Wspólne

Kody QR dla faktur KSeF online

Przepisy wykonawcze wprowadzają definicję kodu weryfikującego jako unikalnego kodu graficznego QR, który umożliwia nabywcy potwierdzenie autentyczności faktury w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). Kod ten pozwala na zweryfikowanie, czy dana faktura została faktycznie zarejestrowana w KSeF przez jej wystawcę. Link weryfikacyjny posłuży do weryfikacji faktury wystawionej w KSeF w przypadku gdy Kod QR generowany na wydruku jest z różnych przyczyn nieczytelny.

Zasady generowania kodu weryfikującego, w tym jego unikalność oraz sposób powiązania z e-fakturą, są określane przez przepisy. Wygenerowany kod QR, umieszczany na e-fakturze wystawionej w KSeF, zapewnia spójność dokumentu z danymi przesłanymi do systemu oraz zgodność z wymaganiami podatkowymi. Faktura wystawiona w trybie pracy KSeF online zostanie oznaczona kodem weryfikującym w postaci  dwuwymiarowego, kwadratowego kodu graficznego QR zgodnego z normą ISO/IEC 18004:2015 wraz z podaniem numeru identyfikującego te faktury w Krajowym Systemie e-Faktur.

Zmiany w słownikach uniwersalnych

W słowniku uniwersalnym Typy załączników została dodana nowa wartość systemowa o poniższych parametrach:

  • Wartość: QR KSeF
  • Opis: Obraz png (*.png)|*.png
  • Aktywny: tak
  • Domyślny: nie
  • Kompresja: nie
  • Miejsce zapisu: w folderze załączników lub w bazie (jeżeli nie wskazano miejsca zapisu w folderze załączników)
  • Rozmiar: bez ograniczeń

Zmiany w konfiguracji systemu

Na zakładce Komputer w menu System -> Konfiguracja została dodana nowa sekcja Załączniki KSeF.

Nowa seksja Załączniki KSeF

W sekcji wyróżniono pola:

  • Folder załączników typu Plik KSeF – należy wskazać lokalizację, do której będą zapisywane załączniki typu Plik KSeF
  • Folder załączników QR KSeF – należy wskazać lokalizację, do której będą zapisywane załączniki typu QR KSeF

Generowanie kodu QR

Aby wygenerować kod QR do dokumentu, niezbędne jest, aby dokument posiadał Numer KSeF.
W momencie pobierania UPO nadawany jest Numer KSeF oraz generowany kod QR. Jeśli z jakiegoś powodu kod QF nie zostanie wygenerowany to został dodany nowy przycisk [Generuj kod QR] za pomocą którego można taki kod wygenerować.

Generowanie kodu QR jest wywoływane podczas wydruku dokumentu oraz wysyłki mailem.

Wygenerowany kod QR dodawany jest na dokumencie na zakładce Załączniki o typie QR KSeF.

Nowy przycisk [Generuj kod QR]

Kod QR KSeF  – nowy typ załącznika

Kod QR w postaci pliku może być dodany:

  • z pozycji dokumentu w zakładce Załączniki używając przycisk [Dodaj]
  • z pozycji dokumentu w zakładce Załączniki używając przycisk [Wczytaj z pliku]
  • z Listy załączników (Konfiguracja/Ogólne/Załączniki) wybierając:
    • [Dodaj], a następnie [Wczytaj z pliku]
    • [Dodaj] w sekcji Operacje seryjne, wskazać miejsce: Do bazy danych, Do folderu załączników.

Kod QR w postaci pliku może być przeniesiony lub kopiowany (Konfiguracja/Załączniki/Lista załączników/ Operacje seryjne):

  • z bazy danych do folderu załączników
  • z folderu załączników do bazy danych

Zmiany na wydrukach w Altum

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nakłada na podatników obowiązek umieszczania kodu QR na wydruku faktury, w przypadku jej udostępniania poza systemem KSeF. Kod QR umożliwia natychmiastową weryfikację zgodności danych faktury z informacjami zapisanymi w KSeF. Proces weryfikacji odbywa się za pomocą urządzenia mobilnego, które po zeskanowaniu kodu QR odczytuje zaszyfrowane informacje i wyświetla dane identyfikujące fakturę wraz z informacją o zgodności z oryginalnym zapisem w systemie KSeF.

