Lista atrybutów

Atrybuty to dodatkowe informacje, które można definiować i przypisywać do obiektów występujących w systemie (np. artykułów, kontrahentów, faktur itp.). Każdy atrybut ma określony typ. W zależności od wybranego typu atrybutu użytkownik na możliwość zdefiniowania jego formatu, wartości domyślnej i/lub wartości słownika. Szczegółowy opis definiowania atrybutu znajduje się w artykule Definicja atrybutu.

Lista atrybutów, dostępna w menu Konfiguracja → Ogólne → Atrybuty, składa się z dwóch zakładek: Lista atrybutów oraz Lista obiektów.

Lista atrybutów

Zakładka Lista atrybutów jest podzielona na dwie sekcje:

  • Lista atrybutów – zawiera wszystkie zdefiniowane w systemie atrybuty wraz podstawowymi informacjami na ich temat: nazwą i wartością domyślną
  • Lista wartości atrybutu – prezentuje wartości zdefiniowane dla atrybutów typu Lista lub Słownik

Jeśli lista atrybutów zawiera atrybuty wielofirmowe, wyświetlana jest dodatkowa sekcja Struktura firmy, która umożliwia podgląd wszystkich wartości atrybutu przypisanych w ramach danej firmy.

Atrybut wielofirmowy na liście atrybutów

Sekcja Struktura firmy prezentuje wszystkie jednostki struktury firmy zdefiniowane w systemie.

Po zaznaczeniu kursorem danej firmy na liście atrybutów pojawiają się wszystkie wartości przypisane do atrybutów w ramach tej firmy oraz wartość domyślna, o ile została ona określona.

Po zaznaczeniu kursorem wielu firm na liście atrybutów pojawiają się wszystkie wspólne wartości dla zaznaczonych firm, a wartość domyślna zostanie wyświetlona tylko wtedy, gdy dla wszystkich wybranych firm jest ona taka sama. Dodanie lub usunięcie wartości atrybutu powoduje jej dodanie lub usunięcie dla wszystkich zaznaczonych firm.

Jeżeli atrybut wielofirmowy typu Słownik nie został zmaterializowany, użytkownik będzie miał możliwość jedynie dołączania i odłączania wartości atrybutu za pomocą przycisków [Dołącz] oraz [Odłącz]. Szczegółowe informacje dotyczące materializacji atrybutu znajdują sie w artykule Definicja atrybutu.

Dla atrybutu wielofirmowego typu Lista lub Słownik istnieje możliwość kopiowania wartości pomiędzy firmami. W tym celu należy zaznaczyć daną wartość na liście wartości atrybutu (ze wskazanej firmy), a następnie wybrać przycisk [Kopiuj], który otwiera okno wyboru firm, do których wartość powinna zostać przypisana.

Kopiowanie wartości atrybutu do centrów typu Firma

Zakładka Lista obiektów zawiera wszystkie obiekty systemowe, do których można przypisać atrybuty.

Lista obiektów

Lista obiektów podzielona jest na trzy sekcje:

  • Lista obiektów z nazwami poszczególnych obiektów
  • Atrybuty do dodania z atrybutami, które mogą zostać dodane do obiektu
  • Atrybuty dodane z atrybutami przypisanymi do wskazanego obiektu

Lista atrybutów powiązanych z obiektem składa się z kolumn:

  • Nazwa atrybutu – wartość pobierana z definicji atrybutu
  • Miara – parametr dostępny dla atrybutów analitycznych, pozwala na sparametryzowanie miary w celu prawidłowego przenoszenia atrybutów do modułu BI (Business Intelligence)
  • Wymagany – po zaznaczeniu parametru pole w kolumnie Wartość domyślna będzie polem obowiązkowym do wypełnienia
  • Wartość domyślna – wartość pobierana z definicji atrybutu z możliwością zmiany

Uwaga
W zależności od wskazanego obiektu kolumny na liście atrybutów dodanych mogą się różnić. Na przykład jeżeli parametr Współpraca z Comarch ERP Altum HR został zaznaczony z poziomu System → Konfiguracja → Komputer, to dla obiektu Pracownik wyświetlana jest dodatkowa kolumna Synchronizowany z Comarch ERP Altum HR. Zaznaczenie parametru umożliwia synchronizację wartości danego atrybutu z systemem Comarch ERP Altum HR.

 




Współpraca z aplikacjami

Zestawienie aplikacji, z którymi współpracuje Comarch ERP Altum 2022.1

Aplikacja Wersja Uwagi
Comarch POS 2022.1
Comarch mPOS 2022.1
Comarch e-Sklep 2022.0
Comarch B2B 2022.0
Comarch WMS

(Zarządzanie, Magazynier)

2022.0
Comarch Mobile

(Zarządzenie, Sprzedaż, Monitorowanie)

2022.0.1
Comarch DMS 2021.2
Comarch ERP Business Intelligence

(Księga raportów, Panel zarządzania, Konfigurator)

2022.1
Comarch BI Point 12.1
Comarch e-Sprawozdania 2021.1.1  
Comarch ERP Altum HR 2022.1.1  
Comarch Translator 2021.0  
OCR Aktualna wersja



Krajowy System e-Faktur

Obsługa Krajowego Systemu e-Faktur

KSeF jest to jedna z dopuszczanych form dokumentowania transakcji obok faktur papierowych i obecnie występujących w obrocie gospodarczym faktur elektronicznych. Niedługo wdrożenie KSeF w firmie będzie obowiązkiem przedsiębiorstwa.

Fakturą ustrukturyzowaną nazywana jest faktura wystawiana przez podatników za pośrednictwem systemu teleinformatycznego (KSeF), oznaczona przydzielonym w tym systemie numerem identyfikującym fakturę..

Otrzymywanie faktur ustrukturyzowanych przy użyciu KSeF będzie wymagało akceptacji odbiorcy faktur. W przypadku, gdy odbiorca nie wyrazi zgodny na taką formę dokumentu, wystawca ma prawo wystawić fakturę ustrukturyzowaną w systemie, jednak przekazanie jej odbiorcy powinno odbyć się w uzgodniony z nim sposób.

Uwaga
Aby komunikacja z KSeF odbywała się prawidłowo, należy odblokować adresy IP:

  • 145.237.204.182 – dostęp do środowiska demo
  • 145.237.204.187 – dostęp do środowiska produkcyjnego

Dodatkowo należy odblokować port 443.

Zmiany w konfiguracji firmy

Na formularzu firmy w sekcji Handel dodany został parametr Obsługa KSeF od. Parametr ten:

  • prezentowany jest na formularzu wyłącznie, jeżeli Grupa stawek VAT ma ustawioną wartość PL
  • można zaznaczyć/odznaczyć w dowolnym momencie pracy z systemem
  • domyślnie jest odznaczony na bazach nowo kreowanych oraz konwertowanych

Formularz firmy

Po zaznaczeniu parametru prezentowana jest kontrolka umożliwiająca wskazanie daty rozpoczęcia obsługi KSeF (domyślnie ustawiania jest data bieżąca) oraz dodatkowa zakładka KSeF na formularzu firmy, która zawiera poniższe parametry:

  • Automatyczne pobieranie plików wysłanych faktur jako załączniki
  • Pobieranie UPO jako załączniki
  • Tryb eksportu wielu dokumentów ­– z wartościami: sesja interaktywna (opcja domyślna), plik wsadowy
  • Automatyczna weryfikacja w KSeF przed zatwierdzeniem dokumentu
  • Uwierzytelnianie sekcja uzupełniana jest automatycznie podczas generowania tokena na podstawie właściwości certyfikatu, dla którego generowany jest dany token. W zależności od danych podanych do certyfikatu pobierany zostaje nr NIP lub PESEL. Jest on niezbędny do prawidłowej komunikacji z KSeF. Certyfikat należy zainstalować na środowisku, gdzie znajduje się system Comarch ERP Altum.
  • Faktury generuj w rejestrze VAT – należy wskazać rejestr, do którego mają być generowane faktury VAT
  • Korekty generuj w rejestrze VAT – należy wskazać rejestr, do którego mają być generowane korekty

Domyślnie, w powyższe dwa pola pobierany jest rejestr ustawiony jako domyślny w danym centrum. Jeżeli rejestr VAT nie zostanie wskazany w konfiguracji, użycie akcji do generowania faktury VAT nie jest możliwe (przycisk Faktura VAT na liście Faktury zakupu KSeF jest wyszarzony).

Wskazówka
Jeżeli rejestry VAT nie były dodane w firmie w momencie aktywowania parametru Obsługa KSeF, to po ich zdefiniowaniu dla centrum dla dokumentów FZV i KFZV zostaną one automatycznie zaktualizowane w konfiguracji.

Uwaga
Podczas generowania faktury VAT można zmienić domyślnie ustawiony rejestr na inny, zgodny z ustawieniami na centrum dla dokumentu FZV i KFZV.

  • Schema FA
  • Eksport dokumentów – zawiera parametr Numer dokumentu z wartościami: Obcy, Systemowy (opcja domyślna)

Zakładka KSeF

Na wstążce wyświetlanej na zakładce KSeF dodana została nowa grupa przycisków KSeF, zawierająca następujące przyciski:

  • Generuj token – wybranie przycisku generuje token dla uwierzytelnionego podmiotu oraz automatycznie wprowadza wartości identyfikatora podmiotu oraz token w dedykowanych polach na zakładce KSeF
  • Usuń token – przycisk aktywny wyłącznie w przypadku, gdy token został już wygenerowany.

Na formularzu firmy, na zakładce Operatorzy dostępna jest kolumna Uwierzytelnianie tokenem w KSeF, która jest prezentowana wyłącznie przy włączonej obsłudze KSeF (w centrach podrzędnych bez możliwości edycji). Jeżeli operator wykonuje akcję związaną z obsługą KSeF wymagającą uwierzytelnienia i jeśli na formularzu firmy na zakładce Operatorzy w tabeli Operatorzy w grupie parametr Uwierzytelnianie tokenem w KSeF dla tego operatora jest:

  • zaznaczony, jako dane uwierzytelniające przekazywane do KSeF są: identyfikator i token ustawiony dla firmy na zakładce KSeF.
  • odznaczony, należy wyświetlić okno do wskazania certyfikatu i przekazać do KSeF parametry wybranego certyfikatu jako dane uwierzytelniające.

