Dostępność to prognozowany stan magazynowy danego artykułu w bieżącej lub przyszłej dacie. Dostępność jest obliczana przy użyciu reguły dostępności i składa się z bieżącego zapasu oraz planowanych przychodów i rozchodów, a także wszelkich zaległych.
Niniejszy dokument opisuje strukturę aplikacji Zapytanie o dostępność.
Definicje terminów
- Specyfikacja — identyfikuje konkretny artykuł. Przykładowo, oprócz numeru artykułu, telewizor posiada również specyfikację Numer serii, dzięki czemu jest on unikalny. Specyfikacja obsługuje partię z datą przydatności, partię i numery serii.
- Stan magazynowy — jest to ilość towaru w wyświetlonej jednostce magazynowej, która jest obecnie dostępna w magazynie.
- Magazyn — jest to logicznie lub fizycznie zdefiniowany obszar, w którym składowane są zapasy towarów. Magazyn może być podzielony na strefy magazynowe i miejsca składowania, jeśli funkcja Zarządzanie miejscami składowania jest włączona w aplikacji Konfiguracja. Dokładna struktura magazynu jest definiowana przez organizację magazynu.
- Status kontroli jakości — status kontroli jakości można zdefiniować dla poziomu magazynu i strefy magazynowej, a równolegle także dla poziomu specyfikacji. Zapasy mogą być analizowane i wykorzystywane zgodnie ze statusem kontroli jakości. Jeśli status kontroli jakości na poziomie magazynu i status kontroli jakości na poziomie specyfikacji pokrywają się, w każdym przypadku obowiązuje mniej korzystny status kontroli jakości.
- Stan magazynowy objęty kwarantanną — jest to stan magazynowy artykułu ze statusem kontroli jakości W kwarantannie. Artykuły te są zwykle ponownie sprawdzane, a następnie ewentualnie blokowane. Status kontroli jakości W kwarantannie jest zwykle przyporządkowywany przez użytkownika. System generuje ten status, jeśli artykuł zostanie umieszczony w strefie magazynowej kwarantanny.
- Zablokowany stan magazynowy — jest to stan magazynowy artykułu ze statusem kontroli jakości Zablokowany. Zablokowany stan magazynowy zwykle pojawia się, gdy użytkownik specyfikacji przypisał jej status kontroli jakości Zablokowany. Może się to również zdarzyć, gdy artykuł zostanie przyjęty do strefy magazynowej ze statusem kontroli jakości Zablokowany. W regule dostępności można określić, czy zablokowane zapasy powinny być uważane za dostępne do sprawdzenia dostępności.
- Zaległe — są to pozycje zlecenia z otwartymi ilościami do dostawy, których data dostawy leży w przeszłości (tj. jest mniejsza niż data bieżąca).
- Dostępność — jest to przewidywana podaż artykułu w bieżącym lub przyszłym dniu. Dostępność jest obliczana za pomocą reguły dostępności i składa się z:
- bieżącego stanu magazynowego
- planowanych przychód
- planowanych rozchód
Przy obliczaniu dostępności można również uwzględnić ewentualne zaległości. Jeśli aktywowana została funkcja Rezerwacja, to dostępność składa się z:
- niezarezerwowanych bieżących stanów magazynowych
- niezarezerwowanych planowanych przychodów
- niezarezerwowanych planowanych rozchodów
Ilości częściowe są również brane pod uwagę w procesie.
- Jednostka logistyki magazynowej — jest to wiodąca jednostka miary artykułu w ramach obszaru Logistyka magazynowa. Jednostka logistyki magazynowej jest pierwszą jednostką handlową w sekwencji jednostek artykułu. Jeśli żadna z jednostek artykułu nie jest jednostką handlową, wówczas pierwszą jednostką artykułu jest jednostka logistyki magazynowej.
- Jednostka opakowaniowa — jednostki magazynowe mogą być łączone w jednostki opakowaniowe w celu utworzenia innych jednostek, takich jak kartony lub palety. Musi istnieć możliwość przekształcenia jednostki opakowaniowej w jedną z jednostek magazynowych przy użyciu współczynnika konwersji. Na potrzeby obliczenia kosztów transportu, jedna z tych jednostek opakowaniowych jest definiowana w danych podstawowych artykułu jako jednostka opakowaniowa istotna dla kosztów transportu.
Opis aplikacji
Aplikacji Zapytanie o dostępność można używać do określania i wyświetlania dostępnej ilość artykułu lub specyfikacji w magazynie w określonym czasie (widoki Artykuł i Specyfikacja).
Pokazuje ona również, które przychody i rozchody w danych pozycjach dokumentu odpowiadają za dostępną ilość (widok Pochodzenie).
Podczas pracy z rezerwacjami, pod uwagę brane są również daty rezerwacji.
Dostępne są następujące widoki, umożliwiające różne podejście do analizy danych zapasów:
- Artykuł
- Pochodzenie
- Specyfikacja
Aplikacja składa się z nagłówka i obszaru roboczego. Liczba i kolejność pól oraz kolumn w tych obszarach zależy od wybranego widoku.
Funkcje specjalne
- Grupy właścicieli zapasów — jeśli użytkownik pracuje z istniejącymi grupami właścicieli zapasów, należy również sprawdzić dostępność dla istniejących grup właścicieli zapasów. Innymi słowy, pole wyboru Pokaż dla grupy właścicieli powinno być aktywne. W przeciwnym razie, zmiany dostępności, które wpływają na całą grupę właścicieli zapasów, są wyświetlane dla każdego właściciela zapasów w tej grupie.
