Ogólne akcje dla pracy z dokumentem

Artykuł zawiera opis akcji dostępnych w większości aplikacji składających się z listy pozycji i edytora pozycji, dzięki czemu istnieje możliwość tworzenia i edytowania dokumentu oraz dodawania na nie elementów.

Poniższe dokumenty zawierają wszystkie lub część akcji opisanych w tym artykule:

  • Faktura sprzedaży
  • Zapytania ofertowe zakupu
  • Oferty zakupu
  • Zamówienia zakupu
  • Potwierdzenia zamówienia
  • Kontrakty zakupu
  • Propozycje zakupu
  • Faktury zakupu
  • Kompletacje
  • Zwroty od klientów
  • Jednostki ładunkowe
  • Szablony jednostek ładunkowych
  • Ładunki
  • Dyspozycje magazynowe
  • Zlecenia dostawy
  • Zlecenia produkcyjne
  • Trasy
  • Zapytania dystrybucyjne
  • Zlecenie dystrybucji
  • Zapytanie ofertowe sprzedaży
  • Oferty sprzedaży
  • Zamówienia sprzedaży
  • Kontrakty konsumenckie
  • Dokumenty szybkiej rejestracji sprzedaży
  • Przyjęcia towaru

Akcje, które są dostępne tylko w konkretnych aplikacjach do obsługi dokumentów np. akcja  Generuj z oferty, zostały opisane w artykule konkretnego dokumentu. Nie wszystkie aplikacje wymienione powyżej oferuje każdą z opisanych akcji. Na przykład zlecenia dostawy nie mogą być wprowadzane ręcznie. Ogólne instrukcje dla aplikacji do obsługi dokumentów zostały opisane w artykule: Instrukcje: Rodzaje dokumentów.

Akcje na standardowym pasku narzędzi

Na standardowym pasku narzędzi dostępne są poniższe akcje:

Akcja [Dodaj]

Po wybraniu rodzaju dokumentu i organizacji za pomocą akcji Nowy tworzony jest nowy dokument. Dokument otrzymuje ustawienia i wartości domyślne z rodzaju dokumentu oraz organizacji. Numer dokumentu nadawany jest automatycznie i nie może być zmieniony. W przypadku, gdy dokument nie zostanie zapisany numer dokumentu będzie można użyć ponownie.

Uwaga
Domyślnie podpowiada się schemat numeracji dokumentu zdefiniowany w aplikacji Konfiguracja dla funkcji: Schematy numeracji.

W kolejnym kroku należy wskazać partnera, z którym wykonywana będzie transakcja, może to być zarówno zamawiający jak i dostawca – w zależności od typu dokumentu. Następnie należy wybrać przycisk [Weryfikuj] na standardowym pasku narzędzi, dzięki czemu na dokument pobrane zostaną dane z konfiguracji systemu – aplikacja Konfiguracja –, rodzaju dokumentu oraz dane z karty partnera.

Na tak przygotowanym dokumencie można wprowadzać pozycje.

Wskazówka
Podczas tworzenia dokumentu Zlecenia dystrybucji, organizację sprzedaży i organizację zakupu można określić z poziomu aplikacji Konfiguracja.
Wskazówka
W aplikacji Zlecenia dystrybucji główny partner dokumentu (odbiorca dostawy) może zostać również określony na podstawie Rodzaju zleceń dystrybucji.

Akcja [Kopiowanie nagłówka]

Za pomocą akcji [Kopiowanie nagłówka] tworzony jest nowy dokument, w którym dane domyślne
pobierane są z dokumentu źródłowego z tym samym rodzajem, a ewentualne zmiany w danych podstawowych nie mają wpływu na dokument. Dane pozycji dokumentu nie zostaną przeniesione, a dokument tworzony jest dla organizacji wybranej w nagłówku. Numer dokumentu nadawany jest automatycznie na podstawie schematu numeracji zdefiniowanego dla rodzaju dokumentu, nie podlega edycji i wygasa, jeśli dokument nie zostanie zapisany. Aplikacja przejdzie w tryb pozwalający na wprowadzenie nowych danych. Lista pozycji jest pusta, a edytor pozycji jest przygotowany do wprowadzenia pierwszej pozycji.

Wskazówka
W wielu aplikacjach dostępna jest akcja [Wyszukaj i dodaj pozycje], która także umożliwia duplikowanie pozycji.
Wskazówka
Podczas duplikowania Zlecenia dystrybucji kopiowana jest również organizacja sprzedaży.

