Nowa wersja krajowa (PL) CEE oraz CFE 35.3:6.2

1 Funkcjonalność księgowania kosztów na konta zespołu 4 i 5

W nowej wersji Comarch ERP Enterprise została obsłużona funkcjonalność automatycznego księgowania kosztów na konta zespołu 4 i 5. Możliwość księgowania kosztów na konta zespołu 4 i 5 wynika ze specyfiki polskiej księgowości. Zgodnie z polskimi przepisami, ewidencja kosztów w przedsiębiorstwie może odbywać się w układzie:

  • rodzajowym – ewidencja kosztów na konta zespołu 4,
  • funkcjonalno-kalkulacyjnym – ewidencja kosztów na konta zespołu 5,
  • mieszanym – ewidencja kosztów w obu układach jednocześnie, zarówno na konta zespołu 4, jak i konta zespołu 5.

Ewidencja kosztów w układzie mieszanym (4 i 5) pozwala na uzyskanie bardziej szczegółowych informacji o kosztach przedsiębiorstwa niż w pozostałych dwóch układach. Ujęcie kosztów w układzie mieszanym opiera się na początkowym wykazaniu w grupie kont 4 w układzie rodzajowym, a następnie przeniesienie ich przez konto Rozliczenie kosztów na konta z układu funkcjonalno-kalkulacyjnego z grupy kont 5.

1.1 Konfiguracja

Nowa funkcjonalność zakłada wykorzystywanie obiektów kontrolingowych, co wiąże się z aktywacją tego modułu oraz odpowiednią konfiguracją, utworzeniem obiektów kontrolingowych, takich jak:

  • typy wymiarów,
  • wymiary opcjonalne,
  • rodzaj kosztów,

zdefiniowania i otwarcia okresów obrachunkowych dla kontrolingu oraz skonfigurowania kont księgowych (daje to możliwość przygotowywania dekretów z użyciem wymiarów kontrolingowych w module księgowym).

Funkcjonalność opiera się na funkcji Koszty na kontach 4 i 5, która należy aktywować w aplikacji Konfiguracja. Funkcja przechowuje domyślne ustawienia i konfigurację dla aplikacji, które są używane w mechanizmie. Dodatkowo do prawidłowego działania funkcjonalności niezbędna jest aktywacja następujących funkcji: Księgowość finansowa, Księgowość finansowa dla Polski, Comarch Financials Enterprise -> Kontroling, Controling.

Rysunek 1 Aplikacja Konfiguracja, funkcja Koszty na kontach 4 i 5

Dodatkowo funkcjonalność wykorzystuje:

  • okresy obrachunkowe, wykorzystywane w kontrolingu, które należy zdefiniować w aplikacji Okresy obrachunkowe,
    Rysunek 2 Aplikacja Okresy obrachunkowe, zakładka Kontroling

     

  • aplikację Przyporządkowania kosztów, w której należy przypisać konta z grupy 4 oraz kombinacje wymiarów kontrolingowych na konta grupy 5, które będą wykorzystywane do tworzenia dekretów z udziałem kont z grupy 5 oraz konta rozliczenie kosztów. Mapowania tworzone w tej aplikacji będą determinować w jaki sposób będą tworzone dekrety księgowań w module księgowym dla organizacji z aktywowaną funkcją Koszty na kontach 4 i 5.
    Rysunek 3 Aplikacja Przyporządkowania kosztów

     

  • aplikację Przyporządkowania danych księgowych, w której należy przypisać opcjonalne wymiary kontrolingowe dla faktur zakupu bez odniesienia do dokumentów powiązanych oraz dla przesunięć magazynowych. Aplikacja ma za zadanie usprawnić procesy wprowadzania dokumentów faktur zakupu bez odniesienia do dokumentów powiązanych oraz ruchów magazynowych. Za pomocą mapowań zdefiniowanych w aplikacji na wprowadzanych dokumentach domyślnie zostaną przypisane odpowiednie wymiary opcjonalne.
    Rysunek 4 Aplikacja Przyporządkowania danych księgowych

     

1.2 Opis funkcjonalności

Funkcjonalność księgowania kosztów na konta z grupy 4 i 5 polega na tworzeniu równoległych księgowań kosztów z użyciem kont z grupy 5 oraz konta rozliczenie kosztów. Są one tworzone podczas dodawania dokumentów (faktur, zapisów w księdze głównej, not kredytowych, płatności) w aplikacji Księgowania w księdze głównej:

  • ręcznie za pomocą przycisku [Nowe równoległe księgowanie kosztów], jeśli nie zostało stworzone odpowiednie mapowanie w aplikacji Przyporządkowanie kosztów lub gdy użytkownik usunął automatycznie wygenerowane linie,
  • automatycznie, jeśli w aplikacji Przyporządkowania kosztów zostało dodane przyporządkowanie konta z grupy 4 oraz kombinacji wymiarów kontrolingowych na konta z grupy 5. Po zdefiniowaniu mapowania automatycznie generowane są linie z kontem 5 oraz kontem rozliczenie kosztów. Nowe linie mają typ Równoległe księgowanie kosztów.
Rysunek 5 Aplikacja Księgowania w księdze głównej, księgowanie równoległe