Na zakładce dostępny jest również parametr Środowisko pracy KSeF z opcjami:

  • Demo,
  • Produkcyjne,

który umożliwia określenie atrybutu pracy komponentu KSeF z wybranym środowiskiem. W przypadku, gdy wygenerowany został już token do komunikacji z KSeF, przed zmianą środowiska należy w pierwszej kolejności usunąć token.

Uwaga
Tryb demo dostępny jest wyłącznie dopóki do KSeF nie zostanie przesłany żaden dokument w trybie produkcyjnym.

 

Zmiany na definicjach dokumentu

Na definicjach dokumentów:

  • Faktura sprzedaży (FS)
  • Korekta ilościowa faktury sprzedaży (KIFS)
  • Korekta wartościowa faktury sprzedaży (KWFS)
  • Korekta VAT faktury sprzedaży (KVFS)
  • Faktura zaliczkowa sprzedaży (FSL)
  • Korekta faktury zaliczkowej sprzedaży (KFSL)

dostępny jest parametr Automatycznie prześlij do KSeF (domyślnie odznaczony). Jest on prezentowany wyłącznie w przypadku, gdy w konfiguracji firmy aktywowana została obsługa KSeF.

Uwaga
Obsługa KSeF do dnia 31.03.2024 będzie dostępna bez konieczności posiadania licencji. Po tym okresie, wszystkie operacje związane z obsługą e-faktur będą wymagać posiadania licencji na lub Użytkownik będzie musiał mieć wykupiony odpowiedni pakiet dokumentów w OCR.

 

Uprawnienia na grupie operatorów

Na formularzu grupy operatorów (Konfiguracja -> Grupy operatorów), na zakładce Inne uprawnienia, dostępne są następujące pozycje:

  • Wysyłanie faktur do KSeF
  • Pobieranie faktur z KSeF
  • Edycja numeru KSeF na zatwierdzonym dokumencie
  • Drukowanie faktur nie wysłanych do KSeF

Uprawnienia te są domyślnie odznaczone.

 

Zmiany na karcie kontrahenta

Na formularzu kontrahenta dostępny jest parametr Odbiór faktur przez KSeF, który prezentowany jest gdy:

  • w formularzu firmy została włączona obsługa KSeF
  • typ kontrahenta: Krajowy
  • status kontrahenta: Podmiot gospodarczy

Nagłówek karty kontrahenta

Wartość parametru jest możliwa do zmiany w każdym momencie pracy z systemem. W przypadku jego zaznaczenia przez operatora, system może go automatycznie odznaczyć i ukryć, gdy zmieniony zostanie:

  • typ kontrahenta na unijny lub pozaunijny
  • status kontrahenta na odbiorca detaliczny

Dodatkowo, dostępny jest parametr Wysyłka maila o FS w KSeF, który umożliwia informowanie Nabywcy za pomocą wiadomości e-mail o wystawieniu faktury, a następnie przesłaniu jej do KSeF. Po skonfigurowaniu wysyłek mailowych w Comarch ERP Altum oraz zaznaczeniu parametru, w momencie odbioru UPO oraz nadaniu numeru KSeF, na wskazane konto mailowe kontrahenta automatycznie wysyłana jest wiadomość o wystawieniu faktury. Na karcie kontrahenta na zakładce Dane kontaktowe kontrahenta został dodany Typ E-mail KSeF, gdzie należy uzupełnić dane do wysyłki maila o FS w KSeF.

 

Zmiany na liście dokumentów faktur sprzedaży, ich korekt oraz faktur zaliczkowych dotyczące obsługi KSeF

Na wstążce nad listą faktur sprzedaży dostępna jest grupa przycisków KSeF zawierająca następujące przyciski:

  • Eksport
  • Pobierz UPO
  • Sprawdź poprawność

Uwaga
Przyciski są widoczne wyłącznie, jeżeli zalogowany użytkownik posiada licencję na obsługę KSeF.

Nowa grupa przycisków KSeF nad listą FS

Na liście faktur sprzedaży oraz faktur zakupu dostępne są dodatkowe kolumny (domyślnie ukryte), optymalizujące pracę z KSeF:

  • Numer KSeF – prezentuje numer z kontrolki analogicznego pola na formularzu faktury
  • Faktura źródłowa nr KSeF – prezentuje Numer KSeF faktury źródłowej, do której wystawiona jest korekta
  • Data wystawienia KSeF (niedostępna na liście FZ)

Zmiany na formatkach dokumentów związane z obsługą KSeF

Uwaga
Poniższe parametry wyświetlane są wyłącznie, gdy w konfiguracji firmy zaznaczony jest parametr Obsługa KSeF.

Na nagłówku formularzy: faktury sprzedaży, jej korekt (KIFS, KWFS, KVFS), faktury zaliczkowej sprzedaży i jej korekty dostępne są pola:

  • Numer KSeF
  • Status KSeF – wartość pola wyświetlana jest w zależności od statusu komunikacji z KSeF (nie wysłano, wysłano, pobrano UPO, odrzucono)

W przypadku faktury zakupu, faktury zaliczkowej zakupu oraz ich korekt, na formularzach dokumentów prezentowane jest wyłącznie pole Numer KSeF.

Zmiany na dokumentach księgowych dotyczące obsługi KSeF

Na dokumentach księgowych dostępne są:

  • kolumny: Numer KSeF oraz Faktura źródłowa nr KSeF na liście rejestrów VAT
  • pola: Numer KSeF oraz Status KSeF na formularzu faktury sprzedaży/zakupu VAT oraz ich korektach – wartości pól są domyślnie przenoszone z dokumentu źródłowego.

W przypadku ręcznie wprowadzanych do rejestru faktur/korekt VAT, wartość parametru Status KSeF można ustawić na:

  • Nie wysłano (domyślna wartość)
  • Wysłano
  • Pobrano UPO

Zmiany w słownikach uniwersalnych

W słowniku uniwersalnym Typy załączników dostępna jest wartość systemowa o poniższych parametrach:

  • Wartość: Plik KSeF
  • Opis: Plik xml (*.xml)|*.xml
  • Aktywny: tak
  • Domyślny: nie
  • Kompresja: tak
  • Zapisywanie: Plik w bazie
  • Rozmiar: Bez ograniczeń

Weryfikacja poprawności faktur pod kątem struktury pliku KSeF

Uwaga
Weryfikacja poprawności faktur nie wymaga posiadania przez operatora uprawnień do wysyłki dokumentów do KSeF. Weryfikacja dotyczy wszystkich dokumentów sprzedaży wysyłanych do KSeF: FS, KIFS, KWFS, KVFS, FSL oraz KFSL.

Weryfikacja ręczna wywoływana jest po wybraniu przycisku Sprawdź poprawność dostępnego oraz z poziomu formularzu faktury. Weryfikacja automatyczna, z kolei, jest wykonywana podczas próby zatwierdzania dokumentu z poziomu szczegółów lub z listy, jeżeli na formularzu firmy zaznaczony jest parametr Automatyczna weryfikacja w KSeF przed zatwierdzeniem dokumentu.

Niezależnie od wybranego sposobu weryfikacji, jeżeli próba zakończy się:

  • powodzeniem, w infobarze prezentowana jest informacja Weryfikacja KSeF: pozytywna
  • niepowodzeniem, w infobarze prezentowana jest informacja Weryfikacja KSeF: negatywna, a w szczegółach wyświetlany jest zwrócony błąd lub błędy

Eksport dokumentów do KSeF

Eksport pojedynczych dokumentów źródłowych do KSeF (FS i FSL)

Eksport dokumentów może zostać uruchomiony ręcznie lub automatycznie. W przypadku ręcznego eksportu, przycisk dostępny jest jeżeli:

  • zalogowany użytkownik ma uprawnienie do eksportu dokumentów do KSeF
  • dokument jest w stanie Zatwierdzony lub Zafiskalizowany w przypadku FS i FSL oraz Zatwierdzony w przypadku KIFS, KWFS, KVFS, KFSL
  • status KSeF dokumentu ma wartość Nie wysłano lub Odrzucono
  • data wystawienia dokumentu jest równa lub późniejsza od daty ustawionej w konfiguracji firmy dla parametru Obsługa KSeF od

Uwaga
Eksportować można dokumenty wystawione wyłącznie w firmie, do której należy centrum zalogowanego użytkownika.

W przypadku zaznaczenia , podczas zatwierdzania dokumentu system weryfikuje zapis historii operacji dokumentu:

  • jeżeli dokument został poprawnie zweryfikowany, zostanie zatwierdzony, a następnie przesłany do KSeF
  • Jeżeli weryfikacja dokumentu się nie powiedzie, dokument pozostanie w stanie niezatwierdzonym i nie zostanie przesłany do KSeF.

Eksport pojedynczych korekt do KSeF (KIFS, KWFS, KVFS, KFSL)

  • zalogowany użytkownik ma uprawnienie do eksportu dokumentów do KSeF
  • dokument jest w stanie Zatwierdzony
  • dokument korekty jest wysłany do KSeF, dla korekty wystawionej do dokumentu bez względu na to czy dokument źródłowy został wysłany do KSeF
  • status KSeF dokumentu ma wartość Nie wysłano lub Odrzucono
  • data wystawienia dokumentu jest równa lub późniejsza od daty ustawionej w konfiguracji firmy dla parametru Obsługa KSeF od

Uwaga
Nie ma możliwości wysyłania do KSeF korekt ręcznych.

Eksport wielu dokumentów do KSeF

W zależności od ustawienia parametru Tryb eksportu wielu dokumentów, który dostępny jest na formularzu firmy, eksport wielu dokumentów może odbywać się w trybie:

  • sesji interaktywnej
  • wsadowym

Po zaznaczeniu na liście faktur więcej niż jednej pozycji, a następnie wybraniu przycisku Eksport system weryfikuje uprawnienie operatora do eksportu dokumentu do KSeF. W przypadku, gdy operator ma nadane uprawnienia, to w zależności od ustawień parametru sprawdzana jest sesja interaktywna lub uruchomiony zostaje eksport w trybie wsadowym. Brak nadanych uprawnień blokuje operację.

