Przegląd tematów
Określenie potrzeb w zakresie zaopatrzenia pomaga firmie uzyskać propozycje zakupu w oparciu o wcześniej zdefiniowane kryteria zarządzania zapasami, istniejące zapasy, pożądane minimalne zapasy oraz, w stosownych przypadkach, planowane przyjęcia i wydania. Pokrycie zapotrzebowania poprzez zakup może być uzupełnieniem opcji pokrycia zapotrzebowania z produkcji własnej. W systemach wielofirmowych istnieje również możliwość pokrycia zapotrzebowania poprzez dystrybucję między poszczególnymi lokalizacjami magazynowymi lub organizacjami. Istnieją dwa różne sposoby pokrycia wymagań poprzez zakup. Jednym z nich jest aplikacja Generuj propozycje zakupu. Drugim sposobem jest skorzystanie z aplikacji Obliczanie propozycji zakupu. Ta metoda lub aplikacja jest opisana w niniejszej dokumentacji. Wszystkie propozycje zakupu są gromadzone w aplikacji Propozycje zakupu. Celem obliczania wymagań dotyczących zakupu jest kontrolowanie zapasów artykułów dostępnych w miejscu przechowywania zgodnie z wcześniej zdefiniowanymi kryteriami.
Propozycje zakupu są zaleceniami obliczanymi przez system na podstawie przechowywanych kryteriów dotyczących tego, które artykuły należy zamówić, w jakiej ilości i w jakim czasie, aby zapas tego artykułu nie spadł poniżej minimalnego poziomu zapasów. Innymi słowy, może być konieczne zamówienie określonej ilości, aby zapewnić, że ilość towaru uprzednio zdefiniowana jako wystarczająca w systemie zarządzania zapasami jest zawsze dostępna w miejscu przechowywania w rozważanym okresie. Użytkownik kontroluje rozpatrywany okres w związku z aplikacją Obliczanie propozycji zakupu przy użyciu pola Na dzień w połączeniu z czasem uzupełnienia.
Niniejszy dokument opisuje, w jaki sposób zapotrzebowanie jest określane za pomocą aplikacji Obliczanie propozycji zakupu i w jaki sposób generowane są propozycje zakupu. Po pierwsze, wyjaśniono, jakie opcje wyboru i ustawienia może wprowadzić użytkownik w celu określenia zapotrzebowania. Szczegółowo wyjaśniono obliczenia systemu służące do określania wymagań i generowania propozycji zakupu w tej aplikacji.
Definicje terminów
Zapotrzebowanie na zaopatrzenie
Zapotrzebowanie na zaopatrzenie to ilość zarządzanych zapasów, które są wymagane w firmie w określonych momentach. Na obliczenie zapotrzebowania wpływają różne cechy, takie jak minimalny i maksymalny poziom zapasów danej pozycji. W razie potrzeby w obliczeniach uwzględniana jest również sytuacja zamówienia w danym czasie lub dostępne zapasy. System generuje propozycje zakupu na podstawie obliczonego zapotrzebowania.
Propozycja zakupu
Propozycja zakupu to zalecenie obliczone przez system dotyczące zamawianych pozycji, ich ilości i czasu zamówienia. Celem obliczania propozycji zakupu jest uzyskanie propozycji produktów, które mają zostać zamówione w danym okresie, aby móc pokryć zarówno znane, jak i nieznane dostawy. Zapytania ofertowe zakupu lub zamówienia mogą być generowane na podstawie propozycji zakupu.
Horyzont obserwacji
Horyzont obserwacji to rozważany okres czasu, dla którego system oblicza wartość lub przeprowadza planowanie. Użytkownik zazwyczaj określa początek horyzontu obserwacji poprzez pole Na dzień, koniec zależy od czasu realizacji uzupełnienia rozważanego elementu.
Czas zapotrzebowania
Czas zapotrzebowania to czas, w którym wymagane są określone ilości magazynowanego towaru. Jeśli zapotrzebowanie na tę pozycję jest spowodowane na przykład zamówieniem sprzedaży, data wysyłki zamówienia sprzedaży jest przyjmowana jako czas zapotrzebowania.
Procesy
Poniżej opisano procesy biznesowe dla propozycji zakupu i wszelkie wynikające z nich relacje z innymi aplikacjami i jednostkami biznesowymi.
Przegląd etapów procesu
Przegląd etapów procesu obliczania propozycji zakupu
Przed rozpoczęciem faktycznego procesu zakupu użytkownik może zlecić systemowi obliczenie wymagań dotyczących zakupu. System wykorzystuje różne wartości i ustawienia z zarządzania zapasami. System generuje propozycje zakupu na podstawie obliczonych wymagań dotyczących zakupu. Propozycja zakupu to zalecenie, które elementy powinny zostać zamówione, w jakiej ilości i do kiedy. Ilość zamówienia to ilość artykułu, która musi zostać zamówiona, aby zapasy nie spadły poniżej poziomu minimalnego lub poziomu ponownego zamówienia zdefiniowanego wcześniej w zarządzaniu zapasami.
Użytkownik może odrzucić propozycje zakupu, usuwając je, lub może wygenerować na ich podstawie zamówienia lub zapytania ofertowe. Są one dalej przetwarzane w odpowiednich aplikacjach.
Więcej informacji na temat generowania zamówień zakupu i zapytań ofertowych z propozycji zakupu znajduje się w dokumentacji Instrukcje: Propozycje zakupu.
Zmienne wpływające
Różne zmienne z innych obszarów i aplikacji wpływają na określanie przez system wymagań dotyczących zakupu. Są to przykładowo:
- Dane dotyczące planowania artykułu
- Zapasy i dostępność artykułu
- Właściciel zapasów (w systemach wielofirmowych)
- Wybrana organizacja zakupowa
Dane planowania artykułu
Dane planowania artykułu należą do danych podstawowych artykułu magazynowego zarządzanego przez zapasy. Są one używane do kontroli zapasów tej pozycji. Dane planowania są rejestrowane w aplikacji Artykuły w widoku Planowanie i w widoku Dostawcy. Dane planowania dla artykułu można zdefiniować dla wszystkich lokalizacji magazynowych, jak również dla każdej lokalizacji magazynowej:
Dane planowania dla artykułów w różnych lokalizacjach magazynowych są definiowane w widoku Planowanie w zakładce Ogólne w sekcjach Dane zakupu (zewnętrzne) i Dane planowania.
Dane planowania dla artykułu w określonej lokalizacji magazynowej definiuje się w zakładce Dane magazynu.
Następujące dane planowania wpływają na określenie zapotrzebowania zakupowego:
- Czas odnowienia zapasów – średni czas realizacji uzupełnienia to okres, w którym średnio można uzupełnić artykuł. Obejmuje on czas od złożenia zamówienia do otrzymania towaru w miejscu przechowywania. Czas realizacji uzupełnienia zawsze odnosi się do dni kalendarzowych i nie może być ujemny. Średni czas uzupełnienia dla artykułu jest pobierany z danych dostawy artykułu dla dostawcy przechowywanych w danych planowania artykułu pod nagłówkiem Dane zakupu (zewnętrzne). Jeśli dane dostawcy artykułu nie istnieją, są one pobierane z danych planowania artykułu pod nagłówkiem Dane zakupu (zewnętrzne). Jeśli nie wprowadzono żadnej wartości, system oblicza ją za pomocą znacznika. Więcej informacji znajduje się w dokumentacji Artykuły, widok Logistyka magazynowa.
