Przegląd tematu
Rodzaje składników cen zakupu służą do rozróżniania i nazywania typów cen, rabatów i dopłat. Stosowane są w celu określenia, czy na przykład rabaty lub dopłaty są brane pod uwagę przy ustalaniu ceny.
Niniejsza dokumentacja opisuje, w jaki sposób rodzaje składników cen zakupu są mapowane w systemie i jak zorganizowana jest aplikacja o tej samej nazwie. Użytkownik zostanie poinformowany, w jaki sposób typy składników cenowych zakupu odnoszą się do innych elementów ustalania cen w zamówieniach.
Więcej informacji na temat procesów ustalania cen można znaleźć w dokumentacji Wprowadzenie: Ceny zakupu i Obliczenie ceny zakupu.
Sposób dalszego wykorzystania rodzajów składników ceny w procesie zakupu opisano w dokumentacji Cenniki zakupu.
Definicje terminów
Cena
Cena to wartość giełdowa przedmiotu wyrażona w jednostkach pieniężnych. Jest to wartość w walucie powiązanej z jednostkami miary, takimi jak 1 euro za sztukę. Ceny mogą być przechowywane dla pozycji w systemie i przypisywane w dokumentach.
Składnik ceny
Składnik ceny to element brany pod uwagę przy określaniu ceny. Może to być na przykład cena bezwzględna, bezwzględny lub procentowy rabat lub dopłata. Składniki ceny są specjalnie zdefiniowane w cennikach. Mają one określony typ składnika ceny. W typach składników cen można zdefiniować dalsze ustawienia. Składniki ceny mogą mieć różne wartości referencyjne, na przykład rabat można zdefiniować dla pojedynczego klienta lub dla grupy klientów.
Rodzaje składników ceny
Rodzaje składników ceny zawierają ustawienia składników ceny, które są używane do określania ceny. Na przykład można ustawić, czy rabaty lub ilości opakowań są brane pod uwagę przy określaniu ceny lub czy składnik ceny jest używany dla kompletnych zamówień, czy tylko dla pozycji. Rodzaje składników ceny są przypisane do jednego typu składnika ceny.
Typy składnika ceny
Różne składniki ceny często muszą być brane pod uwagę przy ustalaniu ceny. Różnice te są charakteryzowane na przykład przez typy składników ceny, takie jak Cena, Dopłata lub Rabat.
Cennik
Składniki ceny (ceny, rabaty i dopłaty) do określenia ceny są zdefiniowane w cenniku. Cennik zawiera różne poziomy cennika, np. jeden poziom dla klientów i jeden dla kombinacji artykuł + klient. Rozróżnia się cenniki standardowe i promocyjne. Cenniki są grupowane w listy cenników i nadawane są im priorytety, które wpływają na określenie ceny.
Rabaty
Rabat to obniżka uzgodnionej ceny. Rabat może być wyrażony procentowo lub jako kwota bezwzględna.
Rabat podstawowy
Rabat podstawowy to rabat przyznawany na wszystkie pozycje zamówienia. Rabat podstawowy można anulować dla każdej pozycji.
Rabat na pozycję
Rabat na pozycję to rabat przyznawany na pojedynczą pozycję zamówienia.
Dopłata
Dopłata odnosi się do uzgodnionej ceny i zwiększa ją, jeśli ma wartość dodatnią. Dopłata może być wyrażona procentowo lub jako kwota bezwzględna.
Rabat gotówkowy
Rabat to procentowa obniżka ceny przyznawana zgodnie z warunkami płatności. Możliwy jest również rabat rozłożony w czasie, na przykład: 5% rabatu za płatność w ciągu 1 tygodnia, 3% za płatność w ciągu 4 tygodni. Rabaty mogą być stosowane wyłącznie do całkowitej wartości faktury. Przy określaniu wartości kosztu brana jest pod uwagę tylko pierwsza wartość procentowa rabatu w danym terminie płatności. Z ekonomicznego punktu widzenia, rabat gotówkowy jest ceną za wykorzystanie kredytu lub prefinansowania przyznanego klientowi w momencie dostawy towarów. Oprócz proporcjonalnych odsetek i kosztów administracyjnych, rabat gotówkowy dodany do ceny gotówkowej obejmuje również premię za ryzyko kredytowe, dzięki czemu kupujący jest zachęcany do zapłaty gotówką.
Opis aplikacji
Aplikacja Rodzaje składników cen zakupu służy do rejestrowania rodzajów składników ceny zakupu. Typy składników ceny zakupu określają, czy zarejestrowane składniki ceny zakupu są cenami, rabatami czy dopłatami. Dla składników ceny można również zdefiniować kilka dodatkowych właściwości, np. czy cena podlega rabatowi lub czy rabat zależy od ilości opakowania. Aby korzystać z aplikacji, pracownik musi być przypisany do co najmniej jednej organizacji zakupowej.
Aplikacja składa się tylko z jednego obszaru roboczego.