Z zaznaczonych przez użytkownika dokumentów pomijane są te:

  • które są w stanie: Zainicjowany, Niezatwierdzony i Anulowany
  • o statusie KSeF innym niż Nie wysłano lub Odrzucono
  • których data wystawienia dokumentu jest wcześniejsza od daty ustawionej w konfiguracji firmy dla parametru Obsługa KSeF od
  • które zostały już wydrukowane
  • które są niezgodne ze schematem faktury ustrukturyzowanej

Dodatkowo, istnieje również możliwość eksportu wielu dokumentów za dany okres – po wybraniu przycisku Eksport za okres i zweryfikowaniu uprawnień operatora, prezentowane jest dodatkowe okno do uzupełnienia szczegółów eksportu:

  • Pole Dzień/Zakres dat – pozwala określić daty eksportowanych dokumentów

Uwaga
Nie ma możliwości wskazania daty wcześniejszej od daty ustawionej w konfiguracji firmy dla parametru Obsługa KSeF od.

  • Pole Właściciel – umożliwia eksport dokumentów wystawionych we wskazanym centrum
  • Przycisk Eksportuj oraz Anuluj – mechanizm weryfikacji eksportu jest analogiczny jak w przypadku przycisku Eksport

Okno eksportu

Drukowanie faktur sprzedaży wysłanych do KSeF

Wskazówka
W celu prawidłowej obsługi wysyłania do KSeF wydrukowanych dokumentów zalecane jest włączenie historii przyrostowej na fakturach sprzedaży, fakturach zaliczkowych sprzedaży oraz korektach tych dokumentów.

Fakturę przesłaną do KSeF można dostarczyć nabywcy również za pomocą wydruku, e-maila czy e-faktury. Ponieważ przesłanie do KSeF faktury, która została już uprzednio dostarczona do nabywcy jest traktowane, jak wystawienie kolejnej (nowej) faktury, wprowadzona została funkcjonalność blokady eksportu do KSeF wcześniej wydrukowanych lub wysłanych e-mailem.

W przypadku, gdy w konfiguracji firmy włączona jest obsługa KSeF, to podczas próby wydrukowania dokumentu weryfikowane jest czy:

  • data wystawienia dokumentu jest wcześniejsza od daty ustawionej w konfiguracji firmy dla parametru Obsługa KSeF od, to bez względu na ustawianie Odbiór faktur przez KSeF na karcie kontrahenta, dokument jest drukowany bez sprawdzania kolejnych warunków
  • data wystawienia dokumentu jest równa lub późniejsza od daty ustawionej w konfiguracji firmy dla parametru, a parametr Obsługa KSeF od jest odznaczony, to należy zweryfikować numer KSeF dokumentu:
    • Jeżeli jest on nadany – wydruk jest uruchamiany
    • Jeżeli nie ma nadanego numeru KSeF, należy zweryfikować, czy operator ma uprawnienie do drukowania faktur nie wysłanych do KSeF – jeżeli ma uprawnienia: wyświetlane jest okno z dedykowanym komunikatem oraz przyciski Drukuj i Anuluj 
  • data wystawienia dokumentu jest taka sama lub późniejsza od daty ustawionej w konfiguracji firmy dla parametru, a parametr Obsługa KSeF od jest zaznaczony, to należy zweryfikować numer KSeF dokumentu. W przypadku jego braku, prezentowana jest treść błędu.

Import faktur zakupu z KSeF

W menu głównym Zakup, w grupie Dokumenty, dostępna jest lista Import KSeF, która umożliwia import faktur z Krajowego Systemu e-faktur.

Przycisk Import KSeF

Po wybraniu przycisku otwierany jest formularz z listą faktur zakupu zaimportowanych z KSeF, zawierającą takie kolumny jak:

  • data wystawienia i wpływu dokumentu
  • NIP i nazwa sprzedawcy
  • numer obcy
  • wartości faktury

Z tego poziomu, użytkownik ma możliwość ergonomicznie zarządzać procesem importu FZ z KSeF, przeglądać faktury, czy kontrolować ewentualną duplikację dokumentów.

Przyciski do importu faktur

Na wstążce nad listą dodana została grupa przycisków KSeF z przyciskami:

  • Import
  • Import za okres – umożliwia zawężenie listy dokumentów do wybranego zakresu dat według daty przesłania lub przyjęcia faktury

Po wybraniu każdego z przycisków weryfikowane jest uprawnienie operatora do importu dokumentów z KSeF – w przypadku jego braku, pojawia się odpowiedni komunikat blokujący operacje.

W przypadku wybrania przycisku Import za okres, prezentowane jest dodatkowe okno umożliwiające określenie szczegółów importu:

  • Faktury wg daty z opcjami: przesłana do KSeF, przyjęcia w KSeF
  • Kontrolka daty początkowej i końcowej (domyślnie daty bieżące)
  • Przyciski Import oraz Anuluj.

Faktury ustrukturyzowane importowane są jako załączniki. Na podstawie podglądu pliku załącznika, użytkownik może z poziomu listy faktur zakupu lub rejestrów VAT ręcznie wprowadzić taki dokument do systemu.

Dodany został pogląd zaimportowanych faktur z KSeF, dzięki czemu istnieje możliwość jej weryfikacji bez konieczności logowania do KSeF. Na liście faktur należy dwuklikiem wybrać dany dokument, aby wyświetlić podgląd faktury.

Wizualizacja faktury z KSeF

Podgląd faktury ustrukturyzowanej odzwierciedla wszystkie elementy dostępne i zgodne z podglądem faktury ze strony KSeF Ministerstwa Finansów.
Faktury importowane są prezentowane według schemy FA(1) i FA(2) w zależności od daty wystawienia faktur w KSeF.

Generowanie faktur VAT

W celu wygenerowania faktury zakupu VAT na liście Faktury zakupu KSeF w sekcji Generowanie dostępny jest przycisk Faktura VAT.

Przycisk Faktura VAT

Po wybraniu przycisku, w zależności od danych znajdujących się w zaimportowanym dokumencie można utworzyć FZV i KFZV. Po wygenerowaniu faktury VAT zostaje otwarte odpowiednie okno FZV/KFZV, z poziomu którego należy zapisać wygenerowany dokument.

Uwaga
Po wygenerowaniu faktury VAT nie ma możliwości wygenerowania kolejnej faktury zakupu lub VAT z tego samego dokumentu.

Generowanie dokumentu faktury zakupu VAT

Fakturę VAT można usunąć jeżeli nie została:

  • zatwierdzona,
  • zaksięgowana,
  • rozliczona,
  • ujęta na dokumencie windykacyjnym,
  • ujęta w ZPP.

 

Generowanie FZ oraz korekt z faktur importowanych z KSeF

W celu wygenerowania faktury zakupu oraz korekty na liście Faktury zakupu KSeF w sekcji Generowanie dostępne są przyciski:

  • [Faktura] – podczas generowania FZ uzupełniane są niektóre dane z nagłówka dokumentu, resztę danych należy uzupełnić tak jak przy dodawanej standardowo FZ
  • [Faktura z dokumentu] – generowanie faktur na podstawie dokumentów ZZ i PZ
  • [Korekta] – podczas generowania pojawi się okno wyboru rodzaju korekty, które składa się z pola Przyczyna korekty oraz listy do wyboru Rodzaj korekty z wartościami:
    • Korekta wartościowa (dla FZL możliwa do wyboru)
    • Korekta ilościowa
    • Korekta faktury VAT (dla FZL możliwa do wyboru)
    • Korekta kosztów dodatkowych

Na wygenerowanej korekcie wartości i ilości korygowane powinny zostać wprowadzone ręcznie przez użytkownika na podstawie podglądu korekty.

Przyciski do generowania faktur i korekt

Do formularza Korekt ręcznych faktur zakupu oraz Korekt ręcznych faktur VAT zakupu dodano nowe pole w nagłówku:

  • Numer KSeF faktury korygowanej – numer KSeF faktury źródłowej, z możliwością ręcznego wpisania numeru przy wystawianiu dokumentu

Uwaga
Przy korekcie ręcznej brakujące dane należy uzupełnić tak jak w przypadku faktur.

Nagłówek korekty ręcznej z nowym polem

Powiązanie dokumentu z pozycją z KSeF

Została dodana możliwość powiązania dokumentu znajdującego się w systemie z dokumentem z KSeF. Ma to zastosowanie, gdy w systemie znajduje się już faktura więc nie ma potrzeby generowania dokumentu z KSeF. Z poziomu Zakup -> Import KSeF -> Zakładka elementy -> sekcja lista dodany został przycisk [Dołącz] z wartościami:

  • FZ – otwarte zostaje okno z listą faktur FZ,
  • FZV – otwarte zostaje okno z listą faktur FZV.

Po wyborze dokumentu z listy należy wykonać akcję dołączenia powiązania.

Przy próbie dołączenia powiązania do dokumentu, który ma już powiązanie z innym dokumentem zostanie wyświetlony komunikat: Dołączanie powiązania nie powiodło się. Nie dodano załącznika do faktury. Wybrany dokument ma już powiązanie.

W sekcji lista został dodany również przycisk który jest aktywny w momencie wyboru z listy dokumentu posiadającego powiązanie z innym dokumentem w systemie.

Przyciski Dołącz i Odłącz

 

Pobieranie UPO

Przycisk Pobierz UPO jest dostępny na formularzu faktury, jeżeli Status KSeF dokumentu ma wartość Wysłano. Po wybraniu przycisku, w przypadku odpowiedzi KSeF prześle:

  • UPO to:
    • status KSeF dokumentu zostaje zmieniony na Pobrano UPO
    • uzupełniony zostanie Numer KSeF na dokumencie
    • jeżeli w konfiguracji firmy zaznaczony jest parametr Pobieranie UPO jako załączniki, to dodany zostaje plik xml z UPO jako załącznik. W historii zmian dokumentu zapisywana jest operacja Pobranie UPO KSeF z datę przesłania dokumentu.
  • informację, że sesja jest na etapie inicjalizacji lub procesowania to:
    • status KSeF dokumentu nie zostaje zaktualizowany
    • w historii zmian dokumentu zapisywana jest operacja Pobranie UPO KSeF wraz z opisem etapu procesowania
  • błąd to:
    • status KSeF dokumentu zostaje zmieniony na Odrzucono
    • W historii zmian dokumentu zapisywana jest operacja Pobranie UPO KSeF wraz z opisem błędu

Uwaga
Przycisk Pobierz UPO jest aktywny z poziomu listy faktur sprzedaży wyłącznie w przypadku, gdy na liście zaznaczony jest tylko jeden dokument.

