Typy wymiarów

Przegląd tematu

Typy wymiarów są potrzebne do zdefiniowania 20 opcjonalnych wymiarów. W typach wymiarów określa się właściwości wymiarów opcjonalnych, np. czy można użyć wymiaru dla kontrolingu, księgowości finansowej lub środków trwałych, która klasyfikacja może być użyta, które dokumenty źródłowe z których ram są przypisane do wymiaru, czy rekordy bilansowe są generowane w jednym lub dwóch wymiarach itp.

W ten sposób typy wymiarów definiują, co „dzieje się” w wymiarach opcjonalnych.

Definicje terminów

Typ wymiaru — typ wymiaru definiuje funkcjonalność wymiarów opcjonalnych. W typie wymiaru określa się właściwości wymiarów opcjonalnych, np. czy można użyć wymiaru dla kontrolingu, księgowości finansowej lub środków trwałych; który wymiar i przyporządkowanie klasyfikacji może być użyte; która klasyfikacja może być użyta; które dokumenty źródłowe z których ram są przypisane do wymiaru; czy rekordy bilansowe są generowane w jednym lub dwóch wymiarach itp.

Opis aplikacji

Aplikacja Typy wymiarów zapewnia przegląd typów wymiarów zdefiniowanych w organizacji.

Aplikacja składa się z nagłówka i obszaru roboczego.

Nagłówek

Pola zapytań są wyświetlane w nagłówku i pozwalają na filtrowanie typów wymiarów według informacji w nich określonych:

  • Typ wymiaru — w tym miejscu definiuje się wymiar, do którego przesyłane są dane podstawowe i transakcyjne. W przypadku danych podstawowych wymiar definiuje konkretny BO (Wymiar 1, Wymiar 2 itd.), do którego dane są przesyłane.
  • Oznaczenie — oznaczenie służy jako dodatkowy identyfikator. Może składać się z tekstu zdefiniowanego przez użytkownika. Najlepiej wybrać znaczącą, łatwą do zapamiętania i w miarę możliwości unikalną nazwę, aby ułatwić wyszukiwanie.
  • Stosowany w kontrolingu —  określenie, czy ten wymiar może być wykorzystywany w kontrolingu
  • Stosowany w księgowości finansowej — określenie, czy ten wymiar może być wykorzystywany w księgowości finansowej
  • Stosowany w środkach trwałych — określenie, czy ten wymiar może być wykorzystywany w środkach trwałych
  • Stosowany w ERP — określenie, czy ten wymiar może być wykorzystywany w ERP

Obszar roboczy

Obszar roboczy zawiera tabelę, w której wyświetlane są typy wymiarów. Typ wymiaru można wybrać, zdefiniować i edytować na poszczególnych kartach. Dostępne są dwa widoki:

Widok Ogólne

Poniżej opisano wszystkie ważne kolumny tabeli tego widoku. Zawierają one główne pola zakładki Ogólne.

  • Typ wymiaru — w tym miejscu definiuje się wymiar, do którego przesyłane są dane podstawowe i transakcyjne. W przypadku danych podstawowych wymiar definiuje konkretny BO (Wymiar 1, Wymiar 2 itd.), do którego dane są przesyłane.
  • Oznaczenie — oznaczenie służy jako dodatkowy identyfikator. Może składać się z tekstu zdefiniowanego przez użytkownika. Najlepiej wybrać znaczącą, łatwą do zapamiętania i w miarę możliwości unikalną nazwę, aby ułatwić wyszukiwanie.
  • Skrót nazwy — w tym miejscu należy wprowadzić zwięzłą, krótką nazwę, która będzie używana w etykietach zmiennych
  • Zawartość — w tym miejscu możliwe jest ustalenie co znajduje się w wybranym wymiarze.
    Możliwe są następujące opcje:

    • Centra kosztów
    • Jednostka kosztowa
    • Projekty
    • Klienci
    • Dostawcy
    • Indywidualne

Niektóre z tych zawartości mogą wystąpić więcej niż raz w jednej firmie, są to:

    • Centra kosztów
    • Jednostka kosztowa
    • Projekty
    • Klienci 
    • Dostawcy

Wszystkie inne typy wymiarów są tworzone z wartością Indywidualne.

  • Uprawnienia do księgowania — w tym miejscu można określić, czy dany typ wymiaru ma mieć nadane uprawnienia do księgowania
  • Uprawnienia do analizy — w tym miejscu można określić, czy dany typ wymiaru ma mieć nadane uprawnienia do analizy
  • Koszty jednostkowe/ogólne — w tym miejscu znajduje się wskaźnik, który informuje, czy ten obszar działalności obejmuje koszty jednostkowe czy koszty ogólne
Widok Kontroling

Poniżej opisano wszystkie ważne kolumny tabeli tego widoku. Zawierają one głównie pola zakładki Kontroling.