- Czas utrwalenia – planowany czas utrwalenia jest rejestrowany w sekcji polu Czas utrwalenia. Planowany czas utrwalenia do magazynu jest wartością pomocniczą przy określaniu dynamicznego poziomu ponownego zamawiania. Użytkownik określa liczbę dni, które mają być brane pod uwagę przy obliczaniu dynamicznego punktu ponownego zamawiania za pomocą planowanego czasu odprawy. Planowany czas utrwalenia jest uwzględniany w dniach roboczych. Jeśli czas odprawy zostanie zarejestrowany, zastępuje on każdą wartość zarejestrowaną dla poziomu ponownego zamówienia. W ten sposób stały poziom zamawiania staje się wartością dynamiczną, a stały poziom zamawiania nie ma już żadnego znaczenia dla określenia zapotrzebowania na zaopatrzenie. W zależności od celu kontroli zapasów, czas przyjęcia na magazyn może być zdefiniowany indywidualnie dla artykułu lub dla artykułu w określonej lokalizacji magazynowej.
- Wielkość partii zakupu – określając wielkość partii, użytkownik może wpływać na możliwe ilości zamówienia i minimalną ilość zakupu artykułu. Dla propozycji zakupu określane są ilości odpowiadające wielokrotności wprowadzonej wielkości partii. 0 oznacza brak wpisu. W takiej sytuacji wielkość partii nie jest brana pod uwagę.
- Maksymalny stan magazynowy – maksymalny poziom zapasów to maksymalna ilość artykułu, która powinna być dostępna jako zapas w miejscu przechowywania. Maksymalny poziom zapasów jest jednym z kryteriów zarządzania zapasami i jest brany pod uwagę przez system jako matematyczna górna granica zapasów danego artykułu. Maksymalny poziom zapasów może być zdefiniowany dla każdej pozycji lub dla każdej pozycji i lokalizacji magazynowej.
- Poziom ponownego zamówienia – poziom ponownego zamawiania to wartość graniczna dla zapasu artykułu, która po osiągnięciu musi zostać uzupełniona, aby uniknąć spadku poniżej minimalnego poziomu zapasu z powodu zużycia w okresie uzupełniania. System rozróżnia stały poziom zamówienia i dynamiczny poziom zamówienia.
- Stały poziom zamówienia – to stała wartość graniczna zdefiniowana przez użytkownika dla zapasu artykułu na artykuł lub na artykuł i lokalizację magazynową. Stały poziom zamówienia jest wprowadzany w polu Poziom ponownego zamówienia. Jest on nie mniejszy niż minimalny poziom zapasów. Różnica w stosunku do minimalnego poziomu zapasów powinna pokrywać zużycie w okresie uzupełniania zapasów. Jeśli wprowadzono planowany czas uzupełniania zapasów, zastępuje on specyfikację stałego poziomu zamówienia. Następnie system oblicza dynamiczny poziom zamówienia. 0 oznacza brak informacji, stały poziom zamówienia nie jest brany pod uwagę.
- Dynamiczny poziom zamówienia – jest obliczany dynamicznie przez system dla planowanego czasu pokrycia na dzień. Podstawą obliczeń jest suma planowanych wydań artykułu, z uwzględnieniem zasady dostępności, np. poprzez dostawy, w danych dniach. Użytkownik definiuje liczbę dni, które mają być brane pod uwagę przy obliczaniu dynamicznego poziomu ponownego zamawiania za pomocą planowanego czasu zapasu. Dynamiczny poziom zamówienia nie jest wyświetlany ani zapisywany, a jedynie określany przez system, gdy jest to wymagane do obliczenia propozycji zapasów. Poziom zamówienia można zdefiniować dla każdej pozycji lub dla każdej pozycji i miejsca przechowywania.
- Minimalny stan magazynowy – minimalny stan magazynowy to minimalna ilość artykułu, która powinna być dostępna jako zapas w lokalizacji magazynowej. Minimalny poziom zapasów jest jednym z kryteriów zarządzania zapasami i jest brany pod uwagę przez system jako dolna granica prawna dla zapasów danego artykułu. Służy on do zdefiniowania marginesu bezpieczeństwa w celu pokrycia wszelkich wahań między oczekiwanymi a rzeczywistymi poziomami zapasów. Minimalny poziom zapasów można zdefiniować dla każdej pozycji lub dla każdej pozycji i miejsca przechowywania.
- Poziom uzupełnienia stanów magazynowych – poziom uzupełnienia jest brany pod uwagę tylko podczas pracy ze stałymi poziomami zamówienia. Wartość określona jako poziom uzupełnienia jest następnie używana podczas obliczania ilości do zamówienia. Jeśli poziom zapełnienia jest większy niż dany poziom zamówienia, ilość propozycji zamówienia jest obliczana tak, aby poziom zapełnienia został osiągnięty po otrzymaniu tej ilości. Poziom uzupełnienia można zdefiniować dla każdej pozycji lub dla każdej pozycji i miejsca przechowywania.
- Planista ds. zakupów – planista ds. zakupów to osoba odpowiedzialna za planowanie artykułu. Ten atrybut w aplikacji Obliczanie propozycji zakupu może być używany do ograniczania pozycji do obliczenia do osób odpowiedzialnych. W aplikacji Propozycje zakupu, w której wyświetlane są wyniki obliczeń propozycji, propozycje można również ograniczyć do określonych osób odpowiedzialnych za planowanie zakupu.
- Pokrycie zapotrzebowania – w przypadku danych planowania artykułu, wybór w polu Pokrycie zapotrzebowania musi być ustawiony na Zakup zewnętrzny, ponieważ w przeciwnym razie zakładana jest inna dostawa zapasów. Jeśli na przykład wybrano Produkcja jako pokrycie zapotrzebowania, zakłada się, że artykuł jest produkowany przez samą firmę, a propozycje produkcji są zwykle generowane za pośrednictwem struktury planowania.
- Organizacja zakupu – organizacja zakupu jest odpowiedzialna za planowanie artykułu. W obliczeniach uwzględniane są tylko te artykuły, których organizacja zakupu odpowiada wybranej organizacji zakupu.
- Dostawca – dostawca zapisany w danych podstawowych artykułu jest preferowanym dostawcą dla zamówienia artykułu. Jeśli dla tego dostawcy istnieją dane dotyczące pozycji, są one również wykorzystywane do obliczeń. Zostanie on uwzględniony w każdej wygenerowanej propozycji zakupu.
- Minimalna wartość zakupu/Minimalna ilość zakupu – minimalna wartość zamówienia i minimalna ilość zamówienia nie mają znaczenia dla propozycji zakupu. Są one używane tylko w związku z cenami zakupu.
- Wybór dostawcy – pola należy użyć, aby określić, czy dane dostawcy artykułu głównego dostawcy lub alternatywnego dostawcy powinny być używane podczas obliczania propozycji zakupu.
- Alternatywny dostawca – jeśli to pole jest wypełnione, a opcja Alternatywny dostawca jest ustawiona w wyborze dostawcy, dane artykułu tego dostawcy są używane zamiast danych artykułu głównego dostawcy do obliczania propozycji zakupu. To pole jest automatycznie wypełniane przez system za pomocą aplikacji w tle Określanie innych dostawców. Szczegółowy opis tej aplikacji można znaleźć w dokumencie Określ innych dostawców.
