Przegląd tematów
Rejestracja faktury zakupu kończy faktyczny proces zakupu. Na podstawie zamówienia dostawca został poproszony o wykonanie usługi, tj. dostarczenie zamówionych dóbr materialnych lub niematerialnych. Z reguły towary są następnie dostarczane, a przyjęcie towarów z zamówienia jest rejestrowane w magazynie. Wraz z przyjęciem towarów we własnej firmie, towary są księgowane w inwentarzu.
Po przyjęciu towarów z zakupu, zwykle otrzymywana jest faktura przychodząca od dostawcy, która zawiera informacje dotyczące zapłaty za dostarczone towary. Faktura przychodząca może być również otrzymana przed odbiorem towarów.
Dodatkowe faktury od tego samego lub innego dostawcy mogą być również otrzymane za tę samą dostawę lub zamówienie. Taka oddzielna faktura zawiera wówczas dodatkowe koszty, na przykład koszty transportu towarów, koszty ubezpieczenia lub koszty celne. Zamiast oddzielnej dodatkowej faktury kosztowej, dodatkowe koszty mogą być również wymienione jako pozycje na fakturze przychodzącej za dostarczone towary.
Aplikacja Faktury zakupu służy do wprowadzania, sprawdzania i księgowania faktur przychodzących oraz przekazywania informacji do działu księgowości finansowej w celu opłacenia faktury. System sprawdza, czy wyszczególnione opłaty za dostarczone produkty lub dodatkowe koszty do podziału są również zgodne z wcześniejszą transakcją biznesową, tj. zamówieniem lub przyjęciem towaru. Dane z przychodzącej faktury mogą być następnie wykorzystane w rachunkowości finansowej, rachunku kosztów i kontroli zamówień.
Niniejszy dokument opisuje strukturę aplikacji w widoku Faktura zakupu. Szczegółowo opisano w nim obszary aplikacji i pola wprowadzania danych. Wyjaśniono między innymi, co oznacza każde pole, jakie wartości lub dane można wprowadzić oraz skąd pochodzą automatycznie wyświetlane wartości domyślne i ustawienia standardowe. Opisane są również okna dialogowe, za pomocą których można przypisać pozycje przyjęcia towarów lub pozycje zamówienia.
Czynności, których można użyć do przetworzenia faktury zakupu, oraz instrukcje dotyczące obsługi faktur przychodzących można znaleźć w dokumencie Instrukcje: Faktury zakupu.
Rodzaje faktur zakupu są częścią identyfikacji faktur przychodzących i zawierają ustawienia oraz wartości domyślne. Zostały one opisane w dokumencie Rodzaje faktur zakupu.
Przegląd różnych procesów biznesowych i ich powiązań z fakturami przychodzącymi opisano w dokumencie Wprowadzenie: Faktury zakupu.
Widok Faktura kosztów dodatkowych aplikacji Faktury zakupu został opisany w dokumencie Faktury kosztów dodatkowych.
Widok Faktura zakupu bez odniesienia do dokumentów powiązanych aplikacji Faktury zakupu został opisany w dokumencie Faktura zakupu bez odniesienia do dokumentów powiązanych.
Definicje pojęć
Faktura zakupu
Faktura zakupu zawiera listę kwot do zapłaty za pozycje dostarczone lub pozostające do dostarczenia. Faktura przychodząca jest dokumentem zewnętrznym, który może być również notą kredytową.
Faktura kosztów dodatkowych
Faktury kosztów dodatkowych to oddzielne faktury od dostawcy za dodatkowe koszty poniesione w związku z dostawą, które nie są bezpośrednio uwzględnione w cenie zakupu poszczególnych pozycji. Mogą to być na przykład koszty transportu, ubezpieczenia lub cła. Faktura za dodatkowe koszty odnosi się do dostawy. Nie musi ona jednak pochodzić od tego samego dostawcy, co dostawa.
Opis aplikacji
Typy faktur zakupu służą do identyfikacji faktur przychodzących. W szczególności typ faktury jest zdefiniowany w rodzaju faktury zakupu, który powinien mieć zastosowanie do wszystkich faktur korzystających z tego typu:
- Faktura zakupu
- Faktura kosztów dodatkowych
- Faktura zakupu bez odniesienia do dokumentów powiązanych
Zawierają one również ustawienia i wartości domyślne dla faktur przychodzących, dla których są używane. Typy faktur przychodzących zawierają dalsze informacje, które są istotne dla zapytań i raportów.
Faktury zakupu za towary to faktury otrzymane od dostawcy za świadczone usługi: dostawy towarów i usług. Wprowadzanie i księgowanie faktur za towary przychodzące w systemie służy do sprawdzania i porównywania kwot zafakturowanych przez stronę fakturującą z kwotami wcześniej określonymi w zamówieniach zakupu dla zamówionych pozycji.
Faktura przychodząca składa się z nagłówka z podstawą faktury zakupu i obszaru roboczego z pozycjami faktury zakupu.
Nagłówek
Nagłówek zawiera pola, które jednoznacznie identyfikują obliczenia wejściowe i podstawę obliczeń wejściowych. Podstawę faktury przychodzącej można wprowadzić tylko ręcznie. Zawiera ona wszystkie istotne informacje na temat faktury przychodzącej w następujących zakładkach:
- Zakładka Ogólne
- Zakładka Podatki
- Zakładka Kurs
- Zakładka Adres
- Zakładka Organizacja zakupu
Jeśli użytkownik pracuje w systemie wielozakładowym, nie można wprowadzać faktur przychodzących z rozliczeń wewnętrznych. Są one generowane automatycznie przez system. Faktury przychodzące od dostawców zewnętrznych można wprowadzać wyłącznie ręcznie, nawet w systemach wielostanowiskowych.
Zawartość pól i zakładek została szczegółowo opisana poniżej.
Wartości domyślne
W niektórych polach zarówno nagłówka, jak i poszczególnych pozycji wyświetlane są dane, które zostały pobrane jako wartości domyślne z danych podstawowych innych obszarów i zazwyczaj można je zmienić. Pola te są wymienione i opisane indywidualnie poniżej. Podano również możliwe źródła wartości domyślnych.
Pola służące do identyfikacji
Typ faktury przychodzącej i numer faktury przychodzącej służą do identyfikacji. Oprócz tej identyfikacji wyświetlany jest również status faktury zakupu i wystawca faktury.
Pola w szczegółach:
- Numer faktury przychodzącej – unikalny identyfikator faktury przychodzącej jest wyświetlany w polu Numer. Składa się on z dwóch wpisów: rodzaju faktury przychodzącej w pierwszym polu wprowadzania i numeru faktury przychodzącej w drugim polu wprowadzania. Użyty rodzaj faktury wraz z numerem faktury zakupu służy do identyfikacji faktury wejściowej
- Rodzaj faktury – w systemach wielostanowiskowych rodzaj faktury jest również używany do definiowania typu faktury. Typ rozliczenia określa, czy faktury pochodzą od dostawców zewnętrznych, czy od organizacji powiązanych, tj. rozliczenia wewnętrzne. Po utworzeniu nowej faktury przychodzącej nie można już zmienić przypisanego rodzaju faktury
- Numer faktury – numer faktury przychodzącej jest generowany automatycznie przez system na podstawie schematu numeracji zdefiniowanego w rodzaju faktury przychodzącej. Nie można go przypisać ręcznie. W razie potrzeby należy wprowadzić numer faktury przychodzącej, która ma zostać edytowana jako element wyboru
- Status – wyświetlane są informacje o statusie danej faktury przychodzącej. Zostało to opisane w dokumencie Wprowadzenie: Faktury zakupu
- Wystawca faktury – osoba wystawiająca fakturę jest odpowiedzialna za wystawienie faktury za dostarczone produkty i, w razie potrzeby, za ich śledzenie. Są oni wyraźnie zidentyfikowani i przypisani za pomocą swojego numeru partnera. Tylko partnerzy z rolą Dostawca mogą być uważani za wystawców faktur. Jeśli użytkownik pracuje w systemie wielozakładowym i jest to faktura przychodząca z fakturowania wewnętrznego, odpowiednia organizacja powiązanej firmy jest wyświetlana w tym polu. Więcej informacji na tematy wielofirmowości i rozliczeń wewnętrznych znajduje się w odpowiedniej dokumentacji dotyczącej tych tematów
- Numer księgowania – to pole zawiera numer księgowania po jego dokonaniu
Zakładka Ogólne
Zakładka Ogólne zawiera wszystkie istotne informacje o fakturze przychodzącej, takie jak strona fakturująca, numer i data faktury, kwota brutto i informacje o płatności.
Jeśli użytkownik pracuje w systemie wielostanowiskowym i jest to faktura przychodząca z rozliczenia wewnętrznego, w polach wyświetlane są dane odpowiedniej faktury wychodzącej. Więcej informacji na tematy wielofirmowości i rozliczeń wewnętrznych znajduje się w odpowiedniej dokumentacji dotyczącej tych tematów.
