Menu użytkownika

Aplikacja Menu użytkownika umożliwia tworzenie i dostosowywanie menu użytkownika, które stanowi pomoc nawigacyjną. W obszarze nawigacji w sekcji Menu użytkownika i ulubione użytkownik może wybrać z listy menu użytkownika, z którym chce pracować. Pozycja Wszystkie obszary jest również zawsze dostępna na liście wyboru.

Podstawowe definicje związane z obszarem zarządzania systemem dostępne są w artykule Definicje: Zarządzanie systemem.

Grupa docelowa

  • Konsultanci biznesowi
  • Programiści
  • Administratorzy systemu
  • Konsultanci techniczni

Opis aplikacji

Aplikacja składa się z nagłówka, obszaru nawigacji i obszaru roboczego. W nagłówku można określić, które menu użytkownika ma zostać wyświetlone lub edytowane. Rzeczywiste menu użytkownika jest edytowane w obszarze roboczym. W obszarze nawigacji dostępna jest dodatkowa karta specyficzna dla aplikacji, z której można dodawać wpisy do menu użytkownika.

Nagłówek

W nagłówku aplikacji dostępne są następujące pola:

  • Menu użytkownika – identyfikator menu użytkownika
  • Oznaczenie – dodatkowy opis menu użytkownika Menu użytkownika jest wyświetlane pod nazwą na liście wyboru w obszarze nawigacji. Nazwa jest używana jako podpowiedź dla menu użytkownika aktualnie wybranego w obszarze nawigacji.
  • Ikona – ikona menu użytkownika. Każdemu menu użytkownika można przypisać własną ikonę. Ikona ta jest wyświetlana w obszarze nawigacji zarówno na liście wyboru, jak i dla aktualnie wybranego menu użytkownika.

Obszar nawigacji

W obszarze nawigacji dostępne są zakładki specyficzne dla aplikacji. Pozycje menu można kopiować z tego obszaru do obszaru roboczego metodą przeciągnij i upuść lub za pomocą menu kontekstowego. W górnej części karty dostępny jest wybór. Można go użyć do wyboru między wyświetlaniem wszystkich aplikacji, wszystkich raportów lub menu użytkownika.

Obszar roboczy

Obszar roboczy zawiera drzewo menu i pasek akcji.

Praca z drzewem menu

Menu użytkownika ma zazwyczaj strukturę drzewiastą. Można do niego dodawać różne typy wpisów. Są to:

  • Foldery
  • Aplikacje
  • Raporty
  • Jednostki biznesowe
  • Wzorce zapytań
  • Hiperłącza

Foldery i hiperłącza można tworzyć za pomocą akcji w menu kontekstowym lub na pasku akcji. Wszystkie elementy można dodawać do menu użytkownika z obszaru nawigacji poprzez kopiowanie i wklejanie lub przeciąganie i upuszczanie. Zawartość zakładek Menu użytkownika i ulubione, Historia i Aplikacje, raporty i menu użytkownika może być używana jako źródło.

Menu użytkownika można edytować w taki sam sposób jak ulubione. Okna dialogowe właściwości i wpisy menu użytkownika i ulubionych są takie same. Większość tych okien dialogowych właściwości wyświetla tylko informacje, niektóre z nich umożliwiają także edycję właściwości.

Właściwości folderów

Nazwę folderu można zmienić bezpośrednio w drzewie. Pozostałe właściwości są edytowane za pomocą okna dialogowego właściwości. Dostępne są następujące pola.

  • Ikona – każdemu wpisowi można przypisać własną ikonę
  • Nazwa – nazwę wpisu można określić w wielu językach
Właściwości aplikacji

Właściwości aplikacji mogą być tylko wyświetlane.

Właściwości raportów

Właściwości raportów mogą być tylko wyświetlane.

Właściwości jednostek biznesowych

Właściwości jednostek biznesowych mogą być tylko wyświetlane.

Właściwości szablonów zapytań

Nazwę szablonu zapytania można zmienić bezpośrednio w drzewie. Pozostałe właściwości są edytowane za pośrednictwem okna dialogowego właściwości.

Dialog właściwości oferuje następujące pola:

  • Ikona – każdemu wpisowi można przypisać własną ikonę
  • Nazwa – nazwa wpisu może być określona w wielu językach
  • Aplikacja docelowa – aplikacja, w której utworzono szablon zapytania, jest również aplikacją uruchamianą po otwarciu szablonu zapytania. Tej właściwości nie można zmienić.
Właściwości hiperłączy

Nazwę hiperłącza można zmienić bezpośrednio w drzewie. Pozostałe właściwości są edytowane w oknie dialogowym właściwości.

