Programy w obszarze Środków trwałych zawierają wiele informacji o aktywach, transakcjach dotyczących środków trwałych, saldach itp., a także informacje pomocnicze, takie jak asygnaty kosztów i ubezpieczenia, które są lub mogą być zwykle rozproszone w wielu aplikacjach. Jednak często zdarza się, że wymagany jest szybki dostęp do kompleksowych informacji na temat konkretnego składnika środków trwałych.
Ten artykuł opisuje aplikacje Podgląd środków trwałych.
Definicja terminów
Aplikacja Podgląd środków trwałych pozwala na różne podsumowania danych dotyczących środków trwałych i obszarów amortyzacji z wyczerpującymi informacjami. Można również wyświetlić tylko te informacje, które są istotne dla potrzeb użytkownika.
Opis aplikacji
Podgląd środków trwałych to aplikacja, która wyświetla różne informacje o środkach trwałych. Ze względu na fakt, że różne informacje mogą być interesujące dla różnych użytkowników, zarówno układ, jak i zakres wyświetlanych informacji można dostosować. Wybrane informacje z obiektów biznesowych Danych podstawowych środków trwałych i Obszarów amortyzacji można umieścić w dowolnym miejscu.
Aplikacja służy do uzyskiwania przeglądu informacji. Wyświetlane dane nie mogą być zmieniane w tej aplikacji. W ten sposób można wyświetlić wszystkie ważne dane, takie jak nazwa, adres, numer telefonu i faksu lub otwarte faktury.
Po otwarciu aplikacji wyświetlany jest widok, który został określony przez użytkownika lub administratora jako widok domyślny w trybie projektowania. W trybie projektowania możesz tworzyć dodatkowe widoki i zmieniać istniejące widoki, jeśli użytkownik posiada do tego uprawnienia. Elementy interfejsu dodane w trybie projektowania aplikacji mogą być rozszerzane przez aplikacje. Nowe lub dodatkowe elementy są przeciągane do aplikacji za pomocą funkcji przeciągnij i upuść z trybu projektowania, zakładki Atrybuty i zapisywane w widoku. Więcej informacji na temat korzystania z konfigurowalnych interfejsów można znaleźć w artykule Konfigurowalny interfejs.
Nagłówek aplikacji Podgląd środków trwałych składa się z pól Środek trwały i Obszar amortyzacji. Pola te stanowią stałą część aplikacji i nie można ich usunąć. Po aktualizacji wyświetlane są wszystkie informacje określone dla tej aplikacji.
Aplikacja składa się z nagłówka i obszaru roboczego.
Nagłówek
W tej aplikacji nagłówek składa się z dwóch pól:
- Środek trwały — w tym miejscu można wprowadzić identyfikator środka trwałego jako kryterium wyszukiwania
- Obszar amortyzacji — w tym miejscu można wprowadzić unikatowy identyfikator obszaru amortyzacji.
Środki trwałe pozwalają na zdefiniowanie dowolnej liczby obszarów amortyzacji. Dla każdego obszaru amortyzacji można zastosować własne metody wyceny i amortyzacji. W ten sposób środki trwałe mogą być wyceniane zgodnie z różnymi wymogami prawnymi i biznesowymi.
Obszar roboczy
Ze względu na fakt, że pola można przenosić z jednej zakładki do drugiej i można je dowolnie rozmieszczać, pola na 5 zakładkach opisano poniżej w kolejności wersji standardowej. W związku z tym dla zakładek nie są dostępne żadne nazwy strukturalne ani grupujące, a jedynie numery.
Zakładka Dane podstawowe
- Numer środka trwałego — w tym miejscu można wprowadzić identyfikator środka trwałego
- Numer podrzędny środka trwałego — w tym miejscu można wpisać numer podrzędny środka trwałego, który ma zostać przetworzony. Brak wskazania numeru podrzędnego środka trwałego oznacza, że wszystkie numery podrzędne wybranego środka trwałego zostaną przeanalizowane.
- Oznaczenie — oznaczenie służy jako dodatkowy identyfikator. Może składać się z tekstu zdefiniowanego przez użytkownika. Warto wprowadzić znaczącą, łatwą do zapamiętania i prawdopodobnie unikalną nazwę, aby wyszukiwanie było łatwiejsze. Nazwa homonimiczna może występować wielokrotnie.
- Status — aplikacja automatycznie przypisuje status do środka trwałego podczas przetwarzania i księgowania. Użytkownik nie może go zmienić.
Istnieją następujące statusy:- W trakcie tworzenia
- Przetwarzanie
- Transakcje z saldem = 0
- Istniejące transakcje
- Data nabycia — w tym miejscu można wprowadzić datę nabycia środka trwałego. Data nabycia jest używana jako kryterium wyszukiwania dla środków trwałych. Może być używana jako domyślna data rozpoczęcia amortyzacji.
