Aplikacja Raport: Wstępne deklaracje zbiorcze służy do wydruku danych dotyczących obrotu towarowego wewnątrz Unii Europejskiej w formie wstępnej. Służy ona przede wszystkim celom wewnętrznej kontroli.
We wstępnej deklaracji zbiorczej można wyświetlić i zweryfikować odpowiednie wartości przed utworzeniem finalnej deklaracji oraz jego przesłaniem do urzędu skarbowego za pomocą aplikacji Lista: Deklaracje zbiorcze.
Niniejszy artykuł zawiera w szczególności informacje na temat parametrów aplikacji, za pomocą których można określić, co zawiera dokument raportu, który ma zostać wydrukowany. Znajdują się tu również informacje na temat wyniku wydruku. Możliwe ustawienia wydruku w tej aplikacji odpowiadają również opcjom ustawień w oknie dialogowym dla dowolnego wydruku. Opis możliwych ustawień wyjściowych znajduje się w instrukcji obsługi.
Procedury korzystania z aplikacji można znaleźć w dokumentacji Instrukcje: Wydruk dokumentów raportu
Opis aplikacji
Aplikacja służy do wydruku wszystkich danych istotnych dla deklaracji zbiorczej za wybrany okres, umożliwiając ich przegląd i ewentualną weryfikację.
Raport generuje tzw. (wstępną) deklarację zbiorczą, którą przedsiębiorstwo może być zobowiązane złożyć zgodnie z § 18a niemieckiej ustawy o podatku VAT (UStG). Zawartość raportu (kwoty, warunki, kolumny 31 do 46) przedstawia aktualne dane do informacji podsumowującej przed ostatecznym wygenerowaniem zgłoszenia w aplikacji Lista: Deklaracje zbiorcze i przesłaniem go do Federalnego Centralnego Urzędu Skarbowego (BZSt).
Sekcja Parametry
Dostępne są następujące pola:
- Tytuł — parametr zawiera tytuł dokumentu raportowego. Domyślnie przyjmowana jest nazwa bazowego raportu. Tytuł można ustawić indywidualnie – należy wpisać żądany tytuł lub zmodyfikować wartość domyślną.
- Własny NIP UE — należy podać numer NIP własnego przedsiębiorstwa, którego dotyczy deklaracja
- Rok podatkowy — należy wskazać rok podatkowy, którego dotyczy deklaracja zbiorcza
- Waluta — w tym polu należy podać walutę, w której mają zostać przeanalizowane dane. Dozwolone są tylko wewnętrzne waluty organizacyjne.
- Rodzaj okresu — w tym polu określa się typ okresu sprawozdawczego dla deklaracji zbiorczej. Dostępne opcje:
- Rok
- Miesiąc
- Kwartał
- Dwa miesiące
- Numer miesiąca/kwartału — określa, który miesiąc lub kwartał ma być objęty deklaracją zbiorczą
- Drukuj stronę tytułową (pole wyboru) — to pole decyduje, czy ma zostać wydrukowana strona tytułowa zawierająca kryteria selekcji.
Wynik wydruku
Jeśli zaznaczono odpowiednią opcję, na stronach tytułowych umieszczane są kryteria wyboru raportu, co umożliwia jednoznaczną identyfikację i ocenę wydruku listy.
Raport zawiera następujące sekcje:
Nagłówek
W nagłówku znajdują się następujące informacje:
- Wstępna deklaracja zbiorcza — ogólna nazwa raportu
- Comarch ERP Enterprise — nazwa oprogramowania
- Okres daty — rodzaj okresu sprawozdawczego dla deklaracji zbiorczej
- Własny NIP UE — numer NIP przedsiębiorstwa
- Miesiące od / do — przedział czasu raportu (w miesiącach)
- Rok podatkowy — rok podatkowy raportu
- Numer okresu — informacja, który miesiąc lub kwartał jest podstawą deklaracji zbiorczej
- Rodzaj okresu — w tym miejscu podaje się rodzaj okresu sprawozdawczego dla deklaracji zbiorczej. Możliwe wartości:
- Rok
- Miesiąc
- Kwartał
- Dwa miesiące
Tabela szczegółów
Dane do tej tabeli są wczytywane w następującej kolejności: własny numer NIP UE, rok podatkowy, rodzaj okresu, numer miesiąca/kwartału, obcy numer NIP UE, rodzaj obrotu. Po zmianie jednej z pierwszych czterech wymienionych wartości rozpoczyna się nowa informacja podsumowująca, której numeracja zaczyna się od 1.
Każdy wiersz wydruku otrzymuje kolejną numerację, wartości są sumowane, a na końcu prezentowana jest ich suma.
Wiersze tabeli:
- Rząd — kolejne pole numeryczne bez miejsc dziesiętnych
- NIP UE — numer NIP nabywcy
- Kwota — kwota zaokrąglona zgodnie z zasadami księgowymi, bez miejsc po przecinku. Wypełnione również w przypadku wartości zerowej.
- Rodzaj obrotu — w tej kolumnie wskazany jest rodzaj transakcji w deklaracji zbiorczej. Możliwe wartości:
- 0 – Zwykły obrót
- 1 – Inna usługa
- 2 – Transakcja trójstronna
Stopka
Stopka zawiera standardowo następujące dane:
- Nazwa firmy — wyświetlana po lewej stronie
- Numer strony — na środku wyświetlany bieżący numer strony (w nawiasie całkowita liczba stron)
- Użytkownik i znacznik czasu — po prawej stronie podawana jest nazwa użytkownika oraz data i godzina wydruku
Konfiguracja
Dla aplikacji Raport: Wstępne deklaracje zbiorcze nie są wymagane ustawienia w aplikacji Konfiguracja.
Raport
Dla aplikacji Raport: Wstępne deklaracje zbiorcze istotny jest następujący raport:
Wstępna deklaracja zbiorcza
com.sem.ext.app.fin.reporting.rpt.ESLSumDeclaration
Uprawnienia
Uprawnienia mogą zostać przypisane za pomocą ról uprawnień, jak również poprzez przyporządkowanie organizacji. Szczegółowe informacje można znaleźć w artykule Uprawnienia.
Uprawnienia specjalne
Dla aplikacji Raport: Wstępne deklaracje zbiorcze nie są dostępne uprawnienia specjalne.
Przyporządkowania organizacyjne
Aby aplikacja Raport: Wstępne deklaracje zbiorcze była wyświetlana dla danego użytkownika w menu użytkownika, musi on być przypisany do organizacji, która jest połączona z jedną z następujących obszarów organizacyjnych:
- Rachunkowość
Funkcje specjalne
Uprawnienia dla partnerów biznesowych
Aplikacja Raport: Wstępne deklaracje zbiorcze nie jest dostępna dla partnerów biznesowych.