Celem zleceń dostawy jest zgrupowanie artykułów, które mają zostać dostarczone lub odebrane od określonego odbiorcy. Odbiorcy mogą być odbiorcami dostaw klientów, lokalizacją własnej firmy lub, w przypadku zwrotów, dostawcami. Zlecenia dostawy są również wykorzystywane w przypadku dostaw zewnętrznych, np. w ramach zewnętrznej wysyłki dropshipping, w której dostawca dostarcza produkty do klienta.
Zlecenie dostawy opisuje zakres usług, warunki dostawy i warunki wysyłki dla dostawy artykułów. W szczególności dokumentuje ono, które artykuły mają zostać dostarczone, w jakiej ilości i jaką drogą transportu. Ponadto, zlecenia dostawy stanowią podstawę dla dowodów dostawy i dowodów dostawy bezpośredniej, które są generowane jako dokumenty uzupełniające na podstawie zleceń dostawy. Zlecenie dostawy i jego pozycje mogą służyć jako podstawa do określenia kosztów dostawy. Służy również jako kryterium do pakowania pozycji w jednostki ładunkowe i jako pozycje dla określonych ładunków, jeśli te funkcje zostały aktywowane w aplikacji Konfiguracja.
Niniejsza dokumentacja opisuje, jaką rolę odgrywa zlecenie dostawy w przetwarzaniu danych zlecenia dostawy. Użytkownik może znaleźć informacje na temat rodzajów zleceń dostawy, domyślne wartości i ustawienia dla zleceń dostawy, a także o ich wpływie na przetwarzanie i dalsze przetwarzanie zleceń dostawy.
Definicje terminów
- Zlecenie dostawy — zlecenie dostawy zawiera listę przedmiotów, które mają zostać dostarczone do odbiorcy dostawy. Zlecenie dostawy określa zakres usług, warunki dostawy i warunki wysyłki dla dostawy artykułu. W szczególności, zlecenie dostawy określa ilości artykułów i trasę transportu, którą artykuły mają zostać dostarczone. Zlecenie dostawy i jego pozycje mogą również służyć jako podstawa do określenia kosztów dostawy. Ponadto, zlecenie dostawy stanowi kryterium pakowania przedmiotów w jednostki ładunkowe. Zlecenie dostawy może być również używane jako pozycja dla określonych ładunków.
- Rodzaje zleceń dostawy — służą one do identyfikacji zleceń dostawy. Rodzaje zleceń dostawy zawierają domyślne wartości i ustawienia dla zleceń dostawy. Ustawienia te sterują kontrolami i obliczeniami systemu dla zleceń dostawy oraz dalszym przetwarzaniem zleceń dostawy w kolejnych dokumentach.
Opis aplikacji
Aplikacja Rodzaje zleceń dostawy może być używana do wprowadzania rodzajów zleceń dostawy. Rodzaje zleceń dostawy zawierają wartości domyślne i ustawienia dla zleceń dostawy. Ustawienia te sterują kontrolami i obliczaniami systemu dla zleceń dostawy oraz dalszym przetwarzaniem zleceń dostawy w kolejnych dokumentach.
Aplikacja Rodzaje zleceń dostawy nie jest podzielona na nagłówek i i obszar roboczy. Posiada ona tylko pola wejściowe.
Pola wejściowe
Poniżej znajduje się szczegółowy opis pól wejściowych, znajdujących się w aplikacji Rodzaje zleceń dostawy:
- Rodzaj — w tym polu wprowadzany jest unikalny identyfikator rodzaju zlecenia dostawy. Identyfikator ten może składać się z cyfr, liter lub kombinacji cyfr i liter. Użytkownik może go dowolnie wybierać.
Identyfikator rodzaju jest wykorzystywany do użycia prawidłowego rodzaju zlecenia dostawy w dalszych aplikacjach i zapytaniach, np. w celu przypisania prawidłowego rodzaju do zamówienia sprzedaży, a tym samym przyjęcia określonych wartości domyślnych i ustawień.
- Oznaczenie — oznaczenie służy jako dodatkowa cecha identyfikacyjna. Może składać się z dowolnie wybranego tekstu. Użytkownik wprowadza wyróżniającą i, jeśli to możliwe, jednoznaczną nazwę, aby ułatwić wyszukiwanie.
