Aplikacja Raport: Księgowania służy do dokumentowania i generowania raportu zawierającego centralne operacje księgowości finansowej, czyli księgowania. Dzięki niej wszystkie księgowania mogą zostać wyświetlone, skontrolowane oraz posortowane zarówno w ujęciu szczegółowym, jak i sumarycznym.
Niniejszy artykuł zawiera informacje na temat parametrów, za pomocą których użytkownik określa, co ma zawierać generowany dokument raportowy. Ponadto przedstawione są informacje dotyczące wyniku wyprowadzenia danych. Możliwe ustawienia wyprowadzenia w tej aplikacji są zgodne z opcjami dostępnymi w oknie dialogowym dla dowolnego raportu. Opis dostępnych ustawień wyprowadzenia znajduje się w instrukcji obsługi.
Instrukcja obsługi dla aplikacji została opisana w artykule Instrukcje: Raport: Dokumenty raportu.
Definicje terminów
Dokument raportu — wyjście raportu do urządzenia wyjściowego, takiego jak drukarka, lub do pliku, tworzy dokument raportu lub dokument końcowy. Dokument raportu zawiera listę obiektów, np. listę adresów. Dokument końcowy zawsze zawiera obiekt, np. zamówienie sprzedaży. Dokumenty mogą być archiwizowane lub wysyłane do partnera, np. pocztą elektroniczną.
Opis aplikacji
Aplikacja służy do generowania raportu zawierającego wszystkie operacje księgowe. Użytkownik ma możliwość wyboru księgowań do analizy według różnych kryteriów selekcji. Dodatkowo możliwe jest określenie kryteriów grupowania dla celów sortowania i tworzenia sum częściowych.
Jeżeli nie zostaną podane żadne informacje dotyczące wyboru, po ostatnim rekordzie danych drukowana jest suma wszystkich wykazanych pozycji.
W przypadku aktywnego przejścia na nową stronę, dla każdej zmiany pierwszego wybranego kryterium wyboru rozpoczynana jest nowa strona.
Dla każdej grupy drukowane są sumy grupowe, a na końcu – całkowita suma wszystkich danych.
Sekcja Parametry, definicja raportu
W tym miejscu zapisywane są dane dotyczące identyfikatora raportu. Użytkownik może wybrać jeden z istniejących raportów i/lub utworzyć nowy.
- Definicja raportu — definicja raportu może zostać określona indywidualnie, dzięki czemu wcześniej zdefiniowane raporty mogą być ponownie wywoływane. Nazwa jednoznacznie identyfikuje raport. Nadawanie nazw możliwe jest zarówno z użyciem cyfr, jak i liter. Użytkownik może wybrać jeden z istniejących raportów lub utworzyć nowy.
- Nazwa — nazwa nadaje obiektowi czytelne i znaczące oznaczenie. Przykładowo, oprócz numeru artykułu składającego się z cyfr i liter, może być utrzymywana nazwa, która przypisuje obiektowi opisową etykietę.
Zakładka Ogólne
Na tej oraz pozostałych zakładkach użytkownik zawęża zakres danych do analizy poprzez wskazanie różnych parametrów.
Zakładka zawiera następujące parametry:
- Tytuł raportu — parametr ten zawiera tytuł dokumentu raportowego. Domyślnie proponowana jest nazwa podstawowa raportu, ale użytkownik może ustawić tytuł indywidualnie. Użytkownik wprowadza żądany tytuł lub pozostawia wartość domyślną.
- Dodatkowe jednostki organizacyjne — w tym polu użytkownik określa dodatkowe jednostki organizacyjne, które mają zostać uwzględnione w analizie
- Standard księgowania — w tym polu użytkownik wskazuje standard księgowania, dla którego ma zostać wykonana analiza danych.
- Waluta wewnętrzna — w tym polu użytkownik podaje walutę wewnętrzną, w której ma zostać przeprowadzona analiza
- Rodzaj okresu — w tym polu użytkownik wybiera rodzaj okresu, dla którego ma zostać przeprowadzona analiza. Możliwe wartości:
- Okres księgowy
- Miesiąc kalendarzowy
- Okres księgowy od — w tym polu użytkownik wskazuje okres księgowy, od którego ma rozpocząć się analiza danych. W połączeniu z polem Okres księgowy do uwzględniane są tylko księgowania z tego przedziału.
- Okres księgowy do — w tym polu użytkownik wskazuje okres księgowy, do którego ma zostać przeprowadzona analiza danych. W połączeniu z polem Okres księgowy od uwzględniane są tylko księgowania z tego zakresu.