- Dostawcy jako właściciele zapasów (konsygnacja) — dane właścicieli zapasów, którzy są tylko dostawcami, są wyświetlane, jeśli dostawca jest zdefiniowany jako członek grupy właścicieli zapasów dla artykułu i odpowiedniego magazynu. Dotyczy to również sytuacji, gdy dostawca nie jest skonfigurowany jako firma.
- Obliczone ilości — całkowita ilość i ilości statusu kontroli jakości pokazują poziomy zapasów. Ilości zarezerwowane i dostępne są wartościami obliczonymi, które odnoszą się do jednostki zarządzania zapasami pozycji, tj. jednostki logistyki magazynowej lub jednostki opakowaniowej objętej zarządzaniem zapasami. Konwersja na jednostkę zarządzania zapasami może skutkować różnicami ilościowymi.
Widoki
W tym rozdziale opisano przeznaczenie i funkcje specjalne poszczególnych widoków. Pola i kolumny zostały opisane w kolejnych rozdziałach.
Widok Artykuł
Widok Artykuł odpowiada na pytanie, jaka ilość określonej pozycji jest dostępna w magazynie w określonym dniu.
Określone dostępne zapasy są wyświetlane pogrupowane według magazynu i właściciela zapasów. Jeśli zapytanie o dostępność dotyczy grupy właścicieli zapasów (pole wyboru Pokaż dla grupy właścicieli jest aktywne), grupowanie jest pomijane.
W widoku Artykuły można wyświetlać i ukrywać przychody i rozchodu dla każdego magazynu za pomocą przycisku [Przychody/Rozchody]. Poszczególne wiersze w obszarze roboczym można rozwijać i zwijać, klikając na nie dwukrotnie.
Widok Pochodzenie
Widok Pochodzenie pokazuje całkowite i dostępne zapasy oraz planowane rozchody i przychody, które są istotne dla obliczenia dostępności artykułu. To, które planowane rozchody i przychody są wykorzystywane w obliczeniach, jest zdefiniowane w używanej regule dostępności. Istnieją również zaplanowane rozchody i przychody, które są zawsze brane pod uwagę niezależnie od reguł dostępności (zapotrzebowanie bez dowodu, transakcje magazynowe, stany partii z datą przydatności).
Dane dostępności są wyświetlane pogrupowane według właściciela zapasów. Dane dostępności odnoszące się do całej grupy właścicieli zapasów są wyświetlane dla każdego członka grupy. Jeśli zapytanie o dostępność dotyczy grupy właścicieli zapasów (pole wyboru Pokaż dla grupy właścicieli jest aktywne), grupowanie jest pomijane.
Dane dotyczące rezerwacji odnoszące się do całej grupy właścicieli zapasów są również wyświetlane dla każdego właściciela zapasów w tej grupie i nie są rozdzielane między właścicieli zapasów. Niemniej jednak, ilości, które zostały już zarezerwowane i ilości, które zostały już rozdysponowane (bez rezerwacji) są brane pod uwagę tylko raz dla danego właściciela zapasów.
Właściwość systemowa com.cisag.app.production.order.log.UseDayTimeBasedAvailability, standardowe sortowanie (artykuł, właściciel zapasów, data, przychód przed rozchodem, identyfikator zlecenia, specyfikacja, aktywne rekordy dostępności przed tymczasowymi) można zmienić na rozszerzone sortowanie z milisekundową dokładnością w ramach zleceń produkcyjnych (artykuł, właściciel zapasów, data, przychód przed rozchodem, aktywne rekordy dostępności przed tymczasowymi, bieżące rozpoczęcie produkcji, identyfikator zlecenia, specyfikacja).
Użytkownicy zewnętrzni muszą mieć nadane uprawnienia Zobacz pochodzenie, aby móc korzystać z tego widoku.
Widok Specyfikacja
Widok Specyfikacja odpowiada na pytanie o ilość określonej specyfikacji artykułu, która jest dostępna w magazynie w określonym dniu.
Widok jest dostępny tylko wtedy, gdy funkcja Specyfikacje została aktywowana w aplikacji Konfiguracja.
Stany specyfikacji są wyświetlane pogrupowane według właściciela zapasów. Jeśli sprawdzana jest dostępność dla grupy właścicieli zapasów (pole wyboru Pokaż dla grupy właścicieli jest aktywne), grupowanie jest pomijane.
Nagłówek
W nagłówku aplikacji Zapytanie o dostępność znajdują się pola, których można użyć jako kryteriów wyszukiwania. System wykorzystuje kryteria wyszukiwania do określenia odpowiednich dostępnych stanów magazynowych i wyświetla je w obszarze roboczym.
Jako kryteria wyszukiwania należy wprowadzić co najmniej jedną pozycję i jedną regułę dostępności.
Poniżej znajduje się szczegółowy opis pól znajdujących się w nagłówku aplikacji Zapytanie o dostępność:
- Artykuł — użytkownik wprowadza towar, którego dostępność chce sprawdzić. Można wprowadzać zarówno artykuły, jak i komercyjne listy części. W zależności od tych danych wyszukiwania, wyniki wyszukiwania w obszarze roboczym mogą się różnić. Więcej informacji można znaleźć w sekcjach Wynik wyszukiwania dla artykułów i Wynik wyszukiwania dla list części.
