wtedy, gdy wskazany na nagłówku magazyn jest w tym centrum oznaczony jako magazyn POS. Parametr jest domyślnie odznaczony z możliwością jego edycji na zamówieniach zakupu w stanie zainicjowanym oraz niepotwierdzonym.

Parametr Realizuj w POS na nagłówku ZZ

W przypadku zaznaczenia parametru, a następnie zmiany magazynu wybranego na nagłówku dokumentu na:

  • inny magazyn będący magazynem POS– parametr pozostaje zaznaczony
  • magazyn nie będącym magazynem POS lub magazyn WMS – parametr zostaje automatycznie odznaczony i ukryty w interfejsie

Dodatkowo, aby dokument ZZ mógł zostać zrealizowany w POSie musi być wystawiony z:

  • rodzajem transakcji: krajowa
  • kierunkiem VAT: od netto
  • odznaczonym parametrem: odwrotne obciążenie

Zaznaczenie parametru Realizuj w POS na ZZ powoduje, że po stronie Comarch ERP Altum blokowane jest:

  • generowanie dokumentów FZ/PZ
  • otworzenie takiego zamówienia
  • wyłączanie pozycji z realizacji
  • dodawanie/usuwanie nowych pozycji na dokumencie
  • modyfikacja ilości
  • zmiana wartości cech

 

Po zatwierdzeniu zamówienia blokowana jest również możliwość odznaczenia parametru. Zamówienia zatwierdzone i w realizacji z zaznaczonym parametrem są synchronizowane do Comarch POS do centrum POS, do którego przypisany został magazyn wybrany na nagłówku dokumentu.

Zamówienia z zaznaczonym parametrem Realizuj w POSsą widoczne na liście w centrach do których dołączony jest magazyn wybrany na ich nagłówku.

W Comarch ERP Altum istnieje możliwość anulowania ZZ z zaznaczonym parametrem Realizacja w POS W przypadku, gdy taka operacja będzie mieć miejsce w trybie offline, wygenerowane dokumenty na stanowisku POS będą synchronizowane jako ręczne PZ.

Synchronizacja PZ

W wersji 2022.5 udostępniona została synchronizacja dokumentów przyjęć zewnętrznych które zostały wystawione w Comarch POS.

Parametryzowanie trybu weryfikacji podczas generowania dokumentów w POS

Na formularzu centrum, na zakładce Stanowiska POS, dodana została sekcja Tryb weryfikacji dokumentów, która ma na celu zlikwidowanie możliwości wygenerowania na przykład dwóch faktur do jednego paragonu.

Tryb weryfikacji dokumentów na zakładce Stanowiska POS

W sekcji prezentowane są poniższe parametry:

  • Generowanie faktury do paragonu z wartościami:
    • Offline – brak dodatkowej kontroli (ustawienie domyślne)
    • Online gdy możliwe – włączenie kontroli online, jeżeli jest to możliwe
    • Zawsze online – włączenie obowiązkowej kontroli online z blokadą operacji w trybie pracy offline
  • Generowanie korekty do dokumentu sprzedaży, z wartościami:
    • Offline – brak dodatkowej kontroli (ustawienie domyślne)
    • Online gdy możliwe – włączenie kontroli online jeżeli jest to możliwe
    • Zawsze online – włączenie obowiązkowej kontroli online z blokadą operacji w trybie pracy offline

 

 

 

 

 

 

 




Współpraca z e-Commerce

Atrybuty techniczne

W odpowiedzi na oczekiwania Klientów, zostało umożliwione włączanie lub wyłączanie konfiguracji widoczności atrybutów na poszczególnych centrach typu e-commerce.

Do oznaczania atrybutów został wykorzystany istniejący parametr Podgląd znajdujący się w sekcji związanej z e-Sklepem. Na nowo wykreowanych bazach danych parametr ten jest domyślnie odznaczony. Parametr możemy zaznaczyć niezależnie od tego, czy atrybut został już użyty na obiekcie, czy nie.

Oznaczenie atrybutu jako Techniczny za pomocą parametru Podgląd

W przypadku:

  • odznaczenia parametru – atrybuty nie są wysyłane do e-Sklepu
  • zaznaczenia parametru – zachodzi zmiana sposobu prezentacji atrybutów na liście obiektów na wzór prezentacji dla atrybutów Wielofirmowych oraz wysłanie atrybutu do e-Sklepu.