- Od miesiąca kalendarzowego — jeżeli w polu Rodzaj okresu wybrano Miesiąc kalendarzowy, tutaj należy podać miesiąc, od którego rozpoczyna się analiza
- Do miesiąca kalendarzowego — jeżeli w polu Rodzaj okresu wybrano Miesiąc kalendarzowy, tutaj należy podać miesiąc końcowy dla analizy danych
- Grupa 1 — użytkownik wybiera pole analityczne, według którego dane mają być posortowane i pogrupowane jako pierwsze
- Sumuj grupę 1 (pole wyboru) — użytkownik określa, czy wartości danych mają być sumowane dla każdej wartości w grupie 1. Sumowane są tylko kolumny kwotowe w walucie wewnętrznej.
- Sortowanie stron wg grupa 1 (pole wyboru) — jeśli zaznaczone, dla każdej zmiany wartości grupy 1 rozpoczynana jest nowa strona raportu
- Grupa 2 — użytkownik wybiera drugie pole analityczne do sortowania i grupowania danych
- Sumuj grupę 2 (pole wyboru) — użytkownik określa, czy wartości danych mają być sumowane dla każdej wartości w grupie 2. Sumowane są tylko kolumny kwotowe w walucie wewnętrznej.
- Grupa 3 — użytkownik wybiera trzecie pole analityczne do sortowania i grupowania danych
- Sumuj grupę 3 (pole wyboru) — użytkownik określa, czy wartości danych mają być sumowane dla każdej wartości w grupie 3. Sumowane są tylko kolumny kwotowe w walucie wewnętrznej.
- Grupa 4 — użytkownik wybiera czwarte pole analityczne do sortowania i grupowania danych
- Sumuj grupę 4 (pole wyboru) — użytkownik określa, czy wartości danych mają być sumowane dla każdej wartości w grupie 4. Sumowane są tylko kolumny kwotowe w walucie wewnętrznej.
- Drukuj stronę tytułową (pole wyboru) — w tym polu użytkownik określa, czy na początku raportu ma być wydrukowana strona tytułowa zawierająca zastosowane kryteria selekcji
- Drukuj wiersz z tekstem księgowania (pole wyboru) — jeśli zaznaczone, dla każdego księgowania dodawany jest dodatkowy wiersz z tekstem księgowania
Zakładka Konta
Poniżej znajduje się opis pól zakładki:
- Konto dłużnika — w tym polu użytkownik podaje konta dłużników, które mają zostać objęte analizą danych. Brak wartości oznacza, że analizowane będą wszystkie konta dłużników.
- Wyklucz konta dłużników (pole wyboru) — użytkownik określa, czy wybór w polu Konto dłużnika ma być traktowany jako zawierający, czy jako wykluczający dane. Domyślnie wybór jest traktowany jako zawierający dane. Po aktywacji tej funkcji wybory są interpretowane jako wykluczające dane.
- Konto wierzyciela — w tym polu użytkownik podaje konta wierzycieli, które mają zostać objęte analizą danych. Brak wartości oznacza, że analizowane będą wszystkie konta wierzycieli.
- Wyklucz konta wierzyciela (pole wyboru) — użytkownik określa, czy wybór w polu Konto wierzyciela ma być traktowany jako zawierający, czy jako wykluczający dane. Domyślnie wybór jest traktowany jako zawierający dane. Po aktywacji tej funkcji wybory są interpretowane jako wykluczające dane.
- Konto Konta księgowe — w tym polu użytkownik podaje konta księgi głównej, które mają zostać objęte analizą danych. Brak wartości oznacza, że analizowane będą wszystkie konta księgi głównej.
- Wyklucz konta księgowe (pole wyboru) — użytkownik określa, czy wybór w polu Konto Konta księgowe ma być traktowany jako zawierający, czy jako wykluczający dane. Domyślnie wybór jest traktowany jako zawierający dane. Po aktywacji tej funkcji wybory są interpretowane jako wykluczające dane.
- Konto przeciwstawne dłużnika — w tym polu użytkownik podaje konta dłużników, które mają zostać uwzględnione jako konto przeciwstawne w analizie danych
- Wyklucz konta przeciwstawne dłużników (pole wyboru) — użytkownik określa, czy wybór w polu Konto przeciwstawne dłużnika ma być traktowany jako zawierający, czy jako wykluczający dane. Domyślnie wybór jest traktowany jako zawierający dane. Po aktywacji tej funkcji wybory są interpretowane jako wykluczające dane.
