Raport: Listy kontrolne obrotów UE

Aplikacja Raport: Listy kontrolne obrotów UE służy do przeglądania obrotów do zestawienia deklaracji zbiorczych.

Dla Niemiec i Austrii możliwe jest również wydrukowanie listy kontrolnej przy kilku numerach NIP dla jednej firmy.

Uwaga
Aplikacja Raport: Listy kontrolne obrotów UE jest dostosowana do wymogów niemieckiego i austriackiego systemu księgowego.

Niniejszy artykuł zawiera w szczególności informacje na temat parametrów aplikacji, za pomocą których można określić, co zawiera dokument raportu, który ma zostać wydrukowany. Znajdują się tu również informacje na temat wyniku wydruku. Możliwe ustawienia wydruku w tej aplikacji odpowiadają również opcjom ustawień w oknie dialogowym dla dowolnego wydruku. Opis możliwych ustawień wyjściowych znajduje się w instrukcji obsługi.

Procedury korzystania z aplikacji można znaleźć w dokumentacji Instrukcje: Wydruk dokumentów raportu

Definicje

Dokument raportu — wyjście raportu do urządzenia wyjściowego, takiego jak drukarka, lub do pliku, tworzy dokument raportu lub dokument końcowy. Dokument raportu zawiera listę obiektów, np. listę ksiegowań. Dokument końcowy zawsze zawiera obiekt, np. zamówienie sprzedaży. Dokumenty mogą być archiwizowane lub wysyłane do partnera, np. pocztą elektroniczną.

Deklaracja zbiorcza — przedsiębiorstwa dokonujące dostaw towarów w ramach UE muszą zgłosić te dostawy w określonym terminie do Federalnego Urzędu Finansowego. Elektroniczne zgłoszenie musi zostać złożone do 25. dnia po zakończeniu każdego miesiąca kalendarzowego lub kwartału i musi zawierać dostawy wewnątrzwspólnotowe towarów i/lub inne usługi (świadczenia) wewnątrz UE dla Federalnego Urzędu Centralnego ds. Podatków. W zgłoszeniu tym podaje się podstawy opodatkowania wszystkich objętych deklaracją świadczeń, zgrupowane według numerów NIP, ewentualnie z adnotacją o transakcjach trójstronnych wewnątrz UE.

Lista kontrolna obrotów UE — ta lista służy celom kontrolnym i nie jest tożsama z ostatecznym elektronicznym zgłoszeniem deklaracji zbiorczej.

Opis aplikacji

Aplikacja Raport: Listy kontrolne obrotów UE służy do wydruku wszystkich deklaracji zbiorczej w jednym raporcie. Aplikacja umożliwia wybór według różnych kryteriów selekcji. Można określić kryteria grupowania dla sortowania i sumowania.

Jeśli nie określono żadnych danych grupujących, drukowana jest suma wszystkich wymienionych danych po ostatnim rekordzie.

Przy aktywnym przejściu strony nowa strona zaczyna się za każdym razem, gdy zmieni się pierwsze wybrane kryterium grupujące. Drukowane są odpowiednie sumy grup, a na końcu suma wszystkich danych.

Sekcja Parametry

Zakładka Parametry zawiera następujące pola do identyfikacji raportu:

  • Definicja raportu — definicję raportu można ustawić indywidualnie, tak aby można było ponownie wywołać raz zdefiniowane raporty. Nazwa jednoznacznie identyfikuje raport. Możliwe jest nadawanie nazw z użyciem cyfr i liter. Można wybrać spośród istniejących raportów lub utworzyć nowe.

  • Oznaczenie — oznaczenie to dodatkowa nazwa obiektu. Wyróżniające oznaczenia ułatwiają użytkownikowi wyszukiwanie. Oznaczenie można wybrać dowolnie i nie musi być unikalne, tzn. kilka obiektów może mieć to samo oznaczenie. Zaleca się nadawanie różnych oznaczeń. Oznaczenia można wprowadzać w kilku językach.

Sekcja zawiera również następujące zakładki:

Za pomocą tych zakładek można zawęzić wybór do pożądanych księgowań, podając różne parametry.

Zakładka Ogólne

Na tej zakładce ustawia się parametry formalne dotyczące wydruku raportu, m.in. cechy grupowania i sortowania:

  • Tytuł — parametr zawiera tytuł dokumentu raportu. Jako wartość domyślną podaje się zazwyczaj nazwę raportu, na którym opiera się dokument. Tytuł można określić indywidualnie. Użytkownik wprowadza żądany tytuł lub zmień wartość domyślną.
  • Od okresu podatkowego — w tym polu należy podać okres podatkowy, od którego dane mają być analizowane
  • Do okresu podatkowego — w tym polu należy podać okres podatkowy, do którego dane mają być analizowane
  • Waluta — w tym polu należy podać walutę, w której użytkownik chciałby analizować dane. Dopuszczalne są tylko waluty wewnętrzne utworzone dla organizacji.
  • Grupa 1 — w tym polu można wybrać pierwszy element grupujący. Dostępne są następujące opcje:
    • (brak)
    • Rodzaj transakcji
    • Data dokumentu
    • Numer dokumentu
    • Typ transakcji
    • Waluta dokumentu
    • Okres księgowy
    • Własny NIP UE
    • Obcy NIP UE
    • Pochodzenie
    • Konto osobiste
    • Kod podatku
    • Okres podatku
  • Sumuj grupę 1 (pole wyboru) — to pole decyduje, czy dla pierwszej grupy zostanie utworzony nagłówek oraz obliczona i wyświetlona suma
  • Sortowanie stron wg grupa1 (pole wyboru) — to pole decyduje, czy po zmianie pierwszej grupy ma nastąpić przejście strony
  • Grupy 2–4 — analogiczne ustawienia jak dla grupy 1
  • Sumuj grupę 2–4 (pole wyboru) — to pole decyduje, czy dla danej grupy zostanie utworzony nagłówek oraz obliczona i wyświetlona suma
  • Drukuj stronę tytułową (pole wyboru) — to pole decyduje, czy strona tytułowa zostanie wydrukowana wraz z kryteriami wyboru
  • Drukuj tekst dokumentu księgowego (pole wyboru) — jeśli użytkownik chciałby przeanalizować tekst dokumentu wprowadzony dla księgowań, wówczas podaje go tutaj. Podczas wyświetlania tekstów dokumentów lista jest wyświetlana co najmniej w dwóch wierszach.
Zakładka Konta

Na tej zakładce użytkownik wybiera konta, których dane mają zostać uwzględnione w liście kontrolnej.

  • Dłużnik — użytkownik wybiera tutaj dłużników, którzy mają zostać przetworzeni. Brak wyboru oznacza, że wszyscy dłużnicy zostaną uwzględnieni w analizie.
  • Wyklucz dłużników (pole wyboru) — w tym miejscu można wybrać, czy dane wyboru dla pola Dłużnik mają być interpretowane jako wybór obejmujący, czy wykluczający dane. Zasadniczo wybór jest traktowany jako obejmujący dane. Po aktywowaniu tej funkcji, wybory będą traktowane jako wykluczające dane.
  • Wierzyciel — użytkownik wybiera tutaj wierzycieli, którzy mają zostać przetworzeni. Brak wyboru oznacza, że wszyscy wierzyciele zostaną uwzględnieni w analizie.
  • Wyklucz wierzycieli (pole wyboru) — w tym miejscu można wybrać, czy dane wyboru dla pola Wierzyciel mają być interpretowane jako wybór obejmujący, czy wykluczający dane. Zasadniczo wybór jest traktowany jako obejmujący dane. Po aktywowaniu tej funkcji, wybory będą traktowane jako wykluczające dane.
Zakładka Dane księgowe

Tutaj użytkownik zawęża wybór danych na podstawie informacji z księgowań:

  • Rodzaj dokumentu księgowego — w tym polu należy podać rodzaje dokumentów, których księgowania mają zostać przetworzone. Brak podania wartości oznacza, że zostaną uwzględnione wszystkie księgowania, niezależnie od przypisanego rodzaju dokumentu.
  • Numer dokumentu — w tym polu należy podać numery dokumentów, których księgowania mają zostać przetworzone. Brak podania wartości oznacza, że zostaną uwzględnione wszystkie księgowania, niezależnie od przypisanego numeru dokumentu.
  • Data dokumentu — w tym polu należy podać daty dokumentów, których księgowania mają zostać przetworzone. Brak podania wartości oznacza, że zostaną uwzględnione wszystkie księgowania, niezależnie od przypisanej daty dokumentu.
  • Okres księgowy — w tym polu należy podać okresy księgowe księgowań, które mają zostać przetworzone. Brak podania wartości oznacza, że zostaną uwzględnione wszystkie księgowania, niezależnie od przypisanego okresu księgowego.
  • Tekst dokumentu — w tym polu należy podać ciąg znaków, który powinien znajdować się w tekście dokumentu, aby księgowanie zostało przetworzone. Brak podania wartości oznacza, że zostaną uwzględnione wszystkie księgowania, niezależnie od przypisanego tekstu dokumentu.
  • Kod podatku — w tym polu można podać, jakie kody podatku mają występować w przetwarzanych księgowaniach. Brak podania wartości oznacza, że zostaną uwzględnione wszystkie księgowania, niezależnie od przypisanego kodu podatku.
  • Okres podatkowy — w tym polu należy podać okresy podatkowe księgowań, które mają zostać przetworzone. Brak podania wartości oznacza, że zostaną uwzględnione wszystkie księgowania, niezależnie od przypisanego okresu podatkowego.
  • Obcy NIP UE — w tym polu należy podać obce numery NIP księgowań, które mają zostać przetworzone. Brak podania wartości oznacza, że zostaną uwzględnione wszystkie księgowania, niezależnie od przypisanego obcego numeru NIP.
  • Własny NIP UE — w tym polu należy podać własne numery NIP księgowań, które mają zostać przetworzone. Brak podania wartości oznacza, że zostaną uwzględnione wszystkie księgowania, niezależnie od przypisanego własnego numeru NIP.
Zakładka Dane techniczne

Pola w tej zakładce służą do zawężenia zakresu księgowań, które mają zostać poddane analizie, np. według ich źródła.

