Wprowadzenie: Ceny zakupu

Przegląd tematu

Ważnym kryterium opisu pozycji jest jej cena. Ceny mogą być definiowane jako ceny bezwzględne lub w połączeniu z dopłatami i rabatami. Aby ceny były określane automatycznie, w systemie musi istnieć co najmniej jeden cennik i jedna lista cen.

Można zdefiniować również następujące elementy:

  • Ceny zakupu (tylko ceny, bez obniżek cen)
  • Rabaty (rabaty i dopłaty)

Definicje pojęć

Cena

Cena to wartość giełdowa produktu wyrażona w jednostkach pieniężnych. Cena jest wyrażona w walucie i jednostce miary, na przykład 1 euro za sztukę. Ceny mogą być rejestrowane w systemie dla pozycji i przypisywane do dokumentów.

Cennik

Cennik opisuje składniki ceny (ceny, rabaty i dopłaty) służące do określania cen. Cennik zawiera różne poziomy cennika, np. jeden poziom dla klientów i jeden dla kombinacji Pozycja + Klient. Cennik może być cennikiem standardowym lub promocyjnym. Cenniki są grupowane w listach cenników. Priorytety wpływające na ceny są przypisane do cenników.

Lista cenników

Lista cenników zawiera jeden lub więcej cenników z tą samą walutą. Te cenniki mogą być cennikami promocyjnymi lub standardowymi, które z kolei zawierają pozycje z ich cenami i składnikami cen. Lista cenników służy do grupowania cenników w celu przypisania ich do partnerów lub zamówień. Na liście określa się okres ważności każdego cennika. Ponadto można ustawić priorytety dla cenników na liście, wpływając na ceny.

Składnik ceny

Składnik ceny to składnik, który należy uwzględnić w wycenie. Może to być na przykład cena bezwzględna, rabat bezwzględny lub procentowy albo dopłata. Poszczególne składniki ceny są określone w cennikach. Należą one do określonej kategorii składników ceny. Dalsze ustawienia można zdefiniować w typach składników cen. Składniki ceny mogą mieć różne podstawy odniesienia, na przykład rabat można ustawić dla pojedynczego klienta lub grupy klientów.

Rodzaje składników ceny

Rodzaje składników cen zawierają ustawienia składników cen, które są używane do ustalania cen. Na przykład możliwe jest określenie, czy rabaty gotówkowe lub ilości opakowań mają być brane pod uwagę przy ustalaniu cen, lub czy składnik ceny ma być używany dla całych zamówień, czy tylko dla poszczególnych pozycji. Do każdego typu składnika ceny przypisana jest określona kategoria.

Elementy określania ceny

Elementy określania ceny 

Okres ważności i data zapisania ustalenia ceny

Ustalenia cenowe są zapisywane w dwuwymiarowym modelu czasowym, tak aby z jednej strony okres ważności zapisywany był dla pozycji cennika, a z drugiej punkt czasowy, w którym pozycja została zapisana.

Określenie każdego punktu czasowego jest unikalne dla kalkulacji jego wykorzystania i jest również możliwe do prześledzenia w późniejszym punkcie czasowym. Nawet jeśli pozycje cennika zostaną usunięte, nie są one usuwane bezpośrednio z bazy danych. Są one jedynie oznaczone jako nieważne i nie są już wyświetlane w aplikacji Cenniki zakupu.

Lista cenników

Zestawienie cenników zakupu strukturyzuje cenniki zakupu i łączy je pod jednym identyfikatorem. Najważniejszym wspólnym atrybutem cennika i ustrukturyzowanych w nim cenników jest waluta. Do każdej listy cenników można przypisać kilka cenników. Cenniki w ramach listy mają priorytety i ważności.

Cenniki są przypisywane w zamówieniach i danych podstawowych partnerów.

Ważność

Cennik ma okres ważności. Jeśli jest przypisany do listy cenników, okres ważności cennika może zostać skrócony.

