Moduł Zakup konfigurowany jest za pomocą funkcji Zakup w aplikacji Konfiguracja oraz jej funkcji podrzędnych, poprzez podanie między innymi zastosowania kursu walutowego lub określenie lokalizacji magazynowej. W odpowiednich aplikacjach zapisane wartości są wykorzystywane jako wartości domyślne.
Należy zwrócić również uwagę na opisy pozostałych funkcji podrzędnych modułu Zakup:
- Funkcja: Ceny
- Funkcja: Dokumenty
- Funkcja: Rozliczenie premii
- Funkcja: Schematy numeracji
- Funkcja: Zwroty towarów
Informacje techniczne
- Oznaczenie — Zakup
- Nazwa techniczna — com.cisag.app.Purchasing
- Wymagana licencja — com.cisag.app.Purchasing
- Możliwość dezaktywacji — tak
- Dotyczy — Organizacja zakupu, Klient
Zakładka Ustawienia
Poniższe pola są dostępne w głównej funkcji Zakup dla ogólnej konfiguracji zakupu. Ustawienia w polach Zastosowanie kursu walutowego i Typ kursu mają zastosowanie do wszystkich danych i aplikacji w module Zakup. Ustawienia te współdziałają ze sobą i sterują przeliczeniem innych walut na waluty wewnętrzne wykorzystywane przez organizację.
Przeliczenia walut są opisane w artykule Waluty. Odpowiednie współczynniki przeliczeniowe są rejestrowane w aplikacji Kursy wymiany w module Podstawowe.
Zakładka składa się z następujących pól:
- Zastosowanie kursu walutowego — w tym polu należy wybrać zastosowanie kursu walutowego. Ustawienie to określa, które zastosowanie kursu walutowego w module Zakup ma być używane do przeliczania walut dokumentów na waluty wewnętrzne, jeśli nie można było zastosować kursów ogólnego zastosowania. Zastosowanie kursu walutowego obejmuje wiele kursów i zawiera listę współczynników przeliczeniowych z jednej waluty na dowolne inne, dla trzech typów kursów: zakupu, sprzedaży i średniego. Procedura przeliczania walut wewnętrznych na waluty dokumentu wygląda następująco:
- Jeśli waluta dokumentu zakupu jest jedną z walut wewnętrznych, to wartość zostaje przejęta jako wartość w walucie wewnętrznej. Następnie wartość ta jest przeliczana na inne waluty wewnętrzne według kursów z ogólnego zastosowania.
- Jeśli waluta dokumentu zakupu nie odpowiada żadnej z trzech walut wewnętrznych, to system próbuje przeliczyć kwotę według kursów zdefiniowanych w tym zastosowaniu kursu walutowego na jedną z walut wewnętrznych w kolejności: waluta wewnętrzna 1, 2, 3. Po znalezieniu kursu, pozostałe waluty są przeliczane według kursów ogólnych.
- Typ kursu — w tym polu określa się, jaki typ kursu ma być stosowany w module Zakup do przeliczania walut dokumentów na walutę wewnętrzną. System korzysta z odpowiedniego współczynnika przeliczeniowego określonego w wybranym zastosowaniu kursu walutowego. Można wybrać następujące wartości:
- Kurs zakupu
- Kurs średni
- Kurs sprzedaży
- Kurs referencyjny
- Magazyn — w tym polu należy wskazać magazyn, zarejestrowany w systemie jako domyślny magazyn zakupu dla modułu Zakup. To ustawienie odnosi się m.in. do:
- Aplikacji Partnerzy, widoku Dostawca (lub widoku Dostawca aplikacji Dostawcy) — lokalizacja magazynowa z tego pola jest przejmowana jako wartość domyślna do danych podstawowych dostawcy
- Aplikacje dokumentów zakupu — domyślna lokalizacja magazynowa jest używana jako wartość domyślna, jeśli nie podano magazynu w danych artykułu, partnera lub rodzaju dokumentu
- Rodzaj terminu — w tym polu należy wybrać zarejestrowany w systemie rodzaj terminu jako wartość domyślną dla modułu Zakup. Rodzaj terminu określa m.in. dokładność daty (dzień, tydzień kalendarzowy). W aplikacjach dokumentów niektóre terminy (np. preferowany termin) muszą być zgodne z wybraną jednostką czasu. Ustawienie zdefiniowane w tym polu ma wpływ na następujące aplikacje:
- Aplikacja Partnerzy, widok Dostawca — rodzaj terminu jest przejmowany jako wartość domyślna do danych podstawowych dostawcy
- Aplikacje dokumentów zakupu — domyślny rodzaj terminu nie ma bezpośredniego zastosowania, ponieważ jest obowiązkowym polem w danych dostawcy i jest stamtąd przejmowany
- Pokaż następną jednostkę opakowania — parametr umożliwia informowanie o istnieniu większej jednostki opakowania względem wprowadzonej jednostki miary w danych artykułu
- Cena szacunkowa elementu zestawu — ustawienie wykorzystywane tylko dla komponentów zestawu. Pozwala określić wartość komponentu w ofertach i zamówieniach. Wartości komponentów są sumowane na poziomie pozycji głównej zestawu. Jeśli pozycja główna zestawu ma wpływ na cenę, cena zestawu jest proporcjonalnie rozdzielana na komponenty. Ceny można ustawić w danych artykułu w aplikacji Artykuły, na zakładce Rachunkowość. System najpierw sprawdza dane magazynowe, a w razie ich braku – ogólne dane artykułu. Dostępne są następujące wartości:
- Cena rozliczeniowa 1-5
- Cena inwentaryzacyjna
- Ostatnia cena zakupu
- Cena średnia
Jeśli w tym polu wybrano wartość Cena inwentaryzacyjna, Ostatnia cena zakupu lub Cena średnia, a pozycja w momencie zapisu ma wartość zerową, zostaje zastosowana Cena 1.
- Zamówiona ilość przy ręcznej realizacji dostawy — parametr określa, jaka ilość ma być przyjęta jako ilość zamówienia. Dostępne opcje to:
- Zastosuj ilość całkowitą — używana jako ilość zamówienia przy ręcznym zakończeniu dostawy
- Zastosuj zredukowaną ilość — od całkowitej ilości odejmowana jest ilość anulowana
- Metoda not uznaniowych dostawcy — w tym polu można przypisać typ faktury zakupu jako domyślną wartość dla danych dostawcy
- Schemat numeracji dokumentów zewnętrznych — w tym polu można przypisać schemat numeracji dla dokumentów procedury uznaniowej
- Osobna faktura dla dostawy nadwyżkowej — parametr określa postępowanie w przypadku nadwyżki dostaw. Jeśli w danych dostawcy podano inne ustawienie, ma ono pierwszeństwo w stosunku do domyślnego ustawienia zdefiniowanego w tym polu. Dostępne wartości to:
- Brak — brak oddzielnej faktury dla dostawy nadwyżkowej
- Oddzielnie dla każdej innej pozycji przyjęcia towaru — osobna faktura dla każdej pozycji
- Łącznie dla każdego dokumentu przyjęcia towaru — osobna faktura zbiorcza
- Faktura dostawy nadwyżkowej — jeśli dla parametru Osobna faktura dla dostawy nadwyżkowej zdefiniowano inną wartość niż Brak, należy wskazać rodzaj faktury zakupu, który będzie wykorzystywany w przypadku dostaw nadwyżkowych
- Automatyczne sprawdzanie faktur zakupu — aktywacja parametru umożliwia automatyczną weryfikację ilości, ceny i kosztów dodatkowych przed zaksięgowaniem oraz wskazuje odchylenia
- Korekta faktury zakupu — w tym polu można wskazać domyślny rodzaj faktury korygującej
- Termin przypomnienia o potwierdzeniu zamówienia — jeśli parametr jest aktywny, możliwe jest wskazanie liczby dni roboczych jako termin przypomnienia o braku potwierdzenia. Ustalany jest termin Potwierdzenie do w nagłówku zamówienia zakupu. Jeśli parametr nie jest aktywny, parametr Potwierdzenie do przyjmuje maksymalną datę. Ustawienie można zmienić w danych dostawcy.
- Pochodzenie konta dla faktur kosztów dodatkowych — parametr określa, czy źródłem konta mają być dokumenty źródłowe. Możliwe wartości to:
- Użyj opcji „z zamówienia” — dane pobierane są z dokumentów źródłowych zgodnie z procesem
- Wg pozycji faktury przychodzącej — dane pobierane są z faktury zakupu i mogą zostać na niej zmienione