Identyfikator zbiorczy KSeF

Zmiany na Firmie

Z pozycji Konfiguracja -> Struktura firmy -> Firma -> Dokumenty na definicji dokumentu ZPP, zakładka Ogólne została dodana nowa sekcja Identyfikator KSeF z parametrami:

  • Przelew zwykły
  • Przelew MPP

Zaznaczenie tych parametrów powoduje generowanie Identyfikatora płatności dla wskazanych typów przelewów. W przypadku odznaczonych parametrów tworzenie ZPP następuje według dotychczasowych zasad.

Uwaga
Sekcja jest wyświetlana, gdy w konfiguracji Firmy zaznaczono parametr Obsługa KSeF

Nowa sekcja Identyfikator KSeF na definicji dokumentu ZPP

ZPP – przelew zwykły

Z pozycji Finanse -> Przelewy, podczas dodawania dokumentu ZPP, znaczenie ma status parametru Grupowanie przelewów według rachunków podmiotów. Jeśli parametr jest zaznaczony, płatności na tego samego odbiorcę z tym samym rachunkiem bankowym i uzupełnionym Numerem KSeF są łączone w jeden element, któremu następnie zostaje wygenerowany Identyfikator płatności. Jeśli parametr nie jest zaznaczony, płatności nie są grupowane i identyfikator nie jest generowany. Jeżeli faktura posiada Numer KSeF to zostanie on przypisany jako Źródłowy na zakładce Płatności dokumentu ZPP.

ZPP – zapłata MPP

Płatności z zaznaczonym parametrem Podzielona płatność podlegają oddzielnemu grupowaniu przelewów niż płatności z odznaczonym parametrem. Za grupowanie przelewów dotyczących mechanizmu podzielonej płatności odpowiada parametr Grupowanie przelewów według rachunków podmiotu w mechanizmie podzielonej płatności.

Na zestawienie poleceń przelewów z zaznaczonym parametrem Grupowanie przelewów według rachunków podmiotu w mechanizmie podzielonej płatności istnieje możliwość dodania płatności dla danego kontrahenta wyłącznie jednego typu – z zaznaczonym lub z odznaczonym parametrem Podzielona płatność. Ponadto, na tym zestawieniu mogą zostać dodane wyłącznie podzielone płatności, których data wpływu jest w tym samym miesiącu. W przypadku Grupowanie przelewów według rachunków podmiotów w mechanizmie podzielonej płatności jest odznaczony w takim przypadku na ZPP dla tego samego rachunku bankowego można zaczytać zarówno płatności z MPP jak i przelewy zwykłe. Jeżeli faktura posiada Numer KSeF to zostanie on przypisany jako Źródłowy na zakładce Płatności dokumentu ZPP.

 

Generowanie Identyfikatora płatności

W celu wygenerowania Identyfikatora KSeF po zatwierdzeniu dokumentu ZPP należy użyć przycisku [Plik] w sekcji Generowanie. Podczas generowania pliku wysyłane jest zapytanie do systemu KSeF, aby wygenerować Identyfikator płatności. W tym procesie następuje uwierzytelnienie, w trakcie którego konieczne jest wybranie odpowiedniego certyfikatu. Po otrzymaniu komunikatu wskazującego, że plik został wygenerowany, ZPP zostaje zapisane na dysku lub wysłane do banku (gdy włączona jest usługa Web Service). Identyfikator płatności jest widoczny jedynie w paczce przelewów do banku.

Przycisk [Plik] w sekcji Generowanie

Formaty przelewów

W momencie gdy dokument posiada Numer KSeF pole Tytułem, Tytułem –  numery dokumentów, Tytułem – numery i kwoty dokumentów pobiera Numer KSeF dokumentu.

Jeśli dokument nie posiada Numeru KSeF to działanie pozostaje jak dotychczas: Pole Tytułem – numery dokumentów pobiera numer obcy z płatności, a w przypadku jego braku – numer systemowy dokumentu. Pole Tytułem – numery systemowe dokumentów pobiera zawsze numer systemowy dokumentu, natomiast pole Tytułem – numery systemowe i kwoty dokumentów pobiera numer systemowy oraz kwotę płatności.

Zmiany na listach dotyczących płatności

Na listach: Preliminarz płatności, Lista należności, Lista zobowiązań, Lista rozrachunków, Rozliczenia nabywcy , Rozliczenia dostawcy zostały dodane dwie nowe kolumny:

  • Data wystawienia KSeF (domyślnie ukryta)
  • Numer KSeF (domyślnie ukryta)

Nowe kolumny Data wystawienia KSeF i Numer KSeF

 

Zmiany na formularzu operacji kasowo-bankowej

Nowa kolumna Numer KSeF (domyślnie ukryta) została dodana w następujących miejscach:

  • Zakładka Dokumenty do rozliczenia na szczegółach operacji
  • Zakładka Dokumenty rozliczone na szczegółach operacji
  • Lista Nierozliczone zobowiązania/należności podmiotu
  • Nierozliczone operacje kasowe/bankowe podmiotu

Na liście szczegółów operacji kasowo-bankowych dodano sekcję Lista faktur wg identyfikatora KSeF.

Nowa sekcja Lista faktur wg identyfikatora KSeF

Za pomocą przycisku [Pobierz listę faktur] dostępnego w sekcji KSeF pobierana jest lista faktur według Identyfikatora płatności, którym jest ciąg znakowy podany w polu Tytułem. Pole Tytułem obejmuje jeden Identyfikator płatności KSeF. Numery KSeF pobranych faktur dodawane są w sekcji Lista faktur wg identyfikatora KSeF. Pozwala to na łatwe wyszukiwanie faktur według Numeru KSeF na liście Dokumenty do rozliczenia za które nastąpiła płatność i powiązać je ze sobą.

Przycisk [Pobierz listę faktur] w sekcji KSeF

Synchronizacja parametrów KSeF z Comarch POS/ Comarch Mobile

Podczas synchronizacji do Comarch POS oraz Comarch Mobile przesyłana jest wartość:

  • parametru Obsługa KSeF z konfiguracji firmy wraz z datą jej aktywacji
  • parametru Odbiór faktur przez KSeF na kartotece kontrahenta
  • pola Numer KSeF dokumentu synchronizowanych faktur sprzedaży oraz ich korekt

Podczas importu danych przesyłana jest wartość parametru Odbiór faktur przez KSeF z karty kontrahenta.




Wspólne

POS – wydruki cyfrowe

W nowej wersji została dodana funkcjonalność wydruków cyfrowych umożliwiająca przesłanie mailem do klienta wydruku dokumentu handlowego z poziomu POS.

Wydruk jest synchronizowany do systemu Comarch ERP Altum, a wysyłka maila odbywa się za pomocą nowego procesu BPM – Wysyłka wydruków cyfrowych, który musi zostać zaimportowany i opublikowany przed włączeniem funkcjonalności.

Funkcjonalność wydruków cyfrowych konfiguruje się w Comarch ERP Altum na karcie centrum w (nowej) sekcji POS – wydruki cyfrowe.

Sekcja POS – Wydruki cyfrowe

Obsługa Krajowego Systemu e-Faktur

W związku z wprowadzeniem na początku bieżącego roku fakultatywnej możliwości korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od wersji 2022.1 udostępniono funkcję wystawiania faktur ustrukturyzowanych. Jest to jedna z dopuszczanych form dokumentowania transakcji obok faktur papierowych i obecnie występujących w obrocie gospodarczym faktur elektronicznych. W niedługiej przyszłości wdrożenie KSeF w firmie będzie obowiązkiem przedsiębiorstwa.

Fakturą ustrukturyzowaną nazywana jest faktura wystawiana przez podatników za pośrednictwem systemu teleinformatycznego (KSeF), oznaczona przydzielonym w tym systemie numerem identyfikującym fakturę..

Otrzymywanie faktur ustrukturyzowanych przy użyciu KSeF będzie wymagało akceptacji odbiorcy faktur. W przypadku, gdy odbiorca nie wyrazi zgodny na taką formę dokumentu, wystawca ma prawo wystawić fakturę ustrukturyzowaną w systemie, jednak przekazanie jej odbiorcy powinno odbyć się w uzgodniony z nim sposób.

Zmiany w konfiguracji firmy

Na formularzu firmy w sekcji Handel dodany został parametr Obsługa KSeF od. Parametr ten:

  • prezentowany jest na formularzu wyłącznie, jeżeli Grupa stawek VAT ma ustawioną wartość PL
  • można zaznaczyć/odznaczyć w dowolnym momencie pracy z systemem
  • domyślnie jest odznaczony na bazach nowo kreowanych oraz konwertowanych

Formularz firmy

Po zaznaczeniu parametru prezentowana jest kontrolka umożliwiająca wskazanie daty rozpoczęcia obsługi KSeF (domyślnie ustawiania jest data bieżąca) oraz dodatkowa zakładka KSeF na formularzu firmy, która zawiera poniższe parametry:

  • Automatyczne pobieranie plików wysłanych faktur jako załączniki
  • Pobieranie UPO jako załączniki
  • Tryb eksportu wielu dokumentów ­– z wartościami: sesja interaktywna (opcja domyślna), plik wsadowy
  • Automatyczna weryfikacja w KSeF przed zatwierdzeniem dokumentu
  • Uwierzytelnianie sekcja uzupełniana jest automatycznie podczas generowania tokena na podstawie właściwości certyfikatu, dla którego generowany jest dany token. W zależności od danych podanych do certyfikatu pobierany zostaje nr NIP lub PESEL. Jest on niezbędny do prawidłowej komunikacji z KSeF.

