Atrybuty to dodatkowe informacje, które można definiować i przypisywać do obiektów występujących w systemie (np. artykułów, kontrahentów, faktur itp.). Każdy atrybut ma określony typ. W zależności od wybranego typu atrybutu użytkownik na możliwość zdefiniowania jego formatu, wartości domyślnej i/lub wartości słownika. Szczegółowy opis definiowania atrybutu znajduje się w artykule Definicja atrybutu.
Lista atrybutów, dostępna w menu Konfiguracja → Ogólne → Atrybuty, składa się z dwóch zakładek: Lista atrybutów oraz Lista obiektów.
Zakładka Lista atrybutów jest podzielona na dwie sekcje:
Lista atrybutów – zawiera wszystkie zdefiniowane w systemie atrybuty wraz podstawowymi informacjami na ich temat: nazwą i wartością domyślną
Lista wartości atrybutu – prezentuje wartości zdefiniowane dla atrybutów typu Lista lub Słownik
Jeśli lista atrybutów zawiera atrybuty wielofirmowe, wyświetlana jest dodatkowa sekcja Struktura firmy, która umożliwia podgląd wszystkich wartości atrybutu przypisanych w ramach danej firmy.
Sekcja Struktura firmy prezentuje wszystkie jednostki struktury firmy zdefiniowane w systemie.
Po zaznaczeniu kursorem danej firmy na liście atrybutów pojawiają się wszystkie wartości przypisane do atrybutów w ramach tej firmy oraz wartość domyślna, o ile została ona określona.
Po zaznaczeniu kursorem wielu firm na liście atrybutów pojawiają się wszystkie wspólne wartości dla zaznaczonych firm, a wartość domyślna zostanie wyświetlona tylko wtedy, gdy dla wszystkich wybranych firm jest ona taka sama. Dodanie lub usunięcie wartości atrybutu powoduje jej dodanie lub usunięcie dla wszystkich zaznaczonych firm.
Jeżeli atrybut wielofirmowy typu Słownik nie został zmaterializowany, użytkownik będzie miał możliwość jedynie dołączania i odłączania wartości atrybutu za pomocą przycisków [Dołącz] oraz [Odłącz]. Szczegółowe informacje dotyczące materializacji atrybutu znajdują sie w artykule Definicja atrybutu.
Dla atrybutu wielofirmowego typu Lista lub Słownik istnieje możliwość kopiowania wartości pomiędzy firmami. W tym celu należy zaznaczyć daną wartość na liście wartości atrybutu (ze wskazanej firmy), a następnie wybrać przycisk [Kopiuj], który otwiera okno wyboru firm, do których wartość powinna zostać przypisana.
Zakładka Lista obiektów zawiera wszystkie obiekty systemowe, do których można przypisać atrybuty.
Lista obiektów podzielona jest na trzy sekcje:
Lista obiektów z nazwami poszczególnych obiektów
Atrybuty do dodania z atrybutami, które mogą zostać dodane do obiektu
Atrybuty dodane z atrybutami przypisanymi do wskazanego obiektu
Lista atrybutów powiązanych z obiektem składa się z kolumn:
Nazwa atrybutu – wartość pobierana z definicji atrybutu
Miara – parametr dostępny dla atrybutów analitycznych, pozwala na sparametryzowanie miary w celu prawidłowego przenoszenia atrybutów do modułu BI (Business Intelligence)
Wymagany – po zaznaczeniu parametru pole w kolumnie Wartość domyślna będzie polem obowiązkowym do wypełnienia
Wartość domyślna – wartość pobierana z definicji atrybutu z możliwością zmiany
Uwaga
W zależności od wskazanego obiektu kolumny na liście atrybutów dodanych mogą się różnić. Na przykład jeżeli parametr Współpraca z Comarch ERP Altum HR został zaznaczony z poziomu System → Konfiguracja → Komputer, to dla obiektu Pracownik wyświetlana jest dodatkowa kolumna Synchronizowany z Comarch ERP Altum HR. Zaznaczenie parametru umożliwia synchronizację wartości danego atrybutu z systemem Comarch ERP Altum HR.
Współpraca z aplikacjami
Zestawienie aplikacji, z którymi współpracuje Comarch ERP Altum 2022.1
KSeF jest to jedna z dopuszczanych form dokumentowania transakcji obok faktur papierowych i obecnie występujących w obrocie gospodarczym faktur elektronicznych. Niedługo wdrożenie KSeF w firmie będzie obowiązkiem przedsiębiorstwa.
Fakturą ustrukturyzowaną nazywana jest faktura wystawiana przez podatników za pośrednictwem systemu teleinformatycznego (KSeF), oznaczona przydzielonym w tym systemie numerem identyfikującym fakturę..
Otrzymywanie faktur ustrukturyzowanych przy użyciu KSeF będzie wymagało akceptacji odbiorcy faktur. W przypadku, gdy odbiorca nie wyrazi zgodny na taką formę dokumentu, wystawca ma prawo wystawić fakturę ustrukturyzowaną w systemie, jednak przekazanie jej odbiorcy powinno odbyć się w uzgodniony z nim sposób.
Uwaga
Aby komunikacja z KSeF odbywała się prawidłowo, należy odblokować adresy IP:
145.237.204.182 – dostęp do środowiska demo
145.237.204.187 – dostęp do środowiska produkcyjnego
Dodatkowo należy odblokować port 443.
Zmiany w konfiguracji firmy
Na formularzu firmy w sekcji Handel dodany został parametr Obsługa KSeF od. Parametr ten:
prezentowany jest na formularzu wyłącznie, jeżeli Grupa stawek VAT ma ustawioną wartość PL
można zaznaczyć/odznaczyć w dowolnym momencie pracy z systemem
domyślnie jest odznaczony na bazach nowo kreowanych oraz konwertowanych
Po zaznaczeniu parametru prezentowana jest kontrolka umożliwiająca wskazanie daty rozpoczęcia obsługi KSeF (domyślnie ustawiania jest data bieżąca) oraz dodatkowa zakładka KSeF na formularzu firmy, która zawiera poniższe parametry:
Automatyczne pobieranie plików wysłanych faktur jako załączniki
Pobieranie UPO jako załączniki
Tryb eksportu wielu dokumentów – z wartościami: sesja interaktywna (opcja domyślna), plik wsadowy
Automatyczna weryfikacja w KSeF przed zatwierdzeniem dokumentu
Uwierzytelnianie –sekcja uzupełniana jest automatycznie podczas generowania tokena na podstawie właściwości certyfikatu, dla którego generowany jest dany token. W zależności od danych podanych do certyfikatu pobierany zostaje nr NIP lub PESEL. Jest on niezbędny do prawidłowej komunikacji z KSeF. Certyfikat należy zainstalować na środowisku, gdzie znajduje się system Comarch ERP Altum.
Faktury generuj w rejestrze VAT – należy wskazać rejestr, do którego mają być generowane faktury VAT
Korekty generuj w rejestrze VAT – należy wskazać rejestr, do którego mają być generowane korekty
Domyślnie, w powyższe dwa pola pobierany jest rejestr ustawiony jako domyślny w danym centrum. Jeżeli rejestr VAT nie zostanie wskazany w konfiguracji, użycie akcji do generowania faktury VAT nie jest możliwe (przycisk Faktura VAT na liście Faktury zakupu KSeF jest wyszarzony).
Wskazówka
Jeżeli rejestry VAT nie były dodane w firmie w momencie aktywowania parametru Obsługa KSeF, to po ich zdefiniowaniu dla centrum dla dokumentów FZV i KFZV zostaną one automatycznie zaktualizowane w konfiguracji.
Uwaga
Podczas generowania faktury VAT można zmienić domyślnie ustawiony rejestr na inny, zgodny z ustawieniami na centrum dla dokumentu FZV i KFZV.
Schema FA
Eksport dokumentów – zawiera parametr Numer dokumentu z wartościami: Obcy, Systemowy (opcja domyślna)
Na wstążce wyświetlanej na zakładce KSeF dodana została nowa grupa przycisków KSeF, zawierająca następujące przyciski:
Generuj token – wybranie przycisku generuje token dla uwierzytelnionego podmiotu oraz automatycznie wprowadza wartości identyfikatora podmiotu oraz token w dedykowanych polach na zakładce KSeF
Usuń token – przycisk aktywny wyłącznie w przypadku, gdy token został już wygenerowany.
Na formularzu firmy, na zakładce Operatorzy dostępna jest kolumna Uwierzytelnianie tokenem w KSeF, która jest prezentowana wyłącznie przy włączonej obsłudze KSeF (w centrach podrzędnych bez możliwości edycji). Jeżeli operator wykonuje akcję związaną z obsługą KSeF wymagającą uwierzytelnienia i jeśli na formularzu firmy na zakładce Operatorzy w tabeli Operatorzy w grupie parametr Uwierzytelnianie tokenem w KSeF dla tego operatora jest:
zaznaczony, jako dane uwierzytelniające przekazywane do KSeF są: identyfikator i token ustawiony dla firmy na zakładce KSeF.
odznaczony, należy wyświetlić okno do wskazania certyfikatu i przekazać do KSeF parametry wybranego certyfikatu jako dane uwierzytelniające.
Na zakładce dostępny jest również parametr Środowisko pracy KSeF z opcjami:
Demo,
Produkcyjne,
który umożliwia określenie atrybutu pracy komponentu KSeF z wybranym środowiskiem. W przypadku, gdy wygenerowany został już token do komunikacji z KSeF, przed zmianą środowiska należy w pierwszej kolejności usunąć token.