Zapasy i dostępność artykułu
Następujące wartości związane z artykułem z zakresu logistyki magazynowej odgrywają rolę w zarządzaniu zapasami:
- Zapas – zapas to ilość artykułu aktualnie dostępna w miejscu przechowywania. Wartości i ilości zarządzanych pozycji magazynowych są stale aktualizowane w systemie za pośrednictwem księgowań materiałów.
- Dostępność – dostępność dostarcza informacji o tym, ile jednostek magazynowych danego artykułu nie jest jeszcze dostępnych w określonym momencie. Dostępność jest zawsze obliczana dynamicznie dla określonego punktu w czasie. Obliczenia opierają się na bieżącym poziomie zapasów oraz planowanych przyjęciach i wydaniach. To, które lub czy w ogóle planowane uzupełnienia i wydania są brane pod uwagę, zależy od reguły dostępności stosowanej w każdym przypadku. Reguła dostępności określa również, czy zapasy objęte kwarantanną i zapasy zablokowane są uwzględniane w obliczeniach.
- Reguła dostępności – reguła dostępności określa sposób definiowania i wyświetlania dostępności pozycji, między innymi w zależności od rodzajów dokumentów. Można zdefiniować kilka reguł dostępności. Jedna z tych reguł jest definiowana w aplikacji Konfiguracja dla funkcji Logistyka magazynowa lub, na przykład, w rodzaju zamówienia sprzedaży. Reguła dostępności jest również używana do określenia zapotrzebowania na zaopatrzenie. Tylko rodzaje dokumentów zdefiniowane w określonej regule dostępności są brane pod uwagę przy obliczaniu propozycji zakupu.
- Wpływ na dostępność – aby zapytania ofertowe zakupu były brane pod uwagę przy obliczaniu propozycji zakupu, w polu Wpływ na dostępność rodzaju zapytania ofertowego zakupu należy wprowadzić jeden z poniższych wpisów:
- Do pierwszego zamówienia
- Do pełnego zamówienia
Właściciel zapasów (w systemach wielofirmowych)
Właściciel zapasów może być użyty do zdefiniowania jednej lub więcej firm, dla których obliczane są propozycje zakupu. Jeśli jest to system jednostanowiskowy, właściciel magazynu jest automatycznie sugerowany z numerem klienta, ponieważ istnieje tylko jedna firma, a właściciel magazynu jest nieistotny.
Wybrana organizacja zakupowa
W środowiskach wielofirmowych uwzględniane są tylko te artykuły, dla których wybrana organizacja zakupu została wprowadzona jako organizacja zakupu w sekcji Dane zakupu (zewnętrzne).
Etapy przetwarzania
Dla propozycji zakupu dostępne są dwie aplikacje:
- Obliczanie propozycji zakupu – aplikacja służy do generowania przez system propozycji zakupu.
- Propozycje zakupu – aplikacja służy do przeglądania i edytowania wygenerowanych propozycji zakupu. W razie potrzeby użytkownik może wygenerować na ich podstawie zapytania ofertowe zakupu lub zamówienia zakupu.
Etapy przetwarzania propozycji zakupu
Etapy przetwarzania (szczegóły można znaleźć w opisach aplikacji):
- Użytkownik wprowadza ograniczające charakterystyki wyboru w celu obliczenia zapotrzebowania na zamówienia w aplikacji Obliczanie propozycji zakupu, jeśli jest to wymagane.
- Następnie użytkownik uruchamia obliczanie zapotrzebowania na zamówienie na podstawie zarejestrowanych cech wyboru za pomocą przycisku [Oblicz propozycje zakupu].
- System określa zapotrzebowanie na zamówienia w trzech krokach: określenie podstawy oblicze, określenie niezbędnej daty zamówienia, określenie ilości zamówienia.
- System generuje propozycje zakupu na podstawie określonych ilości i czasów zapotrzebowania.
- Użytkownik otwiera propozycje zakupu w aplikacji Propozycje zakupu. W tym celu może najpierw wprowadzić charakterystykę wyszukiwania. Następnie użytkownik może wyświetlić wszystkie propozycje zakupu które pasują do charakterystyki.
- Użytkownik może dodawać i zmieniać propozycje zakupu zgodnie z potrzebami.
- Następnie użytkownik ma następujące opcje: może wygenerować zapytania ofertowe na podstawie wybranych propozycji zakupu, tworzyć zamówienia zakupu z wybranych propozycji zakupu lub usunąć wybrane propozycje zakupu.
- Zapytania ofertowe lub zamówienia wygenerowane przez system są następnie przetwarzane w odpowiednich aplikacjach.
Opis aplikacji
Aplikacja Obliczanie propozycji zakupu składa się wyłącznie z nagłówka. Obszar roboczy jest pusty.
W nagłówku rejestrowane są cechy wyboru, które ograniczają artykuły, lokalizacje magazynowe i właścicieli zapasów, dla których system ma obliczać propozycje zakupu. Dalsze cechy wyboru kontrolują procedury określania systemu.
Nagłówek składa się z następujących pól:
- Artykuł – w tym polu należy wskazać jeden lub więcej artykułów, które system powinien wziąć pod uwagę przy określaniu propozycji zakupu. Wszystkie istniejące pozycje, dla których wprowadzono dane planowania i zakupu, są istotne dla wyboru. Wszystkie pozycje odpowiadające temu wpisowi są brane pod uwagę przy określaniu wymagań. Charakterystyka artykułów nie ma znaczenia przy określaniu wymagań dotyczących zakupu. Wykorzystywane dane planowania to: zapas minimalny, poziom ponownego zamówienia, zapas maksymalny, poziom zapełnienia, wielkość partii, planowany czas uzupełnienia i czas uzupełnienia. Aby wygenerować propozycję zakupu, pole wyboru Zakup zewnętrzny musi być aktywowane w sekcji Dane zakupu (zewnętrzne). W zależności od wyboru w polu Poziom planowania, następujące dane artykułu są uwzględniane przy określaniu zapotrzebowania na zaopatrzenie:
- Dane planowania dla artykułu, które zostały wprowadzone w widoku Planowanie w zakładce Ogólne
- Dane planowania dla artykułu, które zostały wprowadzone w widoku Planowanie w zakładce Dane magazynu
- Poziom planowania – w tym polu należy wskazać jeden z dostępnych poziomów planowania: Artykuł lub Artykuł + Magazyn. Jeśli użytkownik pracuje w systemie wielofirmowym, dostępne są również opcje: Właściciel zapasów + Artykuł lub Właściciel zapasów + Artykuł + Magazyn. Wybrany poziom planowania kontroluje, które dane planowania są używane do obliczeń: dane planowania zdefiniowane dla pozycji i miejsca przechowywania (zakładka Dane magazynu) lub dane planowania przechowywane na poziomie pozycji dla wszystkich miejsc przechowywania (zakładka Ogólne). Jeśli użytkownik pracuje w systemie wielofirmowym, ustawienia Właściciel zapasów + Artykuł i Właściciel zapasów + Artykuł + Magazyn należy rozumieć jako odpowiednie ustawienia bez określania właściciela magazynu, ale utworzone sugestie są wyprowadzane dla każdego właściciela magazynu. Oznacza to również, że kilka sugestii jest tworzonych dla jednego artykułu na lokalizację magazynową, w maksymalnym przypadku dokładnie tyle, ilu jest ograniczonych właścicieli zapasów, jeśli wymaga tego sytuacja, a dane podstawowe zostały odpowiednio wprowadzone.