Zakładka KSeF na formularzu firmy

Na wstążce wyświetlanej na zakładce KSeF dodana została nowa grupa przycisków KSeF, zawierająca następujące przyciski:

  • Generuj token – wybranie przycisku generuje token dla uwierzytelnionego podmiotu oraz automatycznie wprowadza wartości identyfikatora podmiotu oraz token w dedykowanych polach na zakładce KSeF
  • Usuń token – przycisk aktywny wyłącznie w przypadku, gdy token został już wygenerowany.

Dodatkowo, na formularzu firmy, na zakładce Operatorzy dodana została nowa kolumna Uwierzytelnianie tokenem w KSeF. Kolumna jest prezentowana wyłącznie przy włączonej obsłudze KSeF (w centrach podrzędnych bez możliwości edycji). Jeżeli operator wykonuje akcję związaną z obsługą KSeF wymagającą uwierzytelnienia i jeśli na formularzu firmy na zakładce Operatorzy w tabeli Operatorzy w grupie parametr Uwierzytelnianie tokenem w KSeF dla tego operatora jest:

  • zaznaczony, jako dane uwierzytelniające przekazywane do KSeF są: identyfikator i token ustawiony dla firmy na zakładce KSeF.
  • odznaczony, należy wyświetlić okno do wskazania certyfikatu i przekazać do KSeF parametry wybranego certyfikatu jako dane uwierzytelniające.

Na zakładce dostępny jest również parametr Środowisko pracy KSeF z opcjami:

  • Demo,
  • Produkcyjne,

który umożliwia określenie trybut pracy komponentu KSeF z wybranym środowiskiem. W przypadku, gdy wygenerowany został już token do komunikacji z KSeF, przed zmiana środowiska należy w pierwszej kolejności usunąć token.

Uwaga
Tryb demo dostępny jest wyłącznie dopóki do KSeF nie zostanie przesłany żadnej dokument w trybie produkcyjnym.

 

Zmiany na definicjach dokumentu

Na definicjach dokumentów:

  • Faktura sprzedaży (FS)
  • Korekta ilościowa faktury sprzedaży (KIFS)
  • Korekta wartościowa faktury sprzedaży (KWFS)
  • Korekta VAT faktury sprzedaży (KVFS)
  • Faktura zaliczkowa sprzedaży (FSL)
  • Korekta faktury zaliczkowej sprzedaży (KFSL)

dodany został parametr Automatycznie prześlij do KSeF (domyślnie odznaczony). Jest on prezentowany wyłącznie w przypadku, gdy w konfiguracji firmy aktywowana została obsługa KSeF.

Uwaga
Wszystkie operacje związana z obsługą wymagają posiadania licencji na KSeF.

 

Uprawnienia na grupie operatorów

Na formularzu grupy operatorów (Konfiguracja à Grupy operatorów), na zakładce Inne uprawnienia, dodane zostały następujące pozycje:

  • Wysyłanie faktur do KSeF
  • Pobieranie faktur z KSeF
  • Edycja numeru KSeF na zatwierdzonym dokumencie
  • Drukowanie faktur nie wysłanych do KSeF

Uprawnienia te są domyślnie odznaczone.

 

Zmiany na karcie kontrahenta

Na formularzu kontrahenta dodany został parametr Odbiór faktur przez KSeF, który prezentowany jest gdy:

  • w formularzu firmy została włączona obsługa KSeF
  • typ kontrahenta: Krajowy
  • status kontrahenta: Podmiot gospodarczy

Nagłówek karty kontrahenta

Wartość parametru jest możliwa do zmiany w każdym momencie pracy z systemem. W przypadku jego zaznaczenia przez operatora, system może go automatycznie odznaczyć i ukryć, gdy zmieniony zostanie:

  • typ kontrahenta na unijny lub pozaunijny
  • status kontrahenta na odbiorca detaliczny

Zmiany na liście dokumentów faktur sprzedaży, ich korekt oraz faktur zaliczkowych dotyczące obsługi KSeF

Na wstążce nad listą faktur sprzedaży dodana została grupa przycisków KSeF zawierająca następujące przyciski:

  • Eksport
  • Pobierz UPO
  • Sprawdź poprawność

Uwaga
Przyciski są widoczne wyłącznie, jeżeli zalogowany użytkownik posiada licencję na obsługę KSeF.

Nowa grupa przycisków KSeF nad listą FS

Na liście faktur sprzedaży oraz faktur zakupu dostępne są dodatkowe kolumny (domyślnie ukryte), optymalizujące pracę z KSeF:

  • Numer KSeF – prezentuje numer z kontrolki analogicznego pola na formularzu faktury
  • Faktura źródłowa nr KSeF – prezentuje Numer KSeF faktury źródłowej, do której wystawiona jest korekta
  • Data wystawienia KSeF (niedostępna na liście FZ)

Zmiany na formatkach dokumentów związane z obsługą KSeF

Uwaga
Poniższe parametry wyświetlane są wyłącznie, gdy w konfiguracji firmy zaznaczony jest parametr Obsługa KSeF.

Na nagłówku formularzy: faktury sprzedaży, jej korekt (KIFS, KWFS, KVFS), faktury zaliczkowej sprzedaży i jej korekty dostępne są pola:

  • Numer KSeF
  • Status KSeF – wartość pola wyświetlana jest w zależności od statusu komunikacji z KSeF (nie wysłano, wysłano, pobrano UPO, odrzucono)

W przypadku faktury zakupu, faktury zaliczkowej zakupu oraz ich korekt, na formularzach dokumentów prezentowane jest wyłącznie pole Numer KSeF.

Zmiany na dokumentach księgowych dotyczące obsługi KSeF

W związku z wprowadzeniem obsługi KSeF dodano:

  • kolumny: Numer KSeF oraz Faktura źródłowa nr KSeF na liście rejestrów VAT
  • pola: Numer KSeF oraz Status KSeF na formularzu faktury sprzedaży/zakupu VAT oraz ich korektach – wartości pól są domyślnie przenoszone z dokumentu źródłowego.

W przypadku ręcznie wprowadzanych do rejestru faktur/korekt VAT, wartość parametru Status KseF można ustawić na:

  • Nie wysłano (domyślna wartość)
  • Wysłano
  • Pobrano UPO

Zmiany w słownikach uniwersalnych

W słowniku uniwersalnym Typy załączników dodana została nowa wartość systemowa o poniższych parametrach:

  • Wartość: Plik KSeF
  • Opis: Plik xml (*.xml)|*.xml
  • Aktywny: tak
  • Domyślny: nie
  • Kompresja: tak
  • Zapisywanie: Plik w bazie
  • Rozmiar: Bez ograniczeń

Weryfikacja poprawności faktur pod kątem struktury pliku KSeF

Uwaga
Weryfikacja poprawności faktur nie wymaga posiadania przez operatora uprawnień do wysyłki dokumentów do KSeF. Weryfikacja dotyczy wszystkich dokumentów sprzedaży wysyłanych do KSeF: FS, KIFS, KWFS, KVFS, FSL oraz KFSL.

Weryfikacja ręczna wywoływana jest po wybraniu przycisku Sprawdź poprawność dostępnego oraz z poziomu formularzu faktury. Weryfikacja automatyczna, z kolei, jest wykonywana podczas próby zatwierdzania dokumentu z poziomu szczegółów lub z listy, jeżeli na formularzu firmy zaznaczony jest parametr Automatyczna weryfikacja w KSeF przed zatwierdzeniem dokumentu.

Niezależnie od wybranego sposobu weryfikacji, jeżeli próba zakończy się:

  • powodzeniem, w infobarze prezentowana jest informacja Weryfikacja KSeF: pozytywna
  • niepowodzeniem, w infobarze prezentowana jest informacja Weryfikacja KSeF: negatywna, a w szczegółach wyświetlany jest zwrócony błąd lub błędy

Eksport dokumentów do KSeF

Eksport pojedynczych dokumentów źródłowych do KSeF (FS i FSL)

Eksport dokumentów może zostać uruchomiony ręcznie lub automatycznie. W przypadku ręcznego eksportu, przycisk dostępny jest jeżeli:

  • zalogowany użytkownik ma uprawnienie do eksportu dokumentów do KSeF
  • dokument jest w stanie Zatwierdzony lub Zafiskalizowany w przypadku FS i FSL oraz Zatwierdzony w przypadku KIFS, KWFS, KVFS, KFSL
  • status KSeF dokumentu ma wartość Nie wysłano lub Odrzucono
  • data wystawienia dokumentu jest równa lub późniejsza od daty ustawionej w konfiguracji firmy dla parametru Obsługa KSeF od

Uwaga
Eksportować można dokumenty wystawione wyłącznie w firmie, do której należy centrum zalogowanego użytkownika.

W przypadku zaznaczenia , podczas zatwierdzania dokumentu system weryfikuje zapis historii operacji dokumentu:

  • jeżeli dokument został poprawnie zweryfikowany, zostanie zatwierdzony, a następnie przesłany do KSeF
  • Jeżeli weryfikacja dokumentu się nie powiedzie, dokument pozostanie w stanie niezatwierdzonym i nie zostanie przesłany do KSeF.

Eksport pojedynczych korekt do KSeF (KIFS, KWFS, KVFS, KFSL)

  • zalogowany użytkownik ma uprawnienie do eksportu dokumentów do KSeF
  • dokument jest w stanie Zatwierdzony
  • dokument źródłowy do korekty został wysłany do KSeF
  • status KSeF dokumentu ma wartość Nie wysłano lub Odrzucono
  • data wystawienia dokumentu jest równa lub późniejsza od daty ustawionej w konfiguracji firmy dla parametru Obsługa KSeF od

Uwaga
Nie ma możliwości wysyłania do KSeF korekt automatycznych, których dokument źródłowy nie został wcześniej wyesportowany do KSeF oraz korekt ręcznych.

Eksport wielu dokumentów do KSeF

W zależności od ustawienia parametru Tryb eksportu wielu dokumentów, który dostępny jest na formularzu firmy, eksport wielu dokumentów może odbywać się w trybie:

  • sesji interaktywnej
  • wsadowym

Po zaznaczeniu na liście faktur więcej niż jednej pozycji, a następnie wybraniu przycisku Eksport system weryfikuje uprawnienie operatora do eksportu dokumentu do KSeF. W przypadku, gdy operator ma nadane uprawnienia, to w zależności od ustawień parametru sprawdzana jest sesja interaktywna lub uruchomiony zostaje eksport w trybie wsadowym. Brak nadanych uprawnień blokuje operację.