1.3 Zmiany w pozostałych aplikacjach

Wraz z nową funkcjonalnością wprowadzono również zmiany w następujących aplikacjach:

  • Rodzaje dokumentów księgowych – dodano parametr Parkuj transferowane dokumenty, który służy do parkowania dokumentów przetwarzanych automatycznie w CFE. Parametr umożliwia wprowadzanie zmian na dokumentach.
    Rysunek 6 Aplikacja Rodzaje dokumentów księgowych, parametr Parkuj transferowane dokumenty

     

  • Księgowania w księdze głównej – dodano:
    • akcję [Wybierz akcję] -> [Parkuj dokument] – pozwala na wprowadzanie zmian na dokumentach przeniesionych z CEE do CFE oraz wprowadzanych bezpośrednio w CFE,
    • przycisk [Nowe równoległe księgowanie kosztów] – pozwala na tworzenie równoległych księgowań kosztów z użyciem konta z grupy 5.

      Rysunek 7 Aplikacja Księgowania w księdze głównej, przycisk Nowe równoległe księgowanie kosztów
  • Lista: Wygenerowane pozycje księgowania – nowy kokpit, w którym dodano dwie nowe akcje: [Wybierz akcję] -> [Zmień wymiary opcjonalne] oraz [Wybierz akcję] -> [Zmień konto pozycji równoległej], które pozwalają na zbiorcze zmiany wymiarów opcjonalnych i konta z grupy 5 dla zaznaczonych pozycji.
    Rysunek 8 Akcje [Zmień wymiary opcjonalne] / [Zmień konto pozycji równoległej] w aplikacji Lista: Wygenerowane pozycje księgowania
  • Faktury zakupu dodano akcję [Wybierz akcję] -> [Przypisz dane kosztowe], która przyporządkowuje dane przypisane w aplikacji Przyporządkowania danych księgowych do wprowadzanej faktury zakupu bez odniesienia do dokumentów powiązanych.
    Rysunek 9 Akcja [Przypisz dane kosztowe] w aplikacji Faktury zakupu
  • Przesunięcia magazynowe – aplikacja korzysta z danych przypisanych w aplikacji Przyporządkowania danych księgowych

    Rysunek 10 Aplikacja Przesunięcia magazynowe
  • Lista: Transakcje magazynowe – aplikacja prezentuje wszystkie ruchy magazynowe, które można filtrować za pomocą dodatkowych parametrów, takich jak wymiary kontrolingowe
    Rysunek 11 Aplikacja Lista: Transakcje magazynowe

     

  • Zlecenia produkcyjne – aplikacja korzysta z danych przypisanych w aplikacji Przyporządkowania danych księgowych, ponieważ generuje ruch magazynowy wydanie na produkcję, który generuje koszty w ujęciu księgowym.

    Rysunek 12 Aplikacja Zlecenia produkcyjne

2 Zmiany dotyczące Mechanizmu Podzielonej Płatności

2.1 Aplikacja Konfiguracja

W aplikacji Konfiguracja -> funkcja Rachunkowość – Polska została dodana nowa sekcja Mechanizm Podzielonej Płatności – ustawienia wraz z polem Próg Mechanizmu Podzielonej Płatności, odpowiadającym za przechowywanie wartości, od której mechanizm podzielonej płatności jest uwzględniany. W polu domyślnie ustawiona jest wartość limitu na 15 000 złotych. Kwotę można aktualizować dla polskich organizacji za pomocą aplikacji UPDAPV006850 – Próg dla MPP oraz Białej listy obowiązujący od 2022.

Rysunek 13 Aplikacja Konfiguracja, sekcja Mechanizm Podzielonej Płatności – ustawienia

Mechanizm obsługiwany jest na fakturach sprzedaży oraz fakturach zakupu.

Przykład
Podczas generowania faktury z zamówienia sprzedaży, które spełnia warunki zastosowania MPP (wartość brutto zamówienia jest większa niż 15 000 zł), na dokumencie faktury sprzedaży zostaje zaznaczony parametr Mechanizm Podzielonej Płatności.

2.2. Aplikacja Artykuły

Dodatkowo, w aplikacji Artykuły widok Rachunkowość zostały wprowadzone walidacje podczas zapisywania artykułu:

  • jeżeli został zaznaczony parametr Mechanizm Podzielonej Płatności pojawia się ostrzeżenie o weryfikacji czy nie należy uzupełnić pola Grupa towarów i usług
  • jeżeli zostało uzupełnione pole Grupa towarów i usług pojawia się ostrzeżenie o weryfikacji czy nie należy zaznaczyć parametru Mechanizm Podzielonej Płatności
Rysunek 14 Aplikacja Artykuły, widok Rachunkowość

Czy ten artykuł był pomocny?