- Klasyfikacja artykułów 1 – klasyfikację artykułów można wprowadzić jako funkcję wyboru. Dozwolone są istniejące klasyfikacje typu Klasyfikacja artykułu zakupu 1.
- Klasyfikacja artykułów 2 – klasyfikację artykułów można wprowadzić jako funkcję wyboru. Dozwolone są istniejące klasyfikacje typu Klasyfikacja artykułu zakupu 2.
- Klasyfikacja artykułów 3 – klasyfikację artykułów można wprowadzić jako funkcję wyboru. Dozwolone są istniejące klasyfikacje typu Klasyfikacja artykułu zakupu 3.
- Klasyfikacja artykułów 4 – klasyfikację artykułów można wprowadzić jako funkcję wyboru. Dozwolone są istniejące klasyfikacje typu Klasyfikacja artykułu zakupu 4.
- Klasyfikacja artykułów 5 – klasyfikację artykułów można wprowadzić jako funkcję wyboru. Dozwolone są istniejące klasyfikacje typu Klasyfikacja artykułu zakupu 5.
- Planista ds. zakupów – pracownik wprowadzony jako pracownik odpowiedzialny za planowanie zakupu w sekcji Dane zakupu (zewnętrzne) danych planowania jest wprowadzany w tym polu jako osoba odpowiedzialna.
- Właściciel zapasów – to pole jest istotne tylko wtedy, gdy użytkownik pracuje w systemie wielofirmowym. Właściciela zapasów można wprowadzić jako funkcję wyboru. Oprócz wprowadzenia artykułu i miejsca przechowywania, wybór ten ma również zasadniczy wpływ na to, gdzie określane jest zapotrzebowanie. Oznacza to również, że obliczenia opisane w rozdziale Określanie zapotrzebowania nie są przeprowadzane dla zapotrzebowania niektórych właścicieli zapasów.
- Magazyn – należy wybrać jedno z miejsc przechowywania dostępnych w systemie jako funkcję wyboru. Można również określić kilka magazynów. Wszystkie magazyny pasujące do tego wpisu są brane pod uwagę przy określaniu wymagań.
- Klasyfikacja magazynów – należy wybrać klasyfikację magazynu jako znacznik wyboru. Wszystkie lokalizacje magazynowe odpowiadające temu wpisowi są brane pod uwagę przy obliczaniu zapotrzebowania.
- Reguła dostępności – należy wybrać jedną z dostępnych reguł dostępności. Reguła dostępności kontroluje procedury określania i wyświetlania dostępności artykułu. Kontroluje ona między innymi, które dokumenty i z jakimi rodzajami dokumentów są brane pod uwagę w obliczeniach. Reguła dostępności zdefiniowana w aplikacji Konfiguracja w funkcji Logistyka magazynowa jest wyświetlana jako wartość domyślna. Można wybrać inną regułę dostępności. Aby uzyskać dokładne ustawienia, warunki i procedurę określania dostępności, należy zapoznać się z dokumentacją aplikacji Zapytanie o dostępność.
- Na dzień – to kluczowa data planowania, której system używa jako daty początkowej do obliczania zapotrzebowania. Wraz z czasem uzupełnienia pola tworzy horyzont planowania. W tym miejscu należy wprowadzić wybraną datę. System wyświetla bieżącą datę jako wartość domyślną, która może zostać zastąpiona.
Wprowadzanie charakterystyki wyboru
W celu wprowadzenia charakterystyki wyboru należy:
- Otworzyć aplikację Obliczanie propozycji zakupu.
- W nagłówku aplikacji wprowadzić wymagane cechy wyboru, które system powinien uwzględnić podczas obliczania zapotrzebowania.
- Użyć przycisku [Weryfikuj] na standardowym pasku narzędzi, aby sprawdzić, czy wszystkie cechy wymagane przez system zostały wprowadzone. W razie potrzeby system wyświetli odpowiednie komunikaty. Wymagane jest uzupełnienie pól: Na dzień, Reguła dostępności i Poziom planowania. Dla wszystkich trzech pól wyboru automatycznie dodawane są wartości domyślne, które można zmienić.
- Po wprowadzeniu wszystkich cech wymaganych dla systemu rozpocząć proces obliczania propozycji za pomocą przycisku [Oblicz propozycje zakupu].
Obliczanie propozycji zakupu
Jedyną dostępną akcją związaną z aplikacją jest [Oblicz propozycje zakupu]. Za pomocą tej akcji użytkownik aktywuje proces obliczeniowy systemu, za pomocą którego system najpierw określa wymagania dotyczące zamówień, a następnie generuje propozycje zakupu.
Wymagania wstępne
Użytkownik otworzył aplikację Obliczanie propozycji zakupu i wprowadził żądane cechy wyboru. Przed rozpoczęciem akcji [Oblicz propozycje zakupu] należy wprowadzić wartości dla pól: Na dzień, Reguła dostępności i Poziom planowania. Wartości domyślne, które można zmienić, są automatycznie dodawane dla wszystkich trzech pól wyboru. Można wprowadzić inne funkcje wyboru zgodnie z wymaganiami.
Okno dialogowe Oblicz propozycje zakupu
Po wybraniu akcji zostanie otwarte okno dialogowe. Na karcie Parametry dostępne są następujące pola wejściowe.
- Magazyn – należy wybrać jedno z miejsc przechowywania dostępnych w systemie jako funkcję wyboru. Jeśli poziom planowania w aplikacji jest ustawiony na Artykuł + Magazyn lub Właściciel zapasów + Artykuł + Magazyn, pole miejsca przechowywania jest nieaktywne w dzienniku wykonania.
Aby ustawić datę obliczeń, można wybrać między opcjami Zastosuj datę realizacji lub Zastosuj podaną datę.
- Zastosuj datę realizacji – pole Przesunięcie punktu w czasie jest aktywne. Używana jest data wykonania plus przesunięcie dzienne.
- Zastosuj podaną datę – pole Przesunięcie punktu w czasie jest nieaktywne. Używana jest data określona w polu Na dzień.
- Przesunięcie dzienne – jeśli pole jest aktywne, data wykonania jest zwiększana o liczbę dni w czasie wykonywania.
Instrukcja
W celu obliczenia propozycji zakupu należy:
- Uruchomić akcję za pomocą przycisku [Oblicz propozycje zakupu]. System może wyświetlać komunikaty, jeśli nie wprowadzono niezbędnych cech wyboru. W przeciwnym razie pojawi się okno dialogowe.
- Wybrać przycisk [W tle]. W wyniku tego działania system zgłasza, że nie można określić zapotrzebowania na zamówienie lub że propozycje zakupu zostały wygenerowane.
Określenie zapotrzebowania
System określa zapotrzebowanie na zamówienie na podstawie wprowadzonych cech wyboru. Parametry przychodzące można dodatkowo zawęzić za pomocą uprawnień związanych z treścią. Określenie zapotrzebowania na zamówienie jest złożonym wewnętrznym obliczeniem, które jest przeprowadzane w kilku krokach.
Określenie podstawy obliczeń
Podstawy obliczeń są również określane w kilku krokach.
Określenie horyzontu obserwacji
Punktem wyjścia do określenia horyzontu obserwacji jest zarejestrowany wpis w polu Na dzień. Jest on kluczową datą planowania, tj. kluczową datą, którą użytkownik określa systemowi do obliczeń w trakcie planowania. Określając zapotrzebowanie na zaopatrzenie, system oblicza od Na dzień do przyszłości.