- Wierzyciel — w tym polu można wprowadzić numer wierzyciela. Odpowiada on dostawcy środka trwałego. Wierzyciel może być używany do klasyfikacji, wyboru i sortowania środków trwałych.
- Data uruchomienia — określenie daty uruchomienia nie jest obowiązkowe. Data uruchomienia może być używana jako domyślna data rozpoczęcia amortyzacji.
- Producent — jeśli dane mają być wyświetlane tylko dla środków trwałych z określonym producentem, należy wprowadzić go w tym miejscu
- Grupa środków trwałych — grupy środków trwałych umożliwiją domyślne ustawienie wartości dla rekordu głównego środka trwałego. Podobnie możliwy jest podział środków trwałych. Po zaksięgowaniu środka trwałego grupa środków trwałych zostanie zmieniona tylko przez ponowne zaksięgowanie.
- Klasyfikacja 1-5 — w ramach klasyfikacji można definiować i oceniać indywidualne cechy środków trwałych.
- Aktywne — środek trwały może być przypisany do różnych stanów:
- Trwa usuwanie — aktywa oznaczone do usunięcia mogą zostać usunięte w ramach reorganizacji
- Nieaktywny — nieaktywne aktywa nie są brane pod uwagę w analizach, w programach dialogowych i w przebiegu amortyzacji
- Aktywne — domyślnym ustawieniem jest Aktywny. Te obszary amortyzacji są w pełni uwzględniane w programie.
- Kategoria środka trwałego — w tym miejscu można wybrać kategorię środka trwałego, z dostępnych opcji:
- (wszystkie)
- Aktywa
- Leasing — przez aktywa leasingowe rozumie się tutaj aktywa, które nie są własnością firmy. Dlatego nie są one wykazywane, na przykład w raportach z krótkiej analizy aktywów
- Pasywa — pasywami można zarządzać na przykład z dotacji, które zostały wypłacone przez instytucje państwowe dla zakładu
- Główny środek trwały — pole głównego środka trwałego jest wypełniane automatycznie przez system. Służy jako kryterium do integracji wszystkich zestawów środków trwałych w numer główny i do oceny. Pole to jest dostępne jako funkcja wyboru w raportach i wyświetlaczach.
- Zaplanowany środek trwały — za pomocą tego wskaźnika środek trwały jest charakteryzowany jako planowany składnik, gdy jego faktyczne nabycie nastąpi w przyszłości. W oknie dialogowym księgowania dozwolone są tylko niektóre rodzaje transakcji dla tego typu środków trwałych. W przypadku planowanego środka trwałego można rejestrować planowane wartości inwestycji i obliczać oczekiwaną amortyzację.
- Środki trwałe w budowie — w przypadku środka trwałego w budowie, na przykład budynku, wszystkie koszty nabycia można początkowo zaksięgować dla wszystkich poszczególnych sekcji. Po ukończeniu i uruchomieniu poszczególnych sekcji można je aktywować za pomocą okna dialogowego księgowania. W przypadku środków trwałych w budowie w oknie dialogowym księgowania dozwolone są tylko niektóre klucze ruchu.
- Planowane środki trwałe — w tym polu można przypisać środek trwały do planowanego zestawu. Jeśli zostanie przypisany tutaj planowany środek trwały, status tego planowanego środka trwałego musi mieć wartość W trakcie planowania lub Zakończony.
- Hasło wyszukiwania — oprócz oznaczenia można tu zarejestrować hasło wyszukiwania. Szukane hasło jest oferowane przy wyborze środka trwałego jako kryterium wyszukiwania.
- Środek niskocenny — za pomocą tego wskaźnika podpisywany jest składnik aktywów o niskiej wartości. Wielkość wartości definiującej środek trwały jako środek trwały o niskiej wartości można zdefiniować w obszarze amortyzacji.
- Kod wyszukiwania — oprócz hasła wyszukiwania środka trwałego można tu zapisać kod wyszukiwania. Kod wyszukiwania jest oferowany przy wyborze zasobu jako kryterium wyszukiwania.
- Organizacja — w tym polu zdefiniowana jest organizacja, do której jest przyporządkowany środek trwały
- Numer maszyny — pole Numer maszyny może być używane na przykład do przechowywania numeru seryjnego maszyny. Zgodnie z tym numerem maszyny, zasoby mogą być wybierane i oceniane.
- Rok budowy — w tym miejscu można określić rok budowy zasobu. Rok ten może być wykorzystany do klasyfikacji, selekcji i sortowania środków trwałych.