Uwaga
Tryb demo dostępny jest wyłącznie dopóki do KSeF nie zostanie przesłany żaden dokument w trybie produkcyjnym.
Zmiany na definicjach dokumentu
Na definicjach dokumentów:
Faktura sprzedaży (FS)
Korekta ilościowa faktury sprzedaży (KIFS)
Korekta wartościowa faktury sprzedaży (KWFS)
Korekta VAT faktury sprzedaży (KVFS)
Faktura zaliczkowa sprzedaży (FSL)
Korekta faktury zaliczkowej sprzedaży (KFSL)
dostępny jest parametr Automatycznie prześlij do KSeF (domyślnie odznaczony). Jest on prezentowany wyłącznie w przypadku, gdy w konfiguracji firmy aktywowana została obsługa KSeF.
Uwaga
Obsługa KSeF do dnia 31.03.2024 będzie dostępna bez konieczności posiadania licencji. Po tym okresie, wszystkie operacje związane z obsługą e-faktur będą wymagać posiadania licencji na lub Użytkownik będzie musiał mieć wykupiony odpowiedni pakiet dokumentów w OCR.
Uprawnienia na grupie operatorów
Na formularzu grupy operatorów (Konfiguracja ->Grupyoperatorów), na zakładce Inne uprawnienia, dostępne są następujące pozycje:
Wysyłanie faktur do KSeF
Pobieranie faktur z KSeF
Edycja numeru KSeF na zatwierdzonym dokumencie
Drukowanie faktur nie wysłanych do KSeF
Uprawnienia te są domyślnie odznaczone.
Zmiany na karcie kontrahenta
Na formularzu kontrahenta dostępny jest parametr Odbiór faktur przez KSeF, który prezentowany jest gdy:
w formularzu firmy została włączona obsługa KSeF
typ kontrahenta: Krajowy
status kontrahenta: Podmiot gospodarczy
Wartość parametru jest możliwa do zmiany w każdym momencie pracy z systemem. W przypadku jego zaznaczenia przez operatora, system może go automatycznie odznaczyć i ukryć, gdy zmieniony zostanie:
typ kontrahenta na unijny lub pozaunijny
status kontrahenta na odbiorca detaliczny
Dodatkowo, dostępny jest parametr Wysyłka maila o FS w KSeF, który umożliwia informowanie Nabywcy za pomocą wiadomości e-mail o wystawieniu faktury, a następnie przesłaniu jej do KSeF. Po skonfigurowaniu wysyłek mailowych w Comarch ERP Altum oraz zaznaczeniu parametru, w momencie odbioru UPO oraz nadaniu numeru KSeF, na wskazane konto mailowe kontrahenta automatycznie wysyłana jest wiadomość o wystawieniu faktury. Na karcie kontrahenta na zakładce Dane kontaktowe kontrahenta został dodany Typ E-mail KSeF, gdzie należy uzupełnić dane do wysyłki maila o FS w KSeF.
Zmiany na liście dokumentów faktur sprzedaży, ich korekt oraz faktur zaliczkowych dotyczące obsługi KSeF
Na wstążce nad listą faktur sprzedaży dostępna jest grupa przycisków KSeF zawierająca następujące przyciski:
Eksport
Pobierz UPO
Sprawdź poprawność
Uwaga
Przyciski są widoczne wyłącznie, jeżeli zalogowany użytkownik posiada licencję na obsługę KSeF.
Na liście faktur sprzedaży oraz faktur zakupu dostępne są dodatkowe kolumny (domyślnie ukryte), optymalizujące pracę z KSeF:
Numer KSeF – prezentuje numer z kontrolki analogicznego pola na formularzu faktury
Faktura źródłowa nr KSeF – prezentuje Numer KSeF faktury źródłowej, do której wystawiona jest korekta
Data wystawienia KSeF (niedostępna na liście FZ)
Zmiany na formatkach dokumentów związane z obsługą KSeF
Uwaga
Poniższe parametry wyświetlane są wyłącznie, gdy w konfiguracji firmy zaznaczony jest parametr Obsługa KSeF.
Na nagłówku formularzy: faktury sprzedaży, jej korekt (KIFS, KWFS, KVFS), faktury zaliczkowej sprzedaży i jej korekty dostępne są pola:
Numer KSeF
Status KSeF – wartość pola wyświetlana jest w zależności od statusu komunikacji z KSeF (nie wysłano, wysłano, pobrano UPO, odrzucono)
W przypadku faktury zakupu, faktury zaliczkowej zakupu oraz ich korekt, na formularzach dokumentów prezentowane jest wyłącznie pole Numer KSeF.
Zmiany na dokumentach księgowych dotyczące obsługi KSeF
Na dokumentach księgowych dostępne są:
kolumny: Numer KSeF oraz Faktura źródłowa nr KSeF na liście rejestrów VAT
pola: Numer KSeForaz Status KSeF na formularzu faktury sprzedaży/zakupu VAT oraz ich korektach – wartości pól są domyślnie przenoszone z dokumentu źródłowego.
W przypadku ręcznie wprowadzanych do rejestru faktur/korekt VAT, wartość parametru Status KSeF można ustawić na:
Nie wysłano (domyślna wartość)
Wysłano
Pobrano UPO
Zmiany w słownikach uniwersalnych
W słowniku uniwersalnym Typy załączników dostępna jest wartość systemowa o poniższych parametrach:
Wartość: Plik KSeF
Opis: Plik xml (*.xml)|*.xml
Aktywny: tak
Domyślny: nie
Kompresja: tak
Zapisywanie: Plik w bazie
Rozmiar: Bez ograniczeń
Weryfikacja poprawności faktur pod kątem struktury pliku KSeF
Uwaga
Weryfikacja poprawności faktur nie wymaga posiadania przez operatora uprawnień do wysyłki dokumentów do KSeF. Weryfikacja dotyczy wszystkich dokumentów sprzedaży wysyłanych do KSeF: FS, KIFS, KWFS, KVFS, FSL oraz KFSL.
Weryfikacja ręczna wywoływana jest po wybraniu przycisku Sprawdź poprawność dostępnego oraz z poziomu formularzu faktury. Weryfikacja automatyczna, z kolei, jest wykonywana podczas próby zatwierdzania dokumentu z poziomu szczegółów lub z listy, jeżeli na formularzu firmy zaznaczony jest parametr Automatyczna weryfikacja w KSeF przed zatwierdzeniem dokumentu.
Niezależnie od wybranego sposobu weryfikacji, jeżeli próba zakończy się:
powodzeniem, w infobarze prezentowana jest informacja Weryfikacja KSeF: pozytywna
niepowodzeniem, w infobarze prezentowana jest informacja Weryfikacja KSeF: negatywna, a w szczegółach wyświetlany jest zwrócony błąd lub błędy
Eksport dokumentów do KSeF
Eksport pojedynczych dokumentów źródłowych do KSeF (FS i FSL)
Eksport dokumentów może zostać uruchomiony ręcznie lub automatycznie. W przypadku ręcznego eksportu, przycisk dostępny jest jeżeli:
zalogowany użytkownik ma uprawnienie do eksportu dokumentów do KSeF
dokument jest w stanie Zatwierdzony lub Zafiskalizowany w przypadku FS i FSL oraz Zatwierdzony w przypadku KIFS, KWFS, KVFS, KFSL
status KSeF dokumentu ma wartość Nie wysłano lub Odrzucono
data wystawienia dokumentu jest równa lub późniejsza od daty ustawionej w konfiguracji firmy dla parametru Obsługa KSeF od
Uwaga
Eksportować można dokumenty wystawione wyłącznie w firmie, do której należy centrum zalogowanego użytkownika.
W przypadku zaznaczenia , podczas zatwierdzania dokumentu system weryfikuje zapis historii operacji dokumentu:
jeżeli dokument został poprawnie zweryfikowany, zostanie zatwierdzony, a następnie przesłany do KSeF
Jeżeli weryfikacja dokumentu się nie powiedzie, dokument pozostanie w stanie niezatwierdzonym i nie zostanie przesłany do KSeF.
Eksport pojedynczych korekt do KSeF (KIFS, KWFS, KVFS, KFSL)
zalogowany użytkownik ma uprawnienie do eksportu dokumentów do KSeF
dokument jest w stanie Zatwierdzony
dokument korekty jest wysłany do KSeF, dla korekty wystawionej do dokumentu bez względu na to czy dokument źródłowy został wysłany do KSeF
status KSeF dokumentu ma wartość Nie wysłano lub Odrzucono
data wystawienia dokumentu jest równa lub późniejsza od daty ustawionej w konfiguracji firmy dla parametru Obsługa KSeF od
Uwaga
Nie ma możliwości wysyłania do KSeF korekt ręcznych.
Eksport wielu dokumentów do KSeF
W zależności od ustawienia parametru Tryb eksportu wielu dokumentów, który dostępny jest na formularzu firmy, eksport wielu dokumentów może odbywać się w trybie:
sesji interaktywnej
wsadowym
Po zaznaczeniu na liście faktur więcej niż jednej pozycji, a następnie wybraniu przycisku Eksport system weryfikuje uprawnienie operatora do eksportu dokumentu do KSeF. W przypadku, gdy operator ma nadane uprawnienia, to w zależności od ustawień parametru sprawdzana jest sesja interaktywna lub uruchomiony zostaje eksport w trybie wsadowym. Brak nadanych uprawnień blokuje operację.
