Zlecenia wydruku

Wprowadzenie

W przypadku drukowania, faksowania lub wysyłania pocztą elektroniczną informacji, plików itp. z systemu ERP, są one grupowane w zleceniu wydruku. Zlecenie wydruku protokołuje zatem dany wydruk. Dostępne są m.in.: informacje o statusie lub liczbie plików utworzonych w ramach wydruku. Szczegółowe informacje dotyczące tworzenia, treści i funkcji zleceń wydruku znajdują się w artykule Wprowadzenie: Zarządzanie wydrukami.

Opis aplikacji

Zlecenia wydruku rejestrują realizowane wydania. Mogą to być na przykład wydruki, wiadomości e-mail lub faksy. W aplikacji Zlecenia wydruku można wyszukiwać utworzone zlecenia wydruku oraz, jeśli są dostępne, otwierać powiązane z nimi pliki. W aplikacji tej dostępny jest przegląd wszystkich utworzonych zleceń wydruku wraz z ich statusami. Aplikację można również otworzyć poprzez dwukrotne kliknięcie symbolu drukarki na pasku stanu. Symbol ten jest wyświetlany, gdy istnieje zlecenie wydruku, które nie zostało jeszcze przetworzone.

Wskazówka
Odpowiednie ustawienia wydruku i dane do przetworzenia decydują o tym, czy plik zostanie utworzony. Plik jest tworzony, gdy:

  • zostanie zapisany w Zarządzaniu dokumentami
  • zostanie przekierowany do pliku (wydrukowany)
  • zostanie wyeksportowany jako plik Excel

Aplikacja Zlecenia wydruku składa się z nagłówka i obszaru roboczego. W nagłówku można wprowadzać kryteria wyszukiwania; w obszarze roboczym wyświetlane są znalezione zlecenia wydruku.

Nagłówek

W nagłówku aplikacji Zlecenia wydruku wprowadzane są kryteria wyszukiwania. Do tego celu dostępne są następujące pola:

Użytkownik – użytkownik, dla którego mają zostać wyszukane zlecenia wydruku. Wartością domyślną jest aktualnie zalogowany użytkownik. Pole jest edytowalne wyłącznie wtedy, gdy posiadane są uprawnienia do wyświetlania zleceń wydruku innych użytkowników.

Wskazówka
Jeżeli do wartości podanej w tym polu pasuje więcej niż 50 użytkowników, wskazana wartość jest ignorowana.

Czas utworzenia – przedział czasu jako kryterium wyszukiwania dla utworzenia wydruku. W ten sposób wyszukiwanie jest ograniczane do zleceń wydruku utworzonych w określonym przedziale czasu.

Domyślnie pole jest puste, co oznacza brak ograniczenia czasowego.

Zlecenia wydruku – nazwa zlecenia wydruku jako kryterium wyszukiwania. Nazwa może występować wielokrotnie, co oznacza, że kilka zleceń wydruku może mieć tę samą nazwę. Wyświetlane są wszystkie wpisy zgodne z wprowadzoną nazwą.

Uwaga
Nazwa jest nadawana automatycznie podczas tworzenia zlecenia wydruku. Jej elementy są obliczane przez aplikację działającą w tle.

Status – statusy zlecenia wydruku. W razie potrzeby można wybrać jeden lub kilka statusów jako kryterium wyszukiwania, co ogranicza wyniki do zleceń wydruku o wybranych statusach. Domyślnie zaznaczone są wszystkie statusy.

Zlecenia wydruku mogą przyjmować następujące statusy:

  • Zakończony zlecenie wydruku zostało przetworzone pomyślnie.

  • Przetwarzanie przerwane przetwarzanie zostało przerwane, na przykład z powodu braku papieru w drukarce.

  • Przerwany przez użytkownika – przetwarzanie zlecenia wydruku zostało przerwane przez użytkownika.

  • Przerwany przez system – przetwarzanie zlecenia wydruku zostało przerwane przez system, na przykład z powodu utraty połączenia z drukarką.

