Rodzaje kontraktów zakupowych

Przegląd tematu

W niniejszym dokumencie opisano rolę rodzajów kontraktów zakupowych w przetwarzaniu umów zakupu. Zawiera informacje o domyślnych wartościach i ustawieniach umów zakupu, przechowywanych w rodzajach kontraktów zakupu, a także o ich wpływie na przetwarzanie i dalsze przetwarzanie kontraktów zakupu.

Definicje terminów

Kontrakt zakupu

Kontrakt zakupu to umowa ramowa dotycząca dostawy towarów lub usług między klientem a dostawcą. Umowa w sprawie zamówienia zakupu zawsze charakteryzuje się rodzajem umowy, takim jak ustalona ilość lub ustalona data. Określa on czas lub zdarzenie, w którym umowa zostaje zakończona. Odwołanie umowy może nastąpić wyłącznie za pomocą zamówienia.

Kontrakt

Kontrakt jest specjalnym zamówieniem lub umową, w której klient zgadza się na zakup ilości towarów lub wartości od dostawcy w określonym czasie po określonych cenach. W zamian dostawca zobowiązuje się do dostarczenia produktów objętych umową w uzgodnionej ilości lub wartości w określonym czasie.

Zlecenie zwolnienia zamówienia

Przypisanie pozycji umowy do pozycji zamówienia w zamówieniu sprzedaży lub zamówienia jest również określane jako zlecenie zwolnienia umowy. Przypisanie to określa status zwolnienia pozycji zamówienia, w zależności od odpowiedniego typu zamówienia.

Rodzaje umów

Rodzaje umów służą do identyfikacji umów sprzedaży lub zamówień oraz do definiowania typu umowy, np. stała ilość, stała wartość lub stała data. Typy umów zawierają również wartości domyślne dla umów na nich opartych.

Typ umowy

Umowa zawsze charakteryzuje się typem umowy, takim jak stała ilość lub stała data. Typ umowy określa, które dane są wyświetlane i rejestrowane w umowie sprzedaży lub zamówienia oraz w którym momencie lub z jakim zdarzeniem umowa zostaje zakończona. Status zamówienia wydania i ogólny status Zakończone pozycji umowy również zależą od typu umowy. Kategoria umowy jest określana przez przypisany typ umowy.

Typ umowy Konsygnacja

Kategoria Konsygnacja istnieje dla umów konsygnacyjnych z dostawcami. Umowy konsygnacyjne są umowami zależnymi od czasu z datą początkową i końcową. Ceny dla określonych pozycji i lokalizacji są ustalone na ten okres. Towary należą do dostawcy do momentu ich wykorzystania, np. w sprzedaży lub produkcji.

Typ umowy Ilość/Termin

Typ umowy Ilość/Termin dotyczy umów zależnych od ilości i daty, w których określono zarówno górną granicę całkowitej ilości pozycji, która może zostać odwołana, jak i datę końcową, do której pozycje mogą zostać odwołane. Jeśli uzgodniona ilość lub uzgodniony termin zostaną osiągnięte, nie można już odwołać żadnych pozycji z tej umowy. Nie ma znaczenia, który warunek wystąpi jako pierwszy, tylko jeden z dwóch warunków musi mieć zastosowanie.

Typy kontraktów zakupowych

Typy umów określają, które dane są wyświetlane i rejestrowane w umowie zakupu. Status zlecenia zwolnienia i ogólny status Zakończone pozycji umowy również zależą od rodzaju kontraktu, który jest określony przez wybrany typ umowy. Status zwolnienia zamówienia wynika z przypisania pozycji umowy do pozycji zamówienia w zamówieniu. Jest to również określane jako zlecenie zwolnienia kontraktu.

W ramach zamówienia mogą być używane następujące rodzaje kontraktów:

  • Ilość/Termin
  • Ilość stała
  • Konsygnacja
  • Stała wartość
  • Stały termin
  • Wartość/Termin

Szczegółowe informacje na temat typów umów i pochodnego statusu pozycji umowy zostały umówione poniżej:

  • Stała ilość – typ Stała ilość jest przeznaczony dla umów zależnych od ilości, w których określono górną granicę (plus/minus nadwyżka lub niedobór dostawy, jeśli dotyczy) dla całkowitej ilości pozycji, która może zostać odwołana. Pozycja umowy typu Stała ilość może ulec całkowitemu odwołaniu jeśli uzgodniona całkowita ilość pozycji umowy zostanie osiągnięta poprzez odwołanie umowy w zamówieniach zakupu. Pod uwagę brane są wartości procentowe przekroczenia lub niedostarczenia: W związku z tym przedmiot umowy jest również całkowicie anulowany, jeśli zostało dostarczone za dużo towarów w ramach nadwyżki procentowej dostawy lub jeśli pozostaje otwarta ilość do wezwania, która jest poniżej określonego procentu niedostarczenia. Data lub wartości nie mają znaczenia dla tego typu umowy. Jeśli element jest wywołany w całości, automatycznie otrzymuje on status Zrealizowane. Cała umowa jest wtedy całkowicie anulowana i zakończona, jeśli wszystkie pozycje umowy są całkowicie anulowane.
  • Stała wartość – typ umowy Stała wartość jest przeznaczony dla umów zależnych od wartości, w których górny limit (plus/minus nadwykonanie lub niedowykonanie, jeśli dotyczy) jest zdefiniowany dla całkowitej kwoty pozycji, która może zostać wywołana. Pozycja umowy o typie Stała wartość jest całkowicie anulowana, gdy uzgodniona całkowita kwota pozycji umowy zostanie osiągnięta przez odwołanie umowy w zamówieniach zakupu. System wykorzystuje wartości pozycji zamówienia obliczone w zamówieniu do określenia statusu odwołania. Uwzględniane są wartości procentowe przekroczenia i niedostarczenia. W związku z tym pozycja zamówienia jest również całkowicie anulowana, jeśli zbyt dużo towaru zostało dostarczone w ramach procentu przekroczenia dostawy lub jeśli pozostaje otwarta wartość odwołania, która jest poniżej określonego procentu niedostarczenia. Data lub ilość nie ma znaczenia dla tego typu umowy. Jeśli element jest wywołany w całości, automatycznie otrzymuje status Zrealizowane. Cały kontrakt jest wtedy anulowany w całości i tym samym zakończony, jeśli wszystkie pozycje kontraktu zostaną całkowicie anulowane.
  • Stały termin – typ umowy Stały termin jest przeznaczony dla umów zależnych od daty, dla których określono datę końcową, do której można odwołać pozycje związane z tą umową. W uzgodnionym terminie końcowym uznaje się, że cała umowa i wszystkie jej pozycje zostały anulowane w całości. Pozycje mogą być zatem odzyskane z tej umowy do tej daty końcowej, ale nie później. Nie zależy to od tego, czy ilość lub wartość została osiągnięta lub przekroczona w dopuszczalnym zakresie. Kontrakty terminowe muszą być rozliczane ręcznie za pomocą odpowiedniej akcji. Są one ważne do wprowadzonej daty włącznie.
  • Konsygnacja – typ umowy Konsygnacja przeznaczony jest dla umów konsygnacyjnych z dostawcami. Umowy konsygnacyjne są umowami zależnymi od czasu z datą początkową i końcową. Ceny za określone artykuły i lokalizacje są ustalane na ten okres. Towary należą do dostawcy do momentu ich wykorzystania, np. w sprzedaży lub produkcji. W uzgodnionej dacie końcowej umowę uznaje się za całkowicie anulowaną. Nie ma żadnych ograniczeń w odniesieniu do ilości lub wartości towaru podlegającego anulowaniu. Kontrakty konsygnacyjne są kontraktami terminowymi i dlatego muszą być rozliczane ręcznie poprzez odpowiednią akcję. Kontrakty konsygnacyjne są ważne z uwzględnieniem zarejestrowanych dat rozpoczęcia i zakończenia. Ponieważ zamówienie konsygnacyjne zawsze wymaga umowy konsygnacyjnej, umowy konsygnacyjne są również ważne do momentu rozpoczęcia następnej umowy. Dlatego też, jeśli nie ma ważnej umowy w momencie wycofania pozycji, używana jest ostatnia ważna umowa. Konkretna umowa może dotyczyć kilku lokalizacji lub kilku firm w jednej lub kilku lokalizacjach.
Uwaga
Z organizacyjnego punktu widzenia należy zagwarantować, że żaden zapas zewnętrzny nie może zostać wycofany, jeśli nie obowiązuje żadna umowa konsygnacyjna. Można to osiągnąć poprzez użycie zablokowanego magazynu, oznakowanie towarów, zwrócenie ich do dostawcy lub ręczne przeniesienie ich do własnego magazynu.
  • Ilość/Termin – typ umowy Ilość/Termin jest przeznaczony dla umów zależnych od ilości i daty, w których zdefiniowano zarówno stały górny limit całkowitej ilości artykułu, który może zostać odwołany, jak i ostateczną datę, do której artykuły mogą zostać odwołane. Pozycja umowy z kategorii Ilość/Termin jest wówczas Zrealizowana. Data jest następnie zakończona, gdy uzgodniona ilość zostanie osiągnięta, a pozycja – całkowicie odwołana. Uwzględniane są wartości procentowe przekroczenia lub niedostarczenia. Cała umowa jest następnie całkowicie odwoływana lub zakończona, gdy wszystkie pozycje umowy zostają całkowicie odwołane i zrealizowane. Jeśli uzgodniony termin zostanie osiągnięty, nie można już odwołać żadnych pozycji z tej umowy. Umowa dotycząca ilości/terminu musi zostać zakończona ręcznie przy użyciu odpowiedniej akcji. Nie ma znaczenia, który warunek wystąpi jako pierwszy, tylko jeden z dwóch warunków musi zostać spełniony. Wartość nie ma znaczenia.
  • Wartość/Termin – rodzaj umowy Wartość/Termin jest przeznaczony dla umów zależnych od wartości i daty, w których określono zarówno stały górny limit całkowitej wartości pozycji, którą można wywołać, jak i stałą datę końcową. Pozycja umowy typu Wartość/Termin przyjmuje w takiej sytuacji status Zakończone. Termin jest zrealizowany, gdy uzgodniona wartość zostanie osiągnięta, a pozycja jest całkowicie zrealizowana. Uwzględniane są wartości procentowe przekroczenia lub niedostarczenia. Cała umowa jest następnie anulowana w całości lub zrealizowana, jeśli wszystkie pozycje umowy są całkowicie anulowane i zakończone. Po osiągnięciu uzgodnionej daty nie można już odwołać żadnych pozycji z tego kontraktu. Umowa dotycząca wartości i terminu musi zostać zakończona ręcznie przy użyciu odpowiedniej akcji. Nie ma znaczenia, który warunek wystąpi jako pierwszy, tylko jeden z dwóch warunków musi zostać spełniony. Ilość nie ma znaczenia.