Dialog właściwości oferuje następujące pola:

  • Ikona – każdemu wpisowi można przypisać własną ikonę
  • Nazwa – nazwę wpisu można określić w wielu językach
  • URL – adres URL reprezentowany przez hiperłącze. Adres URL musi być zgodny z konwencjami adresów internetowych, tj. w szczególności nie może zawierać spacji ani znaków specjalnych. Takie znaki muszą być określone w notacji rozszerzonej, np. %20 dla spacji. Korzystając z protokołu file://, można również zdefiniować hiperłącza wskazujące na pliki lub foldery na komputerze klienckim. To, czy takie hiperłącza mogą być poprawnie otwierane, zależy również od ustawień zabezpieczeń przeglądarki i tego, czy uruchomiono Comarch ERP Enterprise w trybie HTA.  Przykładowe adresy URL to:
    • http://www.semiramis.com
    • file:///C:/
Akcje na pasku akcji i w menu kontekstowym

Na pasku akcji dostępne są następujące przyciski:

  • [Sortuj] – akcja może być użyta do zmiany kolejności wszystkich wpisów lub wpisów w folderze. Pole Kolejność dostępne w oknie dialogowym sortowania reprezentuje bieżącą kolejność. Można go użyć na przykład do odwrócenia bieżącej kolejności.
  • [Właściwości] – tej akcji można użyć, aby wyświetlić właściwości wpisu i dostosować je w razie potrzeby
  • [Nowy folder] – za pomocą tej akcji można utworzyć nowy folder. W folderze można grupować dodatkowe elementy. Nazwę folderu można zmienić bezpośrednio w drzewie. Wszystkie inne właściwości muszą zostać zmienione w oknie dialogowym właściwości.
  • [Nowy hiperlink] – za pomocą tej akcji można utworzyć nowe hiperłącze. Po wybraniu tego przycisku otwarte zostanie okno dialogowe właściwości nowego hiperłącza. Hiperłącze jest dodawane do menu użytkownika dopiero po zamknięciu dialogu właściwości za pomocą przycisku [OK].
  • [Zmień nazwę] – akcja wykorzystywana jest do zmiany nazwy wybranej pozycji w menu użytkownika, jeśli jest to folder, wzorzec zapytania lub hiperłącze. Aplikacjom, raportom i jednostkom biznesowym można nadać inną nazwę za pomocą edycji. Aby zmienić nazwę na inny język, należy otworzyć okno dialogowe właściwości i otworzyć okno dialogowe dla języków dodatkowych w polu Nazwa.
  • [Usuń] – akcja powoduje usunięcie wybranego wpisu. Podczas usuwania nie jest wyświetlany monit o potwierdzenie.
  • [Wytnij] – ta akcja powoduje wycięcie wybranego wpisu, aby można go było wkleić w innym miejscu
  • [Kopiuj] – akcja kopiuje wybrany wpis do schowka, aby można go było wkleić w innym miejscu
  • [Wstaw] – akcja tworzy nowy wpis z zawartości schowka
  • [Przesuń element na pierwszą pozycję] – akcja powoduje, że wybrany wpis staje się pierwszym wpisem w folderze nadrzędnym lub menu użytkownika
  • [Przesuń element do góry] – ta akcja powoduje przesunięcie wybranego wpisu o jedną pozycję w górę
  • [Przesuń element w dół] – ta akcja powoduje przesunięcie wybranego wpisu o jedną pozycję w dół
  • [Przesuń element na ostatnią pozycję] – ta akcja powoduje przeniesienie wybranej pozycji do ostatniej pozycji w folderze lub menu użytkownika

Konfiguracja

Aplikacja Menu użytkownika nie wymaga definiowania dodatkowych ustawień w aplikacji Konfiguracja.

Uprawnienia

Comarch ERP Enterprise działa w oparciu o wielopoziomową koncepcję uprawnień. Zdolności i uprawnienia mogą być generalnie przypisywane na różnych poziomach, przykładowo:

  • na poziomach modułów i aplikacji przypisywane są uprawnienia, za pomocą których można otworzyć aplikację,
  • na poziomach jednostek biznesowych przypisywane są uprawnienia, za pomocą których można wprowadzić lub utworzyć menu użytkownika. Uprawnienia związane z jednostkami mają zastosowanie do wszystkich aplikacji.

