RIBA to szczególna forma polecenia zapłaty dla firm stosowana we Włoszech, w której zlecenia obciążeniowe przekazywane są do banku, a następnie przesyłane przez bank do dłużnika (odbiorcy płatności). Dłużnik może przed obciążeniem zdecydować, czy chce zapłacić, czy nie. Wierzyciel (dostawca) otrzymuje informację o zaakceptowanych i odrzuconych poleceniach zapłaty jeszcze przed ich terminem płatności.
Za pomocą funkcji RIBA dla dostawców użytkownik może wczytywać pliki RIBA zawierające żądania obciążenia rachunku, które zostały przesłane przez bank zapewniający stałą obsługę, zarządzać nimi oraz przekazywać je ponownie do banku. W ramach tej funkcji można zatwierdzić lub odrzucić polecenia zapłaty albo zmienić konto obciążenia. W wyniku tego generowane są dwa pliki, które przekazywane są bankowi zapewniającemu stałą obsługę do dalszego przetwarzania.
Na podstawie danych zawartych w żądaniach obciążenia (np. NIP, data obciążenia, kwota, tytuł przelewu itd.) system automatycznie wyszukuje i przypisuje odpowiednie konta oraz rozrachunki. Wyszukiwanie i przypisywanie wspierane jest dodatkowo przez definicje księgowań i słowa kluczowe.
W definicji księgowania można między innymi określić kryteria wyszukiwania, które mają być stosowane przy wyszukiwaniu tytułu przelewu. Ponadto, definicja ta określa ogólne zapisy księgowe, jakie mają zostać utworzone na podstawie żądań obciążenia.
Podczas przetwarzania żądań polecenia zapłaty RIBA, wyszukiwanie dostawcy (wierzyciela) odbywa się w pierwszej kolejności na podstawie NIP-u zawartego w poleceniu zapłaty. Jeśli nie można jednoznacznie zidentyfikować dostawcy, stosowane są procedury wyszukiwania z przypisanej definicji księgowania. Przykładowo, możliwe są następujące sposoby wyszukiwania:
-
Na podstawie numeru konta osobistego w tytule przelewu – w tytule przelewu przekazywany jest np. numer dostawcy. W słowach kluczowych definiuje się hasła wyszukiwania, które odzwierciedlają możliwe sposoby zapisu numeru dostawcy w przesyłanym tytule przelewu. Na ich podstawie numer dostawcy zostaje zidentyfikowany.
-
Na podstawie numeru w tytule przelewu – dostawca jest wyszukiwany np. na podstawie numeru faktury rozrachunku przekazanego w tytule przelewu
Po zidentyfikowaniu dostawcy system przystępuje do wyszukiwania odpowiednich rozrachunków do przypisania. W tym celu wykorzystywane są informacje przekazane w tytule przelewu, takie jak:
-
Numer faktury (wyszukiwanie w tytule przelewu) – w tytule przelewu przekazywany jest numer faktury. Wszystkie rozrachunki wcześniej ustalonego konta osobistego są porównywane z numerem faktury z tytułu przelewu i przypisywane do księgowania w przypadku zgodności.
Do wyszukiwania kont i przypisywania rozrachunków w ramach przetwarzania żądań RIBA stosowane są te same procedury wyszukiwania, które są używane w automatycznych księgowaniach bankowych.
Szczegółowy opis procedur wyszukiwania znajduje się w artykule Wyszukiwanie partnera i rozrachunków.
Definicje pojęć
RIBA – RIBA to specjalna forma polecenia zapłaty dla firm we Włoszech, w ramach której wnioski o polecenie zapłaty są przekazywane do banku, a następnie przekazywane dalej do odbiorcy (dłużnika). Dłużnik może przed obciążeniem konta zdecydować, czy dokona płatności, czy nie. Dostawca (wierzyciel) otrzymuje następnie informację o odrzuconych i zaakceptowanych poleceniach zapłaty przed terminem ich wymagalności.
Ustawienia
W niniejszym rozdziale przedstawiono ustawienia i dane podstawowe niezbędne do przetwarzania zleceń polecenia zapłaty RIBA. Ustawienia i dane podstawowe są zarządzane za pomocą aplikacji, które są już wykorzystywane w automatycznym księgowaniu bankowym.
Schematy numeracji
W aplikacji Schematy numeracji należy określić schemat numeracji do automatycznego przypisywania numerów w zapytaniach RIBA. Dla tego schematu numeracji należy wybrać typ Księgowość finansowa RIBA Nagłówek zapytania
W zakładce Definicja należy określić elementy, z których ma się składać numer ze schematu numeracji, który ma zostać wygenerowany. W tym celu należy podać źródło wartości oraz format wszystkich elementów numeru.
Ogólne informacje na temat schematów numeracji można znaleźć w artykule Schematy numeracji i Rozszerzenie: Schematy numeracji/Comarch Financials Enterprise.
Konfiguracja
W aplikacji Konfiguracja użytkownik przyporządkowuje organizacji 0000 w funkcji Księgowość finansowa dla Włoch schemat numeracji dla zapytań o polecenia zapłaty RIBA. Podczas importowania zapytania o polecenie zapłaty RIBA z tego schematu numeracji przypisywany jest unikalny numer zapytania.
