Aplikacja Raport: Rozrachunki z błędami służy do generowania raportu zawierającego dokumenty, w których rozrachunki (lub pozycje rozliczone) nie są zgodne z sumami przypisanych zapisów księgowych.
Oznacza to, że dokumenty zostały już zaksięgowane w księdze głównej, jednak występują różnice między kwotami księgowania, a kwotami rozrachunków.
Niniejszy artykuł zawiera informacje na temat parametrów, za pomocą których użytkownik określa, co ma zawierać generowany raport. Ponadto przedstawione są informacje dotyczące wyniku wyprowadzenia danych. Możliwe ustawienia wyprowadzenia w tej aplikacji są zgodne z opcjami dostępnymi w oknie dialogowym dla dowolnego raportu. Opis dostępnych ustawień wyprowadzenia znajduje się w instrukcji obsługi.
Instrukcja obsługi dla aplikacji została opisana w artykule Instrukcje: Raport: Dokumenty raportu.
Definicje terminów
Dokument raportu — wyjście raportu do urządzenia wyjściowego, takiego jak drukarka, lub do pliku, tworzy dokument raportu lub dokument końcowy. Dokument raportu zawiera listę obiektów, np. listę adresów. Dokument końcowy zawsze zawiera obiekt, np. zamówienie sprzedaży. Dokumenty mogą być archiwizowane lub wysyłane do partnera, np. pocztą elektroniczną.
Rozrachunki z błędami — rozrachunki z błędami to już zaksięgowane dokumenty, których kwoty księgowe nie są zgodne z kwotami (rozliczonych) rozrachunków. Odpowiednie księgowania można następnie wyświetlić za pomocą raportu Raport: Rozrachunki z błędami.
Rozgraniczenie Błędne księgowania zbiorcze i Rozrachunki z błędami — aplikacja Raport: Rozrachunki z błędami odnosi się do danych księgowych z systemów zewnętrznych, które są udostępniane w interfejsie, ale nie mogą zostać zaimportowane z powodu błędnych danych. Dane te nie trafiają więc do księgowań w tle. Aplikacja Raport: Błędne księgowania zbiorcze odnosi się do danych, które nie mogły zostać wykonane podczas księgowań automatycznych, np. podczas przebiegu księgowań, księgowań z transakcji płatniczych (lub polecenia zapłaty), naliczania odsetek, przeliczenia waluty itp. z powodu błędnych danych.
Opis aplikacji
Aplikacja służy do drukowania wszystkich nieprawidłowych danych importowych w jednym raporcie.
W tym celu wszystkie wybrane rozrachunki/pozycje rozliczone organizacji są odczytywane i sprawdzane z przypisanymi księgowaniami.
Aplikacja umożliwia wybór nieprawidłowych rozrachunków według różnych kryteriów wyboru. Użytkownik może określić stronę tytułową i przesunięcie stron.
Sekcja Parametry, definicja raportu
Za pomocą parametrów użytkownik określa cechy wyszukiwania, a tym samym wynik wyprowadzenia danych.
Parametry służą zatem do wyboru zbioru danych.
W poniższej tabeli znajdują się opisy poszczególnych parametrów. Kolumna Parametr zawiera widoczną nazwę parametru, natomiast kolumna Opis wyjaśnia jego znaczenie.
- Tytuł raportu — parametr ten zawiera tytuł dokumentu raportowego. Domyślnie proponowana jest nazwa podstawowa raportu, ale użytkownik może określić tytuł indywidualnie. Użytkownik wprowadza żądany tytuł lub pozostawia wartość domyślną.
- Konto — użytkownik wskazuje typ księgowania, dla którego mają zostać wybrane rozrachunki z błędami. Brak wyboru oznacza, że zostaną uwzględnione wszystkie konta. Możliwe wartości:
- Dłużnik
- Wierzyciel
- Księga główna
Użytkownik wybiera konta dłużników, wierzycieli lub kont księgi głównej, które mają zostać przetworzone.
Brak wyboru oznacza, że uwzględnione zostaną wszystkie odpowiednie pozycje.