- Typ — w tym polu definiuje się typ dla rodzaju zlecenia dostawy. Wybór typu zlecenia dostawy ma wpływ na to, które pola są dostępne. Dostępne są następujące opcje:
- Produkcja obca — dla dostawy artykułów pochodzących z produkcji obcej i materiałów eksploatacyjnych do producenta zewnętrznego
- Dostawa zewnętrzna — w przypadku dostaw i odbiorów, nieobejmujących jednej z własnych lokalizacji magazynowych przedsiębiorstwa, to np. dostawy, które są odbierane z lokalizacji dostawcy i dostarczane do klienta
- Zwrot — w przypadku zwrotów towarów od przedsiębiorstwa do dostawców
- Dostawa — w przypadku dostaw i odbiorów, obejmujących jedną z własnych lokalizacji magazynowych przedsiębiorstwa, które nie są zwrotami i nie zawierają artykułów produkcji obcej
- Klucz transakcji — klucz transakcji jest używany do transakcji rozchodu towarów, gdy zlecenie dostawy tego rodzaju zostanie dostarczone.
Użytkownik wprowadza klucz transakcji typu Rozchód, jeśli typ rodzaju zlecenia dostawy to Dostawa lub Produkcja obca. W przypadku zleceń dostawy typu Zwrot należy użyć klucza transakcji typu Przychód. Pole to nie jest dostępne dla rodzajów zleceń dostawy typu Dostawa zewnętrzna.
Więcej informacji na temat kluczy transakcji można znaleźć w dokumentacji Klucze transakcji.
- Klucz przesunięcia magazynowego — w tym polu należy wprowadzić klucz transakcji typu Przesunięcie magazynowe. Klucz przesunięcia magazynowego jest wymagany, jeśli dostarczane jest zlecenie dostawy tego rodzaju, które pochodzi ze zlecenia filii lub dystrybucyjnego, w celu przeniesienia towarów do filii magazynu lub magazynu tranzytowego.
Pole to nie jest dostępne dla rodzajów zleceń dostawy typu Dostawa zewnętrzna.
Więcej informacji na temat kluczy transakcji można znaleźć w dokumentacji Klucze transakcji.
-
Klucz transakcji korekty — w przypadku zwróconych towarów, wymagane może być zaksięgowanie korekty. Jeśli koszty zakupu lub dodatkowe koszty zostały poniesione w momencie dostawy towarów, przeniesione na dostarczone towary i zaksięgowane w ramach przyjęcia towarów lub utworzenia faktury zakupu, te dodatkowe koszty muszą zostać proporcjonalnie skorygowane w momencie zwrotu towarów. W tym celu wykorzystywany jest klucz transakcji znajdujący się w tym polu.
Użytkownik musi zastosować klucz transakcji typu Korekta, Bez przesunięcia ilościowego, a typ wyceny musi być Wstępny lub Ostateczny.
Pole to nie jest dostępne dla rodzajów zleceń dostawy typu Dostawa zewnętrzna.
Więcej informacji na temat kluczy transakcji można znaleźć w dokumentacji Klucze transakcji.
- Klucz transakcji zapasów obcych — jeśli mają zostać dostarczone towary konsygnacyjne od dostawcy zewnętrznego, wówczas należy wprowadzić klucz transakcji dla procesu Przeszacowanie — przychód w polu Klucz transakcji zapasów obcych. Klucz transakcji służy do przeniesienia własności towarów z dostawcy zewnętrznego na właściciela zapasów.
Pole nie jest dostępne dla rodzajów zleceń dostawy typu Dostawa zewnętrzna.
- Anuluj również transakcje zapasów obcych — jeśli dostarczane są towary konsygnacyjne od dostawcy zewnętrznego, to tworzone są transakcje magazynowe z procesu Przeszacowanie — przychód w celu przeniesienia własności tych dostarczanych towarów na właściciela zapasów. Użytkownik może użyć funkcji Anuluj również transakcje zapasów obcych, aby określić, czy te transakcje magazynowe są również anulowane w przypadku anulowania zleceń dostawy. Funkcja nie jest dostępna dla rodzajów zleceń dostawy typu Dostawa zewnętrzna.