W tym celu dodano kod QF oraz link weryfikacyjny do poniższych, standardowych wydruków:

  • Faktura sprzedaży końcowa
  • Faktura sprzedaży
  • Faktura zaliczkowa sprzedaży
  • Faktura sprzedaży – korekta (ilościowa i wartościowa)
  • Faktura sprzedaży – korekta stawki VAT
  • Korekta faktury zaliczkowej sprzedaży

Podgląd wydruku Faktura sprzedaży z kodem QR

Nowe wydruki dla faktur ustrukturyzowanych KSeF

W celu stworzenia nowego wydruku dodano nowy typ formatu dla wydruków – xml KSeF. Jest on dostępny, gdy włączona jest obsługa KSeF na Firmie.

Nowy typ formatu dla wydruków

Do standardu dodano nowe wydruki:

  • Faktura ustrukturyzowana KSeF – wydruk dla dokumentów FS
  • Faktura zaliczkowa KSeF – wydruk dla dokumentów FSL
  • Faktura korygująca KSeF – wydruk dla dokumentów KIFS, KWFS, KVFS oraz korekty ręcznej

Wydruk jest możliwy, gdy włączona jest obsługa KSeF oraz pobrano UPO do dokumentu.

Faktura ustrukturyzowana z kodem QR i linkiem weryfikacyjnym

Korekty ręczne KSeF

Wprowadzona została możliwość wysyłki do KSeF korekt ręcznych do faktur sprzedaży. Funkcjonalność obejmuje następujące typy dokumentów:

  • KIFS – ręczna korekta ilościowa faktury sprzedaży
  • KWFS – ręczna korekta wartościowa faktury sprzedaży
  • KVFS – ręczna korekta stawki VAT faktury sprzedaży

Nowe kontrolki na korektach ręcznych faktury sprzedaży

Na formularzu korekty faktury sprzedaży, na zakładce Dokumenty skojarzone w sekcji Dokument korygowany dodano kontrolki:

  • Numer obcy – numer obcy dokumentu korygowanego, wysyłany do KSeF, gdy na formularzu firmy, zakładka KSeF w sekcji Eksport dokumentów wybrany jest numer dokumentu Obcy
  • Numer KSeF – numer KSeF dokumentu korygowanego

Nowe kontrolki na korektach ręcznych

Uwaga
Parametr Automatycznie prześlij do KSeF znajdujący się na definicjach dokumentów KWFS, KIFS oraz KVFS dotyczy również korekt ręcznych

Nowy widok na liście Faktury zakupu KSeF

Na liście Faktury zakupu KSeF dostępnej z poziomu Zakup -> Import KSeF został zmodyfikowany widok. Po kliknięciu na dowolną pozycję na liście otworzy się podgląd faktury, który można w dowolnym momencie ukryć za pomocą strzałki umieszczonej w polu podglądu faktury. Wybór innej pozycji na liście faktur skutkować będzie odświeżeniem podglądu na związany z wybraną pozycją na liście.

Nowy widok listy Faktury zakupu KSeF

Weryfikacja zgodności kwot na generowanych dokumentach

W momencie wywołania funkcji Zapisz/Zatwierdź/Zatwierdź i zaksięguj dla generowanych dokumentów FZ oraz korekt dodano mechanizm weryfikacji zgodności kwot pomiędzy dokumentem źródłowym a generowanym. W przypadku wykrycia rozbieżności system wyświetli komunikat o niezgodności kwot oraz zapytanie, czy kontynuować operację mimo wykrytej różnicy.

Obsługa List

Dodano możliwość wyboru sposobu uruchamiania list. W tym celu z poziomu System/Konfiguracja/Ogólne dodano nową sekcję Ustawienia list, w ramach której dla poszczególnych list użytkownik ma możliwość wskazania parametrów:

  • Pusta przy wejściu
  • Pusta po zatwierdzeniu
  • Wyszukiwanie przy użyciu Tab/Enter

Obsługa została wprowadzona dla następujących list:

  • Lista artykułów
  • Lista faktur sprzedaży
  • Lista paragonów
  • Lista zamówień wewnętrznych
  • Lista zamówień zakupu
  • Lista faktur zakupu
  • Lista zamówień sprzedaży
  • Lista operacji k/b
  • Zestawienie sprzedaży detalicznej
  • Lista ofert sprzedaży
  • Lista dokumentów MM-
  • Lista dokumentów MM+
  • Lista ofert zakupu
  • Lista należności
  • Lista zobowiązań
  • Lista kontrahentów

Sekcja Ustawienia list w konfiguracji systemu

Uwaga
Ustawienia parametrów są globalne dla całego systemu tj. dotyczą wszystkich operatorów.