Priorytety

W ramach listy cenników przypisanym cennikom można nadawać priorytety oddzielnie dla każdej kategorii cennika. Priorytet określa kolejność, w jakiej system bierze pod uwagę cenniki w celu ustalenia ceny.

Cennik

Cennik zawiera rzeczywiste ustalenia dotyczące ceny. Cennik jest wpisywany, zawiera ceny dla waluty i ma okres ważności. Cennik jest przypisany do listy cenników. W tym celu waluta cennika i listy musi być zgodna, a ponadto okres ważności musi się pokrywać w obu przypadkach. Ceny zdefiniowane w cenniku mogą być brane pod uwagę tylko wtedy, gdy cennik jest przypisany do listy cenników.

Typ cennika

Typ cennika określa, czy jest on cennikiem standardowym, czy promocyjnym. Cennik promocyjny ma zawsze wyższy priorytet niż cennik standardowy podczas określania ceny. W okresie ważności listy może istnieć kilka cenników standardowych i promocyjnych. Kolejność, w jakiej przypisane cenniki tej samej kategorii są uwzględniane, jest określana za pomocą priorytetów listy.

Przydzielanie priorytetów odbywa się oddzielnie dla cenników standardowych i promocyjnych. Podczas określania cen należy wziąć pod uwagę, że istniejące cenniki promocyjne są zawsze uwzględniane jako pierwsze, a przypisane cenniki standardowe później. Jeśli przypisano więcej niż jeden cennik tego samego typu, wyszukiwany jest cennik o najwyższym priorytecie.

Ponadto cennik standardowy może zostać bezpośrednio przypisany do cennika promocyjnego. Przypisanie to jest wykonywane w cenniku promocyjnym. Nawet jeśli ten cennik promocyjny nie jest zawarty w liście, ma on pierwszeństwo przed cennikami promocyjnymi wprowadzonymi w liście. Należy upewnić się, że przypisuje się tylko jeden cennik promocyjny standardowego cennika do okresu ważności żądanych pozycji. Jeśli przypisano kilka cenników promocyjnych do tej samej pozycji i tego samego okresu ważności standardowego cennika, cena nie może być precyzyjnie obliczona. Zawsze należy używać tylko jednego cennika promocyjnego dla jednego okresu ważności lub użyć aplikacji Listy cenników zakupu, aby nadać priorytet różnym cennikom promocyjnym.

Uwaga
Cena standardowa to normalny cennik. Zwykle obowiązuje przez dłuższy okres czasu. Cennik promocyjny jest ważny przez krótszy okres, w którym standardowy cennik nie ma zastosowania z powodu tymczasowego ustalenia ceny.

Ważność

Cennik ma okres ważności. W tym okresie ważności cenniki promocyjne mogą zastąpić cennik standardowy.

Rodzaje składników ceny zakupu

Różne czynniki mogą odgrywać rolę podczas określania ceny netto. Oprócz cen, czynniki te pomagają również w określaniu rabatów i dopłat, które mogą zmniejszyć lub zwiększyć kwotę do zapłaty w późniejszym terminie.

Rodzaje składników ceny zakupu określają rodzaj składnika związanego z ceną. Typ składnika ceny zakupu można wpisać w następujący sposób:

  • Cena
  • Dopłata
  • Rabat

Kategoria rodzaju składnika ceny zakupu określa również później kategorię pozycji cennika, gdy jest używana w cenniku. Jeśli rodzaj składnika ceny zakupu to Rabat, rabat będzie również oczekiwany w pozycji cennika. Jeśli składnikiem ceny zakupu jest Cena, cena będzie również oczekiwana w pozycji cennika.

Rodzaje składników ceny zakupu określają ich przeznaczenie. Poza tym można rozróżnić rabaty na pozycje cennikowe i rabaty podstawowe lub sposób podziału dopłaty w przypadku dostaw częściowych.

Aby uzyskać więcej informacji na temat rodzajów składników cen, należy zapoznać się z dokumentacją Rodzaje składników cen zakupu.

Ceny

Aby określić cenę, dostępny jest rodzaj składnika ceny zakupu Cena. Ceny są najpierw określane przez system. Rabaty, dopłaty itp. są określane później.