- Schemat numeracji — schemat numeracji służy do automatycznego określania numeru zlecenia dostawy w celu jego identyfikacji. Rodzaj i numer zlecenia dostawy jednoznacznie identyfikują zlecenie dostawy.
Użytkownik wybiera schemat numeracji, którego system może użyć do automatycznego określenia numeru dla nowych zleceń dostawy. Wybrany schemat numeracji musi mieć określony typ Dostawy (wewnętrzne).
Więcej informacji można znaleźć w dokumentacji Schematy numeracji.
- Schemat numeracji dowodu dostawy — ten schemat numeracji jest używany do generowania numeru dowodu dostawy podczas dostawy.
Więcej informacji można znaleźć w dokumentacji Schematy numeracji.
- Prezentacja ceny — wybór prezentacji ceny nie wywiera żadnego wpływu na działanie aplikacji
- Rodzaj kompletacji — użytkownik wybiera istniejący rodzaj kompletacji. Rodzaj kompletacji służy do identyfikacji kompletacji.
Rodzaj kompletacji służy do przyjmowania określonych wartości domyślnych i ustawień dla kompletacji, które korzystają z tego rodzaju kompletacji.
Rodzaj kompletacji wybrany w tym polu ma zastosowanie do wszystkich zleceń dostawy, które korzystają z tego rodzaju zlecenia dostawy i jest przyjmowany dla wszystkich kompletacji, które są generowane z zamówienia sprzedaży tego rodzaju zlecenia.
Rodzaj kompletacji w rodzaju zlecenia dostawy kontroluje również możliwe działania dla kolejnych dokumentów. Jeśli w tym polu nie zostanie wprowadzony żaden rodzaj kompletacji, z zamówienia sprzedaży nie będzie można wygenerować żadnych kompletacji. Alternatywnie, istnieje akcja [Utwórz zlecenie dostawy z odniesieniem do zamówienia], która nie jest dostępna, jeśli wprowadzono rodzaj kompletacji .
Jeśli w polu Rodzaj zlecenia magazynowego wprowadzono rodzaj zlecenia magazynowego, w polu tym nie można wprowadzić żadnej wartości.
Pole nie jest dostępne dla typów zamówień dostawy typu Dostawa zewnętrzna.
Więcej informacji można znaleźć w dokumentacji Kompletacje.
- Rodzaj zlecenia magazynowego — to pole jest widoczne tylko wtedy, gdy dla organizacji głównej została aktywowana funkcja Zarządzanie miejscami składowania w aplikacji Konfiguracja.
Użytkownik wybiera istniejący rodzaj zlecenia magazynowego.
Rodzaj zlecenia magazynowego służy do identyfikacji zleceń magazynowych. Rodzaj zlecenia magazynowego służy do przyjmowania określonych wartości domyślnych i ustawień dla zleceń magazynowych, które korzystają z tego rodzaju zlecenia magazynowego.
Rodzaj zlecenia magazynowego wybrany w tym polu ma zastosowanie do wszystkich zleceń dostawy, które używają tego rodzaju zlecenia dostawy i jest przyjmowany dla wszystkich zleceń magazynowych, które są generowane ze zlecenia dostawy tego rodzaju.
Jeśli w polu Rodzaj kompletacji wprowadzono rodzaj kompletacji, to w polu tym nie można wprowadzić żadnej wartości.
Pole to nie jest dostępne dla rodzajów zleceń dostawy typu Dostawa zewnętrzna.
Więcej informacji można znaleźć w dokumentacji Zlecenia magazynowe.
- Rodzaj anulowanego zlecenia magazynowego — to pole jest widoczne tylko wtedy, gdy dla organizacji głównej została aktywowana funkcja Zarządzanie miejscami składowania w aplikacji Konfiguracja.
Użytkownik wybiera istniejący rodzaj zlecenia magazynowego.
Rodzaj anulowanego zlecenia magazynowego służy do identyfikacji zleceń magazynowych w przypadku anulowania. Rodzaj anulowanego zlecenia magazynowego służy do przenoszenia określonych wartości domyślnych i ustawień dla zleceń magazynowych w przypadku anulowania, które korzystają z tego rodzaju zlecenia magazynowego.
Typ zlecenia magazynowego wybrany w tym polu ma zastosowanie do wszystkich zleceń dostawy, które używają tego rodzaju zlecenia dostawy i jest przyjmowany dla wszystkich anulowanych zleceń magazynowych, które są generowane ze zlecenia dostawy tego rodzaju.
