Raport: Wartości roczne

Aplikacja Raport: Wartości roczne służy do określenia analizy środkó trwałych: Zgodnie z Ustawą o wdrożeniu dyrektywy o rachunkowości (w języku niemieckim: BilRUG) – która powinna być stosowana dla lat obrotowych po 31 grudnia 2014 roku – oprócz poprzednich informacji, zmiana amortyzacji w związku z dodatkami i zbyciami, jak również transferami w jednej kwocie, jak również transfery. Ponadto, uwzględnienie odsetek od pożyczonego kapitału w kosztach wytworzenia roku obrotowego musi być określone ilościowo dla każdej pozycji środków trwałych (§ 284 (3) HGB nowa wersja). …

W tym celu sporządzany jest oddzielny raport. Wydruk odbywa się zawsze na koniec roku obrotowego (od 12 dnia roku), dlatego w bazie danych zapisywane są tylko wartości roczne, a nie okresowe.

Niniejszy artykuł opisuje parametry, za pomocą których można określić zawartość dokumentu raportu, który ma zostać wydrukowany. Dostarcza również informacji na temat wyniku wyjściowego. Możliwe ustawienia wyjściowe w tej aplikacji są zgodne z ustawieniami w oknie dialogowym dowolnej aplikacji typu Raport. Pełny opis możliwych ustawień wyjściowych można znaleźć w Instrukcji obsługi.

Więcej informacji na temat instrukcji korzystania z aplikacji można znaleźć w artykule Instrukcje: Wydanie dokumentów raportów.

Odpowiednie dane dla tych raportów rocznych są tworzone w aplikacji Lista: Rozliczenia okresowe poprzez utworzenie przebiegu amortyzacji za pomocą akcji [Nowe rozliczenie okresowe], przy czym opcja Ponowne przeliczenie BilRUG musi być następnie aktywowana w polu wyboru obok obowiązkowych informacji. Utworzone w ten sposób rozliczenie okresowe można następnie wywołać i uruchomić w aplikacji Lista: Rozliczenia okresowe i wygenerować wartości użyte w niniejszym raporcie.

Ograniczenia

  • Podczas generowania wartości BilRUG (w języku niemieckim: Bilanzrichtlinie-Umsetzungsgesetz)
    • Brak dokumentów wychodzących
    • Brak sald
    • Brak danych planu i symulacji oraz
    • Nie zostały utworzone forwardy (na przykład na otwarcie roku podatkowego)
  • Analiza środków trwałych i dane wyjściowe BilRUG są generowane jako dwa oddzielne raporty; nie ma wspólnej prezentacji
  • Dane wyjściowe BilRUG są zawsze generowane dla całego roku obrotowego (bez połączeń w ciągu roku) i w formacie PDF (bez danych wyjściowych Excel)

Opis aplikacji

Aplikacja służy do opisania w raporcie skumulowanych wartości środków, ograniczonych do dowolnie wybranego okresu księgowania. Aplikacja umożliwia wybór środków trwałych do analizy według różnych kryteriów. Można określić kryteria grupowania dla sortowania i sumowania.

Sekcja Parametry

W tym miejscu wprowadzane są informacje do identyfikacji raportu. Można wybierać spośród istniejących raportów i/lub tworzyć nowe.

  • Definicja raportu — definicję raportu można określić indywidualnie, dzięki czemu można wywoływać raporty po ich zdefiniowaniu. Nazwa jednoznacznie definiuje raport. Nazwa może składać się z cyfr i liter. Można wybierać spośród istniejących raportów lub tworzyć nowe.
  • Oznaczenie — w tym miejscu należy wybrać oznaczenie środków trwałych, które mają być przetwarzane. Brak wyboru opisu oznacza, że analizowany będzie każdy środek trwały.

Zakładka Ogólne

W tej zakładce można przede wszystkim zdefiniować formę, wygląd i grupowanie danych wyjściowych. Za pomocą parametrów można określić kryteria wyszukiwania i następujący wynik wyjściowy. Dlatego parametry są używane do wyboru rekordów.

