Wprowadzenie
Dziennik zmian to funkcja rejestrująca historię zmian wartości biznesowych i zapisująca zdarzenia zachodzące w cyklu życia jednostek biznesowych (Business Entity). Dla każdej jednostki biznesowej i instancji bazy danych można określić, czy zmiany mają być rejestrowane. Jeśli dziennik zmian jest aktywowany dla danej jednostki, Persistence service zapisuje zmiany dokonane na tej jednostce.
Dziennik zmian może być odczytywany i analizowany za pomocą interfejsu programistycznego, raportów lub przy użyciu BIS.
Za pomocą dziennika zmian można np. w sposób ciągły dokumentować zmiany w danych podstawowych, co umożliwia ich łatwe weryfikowanie.
Aplikacja Aktywacja dziennika zmian umożliwia w prosty sposób określenie, dla których jednostek biznesowych i w której bazie danych mają być przechowywane wpisy. Dodatkowo istnieje możliwość zdefiniowania sposobu reorganizacji dla każdej jednostki, jak również można przypisać raport, który wyświetla odpowiednie wpisy dziennika zmian.
Grupa docelowa
- Administratorzy
Opis aplikacji
Aplikacja Aktywacja dziennika zmian służy do ustawiania dziennika zmian. Składa się ona z nagłówka i obszaru roboczego.
Na standardowym pasku narzędzi dostępne są poniższe pola/przyciski:
Pole z wyborem bazy danych – ustawienia są rejestrowane dla każdej bazy danych. W związku z tym należy wskazać bazę dla której będzie aktywowany dziennik zmian. Dostępne są wszystkie podłączone i aktywne bazy danych.
Nagłówek
Nagłówek pozwala ograniczyć wpisy wyświetlane na liście wyników. Dostępne są następujące pola:
Obszar nazw – pole pozwala wprowadzić obszar nazw jako filtr dla jednostek biznesowych, które mają zostać ustawione w obszarze roboczym.
Nazwa – pole pozwala wprowadzić nazwę jako filtr dla jednostek biznesowych, które mają zostać ustawione w obszarze roboczym.
Oznaczenie – pole pozwala wprowadzić opis jako filtr dla jednostek biznesowych, które mają zostać ustawione w obszarze roboczym.
Obszar roboczy
Obszar roboczy zawiera tabelę z jednostkami biznesowymi, dla których aktywowano dziennik zmian. Dodatkowe jednostki biznesowe można dodać za pomocą przycisku w nagłówku tabeli.
Dostępne przyciski:
[Sortuj] – zmienia kolejność sortowania.
[Wyszukaj i dodaj] – po wybraniu tego przycisku zostanie wyświetlone okno dialogowe wyszukiwania. W tym oknie można wyszukiwać jednostki biznesowe (Business Entity). Wyświetlane są tylko te jednostki, które są dostępne dla aktualnie wybranej bazy danych.
Wybrane jednostki biznesowe zostaną dodane do tabeli, o ile nie znajdują się już na liście.
Dostępne kolumny:
Jednostka biznesowa – w tym polu wyświetlana jest pełna nazwa jednostki biznesowej, składająca się z obszaru nazw i nazwy. Pole nie podlega edycji.
Raport – w tym polu możesz wprowadzić raport, który będzie używany do analizy zebranych wpisów dziennika zmian. Jeśli nie wprowadzono jeszcze żadnego raportu dla jednostki biznesowej, wprowadzany jest jeden z następujących raportów, w zależności od bazy danych.
- com.cisag.app.system.appserver.rpt.ModificationJournalOLAP
- com.cisag.app.system.appserver.rpt.ModificationJournalOLTP
- com.cisag.app.system.appserver.rpt.ModificationJournalRepository
- com.cisag.app.system.appserver.rpt.ModificationJournalConfiguration
Typ reorganizacji – należy wskazać typ reorganizacji, który określa, w jaki sposób mają być traktowane zgromadzone dane po upływie okresu przechowywania.
Dostępne są następujące opcje:
- Brak reorganizacji – wszystkie zgromadzone dane pozostaną zachowane
- Usunięcie (opcja domyślna) – wszystkie dane starsze niż określony okres przechowywania będą regularnie usuwane
- Eksport i usuwanie – w pierwszej kolejności wykonywany jest eksport danych, a następnie są one usuwane
Okres przechowywania – w tym polu można ustawić czas przechowywania zgromadzonych danych. Ma on znaczenie tylko w połączeniu z wskazanym typem reorganizacji Usunięcie i Eksport i usuwanie. Dane starsze niż bieżąca data pomniejszona o okres przechowywania są usuwane lub eksportowane, a następnie usuwane, w zależności od typu reorganizacji.