- Zarejestrowany przez — w tym miejscu można wprowadzić osobę, która zarejestrowała środke trwały w systemie
- Data utworzenia — w tym polu można wprowadzić datę utworzenia
Zakładka Amortyzacja
- Aktywne — obszar amortyzacji może być przypisany do różnych stanów:
- Trwa usuwanie — obszary amortyzacji, które są oznaczone do usunięcia, mogą zostać usunięte w przebiegu reorganizacji
- Nieaktywny — nieaktywne obszary amortyzacji nie są brane pod uwagę w analizach, w programach dialogowych i w przebiegu amortyzacji
- Aktywne — domyślnym ustawieniem jest Aktywne. Te obszary amortyzacji są w pełni uwzględniane w programie.
- Początek amortyzacji — pole to jest obowiązkowe do uzupełnienia. Gdy jest puste, pojawia się standardowy komunikat o błędzie.
Podczas tworzenia środka trwałego pole to zostanie określone i zainicjowane przez domyślną regułę z ustawionej grupy daty nabycia lub daty rozpoczęcia rozruchu.
Możliwe są następujące reguły domyślne, które są stosowane do daty nabycia pola lub daty uruchomienia w zależności od zawartości daty bazowej pola.- Początek roku — domyślną datą rozpoczęcia amortyzacji jest pierwszy dzień roku podatkowego, w którym znajduje się data bazowa. Po określeniu przyrostu data może zostać przesunięta o dni o określonej wartości.
- Konwencja pierwszego roku — data rozpoczęcia amortyzacji jest domyślnie pierwszym dniem roku podatkowego, jeśli data bazowa znajduje się w pierwszej połowie roku podatkowego. W przeciwnym razie data rozpoczęcia amortyzacji jest inicjowana pierwszym dniem drugiego półrocza. Po określeniu przyrostu okres może zostać przesunięty o określoną liczbę dni.
- Początek okresu — data rozpoczęcia amortyzacji jest domyślnie ustawiana na pierwszy dzień okresu, w którym znajduje się data bazowa. Po określeniu przyrostu okres można przesunąć o określoną liczbę dni.
- Data bazowa — data rozpoczęcia amortyzacji jest domyślnie datą bazową. Po określeniu przyrostu dzień można przesunąć o określoną liczbę dni.
Data nabycia jest zawsze używana jako data bazowa, jeśli data uruchomienia nie jest określona.
- Amortyzacja aktywowana — pole określa, czy obszar amortyzacji będzie uwzględniany w przebiegach amortyzacji.
Jeśli pole jest zaznaczone, księgowania są uwzględniane w tym obszarze amortyzacji dla przebiegów amortyzacji.
Jeśli pole nie jest zaznaczone, obszar amortyzacji środka trwałego musi zostać aktywowany ręcznie, aby został uwzględniony przy następnym przebiegu. - Status — aplikacja automatycznie przypisuje status do środka trwałego podczas przetwarzania i księgowania. Użytkownik nie może go zmienić.
Istnieją następujące statusy:- W trakcie tworzenia
- Przetwarzanie
- Transakcje z saldem = 0
- Istniejące transakcje
- Grupa odsetek — powiązana grupa odsetek z danych podstawowych
- Indywidualna wartość początkowa — indywidualna wartość bazowa może być używana jako podstawa do obliczania amortyzacji
- Grupa ponownego nabycia — wraz z danymi odtworzeniowymi zbierane są informacje, które są potrzebne do obliczenia wartości ponownego nabycia. W przypadku gromadzenia środków trwałych w bazie danych aktywów wartości te są używane jako ustawienia domyślne.
- Kwota docelowa — kwota docelowa może być określona i nie jest zaznaczona. System oblicza amortyzację do określonej kwoty docelowej. Podczas tworzenia rekordu danych pole jest inicjowane wartością z grupy środków trwałych.
- Rok bazowy — to pole jest opcjonalne. Jeśli zostanie tu wprowadzona wartość, należy również wprowadzić grupę zastępczą.
- Obowiązuje od — w tym polu można określić datę początkową
- Kwota bazowa dla wartości początkowej — to pole jest opcjonalne. Jeśli zostanie tu wprowadzona wartość, należy również wprowadzić grupę ponownego nabycia.
- Metoda amortyzacji — w tym miejscu definiuje się unikalny identyfikator metody amortyzacji. Można użyć zarówno cyfr jak i liter. Metody amortyzacji są kluczowymi zmiennymi w Środkach trwałych. Są one używane do obliczania amortyzacji. Dzięki metodom amortyzacji poszczególne etapy obliczania amortyzacji są elastycznie kontrolowane.
- Stała wartość ponownego nabycia — jeśli zostanie tu wprowadzona wartość, nie trzeba wprowadzać grupy ponownego nabycia. Wartość ponownego nabycia nie zostanie określona na podstawie wartości indeksu, ale będzie stała.