- Numer i data dokumentu zewnętrznego – identyfikacja faktury dostawcy jest wyświetlana w polu Numer i data dokumentu zewnętrznego. Składa się ono z dwóch wpisów: numeru faktury dostawcy w pierwszym polu wprowadzania i daty wystawienia faktury w drugim polu wprowadzania. Numer faktury dostawcy i datę faktury dostawcy należy wprowadzić ręcznie, ponieważ są one specyficzne dla faktury. Numer i datę należy wprowadzić w takiej formie, w jakiej widnieją one na dokumencie zewnętrznym
- Data wpływu – data wpływu to data otrzymania faktury, tj. dzień, w którym wpłynęła faktura. System automatycznie wprowadza bieżącą datę jako wartość domyślną. Można ją nadpisać, jeśli, przykładowo data otrzymania różni się od daty wprowadzenia
- Kwota brutto – w tym miejscu należy wprowadzić kwotę brutto całej faktury, jak określono w dokumencie zewnętrznym. Domyślną walutą jest waluta zapisana u dostawcy. Dopóki nie zostaną wprowadzone żadne pozycje, walutę można zmienić. W tym celu można wybrać istniejącą walutę z ważnym kursem wymiany w walucie głównej. Gdy faktura zostanie zaksięgowana, kwota brutto musi być zgodna z sumą wszystkich kwot netto i podatku. Służy to sprawdzeniu, czy faktura przychodząca została wprowadzona poprawnie
- Warunki płatności – warunki płatności opisują terminy, które mają zastosowanie do płatności faktury: Terminy i stawki procentowe przyznawania rabatów mogą być zapisane w warunkach płatności. Jeśli odbiorca faktury (w tym przypadku zwykle firma użytkownika) dotrzyma jednego z określonych terminów płatności, może odliczyć procentową stawkę rabatu gotówkowego zapisaną dla tego przedziału od kwoty faktury. Warunki płatności są pobierane jako wartość domyślna z danych podstawowych płatnika zaraz po jego wprowadzeniu i zapisaniu. Można wybrać inny termin płatności. Więcej informacji znajduje się w dokumentacji Warunki płatności
- Data realizacji usługi – w tym polu należy wprowadzić datę wykonania usługi. Data usługi służy do określenia klucza podatkowego w pozycjach
- Forma płatności – forma płatności opisuje sposób, w jaki faktura ma zostać opłacona, np. poleceniem zapłaty lub za pobraniem. W tym przypadku metoda płatności jest pobierana jako wartość domyślna z danych podstawowych płatnika zaraz po jej wprowadzeniu i zapisaniu. Można wybrać inną metodę płatności. Więcej informacji znajduje się w dokumentacji Formy płatności
- Blokada zapłaty (pole wyboru) – blokada zapłaty informacją dla księgowości finansowej, aby nie płacić przychodzącej faktury (na razie). Informacja o tym, czy blokada płatności jest ustawiona w ten sposób, czy nie, jest przekazywana do interfejsu księgowości finansowej. Ten wybór może być pobierany z typu faktury przychodzącej jako wartość domyślna
- Pracownik odpowiedzialny – w tym polu można wprowadzić pracownika wewnętrznego jako osobę kontaktową w firmie. Pracownik musi być wprowadzony jako partner wewnętrzny o roli Pracownik i tym samym przypisany do firmy. Użytkownik wprowadzany jest domyślnie na podstawie tego, czy bieżący użytkownik, który aktualnie przetwarza zamówienie, jest przypisany do pracownika. Istotna jest tutaj aktualnie używana baza danych. System zarządza wszystkimi danymi podstawowymi i transakcyjnymi dla aplikacji biznesowych dla każdej firmy w bazie danych przetwarzania transakcji online (OLTP). Pracownicy firmy są również rejestrowani jako dane podstawowe w tej bazie danych OLTP. Jeśli system znajdzie w bazie danych OLTP aktualnie używanego pracownika, do którego przypisany jest bieżący użytkownik, pracownik ten jest wyświetlany w tym polu jako wartość domyślna. Może ona zostać zmieniona
- Firma – to pole ma znaczenie tylko wtedy, gdy użytkownik pracuje w systemie wielofirmowym. Pole zawiera firmę wybranej organizacji zakupowej w odniesieniu do czasu utworzenia faktury przychodzącej. Nie można jej zmienić
- Data księgowania – w tym polu wyświetlana jest data określona podczas przesyłania faktury
- Zamówienie zakupu – w tym miejscu można określić zamówienie, do którego powinna odnosić się faktura przychodząca. Zamówienie jest wyraźnie oznaczone rodzajem i numerem. W razie potrzeby należy wybrać wymagane dane. W wyniku przypisania zamówienia do faktury, tylko to zamówienie jest następnie uwzględniane w automatycznym przypisywaniu pozycji faktury
- Numer dowodu dostawy – w tym miejscu można wprowadzić jeden lub więcej numerów dokumentów dostawy, do których powinna odnosić się faktura przychodząca. W razie potrzeby należy wprowadzić numery dowodów dostawy w takiej postaci, w jakiej są one wyświetlane na dokumentach zewnętrznych i w jakiej zostały wprowadzone na przyjęciu towaru w ramach logistyki magazynowej. W wyniku tego działania, podczas automatycznego przypisywania pozycji faktury uwzględniane są tylko przyjęcia towarów z tymi numerami dowodów dostawy. Aby uzyskać informacje na temat numerów dowodów dostawy, należy zapoznać się z dokumentacją Przyjęcia towarów
Zakładka Podatki
W zakładce Podatki, warunki obliczania podatków i różne obliczone wartości są wyświetlane w tabeli. Istnieje wiersz dla każdego klucza podatkowego użytego w fakturze przychodzącej. Każdy klucz podatkowy jest wymieniony osobno według dodatnich i ujemnych kwot pozycji. Jeśli faktura przychodząca wykorzystuje więcej niż jeden kod podatkowy, poniżej wierszy dla poszczególnych kodów podatkowych wyświetlany jest kolejny wiersz, który zawiera sumy wartości poszczególnych kodów podatkowych wymienionych powyżej.
Przycisk [Edytuj/nie edytuj danych podatkowych] kontroluje możliwość zmiany kwot podatku wyświetlanych w tabeli. Jeśli przycisk jest aktywny, można zmienić sumy poszczególnych stawek podatkowych z pozycji w wierszach. Dotyczy to również sytuacji, gdy istnieje tylko jeden wiersz, tj. faktura zawiera tylko pozycje z tym samym kluczem podatkowym. Kwoty podatku w fakturze przychodzącej można zmienić tylko w tym punkcie nagłówka faktury przychodzącej. Zmiany wartości obliczonych przez system nie są rejestrowane dla każdej pozycji faktury, ale w rekordzie sumy w bazie faktur w polu Kwota podatku. Jeśli po wprowadzeniu zmiany na fakturze pojawi się więcej niż jedna stawka podatku i zostanie wywołana akcja [Weryfikuj] lub [Zapisz], wiersz sumy zostanie ponownie obliczony.
- Kod podatkowy – w polach kodu podatkowego wszystkie kody podatkowe występujące w pozycjach są wyświetlane wiersz po wierszu jako wiersz sumaryczny. Każdy klucz podatkowy jest wyświetlany oddzielnie dla dodatnich i ujemnych kwot pozycji. Więcej informacji znaleźć można w dokumentacji pola Kody podatkowe edytora pozycji
- Rodzaj składnika podatku – wyświetlany jest określony rodzaj składnika ceny podatku
- Wartość netto po rabacie – wartość netto jest obliczana i wyświetlana w każdym wierszu jako suma kwot netto pozycji faktury, do których ma zastosowanie kod podatkowy zgodnie z pierwszą kolumną. Dodatnie i ujemne kwoty pozycji są wyświetlane oddzielnie, nawet jeśli klucz podatkowy jest taki sam. Jeśli w fakturze przychodzącej użyto kilku kodów podatkowych, suma wartości netto jest obliczana w ostatnim wierszu przy użyciu wszystkich kodów podatkowych wyświetlonych powyżej
- Kwota podatku – kwota podatku jest obliczana i wyświetlana w każdym wierszu jako suma kwot podatku tych pozycji faktury, do których ma zastosowanie klucz podatkowy zgodnie z pierwszą kolumną. Kwota podatku jest obliczana na podstawie klucza podatkowego z określoną tam stawką podatku. Dodatnie i ujemne kwoty podatku są wymienione osobno, nawet jeśli klucz podatkowy jest taki sam. Za pomocą przycisku [Edytuj/nie edytuj danych podatkowych] można ustawić, czy kwoty podatku wyświetlane w wierszach tabeli mogą być zmieniane. Jeśli przycisk jest aktywny, sumy poszczególnych stawek podatkowych z pozycji w wierszach mogą zostać zmienione. Kwoty podatku w fakturze przychodzącej można zmienić tylko w tym momencie w nagłówku faktury przychodzącej. Jeśli po dokonaniu zmiany na fakturze przychodzącej pojawi się więcej niż jedna stawka podatku i zostanie wywołana akcja [Weryfikuj] lub [Zapisz], wiersz sumy zostanie ponownie obliczony. Jeśli w fakturze przychodzącej użyto kilku kodów podatkowych, suma kwot podatku jest obliczana w ostatnim wierszu przy użyciu wszystkich kodów podatkowych wyświetlanych nad nim
- Kwota brutto – w tym miejscu obliczana i wyświetlana jest kwota brutto na wiersz jako suma kwot brutto tych pozycji faktury, do których ma zastosowanie klucz podatkowy zgodnie z pierwszą kolumną. Dodatnie i ujemne kwoty brutto są wyświetlane oddzielnie, nawet jeśli klucz podatkowy jest taki sam. Kwota brutto wynika z kwoty netto powiększonej o kwotę podatku. Jeśli w fakturze przychodzącej zastosowano kilka kodów podatkowych, suma kwot brutto jest obliczana w ostatnim wierszu przy użyciu wszystkich kodów podatkowych wyświetlonych powyżej. Przed zaksięgowaniem faktury przychodzącej kwota brutto obliczona dla całej faktury przychodzącej musi być równa kwocie brutto wprowadzonej ręcznie w sekcji Ogólne. Jeśli używanych jest kilka kluczy podatkowych, jest to kwota brutto w wierszu sumy. System sprawdza, czy obie kwoty brutto są takie same; w razie potrzeby pojawia się komunikat o błędzie
Specyfika kraju Szwajcaria
Jeśli funkcje specyficzne dla Szwajcarii i zaokrąglanie do 5 centów są aktywowane w aplikacji Konfiguracja, kwota netto w wierszu sumy jest zaokrąglana. Kwoty netto według klucza podatkowego nie są jednak zaokrąglane, więc suma kwot netto nie musi być dokładna w każdym przypadku.
Specyfika kraju Polska i Czechy
Jeśli w aplikacji Konfiguracja, aktywowane są funkcje specjalne dla Czech lub Polski, wyświetlane są również następujące pola wprowadzania danych:
- Data podatku – w tym miejscu należy wprowadzić datę podatkową. Data podatkowa służy do określenia terminu płatności podatku naliczonego.
