Uprawnienia w rachunkowości

Przegląd tematu

Oprócz uprawnień opartych na koncepcji uprawnień Comarch ERP Enterprise, w Comarch Financials Enterprise można przypisać dodatkowe uprawnienia do określonych (selektywnych) danych (zwanych obiektami uprawnień). Te uprawnienia danych pozwalają użytkownikom roli uprawnień na przyznawanie lub odbieranie praw do oceny, księgowania i modyfikacji na poziomie poszczególnych danych.

Na przykład poprzez przypisanie autoryzacji w Rachunkowości można uniemożliwić niektórym użytkownikom dostęp do istotnych danych (np. wynagrodzeń kadry kierowniczej).

Niniejszy dokument opisuje aplikację Uprawnienia w finansach.

Opis aplikacji

Aplikacja Uprawnienia w finansach służy do wprowadzania i przetwarzania autoryzacji dla poszczególnych obiektów autoryzacji w rachunkowości finansowej i kontrolingu, obecnie dla obiektów uprawnień:

  • Konto księgi głównej
  • Wymiar od 01 do 20
  • Schemat kolumn
  • Schemat wierszy
  • Rodzaj kosztów

Tutaj użytkownicy roli uprawnień mogą ogólnie decydować, czy można tworzyć oceny, np. dla konta obiektu, czy można dokonywać księgowań, np. dla centrum kosztów, lub czy można przeprowadzać modyfikacje, np. schematu linii. To, które uprawnienia są przyznawane, zależy od wyboru w polach Zdolność oraz Ustalenie.

Zdolność pozwala wybrać jedną z opcji Księguj, Analizuj, Modyfikuj, do której mają zostać przypisane uprawnienia. Wybierając pozycję pola Ustawienie, można ustawić, czy wykonywanie danej zdolności ma być dozwolone czy wstrzymane.

Uprawnienia do kont obiektów i wymiarów opcjonalnych można przypisywać bezpośrednio do konta obiektu lub wymiaru opcjonalnego (np. centrum kosztów) lub za pośrednictwem odpowiedniej klasyfikacji.

Korzystając z informacji ogólnych, uprawnienia można przypisać do wszystkich obiektów lub tylko niektórych obiektów i obszarów obiektów obiektu uprawnień. Podczas przypisywania uprawnień, np. dla konta księgi głównej, wpis 1* obejmuje wszystkie konta obiektów zaczynające się od 1. Jeśli określono *, uprawnienie dotyczy wszystkich kont księgi głównej. Na przykład możliwe jest przyznanie użytkownikom roli uprawnień do oceny wszystkich obiektów, ale wykluczenie z niej poszczególnych obiektów lub obszarów obiektów.

Jeśli użytkownik ma uprawnienia do oceny obiektu, może go również edytować w odpowiedniej aplikacji głównej. Nie dotyczy to schematów kolumn i wierszy. W tym przypadku użytkownik musi mieć zdolność Modyfikuj, aby móc edytować schemat kolumny lub wiersza.

Aplikacja Uprawnienia w finansach składa się z nagłówka i obszaru roboczego.

Nagłówek

Nagłówek zawiera pola do wprowadzania kryteriów wyszukiwania, które służą do ograniczania wyświetlanych danych. System wyszukuje wszystkie istniejące wpisy pasujące do wprowadzonych kryteriów wyszukiwania i wyświetla je.

Dostępne są następujące pola wyszukiwania:

  • Rola uprawnień — w tym polu należy wprowadzić rolę uprawnień jako kryterium wyszukiwania wyświetlanych danych, jeśli jest to wymagane. Za pomocą asystenta wartości Pomoc uzupełniania wartości można wyświetlić i wybrać ważne role autoryzacji.
  • Zdolność — w tym miejscu należy wybrać uprawnienia, które mają być wyświetlane zgodnie z ich określonymi zdolnościami. Można wybrać następujące ustawienia:
    • (Wszystkie)
    • Księguj
    • Analizuj
    • Modyfikuj
  • Organizacja — w tym polu należy wprowadzić organizację jako kryterium wyszukiwania wyświetlanych danych. Można wykorzystać Pomoc uzupełniania wartości, aby wprowadzić i wyświetlić prawidłowe organizacje.
  • Ustalanie — w tym miejscu można wybrać uprawnienia, które mają być wyświetlane zgodnie z ich ustaleniami. Można wybrać następujące opcje:
    • (Wszystkie)
    • Dozwolone
    • Zabronione
  • Obiekt uprawnień — w razie potrzeby można wybrać jeden lub więcej obiektów autoryzacji jako kryteria wyszukiwania danych, które mają być wyświetlane w tym polu. Można wybrać następujące obiekty autoryzacji:
    • (Wszystkie)
    • Konto księgi głównej
    • Wymiar od 01 do 20
    • Schemat kolumn
    • Schemat wierszy
    • Rodzaj kosztów