Z zaznaczonych przez użytkownika dokumentów pomijane są te:

  • które są w stanie: Zainicjowany, Niezatwierdzony i Anulowany
  • o statusie KSeF innym niż Nie wysłano lub Odrzucono
  • których data wystawienia dokumentu jest wcześniejsza od daty ustawionej w konfiguracji firmy dla parametru Obsługa KSeF od
  • które zostały już wydrukowane
  • które są niezgodne ze schematem faktury ustrukturyzowanej

Dodatkowo, istnieje również możliwość eksportu wielu dokumentów za dany okres – po wybraniu przycisku Eksport za okres i zweryfikowaniu uprawnień operatora, prezentowane jest dodatkowe okno do uzupełnienia szczegółów eksportu:

  • Pole Dzień/Zakres dat – pozwala określić daty eksportowanych dokumentów

Uwaga
Nie ma możliwości wskazania daty wcześniejszej od daty ustawionej w konfiguracji firmy dla parametru Obsługa KSeF od.

  • Pole Właściciel – umożliwia eksport dokumentów wystawionych we wskazanym centrum
  • Przycisk Eksportuj oraz Anuluj – mechanizm weryfikacji eksportu jest analogiczny jak w przypadku przycisku Eksport

Okno eksportu

Drukowanie faktur sprzedaży wysłanych do KSeF

Wskazówka
W celu prawidłowej obsługi wysyłania do KSeF wydrukowanych dokumentów zalecane jest włączenie historii przyrostowej na fakturach sprzedaży, fakturach zaliczkowych sprzedaży oraz korektach tych dokumentów.

Fakturę przesłaną do KSeF można dostarczyć nabywcy również za pomocą wydruku, e-maila czy e-faktury. Ponieważ przesłanie do KSeF faktury, która została już uprzednio dostarczona do nabywcy jest traktowane, jak wystawienie kolejnej (nowej) faktury, wprowadzona została funkcjonalność blokady eksportudo KSeD wcześniej wydrukowanych lub wysłanych e-mailem.

W przypadku, gdy w konfiguracji firmy włączona jest obsługa KSeF, to podczas próby wydrukowania dokumentu weryfikowane jest czy:

  • data wystawienia dokumentu jest wcześniejsza od daty ustawionej w konfiguracji firmy dla parametru Obsługa KSeF od, to bez względu na ustawianie Odbiór faktur przez KSeF na karcie kontrahenta, dokument jest drukowany bez sprawdzania kolejnych warunków
  • data wystawienia dokumentu jest równa lub późniejsza od daty ustawionej w konfiguracji firmy dla parametru, a parametr Obsługa KSeF od jest odznaczony, to należy zweryfikować numer KSeF dokumentu:
    • Jeżeli jest on nadany – wydruk jest uruchamiany
    • Jeżeli nie ma nadanego numeru KSeF, należy zweryfikować, czy operator ma uprawnienie do drukowania faktur nie wysłanych do KSeF – jeżeli ma uprawnienia: wyświetlane jest okno z dedykowanym komunikatem oraz przyciski Drukuj i Anuluj 
  • data wystawienia dokumentu jest taka sama lub późniejsza od daty ustawionej w konfiguracji firmy dla parametru, a parametr Obsługa KSeF od jest zaznaczony, to należy zweryfikować numer KSeF dokumentu. W przypadku jego braku, prezentowana jest treść błędu.

Import faktur zakupu z KSeF

Na wstążce nad listą dodana została grupa przycisków KSeF z przyciskami:

  • Import
  • Import za okres

Po wybraniu każdego z przycisków weryfikowane jest uprawnienie operatora do importu dokumentów z KSeF – w przypadku jego braku, pojawia się odpowiedni komunikat blokujący operacje.

W przypadku wybrania przycisku Import za okres, prezentowane jest dodatkowe okno umożliwiające określenie szczegółów importu:

  • Faktury wg daty z opcjami: przesłana do KSeF, przyjęcia w KSeF
  • Kontrolka daty początkowej i końcowej (domyślnie daty bieżące)
  • Przyciski Import oraz Anuluj.

Faktury ustrukturyzowane importowane są jako załączniki. Na podstawie podglądu pliku załącznika, użytkownik może z poziomu listy faktur zakupu lub rejestrów VAT ręcznie wprowadzić taki dokument do systemu.

Pobieranie UPO

Przycisk Pobierz UPO jest dostępny na formularzu faktury, jeżeli Status KSeF dokumentu ma wartość Wysłano. Po wybraniu przycisku, w przypadku odpowiedzi KSeF prześle:

  • UPO to:
    • status KSeF dokumentu zostaje zmieniony na Pobrano UPO
    • uzupełniony zostanie Numer KSeF na dokumencie
    • jeżeli w konfiguracji firmy zaznaczony jest parametr Pobieranie UPO jako załączniki, to dodany zostaje plik xml z UPO jako załącznik. W historii zmian dokumentu zapisywana jest operacja Pobranie UPO KSeF z datę przesłania dokumentu.
  • informację, że sesja jest na etapie inicjalizacji lub procesowania to:
    • status KSeF dokumentu nie zostaje zaktualizowany
    • w historii zmian dokumentu zapisywana jest operacja Pobranie UPO KSeF wraz z opisem etapu procesowania
  • błąd to:
    • status KSeF dokumentu zostaje zmieniony na Odrzucono
    • W historii zmian dokumentu zapisywana jest operacja Pobranie UPO KSeF wraz z opisem błędu

Uwaga
Przycisk Pobierz UPO jest aktywny z poziomu listy faktur sprzedaży wyłącznie w przypadku, gdy na liście zaznaczony jest tylko jeden dokument.

 

Synchronizacja parametrów KSeF z Comarch POS/ Comarch Mobile

Podczas synchronizacji do Comarch POS oraz Comarch Mobile przesyłana jest wartość:

  • parametru Obsługa KSeF z konfiguracji firmy wraz z datą jej aktywacji
  • parametru Odbiór faktur przez KSeF na kartotece kontrahenta
  • pola Numer KSeF dokumentu synchronizowanych faktur sprzedaży oraz ich korekt

Podczas importu danych przesyłana jest wartość parametru Obiór faktur przez KSeF z karty kontrahenta.




Logistyka

E-TAX FREE

Uwaga
W przypadku dokumentów TAX FREE wystawionych przed 1 stycznia 2022 zachowane zostaną dotychczasowe mechanizmy działania. Poniższy opis dotyczy dokumentów wystawionych po tej dacie.

Procedura TAX FREE umożliwia podróżnym uzyskanie zwrotu podatku VAT od towarów zakupionych na terytorium UE i wywiezionych poza obszar celny Wspólnoty Europejskiej. Od 1 stycznia 2022 roku podróżny będzie mógł otrzymać zwrot podatku VAT, jeżeli:

  • sprzedawca wystawi TAX FREE, elektroniczny dokument TAX FREE,
  • podróżny wywiezie zakupiony towar poza granice Unii Europejskiej,
  • funkcjonariusz Służby Celno-Skarbowej potwierdzi wywóz towaru w systemie TAX FREE po sprawdzeniu zgodności danych dotyczących podróżnego, zawartych w dokumencie elektronicznym TAX FREE z danymi zawartymi w paszporcie lub innym dokumencie potwierdzającym tożsamość,
  • podróżny przedstawi potwierdzony wydruk elektronicznego dokumentu TAX FREE otrzymanego od sprzedawcy – w przypadku gdy podróżny opuszcza Unię Europejską z terytorium państwa członkowskiego innego niż Polska.

W związku z wprowadzeniem digitalizacji rozliczeń i obiegu dokumentów, od początku stycznia 2022 sprzedaż w systemie będzie wymagała używania kas online (zmiany wprowadzone nowelizacją ustawy o VAT w ramach tzw. pakietu SLIM VAT.)

Zmiany na formularzu firmy

Na formularzu firmy dodany został parametr Elektroniczne TAX FREE, który determinuje dostępność:

  • pól związanych z elektronicznymi TAX FREE na dokumencie
  • akcji odpowiedzialnych m.in. za wysyłanie, unieważnianie i odbieranie statusu TAX FREE.

Po zaznaczeniu parametru dodatkowo prezentowana zakładka TAX FREE, na której należy zdefiniować:

  • Login i hasło służące do komunikacji z wykorzystaniem Web Service
  • Odcisk palca certyfikatu oraz jego ważność

Uwaga
Parametr dostępny jest wyłącznie, jeżeli na formularzu firmy wskazano grupę stawek VAT: PL.

Formularz firmy

Uwaga
Domyślnie parametr Elektroniczne TAX FREE jest odznaczony z możliwością jego zaznaczenia w dowolnym momencie pracy z systemem.

Dodatkowo, na definicji dokumentu TF w firmie, w której zaznaczono powyższy parametr, udostępniona została opcja automatycznej wysyłki dokumentu TF podczas jego zatwierdzania – Automatyczny eksport na PUESC, który dostępny jest w grupie parametrów Parametry dokumentów.

Definicja dokumentu TAX FREE

Konfiguracja wymiany danych TAX FREE

W konfiguracji systemu: System -> Konfiguracja -> Wymiana danych, dodana została nowa sekcja z parametrami TAX FREE, w której zapisywane są dane niezbędne do logowania do PUESC oraz miejsca przechowywania plików XML. Sekcja widoczna jest po zaznaczeniu parametru TAX FREE w firmie/centrum, do której zalogowany jest operator. W sekcji dostępne są następujące pola:

  • Adres usługi Web Service
  • Katalog plików wymiany, do którego wysyłane i odbierane będą wszystkie pliki XML

Okno konfiguracji systemu

Zmiany na karcie pracownika

Uwaga
Aby uzyskać identyfikator ID SISC potrzebny do rejestracji i obsługi dokumentów TF pracownik w pierwszej kolejności powinien zarejestrować się (przynajmniej w sposób uproszczony) na platformie PUESC.