- Miesiąc podatkowy – w tym polu należy wprowadzić miesiąc podatkowy. Termin płatności podatku naliczonego jest określany poprzez wprowadzenie miesiąca podatkowego. Nie ma miejsca dalsze określanie na podstawie daty podatkowej
Zakładka Kurs
Kursy wymiany walut i data waluty są wyświetlane w zakładce Kurs.
- Kurs –to kurs wymiany waluty użytej w fakturze przychodzącej na walutę wiodącą. Użyta waluta jest pobierana od strony fakturującej i może zostać zmieniona dla każdej faktury przychodzącej. Jeśli waluta różni się od waluty głównej, kurs wymiany można w razie potrzeby zmienić indywidualnie dla każdej faktury przychodzącej, np. na codziennie aktualizowane wartości. Jeśli w obliczeniach wejściowych używana jest waluta wiodąca, w tym miejscu wyświetlana jest wartość 1. Jeśli w obliczeniach wejściowych używana jest waluta inna niż waluta wiodąca, w tym miejscu wyświetlany jest kurs wymiany waluty używanej do obliczeń na walutę wiodącą. Kurs wymiany określonej waluty w dacie dokumentu zewnętrznego jest wyświetlany jako wartość domyślna, ponieważ wynika z zapisanego wykorzystania kursu wymiany i typu kursu wymiany. Kursy wymiany są wprowadzane w aplikacji o tej samej nazwie. Kurs wymiany jest wyświetlany z uwzględnieniem współczynnika kursu wymiany. Ustawienia przeliczania walut w systemie zamówień są definiowane w aplikacji Konfiguracja w funkcji Zakup. Kurs wymiany można zmienić w tym polu tylko wtedy, gdy żadna pozycja nie została zapisana. Następnie cenę można zmienić za pomocą pozycji menu pod przyciskiem [Akcje]
- Przelicznik – ten współczynnik (np. 1 lub 100) określa, ile jednostek waluty dokumentu jest przeliczanych na walutę wiodącą. Współczynnik ten jest pobierany z waluty używanej w fakturze przychodzącej i nie można go zmienić
- Data waluty – data waluty określa datę wejścia w życie warunku płatności zdefiniowanego w bazie faktur zakupu. Jeśli nie określono daty waluty, data waluty jest określana podczas księgowania faktury przychodzącej na podstawie daty waluty terminu płatności. Jeśli można określić datę waluty, jest ona przekazywana do interfejsu rachunkowości finansowej. Jeśli pole w fakturze przychodzącej jest puste, data dokumentu zewnętrznego jest przesyłana do interfejsu rachunkowości finansowej jako data wartości
Zakładka Adres
Zakładka Adres zawiera nazwę i dane adresowe strony wystawiającej fakturę.
Składa się z następujących pól:
- Nazwa
- Adresy
Nazwa i dane adresowe wystawcy faktury są wyświetlane w tym miejscu w takiej postaci, w jakiej zostały wprowadzone w danych podstawowych przypisanego podmiotu fakturującego. Można zmienić te dane tylko dla pseudopartnerów.
Zakładka Organizacja zakupu
Zakładka Organizacja zakupu jest istotna tylko w systemach wielofirmowych. Zawiera ona nazwę i dane adresowe organizacji zakupowej. W systemach jednostanowiskowych organizacja zakupów jest zawsze wstępnie przypisana do klienta.
Składa się z następujących pól:
- Organizacja zakupu – to pole jest istotne tylko w systemach wielostanowiskowych. Organizacji zakupowej nie można zmienić
- Nazwa/Adresy – dane identyfikacyjne, nazwa i adres organizacji zakupowej są wyświetlane w tym miejscu, ponieważ zostały wprowadzone w danych podstawowych przypisanej organizacji zakupowej. Danych tych nie można zmienić.
Obszar roboczy
Obszar roboczy zawiera pozycje. Zawierają one wszystkie istotne informacje na temat zafakturowanych i, w stosownych przypadkach, dostarczonych pozycji, tj. na temat poszczególnych pozycji faktury otrzymanej od wystawcy faktury:
- Pozycji
- Kwoty netto
- Ilości
- Odniesienia do pozycji zamówienia
- Odniesienia do pozycji przyjęcia towaru
- Dane księgowania kosztów
Tabela pozycji faktury i edytor pozycji
Informacje o pozycjach są wyświetlane zarówno w tabeli pozycji, jak i w edytorze pozycji. Edytor pozycji służy głównie do ręcznego wprowadzania poszczególnych pozycji. Tabela pozycji umożliwia przegląd wszystkich pozycji faktury i porównanie ich z danymi przypisanych pozycji zamówienia.
W kolumnach tabeli pozycji wyświetlane są te same dane, co w odpowiednich polach edytora pozycji. Opcje edycji danych różnią się jednak w zależności od wybranej metody. Dane w niektórych polach lub pod niektórymi kolumnami można zmienić tylko w tabeli lub tylko w edytorze pozycji w określonym momencie podczas przetwarzania.
Kolumny tabeli pozycji i pola edytora pozycji zostały szczegółowo opisane poniżej. Możliwe wartości domyślne dla pól i opcje edycji są wyjaśnione dla każdego pola.
Saldo
Poniżej listy pozycji, na standardowym pasku narzędzi edytora pozycji, saldo dla kwoty brutto jest obliczane i wyświetlane przez system po prawej stronie. Saldo jest oparte na ręcznie wprowadzonej wartości brutto całej faktury, wprowadzonej wcześniej przez użytkownika w polu Kwota brutto w zakładce Ogólne nagłówka faktury. Od tej wartości brutto odejmowana jest suma kwot netto zarejestrowanych pozycji faktury plus podatki należne za pozycje faktury. Saldo jest wartością kontrolną i służy do sprawdzenia, czy liczby w dokumencie zewnętrznym są zgodne z liczbami wprowadzonymi do systemu. Saldo musi być zerowe, aby przychodząca faktura mogła zostać zaksięgowana.
Tabela pozycji
Poszczególne pozycje faktury są wymienione w tabeli pozycji. Lista jest posortowana według pozycji faktury i zawiera co najmniej jeden wiersz dla każdej pozycji faktury z najważniejszymi danymi dla tej pozycji faktury.
Dane przypisanych pozycji zamówienia są wyświetlane w jednym lub kilku wierszach bezpośrednio pod wierszem dla każdej pozycji faktury. Jeśli do pozycji faktury przypisanych jest kilka pozycji zamówienia, wiersze z danymi przypisanej pozycji zamówienia są w razie potrzeby powtarzane, raz dla każdej przypisanej pozycji zamówienia.
Lista pozycji zawiera kilka pól, w których można edytować dane:
- Ilość (pozycji faktury przychodzącej)
- Kwota netto (pozycji faktury przychodzącej)
- (Przyporządkowana) ilość (przyporządkowanej pozycji zamówienia)
- (Przyporządkowana) kwota netto (przyporządkowanej pozycji zamówienia)
W tych polach wprowadzone powinny zostać ilości i kwoty dla pozycji, która jest fakturowana z pozycją faktury bieżącej faktury przychodzącej. Jeśli suma ilości lub kwot netto przypisanych pozycji zamówienia lub przyjęcia towaru różni się od ilości lub kwoty netto pozycji faktury, różne kwoty są podświetlane na czerwono. Dotyczy to odpowiednio pozycji kosztów dodatkowych.
Kolumny listy i pola zostały opisane bardziej szczegółowo poniżej.
Tabela pozycji (pozycje faktury)
Poniższe dane są wyświetlane dla każdej pozycji faktury pod określonymi nagłówkami kolumn:
- Pozycja – w tym miejscu wyświetlany jest numer, który jednoznacznie identyfikuje pozycję. Nie można go zmienić na liście. Można go wprowadzić ręcznie podczas ręcznego wprowadzania pozycji faktury. Więcej informacji na temat numeru pozycji można znaleźć w odpowiednim opisie w edytorze pozycji
- Artykuł – wyświetlany jest artykuł zawarty w pozycji faktury. Nie można go już zmienić w tabeli. Artykuł jest wprowadzany ręcznie w edytorze pozycji lub przejmowany przez system, jeśli pozycja faktury przychodzącej została wygenerowana automatycznie z zamówienia lub pozycji przyjęcia towaru
- Kod podatkowy – wyświetlany jest przypisany klucz podatkowy. Nie można go już zmienić na liście. Kod podatkowy jest wprowadzany ręcznie w edytorze pozycji lub określany przez system, jeśli pozycja faktury przychodzącej została wygenerowana automatycznie z zamówienia lub pozycji przyjęcia towaru. Kod podatkowy może zostać zmieniony tylko w edytorze pozycji
- Całkowita ilość – w tym miejscu należy wprowadzić ilość, która jest fakturowana w tej pozycji faktury przychodzącej. Faktura przychodząca może zostać ostatecznie zaksięgowana tylko wtedy, gdy suma ilości przypisanych pozycji zamówienia jest równa ilości tej pozycji faktury przychodzącej. Podczas tworzenia z pozycji zamówienia/odbioru towaru, jako wartość domyślna przyjmowana jest ilość z pozycji zamówienia, która nie została jeszcze zafakturowana. Obliczoną ilość można następnie edytować zarówno w tabeli pozycji, jak i w edytorze pozycji w polu Całkowita ilość
- Kwota razem pozycji powiązanych – w celach kontrolnych i przeglądowych suma aktualnie przypisanych pozycji zamówienia lub przyjęcia towaru jest obliczana i wyświetlana w polu Kwota razem pozycji powiązanych. Rozdzielonej kwoty nie można zmienić na liście. Pole to nie jest wyświetlane w edytorze pozycji. Poniżej tego pola w polu Kwota kosztów wyświetlane są kwoty obliczone na podstawie przypisanego zamówienia. Dzięki temu można szybko sprawdzić, które (częściowe) zamówienia tej pozycji fakturowania zostały przypisane do którego zamówienia lub pozycji odbioru towarów i czy zafakturowane kwoty są zgodne z kwotami we własnym zamówieniu. Jeśli dla pozycji fakturowania wybrano pozycję fakturowania w celu zarejestrowania dodatkowych kosztów, kwota netto tej dodatkowej pozycji kosztowej jest przypisywana do innych pozycji fakturowania.