Z zaznaczonych przez użytkownika dokumentów pomijane są te:
które są w stanie: Zainicjowany, Niezatwierdzony i Anulowany
o statusie KSeF innym niż Nie wysłano lub Odrzucono
których data wystawienia dokumentu jest wcześniejsza od daty ustawionej w konfiguracji firmy dla parametru Obsługa KSeF od
które zostały już wydrukowane
które są niezgodne ze schematem faktury ustrukturyzowanej
Dodatkowo, istnieje również możliwość eksportu wielu dokumentów za dany okres – po wybraniu przycisku Eksport za okres i zweryfikowaniu uprawnień operatora, prezentowane jest dodatkowe okno do uzupełnienia szczegółów eksportu:
Pole Dzień/Zakres dat – pozwala określić daty eksportowanych dokumentów
Uwaga
Nie ma możliwości wskazania daty wcześniejszej od daty ustawionej w konfiguracji firmy dla parametru Obsługa KSeF od.
Pole Właściciel – umożliwia eksport dokumentów wystawionych we wskazanym centrum
Przycisk Eksportuj oraz Anuluj – mechanizm weryfikacji eksportu jest analogiczny jak w przypadku przycisku Eksport
Drukowanie faktur sprzedaży wysłanych do KSeF
Wskazówka
W celu prawidłowej obsługi wysyłania do KSeF wydrukowanych dokumentów zalecane jest włączenie historii przyrostowej na fakturach sprzedaży, fakturach zaliczkowych sprzedaży oraz korektach tych dokumentów.
Fakturę przesłaną do KSeF można dostarczyć nabywcy również za pomocą wydruku, e-maila czy e-faktury. Ponieważ przesłanie do KSeF faktury, która została już uprzednio dostarczona do nabywcy jest traktowane, jak wystawienie kolejnej (nowej) faktury, wprowadzona została funkcjonalność blokady eksportu do KSeF wcześniej wydrukowanych lub wysłanych e-mailem.
W przypadku, gdy w konfiguracji firmy włączona jest obsługa KSeF, to podczas próby wydrukowania dokumentu weryfikowane jest czy:
data wystawienia dokumentu jest wcześniejsza od daty ustawionej w konfiguracji firmy dla parametru Obsługa KSeF od, to bez względu na ustawianie Odbiór faktur przez KSeF na karcie kontrahenta, dokument jest drukowany bez sprawdzania kolejnych warunków
data wystawienia dokumentu jest równa lub późniejsza od daty ustawionej w konfiguracji firmy dla parametru, a parametr Obsługa KSeF od jest odznaczony, to należy zweryfikować numer KSeF dokumentu:
Jeżeli jest on nadany – wydruk jest uruchamiany
Jeżeli nie ma nadanego numeru KSeF, należy zweryfikować, czy operator ma uprawnienie do drukowania faktur nie wysłanych do KSeF – jeżeli ma uprawnienia: wyświetlane jest okno z dedykowanym komunikatem oraz przyciski Drukuj i Anuluj
data wystawienia dokumentu jest taka sama lub późniejsza od daty ustawionej w konfiguracji firmy dla parametru, a parametr Obsługa KSeF od jest zaznaczony, to należy zweryfikować numer KSeF dokumentu. W przypadku jego braku, prezentowana jest treść błędu.
Import faktur zakupu z KSeF
W menu głównym Zakup, w grupie Dokumenty, dostępna jest lista Import KSeF, która umożliwia import faktur z Krajowego Systemu e-faktur.
Po wybraniu przycisku otwierany jest formularz z listą faktur zakupu zaimportowanych z KSeF, zawierającą takie kolumny jak:
datawystawienia i wpływu dokumentu
NIP i nazwasprzedawcy
numerobcy
wartości faktury
Z tego poziomu, użytkownik ma możliwość ergonomicznie zarządzać procesem importu FZ z KSeF, przeglądać faktury, czy kontrolować ewentualną duplikację dokumentów.
Na wstążce nad listą dodana została grupa przycisków KSeF z przyciskami:
Import
Import za okres – umożliwia zawężenie listy dokumentów do wybranego zakresu dat według daty przesłania lub przyjęcia faktury
Po wybraniu każdego z przycisków weryfikowane jest uprawnienie operatora do importu dokumentów z KSeF – w przypadku jego braku, pojawia się odpowiedni komunikat blokujący operacje.
W przypadku wybrania przycisku Import za okres, prezentowane jest dodatkowe okno umożliwiające określenie szczegółów importu:
Faktury wg daty z opcjami: przesłana do KSeF, przyjęcia w KSeF
Kontrolka daty początkowej i końcowej (domyślnie daty bieżące)
Przyciski Import oraz Anuluj.
Faktury ustrukturyzowane importowane są jako załączniki. Na podstawie podglądu pliku załącznika, użytkownik może z poziomu listy faktur zakupu lub rejestrów VAT ręcznie wprowadzić taki dokument do systemu.
Dodany został pogląd zaimportowanych faktur z KSeF, dzięki czemu istnieje możliwość jej weryfikacji bez konieczności logowania do KSeF. Na liście faktur należy dwuklikiem wybrać dany dokument, aby wyświetlić podgląd faktury.
Podgląd faktury ustrukturyzowanej odzwierciedla wszystkie elementy dostępne i zgodne z podglądem faktury ze strony KSeF Ministerstwa Finansów.
Faktury importowane są prezentowane według schemy FA(1) i FA(2) w zależności od daty wystawienia faktur w KSeF.
Generowanie faktur VAT
W celu wygenerowania faktury zakupu VAT na liście Faktury zakupu KSeF w sekcji Generowanie dostępny jest przycisk Faktura VAT.
Po wybraniu przycisku, w zależności od danych znajdujących się w zaimportowanym dokumencie można utworzyć FZV i KFZV. Po wygenerowaniu faktury VAT zostaje otwarte odpowiednie okno FZV/KFZV, z poziomu którego należy zapisać wygenerowany dokument.
Uwaga
Po wygenerowaniu faktury VAT nie ma możliwości wygenerowania kolejnej faktury zakupu lub VAT z tego samego dokumentu.
Fakturę VAT można usunąć jeżeli nie została:
zatwierdzona,
zaksięgowana,
rozliczona,
ujęta na dokumencie windykacyjnym,
ujęta w ZPP.
Generowanie FZ oraz korekt z faktur importowanych z KSeF
W celu wygenerowania faktury zakupu oraz korekty na liście Faktury zakupu KSeF w sekcji Generowanie dostępne są przyciski:
[Faktura] – podczas generowania FZ uzupełniane są niektóre dane z nagłówka dokumentu, resztę danych należy uzupełnić tak jak przy dodawanej standardowo FZ
[Faktura z dokumentu] – generowanie faktur na podstawie dokumentów ZZ i PZ
[Korekta] – podczas generowania pojawi się okno wyboru rodzaju korekty, które składa się z pola Przyczyna korekty oraz listy do wyboru Rodzaj korekty z wartościami:
Korekta wartościowa (dla FZL możliwa do wyboru)
Korekta ilościowa
Korekta faktury VAT (dla FZL możliwa do wyboru)
Korekta kosztów dodatkowych
Na wygenerowanej korekcie wartości i ilości korygowane powinny zostać wprowadzone ręcznie przez użytkownika na podstawie podglądu korekty.
Do formularza Korekt ręcznych faktur zakupu oraz Korekt ręcznych faktur VAT zakupu dodano nowe pole w nagłówku:
Numer KSeF faktury korygowanej – numer KSeF faktury źródłowej, z możliwością ręcznego wpisania numeru przy wystawianiu dokumentu
Uwaga
Przy korekcie ręcznej brakujące dane należy uzupełnić tak jak w przypadku faktur.
Powiązanie dokumentu z pozycją z KSeF
Została dodana możliwość powiązania dokumentu znajdującego się w systemie z dokumentem z KSeF. Ma to zastosowanie, gdy w systemie znajduje się już faktura więc nie ma potrzeby generowania dokumentu z KSeF. Z poziomu Zakup -> Import KSeF -> Zakładka elementy -> sekcja lista dodany został przycisk [Dołącz] z wartościami:
FZ – otwarte zostaje okno z listą faktur FZ,
FZV – otwarte zostaje okno z listą faktur FZV.
Po wyborze dokumentu z listy należy wykonać akcję dołączenia powiązania.
Przy próbie dołączenia powiązania do dokumentu, który ma już powiązanie z innym dokumentem zostanie wyświetlony komunikat: Dołączanie powiązania nie powiodło się. Nie dodano załącznika do faktury. Wybrany dokument ma już powiązanie.
W sekcji lista został dodany również przycisk który jest aktywny w momencie wyboru z listy dokumentu posiadającego powiązanie z innym dokumentem w systemie.
Pobieranie UPO
Przycisk Pobierz UPO jest dostępny na formularzu faktury, jeżeli Status KSeF dokumentu ma wartość Wysłano. Po wybraniu przycisku, w przypadku odpowiedzi KSeF prześle:
UPO to:
status KSeF dokumentu zostaje zmieniony na Pobrano UPO
uzupełniony zostanie Numer KSeF na dokumencie
jeżeli w konfiguracji firmy zaznaczony jest parametr Pobieranie UPO jako załączniki, to dodany zostaje plik xml z UPO jako załącznik. W historii zmian dokumentu zapisywana jest operacja Pobranie UPO KSeF z datę przesłania dokumentu.
informację, że sesja jest na etapie inicjalizacji lub procesowania to:
status KSeF dokumentu nie zostaje zaktualizowany
w historii zmian dokumentu zapisywana jest operacja Pobranie UPO KSeF wraz z opisem etapu procesowania
błąd to:
status KSeF dokumentu zostaje zmieniony na Odrzucono
W historii zmian dokumentu zapisywana jest operacja Pobranie UPO KSeF wraz z opisem błędu
Uwaga
Przycisk Pobierz UPO jest aktywny z poziomu listy faktur sprzedaży wyłącznie w przypadku, gdy na liście zaznaczony jest tylko jeden dokument.