Na karcie pracownika dodana została zakładka TAX FREE, która dostępna jest wyłącznie, jeżeli na formularzu firmy zaznaczony jest parametr Elektroniczne TAX FREE. Zakładka zawiera następujące pola pobierane z konta w PUESC:

  • Adres e-mail oraz Hasło
  • Identyfikator ID SISC

Uwaga
W związku z wprowadzonymi zmianami, w firmie z zaznaczoną obsługą TAX FREE blokowane jest wystawienie TAX FREE do paragonu dla operatora niepowiązanego z pracownikiem.

Zmiany na dokumencie TAX FREE

Formularz dokumentu TAX FREE został dostosowany do wymiany z PUESC i rozszerzony o dodatkowe pola wykorzystywane podczas elektronicznej komunikacji:

  • Podmiot pośredniczący – domyślnie pobierany jest z pola Podmiot pośredniczący TAX FREE, dostępnego na centrum typu firma (z możliwością zmiany)
  • Numer UNS – unikatowy numer dokumentu nadawany przez PUESC
  • Status e-dokumentu – informacja o statusie dokumentu zwrócona przez PUESC
  • Data wysłania – data wysłania dokumentu na PUESC aktualizująca status e- dokumentu na Wprowadzony
  • Data wywozu – data opuszczenia towaru przez kraj członkowski
  • Data wpływu – data potwierdzenia wywozu
  • Kwota zwrotu – kwota zwrotu VAT – uzupełniana ręcznie za pomocą akcji Rozliczenie TAX FREE
  • Data zwrotu – data zwrotu podatku VAT – uzupełniana ręcznie za pomocą akcji Rozliczenie TAX FREE

Uwaga
Jeżeli na centrum typu Firma włączono parametr Elektroniczne TAX FREE, to na formularzu dokumentu ukryty zostaje parametr: Potwierdzenie wywozu.

Na zakładce Nabywca dokumentu TF dodano pola:

  • Data urodzenia – wartość pola pobierana jest z karty kontrahenta, z możliwością ręcznego uzupełnienia w przypadku kontrahenta Nieokreślonego
  • Numer rachunku bankowego – numer pobierany z karty kontrahenta z możliwością zmiany, jeżeli do danego kontrahenta jest przypisany więcej niż jeden rachunek

Uwaga
Dokument TAX FREE może być wystawiony wyłącznie na kontrahenta typu Odbiorca detaliczny. Wyjątek stanowi kontrahent Nieokreślony – jego status automatycznie ustawia się jako odbiorca detaliczny w momencie generowania TAX FREE, co umożliwia wprowadzenie wartości niezbędnych pól (imię, nazwisko, data urodzenia). Po wygenerowaniu dokumentu status kontrahenta zostaje automatycznie przywrócony, a wprowadzone dane zarchiwizowane.

Aby zoptymalizować pracę z listą dokumentów TF, dodane zostały dodatkowe kolumny: Status e-dokumentu oraz Unikalny numer systemowy.

Dodatkowo, w celu umożliwienia eksportu dokumentu na platformę PUESC oraz wykonywania związanych z tym operacji, na wstążce dodana została nowa grupa przycisków Elektroniczne TAX-FREE z poniższymi akcjami:

  • Eksportuj TF – przycisk jest aktywny wyłącznie, jeżeli dokument jest zatwierdzony, a status e-dokumentu ma wartość Nie wysłany. Po wybraniu eksportu i poprawnej walidacji przez system, dokument TF otrzymuje numer systemowy, a jego status zostaje zaktualizowany na Wprowadzony.

Uwaga
Jeżeli użytkownik nie wypełni któregoś z wymaganych w komunikacie pól, system wyświetla ostrzeżenie, wskazujące brakuje informacje konieczne to wysłania TF.

  • Pobierz status – przycisk aktywny dla dokumentów ze statusem e-dokumentu: Wprowadzony, Potwierdzony wywóz, Potwierdzony częściowy wywóz.

Uwaga
Operacje: Eksportuj TF oraz Pobierz status mogą być wykonywane seryjnie dla wielu dokumentów jednocześnie.

  • Unieważnij TF – umożliwia unieważnienie dokumentu, który nie powinien zostać wysłany do PUESC (aktywny wyłącznie dla dokumentów o statusie Wprowadzony). Po wybraniu przycisku prezentowane jest dodatkowe okno, w którym użytkownik może wprowadzić powód unieważnienia. Po zatwierdzeniu operacji dokument otrzymuje status Unieważniony.
  • Rozlicz TAX FREE – operacja dostępna dla TF w stanie Wprowadzony dla obsługi  dokumentów, gdy podróżny opuści kraj z innego państwa członkowskiego UE niż Polska i chce otrzymać zwrot podatku VAT. Wówczas musi przekazać sprzedawcy potwierdzenie takiego wywozu opieczętowane przez celników danego kraju, a sprzedawca na podstawie takiego potwierdzenia musi wprowadzić w systemie rozliczenie dokumentu TAX FREE.  Opcja jest też dostępna w stanie Potwierdzony wywóz i Potwierdzony wywóz częściowo, gdy wywóz towarów został potwierdzony na polskiej granicy i Sprzedawca chce zgłosić zwrot podatku VAT na PUESC i rozliczyć dokument.  Po wybraniu przycisku Rozlicz TAX FREE prezentowane jest dodatkowe okno z poniższymi polami:
    • Data wywozu – data z dokumentu dostarczonego przez podróżnego, potwierdzającego wywóz towaru poza kraj członkowski UE (tylko przy rozliczaniu na granicy innego państwa UE niż Polska)
    • Kraj wywozu – kraj państwa członkowskiego UE, z którego towar został wywieziony (tylko przy rozliczaniu na granicy innego państwa UE niż Polska)
    • Data zwrotu – data zwrotu kwoty VAT podróżnemu
    • Kwota zwrotu – wartość VAT towarów, które podlegają zwrotowi, kwota nie powinna być większa od kwoty dokumentu TF ani mniejsza niż 0

Uwaga
Data wywozu i Kraj wywozu nie są dostępne dla TF z potwierdzonym wywozem częściowo. 

Po zweryfikowaniu prawidłowości i aktualizacji danych w systemie zwracany jest komunikat ze statusem Rozliczony z podróżnym.

Operacje seryjne na TAX FREE

Nad listą dokumentów TF dodane została nowa grupa przycisków Elektroniczne TAX-FREE zawierająca przyciski służących do operacji seryjnych:

  • Eksportuj TF
  • Pobierz status

Po wykonaniu seryjnej operacji w dedykowanym oknie, prezentowany jest log zawierający informacje o statusie wykonania danej operacji.

Wydruk TAX FREE

W związku z wprowadzonymi zmianami dotychczasowy wydruk został rozbudowany o nowe obowiązkowe dane:

  • Zwrot bezgotówkowy
  • Zwrot gotówkowy

Uwaga
Jeżeli przynajmniej jedna płatność ma ustawioną inną formę płatności niż gotówka, to prezentowany jest wydruk bezgotówkowy –  w przeciwnym razie gotówkowy.

  • Unikalny numer systemowy
  • Data urodzenia (nabywcy)
  • Numer kasy rejestrującej
  • Imię i nazwisko wystawiającego
  • Identyfikator ID SISC
  • Data i godzina zatwierdzenia dokumentu
  • Zwrot podatku w kwocie ………. zł …… gr otrzymałem(-łam)”, – tekst do ręcznego uzupełnienia

 

 




Zmiany w pliku JPK_V7M

Zmiany w pliku JPK_V7M

Od 01.01.2022 obowiązuje nowa wersja struktury logicznej pliku JPK_V7M. Zaktualizowana struktura uwzględnia wszystkie zmiany wprowadzone od 1 lipca 2021 roku do 1 stycznia 2022 roku.

Nowa definicja pliku JPK_V7M(2)

Uwaga
Jeżeli został przeliczony plik JPK_V7M(1) za okres od stycznia 2022 to należy go usunąć z systemu.

W systemie dodano nową definicję pliku JPK_V7M(2), obowiązującą dla plików JPK przeliczanych za okres od stycznia 2022. W nowej definicji zostały dokonane zmiany dotyczące przyśpieszonego zwrotu podatku dla podatników bezgotówkowych oraz szybszego zwrotu VAT w przypadku podatników korzystających z systemu e-faktur. Dodatkowo, na zakładce Ewidencja sprzedaży dodano następujące kolumny (domyślnie ukryte):

  • Termin płatności – w przypadku faktur VAT sprzedaży oznaczonych parametrem Korekta VAT-ZD i znajdujących się na zawiadomieniu ZD na zakładce Wierzyciel wyświetlany jest termin płatności z pierwotnej płatności FSV ujętej na zawiadomieniu. Dla pozostałych dokumentów kolumna nie przyjmuje wartości.
  • Data zapłaty – w przypadku faktur VAT sprzedaży oznaczonych parametrem Korekta VAT-ZD i znajdujących się na zakładce Wierzyciel – Dokumenty zapłacone zawiadomienia ZD wyświetlana jest data rozliczenia z pierwotnej płatności FSV ujętej na zawiadomieniu. Dla pozostałych dokumentów kolumna nie przyjmuje wartości.

Nowa definicja pliku JPK_V7M(2)

Uwaga
Korekty plików JPK_V7M przeliczane za okres przed 1 stycznia 2022 roku są tworzone według struktury obowiązującej przed 1 stycznia 2022. Za okresy rozliczeniowe od października 2020 roku do grudnia 2021 r. pliki JPK_VAT z deklaracją i ich ewentualne korekty należy składać według wzoru formularza JPK_V7M(1).

Nowe wartości procedur JPK

W słownikach uniwersalnych oraz parametrach VAT dla faktur VAT dodano nowe wartości procedur JPK:

  • WSTO_EE Wewnątrzwspólnotowa sprzedaż na odległość towarów – stosowana do wewnątrzwspólnotowej sprzedaży na odległość towarów, które w momencie rozpoczęcia ich wysyłki lub transportu znajdują się na terytorium kraju oraz świadczenia usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych, o których mowa w art. 28k ustawy, na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, posiadających siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub miejsce pobytu na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.
  • IED Podmioty, które ułatwiają korzystanie z interfejsu elektronicznego – stosowana do części ewidencyjnej JPK_V7 przez podatników ułatwiających za pomocą interfejsu elektronicznego (np. sklepu online) dokonanie na terytorium UE przez podmiot trzeci – podatnika nieposiadającego siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium UE.