- Współczynnik — w tym miejscu można wprowadzić współczynnik środków trwałych, które są zarządzane pod tym numerem aktywów
- Okres użytkowania — okres użytkowania środka trwałego musi być zawsze określony. Wpis ma postać miesięcy kalendarzowych.
Zakładka 3
- Wymiar opcjonalny 01-02 — znaczenie w programach danych podstawowych:
W tym miejscu określa się, czy typ wymiaru (liczba od 1 do 20) jest inicjowany za pomocą wprowadzonego tutaj wymiaru opcjonalnego.- Znaczenie w funkcjach wyszukiwania — jeśli analizowane mają być tylko dane z określonym wymiarem, należy wprowadzić wymiar w tym miejscu (dotyczy to wymiarów od 1 do 20). Brak wskazania oznacza, że ocena jest niezależna od odpowiedniego wymiaru.
- Znaczenie w danych transakcji — wysłane z tym opcjonalnym wymiarem.
Zakładka Transakcje
Rejestr transakcji:
- Obszar amortyzacji — w tym miejscu można wprowadzić unikatowy identyfikator obszaru amortyzacji.
Środki trwałe pozwalają na zdefiniowanie dowolnej liczby obszarów amortyzacji. Dla każdego obszaru amortyzacji można zastosować własne metody wyceny i amortyzacji. W ten sposób środki trwałe mogą być wyceniane zgodnie z różnymi wymogami prawnymi i biznesowymi. - Waluta — w tym miejscu wyświetlana jest waluta podstawowa dla wybranych środków trwałych
- Środek trwały — w tym polu wyświetlony jest numer oraz numer podrzędny środka trwałego
- Grupa środków trwałych — grupy środków trwałych umożliwiją domyślne ustawienie wartości dla rekordu głównego środka trwałego. Podobnie możliwy jest podział środków trwałych. Po zaksięgowaniu środka trwałego grupa środków trwałych zostanie zmieniona tylko przez ponowne zaksięgowanie.
- Konto stanów magazynowych — w tym polu zapisany jest identyfikator konta (lub kont) stanów magazynowych
- Okres od/do — data rozpoczęcia lub zakończenia okresu
- Rodzaj kosztów stanów magazynowych — w tym miejscu można wprowadzić rodzaj kosztów stanów magazynowych
- Typ — w tym miejscu można wprowadzić typ (lub typy) danych
- Lokalizacja — jeśli salda mają być wyświetlane tylko dla środków trwałych z określoną lokalizacją, należy ją wprowadzić w tym miejscu
- Wymiar opcjonalny 01 — znaczenie w programach danych podstawowych:
W tym miejscu określa się, czy typ wymiaru (liczba od 1 do 20) jest inicjowany za pomocą wprowadzonego tutaj wymiaru opcjonalnego.- Znaczenie w funkcjach wyszukiwania — jeśli analizowane mają być tylko dane z określonym wymiarem, należy wprowadzić wymiar w tym miejscu (dotyczy to wymiarów od 1 do 20). Brak wskazania oznacza, że ocena jest niezależna od odpowiedniego wymiaru.
- Znaczenie w danych transakcji — wysłane z tym opcjonalnym wymiarem.
Zakładka Wprowadzanie danych
Można wyświetlić dodatkowo trzy kolejne zakładki: Wprowadzenie danych, Dane podstawowe środków trwałych, Klasyfikacje.
- Dokument środków trwałych — w tym miejscu można wybrać numery identyfikacyjne dokumentów. Podczas tworzenia nowego dokumentu jego identyfikator jest przypisywany automatycznie na podstawie ustawionych schematów numeracji.
- Dokument przyjęcia — w tym miejscu można wybrać numery identyfikacyjne dokumentów przyjęcia. Podczas tworzenia nowego dokumentu jego identyfikator jest przypisywany automatycznie na podstawie ustawionych schematów numeracji.
- Data dokumentu — tutaj można wprowadzić datę dokumentu
- Data operacji — tutaj można wprowadzić datę operacji
- Typ transakcji — w tym miejscu można wybrać typ transakcji
- Rodzaj transakcji — w tym miejscu można wybrać rodzaj transakcji
- Tekst księgowania — w tym miejscu można wybrać tekst księgowania, bądź jego część
- Stornowanie — możliwe jest wybranie kodu stornowania, dla którego mają zostać wyświetlone dane w obszarze roboczym.
Możliwe wartości:- (wszystkie)
- Stornowanie
- Brak storno
Zakładka Dane podstawowe środków trwałych
- Typ środka trwałego — w tym miejscu można wybrać typ środka trwałego, który ma zostać wyświetlony w obszarze roboczym.