Identyfikator zbiorczy KSeF
Zmiany na Firmie
Z pozycji Konfiguracja -> Struktura firmy -> Firma -> Dokumenty na definicji dokumentu ZPP, zakładka Ogólne została dodana nowa sekcja Identyfikator KSeF z parametrami:
Przelew zwykły
Przelew MPP
Zaznaczenie tych parametrów powoduje generowanie Identyfikatora płatności dla wskazanych typów przelewów. W przypadku odznaczonych parametrów tworzenie ZPP następuje według dotychczasowych zasad.
Uwaga
Sekcja jest wyświetlana, gdy w konfiguracji Firmy zaznaczono parametr Obsługa KSeF
ZPP – przelew zwykły
Z pozycji Finanse -> Przelewy, podczas dodawania dokumentu ZPP, znaczenie ma status parametru Grupowanie przelewów według rachunków podmiotów. Jeśli parametr jest zaznaczony, płatności na tego samego odbiorcę z tym samym rachunkiem bankowym i uzupełnionym Numerem KSeF są łączone w jeden element, któremu następnie zostaje wygenerowany Identyfikator płatności. Jeśli parametr nie jest zaznaczony, płatności nie są grupowane i identyfikator nie jest generowany. Jeżeli faktura posiada Numer KSeF to zostanie on przypisany jako Źródłowy na zakładce Płatności dokumentu ZPP.
ZPP – zapłata MPP
Płatności z zaznaczonym parametrem Podzielona płatność podlegają oddzielnemu grupowaniu przelewów niż płatności z odznaczonym parametrem. Za grupowanie przelewów dotyczących mechanizmu podzielonej płatności odpowiada parametr Grupowanie przelewów według rachunków podmiotu w mechanizmie podzielonej płatności.
Na zestawienie poleceń przelewów z zaznaczonym parametrem Grupowanie przelewów według rachunków podmiotu w mechanizmie podzielonej płatności istnieje możliwość dodania płatności dla danego kontrahenta wyłącznie jednego typu – z zaznaczonym lub z odznaczonym parametrem Podzielona płatność. Ponadto, na tym zestawieniu mogą zostać dodane wyłącznie podzielone płatności, których data wpływu jest w tym samym miesiącu. W przypadku Grupowanie przelewów według rachunków podmiotów w mechanizmie podzielonej płatności jest odznaczony w takim przypadku na ZPP dla tego samego rachunku bankowego można zaczytać zarówno płatności z MPP jak i przelewy zwykłe. Jeżeli faktura posiada Numer KSeF to zostanie on przypisany jako Źródłowy na zakładce Płatności dokumentu ZPP.
Generowanie Identyfikatora płatności
W celu wygenerowania Identyfikatora KSeF po zatwierdzeniu dokumentu ZPP należy użyć przycisku [Plik] w sekcji Generowanie. Podczas generowania pliku wysyłane jest zapytanie do systemu KSeF, aby wygenerować Identyfikator płatności. W tym procesie następuje uwierzytelnienie, w trakcie którego konieczne jest wybranie odpowiedniego certyfikatu. Po otrzymaniu komunikatu wskazującego, że plik został wygenerowany, ZPP zostaje zapisane na dysku lub wysłane do banku (gdy włączona jest usługa Web Service). Identyfikator płatności jest widoczny jedynie w paczce przelewów do banku.
Formaty przelewów
W momencie gdy dokument posiada Numer KSeF pole Tytułem, Tytułem – numery dokumentów, Tytułem – numery i kwoty dokumentów pobiera Numer KSeF dokumentu.
Jeśli dokument nie posiada Numeru KSeF to działanie pozostaje jak dotychczas: Pole Tytułem – numery dokumentów pobiera numer obcy z płatności, a w przypadku jego braku – numer systemowy dokumentu. Pole Tytułem – numery systemowe dokumentów pobiera zawsze numer systemowy dokumentu, natomiast pole Tytułem – numery systemowe i kwoty dokumentów pobiera numer systemowy oraz kwotę płatności.
Zmiany na listach dotyczących płatności
Na listach: Preliminarz płatności, Lista należności, Lista zobowiązań, Lista rozrachunków, Rozliczenia nabywcy , Rozliczenia dostawcy zostały dodane dwie nowe kolumny:
Data wystawienia KSeF (domyślnie ukryta)
Numer KSeF (domyślnie ukryta)
Zmiany na formularzu operacji kasowo-bankowej
Nowa kolumna Numer KSeF (domyślnie ukryta) została dodana w następujących miejscach:
Zakładka Dokumenty do rozliczenia na szczegółach operacji
Zakładka Dokumenty rozliczone na szczegółach operacji
Lista Nierozliczone zobowiązania/należności podmiotu
Nierozliczone operacje kasowe/bankowe podmiotu
Na liście szczegółów operacji kasowo-bankowych dodano sekcję Lista faktur wg identyfikatora KSeF.
Za pomocą przycisku [Pobierz listę faktur] dostępnego w sekcji KSeF pobierana jest lista faktur według Identyfikatora płatności, którym jest ciąg znakowy podany w polu Tytułem. Pole Tytułem obejmuje jeden Identyfikator płatności KSeF. Numery KSeF pobranych faktur dodawane są w sekcji Lista faktur wg identyfikatora KSeF. Pozwala to na łatwe wyszukiwanie faktur według Numeru KSeF na liście Dokumenty do rozliczenia za które nastąpiła płatność i powiązać je ze sobą.
Synchronizacja parametrów KSeF z Comarch POS/ Comarch Mobile
Podczas synchronizacji do Comarch POS oraz Comarch Mobile przesyłana jest wartość:
parametru Obsługa KSeF z konfiguracji firmy wraz z datą jej aktywacji
parametru Odbiór faktur przez KSeF na kartotece kontrahenta
pola Numer KSeF dokumentu synchronizowanych faktur sprzedaży oraz ich korekt
Podczas importu danych przesyłana jest wartość parametru Odbiór faktur przez KSeF z karty kontrahenta.
Wspólne
POS – wydruki cyfrowe
W nowej wersji została dodana funkcjonalność wydruków cyfrowych umożliwiająca przesłanie mailem do klienta wydruku dokumentu handlowego z poziomu POS.
Wydruk jest synchronizowany do systemu Comarch ERP Altum, a wysyłka maila odbywa się za pomocą nowego procesu BPM – Wysyłka wydruków cyfrowych, który musi zostać zaimportowany i opublikowany przed włączeniem funkcjonalności.
Funkcjonalność wydruków cyfrowych konfiguruje się w Comarch ERP Altum na karcie centrum w (nowej) sekcji POS – wydruki cyfrowe.
Obsługa Krajowego Systemu e-Faktur
W związku z wprowadzeniem na początku bieżącego roku fakultatywnej możliwości korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od wersji 2022.1 udostępniono funkcję wystawiania faktur ustrukturyzowanych. Jest to jedna z dopuszczanych form dokumentowania transakcji obok faktur papierowych i obecnie występujących w obrocie gospodarczym faktur elektronicznych. W niedługiej przyszłości wdrożenie KSeF w firmie będzie obowiązkiem przedsiębiorstwa.
Fakturą ustrukturyzowaną nazywana jest faktura wystawiana przez podatników za pośrednictwem systemu teleinformatycznego (KSeF), oznaczona przydzielonym w tym systemie numerem identyfikującym fakturę..
Otrzymywanie faktur ustrukturyzowanych przy użyciu KSeF będzie wymagało akceptacji odbiorcy faktur. W przypadku, gdy odbiorca nie wyrazi zgodny na taką formę dokumentu, wystawca ma prawo wystawić fakturę ustrukturyzowaną w systemie, jednak przekazanie jej odbiorcy powinno odbyć się w uzgodniony z nim sposób.
Zmiany w konfiguracji firmy
Na formularzu firmy w sekcji Handel dodany został parametr Obsługa KSeF od. Parametr ten:
prezentowany jest na formularzu wyłącznie, jeżeli Grupa stawek VAT ma ustawioną wartość PL
można zaznaczyć/odznaczyć w dowolnym momencie pracy z systemem
domyślnie jest odznaczony na bazach nowo kreowanych oraz konwertowanych
Po zaznaczeniu parametru prezentowana jest kontrolka umożliwiająca wskazanie daty rozpoczęcia obsługi KSeF (domyślnie ustawiania jest data bieżąca) oraz dodatkowa zakładka KSeF na formularzu firmy, która zawiera poniższe parametry:
Automatyczne pobieranie plików wysłanych faktur jako załączniki
Pobieranie UPO jako załączniki
Tryb eksportu wielu dokumentów – z wartościami: sesja interaktywna (opcja domyślna), plik wsadowy
Automatyczna weryfikacja w KSeF przed zatwierdzeniem dokumentu
Uwierzytelnianie –sekcja uzupełniana jest automatycznie podczas generowania tokena na podstawie właściwości certyfikatu, dla którego generowany jest dany token. W zależności od danych podanych do certyfikatu pobierany zostaje nr NIP lub PESEL. Jest on niezbędny do prawidłowej komunikacji z KSeF.