Opis aplikacji

Rodzaje kontraktów zakupowych są używane do identyfikacji kontraktów zakupowych i definiowania rodzaju kontraktu zakupowego. W każdym rodzaju umowy można rozróżnić następujące typy:

  • Ilość/Termin
  • Ilość stała
  • Konsygnacja
  • Stała wartość
  • Stały termin
  • Wartość/Termin

Typy umów zakupu zawierają również dalsze ustawienia dla umów zakupu tego rodzaju. Aplikacja Rodzaje kontraktów zakupowych nie jest podzielona na nagłówek i obszar roboczy. Posiada ona natomiast pola wejściowe.

Aplikacja Rodzaje kontraktów zakupowych

Pola wejściowe

W polach rodzaju kontraktu zakupowego wprowadza się lub wybiera dane, które mają mieć zastosowanie do wszystkich umów zakupowych, korzystających z tego rodzaju. Zdefiniowane dane są automatycznie przypisywane do wszystkich nowych kontraktów zakupu tego typu i nie można ich zmienić.

Aplikacja składa się z następujących pól wejściowych:

  • Rodzaj – w polu Rodzaj wprowadzany jest unikatowy identyfikator typu kontraktu zakupu. Można go dowolnie wybrać. Jest to szczególnie przydatne w systemach z kilkoma organizacjami, jeśli wprowadzony zostanie zakres numerów w polu Zakres numeracji dla rodzajów kontraktu w funkcji Zakup, podfunkcji Schematy numeracji w aplikacji Konfiguracja. Jeśli zakres numerów jest zapisany dla organizacji zakupowej, wybranej na pasku tytułu, kolejny numer wynikający z tego zakresu jest proponowany jako identyfikator podczas wprowadzania nowego rodzaju. Identyfikacja rodzaju jest wykorzystywana do znalezienia właściwego typu kontraktu w sprawie zamówienia zakupu w dalszych aplikacjach i zapytaniach, np. w celu przypisania właściwego rodzaju do kontraktu w sprawie zamówienia zakupu, a tym samym przyjęcia określonych ustawień.
  • Oznaczenie – oznaczenie służy jako dodatkowa funkcja identyfikacyjna. Może składać się z dowolnie wybranego tekstu. W tym miejscu należy wprowadzić znaczący i, jeśli to możliwe, jednoznaczny opis, aby ułatwić wyszukiwanie.
  • Schemat numeracji – schemat numeracji jest wybierany w rodzaju zamówienia, za pomocą którego system automatycznie generuje numer dla nowych zamówień zgodnie z określonym wzorcem. Więcej informacji znajduje się w dokumentacji Schematy numeracji.
  • Status nowych dokumentów – status nowych dokumentów definiuje ogólny status dla nowych zamówień tego rodzaju. Możliwy jest wybór następujących statusów:
    • W opracowaniu
    • Zwolnione
Uwaga
Jeśli pozycja umowy ma status W opracowaniu, można ją powiązać z pozycją zamówienia dopiero po ręcznej zmianie statusu na Zwolnione.
Uwaga
Zamówienie lub pozycja zamówienia o statusie Zwolnione nie może zostać zresetowana do statusu W opracowaniu. Zamiast tego użyj statusu Zablokowane. Więcej informacji na ten temat znajduje się w dokumentacji Działania: Zwalnianie, blokowanie i uzupełnianie dokumentów lub pozycji.
  • Typ – w tym miejscu należy wybrać typ umowy, który zostanie następnie przypisany do wszystkich umów korzystających z tego rodzaju kontraktu. Zdefiniowanych kategorii nie można już zmienić, jeśli rodzaj kontraktu jest już używany w zamówieniach zakupu. Możliwy jest wybór spośród następujących typów umów:
    • Ilość/Termin
    • Ilość stała
    • Konsygnacja
    • Stała wartość
    • Stały termin
    • Wartość/Termin
  • Pochodzenie zobowiązania jednostek – to pole służy do określenia, skąd pochodzi ustawienie zobowiązania jednostkowego. Wybrany wpis jest wartością domyślną dla umów w sprawie zamówień zakupu tego rodzaju. Możliwy jest wybór następujących opcji:
    • Artykuł – za pomocą tego wpisu przyjmowane jest ustawienie dla zobowiązania jednostkowego z danych podstawowych artykułu.
    • Ręcznie – tego wpisu należy użyć, aby zdefiniować indywidualne ustawienie dla zobowiązania jednostkowego. Pole jest wyświetlane, jeśli funkcja Ewidencja stanów w jednostkach logistycznych jest aktywowana dla klienta w aplikacji Konfiguracja. Funkcję tę można znaleźć w funkcji Logistyka magazynowa, podfunkcji Stany magazynowe.