Koniec horyzontu obserwacji jest obliczany poprzez dodanie czasu realizacji uzupełnienia do daty wprowadzonej w polu Na dzień i dodanie do niego jednego dnia. Czas realizacji uzupełnienia jest obliczany w dniach kalendarzowych, a nie w dniach roboczych. Czas uzupełnienia jest przyjmowany jako wartość domyślna z danych podstawowych artykułu związanych z dostawcą dla dostawcy przechowywanych w danych planowania artykułu. Jeśli nie ma danych dostawcy artykułu dla tego dostawcy, używany jest czas realizacji uzupełnienia przechowywany w danych planowania artykułu w sekcji Dane zakupu (zewnętrzne).
Określenie horyzontu obserwacji
Wynikiem jest horyzont obserwacji, okres obejmujący czas realizacji uzupełnienia plus jeden dzień. Horyzont obserwacji wynosi co najmniej jeden dzień.
Określanie dostępnej ilości
Po określeniu horyzontu obserwacji system określa dostępną ilość rozważanego artykułu. Istotne jest tutaj ustawienie poziomu planowania w nagłówku aplikacji. Użytkownik może wybrać Artykuł lub Artykuł + Magazyn jako poziom planowania. W przypadku systemów wielofirmowych istotne są również ustawienia Właściciel magazynu + Artykuł i Właściciel magazynu + Artykuł + Magazyn.
Poziom planowania Artykuł
Jeśli używany jest poziom planowania na artykuł, używane są dane planowania dla różnych magazynów wprowadzone w danych podstawowych artykułu w widoku Planowanie w zakładce Ogólne.
Czas uzupełnienia dla artykułu jest pobierany z powiązanych z dostawcą danych podstawowych artykułu dla dostawcy przechowywanych w danych planowania artykułu. Jeśli nie ma danych dostawcy pozycji dla tego dostawcy, używany jest czas uzupełnienia zapisany w danych planowania pozycji w sekcji Dane zakupu (zewnętrzne). Jeśli nie zostanie wprowadzona żadna wartość, system obliczy jeden dzień.
Na poziomie planowania dla artykułu, dostępna ilość jest określana we wszystkich wybranych magazynach, podobnie jak dynamiczny poziom ponownego zamówienia, jeśli ma to zastosowanie.
Poziom planowania Artykuł + Magazyn
W przypadku korzystania z poziomu planowania Artykuł + Magazyn, wykorzystywane są dane planowania związane z magazynem wprowadzone w danych podstawowych artykułu w widoku Planowanie w zakładce Dane magazynu. Jeśli nie wprowadzono żadnych danych dotyczących magazynu, wykorzystywane są dane planowania dotyczące różnych magazynów i artykułów. Jest to rejestrowane w danych podstawowych pozycji w widoku Planowanie w zakładce Ogólne.
Czas uzupełnienia artykułu jest pobierany z danych podstawowych artykułu związanych z dostawcą dla dostawcy w danych planowania artykułu. Jeśli nie ma danych dostawcy artykułu dla tego dostawcy, używany jest czas uzupełnienia zapisany w danych planowania artykułu w sekcji Dane zakupu (zewnętrzne). Jeśli nie zostanie wprowadzona żadna wartość, system obliczy jeden dzień.
Poziom planowania Właściciel zapasów + Artykuł
W przypadku korzystania z poziomu planowania Właściciel zapasów + Artykuł dostępna ilość jest określana w taki sam sposób, jak w przypadku poziomu Artykuł, dostępna ilość jest określana dla każdego wybranego właściciela magazynu i artykułu. Wykorzystywane są dane planowania dotyczące miejsc składowania krzyżowego wprowadzone w danych podstawowych artykułu w widoku Planowanie w zakładce Ogólne.
Czas uzupełnienia artykułu jest pobierany z danych podstawowych artykułu związanych z dostawcą dla dostawcy przechowywanych w danych planowania artykułu. Jeśli nie ma danych dostawcy pozycji dla tego dostawcy, używany jest czas uzupełnienia zapisany w danych planowania pozycji w sekcji Dane zakupu (zewnętrzne). Jeśli nie zostanie wprowadzona żadna wartość, system obliczy jeden dzień.
Na poziomie planowania dla właściciela zapasu i artykułu, dostępna ilość jest określana dla każdego właściciela zapasu i dla wszystkich wybranych lokalizacji magazynowych, a także elastyczny poziom ponownego zamówienia, jeśli ma to zastosowanie.
Poziom planowania Właściciel zapasów + Artykuł + Magazyn
W przypadku korzystania z poziomu planowania Właściciel zapasów + Artykuł + Magazyn dostępna ilość jest określana w taki sam sposób, jak w przypadku poziomu planowania Artykuł + Magazyn, wybrani właściciele zapasów są wykorzystywani jako dodatkowy poziom do określenia dostępnej ilości.
W tym celu wykorzystywane są dane planowania związane z magazynie, zapisane w danych podstawowych artykułu w widoku Planowanie w zakładce Dane magazynu. Jeśli nie zarejestrowano żadnych danych dotyczących miejsca przechowywania, wykorzystywane są dane planowania związane z magazynie,. Są one rejestrowane w danych podstawowych artykułu w widoku Planowanie w zakładce Ogólne.
Czas uzupełnienia artykułu jest pobierany z powiązanych z dostawcą danych podstawowych artykułu dla dostawcy przechowywanych w danych planowania artykułu. Jeśli nie ma danych dostawcy artykułu dla tego dostawcy, używany jest czas uzupełnienia zapisany w danych planowania artykułu w sekcji Dane zakupu (zewnętrzne). Jeśli nie zostanie wprowadzona żadna wartość, system obliczy jeden dzień.
Warunki wstępne
Algorytm opisany poniżej jest uruchamiany raz dla każdego magazynu, który:
- Posiada dane planowania dla artykułu
- Posiada zapasy dla artykułu
- Ma zaplanowane ruchy dla tego artykułu, które mieszczą się między bieżącą datą a końcem horyzontu obserwacji
Jeśli te warunki są spełnione, system określa dostępną ilość danego artykułu dla każdego dnia w okresie obserwacji. Jeśli nie wybrano żadnego artykułu, dostępna ilość jest określana dla każdego artykułu w wybranych lokalizacjach magazynowych. Jeśli w systemach wielofirmowych nie wybrano właściciela zapasów ani artykułu, dostępna ilość jest określana dla każdego artykułu i właściciela zapasów w wybranych magazynach.
System wykorzystuje logikę zapytania o dostępność do określenia dostępnej ilości. Uwzględniana jest reguła dostępności wybrana w nagłówku aplikacji. Reguła dostępności definiuje procedury określania i wyświetlania dostępności artykułu. Reguła dostępności zdefiniowana w aplikacji Konfiguracja w funkcji Logistyka magazynowa jest wyświetlana jako wartość domyślna. Użytkownik może indywidualnie zmienić regułę dostępności używaną do obliczeń.
Dokładne ustawienia, warunki i procedury określania dostępności można znaleźć w dokumentacji Zapytanie o dostępność.
Określanie dostępnej ilości
W rezultacie system obliczył dostępną ilość dla danej pozycji dla każdego dnia okresu obserwacji, ewentualnie dla kilku lokalizacji magazynowych, a w systemach wielofirmowych także dla właścicieli zapasów.