Na wstążce wyświetlanej na zakładce KSeF dodana została nowa grupa przycisków KSeF, zawierająca następujące przyciski:
Generuj token – wybranie przycisku generuje token dla uwierzytelnionego podmiotu oraz automatycznie wprowadza wartości identyfikatora podmiotu oraz token w dedykowanych polach na zakładce KSeF
Usuń token – przycisk aktywny wyłącznie w przypadku, gdy token został już wygenerowany.
Dodatkowo, na formularzu firmy, na zakładce Operatorzy dodana została nowa kolumna Uwierzytelnianie tokenem w KSeF. Kolumna jest prezentowana wyłącznie przy włączonej obsłudze KSeF (w centrach podrzędnych bez możliwości edycji). Jeżeli operator wykonuje akcję związaną z obsługą KSeF wymagającą uwierzytelnienia i jeśli na formularzu firmy na zakładce Operatorzy w tabeli Operatorzy w grupie parametr Uwierzytelnianie tokenem w KSeF dla tego operatora jest:
zaznaczony, jako dane uwierzytelniające przekazywane do KSeF są: identyfikator i token ustawiony dla firmy na zakładce KSeF.
odznaczony, należy wyświetlić okno do wskazania certyfikatu i przekazać do KSeF parametry wybranego certyfikatu jako dane uwierzytelniające.
Na zakładce dostępny jest również parametr Środowisko pracy KSeF z opcjami:
Demo,
Produkcyjne,
który umożliwia określenie trybut pracy komponentu KSeF z wybranym środowiskiem. W przypadku, gdy wygenerowany został już token do komunikacji z KSeF, przed zmiana środowiska należy w pierwszej kolejności usunąć token.
Uwaga
Tryb demo dostępny jest wyłącznie dopóki do KSeF nie zostanie przesłany żadnej dokument w trybie produkcyjnym.
Zmiany na definicjach dokumentu
Na definicjach dokumentów:
Faktura sprzedaży (FS)
Korekta ilościowa faktury sprzedaży (KIFS)
Korekta wartościowa faktury sprzedaży (KWFS)
Korekta VAT faktury sprzedaży (KVFS)
Faktura zaliczkowa sprzedaży (FSL)
Korekta faktury zaliczkowej sprzedaży (KFSL)
dodany został parametr Automatycznie prześlij do KSeF (domyślnie odznaczony). Jest on prezentowany wyłącznie w przypadku, gdy w konfiguracji firmy aktywowana została obsługa KSeF.
Uwaga
Wszystkie operacje związana z obsługą wymagają posiadania licencji na KSeF.
Uprawnienia na grupie operatorów
Na formularzu grupy operatorów (Konfiguracja à Grupyoperatorów), na zakładce Inne uprawnienia, dodane zostały następujące pozycje:
Wysyłanie faktur do KSeF
Pobieranie faktur z KSeF
Edycja numeru KSeF na zatwierdzonym dokumencie
Drukowanie faktur nie wysłanych do KSeF
Uprawnienia te są domyślnie odznaczone.
Zmiany na karcie kontrahenta
Na formularzu kontrahenta dodany został parametr Odbiór faktur przez KSeF, który prezentowany jest gdy:
w formularzu firmy została włączona obsługa KSeF
typ kontrahenta: Krajowy
status kontrahenta: Podmiot gospodarczy
Wartość parametru jest możliwa do zmiany w każdym momencie pracy z systemem. W przypadku jego zaznaczenia przez operatora, system może go automatycznie odznaczyć i ukryć, gdy zmieniony zostanie:
typ kontrahenta na unijny lub pozaunijny
status kontrahenta na odbiorca detaliczny
Zmiany na liście dokumentów faktur sprzedaży, ich korekt oraz faktur zaliczkowych dotyczące obsługi KSeF
Na wstążce nad listą faktur sprzedaży dodana została grupa przycisków KSeF zawierająca następujące przyciski:
Eksport
Pobierz UPO
Sprawdź poprawność
Uwaga
Przyciski są widoczne wyłącznie, jeżeli zalogowany użytkownik posiada licencję na obsługę KSeF.
Na liście faktur sprzedaży oraz faktur zakupu dostępne są dodatkowe kolumny (domyślnie ukryte), optymalizujące pracę z KSeF:
Numer KSeF – prezentuje numer z kontrolki analogicznego pola na formularzu faktury
Faktura źródłowa nr KSeF – prezentuje Numer KSeF faktury źródłowej, do której wystawiona jest korekta
Data wystawienia KSeF (niedostępna na liście FZ)
Zmiany na formatkach dokumentów związane z obsługą KSeF
Uwaga
Poniższe parametry wyświetlane są wyłącznie, gdy w konfiguracji firmy zaznaczony jest parametr Obsługa KSeF.
Na nagłówku formularzy: faktury sprzedaży, jej korekt (KIFS, KWFS, KVFS), faktury zaliczkowej sprzedaży i jej korekty dostępne są pola:
Numer KSeF
Status KSeF – wartość pola wyświetlana jest w zależności od statusu komunikacji z KSeF (nie wysłano, wysłano, pobrano UPO, odrzucono)
W przypadku faktury zakupu, faktury zaliczkowej zakupu oraz ich korekt, na formularzach dokumentów prezentowane jest wyłącznie pole Numer KSeF.
Zmiany na dokumentach księgowych dotyczące obsługi KSeF
W związku z wprowadzeniem obsługi KSeF dodano:
kolumny: Numer KSeF oraz Faktura źródłowa nr KSeF na liście rejestrów VAT
pola: Numer KSeForaz Status KSeF na formularzu faktury sprzedaży/zakupu VAT oraz ich korektach – wartości pól są domyślnie przenoszone z dokumentu źródłowego.
W przypadku ręcznie wprowadzanych do rejestru faktur/korekt VAT, wartość parametru Status KseF można ustawić na:
Nie wysłano (domyślna wartość)
Wysłano
Pobrano UPO
Zmiany w słownikach uniwersalnych
W słowniku uniwersalnym Typy załączników dodana została nowa wartość systemowa o poniższych parametrach:
Wartość: Plik KSeF
Opis: Plik xml (*.xml)|*.xml
Aktywny: tak
Domyślny: nie
Kompresja: tak
Zapisywanie: Plik w bazie
Rozmiar: Bez ograniczeń
Weryfikacja poprawności faktur pod kątem struktury pliku KSeF
Uwaga
Weryfikacja poprawności faktur nie wymaga posiadania przez operatora uprawnień do wysyłki dokumentów do KSeF. Weryfikacja dotyczy wszystkich dokumentów sprzedaży wysyłanych do KSeF: FS, KIFS, KWFS, KVFS, FSL oraz KFSL.
Weryfikacja ręczna wywoływana jest po wybraniu przycisku Sprawdź poprawność dostępnego oraz z poziomu formularzu faktury. Weryfikacja automatyczna, z kolei, jest wykonywana podczas próby zatwierdzania dokumentu z poziomu szczegółów lub z listy, jeżeli na formularzu firmy zaznaczony jest parametr Automatyczna weryfikacja w KSeF przed zatwierdzeniem dokumentu.
Niezależnie od wybranego sposobu weryfikacji, jeżeli próba zakończy się:
powodzeniem, w infobarze prezentowana jest informacja Weryfikacja KSeF: pozytywna
niepowodzeniem, w infobarze prezentowana jest informacja Weryfikacja KSeF: negatywna, a w szczegółach wyświetlany jest zwrócony błąd lub błędy
Eksport dokumentów do KSeF
Eksport pojedynczych dokumentów źródłowych do KSeF (FS i FSL)
Eksport dokumentów może zostać uruchomiony ręcznie lub automatycznie. W przypadku ręcznego eksportu, przycisk dostępny jest jeżeli:
zalogowany użytkownik ma uprawnienie do eksportu dokumentów do KSeF
dokument jest w stanie Zatwierdzony lub Zafiskalizowany w przypadku FS i FSL oraz Zatwierdzony w przypadku KIFS, KWFS, KVFS, KFSL
status KSeF dokumentu ma wartość Nie wysłano lub Odrzucono
data wystawienia dokumentu jest równa lub późniejsza od daty ustawionej w konfiguracji firmy dla parametru Obsługa KSeF od
Uwaga
Eksportować można dokumenty wystawione wyłącznie w firmie, do której należy centrum zalogowanego użytkownika.
W przypadku zaznaczenia , podczas zatwierdzania dokumentu system weryfikuje zapis historii operacji dokumentu:
jeżeli dokument został poprawnie zweryfikowany, zostanie zatwierdzony, a następnie przesłany do KSeF
Jeżeli weryfikacja dokumentu się nie powiedzie, dokument pozostanie w stanie niezatwierdzonym i nie zostanie przesłany do KSeF.
Eksport pojedynczych korekt do KSeF (KIFS, KWFS, KVFS, KFSL)
zalogowany użytkownik ma uprawnienie do eksportu dokumentów do KSeF
dokument jest w stanie Zatwierdzony
dokument źródłowy do korekty został wysłany do KSeF
status KSeF dokumentu ma wartość Nie wysłano lub Odrzucono
data wystawienia dokumentu jest równa lub późniejsza od daty ustawionej w konfiguracji firmy dla parametru Obsługa KSeF od
Uwaga
Nie ma możliwości wysyłania do KSeF korekt automatycznych, których dokument źródłowy nie został wcześniej wyesportowany do KSeF oraz korekt ręcznych.
