Za pomocą funkcji Stany magazynowe można ustawić parametry dla zarządzania zapasami. Można m. in. określić, ile jednostek magazynowych może być prowadzonych równolegle oraz czy mają być uwzględniane dodatkowe cechy stanów magazynowych.
Informacje techniczne
- Nazwa: Stany magazynowe
- Techniczna nazwa: com.cisag.app.inventory.Onhand
- Wymagana licencja: brak
- Możliwość dezaktywacji: nie
Opis funkcji Stany magazynowe
Funkcje pozwalające na prowadzenie stanów magazynowych to procesy działające w tle, które są wykorzystywane nie tylko w logistyce magazynowej i zarządzaniu miejscami składowania, ale również we wszystkich innych obszarach systemu. Dzięki tej funkcji dla zarządzania zapasami użytkownik może mieć wpływ na przetwarzanie i zastosowanie wszystkich artykułów objętych zarządzaniem zapasami w innych aplikacjach.
Zarządzanie zapasami to aktualizacja bieżących stanów magazynowych. Prowadzona jest ewidencja ilości artykułów dostępnych w magazynie oraz dostarczonych i mających zostać dostarczonym, jak również statusów dostaw w dokumentach zakupu, sprzedaży i produkcji. Ilości i statusy są aktualizowane po każdej transakcji materiałowej z ruchem ilościowym. Wszystkie procesy w Comarch ERP Enterprise, które prowadzą do zmian ilościowych i/lub wartościowych artykułów objętych zarządzaniem zapasami, takie jak np. dostawy, są dokumentowane jako transakcje materiałowe.
Zarządzanie zapasami prowadzone jest na najniższym poziomie magazynu i artykułu, tzn. przy aktywowanym zarządzaniu miejscami składowania – na poziomie miejsca składowania lub pola odkładczego, a przy aktywowanych specyfikacjach – na poziomie wariantów artykułów. Jeżeli artykuł prowadzony jest w wielu jednostkach artykułu, to ilości są prowadzone osobno dla każdej jednostki.
Można prowadzić równolegle do czterech jednostek magazynowych. Całe zarządzanie zapasami i zarządzanie magazynem dla artykułu odbywa się jednocześnie we wszystkich jednostkach magazynowych, bez konieczności określania współczynników przeliczeniowych między jednostkami. Podczas przesunięć magazynowych (np. dostaw) zapisywane i zarządzane są jednocześnie różne wartości, które nie muszą być sobie równoważne. Dotyczy to np. artykułów spożywczych, gdzie kilka „sztuk” może mieć różną wagę.
Zakładka Ustawienia
Funkcja Stany magazynowe oferuje następujące opcje konfiguracyjne:
- Dopuszczalny ujemny stan zapasów (pole wyboru) — w tym polu można określić, czy na poziomie magazynu dozwolone są ujemne stany magazynowe w zarządzaniu zapasami.
Jeśli ujemne stany magazynowe nie są dozwolone, wówczas transakcje materiałowe prowadzące do takich stanów nie będą przetwarzane przez system. Zostaną one albo nie utworzone (komunikat o błędzie w aplikacji źródłowej), albo zapisane w pliku błędnych transakcji. Stany magazynowe na poziomie miejsc składowania oraz w niezorganizowanych strefach magazynowych nie są objęte tą opcją. - Okres ważności — okres, przez który niezapisane przyjęcia i wydania artykułów są ważne i tym samym uwzględniane w zapytaniach o dostępność.
Już podczas wprowadzania np. nowej pozycji zamówienia sprzedaży automatycznie tworzony jest rekord dostępności (obiekt biznesowy: com.cisag.app.inventory.obj.AvailabilityDetail). Niezapisane pozycje są uwzględniane w zapytaniach o dostępność do momentu wygaśnięcia ich ważności. Przy pierwszym zapisaniu rekord tymczasowy jest zamieniany na rekord o nieograniczonym okresie ważności. W zależności od wartości ustawionej w polu Okres ważności może się zdarzyć, że ważność niezapisanej pozycji wygaśnie zanim zostanie ona zapisana. Aby w takim przypadku nadal zapewnić dokładność zapytań o dostępność, okres ważności zostaje ponownie nadany przy każdej kolejnej akcji w edytorze pozycji, np. przy sprawdzeniu. - Jednostki artykułu — w tym polu określa się, ile jednostek artykułu ma być prowadzonych i używanych w systemie. System umożliwia równoległe prowadzenie do czterech jednostek artykułu. Wymagana jest przynajmniej jedna jednostka artykułu.
- Ewidencja stanów w jednostkach logistycznych (pole wyboru) — za pomocą tej opcji można określić, czy stany magazynowe mają być dodatkowo uwzględniane w jednostkach logistycznych. Ma to zastosowanie w procesach biznesowych, zapytaniach o dostępność oraz rezerwacjach.
Jeśli funkcja nie jest aktywna, stany magazynowe są uwzględniane tylko z uwzględnieniem wariantów oraz właścicieli stanów magazynowych, o ile te cechy są używane w systemie ERP.
Jeśli funkcja jest aktywna, wówczas stany magazynowe są dodatkowo rozpatrywane w kontekście jednostki logistycznej, do której zostały przypisane, np. opakowania. W tym przypadku dostępne są dodatkowe ustawienia dotyczące użycia informacji o stanie magazynowym, które można skonfigurować w głównej funkcji Logistyka magazynowa. Funkcję należy aktywować np. wtedy, gdy w procesach biznesowych stosowane są obowiązkowe informacje o opakowaniu.