Obszar roboczy
W skład obszaru roboczego wchodzą następujące pola:
- Rodzaj – pole zawiera identyfikację rodzaju składnika ceny zakupu. Identyfikacja jest unikalna w ramach systemu. Może składać się z dowolnie wybranego tekstu. Identyfikator można edytować tylko do momentu zapisania go po raz pierwszy
- Gwiazdka (*) na podkreślenie (_)
- Znak zapytania (?) na znak procentu (%)
Użycie podkreślnika w funkcji wyszukiwania spowoduje wyszukanie nie tylko podkreślnika, ale dowolnego znaku. Znak procentu jest oceniany w ten sam sposób, co odpowiada żadnemu, jednemu lub większej liczbie znaków. Należy zatem unikać stosowania podkreśleń i znaków procentu w ciągach znaków, ponieważ mogą zostać znalezione inne i więcej obiektów niż zamierzano.
- Oznaczenie – służy jako dodatkowa cecha identyfikacyjna. Może składać się z dowolnie wybranego tekstu. W tym polu należy wprowadzić znaczący i, jeśli to możliwe, jednoznaczny opis, aby ułatwić wyszukiwanie
- Gwiazdka (*) na podkreślenie (_)
- Znak zapytania (?) na znak procentu (%)
Użycie podkreślnika w funkcji wyszukiwania spowoduje wyszukanie nie tylko podkreślnika, ale dowolnego znaku. Znak procentu jest oceniany w ten sam sposób, co odpowiada żadnemu, jednemu lub większej liczbie znaków. Należy zatem unikać stosowania podkreśleń i znaków procentu w ciągach znaków, ponieważ mogą zostać znalezione inne i więcej obiektów niż zamierzano.
- Typ – typ składnika ceny, który powinien mieć zastosowanie do tego rodzaju składnika ceny zamówienia. Jako wartość domyślna wyświetlana jest Cena. Możliwy jest wybór spośród następujących wartości:
- Cena
- Dopłata
- Rabat
- Zastosowanie – pole można edytować tylko wtedy, gdy jako typ składnika wybrano wartość Dopłata lub Rabat. Zastosowanie typu Pozycja ma zawsze zastosowanie do cen i różnic cenowych. Użycie określa poziom, na którym rabaty i dopłaty tego typu składnika są brane pod uwagę przy określaniu ceny. W ramach pola można przypisać następujące zastosowania:
- Nagłówek i pozycje – rabaty lub narzuty mogą być stosowane na poziomie nagłówka dokumentu oraz na poziomie poszczególnych pozycji
- Nagłówek – rabaty lub narzuty mogą być stosowane tylko na poziomie nagłówka dokumentów
- Pozycja – rabaty lub narzuty mogą być stosowane tylko na poziomie poszczególnych pozycji. Jest to wartość domyślna
- Wszystkie pozycje – rabaty między pozycjami, które można zastosować do kilku pozycji jednocześnie
- Klasyfikacja – rodzaj składnika ceny zakupu można przypisać do istniejącej klasyfikacji typu Klasyfikacja rodzaju składnika ceny zakupu. W oparciu o przypisania do klasyfikacji, dane mogą być organizowane i strukturyzowane dla wszelkich ocen i zapytań
- Poziom odniesienia – określa kolejność, w jakiej składniki ceny są brane pod uwagę przy obliczaniu cen, jeśli podczas określania ceny znaleziono kilka ważnych składników ceny. Im wyższa liczba dla poziomu odniesienia, tym później składnik ceny jest brany pod uwagę przy określaniu ceny. 0 jest wyświetlane jako wartość domyślna (najwyższy poziom odniesienia). Ceny i różnice cen zawsze mają poziom odniesienia 0
Na zamówienie na kwotę 100 EUR przypada:
- 10% rabatu specjalnego (SR) poziom odniesienia 10
- 10% rabatu lojalnościowego (TR) poziom odniesienia 20
Następnie wykonywane jest obliczenie:
- Poziom 10
100 EUR / 10 % SR = 90 EUR
- Poziom 20
90 EUR / 10 % TR = 81 EUR
Jeśli oba rabaty miałyby (ten sam) poziom odniesienia, tzn. 10, kalkulacja ceny wyglądałaby następująco:
- Poziom 10
100 EUR / 10 % SR
/ 10 % TR = 80 EUR
- Zależny od ilości opakowań – w przypadku typu składnika Rabat lub Dopłata z zastosowaniem Pozycja można określić w tym polu, czy i w jaki sposób składniki ceny powinny obowiązywać w zależności od stanu użytych jednostek opakowania (tj. w zależności od ilości opakowania). Składniki ceny zależne od ilości opakowań zawsze mają bezpośredni wpływ na obliczoną cenę. Dopiero wtedy przy ustalaniu ceny stosowane są dalsze dopłaty lub rabaty. Poziom referencyjny nie ma znaczenia dla uwzględnienia składników ceny zależnych od ilości opakowania. Dostępne są następujące opcje:
- Nie
- W przypadku pełnej jednostki opakowania
- W przypadku naruszonej jednostki opakowania
- Na pełną jednostkę opakowania
- Podział dopłat w dostawach częściowych – pola należy użyć, aby ustawić dla typu Dopłata, czy bezwzględne dopłaty są całkowicie przypisane do pierwszej częściowej dostawy, czy też są rozdzielane na wszystkie częściowe dostawy.