  • Typ wymiaru — w tym miejscu definiuje się wymiar, do którego przesyłane są dane podstawowe i transakcyjne. W przypadku danych podstawowych wymiar definiuje konkretny BO (Wymiar 1, Wymiar 2 itd.), do którego dane są przesyłane.
  • Wymiar 2. przyporządkowania — jeśli wymiar zostanie określony w tym miejscu, wyniki bilansu zostaną wygenerowane w dwóch wymiarach. Analizy, koszty drugorzędne i planowanie mogą być następnie wykonywane również w dwóch wymiarach.
  • Z przeniesieniem — w tym miejscu można określić, czy księgowania z tym wymiarem utworzą okresy przeniesione na kolejne lata obrotowe
  • Utwórz salda dzienne — w tej kolumnie można określić, czy dany typ wymiaru będzie miał dzienne tworzone salda
  • Uprawnienia do księgowania — w tym miejscu można określić, czy dany typ wymiaru ma mieć nadane uprawnienia do księgowania
  • Uprawnienia do analizy — w tym miejscu można określić, czy dany typ wymiaru ma mieć nadane uprawnienia do analizy
  • Koszty jednostkowe/ogólne — w tym miejscu znajduje się wskaźnik, który informuje, czy ten obszar działalności obejmuje koszty jednostkowe czy koszty ogólne
Edytor pozycji wiersza

Wszystkie ważne kolumny tabeli tego widoku zostały opisane poniżej. W tym miejscu, typ wymiaru wybrany powyżej i jego oznaczenie są dodatkowo wyświetlane dla użytkownika.

Zakładka Ogólne

Wszystkie ważne kolumny tabeli tego widoku zostały opisane poniżej.

Uwaga
Zakładka Kontroling pokazuje, czy typ wymiaru może być używany w aplikacjach związanych z kontrolingiem.
  • Zawartość — w tym miejscu możliwe jest ustalenie co znajduje się w wybranym wymiarze.
    Możliwe są następujące zawartości:

    • Centra kosztów
    • Jednostka kosztowa
    • Projekty
    • Klienci
    • Dostawcy
    • Indywidualne

Niektóre z tych zawartości mogą wystąpić więcej niż raz w jednej firmie, są to:

    • Centra kosztów
    • Jednostka kosztowa
    • Projekty
    • Klienci 
    • Dostawcy

Wszystkie inne typy wymiarów są tworzone z wartością Indywidualne.

  • Skrót nazwy — w tym miejscu należy wprowadzić zwięzłą, krótką nazwę, która będzie używana w etykietach zmiennych
  • Stosowany w księgowości finansowej — określenie, czy ten wymiar może być wykorzystywany w księgowości finansowej
  • Stosowany w ERP — określenie, czy ten wymiar może być wykorzystywany w ERP
  • Stosowany w środkach trwałych — określenie, czy ten wymiar może być wykorzystywany w środkach trwałych
  • Obowiązkowe w środkach trwałych — parametr ten określna, czy wymiar ten jest obowiązkowy przy rozliczaniu środków trwałych
  • Klasyfikacja (1-5) możliwa do zastosowania —  klasyfikacja oznacza system klasyfikacji, w którym można klasyfikować dane i encje na poziomach struktury, takich jak struktura folderów eksploratora.Na podstawie tych przyporządkowań dane są organizowane i mogą być ustrukturyzowane dla różnych rodzajów analiz. Dzięki klasyfikacjom dane można grupować i podsumowywać w celu analizy na kilku poziomach.
    W adekwatnych polach należy zaznaczyć, czy w danym typie wymiaru ma być wykorzystywana dana klasyfikacja (1-5). 
Zakładka Kontroling
  • Stosowany w kontrolingu —  określenie, czy ten wymiar może być wykorzystywany w kontrolingu
  • Z przeniesieniem — w tym miejscu można określić, czy księgowania z tym wymiarem utworzą okresy przeniesione na kolejne lata obrotowe
  • Wymiar 2. przyporządkowania — jeśli wymiar zostanie określony w tym miejscu, wyniki bilansu zostaną wygenerowane w dwóch wymiarach. Analizy, koszty drugorzędne i planowanie mogą być następnie wykonywane również w dwóch wymiarach.
  • Koszty jednostkowe/ogólne — w tym miejscu znajduje się wskaźnik, który informuje, czy ten obszar działalności obejmuje koszty jednostkowe czy koszty ogólne
  • Utwórz salda dzienne — w tej kolumnie można określić, czy dany typ wymiaru będzie miał dzienne tworzone salda
  • Uprawnienia do księgowania — w tym miejscu można określić, czy dany typ wymiaru ma mieć nadane uprawnienia do księgowania
  • Uprawnienia do analizy — w tym miejscu można określić, czy dany typ wymiaru ma mieć nadane uprawnienia do analizy
Zakładka Przypisanie wymiaru