- Wartość netto po rabacie – w razie potrzeby w tym miejscu można zmienić kwotę netto zafakturowaną dla tej pozycji faktury przychodzącej. Faktura przychodząca może zostać ostatecznie zaksięgowana tylko wtedy, gdy suma kwot netto przypisanych pozycji zamówienia jest równa zafakturowanej kwocie netto tej pozycji faktury przychodzącej. W przypadku generowania z pozycji zamówienia lub pozycji odbioru towarów kwota netto dla ilości pozycji zamówienia, które nie zostały jeszcze zafakturowane, jest określana i przyjmowana jako wartość domyślna. Obliczoną kwotę netto pozycji faktury można następnie zmienić zarówno w tabeli pozycji, jak i w edytorze pozycji w polu Wartość netto po rabacie.
Tabela pozycji (dane faktury kosztowej)
Dane faktury kosztowej mogą być wyświetlane pod danymi pozycji faktury przychodzącej. Aby można było je wprowadzić i wyświetlić, należy aktywować funkcję Controlling w aplikacji Konfiguracja.
Następujące dane faktury kosztowej są wyświetlane pod określonymi nagłówkami kolumn. Jeśli dla pozycji faktury przechowywane są dystrybucje do kilku centrów kosztów lub jednostek kosztów, wyświetlanych jest kilka wierszy.
- Centrum kosztów – centra kosztów to obszary funkcjonalne firmy, które tworzą jednostkę pod względem przestrzennym i/lub organizacyjnym, np. działy, departamenty itp. Określają one, gdzie ponoszone są koszty. Należy wybrać centrum kosztów obszaru lub działu, dla którego zamówiono pozycję lub odpowiednią częściową ilość pozycji w tym wierszu. Centrum kosztów wprowadzone w powiązanym zamówieniu jest używane jako wartość domyślna. Jeśli dane dotyczące kosztów w zamówieniu zostały podzielone na kilka centrów kosztów, podział ten jest przenoszony na fakturę przychodzącą. Centrum kosztów jest przenoszone do interfejsu rachunkowości finansowej podczas przesyłania faktur. Następnie może być wykorzystywane do różnych analiz w ramach rozliczania kosztów
- Jednostka kosztowa – jednostki kosztów to wyprodukowane elementy lub procesy (np. projekty). Obiekty kosztów definiują powód poniesienia kosztów. Należy wybrać odpowiednią jednostke kosztów, np. pozycję lub projekt. Wartością domyślną jest obiekt kosztów wprowadzony w powiązanym zamówieniu, jeśli dotyczy. Jeśli dane dotyczące kosztów w zamówieniu zostały podzielone na kilka obiektów kosztów, podział ten jest przenoszony na fakturę przychodzącą. Jednostka kosztowa jest przenoszona do interfejsu rachunkowości finansowej podczas przesyłania faktur. Można ją następnie wykorzystać do różnych analiz w ramach rozliczania kosztów
- Ilość – należy wprowadzić częściową ilość całkowitej pozycji faktury, która ma zostać przypisana do centrum kosztów lub jednostki kosztów w tym wierszu. Suma ilości z linii księgowania kosztów nie może przekraczać całkowitej ilości pozycji faktury
- Kwota kosztów – należy wprowadzić częściową kwotę netto pozycji faktury, która ma zostać przypisana do centrum kosztów lub jednostki kosztów w tym wierszu. Suma kwot kosztów z wierszy księgowania kosztów nie może przekraczać kwoty netto pozycji faktury. Jeśli wprowadzono ilość, kwota kosztu z kwoty netto pozycji jest sugerowana proporcjonalnie do ilości
Tabela pozycji (koszty dodatkowe)
Podział kosztów dodatkowych na poszczególne pozycje zamówienia można wyświetlić lub ukryć za pomocą przycisku [Koszty dodatkowe].
Procentowy i bezwzględny podział kosztów dodatkowych na inne pozycje zamówienia również przypisane do tej faktury przychodzącej jest wyświetlany pod danymi pozycji faktury przychodzącej z pozycją rozliczeniową.
- Artykuł – wyświetlany jest zamówiony artykuł przypisanej pozycji zamówienia
- Podział – po wykonaniu akcji Ponownie rozłóż koszty dodatkowe w polu Podział wyświetlany jest procentowy podział, z jakim kwota netto pozycji kosztów dodatkowych została rozdzielona na przypisane pozycje zamówienia. Używany w tym celu klucz podziału jest wcześniej wprowadzany w polu Podział w edytorze pozycji. Można ręcznie zmienić procentowy podział zaproponowany przez system. Alternatywnie można także zmienić bezwzględną kwotę, która ma zostać przypisana do tej pozycji faktury w kolumnie Wartość netto po rabacie. Można także zmienić klucz podziału w edytorze pozycji, a następnie wywołać akcję Ponownie rozłóż koszty dodatkowe w tabeli pozycji.
- Kwota razem pozycji powiązanych – w razie potrzeby można tutaj edytować kwotę netto przypisaną do tej pozycji zamówienia. Po wykonaniu akcji Ponownie rozłóż koszty dodatkowe w tym miejscu wyświetlana jest (częściowa) kwota netto przypisana do tej pozycji zamówienia. W tym celu system rozdzielił kwotę netto pozycji faktury zakupu z pozycją rozliczeniową na wszystkie przypisane pozycje zamówienia zgodnie z wprowadzonym kluczem podziału. Używany klucz podziału jest wcześniej wprowadzany w polu Podział w edytorze pozycji. Można ręcznie zmienić podział zaproponowany przez system, zmieniając kwotę bezwzględną, która ma zostać przypisana do tej pozycji zamówienia. Suma rozdzielonych kwot netto musi być jednak równa kwocie netto pozycji faktury zakupu z artykułem rozliczeniowym, aby faktura zakupu mogła zostać zaksięgowana. Alternatywnie można również wprowadzić wartość procentową w kolumnie Podział. Można także zmienić klucz dystrybucji w edytorze pozycji, a następnie wywołać akcję Ponownie rozłóż koszty dodatkowe w tabeli pozycji.
Tabela pozycji: Przydział pozycji zamówienia
Dane i ilości przypisanych pozycji zamówienia są wyświetlane pod danymi każdej pozycji. Jeśli pozycja faktury zakupu została przypisana do pozycji zamówienia za pośrednictwem pozycji przyjęcia towaru, wyświetlane są również niektóre dane pozycji przyjęcia towaru.
Dane te pochodzą głównie z zamówienia lub przyjęcia towaru zarejestrowanego w ramach Logistyki magazynowej. Nie można ich tutaj zmienić, z wyjątkiem zafakturowanych ilości i kwot. W razie potrzeby można zmienić dane w odpowiedniej aplikacji.
Więcej informacji znajduje się w dokumentacji aplikacji Zamówienia zakupu i Przyjęcia towarów.
Następujące dane przypisanej pozycji zamówienia są wyświetlane pod określonymi nagłówkami kolumn. Jeśli do pozycji faktury przypisanych jest kilka pozycji zamówienia, wyświetlanych jest kilka wierszy, po jednym wierszu dla każdej przypisanej pozycji zamówienia.
- Przyporządkowane później (ikona) – pozycja przyjęcia towaru została przypisana do pozycji faktury zakupu po przetworzeniu faktury zakupu, jest to sygnalizowane ikoną Przyporządkowane później na początku wiersza pozycji zamówienia. Późniejsze przypisania mogą być dokonywane w aplikacji Przyporządkowania przyjęć towaru za pomocą akcji Przyporządkuj pozycję przyjęcia towaru. Więcej informacji można znaleźć w dokumentacji Przypisywanie pozycji przyjęcia towaru.
- Pozycja zlecenia – odniesienie dokumentu do określonej pozycji zamówienia jest wyświetlane w kolumnie Pozycja zlecenia. Odniesienie do dokumentu jest generowane przez system i nie można go zmienić. Składa się z rodzaju i numeru zamówienia oraz numeru pozycji zamówienia. W razie potrzeby referencje dokumentu do pozycji zamówienia są przenoszone wraz z referencją dokumentu do pozycji przyjęcia towaru, do której te pozycje zamówienia zostały przypisane w przyjęciu towaru. Pozycję zamówienia, która została już przypisana do pozycji faktury zakupu, można usunąć z faktury zakupu. Aby to zrobić, należy ją zaznaczyć, a następnie wybrać przycisk [Usuń] w menu nagłówka. Alternatywnie można wywołać menu kontekstowe w tym wierszu za pomocą prawego przycisku myszy, które również zawiera pozycję [Usuń]. Przy następnym zapisie przypisana pozycja zamówienia zostanie usunięta.
- Pozycja przyjęcia towaru – odniesienie dokumentu do konkretnej pozycji przyjęcia towaru jest wyświetlane w kolumnie Pozycja przyjęcia towaru. Numer referencyjny dokumentu jest generowany przez system i nie można go zmienić. Składa się on z rodzaju i numeru przyjęcia towaru oraz numeru pozycji przyjęcia towaru. Wraz z referencją dokumentu do pozycji przyjęcia towaru przenoszone są również referencje dokumentu do pozycji zamówienia, które zostały przypisane do tej pozycji przyjęcia towaru w przyjęciu towaru. Jeśli odniesienie do dokumentu zostało utworzone przez późniejsze przypisanie pozycji przyjęcia towaru, jest to wskazywane przez ikonę Przyporządkowane później na początku wiersza pozycji zamówienia. Pozycja przyjęcia towaru, która została już przypisana do pozycji faktury zakupu, może zostać usunięta z faktury zakupu, o ile faktura zakupu nie została jeszcze rozliczona. Jeśli przypisanie nie zostało dodane z numerem referencyjnym przyjęcia towaru, ale z numerem referencyjnym zamówienia, pole to pozostaje puste.