Szyfrowanie połączenia z bazą danych SQL

W celu podniesienia poziomu bezpieczeństwa wprowadzono szyfrowanie komunikacji z serwerem SQL. W związku z tym dodano nowe kolumny w Menadżerze baz:

  • Szyfruj komunikację z serwerem SQL
  • Ufaj certyfikatowi serwera SQL

Uwaga
Parametry możliwe do ustawienia dla każdej z baz Altum osobno oraz możliwe do zaznaczenia i odznaczenia w dowolnej chwili. Parametry dostępne są na liście baz oraz na formularzu dodawania bazy.

Dodatkowo, parametry zostały dodane w aplikacji NewAltumConfigurator oraz Comarch ERP Altum BPM.

Nowe parametry w aplikacji NewAltumConfigurator




Księgowość

Plik JPK_KR_PD

Od 1 stycznia 2026 roku podatnicy CIT zostaną objęci nowym obowiązkiem raportowym, tzw. JPK CIT, który nakłada wymóg przesyłania dwóch jednolitych plików kontrolnych:

  • JPK_KR_PD – księgi rachunkowe i rozliczenie podatku dochodowego,
  • JPK_ST_KR – środki trwałe i wartości niematerialne i prawne.

W systemie Comarch ERP Altum wprowadzone  zostały zmiany związane z nową strukturą pliku JPK_KR_PD.

Nowy słownik uniwersalny

Z poziomu Konfiguracja/Słowniki uniwersalne dodana została nowa grupa słownikowa  JPK_KR_PD a w jej ramach słowniki (domyślnie aktywne):

  • Typy ZOiS – typy zestawień obrotów i sald w zależności od rodzaju prowadzonej działalności, domyślnie zaznaczony jest typ: ZOiS7 Zestawienie obrotów i sald dla jednostek pozostałych z możliwością zmiany
  • Znaczniki dla RPD – predefiniowana lista znaczników dotyczących oznaczenia kont dla podatku dochodowego
  • Znaczniki dla typu ZOiS1 – predefiniowana lista znaczników dotyczących ZOiS dla banków
  • Znaczniki dla typu ZOiS2 – predefiniowana lista znaczników dotyczących ZOiS dla ubezpieczycieli i zakładów reasekuracji
  • Znaczniki dla typu ZOiS3 – predefiniowana lista znaczników dotyczących ZOiS dla organizacji pożytku publicznego i wolontariatu
  • Znaczniki dla typu ZOiS4 – predefiniowana lista znaczników dotyczących ZOiS dla funduszy inwestycyjnych
  • Znaczniki dla typu ZOiS5 – predefiniowana lista znaczników dotyczących ZOiS dla domów maklerskich
  • Znaczniki dla typu ZOiS6 – predefiniowana lista znaczników dotyczących ZOiS dla SKOK
  • Znaczniki dla typu ZOiS7 – predefiniowana lista znaczników dotyczących ZOiS dla jednostek pozostałych
  • Znaczniki dla typu ZOiS8 – wartości znaczników mogą zostać zdefiniowane przez operatora

Słowniki uniwersalne w grupie JPK_KR_PD

Wartości znaczników mogą zostać uzupełnione podczas importu planu kont z odpowiednio skonfigurowanego pliku. Import znaczników jest możliwy wyłącznie dla typów ZOiS1-ZOiS7.

Nowe pola na formularzu okresu obrachunkowego

Na formularzu okresu obrachunkowego (Konfiguracja/Księgowość/Okresy obrachunkowe) w sekcji Podstawowe dla okresów obrachunkowych z datą rozpoczęcia po 31.12.2024 zostały wprowadzone nowe parametry:

  • Rok podatkowy – parametr opcjonalny, służy do wskazania daty otwarcia i zamknięcia roku podatkowego jeżeli są one różne od dat roku obrotowego. Domyślnie daty te są uzupełniane zgodnie z datami okresu obrotowego.
  • Typ ZOiS – należy wybrać typ od ZOiS1 do ZOiS8 w zależności od rodzaju prowadzonej działalności. Dla pierwszego okresu obrachunkowego ustawiany jest typ ZOiS wskazany jako domyślny w słownikach uniwersalnych, z możliwością zmiany. Dla kolejnych okresów obrachunkowych typ ZOiS pobierany jest na podstawie poprzedniego okresu. Ustawienie ma wpływ na listę znaczników kont, jaka jest wyświetlana na formularzu konta księgowego w sekcji Znaczniki. Zmiana typu jest możliwa do momentu przypisania znaczników na planie kont.