- Konto przeciwstawne wierzyciela — w tym polu użytkownik podaje konta wierzycieli, które mają zostać uwzględnione jako konto przeciwstawne w analizie danych
- Wyklucz konta przeciwstawne wierzycieli (pole wyboru) — użytkownik określa, czy wybór w polu Konto przeciwstawne wierzyciela ma być traktowany jako zawierający, czy jako wykluczający dane. Domyślnie wybór jest traktowany jako zawierający dane. Po aktywacji tej funkcji wybory są interpretowane jako wykluczające dane.
- Konto przeciwstawne Konta księgowe — w tym polu użytkownik podaje konta księgi głównej, które mają być analizowane jako konto przeciwstawne. Brak wartości oznacza, że analizowane będą wszystkie konta księgi głównej.
- Wyklucz przeciwstawne konta księgi głównej (pole wyboru) — użytkownik określa, czy wybór w polu Konto przeciwstawne Konta księgowe ma być traktowany jako zawierający, czy jako wykluczający dane. Domyślnie wybór jest traktowany jako zawierający dane. Po aktywacji tej funkcji wybory są interpretowane jako wykluczające dane.
Zakładka Dane księgowe
Poniżej znajduje się opis pól zakładki:
- Numer dokumentu — w tym polu użytkownik podaje numery dokumentów, dla których ma zostać przeprowadzona analiza danych
- Data dokumentu — w tym polu użytkownik podaje daty dokumentów, które mają zostać uwzględnione w analizie
- Kod podatkowy — w tym polu użytkownik podaje kody podatkowe, dla których ma zostać wykonana analiza
- Tekst dokumentu — w tym polu użytkownik określa ciąg znaków tekstu dokumentu, według którego mają zostać przefiltrowane dane
- Rodzaj dokumentu księgowego — w tym polu użytkownik wskazuje rodzaje dokumentów, które mają być analizowane
- Znacznik storna — w tym polu użytkownik wybiera, czy mają być analizowane wszystkie dokumenty, tylko stornowane, czy tylko niestornowane.
- Storno — jeśli ten wariant zostanie wybrany, analizowane będą tylko dokumenty oznaczone jako storno
- Bez storna — jeśli ten wariant zostanie wybrany, analizowane będą tylko dokumenty nieoznaczone jako storno
- Wygenerowane przez użytkownika — w tym polu użytkownik podaje nazwę użytkownika, dla którego ma zostać przeprowadzona analiza danych
- Od czasu utworzenia — w tym polu użytkownik wskazuje datę początkową, od której mają być uwzględniane dane na podstawie daty utworzenia
- Do czasu utworzenia — w tym polu użytkownik wskazuje datę końcową, do której mają być uwzględniane dane na podstawie daty utworzenia
- Okres podatku — w tym polu użytkownik podaje okresy podatkowe, które mają być analizowane
- Data podatku — w tym polu użytkownik wskazuje daty podatkowe, które mają być objęte analizą
- Operacja kasowa — w tym polu użytkownik może, jeśli zachodzi potrzeba, wskazać jedną lub więcej operacji kasowych, dla których mają zostać przefiltrowane dane
- Arkusz kasowy — w tym polu użytkownik może wskazać jeden lub więcej arkuszy kasowych do analizy
- Księga kasowa — w tym polu użytkownik może wskazać jedną lub więcej ksiąg kasowych, których dane mają zostać uwzględnione
- Rodzaj księgowania — w tym polu użytkownik określa, które dane mają zostać uwzględnione w analizie. Możliwe ustawienia:
- (wszystkie) — uwzględniane są zarówno rzeczywiste, jak i symulacyjne księgowania
- Księgowanie rzeczywiste — uwzględniane są tylko rzeczywiste księgowania
- Księgowanie symulacji — uwzględniane są tylko symulacje księgowań
- Rodzaj księgowania symulacyjnego — jeśli analizowane mają być księgowania symulacyjne, w tym polu użytkownik może wskazać jeden lub więcej rodzajów tych księgowań w celu zawężenia danych.