- Na dzień — w tym polu użytkownik wprowadza datę, dla której chce sprawdzić dostępność. Dostępność składa się z aktualnego stanu magazynowego powiększonego o planowane przychody i pomniejszonego o planowane rozchody do określonej daty. Wszelkie zaległości ze zleceń są również brane pod uwagę. Jeśli funkcja Rezerwacje została aktywowana w aplikacji Konfiguracja, to dostępność składa się z niezarezerwowanych bieżących stanów magazynowych plus niezarezerwowanych planowanych przychodów i niezarezerwowanych planowanych rozchodów do określonej daty. W widokach Artykuł i Specyfikacja w tym polu należy wprowadzić datę. Użytkownik może użyć sugerowanej daty bieżącej lub wprowadzić datę przyszłą. W widoku Pochodzenie można opcjonalnie użyć daty jako cechy zapytania.
- Magazyn — użytkownik wprowadza lokalizację magazynu, dla której chce sprawdzić dostępne ilości. W przypadku wyświetlania dostępnych ilości dla grupy właścicieli zapasów, użytkownik wprowadza dokładnie jedną lokalizację magazynu.
- Klasyfikacja magazynów — w razie potrzeby, w tym polu użytkownik wprowadza klasyfikację magazynów, których dostępność chce sprawdzić
- Jednostka — w razie potrzeby, użytkownik wprowadza jednostkę, w której chce sprawdzić dostępność. Jednostka musi być jedną z jednostek artykułu lub jednostką opakowania artykułu.
Jeśli pole wyboru Wiążący jest aktywne, to jednostka musi być albo jednostką logistyki magazynowej, albo jednostką opakowaniową artykułu objętego zarządzaniem zapasami.
Jeśli nie określono jednostki, wówczas dostępność jest wyświetlana w pierwszej jednostce artykułu w widoku Artykuł oraz w jednostce logistyki magazynowej artykułu w widoku Pochodzenie.
- Wiążący — użytkownik może wybrać to pole, aby określić, czy tylko ilości, które są dostępne w określonej jednostce – lub w jednostce, która zawiera określoną jednostkę zgodnie ze strukturą opakowania – są brane pod uwagę przy obliczaniu dostępności. Jeśli pole wyboru jest zaznaczone, tylko ilości dostępne w określonej jednostce w magazynie są brane pod uwagę przy obliczaniu dostępności. Jeśli pole wyboru nie jest aktywne, to wszystkie jednostki artykułu są brane pod uwagę przy obliczaniu dostępności i w razie potrzeby konwertowane na określoną jednostkę.
Zapytanie o dostępność z ustawieniem Wiążące dla jednostki Paleta daje wynik: dostępnych jest 10 palet.
Zapytanie o dostępność bez ustawienia Wiążące dla jednostki Paleta daje wynik: dostępnych jest dostępnych 11 palet.
Łącznie może być zatem dostępnych 11 palet, jeśli 10 z 17 rozpakowanych sztuk zostanie zapakowanych na jednej palecie.
To pole jest dostępne tylko w widokach Artykuły i Specyfikacja tylko wtedy, gdy funkcja Ewidencja stanów w jednostkach logistycznych jest aktywna w aplikacji Konfiguracja.
- Pochodzenie od — w razie potrzeby, w tym polu użytkownik wprowadza datę, od której chce wyświetlać pochodzenie dostępności. To pole jest widoczne tylko w widoku Pochodzenie.
- Specyfikacja — jeśli jest to wymagane, w tym polu użytkownik wprowadza specyfikację, której dostępność chce wyszukać. Jeśli użytkownik nie określi specyfikacji, wyświetlona zostanie dostępność wszystkich specyfikacji artykułu. To pole jest widoczne tylko w widoku Specyfikacja.
- Właściciel zapasów — w razie potrzeby, w tym polu użytkownik wprowadza właściciela zapasów, dla którego chce sprawdzić dostępność. Zapasy różnych właścicieli zapasów są pogrupowane według właściciela zapasów w obszarze roboczym.Pole nie jest dostępne, jeśli wyświetlane są dostępne ilości dla grupy właścicieli zapasów. W takim przypadku, dane dotyczące dostępności nie są grupowane według właściciela zapasów, ale wyświetlane dla grupy właścicieli zapasów jako całości.
- Pokaż dla grupy właścicieli — za pomocą tej funkcji można określić, czy dane dotyczące dostępności są wyświetlane w podziale na właścicieli zapasów, czy dla grupy właścicieli zapasów w lokalizacji magazynu jako całości.W przypadku aktywowania tego pola wyboru, pole wyszukiwania Właściciel zapasów nie jest dostępne do wprowadzenia danych i należy wprowadzić dokładnie jeden magazyn w polu wyszukiwania Magazyn. Dane dotyczące dostępności nie są wówczas grupowane według właściciela zapasów, ale wyświetlane dla grupy właścicieli zapasów określonej dla lokalizacji magazynu.
- Reguła dostępności — w tym polu użytkownik wprowadza regułę dostępności. Reguła dostępności określa procedury określania i powiadamiania o sprawdzeniu dostępności.Reguła dostępności określa status dla każdego rodzaju zlecenia, przy którym kontrola dostępności powinna uwzględniać odpowiednie pozycje zlecenia. Reguła dostępności określa również, czy zablokowane lub poddane kwarantannie stany mają być uważane za dostępne.