- (wszystkie)
- Inne środki trwałe — wartości pochodzą wyłącznie z transakcji zaksięgowanych dla środków trwałych, które mają nieaktywne kody dla LVA, W budowie i Planowane
- Środek niskocenny — wartości pochodzą wyłącznie z transakcji zaksięgowanych dla środków trwałych z aktywnym kodem LVA, które są zadeklarowane jako niskocenne
- Środki trwałe w budowie — wartości pochodzą wyłącznie z transakcji zaksięgowanych dla środków trwałych z aktywnym kodem W budowie
- Planowane środki trwałe — wartości pochodzą wyłącznie z transakcji zaksięgowanych dla środków trwałych z aktywnym kodem Planowane
- Zbiór środków niskocennych — wartości pochodzą wyłącznie z transakcji zaksięgowanych dla środków trwałych oznaczonych jako zbiór środków niskocennych
- Kategoria środka trwałego — w tym miejscu można wybrać kategorię środka trwałego, z dostępnych opcji:
- (wszystkie)
- Aktywa
- Leasing — przez aktywa leasingowe rozumie się tutaj aktywa, które nie są własnością firmy. Dlatego nie są one wykazywane, na przykład w raportach z krótkiej analizy aktywów
- Pasywa — pasywami można zarządzać na przykład z dotacji, które zostały wypłacone przez instytucje państwowe dla zakładu
- Osoba odpowiedzialna za środek trwały — w tym miejscu można wskazać pracownika odpowiedzialnego za środek trwały
- Data nabycia — w tym miejscu można wprowadzić datę nabycia
- Producent — w ramach klasyfikacji definiowane i oceniane są indywidualne cechy środków trwałych. Zdefiniowana tutaj klasyfikacja jest używana jako domyślna w nowej instalacji systemu.
- Wierzyciel — jeśli salda mają być wyświetlane tylko dla środków trwałych z określonym wierzycielem, należy wprowadzić go tutaj.
- Grupa główna środków trwałych — w tym miejscu należy wybrać główną grupę środków trwałych, dla której mają być wyświetlane dane
Sekcja Wymiary opcjonalne
W tej zakładce zarządzane są wymiary od 3 do 20, które są również używane w księgowości środków trwałych. Zakładka jest wyświetlana tylko w tym przypadku.
- Wymiar opcjonalny 3-20 — w ramach klasyfikacji definiowane i oceniane są indywidualne cechy środków trwałych. Wprowadzona tutaj klasyfikacja jest używana jako domyślna podczas tworzenia środka trwałego.
- Znaczenie w funkcjach wyszukiwania — jeśli analizowane mają być tylko dane z określoną klasyfikacją, należy wprowadzić klasyfikację w tym miejscu (dotyczy to klasyfikacji od 1 do 5). Brak wskazanej klasyfikacji oznacza, że ocena jest niezależna od odpowiedniej klasyfikacji.
- Znaczenie w danych transakcji — zaksięgowane z tym opcjonalnym wymiarem
Zakładka Klasyfikacje
- Klasyfikacja 1-5 — w ramach klasyfikacji definiowane i oceniane są indywidualne cechy środków trwałych. Wprowadzona tutaj klasyfikacja jest używana jako domyślna podczas tworzenia środka trwałego.
- Znaczenie w funkcjach wyszukiwania — jeśli analizowane mają być tylko dane z określoną klasyfikacją, należy wprowadzić klasyfikację w tym miejscu (dotyczy to klasyfikacji od 1 do 5). Brak wskazanej klasyfikacji oznacza, że ocena jest niezależna od odpowiedniej klasyfikacji.
Listy pozycji, zakładka Transakcje
Dla listy pozycji dostępne są różne widoki z różnym układem danych, aby zapewnić jak najbardziej praktyczny dostęp do wymaganych informacji. Niektóre istotne pola mają również wiele widoków, które można wyświetlić, ponieważ pokazują ważne informacje referencyjne dotyczące zawartości innych kolumn. Ze względu na przejrzystość, pola są również zarządzane w poszczególnych widokach i nie są umieszczane jako kompleksowe informacje w innych lokalizacjach.
Tutaj można również dostosować pola pod względem zawartości i formalnego wyglądu za pomocą funkcji przeciągnij i upuść.
Do wyboru są różne widoki pozycji:
- Widok pozycji Domyślny
- Widok pozycji Anulowanie odpisu
- Widok pozycji Amortyzacja
- Widok pozycji Likwidacje
- Widok pozycji Dalsze wartości
- Widok pozycji Dalsze informacje
- Widok pozycji Informacje dotyczące księgowania
Widok pozycji Domyślny
- Środek trwały — w tym miejscu zapisany jest identyfikator środka trwałego
- Rodzaj transakcji — w tej kolumnie widoczny jest rodzaj transakcji środka trwałego
- Dokument środków trwałych — w tej kolumnie widoczny jest numer dokumentu środka trwałego. Podczas otwierania nowego dokumentu środków trwałych numer ten jest przypisywany automatycznie.