Formularz okresu obrachunkowego

Znaczniki kont

Zgodnie z nowymi przepisami dla każdego typu ZOiS i konta księgowego należy przesyłać do pliku JPK znaczniki:

  • S_12_1 – znacznik obowiązkowy, wynikający z rozporządzenia w sprawie dodatkowego zakresu danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe; lista znaczników uzależniona jest od wyboru typu ZOiS. Znacznik dotyczy przyporządkowania konta do zestawienia księgowego (bilansu i rachunku zysków i strat).
  • S_12_2 – znacznik nieobowiązkowy, wynikający z rozporządzenia w sprawie dodatkowego zakresu danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe. Znacznik dotyczy przyporządkowania konta do zestawienia księgowego (bilansu i rachunku zysków i strat).
  • S_12_3 – znacznik nieobowiązkowy, wynikający z rozporządzenia w sprawie dodatkowego zakresu danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe (PD); lista znaczników wspólna dla wszystkich ZOiS. Znacznik służy do wyliczenia zestawienia dotyczącego podatku dochodowego.

Każde konto przesyłane do pliku JPK_KR_PD (konta najniższego poziomu, na których są wprowadzone zapisy księgowe, w tym również konta pozabilansowe) powinno posiadać odpowiedni znacznik.

Przypisanie znaczników

Przypisania znaczników do konta księgowego można dokonać na formularzu konta księgowego na nowej zakładce JPK_KR_PD. Znacznik przypisany do konta syntetycznego jest automatycznie przenoszony na wszystkie konta analityczne. Znaczniki są także kopiowane podczas przenoszenia planu kont do następnego okresu obrachunkowego.

Zakładka JPK_KR_PD ze znacznikami na koncie księgowym

Wprowadzona została także możliwość importu/eksportu planu kont wraz z przypisanymi znacznikami.

Seryjne zmiany znaczników

Wprowadzona została także możliwość seryjnych zmian znaczników na kontach księgowych. W tym celu z poziomu Księgowość/Plan kont należy wybrać przycisk [Znacznik JPK_KR_PD] z grupy przycisków Zmiany seryjne, a następnie wskazać odpowiednie parametry zmiany seryjnej oraz znaczniki. Aby możliwe było wykonanie takiej operacji, operator musi należeć do grupy posiadającej uprawnienie Zmiany seryjne na kontach – znaczniki JPK_KR_PD z zakładki Inne uprawnienia.

Formularz seryjnej zmiany znaczników na kontach księgowych

Nowe kolumny w planie kont

W planie kont dodane zostały nowe kolumny:

  • S_12_1
  • S_12_2 (domyślnie ukryta)
  • S_12_3 (domyślnie ukryta)

zawierające informacje o wprowadzonych na koncie znacznikach. Po najechaniu kursorem na symbol znacznika wyświetlany jest jego opis.

Generowanie i eksport pliku JPK_KR_PD

Wprowadzona została możliwość generowania i eksportu na strony Ministerstwa Finansów pliku JPK_KR_PD. Plik można utworzyć z poziomu Główne/JPK.

W panelu bocznym pliku istnieje możliwość  wskazania parametrów ogólnych, względem których pobierane są dane podczas przeliczania pliku np. wskazania firmy, dla której mają być pobierane dane, zakresu dat, dla którego plik ma być generowany oraz kodu urzędu. Wprowadzone zostały również parametry charakterystyczne dla danego pliku:

  • Podatnik korzysta z:
    • CIT estoński – domyślnie odznaczony, z możliwością zmiany przez użytkownika
    • Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej – parametr jest automatycznie zaznaczony jeżeli na formularzu okresu obrachunkowego został wybrany typ ZOiS8
  • Typ ZOiS – wartość parametru przenoszona jest z formularza okresu obrachunkowego i nie podlega edycji
  • Uwzględniaj zapisy w buforze – domyślnie odznaczony z możliwością zmiany
  • Uwzględniaj zapisy na kontach pozabilansowych – domyślnie odznaczony z możliwością zmiany

Uwaga
Plik JPK_KR_PD może zostać zaakceptowany jeżeli znajdują się w nim wyłącznie zapisy zatwierdzone.