Reguła dostępności zdefiniowana w aplikacji Konfiguracja, w funkcji Logistyka magazynowa jest wyświetlana jako wartość domyślna.
Obszar roboczy
W wyniku wyszukiwania, w obszarze roboczym wyświetlane są dostępne stany magazynowe, które odpowiadają cechom wyszukiwania.
Wynik wyszukiwania dla artykułu
Widok Artykuł
Obszar roboczy widoku Artykuł zawiera listę z następującymi kolumnami:
- Magazyn
- Zarezerwowane
- Zablokowany
- Kwarantanna
- Zwolnione
- Razem
- Niezapakowana ilość
- Dostępny
Jeśli dane o dostępności nie mogą być wyświetlone dla wszystkich magazynów w tym widoku, to wiersz z odpowiednim właścicielem zapasów jest oznaczony ikoną w kolumnie Dostępny. Dzieje się tak np. wtedy, gdy wyszukiwanie zostało ograniczone przez funkcje wyszukiwania lub brakujące uprawnienia do treści, tak że niektóre magazyny są wykluczone.
Widok Pochodzenie
Obszar roboczy widoku Pochodzenie zawiera listę z następującymi kolumnami:
- [Przychód/rozchód/znacznik usuwania]
- Pozycja dokumentu
- Partner dostawy
- Magazyn
- Specyfikacja
- Właściciel zapasów
- Termin
- Razem
- Otwarty
- Zarezerwowany stan
- Zarezerwowany przychód
- Otwarty po rezerwacji
- Dostępny
Widok Specyfikacja
Obszar roboczy widoku Specyfikacja zawiera listę z następującymi kolumnami:
- Specyfikacja
- Zarezerwowane
- Zablokowany
- Kwarantanna
- Razem
- Niezapakowana ilość
- Dostępny
Kolumny w szczegółach
Poniżej znajduje się szczegółowy opis kolumn znajdujących się w poszczególnych widokach aplikacji Zapytanie o dostępność:
- [Przychód/rozchód/znacznik usuwania] — symbol w nagłówku tabeli wskazuje, czy jest to przychód czy rozchód. Możliwe są następujące symbole:
- Przychód
- Rozchód
- Znacznik usuwania
Kolumna ta jest widoczna w widoku Pochodzenie. W widoku Artykuł symbole przychodu i rozchodu są widoczne, jeśli przycisk Przychody/Rozchody jest aktywny.
- Magazyn — ta kolumna w widoku Artykuł zawiera lokalizacje magazynowe, które mają dostępne zapasy. W zależności od cech wyszukiwania i widoku, w tej kolumnie można podsumować dostępne zapasy w kilku magazynach. Sumy dla różnych magazynów są wyświetlane dla wszystkich magazynów, a także dla wyszukanych magazynów. W widoku Pochodzenie, w tej kolumnie wyświetlane są magazyny odpowiednich planowanych przychodów i rozchodów.
- Specyfikacja — ta kolumna zawiera specyfikację artykułu w widoku Specyfikacja. Wyświetlane są wszystkie specyfikacje, a nie tylko te, które są dostępne w magazynie. W widoku Pochodzenie, ta kolumna pokazuje specyfikację odpowiednich planowanych przychodów i rozchodów, jeśli planowany przychód lub rozchód jest zdefiniowany na poziomie specyfikacji.
- Pozycja dokumentu — ta kolumna zawiera wszystkie pozycje dokumentów lub inne źródła niezwiązane ze zleceniem, takie jak otwarte transakcje magazynowe lub zapotrzebowania bez dowodu, które są istotne dla obliczenia dostępności. Jeśli ta kolumna pokazuje tylko zlecenie, oznacza to, że jest to zlecenie, którego pozycje nie zostały jeszcze zapisane. Jeśli ta kolumna jest pusta, wówczas oznacza to, że zlecenie nie zostało jeszcze zapisane. Niemniej jednak, ilości zleceń są już uwzględnione w dostępności. Uwzględnienie pozycji zlecenia lub zlecenia, które nie zostały jeszcze zapisane, jest ograniczone w czasie. Jeśli pozycja zlecenia lub zlecenie nie zostanie zapisane w tym czasie, te pozycje lub zlecenia nie są już uwzględniane w dostępności. Czas (Okres ważności tymczasowych przychodów/rozchodów), w którym te zlecenia są brane pod uwagę, definiuje się w aplikacji Konfiguracja, w funkcji Stany magazynowe.Wyświetlanie w tej kolumnie jest również niedostępne dla rekordów dostępności dla stanów partii z datą przydatności. Ta kolumna jest widoczna tylko w widoku Pochodzenie.
- Partner dostawy — ta kolumna zawiera partnera dostawy lub odbiorcę dostawy wyświetlanego zlecenia. W zależności od procesu i typu dokumentu, dostępne są następujące opcje:
- Przychód z zamówienia zakupu — wyświetlany jest partner dostawy z zamówienia zakupu
- Przychód ze zwrotu od klienta — wyświetlany jest odbiorca dostawy z zamówienia sprzedaży
- Przychód ze zlecenia dystrybucji — wyświetlany jest partner dostawy ze zlecenia dystrybucji
- Rozchód do klienta — wyświetlany jest odbiorca dostawy z zamówienia sprzedaży
- Zwrot do dostawcy — wyświetlany jest partner dostawy z zamówienia zakupu
- Rozchód ze zlecenia dystrybucji — wyświetlany jest odbiorca dostawy ze zlecenia dystrybucji
Przychody z produkcji, rozchody na produkcję i pozycje zleceń, które nie zostały jeszcze zapisane, nie są wyświetlane. Nie są również wyświetlane dyspozycje magazynowe. Ta kolumna jest widoczna tylko w widoku Pochodzenie.