Skale ilości

Każde określenie ceny ma odniesienie do ilości, tj. każda cena lub rabat obowiązuje tylko od ilości 0 w górę. Obowiązuje ta sama cena i rabat, niezależnie od sprzedanej ilości.

Nowe ceny mogą być definiowane za każdym razem dla większych ilości.

Przykład
Od 0 sztuk obowiązuje cena 10 EUR za sztukę.

Od 10 sztuk obowiązuje cena 9 EUR za sztukę.

Od 50 sztuk zostanie udzielony rabat w wysokości 2%.

Jednostki cenowe są również wstępnie ustawione w celu zdefiniowania różnych cen.

Przykład
Artykuł ma jednostkę opakowania 10 sztuk = 1 karton. Dodatkowo można zdefiniować cenę dla jednostki ilości karton:

  • Od 1 kartonu obowiązuje cena 95 EUR za karton

Jeśli 10 sztuk zostanie zakupionych w kartonie (jednostka zakupu = karton, tj. 1 ctn), pojedyncza sztuka będzie kosztować tylko 9,50 EUR zamiast 10 EUR.

Ponadto skale ilościowe są definiowane poprzez jednostki pakowania produktu.

Przykład
Jednostki opakowania:

  • 1 karton = 10 sztuk – w przypadku 10 sztuk lub więcej udzielany jest rabat w wysokości 1%
  • 1 paleta = 100 sztuk – dla 100 sztuk lub więcej udzielany jest rabat w wysokości 2%

Jeśli karton lub paleta są wprowadzone jako jednostka zakupu, sztuki są automatycznie wprowadzane jako jednostka ilości, a rabaty wprowadzone dla sztuk są uwzględniane.

Skala wartości

Skala wartości to kolejny sposób na zapisanie skali rabatów lub narzutów. W tym przypadku skala wartości jest porównywana z wartością pozycji ustaloną do tej pory i stosowane są odpowiednie składniki ceny zakupu.

Przykład
Przykład skali wartości:

  • Od 100,00 EUR zostanie udzielony rabat w wysokości 2%
  • Od kwoty 1 000,00 EUR udzielany jest rabat w wysokości 5%
  • Od kwoty 10 000,00 EUR udzielany jest rabat w wysokości 9%

Skale wartości mogą być używane do definiowania cen zakupu w zależności od pozycji.

Składniki ceny zależne od ilości opakowań

Aby określić rabaty i dopłaty zależne od ilości opakowań, można utworzyć rodzaje składników ceny zakupu:

  • Dla pełnych jednostek opakowań
  • Dla częściowych jednostek opakowań
  • Za pełną jednostkę opakowania

Te definicje cen są tworzone jako bezwzględne rabaty lub dopłaty i zawsze mają bezpośredni wpływ na ustaloną cenę. Dopiero później do algorytmu ustalania ceny stosowane są ewentualne dopłaty lub rabaty.

Składniki ceny zależne od ilości opakowania można określić tylko dla rodzajów składników ceny zakupu z wykorzystaniem pozycji liniowej.

Składniki ceny zależne od ilości opakowania nie mogą być mieszane w tym samym cenniku i pozycji lub klasyfikacji ceny pozycji, w przeciwnym razie może to spowodować trudne do prześledzenia konsekwencje. Taka kombinacja nie jest zwykle spotykana, ponieważ albo udzielany jest rabat, gdy jest pełny pakiet, albo pobierana jest dopłata za częściowe opakowania.

W przypadku pełnej jednostki opakowania

To ustawienie jest zwykle używane jako rabat, ponieważ z punktu widzenia dostawcy należy zapewnić przyjęcie co najmniej jednego pełnego pakietu.