Pole to nie jest dostępne dla rodzajów zleceń dostawy typu Dostawa zewnętrzna.
- Utwórz automatycznie zwrot pustych opakowań (pole wyboru) — w przypadku aktywacji tej funkcji, po dostarczeniu zleceń dostawy, automatycznie generowane jest przyjęcie towarów ze zwrotów od klientów za zwrot pustych opakowań.
Funkcja Utwórz automatycznie zwrot pustych opakowań jest wyświetlana tylko wtedy, gdy funkcja Kaucja i opakowania zwrotne została aktywowana dla organizacji głównej w aplikacji Konfiguracja.
Pole to nie jest dostępne dla rodzajów zleceń dostawy typu Dostawa zewnętrzna.
- Rodzaj przyjęcia towaru — użytkownik wybiera rodzaj przyjęcia towaru typu Zwrot od klienta. Wybrany rodzaj przyjęcia towaru definiuje rodzaj przyjęcia towaru dla zwrotu pustych opakowań. Wpis jest obowiązkowy, jeśli przyjęcie towaru dla zwrotu pustych opakowań ma być generowane automatycznie.
Pole wprowadzania Rodzaj przyjęcia towaru jest wyświetlane tylko wtedy, gdy funkcja Kaucja i opakowania zwrotne została aktywowana dla organizacji głównej w aplikacji Konfiguracja.
Pole to nie jest dostępne dla rodzajów zleceń dostawy typu Dostawa zewnętrzna.
- Oblicz koszty transportu (pole wyboru) — ta funkcja kontroluje, czy koszty transportu mają być obliczane dla zleceń dostawy tego rodzaju.
Jeśli ta funkcja nie została aktywowana dla zleceń dostawy, to dla tych zleceń dostawy, których oryginalnym dokumentem jest jedno lub więcej zamówień sprzedaży, kalkulacja kosztów dostawy jest przeprowadzana niezależnie od ustawienia zamówienia sprzedaży, które jest jedyną podstawą dla faktury sprzedaży. Wszelkie koszty dostawy obliczone w zamówieniu sprzedaży nie mają wówczas znaczenia dla faktury.
Jeśli funkcja ta nie została aktywowana, wówczas koszty transportu związane z danymi zamówieniami sprzedaży mają zastosowanie do odpowiednich pozycji zlecenia dostawy.
W przypadku dostawy częściowej, koszty transportu określone w całości dla zamówienia sprzedaży są następnie fakturowane wraz z pierwszą fakturą sprzedaży.
Pole to nie jest dostępne dla rodzajów zleceń dostawy typu Dostawa zewnętrzna.
UwagaFunkcja jest aktywna tylko dla rodzajów zleceń dostawy, które nie są jeszcze używane. - Dostawa w opakowaniu (pole wyboru) — ta funkcja jest widoczna i aktywna tylko wtedy, gdy funkcja Jednostki ładunkowe została aktywowana dla organizacji głównej w aplikacji Konfiguracja.
Za pomocą tej funkcji można określić, czy zlecenia dostawy tego rodzaju mają być dostarczane wyłącznie w opakowaniu, czy wyłącznie niezapakowane.
Ustawienie to działa zawsze w połączeniu z ustawieniem w funkcji Jednostki ładunkowe w aplikacji Konfiguracja dla organizacji logistyki magazynowej danego zlecenia dostawy. Jeśli funkcja Jednostki ładunkowe została aktywowana, a funkcja Dostawa w opakowaniu również została dodana, to wszystkie zlecenia dostawy tego rodzaju muszą być dostarczane zapakowane dla odpowiedniej organizacji logistyki magazynowej. W przeciwnym razie nie mogą być dostarczane w opakowaniach.
Funkcja nie jest dostępna dla rodzajów zleceń dostawy typu Dostawa zewnętrzna, ponieważ w przypadku dostaw zewnętrznych nie jest zaangażowana żadna organizacja logistyki magazynowej.