- Okres księgowy — w tym miejscu widnieje identyfikator okresu księgowego
- Data operacji — w tej kolumnie znajduje się data operacji dotycząca środka trwałego
- Stornowanie — w tej kolumnie znajduje się kod identyfikujący stornowanie
- Koszty nabycia — w tej kolumnie znajdują się koszty nabycia
- Anulowanie odpisu — w tym miejscu widnieje anulowanie odpisu
- Amortyzacja — w tej kolumnie znajduje się dotychczasowa wartość amortyzacji
- Wartość księgowa — w tej kolumnie wyświetlana jest wartość księgowa
Widok pozycji Anulowanie odpisu
- Środek trwały — w tym miejscu zapisany jest identyfikator środka trwałego
- Rodzaj transakcji — w tej kolumnie widoczny jest rodzaj transakcji środka trwałego
- Dokument środków trwałych — w tej kolumnie widoczny jest numer dokumentu środka trwałego. Podczas otwierania nowego dokumentu środków trwałych numer ten jest przypisywany automatycznie.
- Okres księgowy — w tym miejscu widnieje identyfikator okresu księgowego
- Data operacji — w tej kolumnie znajduje się data operacji dotycząca środka trwałego
- Stornowanie — w tej kolumnie znajduje się kod identyfikujący stornowanie
- Normalne anulowanie odpisu — w tej kolumnie wyświetlana jest normalna ocena anulowania odpisu
- Specjalne anulowanie odpisu — w tej kolumnie wyświetlana jest ocena specjalna anulowania odpisu
- Wartość bieżąca anulowania odpisu — w tej kolumnie wyświetlana jest ocena wartości bieżącej anulowania odpisu
Widok pozycji Amortyzacja
- Środek trwały — w tym miejscu zapisany jest identyfikator środka trwałego
- Rodzaj transakcji — w tej kolumnie widoczny jest rodzaj transakcji środka trwałego
- Dokument środków trwałych — w tej kolumnie widoczny jest numer dokumentu środka trwałego. Podczas otwierania nowego dokumentu środków trwałych numer ten jest przypisywany automatycznie.
- Okres księgowy — w tym miejscu widnieje identyfikator okresu księgowego
- Data operacji — w tej kolumnie znajduje się data operacji dotycząca środka trwałego
- Stornowanie — w tej kolumnie znajduje się kod identyfikujący stornowanie
- Normalne anulowanie amortyzacji — w tej kolumnie wyświetlana jest normalna amortyzacja
- Specjalne anulowanie amortyzacji — w tej kolumnie wyświetlana jest specjalna amortyzacja
- Wartość bieżąca amortyzacji — w tej kolumnie wyświetlana jest wartość bieżąca amortyzacji
Widok pozycji Likwidacja
- Środek trwały — w tym miejscu zapisany jest identyfikator środka trwałego
- Rodzaj transakcji — w tej kolumnie widoczny jest rodzaj transakcji środka trwałego
- Dokument środków trwałych — w tej kolumnie widoczny jest numer dokumentu środka trwałego. Podczas otwierania nowego dokumentu środków trwałych numer ten jest przypisywany automatycznie.
- Okres księgowy — w tym miejscu widnieje identyfikator okresu księgowego
- Koszty nabycia — w tej kolumnie znajdują się koszty nabycia
- Anulowanie odpisu — w tym miejscu widnieje anulowanie odpisu
- Amortyzacja — w tej kolumnie znajduje się dotychczasowa wartość amortyzacji
- Wartość księgowa — w tej kolumnie wyświetlana jest wartość księgowa
- Przychody ze sprzedaży — w tej kolumnie jest kwota przychodów ze sprzedaży w roku obrachunkowym
- Zysk – w tej kolumnie wyświetlany jest zysk dla danego środka trwałego
Widok pozycji Dalsze wartości
- Środek trwały — w tym miejscu zapisany jest identyfikator środka trwałego
- Rodzaj transakcji — w tej kolumnie widoczny jest rodzaj transakcji środka trwałego
- Dokument środków trwałych — w tej kolumnie widoczny jest numer dokumentu środka trwałego. Podczas otwierania nowego dokumentu środków trwałych numer ten jest przypisywany automatycznie.