  • Tytuł raportu — parametr ten zawiera tytuł dokumentu raportu. Zazwyczaj domyślnie wprowadzany jest opis raportu bazowego. Tytuł można określić indywidualnie.
  • Obszar amortyzacji — w tym miejscu definiuje się obszary amortyzacji, dla których mają być analizowane dane
  • Okres obrachunkowy — w tym polu można wprowadzić okres obrachunkowy, dla którego mają zostać analizowane dane
  • Waluta — w tym polu można wybrać walutę, dla której mają być analizowane salda. W tym miejscu ważna jest tylko jedna z walut krajowych, które są zdefiniowane dla danej organizacji. 
  • Grupa 1 — w tym miejscu można zdefiniować pierwszy element grupowania. Możliwe opcje grupowania są wyświetlane w kolejności alfabetycznej w wybranym języku. Pola są stałe. Używane wymiary i klasyfikacje są również wymienione i posortowane na liście alfabetycznie.
    Poniższy przykład przedstawia możliwą listę wartości w języku polskim:
    • Data inwentaryzacji
    • Data nabycia
    • Grupa środków trwałych
    • Grupa główna środków trwałych
    • Hasło wyszukiwania
    • Kategoria środków trwałych
    • Klasyfikacja 1-5
    • Kod wyszukiwania
    • Konto zapasów
    • Lokalizacja środków trwałych
    • Numer inwentaryzacyjny
    • Numer maszyny
    • Numer środka trwałego
    • Osoba odpowiedzialna za środek trwały
    • Początek amortyzacji
    • Producent
    • Rodzaj kosztu stanu
    • Rok budowy
    • Typ środka trwałego
    • Wierzyciel 
    • Wymiar opcjonalny 1
    • (brak)
  • Sumuj grupę 1 — w tym miejscu określa się, czy dla pierwszego elementu grupowania zostanie obliczona suma
  • Sortowanie stron wg grupy 1 — w tym miejscu można określić, czy po zmianie pierwszego zdefiniowanego elementu grupującego zostanie wygenerowany formularz
  • Grupa 2 — w tym miejscu można zdefiniować drugi element grupujący
  • Sumuj grupę 2 — w tym miejscu można określić, czy dla drugiego elementu grupowania będzie obliczana suma
  • Grupa 3 — w tym miejscu można zdefiniować trzeci element grupujący
  • Sumuj grupę 3 — w tym miejscu można określić, czy dla trzeciego elementu grupowania będzie obliczana suma
  • Grupa 4 — w tym miejscu można zdefiniować czwarty element grupujący
  • Sumuj grupę 4 — w tym miejscu można określić, czy dla czwartego elementu grupowania będzie obliczana suma
  • Drukuj stronę tytułową — w tym miejscu określa się, czy zostanie wydrukowana okładka z zaznaczeniami