- Właściciel zapasów — ta kolumna zawiera właściciela zapasów, zgodnie z dokumentem. Dodatkowo, może to być również grupa właścicieli zapasów. Grupy właścicieli zapasów są oznaczone nawiasem klamrowym. Dane dotyczące dostępności, odnoszące się do całej grupy właścicieli zapasów, są wyświetlane dla każdego członka grupy. Ta kolumna jest widoczna tylko w widoku Pochodzenie.
- Termin — ta kolumna zawiera datę wyświetlanego zlecenia. Przykładowo, w przypadku zamówienia sprzedaży, wyświetlana jest tutaj data wysyłki. Ta kolumna jest widoczna tylko w widoku Pochodzenie.
- Zarezerwowane — ta kolumna zawiera ilość artykułu zarezerwowanego z magazynu. Ta kolumna jest widoczna tylko w widokach Artykuł i Specyfikacja. Niemniej jednak, warto wziąć pod uwagę wskazówki dotyczące wyświetlanej jednostki, znajdujące się w sekcji Jednostki.
- Zablokowany — ta kolumna zawiera aktualnie zablokowany stan magazynowy artykułu lub specyfikacji. Zablokowany stan magazynowy to stan ze statusem kontroli jakości Zablokowany. Status Zablokowany jest zwykle przypisywany przez użytkownika poprzez zablokowanie specyfikacji, magazynu lub strefy magazynowej. Niemniej jednak, może on zostać przypisany automatycznie podczas rezerwacji specyfikacji. Ta kolumna jest widoczna tylko w widokach Artykuł i Specyfikacja.
- Kwarantanna — ta kolumna zawiera bieżący status kwarantanny stanu artykułu lub specyfikacji. Stan magazynowy objęty kwarantanną to bieżący stan ze statusem kontroli jakości W kwarantannie. Artykuły te są zwykle ponownie sprawdzane, a następnie blokowane lub, w razie potrzeby, zwalniane. Status W kwarantannie jest zwykle przypisywany przez użytkownika. Jest on następnie generowany przez system, gdy artykuł jest umieszczany w magazynie kwarantanny lub magazynie, jak również w strefie magazynowej, w której znajduje się artykuł, jest poddawana kwarantannie. Status W kwarantannie może jednak zostać przypisany automatycznie po przypisaniu specyfikacji. Ta kolumna jest widoczna tylko w widokach Artykuł i Specyfikacja.
- Zwolnione — ta kolumna zawiera aktualnie wydany stan magazynowy artykułu lub specyfikacji. Zwolniony stan to bieżący stan pomniejszony o stan objęty kwarantanną i stan zablokowany. Ta kolumna jest widoczna tylko w widoku Artykuł.
- Razem (Widok Artykuł i Specyfikacja) — ta kolumna zawiera całkowity bieżący stan artykułu lub specyfikacji. Całkowity stan magazynowy obejmuje wszystkie statusy kontroli jakości.
- Razem (Widok Pochodzenie) — Wiersze zapasów: ta kolumna pokazuje całkowity stan magazynowy (stan we wszystkich statusach zapewnienia jakości). Wiersze przychodów i rozchodów: w tej kolumnie wyświetlana jest całkowita ilość zlecenia.Pozycje zlecenia, które nie zostały jeszcze zapisane, ale których ilości są już uwzględnione w dostępności, mają tutaj ilość zero. W przypadku rozchodu, całkowite ilości są wyświetlane jako ujemne i w kolorze czerwonym.
- Niezapakowane ilości — ta kolumna pokazuje, ile żądanych jednostek jest dostępnych bez dalszego przepakowywania. Jeśli ilość jest wyświetlana w jednostce opakowaniowej, a pole wyboru Wiążący jest aktywne, struktura opakowania jest wyświetlana w Tooltipie dla ilości. Więcej informacji można znaleźć w sekcji Wyświetlanie struktury opakowania.Kolumna jest dostępna, jeśli funkcja Ewidencja stanów w jednostkach logistycznych jest aktywna w aplikacji Konfiguracja.
- Otwarty — ta kolumna zawiera otwarte ilości z wyświetlanych zleceń. Przykładowo, dla pozycji zamówienia sprzedaży o łącznej ilości 100 jednostek, która została częściowo dostarczona (ilość dostawy 40 jednostek), otwarta ilość wynosi 60 jednostek. W przypadku rozchodu, otwarte ilości są wyświetlane jako ujemne i w kolorze czerwonym. Ta kolumna jest widoczna tylko w widoku Pochodzenie.
- Zarezerwowany stan — Wiersze zapasów: w tej kolumnie wyświetlane są zarezerwowane zapasy. Wiersze rozchodów: ta kolumna pokazuje ilość zlecenia, która jest zarezerwowana z magazynu.Ilości zarezerwowane z zapasów są również wykazywane jako dodatnie dla rozdysponowania. Ta kolumna jest widoczna tylko w widoku Pochodzenie. Niemniej jednak, warto wziąć pod uwagę wskazówki dotyczące wyświetlanej jednostki, znajdujące się w sekcji Jednostki.