Jeśli nie zostanie wskazana żadna wartość, analizowane będą wszystkie symulacyjne księgowania. - Wyklucz różnice w walutach równoległych (pole wyboru) — jeśli ta opcja zostanie zaznaczona, z raportu zostaną wykluczone pozycje zerowe wynikające z różnic w przeliczeniach na równoległe waluty wewnętrzne
Zakładka Kwoty
Poniżej znajduje się opis pól zakładki:
- Waluta — w tym polu użytkownik podaje walutę, w której ma zostać wykonana selekcja kwotowa
- Wybierz kwoty w walucie dokumentu księgowego — jeśli opcja ta zostanie zaznaczona, selekcja kwotowa będzie odnosić się do waluty, w której pierwotnie zostały zarejestrowane księgowania
- Kwota Wn — w tym polu użytkownik zawęża zakres selekcji według kwoty Wn, określając wartość lub przedział wartości
- Kwota Ma — w tym polu użytkownik zawęża zakres selekcji według kwoty Ma, określając wartość lub przedział wartości
Zakładka Dane controllingu
Poniżej znajduje się opis pól zakładki:
- Rodzaj kosztów — w tym polu użytkownik określa rodzaj kosztów, które mają zostać uwzględnione w analizie danych
- Data sprzedaży — w tym polu użytkownik podaje daty sprzedaży, dla których ma zostać przeprowadzona analiza danych
- Typ wymiaru 1 — w tym polu użytkownik określa typ wymiaru, który ma być przypisany do pola Wymiar 1
- Wymiar 1 — w tym polu użytkownik wybiera pierwszy wymiar, który ma zostać uwzględniony w analizie danych
- Typ wymiaru 2 — w tym polu użytkownik określa typ wymiaru, który ma być przypisany do pola Wymiar 2
- Wymiar 2 — w tym polu użytkownik wybiera drugi wymiar, który ma zostać uwzględniony w analizie danych
- Typ wymiaru 3 — w tym polu użytkownik określa typ wymiaru, który ma być przypisany do pola Wymiar 3
- Wymiar 3 — w tym polu użytkownik wybiera trzeci wymiar, który ma zostać uwzględniony w analizie danych
Zakładka Dane dodatkowe
Poniżej znajduje się opis pól zakładki:
- Klasyfikacja kont księgowych — w tym polu użytkownik podaje klasyfikacje kont księgi głównej, które mają zostać uwzględnione w analizie danych
- Klasyfikacja kont partnerów dłużnika — w tym polu użytkownik podaje klasyfikacje kont partnerów dłużnika, które mają zostać uwzględnione w analizie danych
- Klasyfikacja kont partnerów wierzyciela — w tym polu użytkownik podaje klasyfikacje kont partnerów wierzyciela, które mają zostać uwzględnione w analizie danych
- W odniesieniu do konta przeciwstawnego (pole wyboru) — jeżeli ta opcja zostanie zaznaczona, ograniczenie według klasyfikacji kont będzie odnosić się do konta przeciwstawnego zamiast konta księgowania
- Numer pozycji formularza podatkowego — w tym polu użytkownik podaje numer pozycji formularza podatkowego przypisany do kodu podatkowego, dla którego ma zostać wykonana analiza danych
Zakładka Dane techniczne
Poniżej znajduje się opis pól zakładki:
- Pochodzenie — w tym polu użytkownik podaje źródło księgowania, które ma zostać uwzględnione w analizie danych
- Przeniesienie do controlingu — w tym polu użytkownik podaje wartości transferu do controlingu, które mają zostać uwzględnione
- Podział podatku — w tym polu użytkownik określa oznaczenie podziału podatku, które ma zostać uwzględnione w analizie
- Ustalanie podatku — w tym polu użytkownik wskazuje typ ustalania podatku, który ma zostać objęty analizą
- Proces księgowania — w tym polu użytkownik wybiera interfejs lub przebieg księgowania, który ma zostać uwzględniony
- Rodzaj automatyczny — w tym polu użytkownik wskazuje typ automatyki, która ma zostać objęta analizą
- Rodzaj rekordu — w tym polu użytkownik wybiera typ rekordu, który ma być analizowany
- Kod wyksięgowania — w tym polu użytkownik podaje kod wyksięgowania, dla którego ma zostać przeprowadzona analiza
- Typ transakcji — w tym polu użytkownik wskazuje rodzaj dokumentu (transakcji), który ma zostać objęty analizą
- Rodzaj wprowadzanego rekordu — w tym polu użytkownik wybiera typ informacji rekordu, który ma być analizowany
- Szczegół księgowania bilansu otwarcia — w tym polu użytkownik podaje szczegóły księgowania bilansu otwarcia, które mają zostać uwzględnione
- Ciąg kont — w tym polu użytkownik wskazuje ciąg kont, który ma zostać uwzględniony w analizie
- Księgowanie główne — w tym polu użytkownik podaje oznaczenie księgowania głównego, które ma być brane pod uwagę
Wynik wydruku
Na stronach tytułowych, jeśli są pożądane, wyprowadzane są kryteria wyboru zastosowane w poniższym raporcie, aby zapewnić jednoznaczną identyfikację i ocenę danych wyjściowych.