Określanie punktu zamówienia
System rozróżnia dwa rodzaje punktów zmiany zamówienia:
- Stały punkt zamówienia
- Dynamiczny punkt zamówienia
Stały punkt zamówienia
Przy stałych poziomach zamówienia czas magazynowania (wpis w polu Czas magazynowania = 0 dni) nie jest brany pod uwagę. Poziom zamówienia wprowadzony w danych podstawowych artykułu jest przyjmowany bez zmian, w zależności od wybranego poziomu planowania.
Dla poziomów planowania Artykuł i Właściciel zapasów + Artykuł używany jest poziom zamówienia zapisany w danych planowania artykułu w zakładce Ogólne dla widoku Planowanie.
W przypadku poziomów planowania Artykuł + Magazyn i Właściciel zapasów + Artykuł + Magazyn używany jest poziom zamówienia zapisany w danych planowania artykułu w zakładce Dane magazynu.
Podstawa obliczania dla zapasów stałych Podstawy obliczeń dla przykładu na grafice są teraz stałe:
Dynamiczny punkt zamówienia
Dynamiczny poziom zamówienia uwzględnia okres utrzymywania zapasu (wpis w polu Okres utrzymywania zapasu: > 0 dni). Dynamiczny poziom zamawiania jest sumą wszystkich (planowanych) wydań w zdefiniowanym okresie magazynowania i jest określany dla każdego dnia analizowanego okresu. Wydania to ujemne zmiany ilościowe w zapasie danej pozycji, z uwzględnieniem odpowiedniej reguły dostępności. Czas zapasu jest obliczany w dniach roboczych. Jeśli używany jest dynamiczny poziom zamówienia, ilość wprowadzona w stałym poziomie zamówienia nie ma znaczenia.
Obliczanie dynamicznego punktu zamówienia Jako czas magazynowania zdefiniowano 3 dni. Dla 1. dnia horyzontu obserwacji oznacza to, że dynamiczny poziom zamówienia uwzględnia planowane wydania z 1. dnia i dwóch następnych dni (dzień 2. i dzień 3.). Przykład dla 1 dnia horyzontu obserwacji (planowane) wydania Dzień 1 0 jednostek Łączna liczba wydań 40 jednostek Dynamiczny poziom zamówienia dla 1. dnia wynosi zatem 40 jednostek.
W przypadku przykładu przedstawionego na schemacie, planowane rozdysponowanie i stan zapasów skutkują następującym dynamicznym poziomem zamawiania w okresie obserwacji.
Obliczanie dynamicznego poziomu zamówienia Następujące podstawy obliczeniowe są teraz zdefiniowane dla przykładu na rysunku:
Wynik określenia podstaw obliczeń
W wyniku obliczeń systemowych dla każdego dnia w okresie obserwacji określane są następujące wartości:
- Minimalny zapas – taki sam dla każdego dnia, wskazany w danych planowania artykułu w zakładce Ogólne, widok Planowanie, albo w zakładce Dane magazynu
- Punkt zamówienia – jeśli jest stały jest taki sam dla każdego dnia, natomiast jeśli jest dynamiczny to zmienia się
- Dostępny zapas – inny każdego dnia
Określanie docelowego czasu zamówienia
Po określeniu podstawy obliczeń system oblicza docelowy czas zamówienia. Po pierwsze, system przeprowadza wstępną kontrolę w celu ustalenia, kiedy (i domyślnie, czy) punkt minimalny lub punkt zmiany zamówienia nie zostanie osiągnięty w horyzoncie obserwacji.
Jeśli wynikiem jest Nigdy, określenie zapotrzebowania na zakup jest w tym momencie anulowane. W tym przypadku system nie mógł określić czasu zamówienia, a tym samym zapotrzebowania na zakup.
Jeśli wynikiem tego sprawdzenia jest czas między bieżącą datą a ostatnim dniem okresu objętego przeglądem, przeprowadzane jest następujące określenie docelowego czasu zamówienia:
- 1 możliwość – jeśli minimalny poziom zapasów nie zostanie osiągnięty w dniu w horyzoncie obserwacji, dzień ten jest niezbędną datą dostawy. Od tego dnia odejmowany jest czas uzupełnienia zapasu i w ten sposób określany jest docelowy czas realizacji zamówienia.
W przykładzie na diagramie dzień, w którym poziom zapasów spadnie poniżej minimalnego poziomu zapasów, jest 4. dniem.
- 2 możliwość – jeśli poziom ponownego zamówienia nie zostanie osiągnięty w dniu w okresie obserwacji, dzień ten jest również (tymczasową) docelową datą zamówienia.
W przykładzie przedstawionym na diagramie niedobór poziomu zamówienia skutkuje dwoma tymczasowymi terminami zamówienia: 9. i 12. dniem.
- 3 możliwość – system określił więcej niż jeden docelowy czas zamówienia. Dzieje się tak, jeśli na przykład poziom minimalny lub poziom ponownego zamówienia został podcięty więcej niż jeden raz lub jeśli zarówno poziom ponownego zamówienia, jak i poziom minimalny zostały podcięte. W takim przypadku najwcześniejsza data jest pobierana z ustalonych tymczasowych docelowych dat zamówień.
Jeden dzień jest odejmowany od ustalonego w ten sposób docelowego czasu zamówienia jako „poduszka bezpieczeństwa” – ten dzień jest nowym ustalonym docelowym czasem zamówienia.
Określony w ten sposób docelowy czas zamówienia może również leżeć w przeszłości. W ten sposób podczas dalszego przetwarzania propozycji zamówień można zauważyć, że istnieje ryzyko niedoboru. Różnica między docelową datą zamówienia a proponowaną datą dostawy jest równa czasowi realizacji uzupełnienia plus jeden dzień. Data dostawy nie musi przypadać na dzień roboczy.
W przykładzie przedstawionym na grafice, 4 dzień, 9 dzień i 12 dzień zostały określone jako tymczasowe czasy zamówień. Spośród nich 4. dzień jest datą wcześniejszą. Od tej daty odejmowany jest jeden dzień. W rezultacie trzeci dzień jest docelowym czasem zamówienia.
Wynik określenia docelowego czasu zamówienia
Jeśli jedna z opisanych opcji ma zastosowanie, docelowy czas zamówienia został określony. Jeśli żadna z nich nie ma zastosowania, określenie zapotrzebowania na zamówienie jest w tym momencie anulowane. W tym przypadku system nie mógł określić czasu zamówienia, a tym samym zapotrzebowania na zakup.
Określenie ilości zamówienia
Ilość zamówienia to ilość artykułu, która musi zostać zamówiona, aby zapas nie spadł poniżej poziomu minimalnego lub poziomu ponownego zamówienia. Innymi słowy, pewna ilość musi zostać zamówiona, aby ilość towaru określona jako wystarczająca była zawsze dostępna w miejscu przechowywania w rozważanym okresie. System wykonuje następujące kroki w celu określenia ilości zamówienia:
- Określenie tymczasowej ilości zamówienia na podstawie minimalnego/punktu ponownego zamówienia i dostępnej ilości.
- Porównanie tymczasowo ustalonej ilości zamówienia z maksymalnym poziomem zapasów.
- Porównanie tymczasowo ustalonej ilości zamówienia z minimalnym poziomem zapasów.
- W razie potrzeby należy zaokrąglić lub zmniejszyć wstępnie ustaloną ilość zamówienia.
W wyniku tych obliczeń system określa ilość zamówienia.
Określanie tymczasowej ilości zamówienia na podstawie minimalnego/raportowego poziomu zapasów i dostępnej ilości
- Dla każdego dnia w horyzoncie obserwacji określane jest maksimum z poziomu minimalnego i poziomu ponownego zamówienia, tj. system porównuje minimalny i (ewentualnie określony) poziom ponownego zamówienia dla każdego dnia i przyjmuje większą wartość jako podstawę do dalszych obliczeń.