- Zarezerwowany przychód — Wiersze z rozchodami: ta kolumna pokazuje ilość zlecenia, która jest zarezerwowana dla planowanych przychodów. Ilości są przedstawione jako dodatnie. Wiersze z przychodami: ta kolumna pokazuje ilość zlecenia, przypisane do inicjatorów zapotrzebowania.Ilości zarezerwowane z zapasów są również wykazywane jako dodatnie dla rozchodów.
Ta kolumna jest widoczna tylko w widoku Pochodzenie. Niemniej jednak, warto wziąć pod uwagę wskazówki dotyczące wyświetlanej jednostki, znajdujące się w sekcji Jednostki.
- Otwarty po rezerwacji — ta kolumna pokazuje ilość, która wpływa na ilość dostępną.
Wartości ujemne są zaznaczone na czerwono. Ta kolumna jest widoczna tylko w widoku Pochodzenie. Niemniej jednak, warto wziąć pod uwagę wskazówki dotyczące wyświetlanej jednostki, znajdujące się w sekcji Jednostki.
- Dostępny — ta kolumna zawiera ilość artykuł lub specyfikacji dostępnej w określonym dniu. Dostępna ilość jest obliczana na podstawie bieżącego stanu magazynowego powiększonego o planowane przychody i pomniejszonego o planowane rozchody na określony dzień. Jeśli funkcja Rezerwacje została aktywowana w aplikacji Konfiguracja, to dostępna ilość jest obliczana na podstawie niezarezerwowanego bieżącego stanu plus niezarezerwowanych planowanych przychodów i niezarezerwowanych planowanych rozchodów w określonym dniu.Jeśli dane o dostępności nie mogą być wyświetlone dla wszystkich magazynów w widoku Artykułu, w tej kolumnie wiersz z odpowiednim właścicielem zapasu jest oznaczony ikoną. Dzieje się tak np. wtedy, gdy wyszukiwanie zostało ograniczone przez cechy wyszukiwania lub brakujące uprawnienia do treści, tak że niektóre lokalizacje magazynowe są wykluczone.
W widoku Pochodzenie, cały zarezerwowany i dostępny zapas jest wyświetlany w wierszach właścicieli zapasów (lub w górnym wierszu dla pojedynczych lokalizacji). W przypadku danych dostępności, które są tylko wyświetlane i nie są obliczane zgodnie z określoną regułą dostępności, nie jest wyświetlana żadna dostępna ilość.
Niemniej jednak, warto wziąć pod uwagę wskazówki dotyczące wyświetlanej jednostki, znajdujące się w sekcji Jednostki.
Jednostki
Ilość dostępna i ilość zarezerwowana są określane w jednostce logistyki magazynowej lub w jednostce opakowaniowej artykułu przechowywanego w magazynie. W przypadku zapytania o dostępność w innej jednostce, ilość jest przeliczana na tę jednostkę.
W przypadku zapytania o dostępność bez określania jednostki, dostępna ilość i zarezerwowana ilość są wyświetlane w widoku Artykuł, w pierwszej jednostce artykułu oraz w widoku Pochodzenie, w jednostce logistyki magazynowej artykułu.
Wyświetlanie struktury opakowania
Jeśli pole wyboru Wiążący jest aktywne dla zapytania, to struktura opakowania artykułu jest wyświetlana w Tooltipie dla ilości w jednostce opakowaniowej, ponieważ jest ona przechowywana w danych podstawowych artykułu w tabeli Opakowania.
Pojemnik siatkowy
3 kartony
6 sztuk
Te 3 kartony są zapakowane w pojemnik siatkowy. Łącznie, w 3 kartonach zapakowano 6 sztuk (po 2 sztuki w każdym kartonie).
Przycisk [Przychody/Rozchody]
W widoku Artykuł można wyświetlać i ukrywać przychody i rozchody dla każdego magazynu za pomocą przycisku [Przychody/Rozchody].
Poniżej znajduje się szczegółowy opis kolumn, pojawiających się po wybraniu przycisku [Przychody/Rozchody]:
- [Przychody/Rozchody] — ta kolumna pokazuje, czy wiersz jest przychodem czy rozchodem
- Zaległe — ta kolumna zawiera liczbę wszystkich zaległości, które reprezentują przychód i spełniają kryteria wyboru zastosowanej reguły dostępności. Zaległe to pozycje zlecenia z ilościami nadal otwartymi do dostawy, których data dostawy przypada w przeszłości, tj. przed bieżącą datą. W tym miejscu mogą być wyświetlane np. zaległe zamówienia ze zleceń lub zleceń produkcyjnych.
- Planowany przychód — ta kolumna zawiera ilość planowanych przychodów (np. ze zleceń lub zleceń produkcyjnych) między bieżącą datą a Na dzień. To, które zlecenia są brane pod uwagę, zależy od zastosowanej reguły dostępności.
- Zaległe — ta kolumna zawiera ilość wszystkich zaległości, które reprezentują rozchód i spełniają kryteria wyboru zastosowanej reguły dostępności. Zaległe to pozycje zlecenia z ilościami nadal otwartymi do dostawy, których data dostawy przypada w przeszłości, tj. przed bieżącą datą. Przykładowo, mogą być wyświetlane zaległe zlecenia z oferty sprzedaży, zamówienia sprzedaży lub z wycofania materiału dla zlecenia produkcyjnego.