Akcja [Weryfikuj]

Weryfikację, która przeprowadzana jest automatycznie w momencie zapisywania dokumentu można także przeprowadzić manualnie za pomocą akcji [Weryfikuj] na standardowym pasku narzędzi. Akcja ta sprawdza dane podstawowe oraz wszystkie nowe lub zmodyfikowane pozycje na liście pozycji. W przypadku zmian w istotnych danych, przed ostateczną weryfikacją mogą zostać ponownie uzupełnione wartości domyślne. Jeśli w edytorze pozycji znajduje się pozycja z wprowadzonymi zmianami, która nie została jeszcze przeniesiona do listy pozycji, zmiany te nie zostaną zweryfikowane. Pozycja pozostanie w edytorze pozycji, a aplikacja przejdzie do trybu pozwalającego na dalszą edycję. W przeciwnym razie edytor pozycji jest gotowy do wprowadzenia nowej pozycji. Jeżeli dokonano zmian w danych podstawowych dokumentu lub dodano, usunięto bądź zmodyfikowano pozycje dokumentu aplikacja przejdzie do trybu pozwalającego na edycję najpóźniej w momencie wykonania tej akcji. Po weryfikacji bieżący użytkownik otrzymuje blokadę na dany dokument, aby uniemożliwić jednoczesną edycję tego samego dokumentu przez innych użytkowników.

Wskazówka
Jeśli dokument powiązany jest z innymi dokumentami, które wymagają aktualizacji danych podczas zapisu, wówczas dla tych dokumentów w razie potrzeby również nakładana jest blokada. Na przykład w przypadku dostawy bezpośredniej, gdy do jednej pozycji Zamówienia sprzedaży przypisana jest również pozycja Zamówienia zakupu i w zamówieniu sprzedaży nastąpi zmiana, powiązane Zamówienie sprzedaży także zostaje zaktualizowane.

Akcja [Zapisz]

Za pomocą akcji [Zapisz], znajdującej się na standardowym pasku narzędzi, zapisywane są zarówno dane podstawowe, jak i dane pozycji z listy pozycji. Pozycje znajdujące się liście pozycji, które mają znacznik usuwania zostaną usunięte z listy oraz z bazy danych. W przypadku zmian w istotnych danych przed ostatecznym zapisaniem mogą zostać ponownie uzupełnione wartości domyślne. Usuniętej pozycji nie można przywrócić. Jeśli w edytorze pozycji znajduje się pozycja z wprowadzonymi zmianami, która nie została jeszcze przeniesiona do listy pozycji, zmiany te nie zostaną zapisane. Pozycja pozostanie w edytorze pozycji, a aplikacja przejdzie do trybu pozwalającego na dalszą edycję. Po zapisaniu bieżący użytkownik otrzymuje blokadę w danym dokumencie, aby uniemożliwić jednoczesną edycję tego samego dokumentu przez innych użytkowników.

Wskazówka
Jeśli dokument powiązany jest z innymi dokumentami, które wymagają aktualizacji danych podczas zapisu, wówczas dla tych dokumentów w razie potrzeby również nakładana jest blokada. Na przykład w przypadku dostawy bezpośredniej, gdy do jednej pozycji Zamówienia sprzedaży przypisana jest również pozycja Zamówienia zakupu i w zamówieniu sprzedaży nastąpi zmiana, powiązane Zamówienie sprzedaży także zostaje zaktualizowane.

W przeciwnym razie edytor pozycji jest przygotowany do wprowadzenia nowej pozycji.

Akcja [Usuń]

Aby usunąć dokument należy użyć akcji [Usuń] na standardowym pasku narzędzi. Dokument bez dokumentów powiązanych może zostać usunięty wraz ze wszystkimi pozycjami i trwale wykasowany z bazy danych. Usuniętego dokumentu nie można przywrócić, a jego numer nie może zostać ponownie użyty.

Wskazówka
Dokumenty, które posiadają status uniemożliwiający ich usunięcie (np. obecność dokumentów powiązanych), nie mogą być usunięte tą akcją. W takich przypadkach należy użyć akcji [Wstaw znacznik usuwania].

Akcja [Wstaw znacznik usuwania]

Aby dokument mógł zostać zreorganizowany wymagany jest znacznik usuwania, który można wstawić, gdy dokument ma wymagany status – na przykład ogólny status Zakończony.

Wskazówka
Akcja ta jest dostępna tylko wtedy, gdy użytkownik ma uprawnienia do edycji danego dokumentu oraz posiada adiustacyjne prawdo dostępu do Reorganizacji dokumentów.