- Od tej wartości odejmowana jest wcześniej ustalona dostępna ilość na ten dzień.
- System porównuje te różnice określone dla każdego dnia w rozważanym okresie i przyjmuje największą dodatnią ilość jako podstawę do dalszych kroków w celu określenia ilości zamówienia. Ustalona w ten sposób ilość to „tymczasowo ustalona ilość zamówienia”.
Porównanie tymczasowo ustalonej ilości zamówienia z maksymalnym poziomem zapasów
Wstępnie ustalona ilość zamówienia jest teraz porównywana z maksymalnym poziomem zapasów i w razie potrzeby korygowana. Szczegółowo obliczane są następujące elementy:
- Wstępnie ustalona ilość zamówienia jest sprawdzana, aby upewnić się, że nie przekracza maksymalnego poziomu zapasów wraz z dostępną ilością w okresie między datą dostawy (= ustalona data zamówienia + czas uzupełnienia) a końcem horyzontu obserwacji.
- W zależności od wyniku kontroli, wykonywany jest jeden z dwóch poniższych kroków:
- Jeśli maksymalny poziom zapasów nie został przekroczony, wstępnie ustalona ilość zamówienia pozostaje niezmieniona.
- Jeśli maksymalny poziom zapasów zostanie przekroczony, wstępnie ustalona ilość zamówienia może zostać zmniejszona do największej dostępnej ilości ujemnej.
- W tym celu system bierze pod uwagę wszystkie dostępne ilości. (Dostępne ilości zostały wcześniej określone dla każdego dnia horyzontu zamówienia).
- Z tych dostępnych ilości wykorzystywana jest minimalna, tj. najmniejsza wartość.
- Jeśli wykorzystana dostępna ilość jest mniejsza od zera, jest ona teraz tymczasowo określoną ilością zamówienia i zastępuje poprzednio określoną ilość zamówienia.
- Jeśli wykorzystana dostępna ilość jest większa od zera, nie jest obliczana żadna propozycja zamówienia.
Innymi słowy: Jeśli co najmniej jedna z ustalonych dostępnych ilości jest mniejsza od zera, ilość zamówienia ustalona tymczasowo do tego momentu zostaje zmieniona. Spośród dostępnych ilości używana jest największa ujemna dostępna ilość. Jest ona teraz używana przez system jako tymczasowo ustalona wielkość zamówienia i zastępuje poprzednio ustaloną wielkość zamówienia.
Z drugiej strony, jeśli wszystkie dostępne ilości określone w okresie obserwacji są dodatnie, nie jest obliczana żadna propozycja zakupu.
Porównanie tymczasowo ustalonej ilości zamówienia z minimalnym poziomem zapasów
Wstępnie ustalona ilość zamówienia jest teraz porównywana z zapasem minimalnym i w razie potrzeby korygowana. Szczegółowo obliczane są następujące elementy:
- system sprawdza, czy spełnione są następujące dwa warunki: czy minimalny poziom zapasów nie został przekroczony w okresie między pierwszym przekroczeniem punktu ponownego zamówienia a końcem horyzontu obserwacji, oraz czy poziom ponownego zamówienia został osiągnięty lub przekroczony w ostatnim dniu tego okresu.
- W zależności od wyniku kontroli wykonywany jest jeden z dwóch poniższych kroków:
- Jeśli zastosowanie ma tylko jeden z dwóch warunków lub żaden, wówczas tymczasowo ustalona wielkość zamówienia pozostaje niezmieniona.
- Jeśli oba warunki mają zastosowanie, wstępnie ustalona ilość zamówienia jest zmniejszana do największej dostępnej ilości ujemnej.
- W tym celu system bierze pod uwagę wszystkie dostępne ilości. (Dostępne ilości zostały wcześniej określone dla każdego dnia horyzontu obserwacji).
- Z tych dostępnych ilości wykorzystywana jest minimalna, tj. najmniejsza wartość.
- Jeśli wykorzystana dostępna ilość jest mniejsza od zera, jest ona teraz tymczasowo określoną ilością zamówienia i zastępuje poprzednio określoną ilość zamówienia.
- Jeśli wykorzystana dostępna ilość jest większa od zera, nie jest obliczana żadna propozycja zamówienia.
Innymi słowy: Jeśli co najmniej jedna z ustalonych dostępnych ilości jest mniejsza od zera, ilość zamówienia ustalona tymczasowo do tego momentu zostaje zmieniona. Spośród dostępnych ilości używana jest największa ujemna dostępna ilość. Jest ona teraz używana przez system jako tymczasowo ustalona wielkość zamówienia i zastępuje poprzednio ustaloną wielkość zamówienia.
Z drugiej strony, jeśli wszystkie dostępne ilości określone w okresie obserwacji są dodatnie, nie jest obliczana żadna propozycja zakupu.
Zaokrąglenie lub zmniejszenie tymczasowo ustalonej ilości zamówienia w razie potrzeby
Wreszcie, wstępnie ustalona ilość zamówienia jest zaokrąglana w górę lub w dół, jeśli to konieczne. Jeśli użytkownik pracuje ze stałym punktem zamówienia, poziom napełnienia jest również brany pod uwagę. W szczegółach:
- W przypadku korzystania ze stałego poziomu ponownego zamówienia i pod warunkiem, że odpowiedni poziom zapasów jest wyższy niż poziom ponownego zamówienia, wstępnie określona ilość zamówienia jest zwiększana do takiego stopnia, aby ilość osiągnęła poziom zapasów.
- W przypadku, gdy punkt ponownego zamówienia nie zostanie osiągnięty, dostępna ilość jest określana dla planowanej daty dostawy. Ta data dostawy może również leżeć poza horyzontem obserwacji, np. jeśli tylko poziom ponownego zamówienia jest niższy, ale nie minimalny poziom zapasów. Różnica między dostępnością w dniu dostawy a datą, w której punkt ponownego zamówienia nie został osiągnięty, jest odejmowana od tymczasowej ilości zamówienia. Jeśli spowoduje to zmniejszenie tymczasowej ilości zamówienia do wartości mniejszej lub równej zero, nie zostanie wygenerowana żadna propozycja. Jeśli data dostawy przypada przed datą, w której punkt ponownego zamówienia nie został osiągnięty, korekta nie jest dokonywana.
- Tymczasowo ustalona ilość zamówienia jest zaokrąglana w górę do następnej pełnej wielkości partii artykułu. Wielkość partii jest określana na podstawie danych dostawcy artykułu określonych w danych planowania artykułu. Jeśli dane dostawcy artykułu nie są dostępne, używana jest wielkość partii zamówienia z danych planowania artykułu, kategoria Zakup (zewnętrzny).
- Wyszukiwana jest jednostka zakupu, która ma zostać użyta. W tym celu określana jest preferowana jednostka zakupu dostawcy przechowywana w danych planowania artykułu. Można ją znaleźć w danych dostawcy artykułu. Jeśli dane dostawcy artykułu nie są dostępne, używana jest preferowana jednostka zakupu z jednostek zakupu artykułu. Jeśli określona w ten sposób jednostka nie jest taka sama jak jednostka podstawowa artykułu, wstępnie określona ilość zamówienia jest zaokrąglana w górę przy użyciu miejsc dziesiętnych zapisanych w jednostce.