- Planowany zbyt — ta kolumna zawiera ilość planowanych rozchodów między datą bieżącą a Na dzień, np. z ofert sprzedaży, zamówień sprzedaży lub zleceń produkcyjnych. To, które zlecenia są brane pod uwagę, zależy od zastosowanej reguły dostępności.
Przycisk [Artykuł alternatywny]
W widoku Artykuł można użyć tego przycisku, aby wyświetlić i ukryć wynik zapytania o dostępność alternatywnych artykułów dla artykułów.
Przycisk jest dostępny tylko wtedy, gdy dla wprowadzonego artykułu określono artykuł alternatywny.
Przycisk [Inne warianty]
W widoku Artykuł można użyć tego przycisku, aby wyświetlić i ukryć wynik zapytania o dostępność dla innych wariantów artykułu referencyjnego artykułu.
Przycisk jest dostępny tylko w przypadku zapytania o dostępność wariantu artykułu.
Użytkownik może wyświetlić tylko alternatywy dla artykułu lub dodatkowe warianty. Niemniej jednak, można aktywować tylko jeden z tych dwóch przycisków.
Przycisk [Ukryj całkowicie zarezerwowane pozycje]
W widoku Pochodzenie można użyć przycisku [Ukryj całkowicie zarezerwowane pozycje], aby wyświetlić i ukryć dokumenty, których otwarta liczba dokumentów jest całkowicie zarezerwowana.
Jeśli otwarta ilość dokumentu jest objęta rezerwacjami, nie powoduje to żadnych zmian dostępności, ponieważ same rezerwacje zostały już uwzględnione w obliczeniach dostępności. Przycisk jest widoczny tylko wtedy, gdy funkcja Rezerwacje została aktywowana w aplikacji Konfiguracja.
Wynik wyszukiwania dla list części
Tylko widok Artykuł może być używany dla zestawów artykułów; widoki Pochodzenie i Specyfikacja nie są dostępne dla list części.
Obszar roboczy widoku Artykuł dla zestawu artykułów zawiera listę z następującymi kolumnami:
- Magazyn
- Numeracja
- Komponent
- Razem
- Dostępne
- Ilość zestawu
- Dostępny zestaw
Niektóre kolumny są wyświetlane tylko wtedy, gdy przycisk Komponenty jest aktywny.
Poniżej znajduje się szczegółowy opis kolumn:
- Magazyn — ta kolumna zawiera magazyny, które mają dostępne stany magazynowe. W zależności od cech wyszukiwania i widoku, w tej kolumnie można podsumować dostępne stany w kilku magazynach. Sumy dla różnych magazynów są wyświetlane dla wszystkich lokalizacji magazynowych, a także dla wyszukanych magazynów.
- Dostępny zestaw — ta kolumna zawiera ilość zestawu artykułów dostępnych w określonym dniu. Dostępna ilość jest obliczana na podstawie całkowitej ilości powiększonej o planowane przychody i pomniejszonej o planowane rozchody na określony dzień.Jeśli dane o dostępności nie mogą być wyświetlone dla wszystkich magazynów w widoku Artykuł, w tej kolumnie wiersz z odpowiednim właścicielem zapasów jest oznaczony ikoną. Dzieje się tak np. wtedy, gdy zapytanie zostało ograniczone przez cechy wyszukiwania lub brakujące uprawnienia do treści, tak że niektóre magazyny są wykluczone.
Przycisk [Alternatywny artykuł]
W widoku Artykuły można wyświetlać i ukrywać alternatywne artykuły dla danego artykułu.
Przycisk [Komponenty]
Komponenty zestawu artykułów można wyświetlać i ukrywać za pomocą przycisku Komponenty.
Poniżej znajduje się szczegółowy opis dodatkowych kolumn:
- Numeracja — ta kolumna pokazuje numer, który został przypisany do komponentu w aplikacji Lista części. Komponenty są sortowane według tego numeru.
- Komponent — ta kolumna zawiera identyfikator artykułu
- Razem — ta kolumna zawiera cały aktualny stan magazynowy komponentu. Pozycje zlecenia, które nie zostały jeszcze zapisane, ale których ilości są już uwzględnione w dostępności, mają tutaj ilość zero.
- Dostępne — ta kolumna zawiera ilość składnika dostępną w określonym dniu. Dostępna ilość jest obliczana na podstawie całkowitej ilości powiększonej o planowane przychody i pomniejszonej o planowane rozchody na określony dzień.Jeśli dane o dostępności nie mogą być wyświetlone dla wszystkich magazynów, w tej kolumnie wiersz z odpowiednim właścicielem zapasów jest oznaczony symbolem. Dzieje się tak np. wtedy, gdy zapytanie zostało ograniczone przez cechy wyszukiwania lub brakujące uprawnienia do treści, tak że niektóre magazyny są wykluczone.
- Ilość zestawu — ilość artykułu, zdefiniowana dla zestawu artykułów w aplikacji Lista części
- Dostępny zestaw — w tej kolumnie wyświetlana jest ilość komponentu, dostępna dla zestawu artykułów. Wartość ta jest obliczana na podstawie dostępnej ilości i zdefiniowanej ilości zestawu komponentu (dostępna/zestawiona ilość).