- Zafakturowana ilość – w tym wierszu można edytować ilość pozycji zamówienia, która jest przypisana do pozycji faktury. Jeśli pozycja faktury odnosi się na przykład do kilku pozycji zamówienia, należy rozdzielić ilość zgodnie z pozycją faktury na wszystkie przypisane pozycje zamówienia. W takim przypadku ilość jeszcze niezafakturowana z jednostką miary z pozycji zamówienia jest traktowana jako wartość domyślna. Przypisana ilość może być nadal edytowana w tabeli pozycji. W przypadku odwołań do pozycji przyjęcia towaru, ilość do zafakturowania nie może być większa niż ilość pozycji przyjęcia towaru, która ma zostać zafakturowana. W przypadku pozycji zamówienia nie ma kontroli ilości, ponieważ mogą to być faktury zaliczkowe. Jeśli co najmniej jedna z dwóch jednostek miary jest równoległą jednostką magazynową, dla pozycji przyjęcia towaru współczynnik jest obliczany na podstawie ilości pozycji przyjęcia towaru. W przypadku pozycji zamówienia stosowany jest współczynnik teoretyczny z danych podstawowych pozycji. Faktura zakupu może zostać ostatecznie zaksięgowana tylko wtedy, gdy suma ilości przypisanych pozycji zamówienia jest równa całkowitej ilości tej pozycji faktury zakupu. Wyjątek stanowi dodatkowa pozycja kosztowa, gdzie kwotę obciążenia można zmienić ręcznie, jeśli pozycja faktury jest dodatkową pozycją kosztową, która jest przypisana do innych pozycji faktury. System rozdzielił kwotę netto dodatkowej pozycji kosztowej na inne pozycje faktury zakupu zgodnie z wprowadzonym kluczem podziału. Więcej informacji znajduje się w opisie pola Podział w sekcji Edytor pozycji.
Należy wybrać przycisk [Koszty dodatkowe], aby wyświetlić podział. Poniżej wiersza z pozycją kosztów dodatkowych wyświetlany jest nowy wiersz dla każdej przypisanej pozycji zamówienia.
Użytkownik może ręcznie zmienić podział procentowy zaproponowany przez system. Suma wartości procentowych musi być równa 100%. Alternatywnie, użytkownik może również zmienić bezwzględną kwotę, która ma zostać przypisana do tej pozycji faktury w kolumnie Wartość netto po rabacie. W obu przypadkach pozostałe wartości są obliczane przez system, tzn. jeśli na przykład zmieniono kwoty, wartości procentowe zostaną obliczone przez system, gdy wykonana zostanie akcja Weryfikuj lub faktura zakupu zostanie zapisana.
- Kwota docelowa – kwota docelowa to kwota należna za przypisaną ilość pozycji zamówienia. Kwota ta jest obliczana przez system i wyświetlana w tym polu. Kwota docelowa jest obliczana na podstawie ceny pozycji zamówienia pomnożonej przez ilość przypisaną do pozycji zamówienia.
- Przyporządkowana wartość netto po rabacie – w tym miejscu wyświetlana jest kwota netto zafakturowana dla pozycji zamówienia przypisanej do tej pozycji faktury zakupu.
Domyślnie kwota netto dla ilości pozycji zamówienia, która nie została jeszcze zafakturowana, jest określana poprzez pomnożenie ceny z pozycji zamówienia przez ilość artykułu. Kwota jest również obliczana na podstawie ceny z pozycji zamówienia dla pozycji, która została utworzona poprzez odniesienie do przyjęcia towarów. Nadal można edytować wyświetlaną, zafakturowaną kwotę netto dla każdej pozycji zamówienia. Ręczna zmiana kwoty netto ma pierwszeństwo przed automatycznym obliczeniem. Jeśli na przykład pozycja faktury odnosi się do kilku pozycji zamówienia, można rozdzielić kwotę netto pozycji faktury na przypisane pozycje zamówienia inaczej niż sugeruje system. Można także zmienić przypisaną ilość pozycji zamówienia. Kwota netto zostanie wówczas ponownie obliczona. Faktura zakupu może zostać ostatecznie zaksięgowana tylko wtedy, gdy suma zafakturowanych kwot netto przypisanych pozycji zamówienia jest równa kwocie netto tej pozycji faktury zakupu.
Dodatkowa pozycja kosztów
W przypadku dodatkowej pozycji kosztowej wyświetlana jest (częściowa) kwota netto przypisana do jednej z pozostałych pozycji faktury. System przydzielił kwotę netto dodatkowej pozycji kosztowej do innych pozycji faktury zakupu zgodnie z kluczem podziału.
Więcej informacji znajduje się w opisie pola Podział w sekcji Edytor pozycji.
Należy wybrać przycisk [Koszty dodatkowe], aby wyświetlić podział kosztów. Poniżej wiersza z pozycją kosztów dodatkowych wyświetlany jest nowy wiersz dla każdej przypisanej pozycji zamówienia.
Można ręcznie zmienić podział zaproponowany przez system, zmieniając bezwzględną kwotę, która ma zostać przypisana do tej pozycji faktury. Suma rozdzielonych kwot musi być jednak równa kwocie netto dodatkowej pozycji kosztowej. Alternatywnie można również wprowadzić wartość procentową w kolumnie Kwota kosztów.
W obu przypadkach pozostałe wartości są obliczane przez system, tzn. jeśli na przykład zmienione zostaną kwoty, wartości procentowe zostaną określone przez system podczas wykonywania akcji Weryfikuj lub zapisywania faktury zakupu.
Edytor pozycji
Saldo jest obliczane i wyświetlane przez system po prawej stronie paska narzędzi edytora pozycji. Saldo odnosi się do danych w tabeli pozycji.
Jeśli pole wyboru [Weryfikuj przy zatwierdzaniu] jest aktywne, system sprawdza, czy wszystkie obowiązkowe pola zostały wprowadzone i czy wszystkie wprowadzone dane są autoryzowane, gdy pozycja faktury jest przenoszona do tabeli pozycji. W przeciwnym razie jest to sprawdzane podczas zapisywania faktury przychodzącej.
W edytorze pozycji wyświetlane są następujące pola wejściowych pozycji obliczeniowych:
- Numer pozycji – numer pozycji służy do precyzyjnej identyfikacji poszczególnych pozycji. Numer pozycji jest generowany automatycznie przez system na podstawie schematu numeracji zdefiniowanego w używanym rodzaju faktury wejściowej. Numer pozycji faktury przychodzącej można zmienić ręcznie w nagłówku edytora pozycji podczas jej pierwszego wprowadzania. Po przeniesieniu pozycji do tabeli nie można już zmienić numeru pozycji. Podczas tworzenia z zamówienia lub odbioru towaru, numer pozycji jest generowany automatycznie i nie można go zmienić
- Pozycja dokumentu zewnętrznego – w razie potrzeby należy wprowadzić odpowiedni numer pozycji faktury przychodzącej, który pojawia się na dokumencie zewnętrznym jako informacje dodatkowe. Pozycję dokumentu zewnętrznego można edytować tylko w edytorze pozycji
- Artykuł – w fakturze zakupu jako pozycja faktury używana jest jedna pozycja. Więcej informacji można znaleźć w opisie aplikacji Artykuły widoku Zakup. W przypadku wprowadzania ręcznego należy wprowadzić jedną pozycję fakturowaną w edytorze pozycji. Po przeniesieniu pozycji do tabeli pozycji i jej zapisaniu nie można jej już zmienić. Warunkiem wstępnym użyteczności jest to, że dane podstawowe związane z zamówieniem pozycji zostały wprowadzone, a status wykorzystania danych zamówienia pozycji to Zwolniony. Zastąpiony status nie jest brany pod uwagę w przypadku faktury zakupu, ponieważ faktury oparte na wcześniejszych dostawach mogą być nadal wprowadzane nawet po zastąpieniu artykułu. Jeśli użytkownik chce wprowadzić dodatkowe koszty do faktury zakupu, musi wybrać artykuł typu Artykuł rozliczeniowy. W takim przypadku nie trzeba wprowadzać ilości, a jedynie kwotę netto do podziału. W polu Podział należy wskazać klucz podziału dla kosztów dodatkowych. Podczas tworzenia z zamówienia lub przyjęcia towarów, jeśli pozycja faktury zakupu została utworzona z zamówienia lub pozycji przyjęcia towaru, pozycja zostaje przyjęta i nie można jej już zmienić.
- Całkowita ilość – ilość całkowita to zafakturowana ilość pozycji. Jeśli wprowadzono dodatkowe koszty w tej pozycji faktury przychodzącej, należy pozostawić ilość całkowitą pustą. Wpisy są ignorowane przez system, ponieważ pozycje fakturowane nie mają ilości. Jeśli pozycje faktury wprowadzane są ręcznie, konieczne jest wprowadzenie ilości. Dozwolone są jednostki artykułu i równoległe jednostki magazynowe, tzn. wszystkie jednostki, które można przekonwertować na jedną z jednostek magazynowych przy użyciu stałego współczynnika konwersji, takie jak jednostki zaopatrzenia dla tego dostawcy lub jednostki opakowaniowe. System sprawdza dopuszczalność jednostki miary. System wyświetla jednostkę podstawową artykułu jako wartość domyślną. Całkowita ilość i jednostka miary mogą być nadal zmieniane zarówno w tabeli pozycji, jak i w edytorze pozycji w polu Całkowita ilość po przeniesieniu do tabeli pozycji. Jeśli pozycja do zafakturowania została utworzona z pozycji zamówienia lub przyjęcia towaru, ilość do zafakturowania jest przenoszona do tabeli pozycji wraz z jednostką miary. Ilość całkowitą i jednostkę miary można następnie zmienić zarówno w tabeli pozycji, jak i w polu Całkowita ilość w edytorze pozycji. Więcej informacji znajduje się w opisie pola Zafakturowana ilość.