Raport zawiera następujące sekcje:
Nagłówek
W dwóch nagłówkach wyprowadzane są następujące informacje:
- Transakcje konta dla koncernów — ogólna nazwa raportu
- Definiowanie — samodzielnie nadany tytuł
- Comarch ERP Enterprise — nazwa oprogramowania
Poniżej nagłówka, oddzielone poziomymi liniami, znajdują się informacje dotyczące waluty, okresu i obszaru bilansowania:
- W walucie — po prawej stronie obok nazwy pola wyświetlana jest waluta, na podstawie której wygenerowano raport
- Standard księgowania — po prawej stronie obok nazwy pola wyświetlany jest standard księgowania, dla którego wykonano wybór danych raportu
Nagłówki kolumn
Jako objaśnienie dla wyprowadzonych danych w dwuwierszowych nagłówkach kolumn znajdują się następujące pola:
Wiersz 1
- Konto — ta kolumna zawiera numer konta księgowania, którego dane zostały wybrane
- Konto przeciwstawne — ta kolumna zawiera konto przeciwstawne księgowania, którego dane zostały wybrane
- Okres — ta kolumna zawiera okres księgowy, do którego przypisany jest dany ruch księgowy
- Data dokumentu — ta kolumna zawiera datę dokumentu, na podstawie którego wygenerowano ten ruch
- Numer dokumentu — numer dokumentu przypisany do księgowania
- Kod podatkowy — ta kolumna zawiera skrót kodu podatkowego użytego w księgowaniu
- Podatek % — ta kolumna zawiera stawkę podatku przypisaną do danego kodu
- Rodzaj dokumentu — ta kolumna zawiera typ dokumentu przypisany do księgowania
- Kwota — ta kolumna zawiera wartość księgowania
- Waluta kwoty — po prawej stronie obok wartości kwoty widoczna jest waluta tej kwoty
- Kurs/waluta— ta kolumna zawiera, jeśli dotyczy, informacje o zastosowanym kursie walutowym
- Kwota waluty — ta kolumna zawiera pierwotną kwotę w walucie dokumentu
Wiersz 2
- Tekst księgowania — ta kolumna zawiera tekst księgowania jako dodatkowy element identyfikacyjny
- Storno dla — ta kolumna zawiera numer dokumentu storno, jeśli dana pozycja została stornowana
Ogólne saldo
Jako końcowy wiersz dla każdego konta w kolumnie Kwota wyprowadzane jest saldo danego konta.
Na końcu tabeli wyprowadzane jest również łączne saldo dla wszystkich wybranych operacji.
Stopka
Stopka raportu zawiera domyślnie informacje o firmie, stronie oraz danych dotyczących wydruku.
- Nazwa firmy — po lewej stronie wyprowadzana jest nazwa jednostki organizacyjnej
- Bieżący numer strony — na środku wyprowadzana jest aktualna numeracja strony; w nawiasie widoczna jest całkowita liczba stron raportu
- Użytkownik i dane czasowe — po prawej stronie wyprowadzane są dane użytkownika oraz data i godzina wygenerowania raportu
Konfiguracja
Aplikacja Raport: Księgowania nie wymaga żadnych konkretnych ustawień w aplikacji Konfiguracja.
Raport
Poniższy raport dotyczy aplikacji Raport: Księgowania:
Raport: Księgowania
Uprawnienia
Uprawnienia mogą zostać przypisane za pomocą ról uprawnień, jak również poprzez przyporządkowanie organizacji. Szczegółowe informacje można znaleźć w artykule Uprawnienia.
Uprawnienia specjalne
Dla aplikacji Raport: Księgowania nie są dostępne uprawnienia specjalne.
Przyporządkowania organizacyjne
Przyporządkowania organizacyjne służą do kontrolowania, które dane mogą być przeglądane, używane lub edytowane. W tym celu należy aktywować funkcję Uprawnienia do treści w aplikacji Konfiguracja.
Aby aplikacja Raport: Księgowania była wyświetlana dla danego użytkownika w menu użytkownika, musi on być przypisany do organizacji, która jest połączona z jednym z następujących obszarów organizacyjnych:
- Rachunkowość
Funkcje specjalne
Dla aplikacji Raport: Księgowania nie są dostępne funkcje specjalne.
Uprawnienia dla partnerów biznesowych
Aplikacja Raport: Księgowania nie jest dostępna dla partnerów biznesowych.