Formularz pliku JPK_KR_PD

Panel główny pliku JPK_KR_PD składa się z zakładek:

  • Nagłówek – po przeliczeniu pliku na zakładce wyświetlane są podstawowe informacje zgodnie z ustawieniami parametrów w panelu bocznym. Prezentowany jest także cel złożenia (1- plik pierwotny, 2- korekta) oraz zakres dat za jaki składany jest plik.

Informacje dotyczące danych podatnika oraz urzędu skarbowego pobierane są z formularza Firmy z zakładki Deklaracje.

  • Kontrahent – po przeliczeniu pliku na zakładce wyświetlane są informacje o kontrahentach (kod kontrahenta, prefiks NIP oraz NIP), którzy znajdują się na dokumentach Polecenie księgowania zaksięgowanych w okresie, za który generowany jest plik JPK
  • Zestawienie obrotów i sald –  na zakładce prezentowane są pozycje pochodzące z zestawienia obrotów i sald, które składają się na plik JPK_KR_PD

Zakładka Zestawienie obrotów i sald pliku JPK_KR_PD

Uwaga
W przypadku generowania pliku JPK_KR_PD wymagane jest uzupełnienie znacznika S_12_1 na wszystkich kontach najniższego poziomu na których są prowadzone zapisy księgowe.

  • Dziennik – na zakładce prezentowane są zapisy księgowe (Księgowość/Dziennik) oraz dekrety wchodzące w skład tych zapisów (Księgowość/Konto)

Zakładka Dziennik pliku JPK_KR_PD

Uwaga
W przypadku generowania pliku JPK_KR_PD wymagane jest uzupełnienie pola Opis na zapisach księgowych oraz na dekretach wchodzących w skład tych zapisów. Pole Opis na dekrecie można uzupełnić do momentu zatwierdzenia zapisu księgowego.

  • Sumy kontrolne –  prezentuje ogólne informacje dotyczące ksiąg rachunkowych.

Zakładka Sumy kontrolne pliku JPK_KR_PD

  • RPD – zawiera pozycje dotyczące rozliczenia podatkowego. Wartości na tej zakładce nie są wyliczane automatycznie. Użytkownik ma możliwość ręcznego wprowadzenia wartości wyłącznie, jeżeli w zakresie dat za który generowany jest dany plik zawarty jest ostatni dzień okresu obrachunkowego.

Zakładka RPD pliku JPK_KR_PD

  • Atrybuty – zawiera listę atrybutów przypisanych do obiektu wraz z ich wartością
  • Załączniki –  umożliwia dodanie do pliku JPK załącznika
  • Historia zmian –  umożliwia przegląd operacji wykonanych w pliku przez użytkowników

Nowe kolumny na Zestawieniu Obrotów i Sald

Na zestawieniu obrotów i sald zostały dodane kolumny: S_12_1, S_12_2, S_12_3 (domyślnie ukryte) zawierające opis znaczników kont użytych do JPK_KR_PD.

Zmiany na dokumencie Polecenie Księgowania

Na dokumencie Polecenie księgowania zostało dodane pole Numer KSeF oraz wprowadzono pobieranie numeru KSeF z dokumentu źródłowego, bez możliwości edycji. Oznacza to, że po zaksięgowaniu faktury/faktury VAT z uzupełnionym numerem KSeF, numer ten zostaje przeniesiony na jej zapis księgowy. Dla dokumentów PK wprowadzonych ręcznie pole Numer KSeF jest aktywne do czasu zatwierdzenia PK.

Numer KSeF na dokumencie PK




Współpraca z Comarch POS

Zaokrąglenia płatności na rynku belgijskim

Uwaga
Funkcjonalność jest dedykowana na rynek belgijski – można z niej skorzystać, jeżeli w firmie, do której użytkownik jest zalogowany wykorzystuje się dedykowane stawki VAT (tzn.  jeżeli na formularzu firmy w polu Grupa stawek VAT wskazano wartość BE).

Od 2019 roku kwoty płatności gotówkowych za sprzedaż towarów i usług w Belgii należy zaokrąglać do  5 eurocentów (0,05 EUR) i jego wielokrotności. Monety 1 i 2 eurocenty nadal są prawnym środkiem płatniczym, jednakże są coraz rzadziej używane.