  • Utworzony zlecenie wydruku zostało utworzone i musi zostać uzupełnione o dane, które mają zostać przekazane do menedżera wydruku systemu ERP. Dopiero po pełnym uzupełnieniu zlecenie może zostać dalej przetwarzane.

  • Zwolniony zlecenie wydruku jest kompletne i może zostać przekazane do SOM. Podczas następnej synchronizacji zleceń wydruku zostanie ono przekazane do SOM.

  • Zablokowany zlecenie wydruku jest kompletne i może zostać przekazane do SOM. Podczas następnej synchronizacji zostanie ono pominięte i nie zostanie przekazane do SOM.

  • W opracowaniuzlecenie wydruku jest aktualnie przetwarzane.

  • W kolejce – zlecenie wydruku znajduje się w kolejce, jeżeli nie może zostać przetworzone natychmiast, na przykład dlatego, że przed nim oczekują inne zlecenia lub że inne zlecenie o wyższym priorytecie musi zostać przetworzone jako pierwsze.

  • Wstrzymany w kolejce – zlecenie wydruku posiada status Wstrzymane w kolejce, jeżeli jest przetwarzane z opóźnieniem, na przykład gdy wysyłka faksu ma nastąpić w późniejszym terminie.

  • Nieznany jeżeli podczas zapytania o status wystąpią błędy komunikacji pomiędzy menedżerem wydruku systemu ERP a serwerem aplikacyjnym systemu ERP, status może zostać określony jako nieznany.

Baza danych OLTP – baza danych OLTP jako kryterium wyszukiwania. W ten sposób wyszukiwanie jest ograniczane do zleceń wydruku utworzonych dla wskazanego użytkownika w określonej bazie danych.

Uwaga
Jeżeli do wartości podanej w tym polu pasuje więcej niż 50 baz danych OLTP, wskazana wartość jest ignorowana

Urządzenie – ograniczane do zleceń wydruku, które są lub były kierowane na wskazane urządzenie.

Aplikacja – wyszukiwanie jest ograniczane do zleceń wydruku utworzonych w określonej aplikacji.

Aplikacja w tle – ograniczane do zleceń wydruku utworzonych przez tę aplikację w tle. Aplikacja w tle jest aktywowana na przykład w następujących przypadkach:

  • gdy następuje wydruk w tle

  • gdy następuje natychmiastowy wydruk lub wyświetlenie danych

W wyjątkowych przypadkach aplikacja w tle może wywołać kolejną aplikację w tle. W takim przypadku wyszukiwanie należy przeprowadzić według ostatnio wywołanej aplikacji w tle.

W opracowaniu od – wskazywany jest przedział czasu jako kryterium wyszukiwania dla momentu, w którym zlecenie wydruku przeszło do statusu W opracowaniu. Wartością domyślną jest pole puste, co oznacza brak ograniczenia czasowego.

Obszar roboczy

W obszarze roboczym aplikacji Zlecenia wydruku wyświetlana jest lista wyników z odnalezionymi zleceniami wydruku. Dodatkowo na pasku narzędzi nad listą dostępne są następujące przyciski, umożliwiające wyświetlanie dodatkowych informacji lub otwieranie plików oraz zleceń przetwarzania:

[Sortuj] – ustala sposób sortowania zleceń wydruku.

[Właściwości] – wyświetla dodatkowe informacje dotyczące zaznaczonego zlecenia wydruku w osobnym oknie dialogowym. Dodatkowo wyświetlane są informacje, jakie pliki zostały utworzone przez zlecenie wydruku.

[Szczegóły] – wyświetla dodatkowe informacje dotyczące zleceń wydruku znajdujących się na liście.

[Otwórz] – otwiera plik utworzony przez zlecenie wydruku. Jeżeli zlecenie wydruku zawiera kilka plików, zamiast tego wyświetlane jest okno dialogowe, w którym można wybrać i otworzyć poszczególne pliki, np. gdy dokument został zapisany zarówno w systemie zarządzania dokumentami, jak i gdy wydruk został przekierowany do pliku. Jeżeli zlecenie wydruku nie utworzyło żadnego pliku, wyświetlany jest komunikat o błędzie.