Zostały wprowadzone również zmiany na formularzu Lista atrybutów -> Lista obiektów dla obiektów o nazwie Artykuł oraz Grupa artykułów. Warunki dla atrybutu z zaznaczonym parametrem Podgląd to:

  • W oknie Struktura firmy wyświetlane są tylko centra typu e-commerce oraz firma nadrzędna, w której takie centra zostały utworzone
  • Dodana została kolumna Atrybut techniczny, która jest widoczna i dostępna do edycji tylko dla centrów typu e-commerce. Dla firm nadrzędnych kolumna Atrybut techniczny jest nieaktywna. W przypadku:
    • zaznaczenia parametru i zapisania zmian – występuje wysyłanie parametru do e-Sklepu
    • odznaczenia parametru i zapisania zmian – występuje zatrzymanie wysyłania parametru do e-Sklepu

Dodatkowo podczas zapisywania zmian na liście obiektów wyświetlony zostanie stosowny komunikat. W przypadku:

  • zaznaczenia parametru – „W celu zastosowania zmian w e-Sklepie należy wykonać synchronizację artykułów
  • odznaczenia parametru – „W celu zastosowania zmian w e-Sklepie należy wykonać pełną synchronizację

    Formularz dla atrybutu technicznego na liście obiektów

Wysyłanie gotowych zestawów do e-Sklepu

Zostało umożliwione przesyłanie gotowych zestawów z Altum do e-Sklepu, tworzonych na podstawie zdefiniowanych w systemie Comarch ERP Altum rabatów pakietowych.

Na formularzu centrum typu e-Commerce na zakładce Synchronizacja został dodany nowy parametr Eksportuj zestawy odpowiadający za włączanie funkcjonalności synchronizacji utworzonych zestawów dla e-sklepu.

Zakładka Synchronizacja w konfiguracji centrum e-Sklepu

Na szczegółach rabatu (Sprzedaż -> Rabaty -> Szczegóły rabatu -> zakładka Artykuły) w sekcji Artykuły dodatkowe/Gratisy została dodana nowa kolumna LP która odpowiada za kolejność elementów (artykułów) wyświetlanych w zestawie oraz strzałki góra/dół umożliwiające zmianę kolejności artykułów/grup artykułów znajdujących się na liście.

Dodatkowo został dodany parametr Zestaw dla e-sklep decydujący o tym, czy na podstawie danego rabatu ma być tworzony i wysyłany zestaw dla e-sklepu oraz parametr Zezwalaj na edycję i częściową realizację zestawu, który określa, czy można modyfikować elementy zestawu oraz czy można zrealizować sprzedaż w przypadku braku wystarczających zasobów.

Formularz Szczegóły rabatu

Na liście rabatów (Sprzedaż -> Rabaty) została dodana nowa kolumna Zestaw dla e-sklep prezentująca, czy na formularzu Szczegóły rabatu aktywowano opcję Zestaw dla e-sklep dla danego rabatu.

Parametr Zestaw dla e-sklep na liście rabatów




Comarch ERP Auto Update

Zarządzanie kopiami zapasowymi bazy danych Comarch ERP Auto Update

W nowej wersji, na widoku konfiguracji w sekcji Konfiguracja Auto Update zostały dodane dwa parametry odpowiadające za tworzenie kopii zapasowych bazy Comarch ERP Auto Update.

Parametry w sekcji Konfiguracja Auto Update

Za ich pomocą możliwe jest określenie częstotliwości tworzenia kopii zapasowych oraz ich usuwania. Wartości domyślnie ustawione na 0 oznaczają, że funkcje te są wyłączone.

 

Ikony statusów agentów podrzędnych w strukturze agentów

Na widokach struktury agentów oraz instalacji zdalnych na agencie nadrzędnym zmodyfikowane zostały ikony informujące o statusie danego agenta podrzędnego.

Widok struktury agentów

Kolumna może teraz przyjmować następujące stany:

  • czerwony – agent podrzędny nigdy nie był online
  • żółty – agent nadrzędny był kiedyś online (obok ikony znajduje się oznaczenie czasu, od którego nie ma obecnie połączenia z danym agentem)
  • zielony – online