Eksport wielu dokumentów do KSeF
W zależności od ustawienia parametru Tryb eksportu wielu dokumentów, który dostępny jest na formularzu firmy, eksport wielu dokumentów może odbywać się w trybie:
sesji interaktywnej
wsadowym
Po zaznaczeniu na liście faktur więcej niż jednej pozycji, a następnie wybraniu przycisku Eksport system weryfikuje uprawnienie operatora do eksportu dokumentu do KSeF. W przypadku, gdy operator ma nadane uprawnienia, to w zależności od ustawień parametru sprawdzana jest sesja interaktywna lub uruchomiony zostaje eksport w trybie wsadowym. Brak nadanych uprawnień blokuje operację.
Z zaznaczonych przez użytkownika dokumentów pomijane są te:
które są w stanie: Zainicjowany, Niezatwierdzony i Anulowany
o statusie KSeF innym niż Nie wysłano lub Odrzucono
których data wystawienia dokumentu jest wcześniejsza od daty ustawionej w konfiguracji firmy dla parametru Obsługa KSeF od
które zostały już wydrukowane
które są niezgodne ze schematem faktury ustrukturyzowanej
Dodatkowo, istnieje również możliwość eksportu wielu dokumentów za dany okres – po wybraniu przycisku Eksport za okres i zweryfikowaniu uprawnień operatora, prezentowane jest dodatkowe okno do uzupełnienia szczegółów eksportu:
Pole Dzień/Zakres dat – pozwala określić daty eksportowanych dokumentów
Uwaga
Nie ma możliwości wskazania daty wcześniejszej od daty ustawionej w konfiguracji firmy dla parametru Obsługa KSeF od.
Pole Właściciel – umożliwia eksport dokumentów wystawionych we wskazanym centrum
Przycisk Eksportuj oraz Anuluj – mechanizm weryfikacji eksportu jest analogiczny jak w przypadku przycisku Eksport
Drukowanie faktur sprzedaży wysłanych do KSeF
Wskazówka
W celu prawidłowej obsługi wysyłania do KSeF wydrukowanych dokumentów zalecane jest włączenie historii przyrostowej na fakturach sprzedaży, fakturach zaliczkowych sprzedaży oraz korektach tych dokumentów.
Fakturę przesłaną do KSeF można dostarczyć nabywcy również za pomocą wydruku, e-maila czy e-faktury. Ponieważ przesłanie do KSeF faktury, która została już uprzednio dostarczona do nabywcy jest traktowane, jak wystawienie kolejnej (nowej) faktury, wprowadzona została funkcjonalność blokady eksportudo KSeD wcześniej wydrukowanych lub wysłanych e-mailem.
W przypadku, gdy w konfiguracji firmy włączona jest obsługa KSeF, to podczas próby wydrukowania dokumentu weryfikowane jest czy:
data wystawienia dokumentu jest wcześniejsza od daty ustawionej w konfiguracji firmy dla parametru Obsługa KSeF od, to bez względu na ustawianie Odbiór faktur przez KSeF na karcie kontrahenta, dokument jest drukowany bez sprawdzania kolejnych warunków
data wystawienia dokumentu jest równa lub późniejsza od daty ustawionej w konfiguracji firmy dla parametru, a parametr Obsługa KSeF od jest odznaczony, to należy zweryfikować numer KSeF dokumentu:
Jeżeli jest on nadany – wydruk jest uruchamiany
Jeżeli nie ma nadanego numeru KSeF, należy zweryfikować, czy operator ma uprawnienie do drukowania faktur nie wysłanych do KSeF – jeżeli ma uprawnienia: wyświetlane jest okno z dedykowanym komunikatem oraz przyciski Drukuj i Anuluj
data wystawienia dokumentu jest taka sama lub późniejsza od daty ustawionej w konfiguracji firmy dla parametru, a parametr Obsługa KSeF od jest zaznaczony, to należy zweryfikować numer KSeF dokumentu. W przypadku jego braku, prezentowana jest treść błędu.
Import faktur zakupu z KSeF
Na wstążce nad listą dodana została grupa przycisków KSeF z przyciskami:
Import
Import za okres
Po wybraniu każdego z przycisków weryfikowane jest uprawnienie operatora do importu dokumentów z KSeF – w przypadku jego braku, pojawia się odpowiedni komunikat blokujący operacje.
W przypadku wybrania przycisku Import za okres, prezentowane jest dodatkowe okno umożliwiające określenie szczegółów importu:
Faktury wg daty z opcjami: przesłana do KSeF, przyjęcia w KSeF
Kontrolka daty początkowej i końcowej (domyślnie daty bieżące)
Przyciski Import oraz Anuluj.
Faktury ustrukturyzowane importowane są jako załączniki. Na podstawie podglądu pliku załącznika, użytkownik może z poziomu listy faktur zakupu lub rejestrów VAT ręcznie wprowadzić taki dokument do systemu.
Pobieranie UPO
Przycisk Pobierz UPO jest dostępny na formularzu faktury, jeżeli Status KSeF dokumentu ma wartość Wysłano. Po wybraniu przycisku, w przypadku odpowiedzi KSeF prześle:
UPO to:
status KSeF dokumentu zostaje zmieniony na Pobrano UPO
uzupełniony zostanie Numer KSeF na dokumencie
jeżeli w konfiguracji firmy zaznaczony jest parametr Pobieranie UPO jako załączniki, to dodany zostaje plik xml z UPO jako załącznik. W historii zmian dokumentu zapisywana jest operacja Pobranie UPO KSeF z datę przesłania dokumentu.
informację, że sesja jest na etapie inicjalizacji lub procesowania to:
status KSeF dokumentu nie zostaje zaktualizowany
w historii zmian dokumentu zapisywana jest operacja Pobranie UPO KSeF wraz z opisem etapu procesowania
błąd to:
status KSeF dokumentu zostaje zmieniony na Odrzucono
W historii zmian dokumentu zapisywana jest operacja Pobranie UPO KSeF wraz z opisem błędu
Uwaga
Przycisk Pobierz UPO jest aktywny z poziomu listy faktur sprzedaży wyłącznie w przypadku, gdy na liście zaznaczony jest tylko jeden dokument.
Synchronizacja parametrów KSeF z Comarch POS/ Comarch Mobile
Podczas synchronizacji do Comarch POS oraz Comarch Mobile przesyłana jest wartość:
parametru Obsługa KSeF z konfiguracji firmy wraz z datą jej aktywacji
parametru Odbiór faktur przez KSeF na kartotece kontrahenta
pola Numer KSeF dokumentu synchronizowanych faktur sprzedaży oraz ich korekt
Podczas importu danych przesyłana jest wartość parametru Obiór faktur przez KSeF z karty kontrahenta.
Logistyka
E-TAX FREE
Uwaga
W przypadku dokumentów TAX FREE wystawionych przed 1 stycznia 2022 zachowane zostaną dotychczasowe mechanizmy działania. Poniższy opis dotyczy dokumentów wystawionych po tej dacie.
Procedura TAX FREE umożliwia podróżnym uzyskanie zwrotu podatku VAT od towarów zakupionych na terytorium UE i wywiezionych poza obszar celny Wspólnoty Europejskiej. Od 1 stycznia 2022 roku podróżny będzie mógł otrzymać zwrot podatku VAT, jeżeli:
podróżny wywiezie zakupiony towar poza granice Unii Europejskiej,
funkcjonariusz Służby Celno-Skarbowej potwierdzi wywóz towaru w systemie TAX FREE po sprawdzeniu zgodności danych dotyczących podróżnego, zawartych w dokumencie elektronicznym TAX FREE z danymi zawartymi w paszporcie lub innym dokumencie potwierdzającym tożsamość,
podróżny przedstawi potwierdzony wydruk elektronicznego dokumentu TAX FREE otrzymanego od sprzedawcy – w przypadku gdy podróżny opuszcza Unię Europejską z terytorium państwa członkowskiego innego niż Polska.
W związku z wprowadzeniem digitalizacji rozliczeń i obiegu dokumentów, od początku stycznia 2022 sprzedaż w systemie będzie wymagała używania kas online (zmiany wprowadzone nowelizacją ustawy o VAT w ramach tzw. pakietu SLIM VAT.)
Zmiany na formularzu firmy
Na formularzu firmy dodany został parametr Elektroniczne TAX FREE, który determinuje dostępność:
pól związanych z elektronicznymi TAX FREE na dokumencie
akcji odpowiedzialnych m.in. za wysyłanie, unieważnianie i odbieranie statusu TAX FREE.
Po zaznaczeniu parametru dodatkowo prezentowana zakładka TAX FREE, na której należy zdefiniować:
Login i hasło służące do komunikacji z wykorzystaniem Web Service
Odcisk palca certyfikatu oraz jego ważność
Uwaga
Parametr dostępny jest wyłącznie, jeżeli na formularzu firmy wskazano grupę stawek VAT: PL.
Uwaga
Domyślnie parametr Elektroniczne TAX FREE jest odznaczony z możliwością jego zaznaczenia w dowolnym momencie pracy z systemem.
Dodatkowo, na definicji dokumentu TF w firmie, w której zaznaczono powyższy parametr, udostępniona została opcja automatycznej wysyłki dokumentu TF podczas jego zatwierdzania – Automatyczny eksport na PUESC, który dostępny jest w grupie parametrów Parametry dokumentów.
Konfiguracja wymiany danych TAX FREE
W konfiguracji systemu: System -> Konfiguracja -> Wymiana danych, dodana została nowa sekcja z parametrami TAX FREE, w której zapisywane są dane niezbędne do logowania do PUESC oraz miejsca przechowywania plików XML. Sekcja widoczna jest po zaznaczeniu parametru TAX FREE w firmie/centrum, do której zalogowany jest operator. W sekcji dostępne są następujące pola:
Adres usługi Web Service
Katalog plików wymiany, do którego wysyłane i odbierane będą wszystkie pliki XML
Zmiany na karcie pracownika
Uwaga
Aby uzyskać identyfikator ID SISC potrzebny do rejestracji i obsługi dokumentów TF pracownik w pierwszej kolejności powinien zarejestrować się (przynajmniej w sposób uproszczony) na platformie PUESC.