Wynik wydruku
Na stronach tytułowych – zgodnie z preferencjami – podane są kryteria wyboru zawarte w poniższym raporcie, aby zapewnić jednoznaczną klasyfikację i ocenę wydrukowanej listy. Raport zawiera następujące sekcje:
Nagłówek
W dwóch nagłówkach wyświetlane są następujące informacje:
- Raport: Rozrachunki z błędami — ogólna nazwa raportu
- Comarch ERP Enterprise — nazwa oprogramowania
Nagłówki kolumn
W wielowierszowych nagłówkach kolumn znajdują się następujące pola:
1. wiersz — dane podstawowe
Dla każdego błędnego rozrachunku prezentowane są poniższe wartości kolumn z pierwszego wiersza:
- Konto — w tym polu wyprowadzane jest konto (numer konta) błędnego rozrachunku
- Numer rozrachunku — w tym polu wyprowadzany jest przydzielony numer kolejny błędnego rozrachunku
- Waluta — w tym polu wyprowadzana jest waluta błędnego rozrachunku
- Waluta dokumentu — w tym polu wyprowadzana jest oryginalna waluta dokumentu błędnego rozrachunku
2. wiersz — dane kwotowe
- Kwota rozrachunku (waluta główna) — w tym polu wyprowadzana jest wartość rozrachunku w walucie głównej
- Kwota (waluta główna) — w tym polu wyprowadzana jest łączna kwota przypisanych zapisów w walucie głównej
- Kwota rozrachunku (waluta dokumentu) — w tym polu wyprowadzana jest wartość rozrachunku w walucie dokumentu
- Kwota (waluta dokumentu) — w tym polu wyprowadzana jest łączna kwota przypisanych zapisów w walucie dokumentu
- Waluta — w tym polu wyprowadzany jest skrót waluty dokumentu
- Komunikat — dla każdego błędnego rozrachunku wyprowadzany jest odpowiedni komunikat błędu (lub wszystkie powiązane komunikaty)
2. wiersz — dane daty i okresu
- Data rzeczywista — w tym polu wyprowadzana jest data rozrachunku
- Okres rzeczywisty — w tym polu wyprowadzany jest okres księgowy rozrachunku
- Data debetu — w tym polu wyprowadzana jest oczekiwana data płatności rozrachunku
- Okres debetu — w tym polu wyprowadzany jest oczekiwany okres księgowy
3. wiersz — dane statusu
- Status rozrachunku — w tym polu wyprowadzany jest status rozrachunku. Możliwe wartości:
- X = faktura zaksięgowana
- Otwarte
- Rozliczone
- Status Wn — w tym polu wyprowadzany jest oczekiwany status rozrachunku. Możliwe wartości:
- Otwarte
- Rozliczone
Stopka
Na końcu tabeli wyprowadzany jest łączny salda rozrachunku, a na końcu całkowite saldo wszystkich wykazanych pozycji.
- Nazwa firmy — po lewej stronie wyprowadzana jest nazwa jednostki organizacyjnej
- Bieżący numer strony — na środku umieszczany jest numer bieżącej strony. W nawiasie podana jest łączna liczba stron raportu
- Użytkownik i dane czasowe — po prawej stronie wyprowadzane są dane użytkownika oraz data i godzina wygenerowania raportu
Konfiguracja
Aplikacja Raport: Rozrachunki z błędami nie wymaga żadnych konkretnych ustawień w aplikacji Konfiguracja.
Weryfikacje
Przeprowadzane są następujące testy:
- Waluta wiodąca — dla wszystkich przypisanych kont dodawane są sumy w walucie głównej dla uznania i obciążenia. Na koniec sprawdzane jest, czy dodana suma jest równa kwocie rozrachunków/pozycji zamkniętych. Jeśli nie, rozrachunek/pozycja zamknięta jest drukowana z komunikatem Suma rozrachunku z błędami.
- Waluta obca — jeśli rozrachunek jest dodatkowo zarządzany w walucie dokumentu, sumy w walucie obcej przypisanych kont są również dodawane. Dodawane są pola kwot rozrachunku z rekordu konta, a nie pola waluty obcej. Na koniec wykonywana jest ta sama weryfikacja, co w przypadku waluty głównej, ale z komunikatem Suma rozrachunku w walucie obcej z błędami.
- Status — sprawdzane jest, czy status rozrachunku jest zgodny z kwotą rozrachunku. Jeśli kwota rozrachunku (tj. suma w walucie wiodącej i walucie obcej) wynosi 0, status rozrachunku musi być Rozliczone. Jeśli kwota nie wynosi zera, status musi być Otwarte. W przeciwnym razie pojawia się komunikat Status nie pasuje do kwoty rozrachunku.
- Tworzenie — sprawdzane jest, czy okres utworzenia i data utworzenia są zgodne ze specyfikacją w inicjującym księgowaniu. Jeśli nie, wyświetlany jest komunikat Dane powstania zawierają błędy.
- Wyrównanie — jeśli status docelowy to Otwarte, pola rozliczenia muszą być puste.
W przeciwnym razie wyświetlany jest komunikat Pola wyrównania muszą być puste. Jeśli status docelowy to Rozliczone, pola rozliczenia muszą być wypełnione i zgodne z ostatnim księgowaniem w rozrachunku. Jeśli nie, wyświetlany jest komunikat Błędne wyrównanie pola.
Raport
Poniższy raport dotyczy aplikacji Raport: Rozrachunki z błędami:
Raport: Rozrachunki z błędami
com.sem.ext.app.fin.reporting.rpt.CheckOpenItems
Uprawnienia
Uprawnienia mogą zostać przypisane za pomocą ról uprawnień, jak również poprzez przyporządkowanie organizacji. Szczegółowe informacje można znaleźć w artykule Uprawnienia.
Uprawnienia specjalne
Dla aplikacji Raport: Rozrachunki z błędami nie są dostępne uprawnienia specjalne.
Przyporządkowania organizacyjne
Przyporządkowania organizacyjne służą do kontrolowania, które dane mogą być przeglądane, używane lub edytowane. W tym celu należy aktywować funkcję Uprawnienia do treści w aplikacji Konfiguracja.
Aby aplikacja Raport: Rozrachunki z błędami była wyświetlana dla danego użytkownika w menu użytkownika, musi on być przypisany do organizacji, która jest połączona z jednym z następujących obszarów organizacyjnych:
- Rachunkowość
Funkcje specjalne
Dla aplikacji Raport: Rozrachunki z błędami nie są dostępne funkcje specjalne.
Uprawnienia dla partnerów biznesowych
Aplikacja Raport: Rozrachunki z błędami nie jest dostępna dla partnerów biznesowych.