- Wartość netto po rabacie – w tym polu należy wprowadzić kwotę netto dla całkowitej ilości artykułu zafakturowanego w tej pozycji. Używana waluta to waluta określona w polu kwoty brutto w bazie faktur. Należy zapoznać się z opisem pola Kwota brutto, aby dowiedzieć się, jakie waluty można tam wprowadzić. Po przeniesieniu pozycji do tabeli pozycji, kwotę netto można nadal zmieniać zarówno w tabeli pozycji w polu Wartość netto po rabacie, jak i w edytorze pozycji. Podczas tworzenia z zamówienia lub przyjęcia towaru, wartość netto jest pobierana z przypisanej pozycji zamówienia lub paragonu z walutą. Kwotę netto można następnie zmienić zarówno w tabeli pozycji w polu Wartość netto po rabacie, jak i w edytorze pozycji. Waluty nie można już zmienić
- Kod podatkowy – kod podatkowy może być wprowadzony ręcznie w tym polu lub określony automatycznie przez system. Jeśli pozycja faktury przychodzącej jest generowana automatycznie z zamówienia lub pozycji przyjęcia towaru, jest ona określana automatycznie. Jeśli to pole pozostanie puste podczas ręcznego wprowadzania pozycji, klucz podatkowy zostanie określony automatycznie, biorąc pod uwagę datę usługi. Jeśli nie określono daty usługi, używana jest data bieżąca. Ustalony kod podatkowy można zmienić ręcznie. Zasady, zgodnie z którymi klucz podatkowy jest automatycznie określany przez system, można znaleźć w dokumentacji dotyczącej alokacji podatków
- Podział – w tym miejscu można określić klucz podziału, który będzie używany do rozdzielania ręcznie wprowadzonych kosztów dodatkowych na inne pozycje faktur przychodzących. Pole pozostaje puste dla innych pozycji faktury. Można wybrać pomiędzy następującymi opcjami podziału:
- (brak)
- Ilość
- Wartość
- Waga
- Objętość
- Inny czynnik – dodawany ręcznie do tabeli pozycji dla każdej przypisanej pozycji
- Partner dostawy – w tym polu można zdefiniować partnera dostawy dla pozycji faktury. Jeśli pozycja zamówienia jest przypisana do pozycji faktury, partner dostawy z pozycji zamówienia jest przyjmowany jako wartość domyślna.
- Pochodzenie konta – konto jest określane na podstawie pochodzenia konta. Wartość domyślna dla tego ustawienia pochodzi z klasyfikacji konta pozycji. Możliwe są następujące ustawienia:
- Z przyporządkowania konta – jeśli wybrana zostanie ta opcja, pole Konto jest polem wyświetlania i pokazuje konto, które zostało automatycznie określone na podstawie przypisania konta. Jeśli pozycja zamówienia została już przypisana do pozycji faktury przychodzącej, pochodzenie konta można zmienić tylko na Z faktury zakupu
- Z faktury zakupu – jeśli wybrano tą opcję, pole Konto jest pustym polem wprowadzania, w którym można wprowadzić konto. Konto można zmieniać do momentu jego zaksięgowania. Pochodzenia konta nie można już zmienić, jeśli do pozycji została przypisana pozycja
- Z zamówienia – jeśli wybrano tą opcję, pole Konto jest polem wprowadzania i pokazuje konto, które zostało automatycznie określone na podstawie przypisanej pozycji zamówienia. Pochodzenie konta można zmienić na Z faktury zakupu, przy czym istniejący wpis w polu Konto zostanie zachowany.
- Konto – w zależności od ustawienia pochodzenia konta, konto wydatków/rozliczeń jest wyświetlane lub konto musi zostać wprowadzone
- Podstawa obliczania skonta– to pole zawiera wartość, która jest istotna dla obliczenia skonta. Jeśli przycisk przełączania [Edytuj/nie edytuj podstawy obliczania skonta] jest aktywny, kwotę można wprowadzić dowolnie. W przeciwnym razie wartość jest określana automatycznie na podstawie przypisanych pozycji zamówienia. Status tego przycisku jest zapisywany dla każdej pozycji
- Podstawa obliczenia premii – to pole zawiera wartość, która jest istotna dla obliczenia rabatu gotówkowego. Jeśli przycisk przełączania [Edytuj/nie edytuj podstawy obliczania premii] jest aktywny, kwotę można wprowadzić dowolnie. W przeciwnym razie wartość jest określana automatycznie na podstawie przypisanych pozycji zamówienia. Status tego przycisku jest zapisywany dla każdej pozycji
Działania związane z aplikacją
Okna dialogowe wyboru pozycji przyjęcia towaru
Po wybraniu akcji Wstaw automatycznie pozycje i powiąż je z pozycjami przyjęcia towaru lub akcji Powiąż ręcznie zaznaczoną pozycję z pozycją przyjęcia towaru otworzy się okno dialogowe do obliczania przyjmowanych towarów. W tej aplikacji zapytania można wybrać otwarte pozycje przyjęcia towaru do przeniesienia lub przypisania. Otwarte oznacza tutaj: ilości dostarczonego towaru w pozycjach przyjęcia towaru nie zostały jeszcze w pełni uwzględnione. Wyjątkiem są noty uznaniowe. Są one przypisywane z ilością 0 dla not uznaniowych wartościowych lub z ilością ujemną. W związku z tym można również przydzielać pozycje zakończone lub w pełni zafakturowane. Aby uzyskać więcej informacji, należy zapoznać się z dokumentacją Noty kredytowe i zwroty towarów.
Zasadniczo można przypisać tylko pozycje przyjęcia towarów z zaksięgowanych przyjęć towarów.
Okno dialogowe obliczania przyjęć towarów składa się z nagłówka z kilkoma polami wejściowymi dla charakterystyki wyszukiwania oraz obszaru roboczego, w którym wyświetlany jest wynik wyszukiwania.
Nagłówek: Charakterystyka wyszukiwania
W nagłówku aplikacji można ograniczyć wpływy towarów z charakterystyką wyszukiwania, w której system powinien wyszukiwać ilości, które nie zostały jeszcze zafakturowane. Następnie system określa i wyświetla wszystkie pozycje przyjęcia towarów, które spełniają wprowadzone cechy wyszukiwania.
Znaczenie danych zostało szczegółowo wyjaśnione w dokumentacji Przyjęcia towarów w procesie zakupu.
Wyświetlane są następujące pola wyszukiwania:
- Numer dowodu dostawy – w razie potrzeby należy wprowadzić tutaj numery lub opisy wymaganych dowodów dostawy, tak jak zostały one wcześniej wprowadzone w potwierdzeniu przyjęcia towarów.
- Rodzaj – w razie potrzeby należy wprowadzić tutaj rodzaj wymaganego dowodu dostawy.
- Termin dostawy – w razie potrzeby należy wprowadzić datę przyjęcia towaru zapisaną w potwierdzeniu przyjęcia towaru jako kryterium wyszukiwania. Dowolna data jest wyświetlana jako wartość domyślna. Może zostać jednak zmieniona.
- Status fakturowania – w razie potrzeby należy wybrać status lub statusy wymaganych przyjęć towarów. Można wybrać jeden, kilka lub wszystkie z poniższych statusów jako cechy wyszukiwania. Możliwe wartości to:
- (wszystkie)
- Niezafakturowane
- Częściowo zafakturowane
- Zafakturowane w całości
- Artykuł – w razie potrzeby należy wprowadzić tutaj numer wymaganego artykułu. Jeśli wprowadzono już pozycje faktury zakupu, do których pozycje przyjęcia towarów mają być teraz przypisane ręcznie, artykuł jest tylko wyświetlany i nie można go tutaj zmienić.
- Opis – w razie potrzeby należy wprowadzić tutaj krótki opis szukanego artykułu.
- Numer artykułu dostawcy – w razie potrzeby należy wprowadzić numer artykułu dostawcy.
- Nazwa artykułu u dostawcy – w razie potrzeby należy wprowadzić tutaj opis artykułu specyficzny dla dostawcy.
- Wystawca faktury – wystawca faktury jest pobierany z nagłówka faktury zakupu i identyfikowany tutaj za pomocą numeru partnera. Jest on wyświetlany i nie można go zmienić.
- Partner dostawy – w razie potrzeby należy wprowadzić tutaj wymaganego partnera dostawcy, używając jego numeru partnera.
- Dostawca – w razie potrzeby należy wprowadzić w tym miejscu wymaganego dostawcę, używając jego numeru partnera.
- Numer – jeśli jest to wymagane, należy wprowadzić tutaj numer wymaganego potwierdzenia przyjęcia towarów.
- Rodzaj zamówienia zakupu – jeśli to wymagane, należy wprowadzić rodzaj zamówienia zakupu, który jest zawarty w przyjęciu towaru.
- Zamówienie zakupu – jeśli jest to wymagane, należy wprowadzić numer zamówienia znajdującego się w przyjęciu towaru.
Po wprowadzeniu kryteriów wyszukiwania należy aktywować wyszukiwanie, wybierając przycisk [Start]. W wyniku tego działania, system określi wszystkie pozycje przyjęcia towarów, które spełniają kryteria wyszukiwania. Wyszukiwanie można powtarzać tak często, jak to konieczne, np. w celu zmniejszenia liczby znalezionych pozycji poprzez dodanie dodatkowych kryteriów wyszukiwania.
Określanie możliwych pozycji przyjęcia towarów
System określa wszystkie pozycje przyjęcia towarów, dla których obowiązują następujące kryteria:
- Zamówienie zakupu, ujęte w pozycji przyjęcia towaru nie jest typu Zamówienie z magazynu konsygnacyjnego. Typ faktury Faktura wydania konsygnacyjnego jest dostępny dla zleceń konsygnacyjnych.
- Wystawca faktury zakupu jest taki sam, jak wystawca faktury dostawcy zamówienia zakupu.
- Waluta faktury zakupu jest zgodna z walutą pozycji zamówienia zakupu powiązanego z pozycją przyjęcia towaru.
- Artykuł pozycji faktury zakupu jest zgodny z artykułem pozycji przyjęcia towaru, jeśli pozycja przyjęcia towaru ma zostać przypisana do istniejącej pozycji faktury zakupu.
- Firma organizacji zakupu odpowiada firmie faktury zakupu.
- Pozostałe szczegóły są zgodne z bieżącą charakterystyką wyszukiwania.