Składnik ceny W przypadku pełnej jednostki opakowania zależny od ilości opakowań musi być zawsze zdefiniowany w taki sposób, aby waga była wprowadzana w jednostce opakowania, która po osiągnięciu powoduje, że definicja ceny staje się skuteczna. Definicja ceny staje się aktywna, jeśli określenie ceny trafi na kombinację, w której ilość jest całkowitą wielokrotnością ilości skali. Ilość przychodząca może być również w innej jednostce, ponieważ nastąpi konwersja. Wymaga to klasyfikacji cen pozycji lub cennika dotyczącego pozycji.

Zwykle udzielane są rabaty za przestrzeganie rozmiarów jednostek. Można je zapisać tylko jako kwoty. W przypadku komponentów cenowych W przypadku pełnej jednostki opakowania zależnych od ilości opakowań, zapisaną kwotę można odliczyć tylko raz, nawet jeśli istnieje kilka pełnych opakowań jednostkowych lub pakietów.

Przykład
Jednostką podstawową artykułu to sztuka/sztuki (szt.). Poniższe współczynniki przeliczeniowe należy uwzględnić dla jednostek opakowaniowych palety (pal.) i kartonu (ctn.):

  • 5 szt. = 1 ctn.
  • 20 szt. = 1 pal.

Zapisano następujące definicje cen zależne od opakowania bez skalowania:

  • za 1 szt. lub więcej – 100 EUR za szt.
  • za 1 ctn. lub więcej – 450 EUR za ctn.
  • dla 1 pal. lub więcej – 1 500 EUR za pal.

Składnik ceny W przypadku pełnej jednostki opakowania zależny od ilości opakowania jest zapisywany zarówno dla kartonu, jak i palety. Jednostka zapisana w skali jest bardzo ważna, ponieważ określa jednostkę, która jest brana pod uwagę

Przykładowy rabat na wagę:

  • za 1 ctn. lub więcej 10 EUR
  • za 1 paletę lub więcej 15 EUR

Inne obowiązujące definicje cen nie zostały podane dla tego przykładu.

Algorytm określania ceny daje następujące wyniki:

Ilość

Wartość brutto w EUR

Rabat w EUR

Wartość netto w EUR

Komentarz

5 pc.

500

10

490

Karton jest pełny. Ponieważ jednostką ilości jest sztuka, obowiązuje cena za sztukę.

1 ctn.

450

10

440

Karton jest pełny. Ponieważ jednostką ilości jest karton, obowiązuje cena za karton.

7 szt.

700

0

700

Konwersja na karton lub paletę nie daje pełnych pakietów (liczba całkowita), dlatego nie ma rabatów. Ponieważ jednostką ilości jest sztuka, obowiązuje cena za sztukę.

20 szt.

2000

15

1985

Paleta jest pełna. Obowiązuje rabat za paletę. Ponieważ jednostką ilości jest sztuka, obowiązuje cena za sztukę.

25 szt.

2500

10

2490

Konwersja na karton jest w liczbie całkowitej, co oznacza, że jest pięć pełnych kartonów. Rabat dla kartonów jest stosowany, ale tylko raz, ponieważ wybrano ustawienie W przypadku pełnej jednostki opakowania. Rabat za paletę i karton nie jest odliczany, wbrew wrażeniu, jakie może sprawiać ilość. Ponieważ jednostką ilości jest sztuka, stosowana jest cena za sztukę.

40 szt.

4000

15

3985

Przeliczenia na paletę i karton są w liczbach całkowitych. Jednak rabat dla palet jest stosowany, ponieważ sortowanie malejące ilości opakowań ma zastosowanie w kilku metodach. Kwota rabatu jest obliczana tylko raz, ponieważ wybrano ustawienie W przypadku pełnej jednostki opakowania. Ponieważ jednostką ilości jest sztuka, obowiązuje cena za sztukę.

2 pal.

3000

15

2985

Rabat dla palet jest stosowany, ale tylko raz, ponieważ wybrano ustawienie W przypadku pełnej jednostki opakowania. Ponieważ jednostką ilości jest paleta, obowiązuje cena za paletę.

43 szt.

4300

0

4300

Konwersje na karton lub paletę nie dają pełnych pakietów (liczba całkowita), dlatego nie ma rabatów. Ponieważ jednostką ilości jest sztuka, obowiązuje cena za sztukę.