- Okres księgowy — w tym miejscu widnieje identyfikator okresu księgowego
- Data operacji — w tej kolumnie znajduje się data operacji dotycząca środka trwałego
- Stornowanie — w tej kolumnie znajduje się kod identyfikujący stornowanie
- Odsetki — w tym miejscu wyświetlane są odsetki danego okresu obrachunkowego
- Koszty napraw — w tej kolumnie wyświetlane są koszty napraw danego okresu obrachunkowego
- Ilość świadczenia — w tej kolumnie wyświetlone są ilości świadczeń w danym okresie
Widok pozycji Dalsze informacje
- Środek trwały — w tym miejscu zapisany jest identyfikator środka trwałego
- Rodzaj transakcji — w tej kolumnie widoczny jest rodzaj transakcji środka trwałego
- Dokument środków trwałych — w tej kolumnie widoczny jest numer dokumentu środka trwałego. Podczas otwierania nowego dokumentu środków trwałych numer ten jest przypisywany automatycznie.
- Okres księgowy — w tym miejscu widnieje identyfikator okresu księgowego
- Data operacji — w tej kolumnie znajduje się data operacji dotycząca środka trwałego
- Stornowanie — w tej kolumnie znajduje się kod identyfikujący stornowanie
- Obrót środków trwałych — w tym miejscu znajduje się numer obrotu środków trwałych
- Data dokumentu — w tym miejscu znajduje się data dokumentu dotycząca obrotu środka trwałego
- Dokument przyjęcia — w tym miejscu znajduje się data dokumentu przyjęcia dotycząca obrotu środka trwałego
- Rezerwy — w tej kolumnie widoczna jest rezerwa wyceny w roku obrotowym
Widok pozycji Informacje dotyczące księgowania
- Środek trwały — w tym miejscu zapisany jest identyfikator środka trwałego
- Rodzaj transakcji — w tej kolumnie widoczny jest rodzaj transakcji środka trwałego
- Dokument środków trwałych — w tej kolumnie widoczny jest numer dokumentu środka trwałego. Podczas otwierania nowego dokumentu środków trwałych numer ten jest przypisywany automatycznie.
- Okres księgowy — w tym miejscu widnieje identyfikator okresu księgowego
- Data operacji — w tej kolumnie znajduje się data operacji dotycząca środka trwałego
- Stornowanie — w tej kolumnie znajduje się kod identyfikujący stornowanie
Zakładka Salda roczne
- Obszar amortyzacji — w tym miejscu można wprowadzić unikatowy identyfikator obszaru amortyzacji.
Środki trwałe pozwalają na zdefiniowanie dowolnej liczby obszarów amortyzacji. Dla każdego obszaru amortyzacji można zastosować własne metody wyceny i amortyzacji. W ten sposób środki trwałe mogą być wyceniane zgodnie z różnymi wymogami prawnymi i biznesowymi. - Waluta — w tym miejscu wyświetlana jest waluta podstawowa dla wybranych środków trwałych
- Środek trwały — w tym polu wyświetlony jest numer oraz numer podrzędny środka trwałego
- Grupa środków trwałych — grupy środków trwałych umożliwiją domyślne ustawienie wartości dla rekordu głównego środka trwałego. Podobnie możliwy jest podział środków trwałych. Po zaksięgowaniu środka trwałego grupa środków trwałych zostanie zmieniona tylko przez ponowne zaksięgowanie.
- Konto stanów magazynowych — w tym polu zapisany jest identyfikator konta (lub kont) stanów magazynowych
- Od okresu obrachunkowego — data rozpoczęcia okresu obrachunkowego
- Rodzaj kosztów stanów magazynowych — w tym miejscu można wprowadzić rodzaj kosztów stanów magazynowych
- Typ — w tym miejscu można wprowadzić typ (lub typy) danych
- Lokalizacja — jeśli salda mają być wyświetlane tylko dla środków trwałych z określoną lokalizacją, należy ją wprowadzić w tym miejscu
- Wymiar opcjonalny 01 — znaczenie w programach danych podstawowych:
W tym miejscu określa się, czy typ wymiaru (liczba od 1 do 20) jest inicjowany za pomocą wprowadzonego tutaj wymiaru opcjonalnego.- Znaczenie w funkcjach wyszukiwania — jeśli analizowane mają być tylko dane z określonym wymiarem, należy wprowadzić wymiar w tym miejscu (dotyczy to wymiarów od 1 do 20). Brak wskazania oznacza, że ocena jest niezależna od odpowiedniego wymiaru.
- Znaczenie w danych transakcji — wysłane z tym opcjonalnym wymiarem.