Jeśli system nie może określić żadnych pozycji przyjęcia towaru spełniających warunki i cechy wyszukiwania, zostanie wyświetlony komunikat.
Znalezione pozycje przyjęcia towaru są sortowane przez system według następujących cech i wyświetlane na liście:
- Data dowodu dostawy w porządku malejącym
- Numer dowodu dostawy w porządku malejącym
- Numer pozycji dokumentu dostawy
Obszar roboczy: Dane pozycji przyjęcia towarów
W wyniku wyszukiwania wyświetlane są wszystkie pozycje przyjęcia towarów, które pasują do wyszukiwanych cech. Dla każdego przyjęcia towaru, który zawiera pasujące pozycje, wyświetlane są niektóre dane dotyczące nagłówka przyjęcia towarów. Poniżej wyświetlane są dane pozycji przyjęcia towarów tego przyjęcia, jedna pod drugą, wraz z danymi przypisanych pozycji zamówienia.
Przycisk [Informacja o artykule dostawcy] może wyświetlać dodatkowy wiersz dla każdej wyświetlanej pozycji przyjęcia towaru. Wiersz ten pojawia się, jeśli wprowadzono dane specyficzne dla dostawcy (numer artykułu dostawcy i opis).
Przycisk [Element zestawu] może być użyty do wyświetlenia informacji o składnikach podstawowej pozycji zestawu przyjęcia towarów. Dla każdego komponentu wyświetlane są dodatkowe wiersze.
Następujące dane nagłówka przyjęcia towarów dla znalezionych pozycji przyjęcia towarów są zawsze wyświetlane. Nie można ich edytować.
Znaczenie danych jest szczegółowo wyjaśnione w dokumentacji widoków aplikacji Przyjęcia towarów.
- Numer i data dokumentu zewnętrznego – numer dowodu dostawy zgodnie z dokumentem zewnętrznym jest wyświetlany w takiej postaci, w jakiej został wprowadzony w dowodzie przyjęcia towaru.
- Data dokumentu dostawy – wyświetlana jest data dowodu dostawy zgodnie z dokumentem zewnętrznym, wprowadzona w potwierdzeniu przyjęcia towaru.
- Partner dostawy – w tym miejscu wyświetlany jest partner dostawy zgodnie z potwierdzeniem przyjęcia towaru. Partner dostawy jest odpowiedzialny za dostawę lub wysyłkę zamówionych pozycji.
- Status – wyświetlany jest status potwierdzenia przyjęcia towaru.
- Przyjęcie towaru – rodzaj i numer przyjęcia towaru jednoznacznie identyfikują przyjęcie towaru.
- Data przyjęcia towaru – data przyjęcia towaru to data zarejestrowania przyjęcia towaru. Jest ona wyświetlana zgodnie z podstawą przyjęcia towaru.
Następujące dane pozycji przyjęcia towarów są wyświetlane w wierszu pod określonymi nagłówkami kolumn, poniżej danych powiązanej podstawy przyjęcia towarów. Wiersz jest wyświetlany kilka razy, raz dla każdej pozycji przyjęcia towarów.
Znaczenie danych jest szczegółowo opisane w dokumentacji Przyjęcia towarów w procesie zakupu.
- Pozycja – numer pozycji przyjęcia towaru dokładnie identyfikuje pozycję.
- Pozycja dokumentu dostawy – numer pozycji dokumentu zewnętrznego (dowodu dostawy), jeśli został wprowadzony w potwierdzeniu przyjęcia towaru.
- Artykuł – dostarczona pozycja zgodnie z pozycją przyjęcia towaru jest wyświetlana z numerem pozycji i opisem.
- Przyporządkowana ilość – ilość towaru przypisana do pozycji przyjęcia towaru jest wyświetlana tylko wtedy, gdy pozycja przyjęcia towaru odnosi się do kilku pozycji zamówienia.
- Nie zafakturowana ilość – ilość pozycji przyjęcia towaru do zafakturowania jest określana i wyświetlana tylko wtedy, gdy pozycja przyjęcia towaru odnosi się do kilku pozycji zamówienia. Ilość do zafakturowania to zamówiona i dostarczona ilość pozycji pomniejszona o ilości już zafakturowane.
- Status – wyświetlany jest status pozycji przyjęcia towaru.
Następujące dane specyficzne dla dostawcy dla pozycji są wyświetlane w wierszu poniżej danych dla powiązanej pozycji przyjęcia towaru, jeśli ma to zastosowanie. Wiersz jest wyświetlany za pomocą przycisku [Informacja o artykule dostawcy], jeśli dane dotyczące dostawcy (numer artykułu dostawcy i opis) zostały wprowadzone dla artykułu w pozycji przyjęcia towaru.
- Numer artykułu dostawcy – numer artykułu dostawcy dla artykułu w tej pozycji jest wyświetlany, jeśli został wprowadzony w danych dostawcy artykułu dla tego dostawcy. Może zostać wyświetlony dodatkowy wiersz z informacjami o artykule dostawcy.
- Nazwa artykułu u dostawcy – opis artykułu dostawcy dla artykułu w tej pozycji jest wyświetlany, jeśli został wprowadzony w danych zamówienia artykułu dla tego dostawcy.
Może zostać wyświetlony dodatkowy wiersz z informacjami o artykule dostawcy.
Dane pozycji zamówienia, które zostały przypisane do pozycji przyjęcia towaru znalezionych w przyjęciu towaru, są wyświetlane poniżej danych pozycji przyjęcia towaru, ewentualnie dla kilku pozycji zamówienia.
Poza polem wyboru na końcu wiersza dla każdej pozycji zamówienia, dane nie mogą być tutaj zmieniane. Użytkownik może zaznaczyć pozycje zamówienia do przypisania lub przeniesienia do faktury zakupu za pomocą pola wyboru. Użytkownik może również użyć meta pola wyboru w nagłówku listy, aby zaznaczyć wszystkie znalezione pozycje przyjęcia towarów do przypisania lub przeniesienia jednocześnie.
Znaczenie danych zostało szczegółowo wyjaśnione w opisie aplikacji Zamówienia zakupu.
Poniższe dane są wyświetlane dla każdej pozycji zamówienia pod określonymi nagłówkami kolumn:
- Pozycja zlecenia – rodzaj i numer zamówienia oraz numer pozycji dokładnie identyfikują pozycję zamówienia, która została przypisana do wyświetlanej pozycji przyjęcia towaru.
- Dostawca – wyświetlany jest dostawca zgodnie z pozycją zamówienia.
- Cena netto po rabacie – wyświetlana jest cena netto towaru zamówionego w tej pozycji zamówienia, zgodnie z zamówieniem.
- Zafakturowana wartość netto po rabacie – określana i wyświetlana jest wartość netto do zafakturowania dla tej pozycji zamówienia. Wartość netto do zafakturowania jest wynikiem ilości pomnożonej przez cenę netto zamówionej pozycji pomniejszonej o ilości już zafakturowane.
- Przyporządkowana ilość – wyświetlana jest ilość pozycji zamówienia przydzielona do tej pozycji przyjęcia towaru.
- Dostarczona ilość – wyświetlana jest ilość pozycji już dostarczonych w tej pozycji zamówienia.
- Nie zafakturowana ilość – określana i wyświetlana jest ilość do zafakturowania dla tej pozycji zamówienia. Ilość pozostała do zafakturowania to całkowita ilość zamówionej pozycji pomniejszona o ilości już zafakturowane.
- Wybór – pole wyboru na końcu wiersza dla każdej przypisanej pozycji zamówienia jest jedynym edytowalnym polem. Użytkownik może tutaj wybrać tę pozycję zamówienia. Następnie można użyć przycisku [Zastosuj wszystkie] lub [Przejmij pojedynczo], aby przyjąć pozycję zamówienia jako nową pozycję faktury z przyjęciem towaru i odniesieniem do zamówienia lub przypisać pozycję przyjęcia towaru wraz z pozycją zamówienia do ręcznie wprowadzonej pozycji faktury.
Jeśli do pozycji przyjęcia towaru w aplikacji Przyjęcia towarów przypisano kilka pozycji zamówienia, w tym miejscu wyświetlanych jest kilka pól wyboru, po jednym polu wyboru dla każdej pozycji zamówienia w celu wyboru tej pozycji zamówienia.
Akcje: Zastosuj wszystkie/Przejmij pojedynczo
Akcje Zastosuj wszystkie/Przejmij pojedynczo są dostępne jako przyciski w oknie dialogowym wyboru pozycji przyjęcia towarów. Akcja uruchamiana za pomocą tego przycisku służy do przypisania wcześniej wybranych pozycji przyjęcia towarów do pozycji faktury lub do wstawienia i przypisania ich w tym samym czasie.
Efekty
Wybrane pozycje przyjęcia towarów są przyjmowane jako nowe pozycje faktury zakupu lub przypisywane do już wprowadzonych pozycji faktury. Dane (nowych) pozycji faktury oraz przypisanych pozycji przyjęcia towaru i zamówienia są wyświetlane w tabeli pozycji i w niektórych przypadkach mogą być uzupełniane.
System generuje odniesienia do dokumentów między pozycjami przyjęcia towaru lub zamówienia a pozycjami faktury. W rezultacie powiązane przyjęcia towarów i zamówienia pojawiają się w łańcuchu dokumentów powiązanych faktury zakupu, a powiązana faktura zakupu pojawia się w łańcuchu dokumentów przyjęcia towarów i zamówień.
Dialogi wyboru pozycji zamówienia
Po wybraniu akcji Wstaw automatycznie pozycje i powiąż je z pozycjami zamówienia lub akcji Powiąż ręcznie zaznaczoną pozycję z pozycją zamówienia otworzy się okno dialogowe faktury zakupu. W tym oknie można wybrać otwarte pozycje zamówienia do przeniesienia lub przypisania. Otwarte oznacza tutaj: ilości artykułu zamówione w pozycjach zamówienia nie zostały jeszcze w całości zafakturowane. Wyjątkiem są noty uznaniowe. Są one przydzielane z ilością 0 dla not uznaniowych wartościowych lub z ilością ujemną. W związku z tym można również przydzielać pozycje zakończone lub w pełni zafakturowane. Aby uzyskać więcej informacji, należy zapoznać się z dokumentacją Metoda not uznaniowych dostawcy.