[Drukarka klienta] – wysyła plik utworzony przez zlecenie wydruku do drukarki klienta. Dla każdego pliku wyświetlany jest dialog drukowania klienta. Jeżeli zlecenie wydruku zawiera kilka plików, zamiast tego wyświetlane jest okno dialogowe, w którym można wybrać i wydrukować poszczególne pliki, np. gdy dokument został zapisany zarówno w systemie zarządzania dokumentami, jak i gdy wydruk został przekierowany do pliku. Jeżeli zlecenie wydruku nie utworzyło żadnego pliku, wyświetlany jest komunikat o błędzie.

[Pokaż nazwy techniczne] – przełącza wyświetlanie nazw i oznaczeń technicznych aplikacji oraz raportu.

[Blokuj] – blokuje zaznaczone zlecenia wydruku, jeżeli znajdują się one w statusie Zwolniony.

[Udostępnij] – zwalnia wybrane zlecenia przetwarzania, jeśli mają status Zablokowany.

[Duplikuj i wydrukuj] – zaznaczone zlecenia wydruku są duplikowane, przekazywane do odpowiedniego menedżera wydruku systemu ERP (SOM) i ponownie drukowane. Ta akcja ma zastosowanie wyłącznie dla zleceń wydruku, których wydruk został skierowany do drukarki bezpośrednio podłączonej do SOM, a więc nie był realizowany na drukarce klienta. Jeżeli plik utworzony podczas wydruku na drukarce klienta ma zostać ponownie wydrukowany na drukarce klienta, należy zamiast tego użyć akcji [Drukarka klienta].

[Usuń] – usuwa zaznaczone zlecenia wydruku.

[Zlecenia przetwarzania] – otwiera aplikację Zlecenia przetwarzania i wyświetla zlecenie przetwarzania, które utworzyło zaznaczone zlecenie wydruku. Umożliwia to łatwe wyszukiwanie błędów, ponieważ do zlecenia przetwarzania mogą istnieć również komunikaty w dziennikach komunikatów. Jeżeli zlecenie wydruku nie zostało utworzone w tle, nie istnieje zlecenie przetwarzania powiązane z tym zleceniem wydruku i wyświetlany jest komunikat.

Dostępne kolumny:

Aplikacja – aplikacja, która utworzyła zlecenie wydruku. Może to być aplikacja dialogowa, w której wykonano akcję wydruku, lub aplikacja w tle. Aplikacja w tle jest zawsze wyświetlana, gdy wydruk został zrealizowany za pomocą zlecenia przetwarzania.

Zlecenie wydruku – nazwa zlecenia wydruku, informuje o jego zawartości. Nazwa może występować wielokrotnie, tzn. kilka zleceń wydruku może mieć tę samą nazwę.

Wskazówka
Nazwa jest nadawana automatycznie podczas tworzenia zlecenia wydruku. Jej elementy są obliczane przez aplikację w tle.

Czas utworzenia – data oraz godzina, w którym zlecenie wydruku zostało utworzone.

Pliki – liczba dotychczas utworzonych oraz łączna oczekiwana liczba plików zlecenia wydruku.

Status – status zlecenia wydruku. Może on przyjmować następujące statusy:

  • Zakończony zlecenie wydruku zostało przetworzone pomyślnie.

  • Przetwarzanie przerwane przetwarzanie zostało przerwane, na przykład z powodu braku papieru w drukarce.

  • Przerwany przez użytkownika – przetwarzanie zlecenia wydruku zostało przerwane przez użytkownika.

  • Przerwany przez system – przetwarzanie zlecenia wydruku zostało przerwane przez system, na przykład z powodu utraty połączenia z drukarką.

  • Utworzony zlecenie wydruku zostało utworzone i musi zostać uzupełnione o dane, które mają zostać przekazane do menedżera wydruku systemu ERP. Dopiero po pełnym uzupełnieniu zlecenie może zostać dalej przetwarzane.

  • Zwolniony zlecenie wydruku jest kompletne i może zostać przekazane do SOM. Podczas następnej synchronizacji zleceń wydruku zostanie ono przekazane do SOM.

  • Zablokowany zlecenie wydruku jest kompletne i może zostać przekazane do SOM. Podczas następnej synchronizacji zostanie ono pominięte i nie zostanie przekazane do SOM.