Na pełną jednostkę opakowania

To ustawienie jest zwykle używane jako rabat, ponieważ z punktu widzenia dostawcy musi być zapewnione, że akceptowane są tylko pełne pakiety.

Składnik ceny Na pełną jednostkę opakowania zależny od ilości opakowań należy zawsze definiować z wagą wprowadzoną w jednostce opakowania, która ma zostać osiągnięta zgodnie z definicją ceny. Definicja ceny staje się aktywna, jeśli określenie ceny trafi na kombinację, w której ilość jest całkowitą wielokrotnością ilości skali. Ilość przychodząca może być również w innej jednostce, ponieważ nastąpi konwersja. Wymaga to klasyfikacji cen pozycji lub cennika dotyczącego pozycji.

Zwykle udzielane są rabaty za przestrzeganie rozmiarów pakietów. Można je zapisać tylko jako kwoty. W przypadku składnika ceny W przypadku pełnej jednostki opakowania zależnego od ilości opakowania, zapisana kwota jest odejmowana dla każdej skompletowanej jednostki opakowania.

Przykład
Jednostką podstawową artykułu jest sztuka (szt.). Poniższe współczynniki przeliczeniowe należy wziąć pod uwagę dla jednostek opakowaniowych palety (pal.) i kartonu (ctn.):

  • 5 szt. = 1 ctn.
  • 20 szt. = 1 pal.

Zapisano następujące definicje cen zależne od opakowania bez skalowania:

  • za 1 szt. lub więcej – 100 EUR za szt.
  • za 1 ctn. lub więcej – 450 EUR za ctn.
  • za 1 pal. lub więcej – 1 500 EUR za pal.

Składnik ceny Na pełną jednostkę opakowania zależny od ilości opakowania jest zapisywany zarówno dla kartonów, jak i palet. Jednostka zapisana w skali jest bardzo ważna, ponieważ określa jednostkę, która jest brana pod uwagę.

  • za 1 ctn. lub więcej – 10 EUR
  • za 1 pal. lub więcej – 15 EUR

Inne obowiązujące definicje cen nie zostały podane dla tego przykładu.

Algorytm określania ceny daje następujące wyniki:

Ilość

Wartość brutto w EUR

Rabat w EUR

Wartość netto w EUR

Komentarz

5 szt.

500

10

490

Karton jest pełny. Ponieważ jednostką ilości jest sztuka, obowiązuje cena za sztukę.

1 ctn.

450

10

440

Karton jest pełny. Ponieważ jednostką ilości jest karton, obowiązuje cena za karton.

7 szt.

700

10

690

Ilość zawiera więcej niż jeden karton, ale nie dwa. Paleta nie jest pełna. W związku z tym rabat za jedną tonę jest odejmowany. Ponieważ jednostką ilości jest sztuka, obowiązuje cena za sztukę.

15 szt.

1500

30

1470

Ilość zawiera więcej niż trzy kartony, ale nie całą paletę. Dopóki nie zostanie osiągnięta kolejna wyższa jednostka opakowania (paleta), rabat jest udzielany wielokrotnie. Dlatego rabat jest udzielany trzykrotnie. Ponieważ jednostką ilości jest sztuka, obowiązuje cena za sztukę.

20 szt.

2000

15

1985

Paleta jest pełna; obowiązuje rabat na jedną paletę. Ponieważ jednostką ilości jest sztuka, obowiązuje cena za sztukę.

25 szt.

2500

15

2485

Paleta jest pełna; obowiązuje rabat na jedną paletę. Przeliczenie na karton pięciu pełnych kartonów nie ma zastosowania, ponieważ osiągnięto kolejną wyższą definicję ceny. W związku z tym nie ma rabatu za karton. Rabat za paletę i karton nie jest odliczany, wbrew wrażeniu, jakie może sprawiać ilość. Ponieważ jednostką ilości jest sztuka, obowiązuje cena za sztukę.

40 szt.