Okno dialogowe składa się z nagłówka z kilkoma polami wejściowymi dla charakterystyki wyszukiwania oraz obszaru roboczego, w którym wyświetlany jest wynik wyszukiwania.
Nagłówek: Charakterystyka wyszukiwania
W nagłówku aplikacji można użyć charakterystyki wyszukiwania, aby ograniczyć zamówienia, w których system ma wyszukiwać pozycje. Następnie system określa i wyświetla wszystkie pozycje zamówienia, które spełniają wprowadzone cechy wyszukiwania.
- Rodzaj – w razie potrzeby wprowadzić rodzaj wyszukiwanego zamówienia zakupu.
- Numer – w razie potrzeby wprowadzić numer wyszukiwanego zamówienia zakupu.
- Termin dostawy – w razie potrzeby wprowadzić datę dostawy, w której zamówiono pozycje w wyszukiwanym zamówieniu. Domyślna wartość jest wyświetlana jako preferowana, można ją jednak zmienić.
- Ogólny status – w razie potrzeby należy wybrać status wymaganego zamówienia lub zamówień. Można wybrać jeden, kilka lub wszystkie z poniższych statusów jako cechy wyszukiwania. Status dostawy nie jest domyślnie wybrany i dlatego nie jest brany pod uwagę jako cecha wyboru. Do wyboru możliwe są następujące wartości:
- (wszystkie)
- Ogólny status
- W opracowaniu
- Zwolnione
- Zablokowane
- Zrealizowane
- Status dostawy
- Niedostarczone
- Dostarczone częściowo
- Dostarczono w całości
- Status fakturowania
- Niezafakturowane
- Częściowo zafakturowane
- Zafakturowane w całości
- Artykuł – w razie potrzeby należy wprowadzić identyfikator wymaganego artykułu. Jeśli wprowadzono już pozycję faktury zakupu, do której należy teraz ręcznie przypisać pozycje zamówienia, pozycja ta zostanie wyświetlona i nie będzie można jej zmienić.
- Opis – w razie potrzeby należy wprowadzić tutaj krótki opis szukanej pozycji.
- Numer artykułu dostawcy – w razie potrzeby należy wprowadzić tutaj numer wymaganego artykułu dostawcy.
- Nazwa artykułu u dostawcy – w razie potrzeby należy wprowadzić tutaj opis wymaganego artykułu dostawcy.
- Wystawca faktury – wystawca faktury jest pobierany z nagłówka faktury zakupu i identyfikowany tutaj za pomocą numeru partnera. Jest on wyświetlany i nie można go zmienić.
- Partner dostawy – w razie potrzeby należy wprowadzić tutaj wymaganego partnera dostawy, używając jego numeru partnera.
- Dostawca – w razie potrzeby należy wprowadzić tutaj wymaganego dostawcę, używając jego numeru partnera.
Po wprowadzeniu kryteriów wyszukiwania użytkownik aktywuje wyszukiwanie za pomocą przycisku [Start]. W wyniku tego działania, system określi wszystkie pozycje zamówienia spełniające kryteria wyszukiwania. Wyszukiwanie można powtarzać tak często, jak to konieczne, np. w celu zmniejszenia liczby znalezionych pozycji poprzez dodanie dodatkowych funkcji wyszukiwania.
Określanie możliwych pozycji zamówienia
System określa wszystkie pozycje zamówienia, dla których obowiązują następujące warunki:
- Zamówienie nie jest typu Zamówienie z magazynu konsygnacyjnego. Typ faktury Faktura wydania konsygnacyjnego jest dostępny dla zleceń konsygnacyjnych.
- Wystawca faktury zakupu jest taki sam, jak wystawca faktury dostawcy zamówienia zakupu.
- Waluta faktury zakupu jest zgodna z walutą pozycji zamówienia zakupu.
- Artykuł pozycji faktury zakupu jest zgodny z artykułem pozycji zamówienia, jeśli pozycja zamówienia ma zostać przypisana do istniejącej pozycji faktury zakupu.
- Firma organizacji zakupu odpowiada firmie faktury zakupu.
- Pozostałe szczegóły są zgodne z bieżącą charakterystyką wyszukiwania.
Jeśli system nie może określić żadnych pozycji zamówienia spełniających warunki i cechy wyszukiwania, zostanie wyświetlony komunikat.
Znalezione pozycje zamówienia są sortowane przez system według następujących cech i wyświetlane na liście:
- Artykuł (brak funkcji w związku z akcją Powiąż ręcznie zaznaczona pozycję z pozycją zamówienia ponieważ artykuł jest stały)
- Termin dostawy malejąco
Obszar roboczy: Dane pozycji zamówienia
W rezultacie wszystkie pozycje zamówienia pasujące do wyszukiwanych cech są wyświetlane w tabeli, każda pojedyncza pozycja zamówienia w kilku wierszach poniżej siebie. Lista jest posortowana według artykułu i daty dostawy zgodnie z kolejnością.
Przycisk [Informacja o artykule dostawcy] może być użyty do wyświetlenia dodatkowego wiersza dla każdej wyświetlanej pozycji zamówienia. Wiersz ten pojawia się, jeśli wprowadzono dane specyficzne dla dostawcy (numer artykułu dostawcy i opis).
Przycisk [Element zestawu] może być użyty do wyświetlenia informacji o komponentach podstawowego zestawu pozycji zamówienia. Dla każdego komponentu wyświetlane są dodatkowe wiersze.
Następujące dane znalezionych pozycji zamówienia są wyświetlane w kilku wierszach jeden pod drugim. Poza polem wyboru na końcu wierszy, dane nie mogą być tutaj zmieniane. Można zaznaczyć pozycje zamówienia do przypisania lub przeniesienia do faktury zakupu za pomocą pola wyboru. Alternatywnie można użyć meta pola wyboru w nagłówku tabeli, aby zaznaczyć wszystkie znalezione pozycje zamówienia do przypisania lub przeniesienia jednocześnie.
Następujące dane są wyświetlane w pierwszym wierszu dla każdej pozycji zamówienia pod określonymi nagłówkami kolumn:
- Zamówienie – rodzaj i numer zamówienia oraz numer pozycji precyzyjnie identyfikują pozycję zamówienia.
- Artykuł – artykuł z pozycji zamówienia jest identyfikowany przez numer artykułu.
- Termin dostawy – wyświetlana jest data dostawy tej pozycji zamówienia.
- Magazyn – wyświetlana jest lokalizacja magazynu odbiorczego zgodnie z pozycją zamówienia.
- Nie zafakturowana ilość – określana i wyświetlana jest ilość, która nie została jeszcze zafakturowana dla tej pozycji zamówienia. Ilość jeszcze niezafakturowana to całkowita ilość zamówionej pozycji pomniejszona o ilości już zafakturowane.
- Status – wyświetlane są informacje o statusie tej pozycji zamówienia.
- Wybór- pole wyboru na końcu pozycji listy jest jedynym edytowalnym polem. W tym miejscu można wybrać tę pozycję zamówienia. Następnie można użyć przycisków [Zastosuj wszystkie] lub [Przejmij pojedynczo], aby przyjąć pozycję zamówienia jako nową pozycję przyjęcia towaru z numerem referencyjnym zamówienia lub przypisać pozycję zamówienia do ręcznie wprowadzonej pozycji faktury zakupu.
Następujące dane dotyczące dostawcy artykułu są wyświetlane w wierszu poniżej danych powiązanej pozycji zamówienia. Wiersz jest wyświetlany za pomocą przycisku [Informacja o artykule dostawcy], jeśli dla artykułu w pozycji zamówienia wprowadzono dane dotyczące dostawcy (numer artykułu dostawcy i opis).
- Numer artykułu dostawcy – numer artykułu dostawcy dla artykułu w tej pozycji zamówienia jest wyświetlany, jeśli został wprowadzony w danych zamówienia artykułu dla dostawcy. Może zostać wyświetlony dodatkowy wiersz z informacjami o artykule dostawcy.
- Nazwa artykułu u dostawcy – opis artykułu dostawcy dla artykułu w tej pozycji zamówienia jest wyświetlany, jeśli został wprowadzony w danych zamówienia artykułu dla tego dostawcy. Może zostać wyświetlony dodatkowy wiersz z informacjami o artykule dostawcy.
Następujące dane są wyświetlane w kolejnym wierszu dla każdej pozycji zamówienia pod określonymi nagłówkami kolumn:
- Wystawca faktury – wyświetlany jest wystawca faktury zgodnie z nagłówkiem zamówienia.
- Całkowita ilość – wyświetlana jest całkowita ilość tej pozycji zamówionej zgodnie z pozycją zamówienia.
- Przyjęta ilość – wyświetlana jest ilość już dostarczonego artykułu.
- Zafakturowana ilość – wyświetlana jest ilość artykułu, która została już zafakturowana.
Akcje: Zastosuj wszystkie/Przejmij pojedynczo
Akcje Zastosuj wszystkie/Przejmij pojedynczo są dostępne jako przyciski w oknie dialogowym wyboru pozycji zamówienia. Akcja uruchamiana za pomocą tego przycisku służy do przypisania wcześniej wybranych pozycji zamówienia do pozycji fakturowania lub do wstawienia i przypisania ich w tym samym czasie.
Efekty
Wybrane pozycje zamówienia są przenoszone jako nowe pozycje faktury zakupu lub przypisywane do już wprowadzonych pozycji faktury. Dane (nowych) pozycji faktury i przypisanych pozycji zamówienia są wyświetlane w tabeli pozycji i w niektórych przypadkach mogą być uzupełniane.
System generuje odniesienia do dokumentów między pozycjami zamówienia i pozycjami faktury zakupu. W rezultacie powiązane zamówienia pojawiają się w łańcuchu dokumentów powiązanych faktury zakupu, a powiązana faktura zakupu w łańcuchu dokumentów powiązanych zamówienia zakupu.