Wskazówka
Podczas procesu reorganizacji, dokument nie zawsze zostanie poddany temu procesowi, ze względu na to, że przeprowadzana jest dodatkowa, bardziej szczegółowa weryfikacja. Jeśli dokument nie może zostać zreorganizowany, przyczyna zostanie odnotowana w Rejestrze komunikatów.

Akcja [Usuń znacznik usuwania]

Aby dokument mógł zostać poddany reorganizacji, musi być oznaczony znacznikiem usunięcia. Jeśli znacznik usuwania został już wstawiony, można go usunąć za pomocą akcji Usuń znacznik usuwania. Dokumenty bez znacznika usuwania nie są uwzględniane w procesie reorganizacji.

Wskazówka
Akcja ta jest dostępna tylko wtedy, gdy użytkownik ma uprawnienia do edycji danego dokumentu oraz posiada adiustacyjne prawdo dostępu do Reorganizacji dokumentów.

Wskazówka
Jeśli reorganizacja objęła już część dokumentu znacznik usuwania nie może zostać usunięty.

Akcje edytora pozycji na pasku narzędzi listy

Lista pozycji zawiera podgląd wszystkich pozycji dokumentu. Wybrane dane pozycji są wyświetlane bezpośrednio na tej liście, a część z nich może być edytowana bezpośrednio z poziomu listy. Liczba nowych lub edytowanych pozycji w liście pozycji jest ograniczona. Po osiągnięciu limitu konieczne jest zapisanie zmian, aby możliwe było dodawanie kolejnych pozycji lub edytowanie istniejących. Podczas pracy z edytorem pozycji zapis może być wykonywany automatycznie – w zależności od potrzeby. Dla zachowania przejrzystości lista pozycji w niektórych aplikacjach posiada różne widoki, które można wybrać za pomocą pola wyboru na pasku narzędzi listy pozycji.

Przenoszenie pozycji do edytora pozycji

Pozycję można przenieść do edytora pozycji poprzez dwukrotne kliknięcie w odpowiedni wiersz na liście pozycji lub wprowadzając numer pozycji w polu Pozycja w nagłówku listy pozycji, a następnie nacisnąć klawisz Enter lub użyć przycisku [Edytuj pozycję].

Akcje edytora pozycji 

W edytorze pozycji można tworzyć i edytować pozycje dokumentu. Edytor pozycji można rozwijać i zwijać za pomocą przycisku Pokaż/Ukryj.

Wskazówka
Jeśli aplikacja nie obsługuje edytora pozycji, edytor ten pozostaje zawsze zwinięty.

Pole Pozycja informuje, która pozycja jest aktualnie wyświetlana lub edytowana w edytorze pozycji. Pierwsza część pola wskazuje numer pozycji podstawowej, druga część – numer pozycji szczegółowej.

Akcja [Utwórz nową pozycję]

Aby wprowadzić nową pozycję główną należy użyć akcji [Utwórz nową pozycję] na pasku narzędzi edytora pozycji. Pola edytora pozycji zostają wyczyszczone i – w razie potrzeby – uzupełnione wartościami domyślnymi. Kursor zostanie ustawiony w pierwszym polu edytora. W polu Pozycja pojawi się nowy numer pozycji, oparty na zakresie numeracji zdefiniowanej dla danego rodzaju dokumentu. Możliwe jest ręczne wprowadzenie innego numeru, który nie został jeszcze wykorzystany w tym dokumencie. Umożliwia to wstawienie nowej pozycji pomiędzy już istniejące.

Wskazówka
Numer usuniętej pozycji można ponownie wykorzystać.

Akcja [Dodaj pozycję szczegółową]

Nową pozycję szczegółową można dodać za pomocą akcji [Dodaj pozycję szczegółową]. W tym celu należy najpierw przenieść pozycję główną z listy pozycji do edytora pozycji. Pola edytora zostają wyczyszczone i w razie potrzeby uzupełnione wartościami domyślnymi. W polu Pozycja zostanie zaproponowany nowy numer pozycji. Można wprowadzić własny numer pozycji, który nie był jeszcze użyty w danym dokumencie, umożliwia to wstawienie nowej pozycji pomiędzy już istniejące.

Wskazówka
Numer usuniętej pozycji można ponownie wykorzystać.

Akcja [Duplikacja]

Za pomocą akcji [Duplikacja] tworzona jest nowa pozycja, w której dane pozycji zostają przejęte z poprzednio edytowanej pozycji. Dzięki temu nie ma konieczności ponownego wprowadzania tych danych. Podczas duplikowania pozycji, wszystkie istniejące pozycje szczegółowe również zostają zduplikowane.