Obliczenie ilości zamówienia zostanie pomyślnie zakończone w tym kroku.
W związku z tym, wybierając „stan na dzień”, należy pamiętać, że okres przed „stanem na dzień” jest jedynie pośrednio uwzględniany przy określaniu zapotrzebowania na zamówienie za pomocą dostępnej ilości. Nie określa się jednak, czy punkt minimalny lub punkt ponownego zamówienia nie został osiągnięty przed „na dzień”. Okres ten powinien być objęty poprzednim przebiegiem obliczeń.
Generowanie propozycji zakupu
System generuje propozycje zakupu na podstawie określonych wymagań dotyczących zakupu i ustawień zdefiniowanych przez użytkownika w nagłówku aplikacji Obliczanie propozycji zakupu.
Obowiązują następujące warunki:
- Jeśli określona ilość zakupu jest większa od zera, generowane są propozycje zakupu.
- Liczba wygenerowanych propozycji zakupu zależy od ustawienia poziomu zapotrzebowania materiałowego.
- Jeśli jako poziom planowania wybrano Artykuł, generowana jest dokładnie jedna propozycja dla każdego artykułu, dla którego istnieje zapotrzebowanie. Miejsce przechowywania określone w oknie dialogowym Oblicz propozycje zakupu jest wprowadzane jako magazyn odbiorczy.
- Jeśli jako poziom planowania wybrano Artykuł + Magazyn, dla każdego artykułu, dla którego istnieje zapotrzebowanie, może zostać wygenerowanych kilka propozycji zakupu. Dla każdego artykułu generowana jest dokładnie jedna propozycja dla każdego magazynu, dla którego określono ilość zamówienia większą od zera.
- Jeśli użytkownik pracuje w środowisku wielofirmowym, ustawienia Właściciel zapasów + Artykuł i Właściciel zapasów + Artykuł + Magazyn należy rozumieć jako odpowiednie ustawienia bez określania właściciela magazynu, ale utworzone propozycje są generowane dla każdego właściciela magazynu. Oznacza to również, że tworzonych jest kilka propozycji dla artykułu na lokalizację magazynową, w maksymalnym przypadku dokładnie taka liczba właścicieli zapasów, jaka została określona, jeśli wymaga tego sytuacja, a dane podstawowe zostały odpowiednio wprowadzone.
- Nadal mogą istnieć propozycje zakupu z poprzednich obliczeń, które nie zostały usunięte ani dalej przetworzone. Gdy propozycje zakupu są obecnie generowane, są one usuwane, jeśli spełnione są następujące warunki:
- Artykuł, magazyn i pochodzenie oraz, w środowiskach wielofirmowych, właściciel zapasów również są zgodne.
- Docelowa data zakupu znajduje się między bieżącą datą a końcem horyzontu obserwacji.
Propozycje zakupu są generowane jako jednostki biznesowe:
com.cisag.app.purchasing.obj.PurchaseRequirements
Są one zapisywane jako rekordy danych w systemie z następującymi danymi:
- Artykuł – rekord danych jest tworzony dla każdej pozycji, dla której system określił co najmniej jedno zapotrzebowanie na zakup. Artykuł jest identyfikowany przez numer artykułu.
- Ilość – ilość zamówienia określona przez system dla tego artykułu i tego miejsca przechowywania jest przyjmowana jako ilość.
- Magazyn
- Na poziomie planowania Artykuł lub Właściciel zapasów + Artykuł – magazyn wprowadzony w oknie dialogowym Oblicz propozycje zakupu jest używany jako magazyn odbiorczy.
- Na poziomie planowania Artykuł + Magazyn lub Właściciel zapasów + Artykuł + Magazyn – dla każdego artykułu generowany jest rekord danych dla każdej lokalizacji magazynowej, dla której system określił zapotrzebowanie na zakup. Używana jest ta lokalizacja magazynu.
- Termin dostawy – data, która została określona jako termin dostawy w algorytmie opisanym powyżej, jest używana jako data dostawy.
- Dostawca – jako domyślny dostawca używany jest partner roli Dostawca wprowadzony w danych planowania artykułu w sekcji Dane zakupu (zewnętrzne). To pole może być również puste.
- Planowana data zamówienia – data, która została określona jako docelowa data zamówienia w algorytmie opisanym powyżej, jest przyjmowana jako planowana data zamówienia.
- Obsługujący – pracownik, który jest wprowadzony w danych planowania w sekcji Dane zakupu (zewnętrzne) jako odpowiedzialny pracownik, jest wprowadzany jako planista ds. zakupów.
- Pochodzenie – Propozycja zakupów jest zawsze wprowadzana jako pochodzenie dla propozycji zakupu utworzonych za pomocą aplikacji Obliczanie propozycji zakupu.
- Status – Zarejestrowany jest zawsze wprowadzany jako status.
- Właściciel zapasów – ten atrybut jest istotny tylko wtedy, gdy użytkownik pracuje w środowisku wielofirmowym. Jest to firma, dla której utworzono propozycję. W środowiskach jednofirmowych pole jest wstępnie przypisane do numeru klienta i nie ma znaczenia.
- Organizacja zakupu – ten atrybut ma znaczenie tylko wtedy, gdy pracujesz w środowisku z wieloma lokalizacjami. Jest to organizacja zakupu, dla której utworzono propozycję. W środowiskach z jedną lokalizacją pole jest wstępnie przypisane do numeru klienta i nie ma znaczenia.
Utworzone propozycje zakupu można następnie dalej przetwarzać w aplikacji Propozycje zakupu.
Konfiguracja
Poniższe ustawienie w aplikacji Konfiguracja w funkcji Logistyka magazynowa jest istotne dla aplikacji Obliczanie propozycji zakupu:
- Reguła dostępności – zdefiniowana reguła dostępności jest przenoszona do nagłówka aplikacji jako wartość domyślna. Reguła dostępności kontroluje procedury określania i wyświetlania dostępności artykułu.
Dokładne ustawienia, warunki i instrukcję określania dostępności można znaleźć w dokumentacji do aplikacji Zapytanie o dostępność.
Jednostki biznesowe
Następująca jednostka biznesowa jest istotna dla aplikacji Obliczanie propozycji zakupu, wykorzystywanej przykładowo do:
- Przypisywania uprawnień
- Konfigurowania definicji działań
- Importowania lub eksportowania danych
com.cisag.app.purchasing.obj.PurchaseRequirements
Jednostka biznesowa należy do następującej grupy jednostek biznesowych:
OrderData
Uprawnienia
Uprawnienia można przypisywać zarówno za pomocą ról uprawnień, jak i poprzez przypisanie organizacji. Koncepcję autoryzacji można znaleźć w dokumentacji technicznej Autoryzacje.
Funkcje specjalne
Aplikacja Obliczanie propozycji zakupu nie posiada funkcji specjalnych.
Przypisanie organizacji
Jeśli funkcja Uprawnienia do treści jest aktywowana w aplikacji Konfiguracja, użytkownik może korzystać z aplikacji Obliczanie propozycji zakupu tylko wtedy, gdy został przypisany do organizacji w danych podstawowych partnera, która jest zintegrowana z co najmniej jedną z następujących struktur organizacyjnych:
- Zakup
Funkcje specjalne
Aplikacja Obliczanie propozycji zakupu nie posiada funkcji specjalnych.
Uprawnienia dla partnerów biznesowych
Aplikacja Obliczanie propozycji zakupu nie jest udostępniana partnerom biznesowym.