Na karcie pracownika dodana została zakładka TAX FREE, która dostępna jest wyłącznie, jeżeli na formularzu firmy zaznaczony jest parametr Elektroniczne TAX FREE. Zakładka zawiera następujące pola pobierane z konta w PUESC:
Adres e-mail oraz Hasło
IdentyfikatorIDSISC
Uwaga
W związku z wprowadzonymi zmianami, w firmie z zaznaczoną obsługą TAX FREE blokowane jest wystawienie TAX FREE do paragonu dla operatora niepowiązanego z pracownikiem.
Zmiany na dokumencie TAX FREE
Formularz dokumentu TAX FREE został dostosowany do wymiany z PUESC i rozszerzony o dodatkowe pola wykorzystywane podczas elektronicznej komunikacji:
Podmiot pośredniczący – domyślnie pobierany jest z pola Podmiot pośredniczący TAX FREE, dostępnego na centrum typu firma (z możliwością zmiany)
Numer UNS – unikatowy numer dokumentu nadawany przez PUESC
Status e-dokumentu – informacja o statusie dokumentu zwrócona przez PUESC
Data wysłania – data wysłania dokumentu na PUESC aktualizująca status e- dokumentu na Wprowadzony
Data wywozu – data opuszczenia towaru przez kraj członkowski
Data wpływu – data potwierdzenia wywozu
Kwota zwrotu – kwota zwrotu VAT – uzupełniana ręcznie za pomocą akcji Rozliczenie TAX FREE
Data zwrotu – data zwrotu podatku VAT – uzupełniana ręcznie za pomocą akcji Rozliczenie TAX FREE
Uwaga
Jeżeli na centrum typu Firma włączono parametr Elektroniczne TAX FREE, to na formularzu dokumentu ukryty zostaje parametr: Potwierdzenie wywozu.
Na zakładce Nabywca dokumentu TF dodano pola:
Data urodzenia – wartość pola pobierana jest z karty kontrahenta, z możliwością ręcznego uzupełnienia w przypadku kontrahenta Nieokreślonego
Numer rachunku bankowego – numer pobierany z karty kontrahenta z możliwością zmiany, jeżeli do danego kontrahenta jest przypisany więcej niż jeden rachunek
Uwaga
Dokument TAX FREE może być wystawiony wyłącznie na kontrahenta typu Odbiorca detaliczny. Wyjątek stanowi kontrahent Nieokreślony – jego status automatycznie ustawia się jako odbiorca detaliczny w momencie generowania TAX FREE, co umożliwia wprowadzenie wartości niezbędnych pól (imię, nazwisko, dataurodzenia). Po wygenerowaniu dokumentu status kontrahenta zostaje automatycznie przywrócony, a wprowadzone dane zarchiwizowane.
Aby zoptymalizować pracę z listą dokumentów TF, dodane zostały dodatkowe kolumny: Status e-dokumentu oraz Unikalny numer systemowy.
Dodatkowo, w celu umożliwienia eksportu dokumentu na platformę PUESC oraz wykonywania związanych z tym operacji, na wstążce dodana została nowa grupa przycisków Elektroniczne TAX-FREE z poniższymi akcjami:
Eksportuj TF – przycisk jest aktywny wyłącznie, jeżeli dokument jest zatwierdzony, a status e-dokumentu ma wartość Nie wysłany. Po wybraniu eksportu i poprawnej walidacji przez system, dokument TF otrzymuje numer systemowy, a jego status zostaje zaktualizowany na Wprowadzony.
Uwaga
Jeżeli użytkownik nie wypełni któregoś z wymaganych w komunikacie pól, system wyświetla ostrzeżenie, wskazujące brakuje informacje konieczne to wysłania TF.
Pobierz status – przycisk aktywny dla dokumentów ze statusem e-dokumentu: Wprowadzony, Potwierdzonywywóz, Potwierdzonyczęściowywywóz.
Uwaga
Operacje: Eksportuj TF oraz Pobierz status mogą być wykonywane seryjnie dla wielu dokumentów jednocześnie.
Unieważnij TF – umożliwia unieważnienie dokumentu, który nie powinien zostać wysłany do PUESC (aktywny wyłącznie dla dokumentów o statusie Wprowadzony). Po wybraniu przycisku prezentowane jest dodatkowe okno, w którym użytkownik może wprowadzić powód unieważnienia. Po zatwierdzeniu operacji dokument otrzymuje status Unieważniony.
Rozlicz TAX FREE – operacja dostępna dla TF w stanie Wprowadzony dla obsługi dokumentów, gdy podróżny opuści kraj z innego państwa członkowskiego UE niż Polska i chce otrzymać zwrot podatku VAT. Wówczas musi przekazać sprzedawcy potwierdzenie takiego wywozu opieczętowane przez celników danego kraju, a sprzedawca na podstawie takiego potwierdzenia musi wprowadzić w systemie rozliczenie dokumentu TAX FREE. Opcja jest też dostępna w stanie Potwierdzonywywóz i Potwierdzonywywózczęściowo, gdy wywóz towarów został potwierdzony na polskiej granicy i Sprzedawca chce zgłosić zwrot podatku VAT na PUESC i rozliczyć dokument. Po wybraniu przycisku Rozlicz TAX FREE prezentowane jest dodatkowe okno z poniższymi polami:
Data wywozu – data z dokumentu dostarczonego przez podróżnego, potwierdzającego wywóz towaru poza kraj członkowski UE (tylko przy rozliczaniu na granicy innego państwa UE niż Polska)
Kraj wywozu – kraj państwa członkowskiego UE, z którego towar został wywieziony (tylko przy rozliczaniu na granicy innego państwa UE niż Polska)
Data zwrotu – data zwrotu kwoty VAT podróżnemu
Kwota zwrotu – wartość VAT towarów, które podlegają zwrotowi, kwota nie powinna być większa od kwoty dokumentu TF ani mniejsza niż 0
Uwaga
Data wywozu i Kraj wywozu nie są dostępne dla TF z potwierdzonym wywozem częściowo.
Po zweryfikowaniu prawidłowości i aktualizacji danych w systemie zwracany jest komunikat ze statusem Rozliczony z podróżnym.
Operacje seryjne na TAX FREE
Nad listą dokumentów TF dodane została nowa grupa przycisków Elektroniczne TAX-FREE zawierająca przyciski służących do operacji seryjnych:
Eksportuj TF
Pobierz status
Po wykonaniu seryjnej operacji w dedykowanym oknie, prezentowany jest log zawierający informacje o statusie wykonania danej operacji.
Wydruk TAX FREE
W związku z wprowadzonymi zmianami dotychczasowy wydruk został rozbudowany o nowe obowiązkowe dane:
Zwrot bezgotówkowy
Zwrot gotówkowy
Uwaga
Jeżeli przynajmniej jedna płatność ma ustawioną inną formę płatności niż gotówka, to prezentowany jest wydruk bezgotówkowy – w przeciwnym razie gotówkowy.
Unikalny numer systemowy
Data urodzenia (nabywcy)
Numer kasy rejestrującej
Imię i nazwisko wystawiającego
Identyfikator ID SISC
Data i godzina zatwierdzenia dokumentu
Zwrot podatku w kwocie ………. zł …… gr otrzymałem(-łam)”, – tekst do ręcznego uzupełnienia
Zmiany w pliku JPK_V7M
Zmiany w pliku JPK_V7M
Od 01.01.2022 obowiązuje nowa wersja struktury logicznej pliku JPK_V7M. Zaktualizowana struktura uwzględnia wszystkie zmiany wprowadzone od 1 lipca 2021 roku do 1 stycznia 2022 roku.
Nowa definicja pliku JPK_V7M(2)
Uwaga
Jeżeli został przeliczony plik JPK_V7M(1) za okres od stycznia 2022 to należy go usunąć z systemu.
W systemie dodano nową definicję pliku JPK_V7M(2), obowiązującą dla plików JPK przeliczanych za okres od stycznia 2022. W nowej definicji zostały dokonane zmiany dotyczące przyśpieszonego zwrotu podatku dla podatników bezgotówkowych oraz szybszego zwrotu VAT w przypadku podatników korzystających z systemu e-faktur. Dodatkowo, na zakładce Ewidencja sprzedaży dodano następujące kolumny (domyślnie ukryte):
Termin płatności – w przypadku faktur VAT sprzedaży oznaczonych parametrem Korekta VAT-ZD i znajdujących się na zawiadomieniu ZD na zakładce Wierzyciel wyświetlany jest termin płatności z pierwotnej płatności FSV ujętej na zawiadomieniu. Dla pozostałych dokumentów kolumna nie przyjmuje wartości.
Data zapłaty – w przypadku faktur VAT sprzedaży oznaczonych parametrem Korekta VAT-ZD i znajdujących się na zakładce Wierzyciel – Dokumenty zapłacone zawiadomienia ZD wyświetlana jest data rozliczenia z pierwotnej płatności FSV ujętej na zawiadomieniu. Dla pozostałych dokumentów kolumna nie przyjmuje wartości.
Uwaga
Korekty plików JPK_V7M przeliczane za okres przed 1 stycznia 2022 roku są tworzone według struktury obowiązującej przed 1 stycznia 2022. Za okresy rozliczeniowe od października 2020 roku do grudnia 2021 r. pliki JPK_VAT z deklaracją i ich ewentualne korekty należy składać według wzoru formularza JPK_V7M(1).