UwagaFunkcja jest aktywna tylko dla rodzajów zleceń dostawy, które nie są jeszcze używane. - Eksport danych dokumentu dostawy dla rozliczenia cła (pole wyboru) — ta funkcja jest widoczna tylko wtedy, gdy funkcja Zarządzanie eksportem została aktywowana dla organizacji głównej w aplikacji Konfiguracja. Ta funkcja służy do kontrolowania, czy dane ze zleceń dostawy tego rodzaju są przesyłane do zarządzania eksportem podczas dostawy. Dane są przesyłane tylko wtedy, gdy funkcja Zarządzanie eksportem dla organizacji logistyki magazynowej partnera dostawy jest aktywna w aplikacji Konfiguracja.
Pole to nie jest dostępne dla typów zamówień dostawy typu Dostawa zewnętrzna.
- Proponuj określone zapasy — za pomocą tego ustawienia użytkownik może określić, czy brakujące dane zapasów są sugerowane podczas tworzenia niektórych zleceń dostawy. Wartości są sugerowane tylko w następujących przypadkach:
- Zlecenie dostawy, które ma zostać wygenerowane, obejmuje rozchody z magazynu danej lokalizacji.
- Nie wszystkie cechy zapasów są z góry określone dla transakcji rozchodu.
Przykładowo, użytkownik może określić, że wybrane zapasy są sugerowane, gdy akcja [Utwórz zlecenia dostawy z odniesieniem do zamówienia] jest wykonywana dla zamówienia sprzedaży i brakuje danych zapasów, wymaganych do transakcji rozchodu. Sugerowane są następujące wartości:
-
Właściciel zapasów
-
Specyfikacja
-
Jednostka logistyczna z ewidencją stanów
Użytkownik wybiera jeden z poniższych wpisów, aby zasugerować konkretne zapasy:
-
Tak
-
Tylko w magazynach nieustrukturyzowanych
-
Nie
Pole to nie jest dostępne dla rodzajów zleceń dostawy typu Dostawa zewnętrzna.
Konfiguracja
Aplikacja Rodzaje zleceń dostawy nie wymaga żadnych ustawień w aplikacji Konfiguracja.
Jednostki biznesowe
Dla aplikacji Rodzaje zleceń dostawy istotna jest następująca jednostka biznesowa, której można użyć np. do
- Przyporządkowania uprawnień
- Konfigurowania definicji działań
- Importu lub eksportu danych.
Rodzaj zlecenia dostawy
com.cisag.app.sales.obj.DeliverySlipType
Jednostka biznesowa należy do następującej grupy jednostek biznesowych:
com.cisag.app.inventory.OrderData
Uprawnienia
Uprawnienia można przyporządkowywać zarówno przy użyciu ról autoryzacji, jak i poprzez przyporządkowanie organizacji. Koncepcję uprawnień można znaleźć w dokumentacji Uprawnienia.
Uprawnienia specjalne
Aplikacja Rodzaje zleceń dostawy nie posiada żadnych uprawnień specjalnych.
Przyporządkowania organizacyjne
Jeśli funkcja Uprawnienia do treści została aktywowana w aplikacji Konfiguracja, to użytkownik może wyświetlić aplikację Rodzaje zleceń dostawy. Aplikacja Rodzaje zleceń dostawy jest wyświetlana użytkownikowi tylko wtedy, gdy przypisano mu organizację w danych podstawowych partnera, która jest zintegrowana z co najmniej jedną z następujących struktur organizacyjnych:
- Logistyka magazynowa
Aplikacja Rodzaje zleceń dostawy zawiera tabelę Uprawnienia. Aby użytkownik tej aplikacji mógł korzystać z rodzaju zlecenia dostawy, musi być przypisany do co najmniej jednej organizacji w danych podstawowych partnera, która jest wymieniona w tabeli Uprawnienia.
Ponadto, należy do niego przypisać ogólne możliwości otwierania odpowiedniej aplikacji oraz otwierania i edytowania odpowiedniej jednostki biznesowej.
Więcej informacji na temat tabeli Uprawnienia oraz kompleksowy przegląd uprawnień związanych z treścią można znaleźć w dokumentacji Uprawnienia do treści.
Funkcje specjalne
Aplikacja Rodzaje zleceń dostawy nie posiada żadnych funkcji specjalnych.
Uprawnienia dla partnerów biznesowych
Aplikacja Rodzaje zleceń dostawy nie jest dostępna dla partnerów biznesowych.