Uprawnienia
Uprawnienia mogą być nadawane za pomocą ról uprawnień lub przypisania do organizacji. Szczegółowe informacje znajdują się w artykule Uprawnienia.
Uprawnienia specjalne
Aplikacja Aktywacja dziennika zmian nie posiada żadnych specjalnych uprawnień.
Przyporządkowania organizacji
Aplikacja Aktywacja dziennika zmian nie wymaga przypisania do organizacji.
Specjalne możliwości
Aplikacja Aktywacja dziennika zmian nie posiada specjalnych możliwości.
Uprawnienia dla partnerów biznesowych
Aplikacja Aktywacja dziennika zmian nie jest dostępna dla partnerów biznesowych.
Instrukcje
Aktywacja rejestrowania
- W polu bazy danych należy wybrać bazę danych, na której ma zostać aktywowane rejestrowanie.
- Następnie należy wybrać przycisk [Aktualizuj] na standardowym pasku narzędzi. Zostaną wczytane i wyświetlone w tabeli istniejące już ustawienia rejestrowania.
- W nagłówku tabeli należy wybrać przycisk [Wyszukaj i dodaj]. Zostanie wyświetlone okno dialogowe wyszukiwania, w którym można wyszukać jednostki biznesowe (Business Entity) dostępne dla wybranej bazy danych.
- Należy wybrać jedną lub więcej jednostek biznesowych i dodać je do tabeli. Wybrane jednostki zostaną przeniesione do tabeli. Jednostki już wcześniej dodane zostaną pominięte. Jeśli dla którejś z wybranych jednostek rejestrowanie było już wcześniej aktywowane, zostaną automatycznie zastosowane wcześniejsze ustawienia. Dla pozostałych jednostek zostaną użyte domyślne wartości ustawień.
- W razie potrzeby należy zmodyfikować ustawienia dodanych jednostek biznesowych.
- Na koniec należy wybrać przycisk [Zapisz].
- Następnie należy wybrać przycisk [Aktualizuj] na standardowym pasku narzędzi. Zostaną wczytane i wyświetlone w tabeli istniejące już ustawienia rejestrowania.
- Ustawienia zostaną zapisane, a rejestrowanie uruchomione.
Dezaktywacja rejestrowania
- W polu bazy danych należy wybrać bazę danych, na której ma zostać dezaktywowana rejestracja zmian.
- Następnie należy wybrać przycisk [Aktualizuj] na standardowym pasku narzędzi. Zostaną wczytane i wyświetlone w tabeli istniejące już ustawienia rejestrowania.
- Należy zaznaczyć jednostki biznesowe (Business Entity), dla których ma zostać zakończone rejestrowanie, wybierając przycisk [Usuń] na standardowym pasku narzędzi. Wszystkie zaznaczone jednostki zostaną oznaczone znacznikiem usunięcia na początku wiersza.
- Następnie należy wybrać przycisk [Zapisz] Ustawienia zostaną zapisane, a dla oznaczonych jednostek biznesowych rejestrowanie zostanie zakończone.
Reorganizacja
Aplikacja Reorganizacja dziennika zmian pozwala na wykonanie reorganizacji w bazie konfiguracyjnej, repozytorium, bazie danych OLTP i bazie danych OLAP.
Reorganizacja jest przeprowadzana w zależności od ustawień w aplikacji Aktywacja dziennik zmian. W aplikacji tej można określić dla każdej jednostki biznesowej i bazy danych, czy rejestrowanie ma być aktywne oraz w jaki sposób mają być traktowane zgromadzone dane po upływie okresu przechowywania. Do wyboru dostępne są następujące typy reorganizacji:
-
- Brak reorganizacji – wszystkie zgromadzone dane pozostaną zachowane
- Usunięcie (opcja domyślna) – wszystkie dane starsze niż określony okres przechowywania będą regularnie usuwane
- Eksport i usuwanie – w pierwszej kolejności wykonywany jest eksport danych, a następnie są one usuwane
Dalsze informacje znajdują się w dokumentacji Podręcznik referencyjny: Reorganizacje.