Dla niektórych aplikacji opracowano specjalne możliwości, które odnoszą się do określonych działań i funkcji. Uprawnienia mogą być również przypisane do tych możliwości. Przykładowo, uprawnienie może być przypisane do specjalnej możliwości wystawienia zamówienia.

Koncepcję uprawnień oraz ogólne uprawnienia związane z aplikacjami i jednostkami biznesowymi można znaleźć w artykule Uprawnienia.

Następujące jednostki biznesowe są istotne dla definiowania uprawnień dla aplikacji Menu użytkownika:

com.cisag.sys.preferences.obj.UserFavourites

Specjalne uprawnienia i umiejętności nie są wymagane dla tej aplikacji. Poniższe uprawnienie specjalne i zdolność jest istotna dla korzystania z menu użytkownika:

  • Użyj menu użytkownika

Dzięki tej zdolności możliwe jest korzystanie z odpowiedniego menu użytkownika, tzn. pojawia się ono w obszarze nawigacji do wyboru i może być wprowadzone jako menu standardowe w ustawieniach użytkownika. W aplikacji Konfiguracja i na zakładce aplikacji Menu użytkownika wszystkie dostępne menu użytkownika są zawsze oferowane niezależnie od tej możliwości:

com.cisag.sys.preferences.UseNavigatorMenu

Autoryzacja menu użytkownika nie zastępuje definicji uprawnień dla aplikacji. Uprawnienia aplikacji wpływają na zawartość ulubionych, menu kontekstowego, menu użytkownika i zawsze dostępnego menu użytkownika Wszystkie obszary. Jeśli użytkownik nie ma uprawnień do otwierania aplikacji, nie będzie ona oferowana ani w ulubionych, ani w ogólnym menu użytkownika Wszystkie obszary, ani w dodatkowo skonfigurowanych menu użytkownika.

Procedury

Poniżej opisane zostały procedury korzystania z menu użytkownika. Są to:

  • Tworzenie menu użytkownika
  • Otwieranie menu użytkownika
  • Duplikowanie menu użytkownika
  • Usuwanie menu użytkownika
  • Edytowanie menu użytkownika
  • Przypisywanie uprawnień do korzystania z menu użytkownika
  • Zmiana standardowego menu na poziomie systemu
  • Zmiana standardowego menu na poziomie bazy danych OLTP
  • Zmiana standardowego menu dla użytkownika

Tworzenie menu użytkownika

Aby utworzyć nowe menu użytkownika należy:

  1. Otworzyć aplikację Menu użytkownika.
  2. Wybrać przycisk [Dodaj] na standardowym pasku narzędzi.
  3. Wprowadzić identyfikator menu użytkownika.
  4. Wprowadzić oznaczenie menu użytkownika.
  5. Dodać pozycje do menu użytkownika za pomocą metody przeciągnij i upuść, akcji menu kontekstowego lub akcji paska akcji.
  6. Zapisać menu użytkownika.
Uwaga
Zanim menu użytkownika będzie mogło być używane w obszarze nawigacji, niezbędne uprawnienia muszą zostać dodane do odpowiedniej roli uprawnień.

Otwieranie menu użytkownika

Aby otworzyć istniejące menu użytkownika należy:

  1. Otworzyć aplikację Menu użytkownika.
  2. Wprowadzić identyfikator menu użytkownika lub otworzyć pomoc wprowadzania, wybrać przycisk [Start] w pomocy wprowadzania i wybrać wymagane menu użytkownika.
  3. Wybrać przycisk [Aktualizuj] na standardowym pasku narzędzi.
  4. Otwarte zostanie wskazane menu użytkownika.

Duplikowanie menu użytkownika

Aby zduplikować menu użytkownika należy:

  1. Otworzyć aplikację Menu użytkownika.
  2. Otworzyć menu użytkownika, które ma zostać zduplikowane.
  3. Wybrać przycisk [Duplikuj] na standardowym pasku narzędzi, aby utworzyć duplikat.
  4. Nadać nową nazwę i dostosować oznaczenie.
  5. Zapisać menu użytkownika.
Uwaga
Zanim menu użytkownika będzie mogło być używane w obszarze nawigacji, niezbędne uprawnienia muszą zostać dodane do odpowiedniej roli uprawnień.