Wskazówka
W przypadku przyjęcia towaru odniesienia do zamówień lub specyfikacji nie są duplikowane.

W polu Pozycja zostanie zaproponowany nowy numer pozycji. Można wprowadzić własny numer pozycji, który nie był jeszcze użyty w danym dokumencie, umożliwia to wstawienie nowej pozycji pomiędzy już istniejące.

Wskazówka
Numer usuniętej pozycji można ponownie wykorzystać.

Akcja [Wstaw i usuń znacznik usuwania] 

Pozycja, która została już dodana do listy pozycji i jest aktualnie edytowana w edytorze pozycji, może zostać oznaczona jako do usunięcia za pomocą akcji [Wstaw/Usuń znacznik usuwania]. Po wykonaniu tej akcji pozycja zostaje oznaczona znakiem usunięcia również na liście pozycji. Aby usunąć znacznik usuwania należy użyć tej samej akcji. Po zapisaniu dokumentu za pomocą akcji [Zapisz] wszystkie pozycje oznaczone do usunięcia zostaną trwale usunięte z bazy danych.

Wskazówka
Wykonanie tej akcji powoduje przejście aplikacji do trybu pozwalającego na dalszą edycję.

Akcja [Weryfikuj]

Za pomocą akcji [Weryfikuj] można sprawdzić czy wprowadzone dane w edytorze pozycji są poprawne i kompletne.

Akcja [Zastosuj]

Akcja [Zastosuj] w edytorze pozycji umożliwia dodanie nowej pozycji do listy pozycji lub zapisanie wprowadzonych zmian w pozycji już istniejącej. Proces przenoszenia pozycji może być kontrolowany
za pomocą różnych funkcji, dostępnych jako przyciski na pasku narzędzi edytora. Jeśli włączony jest tryb Weryfikuj przy zatwierdzaniu, pozycja zostaje sprawdzona przed jej przeniesieniem. Gdy dane wprowadzone w edytorze pozycji są poprawne i kompletne, zmiany zostają przeniesione do listy pozycji.

Jeśli aktywowany jest tryb Nie stosuj zmian przy zmianie pozycji, dane z edytora pozycji są przenoszone do listy pozycji bez weryfikacji. W takim przypadku nowe i zmodyfikowane pozycje są sprawdzane dopiero przy wykonywaniu akcji [Sprawdź] lub [Zapisz].

Wskazówka
Niezależnie od wybranych ustawień obowiązuje zasada, że w przypadku pierwszej pozycji muszą być poprawnie wprowadzone dane podstawowe. W zależności od aplikacji – na przykład w aplikacji Zamówienia sprzedaży – niektóre wartości, takie jak waluta, nie mogą być zmienione po dodaniu pierwszej pozycji.

Poniższa akcja, w zależności od ustawień w aplikacji Konfiguracja, posiada dwie różne  funkcje pomocy kontekstowej, które należy zaktualizować bezpośrednio w obiekcie deweloperskim. Szczegółowy opis tych funkcji nie został tutaj uwzględniony.

Dotyczy to następujących komponentów:

  • com.cisag.app.general.order.ui.EditorAutoSave

  • com.cisag.app.general.order.ui.AutoSaveDocumentAfterPost

Jeśli przycisk [Dokument zostanie zapisany automatycznie po zastosowaniu pozycji, jeśli osiągnięto limit zamienialnych pozycji bez zapisu] jest aktywny dokument zostaje automatycznie zapisany po przeniesieniu pozycji, gdy osiągnięto maksymalną dozwoloną liczbę nowych i edytowanych pozycji.

Jeśli funkcja Zapisz dokument po zatwierdzeniu pozycji jest aktywna w aplikacji Konfiguracja, w funkcji Podstawowe, dokument zostanie zapisany natychmiast po przeniesieniu pozycji. Jeżeli ta funkcja nie jest aktywna, dokument nie jest zapisywany automatycznie. W takim przypadku, jeśli zostanie osiągnięty maksymalny limit nowych i zmodyfikowanych pozycji, przeniesienie nie zostanie wykonane, a użytkownik otrzyma komunikat. W takiej sytuacji należy najpierw zapisać dokument, a następnie ponownie przejąć pozycję.

Jeśli aktywny jest przycisk [Zastosuj zmiany po zmianie pozycji] zmiany dokonane w edytorze pozycji zostaną automatycznie zapisane w liście pozycji w momencie przejęcia innej pozycji do edytora.