Konfiguracja
W przypadku aplikacji Zapytanie o dostępność, niezbędne są następujące ustawienia w funkcji Logistyka magazynowa w aplikacji Konfiguracja:
- Reguła dostępności — reguła dostępności zapisana w tym polu jest wyświetlana jako wartość domyślna w polu Reguła dostępności.
Jednostka biznesowa
Dla aplikacji Zapytanie o dostępność istotna jest następująca jednostka biznesowa, której można użyć np. do
- Przyporządkowywanie uprawnień
- Konfigurowanie definicji działań
- Import lub eksport danych
Zmiana dostępności
com.cisag.app.inventory.obj.AvailabilityDetail
Jednostka biznesowa należy do następującej grupy jednostek biznesowych:
Magazyn – Dane konfiguracyjne
com.cisag.app.inventory.MasterData
Uprawnienia
Uprawnienia można przyporządkowywać zarówno przy użyciu ról autoryzacji, jak i poprzez przyporządkowanie organizacji. Koncepcję uprawnień można znaleźć w dokumentacji Uprawnienia.
Umiejętności specjalne
Dla aplikacji Zapytanie o dostępność dostępna jest następująca funkcja specjalna. Uprawnienia do korzystania z tej funkcji można przypisać w aplikacji Role uprawnień.
Wyświetl pochodzenie
com.cisag.app.inventory.ui.ViewOrigin
Dzięki funkcji Wyświetl pochodzenie, użytkownicy zewnętrzni mogą również wybrać widok Pochodzenie i wyszukiwać w nim dane.
Przyporządkowania organizacyjne
Jeśli funkcja Uprawnienia do treści została aktywowana w aplikacji Konfiguracja, wówczas użytkownik może korzystać z aplikacji Zapytanie o dostępność tylko wtedy, gdy przypisano mu organizację w danych podstawowych partnera, która jest zawarta w co najmniej jednej z następujących struktur organizacyjnych:
- Logistyka magazynowa
Funkcje specjalne
Aplikacja Zapytanie o dostępność nie posiada żadnych funkcji specjalnych.
Uprawnienia dla partnerów biznesowych
Aplikacja Zapytanie o dostępność jest dostępna dla następujących typów partnerów biznesowych:
- Klienci
- Dostawcy
- Przedstawiciel
Widoczność danych jest ograniczona dla różnych typów partnerów biznesowych przez uprawnienia. Ograniczenia te opisano poniżej.
Klient
W przypadku klientów, wyświetlane są tylko dane dotyczące tych magazynów, dla których mają oni uprawnienia.
Uprawnienia klienta dla magazynu zależą od następujących ustawień:
- Przyporządkowanie odpowiedniej organizacji sprzedaży dla klienta w aplikacji Uprawnienia logowania klienta.
- Przyporządkowanie odpowiedniej organizacji sprzedaży do magazynu w aplikacji Magazyny (zakładka Uprawnienia).
Jeśli pole wyboru organizacji jest widoczne na pasku narzędzi Workflow, a użytkownik jest zalogowany do systemu jako klient, wszystkie organizacje, które są przypisane do użytkownika jako klienta, są wyświetlane w tym polu w aplikacji Zapytanie o dostępność.
Więcej informacji można znaleźć w dokumentacji Uprawnienia logowania klienta.
Dostawca
W przypadku dostawców, wyświetlane są tylko dane dotyczące tych magazynów, dla których mają oni uprawnienia.
Uprawnienia dostawcy do magazynu zależą od następujących ustawień:
- Przyporządkowanie odpowiedniej organizacji zakupu dla dostawcy w aplikacji Uprawnienia dostawcy do logowania.
- Przyporządkowanie odpowiedniej organizacji zakupu do magazynu w aplikacji Magazyny (zakładka Uprawnienia).
Jeśli pole wyboru organizacji jest widoczne na pasku narzędzi Workflow, a użytkownik jest zalogowany do systemu jako dostawca, wszystkie organizacje, które zostały przypisane do użytkownika, są wyświetlane w tym polu w aplikacji Zapytanie o dostępność.
Więcej informacji można znaleźć w dokumentacji Uprawnienia dostawcy do logowania.
Przedstawiciel
W przypadku przedstawicieli, wyświetlane są tylko dane tych magazynów, do których mają oni uprawnienia.
Uprawnienia przedstawiciela dla magazynu zależą od następujących ustawień:
- Przyporządkowanie odpowiedniej organizacji sprzedaży dla przedstawiciela w aplikacji Uprawnienia do logowania przedstawiciela.
- Przyporządkowanie odpowiedniej organizacji sprzedaży do magazynu w aplikacji Magazyny (zakładka Uprawnienia).
Jeśli pole wyboru organizacji jest widoczne na pasku narzędzi Workflow, a użytkownik jest zalogowany do systemu jako klient, wszystkie organizacje, które są przypisane do użytkownika jako klienta, są wyświetlane w tym polu w aplikacji Zapytanie o dostępność.
Jeśli pole wyboru organizacji jest widoczne na pasku narzędzi Workflow, a użytkownik jest zalogowany do systemu jako przedstawiciel, wszystkie organizacje, które zostały przypisane do użytkownika jako przedstawiciela, są wyświetlane w tym polu w aplikacji Zapytanie o dostępność.
Więcej informacji można znaleźć w dokumentacji Uprawnienia do logowania przedstawiciela.