Usuwanie menu użytkownika

Aby usunąć menu użytkownika należy:

  1. Otworzyć aplikację Menu użytkownika.
  2. Otworzyć menu użytkownika, które ma zostać usunięte.
  3. Wybrać przycisk [Usuń] na standardowym pasku narzędzi, aby usunąć wyświetlone menu użytkownika.
  4. Zaakceptować ostrzeżenie w oknie dialogowym.
  5. Menu użytkownika zostanie usunięte.
Uwaga
Menu użytkownika jest usuwane bez sprawdzania jego zastosowania. Jeśli było ono nadal używane podczas dostosowywania lub w ustawieniach użytkownika, przy następnym logowaniu zamiast usuniętego menu użytkownika zostanie użyte menu standardowe.

Edytowanie menu użytkownika

Aby wprowadzić zmiany w menu użytkownika należy:

  1. Otworzyć aplikację Menu użytkownika.
  2. Otworzyć menu użytkownika zgodnie z opisem w sekcji Otwieranie menu użytkownika.
  3. Wprowadzić wymagane dane w menu użytkownika.
  4. Zapisać zmiany.

Przypisywanie uprawnień do korzystania z menu użytkownika

Aby przypisać uprawnienia do korzystania z menu użytkownika należy:

  1. Otworzyć aplikację Role uprawnień.
  2. Otworzyć wymaganą rolę uprawnień.
  3. Przejść do zakładki Dodatkowe obiekty.
  4. Wybrać przycisk [Dodaj nowy wpis].
  5. Wybrać opcję Zastosuj menu użytkownika.
  6. Rozpocząć wyszukiwanie wybierając przycisk [Start].
  7. Wybrać menu użytkownika.
  8. Zapisać rolę uprawnień.

Zmiana standardowego menu na poziomie systemu

Aby zmienić standardowe menu użytkownika na poziomie systemu należy:

  1. Otworzyć aplikację Konfiguracja.
  2. Wybrać funkcję Ustawienia użytkownika dla systemu.
  3. Przejść do zakładki Ustawienia w górnej części obszaru roboczego.
  4. Przejść do zakładki Wygląd w dolnej części obszaru roboczego.
  5. Zmienić wartość w polu Ustawienia interfejsu użytkownika na Niestandardowe.
  6. Wprowadzić identyfikator menu użytkownika, które ma być wyświetlane po zalogowaniu w polu Menu użytkownika i ulubione lub uruchomić pomoc wprowadzania wartości.
  7. Zapisać wprowadzone zmiany.

Zmiana standardowego menu użytkownika na poziomie bazy danych OLTP

Aby zmienić standardowe menu użytkownika na poziomie bazy danych OLTP należy:

  1. Otworzyć aplikację Konfiguracja.
  2. Wybrać funkcję Ustawienia użytkownika dla baz danych OLTP.
  3. Przejść do zakładki Ustawienia w górnej części obszaru roboczego.
  4. Przejść do zakładki Wygląd w dolnej części obszaru roboczego.
  5. Zmienić wartość w polu Ustawienia interfejsu użytkownika na Niestandardowe.
  6. Wprowadzić identyfikator menu użytkownika, które ma być wyświetlane po zalogowaniu w polu Menu użytkownika i ulubione lub uruchomić pomoc wprowadzania wartości.
  7. Zapisać wprowadzone zmiany.

Zmiana standardowego menu użytkownika

Aby wprowadzić zmiany w istniejącym menu użytkownika należy:

  1. Otworzyć aplikację Ustawienia użytkownika.
  2. W górnej części obszaru roboczego przejść do zakładki System lub zakładki odpowiedniej bazy, w której mają zostać zmienione ustawienia użytkownika.
  3. Otworzyć zakładkę Wygląd, dostępną w dolnej części obszaru roboczego.
  4. Zmienić wartość w polu Ustawienia interfejsu użytkownika na Niestandardowe.
  5. Wprowadzić identyfikator menu użytkownika, które ma być wyświetlane po zalogowaniu w polu Menu użytkownika i ulubione lub uruchomić pomoc wprowadzania wartości.
  6. Zapisać wprowadzone zmiany.
Uwaga
Użytkownik musi być uprawniony do korzystania z menu użytkownika, aby móc wprowadzić je do swoich ustawień użytkownika. W tym celu należy zapoznać się z sekcją Przypisywanie uprawnień do korzystania z menu użytkownika.