Nowe wartości procedur JPK w parametrach VAT

Zmiany na wydrukach

Zgodnie ze zmianami struktury logicznej pliku JPK_V7M dodano nowe elementy oraz zmieniono opisy komentarzy do wybranych elementów wydruku JPK_V7M.




Auto Update

Zarządzanie procesami i usługami

W oknie konfiguracji komponentów Comarch ERP Altum została dodana sekcja o nazwie Automatycznie zamykaj procesy podczas aktualizacji, pozwalająca na zarządzanie zachowaniem procesów i usług powiązanych z Comarch ERP Altum podczas instalacji poprawek oraz dodatków.

Sekcja zarządzania procesami i usługami w konfiguracji komponentu Comarch ERP Altum

Z tego poziomu możliwe jest decydowanie o:

  • Zamknięciu procesu (aplikacji) – kolumna Zamykaj
  • Zatrzymaniu usługi i opcjonalnym uruchomieniu po instalacji – kolumna Uruchamiaj usługi
  • Skorzystaniu z konfiguracji zdefiniowanej w dodatku – kolumna Według ustawień dodatków

Statusy zdalnych instalacji

W nowej wersji Comarch ERP Auto Update został usprawniony mechanizm informowania użytkownika o stanie synchronizacji agentów podrzędnych oraz o statusach zdalnych instalacji poprawek i dodatków z poziomu agenta nadrzędnego na agentach podrzędnych.
Obsłużone zostały następujące przypadki:

  • Po zamknięciu okna instalacji zdalnej (QF/Add-On) informacja o zakolejkowanej instalacji dla agenta, który jest offline będzie nadal dostępna
  • Po zamknięciu okna instalacji zdalnej (QF/Add-On) informacja o niepowodzeniu instalacji na agencie podrzędnym będzie nadal dostępna
  • Po wybraniu przycisku [Wymuś synchronizację] w sekcji Zarządzanie siecią agentów będzie widoczny status takiej synchronizacji

Automatyczne sprawdzanie nowej wersji Auto Update

W przypadku wykrycia nowej wersji aplikacji Comarch ERP Auto Update na dolnym pasku okna programu zostanie wyświetlona informacja „Aktualizacja gotowa do zainstalowania”:

Informacja o dostępności nowej wersji Comarch ERP Auto Update

Po kliknięciu w informację wyświetli się pytanie:

Pytanie o aktualizację wersji

Pozostałe zmiany

W celu zredukowania możliwości wystąpienia problemów z poprawkami, została dodana blokada uruchamiania Comarch ERP Altum oraz Comarch POS. Do czasu ukończenia instalacji poprawek uruchomienie tych aplikacji będzie niemożliwe.

 




Współpraca z aplikacjami

Zestawienie aplikacji, z którymi współpracuje Comarch ERP Altum 2022.0

Aplikacja Wersja Uwagi
Comarch POS 2022.0
Comarch mPOS 2022.0
Comarch e-Sklep 2022.0
Comarch B2B 2022.0
Comarch WMS

(Zarządzanie, Magazynier)

2022.0
Comarch Mobile

(Zarządzenie, Sprzedaż, Monitorowanie)

2021.5
Comarch DMS 2021.2
Comarch ERP Business Intelligence

(Księga raportów, Panel zarządzania, Konfigurator)

2021.0
Comarch BI Point 11.3
Comarch e-Sprawozdania 2021.1.1  
Comarch ERP Altum HR 2022.1.1  
Comarch Translator 2021.0  
Wszystko.pl Aktualna wersja: www.wszystko.pl
OCR Aktualna wersja



Księgowość

Zmiany w mechanizmie rozliczania ulgi na złe długi (SLIM VAT 2)

Zgodnie z ustawą o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo bankowe (SLIM VAT 2) wprowadzono zmiany w mechanizmie rozliczania ulgi na złe długi:

  • Wydłużony został termin na skorzystanie z ulgi na złe długi tj. na zawiadomieniu ZD liczonym za okres od 01.10.2021 uwzględniane będą dokumenty, dla których od daty wystawienia faktury dokumentującej wierzytelność nie upłynęły 3 lata, licząc od końca roku, w którym została wystawiona.
  • Wprowadzono możliwość ujęcia na zawiadomieniu ZD płatności do dokumentów:
  • wystawionych na kontrahenta, który nie jest czynnym podatnikiem VAT
  • wystawionych na kontrahenta, który jest konsumentem (osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej)
  • wystawionych na kontrahenta, który jest w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego, postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji

W związku z powyższym, podczas automatycznego tworzenia zawiadomienia ZD wyświetlone zostaje pytanie „Czy uwzględniać podatników niebędących czynnymi podatnikami VAT?”. W przypadku wybrania odpowiedzi:

  • Nie(domyślna wartość) – na zawiadomienie zostają dodane wyłącznie płatności do dokumentów wystawionych na kontrahenta będącego czynnym podatnikiem VAT
  • Tak– na zawiadomienie zostają dodane płatności niezależnie od tego, czy dokumenty zostały wystawione na kontrahenta będącego czynnym podatnikiem VAT czy też nie

Niezależnie od wybranej odpowiedzi, na zawiadomienie zostają dodane płatności do dokumentów wystawionych na kontrahenta będącego w likwidacji (parametr W likwidacji na karcie kontrahenta).

Dodatkowo, po wybraniu na zawiadomieniu ZD przycisków:

  • [Dodaj]
  • [Przelicz]
  • [Przelicz wszystko]

wyświetlone zostaje pytanie „Czy uwzględniać podatników niebędących czynnymi podatnikami VAT?”. W przypadku wybrania odpowiedzi:

  • Nie (domyślna wartość) – na liście zostają wyświetlone wyłącznie płatności do dokumentów wystawionych na kontrahenta będącego czynnym podatnikiem VAT
  • Tak– na liście zostają wyświetlone płatności niezależnie od tego, czy dokumenty zostały wystawione na kontrahenta będącego czynnym podatnikiem VAT czy też nie

Niezależnie od wskazanej opcji, na liście zostają wyświetlone płatności do dokumentów wystawionych na kontrahenta będącego w likwidacji.

 




Logistyka

Zmiany w statystyce dokumentu

W odpowiedzi na oczekiwania Klientów, w oknie statystyki wyświetlanej dla wybranego dokumentu dodane zostały nowe kolumny:

  • Ilość – prezentuje wartość z pola Ilość na pozycji dokumentu razem z symbolem jednostki użytej na dokumencie
  • Ilość j. podst. – prezentuje wartość pola Ilość w jednostce podstawowej na pozycji dokumentu razem z symbolem jednostki podstawowej przypisanej do artykułu

Okno statystyki dokumentu

W celu optymalizacji analizy danych statystycznych, od najnowszej wersji systemu w oknie statystyki domyślnie wyświetlany jest również wiersz podsumowań.

Dodatkowo, w przypadku pozycji dokumentu, dla których nie wskazano wag/obojętności, wprowadzone zostało wyliczanie tych pól na podstawie karty towaru.

Zmiany w synchronizacji z EDI

Do pliku tworzonego podczas generowania eksportu faktury sprzedaży do EDI dodane zostało pole <InvoicePaymentTerms>, odpowiadające wartości pola Termin płatności w sekcji Płatność na nagłówku dokumentu. Nowe pole znajduje się w sekcji <Invoice-Header> za polem  <InvoicePaymentDueDate> i jest wyrażone w liczbie dni.

Zmiany w JPK_MAG

W związku z wprowadzonymi zmianami przepisów dotyczących struktury pliku JPK_MAG, od najnowszej wersji systemu uwzględniane są w nim również dokumenty:

  • PW; KIPW; KWPW – na zakładce PZ oraz sumach kontrolnych Liczba PZ/Wartość dokumentów PZ
  • MM+, których magazyn docelowy jest zgodny z magazynem pliku kontrolnego – na zakładce MM oraz sumach kontrolnych Liczba MM/Wartość dokumentów MM

Szybka sprzedaż we współpracy z Comarch POS

W celu optymalizacji sprzedaży dla sklepów niekorzystających z czytników kodów kreskowych, w Comarch POS wprowadzone zostały tzw. „przyciski szybkiej sprzedaży”.

Z poziomu Comarch ERP Altum dodane zostały przyciski umożliwiające konfigurację grup artykułów i artykułów w Comarch ERP Altum oraz ich synchronizację do Comarch POS.

Na formularzu firmy/centrum na zakładce Stanowiska POS wprowadzone zostało pole Tryb sprzedaży z domyślną wartością Standard.

 

Pole Tryb sprzedaży na zakładce Stanowiska POS

Po zmianie wartości pola na Szybka sprzedaż, z poziomu Dostępności obiektów (Konfiguracja -> Struktura praw) prezentowana jest dodatkowa „wirtualna” kategoria podziału dla grup towarowych Szybka sprzedaż, która jest przeznaczona do konfiguracji szybkiej sprzedaży na POS.

Uwaga
Szybka sprzedaż jest kategorią podziału widoczną jedynie z poziomu Dostępności obiektów.

Po wybraniu wskazanego podziału, w prawym oknie dostępne są dwie zakładki: Grupy oraz Artykuły, które są przypisane do kategorii. Po wybraniu przycisku [Dodaj], na liście grup/artykułów prezentowane są tylko te pozycje, które zostały dołączone do danej firmy/centrum.

Kategoria podziału dla grup towarowych Szybka sprzedaż

Ponadto, do tabeli grup pozostałych kategorii podziałów dodana została dodatkowa kolumna Szybka sprzedaż prezentująca, które z grup zostały przypisane do podziału Szybka sprzedaż.

Synchronizacja kodów wagowych z POS

Od najnowszej wersji systemu podczas synchronizacji z Comarch POS wysyłane są definicje kodów wagowych, które przyjmują format zgodny z dokumentacją techniczną POS.