  • W opracowaniuzlecenie wydruku jest aktualnie przetwarzane.

  • W kolejce – zlecenie wydruku znajduje się w kolejce, jeżeli nie może zostać przetworzone natychmiast, na przykład dlatego, że przed nim oczekują inne zlecenia lub że inne zlecenie o wyższym priorytecie musi zostać przetworzone jako pierwsze.

  • Wstrzymany w kolejce – zlecenie wydruku posiada status Wstrzymane w kolejce, jeżeli jest przetwarzane z opóźnieniem, na przykład gdy wysyłka faksu ma nastąpić w późniejszym terminie.

  • Nieznany jeżeli podczas zapytania o status wystąpią błędy komunikacji pomiędzy menedżerem wydruku systemu ERP a serwerem aplikacyjnym systemu ERP, status może zostać określony jako nieznany.

Okno dialogowe: Właściwości

Po naciśnięciu przycisku [Właściwości] otwierane jest okno dialogowe. Zawiera ono kilka zakładek. Zakładka Właściwości zawiera, oprócz pól już wyświetlanych na liście w obszarze roboczym, następujące dodatkowe pola:

Serwer aplikacji – serwer aplikacji na którym zostało utworzone zlecenie wydruku.

Aplikacja w tle – aplikacja w tle, która była aktywna podczas tworzenia zlecenia wydruku.

Zakładka Pliki zawiera listę Utworzone pliki – na której wyświetlane są wszystkie pliki utworzone w ramach zlecenia wydruku. Dla każdego pliku, oprócz nazwy pliku, typu MIME oraz aktualnego rozmiaru pliku, wyświetlana jest również informacja o tym, w jaki sposób wydruk został pierwotnie przekierowany oraz czy wydruk został wykonany na drukarce klienta. Ponadto w kolumnie Załącznik wyświetlana jest informacja, czy plik stanowi załącznik plikowy do dokumentu wysłanego pocztą elektroniczną. Akcje dostępne na tej zakładce:

[Otwórz] – otwiera plik utworzony przez zlecenie wydruku. Dla każdego zaznaczonego pliku otwierane jest nowe okno z odpowiednią aplikacją kliencką.

[Drukarka klienta] – wysyła plik utworzony przez zlecenie wydruku do drukarki klienta. Dla każdego zaznaczonego pliku wyświetlany jest dialog drukowania klienta.

Zakładka Parametr zawiera wszystkie dane, które zostały przekazane do SOM w postaci tekstowej. Taka forma prezentacji może być pomocna przy analizie błędów, na przykład gdy konieczne jest sprawdzenie, jakie ustawienia drukarki zostały faktycznie przekazane.

Zakładka Komunikaty statusu zawiera listę wszystkich komunikatów wygenerowanych podczas przetwarzania zlecenia wydruku na SOM lub na serwerze docelowym ODBC SOM. Dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania zlecenia wydruku znajdują się w pliku dziennika SOM, w dzienniku zdarzeń systemu Windows SOM oraz w dzienniku komunikatów serwera docelowego ODBC SOM.

Wskazówka
Komunikaty generowane bezpośrednio przez SOM, system operacyjny komputera, na którym zainstalowany jest SOM, lub przez używane sterowniki drukarek nie są częścią Comarch ERP Enterprise i w związku z tym mogą nie być w pełni przetłumaczone.

Akcja: Synchronizacja statusu

Błędy w komunikacji pomiędzy serwerem aplikacyjnym systemu ERP a menedżerem wydruku systemu ERP mogą prowadzić do tego, że zlecenia wydruku posiadają nieprawidłowy status. Przykładowo zatrzymanie menedżera wydruku systemu ERP może spowodować, że zlecenie wydruku zostanie przerwane w trakcie wydruku na drukarce.

Funkcja Synchronizacja statusu sprawdza dla wszystkich nadal otwartych zleceń wydruku, czy są one nadal dostępne na przypisanym menedżerze wydruku systemu ERP. Jeżeli tak nie jest, zlecenia te zostają ustawione w statusie przerwane.