Działania związane z aplikacją

W aplikacji Menu użytkownika dostępne są następujące akcje związane z aplikacją:

  • Import z obiektu deweloperskiego
  • Import z pliku
  • Eksport do pliku

Te akcje umożliwiają wyeksportowanie menu użytkownika utworzonych w systemie Comarch ERP Enterprise za pomocą pliku i zaimportowanie ich ponownie w innym systemie. Istnieją dwie opcje przesyłania jako plik:

  • Plik przekazywany jest ręcznie
  • Plik zapisywany jest jako obiekt deweloperski typu File i dostarczany za pośrednictwem logistyki oprogramowania Comarch ERP Enterprise

Plik jest tylko szablonem do tworzenia menu użytkownika, tzn. nowe menu użytkownika jest zawsze tworzone podczas importowania menu użytkownika z pliku lub obiektu deweloperskiego typu File. Nie ma to wpływu na istniejące menu użytkownika.

Import z obiektu deweloperskiego

Tej akcji można użyć do utworzenia menu użytkownika z szablonu. Menu użytkownika jest tworzone w taki sam sposób, jak w przypadku duplikacji.

Przed zaimportowaniem obiektu deweloperskiego należy upewnić się, że taki obiekt typu File został wcześniej utworzony z typem Menu użytkownika.

Aby zaimportować menu użytkownika z obiektu deweloperskiego należy:

  1. Otworzyć aplikację Menu użytkownika.
  2. Wybrać przycisk [Importuj z obiektu deweloperskiego] na standardowym pasku narzędzi.
  3. Wybrać przycisk [Start].
  4. Wybrać obiekt pliku, a następnie przycisk [Zastosuj].
  5. Nadać nową nazwę oraz oznaczenie.
  6. Zapisać menu użytkownika
Uwaga
Zanim będzie można korzystać z menu użytkownika, autoryzacja musi zostać dodana do odpowiedniej roli uprawnień.

Import z pliku

Tej akcji można użyć do utworzenia menu użytkownika z szablonu. Menu użytkownika jest tworzone w taki sam sposób jak duplikat.

Aby zaimportować menu użytkownika, musi się ono znajdować w pliku w Knowledge Store.

Aby zaimportować menu użytkownika z pliku należy:

  1. Otworzyć aplikację Menu użytkownika.
  2. Wybrać przycisk [Importuj z pliku] na standardowym pasku narzędzi.
  3. Wybrać plik, który ma zostać zaimportowany.
  4. Wybrać przycisk [Importuj].
  5. Nadać nową nazwę i dostosować oznaczenie.
  6. Zapisać menu użytkownika.
Uwaga
Zanim będzie można korzystać z menu użytkownika, autoryzacja musi zostać dodana do odpowiedniej roli uprawnień.

Eksport do pliku

Akcji [Eksport do pliku] można użyć, aby wyeksportować menu użytkownika. Jeśli menu użytkownika zawiera wpisy, które nie istnieją lub nie mogą być zinterpretowane w systemie docelowym (np. łącza do jednostek biznesowych, raporty lokalne dla systemu lub wzorce zapytań z zawartością specyficzną dla bazy danych), są one ignorowane podczas późniejszego importu.

Aby wyeksportować dane do pliku należy:

  1. Otworzyć aplikację Menu użytkownika.
  2. Otworzyć menu użytkownika zgodnie z opisem w sekcji Otwieranie menu użytkownika.
  3. Wybrać przycisk [Eksport do pliku] na standardowym pasku narzędzi.
  4. Wskazać nazwę pliku i folder w Knowledge Store.
Uwaga
Utworzony plik może być teraz skopiowany do Knowledge Store innego systemu i tam zaimportowany. Plik może być również użyty do utworzenia obiektu deweloperskiego typu Plik. Menu użytkownika można następnie zaimportować z obiektu deweloperskiego w innych systemach.

Aby dostarczyć menu użytkownika jako obiekt deweloperski należy:

  1. Upewnić się, że otwarte jest zadanie deweloperskie oraz że eksport do pliku został przeprowadzony w sposób opisany powyżej.
  2. Otworzyć aplikację Obiekty deweloperskie.
  3. Wybrać wartość File w polu Typ.
  4. Wybrać przycisk [Dodaj] na standardowym pasku narzędzi.
  5. Nadać nazwę nowemu obiektowi deweloperskiemu.
  6. Wybrać wartość Menu użytkownika w polu Typ pliku.
  7. Wybrać przycisk [Blokuj obiekt deweloperski] na standardowym pasku narzędzi.
  8. Skopiować plik z Knowledge Store do podkatalogu files/com/…. utworzonego w katalogu roboczym zadania deweloperskiego i zastąpić istniejący tam pusty plik szablonu.
  9. Zapisać obiekt deweloperski.

Czy ten artykuł był pomocny?