W celu dostosowania do powyższych przepisów w aplikacji Comarch POS wprowadzone zostały zaokrąglenia płatności gotówkowych w EUR dla następujących typów dokumentów:

  • Paragon
  • Faktura sprzedaży
  • Zaliczkowa faktura sprzedaży
  • Korekta paragonu
  • Korekta faktury sprzedaży
  • Korekta faktury sprzedaży zaliczkowej

 

Funkcjonalność jest oparta o parametr Zaokrąglenie płatności gotówkowej dostępny na definicji centrum typu Firma na zakładce Stanowiska POS. Parametr przyjmuje automatycznie wartość BE jeżeli na formularzu Firmy ustawiona jest belgijska grupa stawek VAT.

Kwota zaokrąglenia

Na nagłówku dokumentów sprzedażowych w głównej sekcji wyświetlana jest nowa wartość Zaokrąglenie.

Przykład
Płatność za dokument handlowy wynosi 319,33 EUR. Po wybraniu formy płatności Gotówka system automatycznie zaokrągla wartość dokumentu do kwoty 319,35 EUR. Na nagłówku dokumentu, w polu Zaokrąglenie prezentowana jest kwota -0,02EUR.

POS Agent offline – obsługa braków

Została wprowadzona obsługa braków podczas pracy Offline, czyli podczas niedostępności usługi POS Agent. Dla dokumentów utworzonych na stanowisku Comarch POS, w przypadku braku wystarczającej ilości zasobów w systemie Comarch ERP Altum, będzie tworzony brak, dzięki czemu dokumenty będą prawidłowo synchronizowane do systemu ERP. W celu włączenia obsługi braków należy  w systemie Comarch ERP Altum zaznaczyć parametry:

  • POS Agent – Obsługa trybu Offline dostępny z poziomu System/Konfiguracja/POS
  • Sprzedaż z brakami dostępny na definicji centrum POS

Obsługa transakcji eksportowych na POS

Zgodnie z ustawą o VAT, w Comarch POS wprowadzona została obsługa sprzedaży eksportowej
i wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów dla następujących typów dokumentów:

  • Faktura sprzedaży
  • Korekta ilościowa faktury sprzedaży (w tym korekty ręczne)
  • Faktura zaliczkowa sprzedaży
  • Korekta faktury zaliczkowej sprzedaży
  • Zamówienie sprzedaży
  • Oferta sprzedaży
  • Wydanie zewnętrzne (SOR)

W związku z obsługą nowej funkcjonalności w systemie Altum wprowadzone zostały następujące zmiany:

  • synchronizacja stawek VAT dla dokumentów eksportowych z Altum (Konfiguracja/Stawki VAT) do POS.
  • na dokumencie wydania zewnętrznego wygenerowanego w Altum dla faktury sprzedaży wystawionej w POS wartość pola Typ Transakcji  jest pobierana z wartości wskazanej na fakturze i nie podlega edycji
  • podczas konwersji korekty ręcznej faktury z POS na korektę ilościową w Altum wykonywana jest dodatkowa kontrola wartości pola Typ transakcji. Jeżeli wartość pola Typ transakcji na korekcie jest inna niż na fakturze źródłowej, to dokumenty nie są łączone, a korekta zostaje zapisana jako korekta ręczna.

Tryb dodawania artykułów do raportu inwentaryzacji

Na definicji firmy oraz centrum na zakładce Stanowiska POS w sekcji Inwentaryzacja dodano nowy parametr Tryb dodawania artykułów do raportu z wartościami:

  • Standardowy – po zeskanowaniu/dodaniu artykułu w POS artykuł dodaje się z ilością 0 na raport
  • Tryb skanowania – po zeskanowaniu/dodaniu artykułu w POS artykuł dodaje się z ilością +1 na raport

Synchronizacja kodu wagowego o typie Inny

Umożliwiono synchronizację kodu wagowego o typie Inny i prawidłowej strukturze tj. z kropką pomiędzy wagą całkowitą i dziesiętną. W tym celu z poziomu Konfiguracjaà Handel/Magazyn à Kody wagowe  na formularzu kodu wagowego o typie Inny dodano parametr Synchronizuj do POS (domyślnie odznaczony).