Opis odpowiednich ustawień dotyczących konfiguracji funkcji Księgowość finansowa dla Włoch znajduje się w artykule Konfiguracja: Comarch Financials Enterprise dla Włoch.
Kody operacji bankowych
Do importu zapytań o polecenia zapłaty RIBA używany jest wyłącznie kod GVO 3300. Kod ten należy utworzyć w aplikacji Kody operacji biznesowych dla Włoch.
Banki zapewniające stałą obsługę
Wszystkie banki zapewniające stałą obsługę, dla których użytkownik zarządza zapytaniami o polecenia zapłaty RIBA, muszą być aktywowane w aplikacji Banki zapewniające stałą obsługę dla RIBA. Aktywacja odbywa się w zakładce RIBA.
Jeśli bank zapewniający stałą obsługę jest aktywowany dla RIBA, w tej zakładce należy określić konto rozliczeniowe RIBA do księgowania zapytań, ścieżkę RIBA do wydawania odrzuconych i zaakceptowanych zapytań RIBA oraz sposób obsługi pliku importowego RIBA.
Ponadto poprzez przypisanie grup definicji księgowań określa się, które definicje księgowań mogą być używane przez bank domowy dla zapytań RIAB.
Szczegółowy opis pól i funkcji w zakładce RIBA znajduje się w artykule Rozszerzenie: Banki zapewniające stałą obsługę dla Włoch/RIBA.
Grupy definicji księgowań
W aplikacji Grupy definicji księgowań można utworzyć własne grupy definicji księgowań, które będą wykorzystywane podczas przetwarzania zleceń polecenia zapłaty RIBA. Grupom tym należy przypisać ustawienie RIBA w polu Użyte dla oraz kod kraju dla Włoch.
Szczegółowy opis tej aplikacji znajduje się w artykule Grupy definicji księgowań.
Treść definicji księgowania
Za pomocą zawartości definicji księgowania można wprowadzić ustawienia dotyczące generowania danych istotnych dla księgowania w przypadku zapytań o polecenia zapłaty RIBA. Są to ustawienia dotyczące numerów dokumentów, numerów rozrachunków, tekstów rozrachunków i tekstów dokumentów, które są wykorzystywane w definicji księgowania.
Szczegółowy opis tej aplikacji znajduje się w artykule Treść definicji księgowania.
Definicje księgowań
W aplikacji Definicje księgowań można skonfigurować oddzielne definicje księgowań do przetwarzania zleceń polecenia zapłaty RIBA. Definicje księgowań służą do określania ogólnych zapisów księgowych, które mają być tworzone w ramach przetwarzania zleceń polecenia zapłaty RIBA.
Ponadto za pomocą definicji księgowań można zdefiniować kryteria wyszukiwania, które umożliwiają wyszukiwanie i przypisywanie kont oraz otwartych pozycji.
Definicje księgowań używane dla zleceń polecenia zapłaty RIBA należy zawsze przypisywać do kodu GVO 3300.
Szczegółowy opis aplikacji znajduje się w artykule Definicje księgowań.
Kolejność wyszukiwania rozrachunku
Aby wyszukiwanie rozrachunku podczas przetwarzania zleceń polecenia zapłaty RIBA było bardziej precyzyjne, w aplikacji Kolejność wyszukiwania rozrachunku można zdefiniować kolejność wyszukiwania. Kolejność wyszukiwania zawiera pola (np. numer rozrachunku, tekst dokumentu lub klucz zewnętrzny), które mają być używane jako pola porównawcze podczas wyszukiwania.
Szczegółowy opis aplikacji znajduje się w artykule Kolejność wyszukiwania rozrachunku.
Słowa kluczowe
W celu ustalenia kont i przypisania rozrachunku do polecenia zapłaty w aplikacji można zdefiniować słowa kluczowe jako terminy wyszukiwania w tytule przelewu. Terminy wyszukiwania można utworzyć jako stałe lub jako wzorce wyszukiwania.
Termin wyszukiwania jako stała zawiera stałą wartość, która jest wykorzystywana do porównania z treścią w tytule przelewu. Termin wyszukiwania jako wzorzec wyszukiwania zawiera predefiniowaną klasę znaków (wyrażenie regularne) w celu znalezienia ciągu znaków w tytule przelewu.
Szczegółowy opis tej aplikacji można znaleźć w artykule Słowa kluczowe.
RIBA dla dostawców
Aplikacja RIBA dla dostawców służy do wyświetlania i przetwarzania importowanych zleceń polecenia zapłaty RIBA. W celu dalszego przetwarzania aplikacja oferuje różne działania, które można wywołać w zależności od statusu przetwarzania zlecenia polecenia zapłaty.
Dostępne są np. działania służące do importowania i uzupełniania zleceń polecenia zapłaty RIBA, przygotowywania zaakceptowanych i odrzuconych poleceń zapłaty do przekazania do banku zapewniającego stałą obsługę oraz tworzenia księgowań dla zaakceptowanych poleceń zapłaty.
Szczegółowy opis tej aplikacji znajduje się w artykule RIBA dla dostawców.