4000

30

3970

Przeliczenie wynosi dwie palety, ponieważ również w tym przypadku obowiązuje kolejność malejąca w odniesieniu do ilości opakowań. Kwota rabatu jest również obliczana dwukrotnie, ponieważ jako ustawienie wybrano Na pełną jednostkę opakowania. Ponieważ jednostką ilości jest sztuka, obowiązuje cena za sztukę.

2 pal.

3000

30

2970

Rabat paletowy jest naliczany dwukrotnie. Ponieważ jednostką ilości jest paleta, obowiązuje cena za paletę.

43 szt.

4300

30

4270

Rabat paletowy stosuje się dwukrotnie. Ponieważ jednostką ilości jest sztuka, obowiązuje cena za sztukę.

W przypadku naruszonej jednostki opakowania

To ustawienie jest zwykle używane jako dopłata, ponieważ z punktu widzenia dostawcy należy zapewnić, że akceptowane są tylko pełne pakiety.

Składnik W przypadku naruszonej jednostki opakowania zależny od ilości opakowania należy zawsze definiować z wagą wprowadzaną w jednostce opakowania, która ma zostać osiągnięta zgodnie z definicją ceny.

Pierwsza skala musi zaczynać się od zerowej ilości jednostek, aby zapewnić, że ten składnik ceny jest zawarty w pierwszym pakiecie częściowym. Definicja ceny staje się aktywna, jeśli określenie ceny trafi na kombinację, w której ilość nie jest całkowitą wielokrotnością ilości skali. Ilość przychodząca może być również w innej jednostce, ponieważ nastąpi konwersja. Wymaga to klasyfikacji cen pozycji lub cennika dotyczącego pozycji.

W takim przypadku dopłaty mogą być zapisywane tylko jako kwoty. W przypadku składnika ceny W przypadku naruszonej jednostki opakowania zależnego od ilości opakowania, zapisana kwota jest obliczana jednorazowo.

Przykład
Różnica dla kilku jednostek opakowaniowych, jak w poprzednich przykładach, nie jest uwzględniana, ponieważ częściowe jednostki opakowaniowe nie mogą być wyraźnie oddzielone (na przykład, czy karton byłby uważany za częściową paletę).

Podstawową jednostką produktu jest sztuka (szt.). Dla jednostki opakowania kartonu (ctn.) stosowany jest następujący współczynnik konwersji:

  • 5 szt. = 1 ctn.

Zapisano następującą definicję ceny zależnej od opakowania bez skalowania:

  • za 1 szt. lub więcej – 100 EUR za szt.
  • za 1 ctn. lub więcej – 450 EUR za ctn.

Składnik ceny W przypadku naruszonej jednostki opakowania zależny od ilości opakowań zbiorczych jest zapisany dla kartonu. Jednostka zapisana w skali jest bardzo ważna, ponieważ określa jednostkę, która jest brana pod uwagę.

  • Dopłata za wagę dla 0 ctn. lub więcej – 10 EUR

Inne obowiązujące definicje cen nie zostały podane dla tego przykładu.

Algorytm określania ceny daje następujące wyniki:

Ilość

Wartość brutto w EUR

Rabat w EUR

Wartość netto w EUR

Komentarz

4 szt.

400

10

410

Karton nie jest pełny, dlatego obowiązuje częściowy karton i dopłata. Ponieważ jednostką ilości jest sztuka, możliwa jest cena za sztukę.

1 ctn.

450

0

450

Ponieważ karton jest pełny, dopłata nie jest naliczana. Ponieważ jednostką ilości jest karton, obowiązuje cena za karton.

5 szt.

500

0

500

Ponieważ karton jest pełny, dopłata nie jest naliczana. Ponieważ jednostką ilości jest sztuka, obowiązuje cena za sztukę.

7 szt.

700

10

710

Chociaż ilość zawiera pełny karton, dwie sztuki są dodatkowo; dlatego obowiązuje dopłata. Ponieważ jednostką ilości jest sztuka, obowiązuje cena za sztukę.