Jeśli aktywny jest przycisk [Nie stosuj zmian przy zmianie pozycji], każda zmiana musi zostać ręcznie przejęta do listy pozycji za pomocą akcji [Zastosuj]. W przeciwnym razie wszystkie zmiany wprowadzone w edytorze zostaną utracone przy przenoszeniu nowej pozycji.

W przypadku przenoszenia nowej pozycji lub pozycji, w której zmieniono dane, aplikacja automatycznie przechodzi do trybu pozwalającego na dalszą edycję.

Zbiorcze przeniesienie pozycji

Podczas masowego przenoszenia pozycji (np. przy imporcie, przy użyciu akcji [Wyszukaj i dodaj pozycje], [Zmień warunki faktury] itp.) możliwe jest skorzystanie z trybu przenoszenia zbiorczego pozycji lub przenoszenia pojedynczego pozycji. W trybie pojedynczym każda pozycja wprowadzana jest kolejno, jedna po drugiej, do edytora pozycji. Pozycje te można w razie potrzeby indywidualnie edytować przed ich przejęciem do listy pozycji. W trybie zbiorczym wszystkie pozycje są przenoszone do listy jednocześnie. Dokument zostaje automatycznie zapisany, a niektóre atrybuty, np. artykuł w Zamówieniu sprzedaży, stają się nieedytowalne. W przypadku błędu system automatycznie przełącza się w tryb przenoszenia pojedynczego pozycji.

W trybie przenoszenia pojedynczego w edytorze pozycji dostępne są dodatkowo następujące akcje: 

  • [Następna pozycja] – umożliwia przerwanie edycji bieżącej pozycji i tymczasowe przejście do edycji innej pozycji z listy. Powrót do trybu przejmowania możliwy jest po naciśnięciu przycisku [Następna pozycja]. W edytorze zostanie wtedy wyświetlona kolejna pozycja ze zbiorczego przeniesienia.
  • [Omiń pozycję] – umożliwia pominięcie aktualnie wyświetlanej pozycji. W edytorze zostaje wyświetlona następna pozycja ze zbiorczego przeniesienia.

  • [Przejmij od tego miejsca] – umożliwia jednoczesne przejęcie aktualnej oraz wszystkich kolejnych pozycji bez ich edytowania. Reszta pozycji zostaje przejęta w trybie zbiorczym. W razie błędu system automatycznie przełącza się na tryb pojedynczego przenoszenia pozycji.

  • [Przerwij przejmowanie] – umożliwia przerwanie zbiorczego przenoszenia pozycji

Tryb importu 

Jeśli podczas importu danych wystąpią błędy, a dla procesu importu wybrano opcję Za pomocą aplikacji korekt, możliwe jest bezpośrednie poprawienie błędnych danych w aplikacji danego dokumentu. W takim przypadku otwierana jest aplikacja z pierwszym błędnym wynikiem danych (instancją jednostki biznesowej). Komunikaty w obszarze nawigacji oraz przy odpowiednich polach informują o brakujących lub nieprawidłowych danych. Dane dokumentu można wówczas skorygować lub uzupełnić.

Podczas korygowania danych importowych niedostępne są akcje [Dodaj], [Kopiowanie nagłówka], [Zapisz], [Usuń], [Weryfikuj] oraz [Aktualizuj]. Zamiast tego w standardowym pasku narzędzi pojawiają się trzy dodatkowe przyciski, umożliwiające zapisanie poprawek lub pominięcie błędnych wyników:

  • [Akceptuj] – zapisuje wprowadzone zmiany. Skorygowany rekord zostaje zaimportowany, a otwierany jest kolejny błędny wynik. Przed zapisaniem dane podstawowe i pozycje są sprawdzane pod kątem braków i błędów. Tylko kompletne i poprawne dane zostaną zapisane w bazie danych.

  • [Nie uwzględniaj] – powoduje, że błędny rekord zostaje pominięty, nie jest importowany, a system przechodzi do kolejnego błędnego wyniku

  • [Następny wpis] – umożliwia przejście do kolejnego błędnego rekordu bez zapisu bieżącego. Po zakończeniu przeglądu wszystkich błędnych rekordów, pominięte wpisy są ponownie otwierane. Proces ten powtarzany jest do momentu, aż wszystkie rekordy zostaną albo poprawione, albo pominięte.

Podczas importu w edytorze pozycji dostępne są wszystkie akcje opisane w rozdziale Zbiorcze przeniesienie pozycji.

Czy ten artykuł był pomocny?