Obszar roboczy

Obszar roboczy aplikacji Uprawnienia w finansach składa się z tabeli pozycji do wyświetlania oraz edytora pozycji do tworzenia i edycji uprawnień.

Tabela pozycji

W tabeli można uzyskać przegląd wszystkich uprawnień, które zostały już nadane. Wyświetlone zostaną wszystkie uprawnienia spełniające kryteria wyszukiwania w nagłówku. Ponadto przypisane uprawnienia można usunąć za pomocą akcji [Usuń].

Szczegółowy opis kolumn tabeli pozycji:

  • Rola uprawnień — ta kolumna zawiera rolę autoryzacji, dla której określono uprawnienia
  • Obiekt uprawnień — ta kolumna zawiera obiekty uprawnień, dla których zdefiniowane są uprawnienia. Może to być na przykład obiekt uprawnień Konto księgi głównej.
  • Zdolność — zdolność określa funkcje, które użytkownicy roli uprawnień mogą wykonywać z obiektami określonymi lub wybranymi za pomocą klasyfikacji. Możliwe są następujące możliwości:
    • Księguj
    • Analizuj
    • Modyfikuj
  • Organizacja — ta kolumna zawiera organizację, do której obiektów (np. Kont księgi głównej) mają zastosowanie uprawnienia
  • Zastosuj klasyfikację — przy ustawieniu Bez klasyfikacji uprawnienia dla obiektów można określić bezpośrednio. Jeśli ta kolumna zawiera, na przykład, wybór Z klasyfikacją 1, autoryzacja jest zdefiniowana dla wszystkich obiektów klasyfikacji 1, np. dla obiektu autoryzacji Konto księgi głównej dla wszystkich kont obiektów klasyfikacji 1.
  • Obiekt — w przypadku wybrania opcji Bez klasyfikacji ta kolumna zawiera obiekty, których dotyczy uprawnienie
  • Klasyfikacja — ta kolumna zawiera klasyfikację obiektów (np. Kont księgi głównej), których dotyczy uprawnienie
  • Numer — w tej kolumnie zawarty jest numer przypisany przez system do wewnętrznej identyfikacji przypisanych uprawnień
  • Ustalenie — w tej kolumnie można sprawdzić, czy określona zdolność (Księguj lub Analizuj) jest dozwolona, czy zabroniona
Edytor pozycji towarowych

W edytorze pozycji można przypisywać nowe uprawnienia lub edytować istniejące. Aby edytować uprawnienie, należy najpierw wybrać je z tabeli pozycji poprzez dwukrotne kliknięcie. W zależności od obiektu uprawnień, tylko poszczególne pola mogą być zmieniane lub dodawane podczas przetwarzania. Aby dodać nowe uprawnienie, należy wybrać przycisk [Nowy] na pasku narzędzi w edytorze pozycji.

  • Rola uprawnień — w tym polu należy wprowadzić rolę uprawnień, dla której mają zostać przypisane bądź edytowane uprawnienia. Za pomocą asystenta wartości „Wyszukaj role” można wyświetlić prawidłowe role autoryzacji i wybrać je.
  • Obiekt uprawnień — w tym polu należy wprowadzić obiekt uprawnień, którego ma dotyczyć edycja. Uprawnienia można przypisywać do następujących obiektów autoryzacji:
    • Konto księgi głównej
    • Wymiar od 01 do 20
    • Schemat kolumn
    • Schemat wierszy
    • Rodzaj kosztów
      Wybór wymiarów wyświetlanych w tym miejscu zależy od typów wymiarów używanych w organizacji.
  • Zastosuj klasyfikacje — ta specyfikacja kontroluje, czy uprawnienie jest określone bezpośrednio dla obiektów, czy dla obiektów odpowiedniej klasyfikacji.
    Można wybrać następujące ustawienia:

    • Bez klasyfikacji.
    • Z klasyfikacją od 1 do 5
      Wybór w tym polu nie jest możliwy dla obiektów uprawnień Schemat kolumn i Schemat wierszy.
  • Organizacja — w tym miejscu można wprowadzić organizację, dla której obiektów mają zostać zdefiniowane uprawnienia. Aby wyświetlić i wybrać prawidłowe organizacje, można skorzystać z Pomocy uzupełniania wartości.
  • Obiekt — w zależności od wybranego obiektu uprawnień można określić jeden lub więcej obiektów, dla których ma obowiązywać uprawnienie, np. jeden lub więcej numerów kont obiektów dla obiektu uprawnień Konto księgi głównej. Obiekty można określić na przykład za pomocą zakresu od/do (np. 1000-1999) lub listy (np. 1000, 1010, 1012). Istnieje również możliwość określenia obiektów w sposób ogólny. Na przykład, jeśli określono 1*, wszystkie obiekty zaczynające się od 1 zostaną uwzględnione. W przypadku podania * uwzględniane są wszystkie obiekty.
    Uwaga
    Obiekty takie jak konta księgi głównej można wprowadzać tylko wtedy, gdy w polu Zastosuj klasyfikacje wybrano wartość Bez klasyfikacji.
  • Klasyfikacja — to pole jest dostępne do wprowadzenia tylko po wybraniu ustawienia klasyfikacji dla pola Zastosuj klasyfikacje. W zależności od obiektu uprawnień można określić węzeł klasyfikacji, dla którego obiektów (np. kont G/L lub centrów kosztów) powinno być stosowane uprawnienie. Aby wyświetlić i wybrać istniejące węzły klasyfikacji, można skorzystać z Pomocy uzupełniania wartości.
  • Zdolność — za pomocą zdolności określa się, które funkcje użytkownicy roli uprawnień mogą wykonywać z obiektem określonym lub wybranym za pomocą klasyfikacji. Można wybrać jedną z  następujących zdolności:
    • Księguj
    • Analizuj
    • Modyfikuj

Uwaga
Zdolność Modyfikuj jest dozwolony tylko dla obiektów autoryzacji Schemat kolumn i Schemat wierszy. Zdolność Księguj nie jest dozwolony dla tych obiektów uprawnień.

  • Ustalanie — w tym miejscu można określić, czy określona zdolność ma być dozwolona bądź wstrzymana.
    Można wybrać jedną z następujących ustawienia:

    • Dozwolone
    • Wstrzymana

Konfiguracja

Aplikacja Uprawnienia w rachunkowości może być używana tylko wtedy, gdy w aplikacji Konfiguracja w funkcji Uprawnienia, w sekcji Comarch Financials Enterprise, dla organizacji aktywowano ustawienia. W sekcji Ustawienia można kontrolować, które obiekty autoryzacji mają być przypisane do autoryzacji w księgowości finansowej dla każdej organizacji.

Jednostki biznesowe

Jednostka biznesowa Uprawnienia w finansach — com.sem.ext.app.fin.general.obj.AuthorizationRule — wykorzystywana jest przez aplikację Uprawnienia w rachunkowości między innymi w celu:

  • Przyporządkowywania uprawnień
  • Definiowania działań
  • Importu i eksportu danych

Uprawnienia

Uprawnienia mogą zostać przypisane za pomocą ról uprawnień jak również poprzez przyporządkowanie organizacji. Szczegółowe informacje można znaleźć w artykule Uprawnienia.

Możliwości specjalne

Dla aplikacji Uprawnienia w rachunkowości nie ma dostępnych możliwości specjalnych.

Przyporządkowania organizacji

Jeśli w aplikacji Konfiguracja, dla funkcji Podstawowe, aktywowano parametr Uprawnienia do treści, aplikacja Uprawnienia w rachunkowości będzie dostępna dla użytkownika wyłącznie w przypadku, gdy w danych podstawowych partnera przyporządkowano organizację powiązaną z co najmniej jedną z następujących struktur organizacyjnych:

Rachunkowość

Funkcje specjalne

Dla aplikacji Uprawnienia w rachunkowości nie są dostępne funkcje specjalne.

Uprawnienia dla partnerów biznesowych

Aplikacja Uprawnienia w rachunkowości nie jest udostępniana partnerom biznesowym.

Czy ten artykuł był pomocny?