Jeżeli posiadane są uprawnienia do zmiany zleceń wydruku innych użytkowników, za pomocą tej akcji możliwe jest również ustawienie zleceń wydruku innych użytkowników na status Przerwany. W przeciwnym wypadku akcja dotyczy wyłącznie własnych zleceń wydruku.

Konfiguracja

W aplikacji Zlecenia wydruku nie są wymagane żadne ustawienia w aplikacji Konfiguracja. Aby dowiedzieć się, które ustawienia są istotne podczas tworzenia zlecenia wydruku, należy zapoznać się z artykułem Wprowadzenie: Zarządzanie wydrukami.

Podmioty gospodarcze

Poniższa jednostka biznesowa jest istotna dla aplikacji Zlecenia wydruku, która jest używana np. do:

  • Przyporządkowywania uprawnień
  • Definicji działań
  • Importu lub eksportu danych

Zlecenia wydruku

com.cisag.sys.print.outqueue.obj.OutQueueEntry

Jednostka biznesowa należy do następującej grupy jednostek biznesowych:

com.cisag.sys.UserOwnedObjects

Uprawnienia

Uprawnienia mogą zostać przypisane za pomocą ról uprawnień jak również poprzez przyporządkowanie organizacji. Szczegółowe informacje można znaleźć w artykule Uprawnienia.

Uprawnienia specjalne

Dla aplikacji Zlecenia wydruku istnieją uprawnienia specjalne, które odnoszą się do akcji. Można przypisać uprawnienia dla tych możliwości w aplikacji Role uprawnień. Bez tych uprawnień aplikacja wyświetla wyłącznie własne zlecenia wydruku i pozwala na wprowadzanie zmian tylko w ich zakresie:

Wyświetlanie zleceń wydruku innych użytkowników
Dzięki temu uprawnieniu możliwe jest wyświetlanie, oprócz własnych zleceń wydruku, również zleceń wydruku innych użytkowników.
Techniczna nazwa tego uprawnienia to:

com.cisag.sys.print.outqueue.DisplayOtherUsersOutQueueEntries

Zmiana zleceń wydruku innych użytkowników
Dzięki temu uprawnieniu możliwa jest zmiana, oprócz własnych zleceń wydruku, również zleceń wydruku innych użytkowników. Obejmuje to między innymi usuwanie zleceń wydruku w aplikacji Zlecenia wydruku.

Techniczna nazwa tego uprawnienia to:

com.cisag.sys.print.outqueue.ChangeOtherUsersOutQueueEntries

Przyporządkowania organizacji

Przyporządkowania organizacji nie jest wymagane dla aplikacji Zlecenia wydruku.

Funkcje specjalne

Nie ma specjalnych funkcji dla aplikacji Zlecenia wydruku.

Uprawnienia dla partnerów biznesowych

Aplikacja Zlecenia wydruku jest autoryzowana dla następujących typów partnerów biznesowych:

  • Klienci
  • Dostawcy
  • Przedstawiciele

Instrukcja

W aplikacji Zlecenia wydruku można wykonać następujące czynności:

Wyszukiwanie zleceń wydruku

  1. Otworzyć aplikację Zlecenia wydruku.
  2. Wprowadzić kryteria wyszukiwania w polach w nagłówku.
  3. Wybrać przycisk [Aktualizuj] na standardowym pasku narzędzi.
  4. Aplikacja wyświetli w obszarze roboczym zlecenia wydruku odpowiadające wprowadzonym kryteriom wyszukiwania.

Usuwanie zleceń wydruku

  1. Otworzyć aplikację Zlecenia wydruku.
  2. Wprowadzić kryteria wyszukiwania w polach w nagłówku.
  3. Wybrać przycisk [Aktualizuj] na standardowym pasku narzędzi.
  4. Aplikacja wyświetli w obszarze roboczym zlecenia wydruku odpowiadające wprowadzonym kryteriom wyszukiwania.
  5. Zaznaczyć na liście zlecenia wydruku, które mają zostać usunięte.
  6. Zaznaczone wiersze zostaną wyróżnione kolorem.
  7. Wybrać przycisk [Usuń] na pasku w obszarze roboczym
  8. Zostanie wyświetlone pytanie potwierdzające wykonanie operacji.
  9. Po potwierdzeniu, zaznaczone zlecenia wydruku zostaną usunięte.