10 szt.

1000

0

1000

Ponieważ dwa kartony są pełne, dopłata nie jest naliczana. Ponieważ jednostką ilości jest sztuka, obowiązuje cena za sztukę.

Rabaty/dopłaty

Rabaty i dopłaty mogą być tworzone jako kwoty bezwzględne lub wpisy procentowe dla pozycji dokumentu zakupu lub tylko jako wpisy procentowe dla nagłówka dokumentu.

Rabat od wartości zamówienia

Specjalnym zastosowaniem skali wartości jest definiowanie rabatów wartości zamówienia, które ogólnie odnoszą się do partnerów lub poziomu klasyfikacji partnerów i zawierają skalę wartości. W ostatnim kroku określania ceny dla dokumentu zakupu wartość zamówienia określona do tej pory jest porównywana z wpisami skali wartości, a procentowa dopłata lub rabat (rabat wartości zamówienia) może zostać rozdzielony na wszystkie pozycje zamówienia.

Definicje cen dla wielu pozycji

Ceny wielopozycyjne mogą być definiowane na podstawie klasyfikacji cen pozycji. Przypisanie każdej pozycji w klasyfikacji cenowej pozycji jest określane, a ilość i wartość pozycji są kumulowane dla każdego poziomu klasyfikacji. Jeśli definicje cen zostały podane dla kilku poziomów klasyfikacji, ilości i wartości określone dla poziomów są porównywane ze skalami ilości i wartości. Składniki ceny wynikające z tego ustalenia są oddzielnie wprowadzane do dokumentów i przypisywane do pozycji.

Przykład
Przykład definicji cen dla wielu pozycji:

  • Pozycja A – klasyfikacja cenowa pozycji to 10-10-10 (rowery damskie)
  • Pozycja B – klasyfikacja cenowa pozycji to 10-20-10 (rowery męskie)

Definicja ceny zależna jest od klasyfikacji cenowej 10 i wynosi 2% rabatu na 100 szt. lub więcej.

Zamawiając 50 szt. pozycji A i 60 szt. pozycji B, na podstawie klasyfikacji i ilości naliczony zostanie rabat 2% na zamówienie.

Uwaga
Jednostka ilości musi być określona dla każdego poziomu i klasyfikacji cen artykułów, dla których należy zdefiniować ceny, aby można było zastosować skale ilości. W ten sposób można klasyfikować artykuły, których jednostki można przeliczyć na inne jednostki.

Określanie cen i rabatów

Parametrami służącymi do określenia ceny zakupu są:

  • Dostawca i przynależność klasyfikacji cenowej dostawcy
  • Pozycja i powiązanie klasyfikacji cenowej pozycji
  • Priorytet cennika w ramach listy cenników
  • Kategoria cennika
  • Waluta
  • Priorytet poziomu definicji ceny
  • Czas określenia
  • Data/ ważność cennika
  • Ilość/ jednostka miary
  • Poziom kalkulacji rodzaju składnika ceny zakupu
Uwaga
Dane podstawowe pozycji w aplikacji Artykuły (widoki Zakup i Dostawca) mogą dostarczać podstawowych informacji o użyteczności definicji cen zakupu, które są wielowierszowe, dotyczą wartości zamówienia i zależą od ilości opakowania. Mają one pierwszeństwo przed definicjami cen w cenniku.

Aplikacje do ustalania cen

Poniższe aplikacje służą do sprawdzania wprowadzonych definicji cen:

  • Lista: Ceny zakupu – aplikacja pozwala na sprawdzenie dowolnych cen zakupu
  • Symulacja cen zakupu – aplikacja pozwala na określenie ceny, biorąc pod uwagę wszelkie definicje cen z wyjątkiem rabatów dla pozycji wielowierszowych i wartości zamówienia
Uwaga
Nagłówek dokumentu zakupu zawiera oddzielne zakładki, które zawierają informacje o sposobie określania rabatów dla pozycji wielowierszowych i rabatów od wartości zamówienia.

Czy ten artykuł był pomocny?