Zakładka Dane podstawowe środków trwałych
- Kategoria środka trwałego — w tym miejscu można wybrać kategorię środka trwałego, z dostępnych opcji:
- (wszystkie)
- Aktywa
- Leasing — przez aktywa leasingowe rozumie się tutaj aktywa, które nie są własnością firmy. Dlatego nie są one wykazywane, na przykład w raportach z krótkiej analizy aktywów
- Pasywa — pasywami można zarządzać na przykład z dotacji, które zostały wypłacone przez instytucje państwowe dla zakładu
Lista pozycji, zakładka Salda roczne
Dla zakładki Salda roczne dostępne są 3 widoki z różnym układem danych, aby zapewnić jak najbardziej praktyczny dostęp do wymaganych informacji. Niektóre istotne pola mają również wiele widoków, które można wyświetlić, ponieważ pokazują ważne informacje referencyjne dotyczące zawartości innych kolumn. Ze względu na przejrzystość, pola są również zarządzane w poszczególnych widokach i nie są umieszczane jako kompleksowe informacje w innych lokalizacjach.
Tutaj można również dostosować pola pod względem zawartości i formalnego wyglądu za pomocą funkcji przeciągnij i upuść.
Do wyboru są różne widoki pozycji:
Widok pozycji Domyślny
- Od okresu obrachunkowego — w tej kolumnie wyświetlona jest identyfikacja i opis roku podatkowego
- Koszty nabycie początek okresu obrachunkowego — w tym miejscu wyświetlone są koszty nabycia na początku okresu obrachunkowego
- Amortyzacja łącznie początek okresu obrachunkowego — w tym miejscu wyświetlona jest całkowita amortyzacja pomniejszona o wzrost wartości na początku roku podatkowego
- Przychód — w tej kolumnie wyświetlana jest wartość przychodu podczas roku obrachunkowego
- Likwidacje — w tym miejscu wyświetlana jest wartość księgowa likwidacji w roku obrachunkowym, który obejmuje ten okres
- Przeksięgowanie — w tej kolumnie wyświetlane są wykonane przeksięgowania
- Anulowanie odpisu łącznie — w tym miejscu wyświetlane są całkowite koszty anulowanych odpisów
- Amortyzacja łączna — w tej kolumnie wyświetlane są całkowite koszty amortyzacji
- Wartość księgowa — w tej kolumnie wyświetlana jest wartość księgowa
Widok pozycji Amortyzacja
- Od okresu obrachunkowego — w tej kolumnie wyświetlona jest identyfikacja i opis roku podatkowego
- Normalne anulowanie odpisu — w tej kolumnie wyświetlane jest normalne anulowanie odpisu dla wybranego środka trwałego
- Specjalne anulowanie odpisu — w tej kolumnie wyświetlane jest specjalne anulowanie odpisu dla wybranego środka trwałego
- Wartość bieżąca anulowania odpisu — w tej kolumnie wyświetlana jest wartość bieżąca anulowania odpisu dla wybranego środka trwałego
- Anulowanie odpisu łącznie — w tym miejscu wyświetlane są całkowite koszty anulowanych odpisów
- Normalna amortyzacja — w tym miejscu wyświetlana jest normalna amortyzacja dla wybranego środka trwałego
- Specjalna amortyzacja — w tym miejscu wyświetlana jest specjalna amortyzacja dla wybranego środka trwałego
- Wartość bieżąca amortyzacji — w tym miejscu wyświetlana jest wartość bieżąca amortyzacji dla wybranego środka trwałego
- Amortyzacja łączna — w tej kolumnie wyświetlane są całkowite koszty amortyzacji
Widok pozycji Dalsze informacje
- Od okresu obrachunkowego — w tej kolumnie wyświetlona jest identyfikacja i opis roku podatkowego
- Rezerwy — w tym miejscu wyświetlane są rezerwy danego okresu obrachunkowego
- Przychody ze sprzedaży — w tej kolumnie jest kwota przychodów ze sprzedaży w roku obrachunkowym
- Odsetki — w tym miejscu wyświetlane są odsetki danego okresu obrachunkowego
- Koszty napraw — w tej kolumnie wyświetlane są koszty napraw danego okresu obrachunkowego
- Ilość świadczenia— tej kolumnie wyświetlone są ilości świadczeń w danym okresie
Konfiguracja
Aplikacja Podgląd środków trwałych nie wymaga dodatkowych ustawień w aplikacji Konfiguracja.
Uprawnienia
Uprawnienia mogą zostać przypisane za pomocą ról uprawnień jak również poprzez przyporządkowanie organizacji. Szczegółowe informacje można znaleźć w artykule Uprawnienia.
Uprawnienia specjalne
Dla aplikacji Podgląd środków trwałych nie ma dostępnych uprawnień specjalnych.
Przyporządkowania organizacji
Dla aplikacji Podgląd środków trwałych nie są wymagane przyporządkowania organizacji.
Funkcje specjalne
Dla aplikacji Podgląd środków trwałych nie są dostępne funkcje specjalne.
Uprawnienia dla partnerów biznesowych
Aplikacja Podgląd środków trwałych nie jest udostępniana partnerom biznesowym.