Otwieranie pliku zlecenia wydruku

  1. Otworzyć aplikację Zlecenia wydruku.
  2. Wprowadzić kryteria wyszukiwania w polach w nagłówku.
  3. Wybrać przycisk [Aktualizuj] na standardowym pasku narzędzi.
  4. Aplikacja wyświetli w obszarze roboczym zlecenia wydruku odpowiadające wprowadzonym kryteriom wyszukiwania.
  5. Zaznaczyć wybrane zlecenie wydruku, dla którego mają zostać otwarte pliki.
  6. Podświetlony wiersz jest wyróżniony kolorem.
  7. Wybrać przycisk [Otwórz] na pasku w obszarze roboczym.

Uwaga
Jeżeli do zlecenia wydruku nie istnieje żaden plik, zostanie wyświetlony komunikat.

Uwaga
Jeżeli dla zlecenia wydruku istnieje tylko jeden plik, plik ten zostanie otwarty. Jeżeli istnieje kilka plików, zostanie otwarte okno dialogowe, w którym można wybrać poszczególne pliki do otwarcia.

Wydanie pliku zlecenia wydruku na drukarkę klienta

  1. Otworzyć aplikację Zlecenia wydruku.
  2. Wprowadzić kryteria wyszukiwania w polach w nagłówku.
  3. Wybrać przycisk [Aktualizuj] na standardowym pasku narzędzi.
  4. Aplikacja wyświetli w obszarze roboczym zlecenia wydruku odpowiadające wprowadzonym kryteriom wyszukiwania.
  5. Zaznaczyć wybrane zlecenie wydruku, dla którego mają zostać otwarte pliki.
  6. Podświetlony wiersz jest wyróżniony kolorem.
  7. Wybrać przycisk [Drukarka klienta]. 
Uwaga
Jeżeli do zlecenia wydruku nie istnieje żaden plik, zostanie wyświetlony komunikat.

Uwaga
Jeżeli dla zlecenia wydruku istnieje tylko jeden plik, zostanie wyświetlone okno dialogowe drukarki klienta. Jeżeli istnieje kilka plików, zostanie otwarte okno dialogowe, w którym można wybrać poszczególne pliki do wydruku na drukarce klienta.

Otwieranie zlecenia przetwarzania powiązanego ze zleceniem wydruku

  1. Otworzyć aplikację Zlecenia wydruku.
  2. Wprowadzić kryteria wyszukiwania w polach w nagłówku.
  3. Wybrać przycisk [Aktualizuj] na standardowym pasku narzędzi.
  4. Aplikacja wyświetli w obszarze roboczym zlecenia wydruku odpowiadające wprowadzonym kryteriom wyszukiwania.
  5. Zaznaczyć wybrane zlecenie wydruku, dla którego ma zostać otwarte zlecenie przetwarzania.
  6. Podświetlony wiersz jest wyróżniony kolorem.
  7. Wybrać przycisk [Zlecenie przetwarzania]. Zostanie otwarta aplikacja „Zlecenia przetwarzania” i wyświetlone zostanie powiązane zlecenie przetwarzania.
Uwaga
Jeżeli dla zlecenia wydruku nie istnieje zlecenie przetwarzania, zostanie wyświetlony komunikat.

Synchronizacja statusu

Aby możliwe było aktualizowanie statusów zleceń wydruku, dostępna jest funkcja [Synchronizacja statusu].

Uwaga
Synchronizacja statusów wykonywana jest dla własnych zleceń wydruku. Tylko w przypadku posiadania uprawnienia Zmiana zleceń innych użytkowników synchronizowane są statusy wszystkich zleceń wydruku.

  1. Otworzyć aplikację Zlecenia wydruku.
  2. Wybrać przycisk [Synchronizacja statusu] na standardowym pasku narzędzi.

Statusy zleceń wydruku zostały zaktualizowane.

Czy ten artykuł był pomocny?