Zakładka Wybór danych

  • Numer środka trwałego — w tym miejscu można wybrać numery środków trwałych, które mają zostać przetworzone. Brak wyboru numeru środka trwałego oznacza, że analizowane będą wszystkie środki trwałe.
  • Numer podrzędny środka trwałego — w tym miejscu można wybrać numery podrzędne środków trwałych, które mają zostać przetworzone. Brak wyboru numeru podrzędnego środka trwałego oznacza, że analizowane będą wszystkie środki trwałe.
  • Oznaczenie — w tym miejscu można wybrać oznaczenia środków trwałych, które mają zostać przetworzone. Brak wyboru oznaczenia środka trwałego oznacza, że analizowane będą wszystkie środki trwałe.
  • Kod wyszukiwania — w tym miejscu można wybrać kody wyszukiwania środków trwałych, które mają zostać przetworzone. Brak wyboru kodu wyszukiwania środka trwałego oznacza, że analizowane będą wszystkie środki trwałe.
  • Hasło wyszukiwania — w tym miejscu można wybrać hasła wyszukiwania środków trwałych, które mają zostać przetworzone. Brak wyboru hasła wyszukiwania środka trwałego oznacza, że analizowane będą wszystkie środki trwałe.
  • Kategoria środków trwałych — w tym miejscu można wybrać kategorie środków trwałych, które mają zostać przetworzone
  • Lokalizacja środków trwałych — w tym polu można wybrać lokalizacje, które mają zostać przetworzone. Brak wyboru lokalizacji oznacza, że analizowane będą zasoby każdej lokalizacji.
  • Grupa główna środków trwałych — w tym miejscu można wybrać główne grupy środków trwałych, które mają zostać przetworzone. Brak wyboru oznacza, że analizowane będą zasoby ze wszystkich głównych grup środków trwałych.
  • Grupa środków trwałych — w tym miejscu można wybrać grupy środków trwałych, które mają zostać przetworzone. Brak wyboru oznacza, że analizowane będą zasoby ze wszystkich grup środków trwałych.
  • Konto stanów magazynowych — w tym miejscu można wybrać konta stanów magazynowych, które mają zostać przetworzone. Brak wyboru kont stanów magazynowych oznacza, że analizowane będzie każde konto stanów magazynowych.
  • Rodzaj kosztów stanów magazynowych — w tym miejscu należy wybrać rodzaje kosztów stanów magazynowych, które mają być przetwarzane. Brak wpisu oznacza, że analizowane będą wszystkie rodzaje kosztów.
  • Typ środka trwałego — w tym miejscu należy wybrać typy środków trwałych, które mają być przetwarzane
  • Osoba odpowiedzialna za środek trwały — w tym miejscu można wybrać osoby odpowiedzialne za środki trwałe, które mają zostać przetworzone
  • Producent — w tym miejscu można wybrać producenta, którego środki trwałe mają zostać przetworzone. Brak wyboru oznacza, że analizowane będą środki trwałe każdego producenta.
  • Wierzyciel — w tym miejscu można wybrać wierzyciela, którego mają zostać przetworzone. Brak wyboru oznacza, że analizowane będą środki trwałe każdego wierzyciela.
  • Rok budowy — wybierz rok budowy, który ma zostać przetworzony. Brak wyboru oznacza, że analizowane będą środki trwałe z każdego roku budowy.
  • Data nabycia — w tym miejscu można wybrać datę nabycia, która ma zostać przetworzona. Brak wyboru oznacza, że analizowane będą środki trwałe z każdą datą nabycia.
  • Początek amortyzacji — w tym miejscu można wybrać początek amortyzacji, który ma zostać przetworzony. Brak wyboru oznacza, że analizowane będą środki trwałe z dowolnym początkiem amortyzacji.
  • Data inwentaryzacji — w tym miejscu można wybrać datę inwentaryzacji, która ma zostać przetworzona. Brak wyboru oznacza, że analizowane będą środki trwałe z każdą datą inwentaryzacji.
  • Numer inwentarzowy — w tym miejscu można wybrać numery inwentaryzacji, które mają zostać przetworzone. Brak wyboru oznacza, że analizowane będą zasoby z każdym numerem inwentaryzacji.
  • Numer maszyny — w tym miejscu można wybrać numery maszyn, które mają zostać przetworzone. Brak wyboru oznacza, że analizowane będą zasoby z każdym numerem maszyny.

Zakładka Wymiary i klasyfikacje

  • Wymiar opcjonalny 01 — w tym miejscu określa się, czy typ wymiaru (liczba od 1 do 20) jest inicjowany za pomocą wprowadzonego tutaj wymiaru opcjonalnego.
    • Znaczenie w funkcjach wyszukiwania — jeśli analizowane mają być tylko dane z określonym wymiarem, należy wprowadzić wymiar w tym miejscu (dotyczy to wymiarów od 1 do 20). Brak wskazania oznacza, że ocena jest niezależna od odpowiedniego wymiaru.
    • Znaczenie w danych transakcji — zaksięgowane z tym opcjonalnym wymiarem
  • Klasyfikacja 1-5 — w ramach klasyfikacji definiowane i oceniane są indywidualne cechy środków trwałych. Wprowadzona tutaj klasyfikacja jest używana jako domyślna podczas tworzenia środka trwałego.
    • Znaczenie w funkcjach wyszukiwania — jeśli analizowane mają być tylko dane z określoną klasyfikacją, należy wprowadzić klasyfikację w tym miejscu (dotyczy to klasyfikacji od 1 do 5). Brak wskazania oznacza, że ocena jest niezależna od klasyfikacji.
    • Znaczenie w funkcjach wyszukiwania — jeśli analizowane mają być tylko dane z określoną klasyfikacją, wprowadź tutaj klasyfikację (dotyczy to klasyfikacji od 1 do 5). Brak wskazania oznacza, że ocena jest niezależna od odpowiedniej klasyfikacji.
    • Znaczenie w danych transakcji — zaksięgowane z wybraną klasyfikacją

Wynik raportu

Raport otrzymuje następujące funkcje po włączeniu poszczególnych parametrów:

  • Strona tytułowa — ze względu na fakt, że drukowanie informacji jest zwykle niepraktyczne, jeśli wybrane wartości wyboru nie są znane, wyprowadzana jest strona tytułowa zawierająca wszystkie parametry wejściowe. To wyjście jest kontrolowane przez parametr Drukuj stronę tytułową.
  • Przesyłanie formularza — przy włączonym atrybucie Sortowanie stron, nowa strona jest uruchamiana, gdy zmienia się kryterium grupowania. W tym samym czasie wyprowadzany jest wiersz sumaryczny dla kryterium grupowania.
  • Sumuj grupę — bez specyfikacji grupowania suma wszystkich wartości jest wyświetlana w dolnej krawędzi

Raport składa się z:

  • Nagłówka raportu,
  • Nagłówka kolumn,
  • Stopki.

W nagłówku raportu wyświetlane są następujące dane:                

  • Wartości roczne — ogólna nazwa raportu
  • Tytuł raportu — dokładny tytuł raportu, który został wpisany w aplikacji
  • Comarch ERP Enterprise — nazwa oprogramowania.

Pod pierwszym nagłówkiem znajdują się – oddzielone poziomymi liniami – dodatkowe informacje:

  • W walucie — w tym miejscu wyświetlana jest waluta podstawowa raportu
  • Okres — w tym miejscu wyświetlana jest informacja o okresie, którego dotyczy raport
  • Obszar amortyzacji — w tym miejscu wyświetlony jest obszar amortyzacji, którego dotyczy raport

Jako objaśnienie danych wyjściowych wyświetlane są nagłówki kolumn:

  • Środek trwały — w tej kolumnie wyświetlony jest identyfikator środka trwałego
  • Koszty nabycia — w tej kolumnie wyświetlone są koszty nabycia środka trwałego
  • Amortyzacja – przychód — w tej kolumnie widoczna jest informacja o przychodzie amortyzacji w danym roku
  • Amortyzacja – wydanie — w tej kolumnie widoczna jest informacja o wydaniu amortyzacji w danym roku
  • Amortyzacja – przeksięgowanie przyjęcia — w tej kolumnie zapisana jest informacja o przeksięgowaniu przyjęcia środka trwałego
  • Amortyzacja – przeksięgowanie wydania — w tej kolumnie zapisana jest informacja o przeksięgowaniu wydania środka trwałego
  • Odsetki od pożyczek — w tej kolumnie wyświetlane są informacje dotyczące odsetek od pożyczki. Opcja ręcznego wprowadzania pożyczonych odsetek jest dostępna w oknie dialogowym księgowania dla tego typu dokumenty, z którego pochodzą te wartości.

Na dole każdej strony raportu znajduje się stopka, w której znajdują się informacje:

  • Nazwa organizacji — w lewym rogu znajduje się nazwa jednostki organizacyjnej, z której wyszło zlecenie raportu
  • Strona — po środku znajduje się odniesienie do bieżącej strony dokumentu, w nawiasach widoczna jest liczba wszystkich stron raportu
  • Użytkownik — w prawym rogu widoczny jest użytkownik, który zlecił wydanie raportu
  • Data i godzina — obok użytkownika znajduje się data i godzina utworzenia raportu

Konfiguracja

Aplikacja Raport: Wartości roczne nie wymaga dodatkowych ustawień w aplikacji Konfiguracja.

Raport

Dla raportu istotna jest następująca jednostka:

com.sem.ext.app.fin.reporting.ui.AssetsYearlyValuesReportOutput

Uprawnienia

Uprawnienia mogą zostać przypisane za pomocą ról uprawnień jak również poprzez przyporządkowanie organizacji. Szczegółowe informacje można znaleźć w artykule Uprawnienia.

Uprawnienia specjalne

Dla aplikacji Raport: Wartości roczne nie ma dostępnych uprawnień specjalnych.

Przyporządkowania organizacji

Aby zapewnić, że użytkownik może korzystać z aplikacji Raport: Wartości roczne, organizacja musi być przypisana do użytkownika w danych podstawowych partnera. Organizacja ta musi być powiązana z co najmniej jedną z następujących struktur organizacyjnych:

  • Księgowość finansowa

Funkcje specjalne

Dla aplikacji Raport: Wartości roczne nie są dostępne funkcje specjalne.

Uprawnienia dla partnerów biznesowych

Aplikacja Raport: Wartości roczne nie jest udostępniana partnerom biznesowym.

Czy ten artykuł był pomocny?