Nowe wartości procedur JPK
W słownikach uniwersalnych oraz parametrach VAT dla faktur VAT dodano nowe wartości procedur JPK:
WSTO_EE Wewnątrzwspólnotowa sprzedaż na odległość towarów – stosowana do wewnątrzwspólnotowej sprzedaży na odległość towarów, które w momencie rozpoczęcia ich wysyłki lub transportu znajdują się na terytorium kraju oraz świadczenia usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych, o których mowa w art. 28k ustawy, na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, posiadających siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub miejsce pobytu na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.
IED Podmioty, które ułatwiają korzystanie z interfejsu elektronicznego – stosowana do części ewidencyjnej JPK_V7 przez podatników ułatwiających za pomocą interfejsu elektronicznego (np. sklepu online) dokonanie na terytorium UE przez podmiot trzeci – podatnika nieposiadającego siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium UE.
Zmiany na wydrukach
Zgodnie ze zmianami struktury logicznej pliku JPK_V7M dodano nowe elementy oraz zmieniono opisy komentarzy do wybranych elementów wydruku JPK_V7M.
Auto Update
Zarządzanie procesami i usługami
W oknie konfiguracji komponentów Comarch ERP Altum została dodana sekcja o nazwie Automatycznie zamykaj procesy podczas aktualizacji, pozwalająca na zarządzanie zachowaniem procesów i usług powiązanych z Comarch ERP Altum podczas instalacji poprawek oraz dodatków.
Z tego poziomu możliwe jest decydowanie o:
Zamknięciu procesu (aplikacji) – kolumna Zamykaj
Zatrzymaniu usługi i opcjonalnym uruchomieniu po instalacji – kolumna Uruchamiaj usługi
Skorzystaniu z konfiguracji zdefiniowanej w dodatku – kolumna Według ustawień dodatków
Statusy zdalnych instalacji
W nowej wersji Comarch ERP Auto Update został usprawniony mechanizm informowania użytkownika o stanie synchronizacji agentów podrzędnych oraz o statusach zdalnych instalacji poprawek i dodatków z poziomu agenta nadrzędnego na agentach podrzędnych.
Obsłużone zostały następujące przypadki:
Po zamknięciu okna instalacji zdalnej (QF/Add-On) informacja o zakolejkowanej instalacji dla agenta, który jest offline będzie nadal dostępna
Po zamknięciu okna instalacji zdalnej (QF/Add-On) informacja o niepowodzeniu instalacji na agencie podrzędnym będzie nadal dostępna
Po wybraniu przycisku [Wymuś synchronizację] w sekcji Zarządzanie siecią agentów będzie widoczny status takiej synchronizacji
Automatyczne sprawdzanie nowej wersji Auto Update
W przypadku wykrycia nowej wersji aplikacji Comarch ERP Auto Update na dolnym pasku okna programu zostanie wyświetlona informacja „Aktualizacja gotowa do zainstalowania”:
Po kliknięciu w informację wyświetli się pytanie:
Pozostałe zmiany
W celu zredukowania możliwości wystąpienia problemów z poprawkami, została dodana blokada uruchamiania Comarch ERP Altum oraz Comarch POS. Do czasu ukończenia instalacji poprawek uruchomienie tych aplikacji będzie niemożliwe.
Współpraca z aplikacjami
Zestawienie aplikacji, z którymi współpracuje Comarch ERP Altum 2022.0
Zmiany w mechanizmie rozliczania ulgi na złe długi (SLIM VAT 2)
Zgodnie z ustawą o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo bankowe (SLIM VAT 2) wprowadzono zmiany w mechanizmie rozliczania ulgi na złe długi:
Wydłużony został termin na skorzystanie z ulgi na złe długi tj. na zawiadomieniu ZD liczonym za okres od 01.10.2021 uwzględniane będą dokumenty, dla których od daty wystawienia faktury dokumentującej wierzytelność nie upłynęły 3 lata, licząc od końca roku, w którym została wystawiona.
Wprowadzono możliwość ujęcia na zawiadomieniu ZD płatności do dokumentów:
wystawionych na kontrahenta, który nie jest czynnym podatnikiem VAT
wystawionych na kontrahenta, który jest konsumentem (osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej)
wystawionych na kontrahenta, który jest w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego, postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji
W związku z powyższym, podczas automatycznego tworzenia zawiadomienia ZD wyświetlone zostaje pytanie „Czy uwzględniać podatników niebędących czynnymi podatnikami VAT?”. W przypadku wybrania odpowiedzi:
Nie(domyślna wartość) – na zawiadomienie zostają dodane wyłącznie płatności do dokumentów wystawionych na kontrahenta będącego czynnym podatnikiem VAT
Tak– na zawiadomienie zostają dodane płatności niezależnie od tego, czy dokumenty zostały wystawione na kontrahenta będącego czynnym podatnikiem VAT czy też nie
Niezależnie od wybranej odpowiedzi, na zawiadomienie zostają dodane płatności do dokumentów wystawionych na kontrahenta będącego w likwidacji (parametr W likwidacji na karcie kontrahenta).
Dodatkowo, po wybraniu na zawiadomieniu ZD przycisków:
[Dodaj]
[Przelicz]
[Przelicz wszystko]
wyświetlone zostaje pytanie „Czy uwzględniać podatników niebędących czynnymi podatnikami VAT?”. W przypadku wybrania odpowiedzi:
Nie (domyślna wartość) – na liście zostają wyświetlone wyłącznie płatności do dokumentów wystawionych na kontrahenta będącego czynnym podatnikiem VAT
Tak– na liście zostają wyświetlone płatności niezależnie od tego, czy dokumenty zostały wystawione na kontrahenta będącego czynnym podatnikiem VAT czy też nie
Niezależnie od wskazanej opcji, na liście zostają wyświetlone płatności do dokumentów wystawionych na kontrahenta będącego w likwidacji.
Logistyka
Zmiany w statystyce dokumentu
W odpowiedzi na oczekiwania Klientów, w oknie statystyki wyświetlanej dla wybranego dokumentu dodane zostały nowe kolumny:
Ilość – prezentuje wartość z pola Ilość na pozycji dokumentu razem z symbolem jednostki użytej na dokumencie
Ilość j. podst. – prezentuje wartość pola Ilość w jednostce podstawowej na pozycji dokumentu razem z symbolem jednostki podstawowej przypisanej do artykułu
W celu optymalizacji analizy danych statystycznych, od najnowszej wersji systemu w oknie statystyki domyślnie wyświetlany jest również wiersz podsumowań.
Dodatkowo, w przypadku pozycji dokumentu, dla których nie wskazano wag/obojętności, wprowadzone zostało wyliczanie tych pól na podstawie karty towaru.
Zmiany w synchronizacji z EDI
Do pliku tworzonego podczas generowania eksportu faktury sprzedaży do EDI dodane zostało pole <InvoicePaymentTerms>, odpowiadające wartości pola Termin płatności w sekcji Płatność na nagłówku dokumentu. Nowe pole znajduje się w sekcji <Invoice-Header> za polem <InvoicePaymentDueDate> i jest wyrażone w liczbie dni.
Zmiany w JPK_MAG
W związku z wprowadzonymi zmianami przepisów dotyczących struktury pliku JPK_MAG, od najnowszej wersji systemu uwzględniane są w nim również dokumenty:
PW; KIPW; KWPW – na zakładce PZ oraz sumach kontrolnych Liczba PZ/Wartość dokumentów PZ
MM+, których magazyn docelowy jest zgodny z magazynem pliku kontrolnego – na zakładce MM oraz sumach kontrolnych Liczba MM/Wartość dokumentów MM
Szybka sprzedaż we współpracy z Comarch POS
W celu optymalizacji sprzedaży dla sklepów niekorzystających z czytników kodów kreskowych, w Comarch POS wprowadzone zostały tzw. „przyciski szybkiej sprzedaży”.
Z poziomu Comarch ERP Altum dodane zostały przyciski umożliwiające konfigurację grup artykułów i artykułów w Comarch ERP Altum oraz ich synchronizację do Comarch POS.
Na formularzu firmy/centrum na zakładce Stanowiska POS wprowadzone zostało pole Tryb sprzedaży z domyślną wartością Standard.
Po zmianie wartości pola na Szybka sprzedaż, z poziomu Dostępności obiektów (Konfiguracja -> Struktura praw) prezentowana jest dodatkowa „wirtualna” kategoria podziału dla grup towarowych Szybka sprzedaż, która jest przeznaczona do konfiguracji szybkiej sprzedaży na POS.
Uwaga
Szybka sprzedaż jest kategorią podziału widoczną jedynie z poziomu Dostępności obiektów.
Po wybraniu wskazanego podziału, w prawym oknie dostępne są dwie zakładki: Grupy oraz Artykuły, które są przypisane do kategorii. Po wybraniu przycisku [Dodaj], na liście grup/artykułów prezentowane są tylko te pozycje, które zostały dołączone do danej firmy/centrum.
Ponadto, do tabeli grup pozostałych kategorii podziałów dodana została dodatkowa kolumna Szybka sprzedaż prezentująca, które z grup zostały przypisane do podziału Szybka sprzedaż.
Synchronizacja kodów wagowych z POS
Od najnowszej wersji systemu podczas synchronizacji z Comarch POS wysyłane są definicje kodów wagowych, które przyjmują format zgodny z dokumentacją techniczną POS.