  • Pochodzenie — w tym polu należy podać informacje dotyczące pochodzenia księgowań, które mają zostać przetworzone. Wybierając to pole, można wybrać opcję Wszystkie, jedną lub kilka wartości dla pochodzenia.

  • Typ transakcji — w tym polu należy podać typy transakcji, które mają zostać przetworzone. Wybierając to pole, można wybrać wszystkie, jeden lub kilka typów dokumentów.

Wynik wydruku

Zgodnie z decyzją użytkownika, na stronach tytułowych zostaną zamieszczone kryteria wyboru zawarte w poniższym raporcie. Zapewnia to jednoznaczną klasyfikację i ocenę wydrukowanej listy. Raport zawiera następujące sekcje:

Nagłówek

W nagłówku wyświetlane są następujące informacje:

  • Lista kontrolna obrotów UE – nazwa ogólna raportu

  • Tytuł raportu – nadany tytuł

  • Comarch ERP Enterprise – nazwa oprogramowania

Pod nagłówkiem znajdują się informacje dotyczące wybranych danych, oddzielone poziomymi kreskami.

Nagłówki kolumn

W celu objaśnienia wyświetlanych danych, w dwuwierszowych nagłówkach kolumn znajdują się poniższe pola. Dla lepszej czytelności, nagłówki kolumn rozdzielone gramatycznie, a więc składające się z 2 wierszy, zostały w poniższej tabeli przedstawione w jednej linii.

  • Konto — ta kolumna zawiera identyfikator konta, którego dane zostały wybrane

  • Własny NIP UE — ta kolumna zawiera własny numer NIP jako jednoznaczny identyfikator

  • Obcy NIP UE — ta kolumna zawiera obcy numer NIP jako jednoznaczny identyfikator

  • Okres — ta kolumna zawiera przypisany okres podatkowy

  • Data dokumentu — data dokumentu transakcji

  • Kod podatku — kod podatku przypisany do transakcji

  • Kwota — kwota transakcji, z oznaczeniem Wn/Ma

  • Rodzaj obrotu — w tej kolumnie wskazany jest rodzaj transakcji:

    • 0 – Zwykły obrót

    • 1 – Inna usługa

    • 2 – Transakcja trójstronna

Ogólna suma

Jako wiersz końcowy dla każdego konta podawane jest saldo w kolumnie Kwota. Na końcu tabeli dodatkowo wyświetlane jest ogólna suma dla wybranych operacji.

Stopka

Stopka zawiera standardowo informacje dotyczące firmy, numeracji stron oraz wydruku raportu.

  • Nazwa firmy — po lewej stronie wyświetlana jest nazwa jednostki organizacyjnej
  • Bieżący numer strony — na środku podawany jest aktualny numer strony. W nawiasie widoczna jest łączna liczba stron raportu
  • Użytkownik i znacznik czasu — po prawej stronie podawany jest użytkownik oraz data i godzina wygenerowania raportu

Konfiguracja

Dla aplikacji Raport: Listy kontrolne obrotów UE nie są wymagane ustawienia w aplikacji Konfiguracja.

Raport

Dla aplikacji Raport: Listy kontrolne obrotów UE istotny jest następujący raport:

Lista kontrolna obroty UE

com.sem.ext.app.fin.reporting.rpt.ESLCheckList

Uprawnienia

Uprawnienia mogą zostać przypisane za pomocą ról uprawnień, jak również poprzez przyporządkowanie organizacji. Szczegółowe informacje można znaleźć w artykule Uprawnienia.

Uprawnienia specjalne

Dla aplikacji Raport: Listy kontrolne obrotów UE nie są dostępne uprawnienia specjalne.

Przyporządkowania organizacyjne

Aby aplikacja Raport: Listy kontrolne obrotów UE była wyświetlana dla danego użytkownika w menu użytkownika, musi on być przypisany do organizacji, która jest połączona z jedną z następujących obszarów organizacyjnych:

  • Rachunkowość

Funkcje specjalne

Dla aplikacji Raport: Listy kontrolne obrotów UE nie są dostępne funkcje specjalne.

Uprawnienia dla partnerów biznesowych

Aplikacja Raport: Listy kontrolne obrotów UE nie jest dostępna dla partnerów biznesowych.

Czy ten artykuł był pomocny?