Za pomocą funkcji Ceny można zdefiniować podstawowe ustawienia, które mają obowiązywać przy ustalaniu i obliczaniu cen w module Zakup.
Informacje techniczne
- Oznaczenie — Ceny
- Nazwa techniczna — com.cisag.app.purchasing.Pricing
- Wymagana licencja — brak
- Możliwość dezaktywacji — nie
- Dotyczy — Organizacja zakupu, Klient
Wpływ funkcji Ceny
Ustawienia tej funkcji wpływają na obliczanie cen i kwot w module Zakup i są istotne zwłaszcza dla wszystkich aplikacji związanych z cenami zakupu, a także dla ofert i zamówień zakupu. Nie mają one natomiast wpływu na kontrakty zakupu.
Zakładka Ustawienia
Dla konfiguracji ustalania cen w module Zakup dostępne są następujące pola:
- Zastosowanie partnera — w tym polu można określić, który partner ma być uwzględniany przy ustalaniu cen. Należy wybrać jedną z dostępnych ról partnera:
- Wystawca faktury
- Dostawca
System przy ustalaniu cen bierze pod uwagę partnera przypisanego do odpowiedniego zastosowania partnera. Oznacza to, że informacje cenotwórcze przypisane do tego partnera będą brane pod uwagę. Między innymi lista cen dla tego partnera zostaje przejęta jako wartość domyślna do odpowiedniego nagłówka dokumentu. Partner ten może zostać zmieniony, o ile nie zostały jeszcze dodane żadne pozycje.
- Standardowe listy cenników dla statystyk — w tym polu można przypisać listę cen zakupu. Podana lista cen służy do określenia wartości standardowej przy aktualizacji statystyki zakupowej OLAP na podstawie pozycji faktur zakupu w bazie danych OLTP. Wartość ta zawiera tylko komponenty cenowe powiązane z artykułem, tj. bez uwzględniania rabatów, dopłat, promocji, progów ilościowych oraz klasyfikacji dostawców lub cen dostawców.
- Pokaż następny próg — za pomocą tej funkcji można określić, czy podczas ustalania ceny ma być wskazywany kolejny próg, który prowadziłby do zmiany ceny
- Rabat obejmujący wszystkie pozycje — dzięki tej funkcji można sterować zastosowaniem rabatów zbiorczych dla pozycji w procesie zakupu. Ustawienie to jest przejmowane jako wartość domyślna do nagłówków następujących dokumentów na zakładce Rabaty:
- Oferty zakupu
- Zamówienia zakupu
- Rabaty od wartości zamówienia — ten parametr umożliwia kontrolowanie stosowania rabatów od wartości całego zamówienia w procesie zakupu. Ustawienie to jest przejmowane jako wartość domyślna do nagłówka następujących dokumentów na zakładce Rabaty:
- Oferty zakupu
- Zamówienia zakupu
Tabela poziomów cenników z priorytetami
W tabeli można przypisać każdemu możliwemu poziomowi cennika w module Zakup odpowiedni priorytet. Umożliwia to określenie kolejności, w jakiej poszczególne poziomy będą używane przy ustalaniu ceny lub czy w ogóle będą brane pod uwagę. Dla każdego poziomu listy cen wyświetlana jest jedna linia z następującymi kolumnami:
- Poziom cenników — każdemu z poniższych poziomów należy przypisać dokładnie jeden priorytet. Dostępne są następujące poziomy:
- Artykuł
- Klasyfikacja cen artykułu
- Dostawca + Artykuł
- Dostawca + Klasyfikacja cen artykułów
- Klasyfikacja cen dostawcy + Artykuł
- Klasyfikacja cen dostawcy + Klasyfikacja cen artykułów
-
Priorytet — w tej kolumnie ustalana jest kolejność, w jakiej poziomy cenników są wykorzystywane przy ustalaniu cen. Określane jest, w jakiej kolejności system będzie przeszukiwać poziomy w celu znalezienia odpowiednich wpisów. Każdemu poziomowi przypisuje się jedną z poniższych wartości priorytetu:
- 0 – nie uwzględniaj
- 1 – najwyższy priorytet
- 2 – wyższy priorytet
- 3 – wysoki priorytet
- 4 – średni priorytet
- 5 – niski priorytet
- 6 – najniższy priorytet
Priorytet 0 może być przypisany wielokrotnie, natomiast inne priorytety mogą zostać przypisane tylko raz. Priorytet na poziomie 1 musi zostać określony.