Na tej karcie wyświetlane są przypisania wymiarów. Nie można ich tworzyć, zmieniać ani usuwać. Są one tworzone za pomocą aplikacji Przyporządkowania wymiarów.
Poniżej opisano wszystkie ważne kolumny tabeli tego widoku:

  • Obszar — przypisanie tematyczne aplikacji. Aplikacja jest widoczna pod określonym obszarem w panelu nawigacji. Aplikacja jest przenoszona na listę miejsc użycia obszaru.
  • Dokument źródłowy — w tym polu wyświetlany jest dokument źródłowy bieżącego widoku. Pole to nie jest dostępne do edycji. W widoku Sprzedaż dostępny jest dokument źródłowy Faktura klienta. W widoku Zakupy dostępny jest dokument źródłowy Faktura dostawcy.
  • Pochodzenie — w tej kolumnie określone są informacje, które zostaną wykorzystane do ulepszenia danych transakcji.Następujące informacje uzupełniające mogą być wykorzystane do sprzedaży:
    • Centra kosztów
    • Jednostka kosztowa
    • Artykuł
    • Klient
    • Przedstawiciel handlowy
    • Kraj
    • Jednostka organizacyjna
    • Typ zamówienia sprzedaży
    • Zamówienie sprzedaży

Poniższe informacje uzupełniające można wykorzystać w dziale zakupów:

    • Centra kosztów
    • Jednostka kosztowa
    • Artykuł
    • Kraj
    • Dostawca
    • Jednostka organizacyjna
    • Typ zamówienia zakupu
    • Zamówienie zakupu
    • Typ faktury dostawcy
  • Moment całkowitego importu — data całkowitego importu
Zakładka Przypisanie klasyfikacji wymiarów

W tej zakładce wyświetlane są przypisania klasyfikacji. Można w niej tworzyć, zmieniać oraz usuwać przypisania klasyfikacji wymiarów.

  • Pochodzenie — w tej kolumnie określane jest pochodzenie, które będzie używane do wypełniania przyporządkowań klasyfikacji. Można wybrać następujące źródła:
    • Działanie
    • Artykuł
    • Zamówienie zakupu
    • Typ faktury dostawcy
    • Klient
    • Dostawca
    • Zlecenie produkcyjne
    • Typ zlecenia produkcyjnego
    • Zasoby
    • Zamówienie sprzedaży
  • Klasyfikacja docelowa — w tym miejscu można wybrać, która klasyfikacja będzie wykorzystywana.
    Dostępne są opcje:

    • Bez klasyfikacji
    • Z klasyfikacją 1-5
  • Klasyfikacja procesu docelowego — w tym miejscu można zdefiniować, która klasyfikacja jest używana z następujących opcji:
    • Bez klasyfikacji
    • Z klasyfikacją (1-5)
  • Klasyfikacja źródłowa
  • w tym miejscu można zdefiniować, która klasyfikacja jest używana z następujących opcji:
    • Bez klasyfikacji
    • Z klasyfikacją (1-5)
  • Przypisanie źródłowe
  • w tym miejscu można zdefiniować, która klasyfikacja jest używana z następujących opcji:
    • Bez klasyfikacji
    • Z klasyfikacją (1-5)
  • Organizacja źródłowa — w tym miejscu można określić organizację źródłową, z której zostaną przeniesione dane podstawowe

Kontrole i obliczenia

  • Tylko zwykli użytkownicy mają wszystkie prawa w tej aplikacji, użytkownicy zewnętrzni nie mają żadnych.
  • Kategoria wymiaru może zostać usunięta tylko wtedy, gdy nie jest używana.
  • Atrybut Typ wymiaru 2. przyporządkowania nie może zostać zmieniony, jeśli istnieje już delegowanie dla typów wymiarów z drugim przypisaniem.
  • Widocznego atrybutu nie można zmienić z „widocznego” na „niewidoczny”, gdy tylko wymiary opcjonalne zostaną zdefiniowane dla typu wymiaru.

Konfiguracja

Aplikacja Typy wymiarów nie wymaga dodatkowych ustawień w aplikacji Konfiguracja.

Jednostki biznesowe

Dla aplikacji Typy wymiarów istotna jest jednostka biznesowa:

Typy wymiarów com.sem.ext.app.fin.financialaccounting.ui.DimensionTypeMaintenance

Uprawnienia

Uprawnienia mogą zostać przypisane za pomocą ról uprawnień jak również poprzez przyporządkowanie organizacji. Szczegółowe informacje można znaleźć w artykule Uprawnienia.

Uprawnienia specjalne

Dla aplikacji Typy wymiarów nie ma dostępnych uprawnień specjalnych.

Przyporządkowania organizacji

Dla aplikacji Typy wymiarów nie są wymagane przyporządkowania organizacji.

Funkcje specjalne

Dla aplikacji Typy wymiarów nie są dostępne funkcje specjalne.

Uprawnienia dla partnerów biznesowych

Aplikacja Typy wymiarów nie jest udostępniana partnerom biznesowym.

Czy ten artykuł był pomocny?