Wylogowanie operatora blokującego POS, jeśli od zablokowania upłynęło (min)(10+)

Na definicji firmy/centrum na zakładce Stanowiska POS w sekcji Bezpieczeństwo dodano parametr odpowiedzialny za wylogowanie operatora z POS, jeżeli od zablokowania stacji upłynęła określona ilość minut. Minimalna wartość jaką można wprowadzić to 10 minut, natomiast maksymalna to 1440 minut (24 godziny).

Parametr odpowiadający za wylogowanie operatora po określonym czasie

Pozostałe zmiany

  • Na definicji firmy/centrum na zakładce Stanowiska POS dodano parametr blokujący możliwość wystawiania faktur sprzedaży bez uzupełnionego numeru NIP w POS (domyślnie wyłączony)
  • Na definicji firmy/centrum na zakładce Stanowiska POS dodano parametr determinujący weryfikację statusu VAT kontrahenta biznesowego (domyślnie wyłączony)



Współpraca z e-Commerce

Protokół synchronizacji Comarch e-Sklep w wersji 17

Wersja 2025.0 Comarch ERP Altum, poprzez dostosowanie mechanizmu synchronizacji do wymagań protokołu 17, zapewnia kompatybilność z najnowszą wersją Comarch e-Sklep. W zależności od posiadanej wersji Comarch e-Sklep na zakładce Synchronizacja należy wskazać:

  • 2020.4 – wtedy użyty zostanie protokół w wersji 12
  • 2021.0 – wtedy użyty zostanie protokół w wersji 16
  • 2024.3 – wtedy użyty zostanie protokół w wersji 17

Protokół wprowadza usprawnienia takie jak:

  • Synchronizacja nowych źródeł pochodzenia Kontrahenta
  • Synchronizacja nowych źródeł pochodzenia dokumentu ZS
  • Synchronizacja formy płatności oraz liczby dni na zapłatę z karty Kontrahenta
  • Synchronizacja numeru karty lojalnościowej z zakładki CRM dostępnej na formularzu Kontrahenta powiązanego z kartą
  • Brak synchronizacji cenników w eksporcie pełnym, gdy nie było zmian w cenniku
  • Importowanie z e-Sklepu nowych kanałów marketingowych, które zostaną zapisane w Słowniki Uniwersalne -> Ogólne -> Typy kontaktów
  • Importowanie do Altum załączników dodanych do zamówienia w e-Sklepie
  • Eksport punktów lojalnościowych z Altum -> Karta Kontrahenta -> Zakładka CRM -> pole Liczba punktów do e-Sklep
  • Obsługa wielu kodów EAN towarów

Zmiana w synchronizacji ceny towaru

W nowym protokole synchronizacji wprowadzono zmianę dotyczącą synchronizacji ceny towaru:

  • Cena domyślna jest wartością wymaganą i musi zostać przesłana dla każdego towaru
  • Brak wartości ceny domyślnej spowoduje błąd importu, co skutkuje przerwaniem procesu synchronizacji towarów.

Uwaga
Gdy cena danego artykułu nie jest jeszcze znana i towar jest zapowiedzią to należy wprowadzić na karcie artykułu cenę o wartości zerowej.

Parametr Kontroluj unikalność NIP

W centrum e-Commerce na zakładce Synchronizacja w sekcji Kontrahenci dostępny jest parametr Kontroluj unikalność NIP, który domyślnie jest odznaczony.
Aktywacja parametru powoduje, że w trakcie synchronizacji z e-Sklepem system weryfikuje, czy kontrahent o podanym numerze NIP już istnieje w bazie ERP. W przypadku wykrycia duplikatu, kontrahenci są automatycznie powiązani, a jeśli dany kontrahent nie należy jeszcze do centrum e-sklep, zostaje do niego dołączony.

Import kursu waluty z Altum do e-Sklep

W celu uniknięcia problemów podczas synchronizacji kursów walut z Altum do e-Sklep zalecane jest, aby na formularzu definiowania walut w polu Symbol używać kodów typu PLN, USD zamiast symboli (znaków specjalnych), np. ₡ (Colon kostarykański), ¥ (Jen japoński), ₺ (Lira turecka).

Zmiana nazwy sposobu dostawy za pomocą paczkomatu InPost

Dokonano zmiany dotyczącej wyświetlania sposobu dostawy dla dostaw za pomocą paczkomatu InPost. Zamiast nazwy Odbiór własny będzie wyświetlana nazwa Paczkomat InPost.