Konfiguracja

Możliwe jest wprowadzenie zakresu numerów w polu Zakres numeracji dla rodzajów kontraktu w funkcji Zakup, podfunkcji Schematy numeracji w aplikacji Konfiguracja. Jeśli dla wybranej organizacji zakupu zapisany jest zakres numerów, po wprowadzeniu rodzaju proponowany jest następny wynikający z niego numer.

Typ Konsygnacja jest dostępny tylko wtedy, gdy funkcja Wielu właścicieli zapasów jest aktywowana dla klienta w ramach funkcji Logistyka magazynowa.

Jednostki biznesowe

Następujący podmiot biznesowy jest istotny dla aplikacji Rodzaje kontraktów zakupowych, wykorzystywanej przykładowo w celu:

  • Przypisywania uprawnień
  • Konfigurowania definicji działań
  • Importowania lub eksportowania danych

Rodzaje umów zakupowych:

com.cisag.app.purchasing.obj.PurchaseContractType

Jednostka biznesowa należy do następującej grupy jednostek biznesowych:

Dane dokumentu zakupu:

com.cisag.app.purchasing.OrderData

Uprawnienia

Autoryzacje mogą być przypisywane zarówno przy użyciu aplikacji Role uprawnień, jak i poprzez przypisanie organizacji. Koncepcję uprawnień można znaleźć w dokumentacji technicznej Autoryzacje.

Funkcje specjalne

Aplikacja Rodzaje kontraktów zakupowych nie posiada specjalnych funkcji.

Przypisania organizacji

Jeśli funkcja Uprawnienia do treści jest aktywowana w aplikacji Konfiguracja, aplikacja Rodzaje kontraktów zakupowych jest wyświetlana osobie tylko wtedy, gdy przypisano jej organizację w danych podstawowych partnera, która jest zintegrowana z co najmniej jedną z następujących struktur organizacyjnych:

  • Zamówienia

Aplikacja Rodzaje kontraktów zakupowych zawiera tabelę Uprawnienia. Aby dana osoba mogła korzystać z rodzaju kontraktu zakupowego, musi być przypisana do co najmniej jednej organizacji w danych podstawowych partnera, która została wprowadzona w tabeli Uprawnienia dla danego rodzaju kontraktu zakupu.

Uwaga
Tabela jest widoczna tylko wtedy, gdy użytkownikowi przypisano możliwość wyświetlania uprawnień dla powiązanej jednostki biznesowej za pośrednictwem roli uprawnień. Aby móc edytować uprawnienia związane z treścią, użytkownik musi mieć również możliwość zmiany uprawnień. Musi posiadać również ogólne możliwości otwierania odpowiedniej aplikacji oraz otwierania i edytowania odpowiedniej jednostki biznesowej.

Więcej informacji na temat tabeli Uprawnienia oraz kompleksowy przegląd uprawnień związanych z treścią można znaleźć w dokumentacji Uprawnienia związane z treścią.

Funkcje specjalne

Nie ma żadnych specjalnych funkcji dla aplikacji Rodzaje kontraktów zakupowych.

Uprawnienia dla partnerów biznesowych

Aplikacja Rodzaje kontraktów zakupowych nie jest autoryzowana dla partnerów biznesowych.

Czy ten artykuł był pomocny?