- Rabaty nagłówka (pole wyboru) – funkcja pozwala na określenie, czy składniki ceny tego typu z zastosowaniem Nagłówek lub Nagłówek i pozycje, które znajdują się jako warunki podstawy zamówienia, są brane pod uwagę przy określaniu ceny
- Uwzględnia dodatkowe rabaty (pole wyboru) – funkcja definiuje, czy podczas określania ceny mają być stosowane rabaty. Funkcja ta nie ma wpływu na stosowanie dopłat. Jeśli pole zostanie aktywowane, inne składniki ceny z wyższym poziomem odniesienia będą brane pod uwagę przy określaniu ceny po uwzględnieniu składnika ceny tego typu
- Podlega dopłatom (pole wyboru) – funkcja definiuje, czy dopłaty są stosowane podczas określania ceny. Funkcja ta nie ma wpływu na stosowanie rabatów.Jeśli pole zostanie aktywowane, kolejne składniki ceny o wyższym poziomie odniesienia będą brane pod uwagę podczas określania ceny po uwzględnieniu składnika ceny tego typu
- Nie stosuj rabatów dla wszystkich pozycji (pole wyboru) – funkcja definiuje, czy rabaty między pozycjami są stosowane do ceny określonej za pomocą tego typu składnika ceny w dokumencie. Jeśli funkcja nie jest aktywna, rabaty między pozycjami są stosowane do ceny zgodnie z ustawieniami organizacji zakupowej lub danymi zakupowymi pozycji. Funkcja jest dostępna tylko dla rodzajów składników ceny typu Cena
- Nie stosuj rabatów od wartości zlecenia (pole wyboru) – funkcja wskazuje, czy rabaty wartości zamówienia są stosowane do ceny określonej za pomocą tego typu składnika ceny w dokumencie. Jeśli funkcja nie jest aktywna, rabaty wartości zamówienia są stosowane do ceny zgodnie z ustawieniami organizacji zakupowej lub danymi zakupowymi pozycji. Funkcja jest dostępna tylko dla rodzajów składników ceny typu Cena
- Bonus (pole wyboru) – funkcja definiuje, czy kwota częściowa określona na podstawie rodzaju składnika ceny zakupu jest używana do określenia bonusu. Dotyczy to typów Rabat i Dopłata. Typ Cena jest zawsze używany do określenia rabatu
- Skonto (pole wyboru) – w przypadku rodzaju składnika ceny zakupu typu Rabat lub Dopłata należy użyć tego pola wyboru, aby określić, czy pozycje cennika tego typu składnika są uwzględniane w kwocie podlegającej rabatowi
- Użyj składnika ceny tylko jeden raz (pole wyboru) – funkcja definiuje, czy dopłaty i rabaty są uwzględniane tylko raz, czy kilka razy w kalkulacji ceny. Jeśli pole zostanie aktywowane, składniki ceny tego rodzaju składnika ceny będą uwzględniane tylko raz w nagłówku i tylko raz w pozycji, nawet jeśli kilka składników ceny jest ważnych w momencie obliczania. Pole wyboru jest gotowe do wprowadzenia tylko dla rodzajów składników ceny typu Dopłata lub Rabat
Konfiguracja
Dla aplikacji Rodzaje składników cen zakupu nie ma konieczności definiowania ustawień w aplikacji Konfiguracja.
Jednostki biznesowe
Następująca jednostka biznesowa jest istotna dla aplikacji Rodzaje składników cen zakupu, wykorzystywanej przykładowo do:
- Przypisywania uprawnień
- Konfigurowania definicji działań
- Importowania lub eksportowania danych
Rodzaje składników cen zakupu:
com.cisag.app.purchasing.obj.PriceDiscountType
Jednostka biznesowa należy do następującej grupy jednostek biznesowych:
- Procurement Master Data
com.cisag.app.purchasing.MasterData
Uprawnienia
Uprawnienia mogą być przypisywane zarówno przy użyciu ról uprawnień, jak i poprzez przypisanie organizacji. Koncepcję autoryzacji można znaleźć w dokumentacji technicznej Uprawnienia.
Funkcje specjalne
Aplikacja Rodzaje składników cen zakupu nie posiada żadnych funkcji specjalnych.
Przypisania organizacji
Jeśli funkcja Uprawnienia do treści jest aktywowana w aplikacji Konfiguracja, aplikacja Rodzaje składników cen zakupu jest wyświetlana użytkownikowi tylko wtedy, gdy przypisano jej organizację w danych podstawowych partnera, która jest zintegrowana z co najmniej jedną z następujących struktur organizacyjnych:
- Zakup
Funkcje specjalne
Aplikacja Rodzaje składników cen zakupu nie posiada żadnych funkcji specjalnych.
Uprawnienia dla partnerów biznesowych
Aplikacja Rodzaje składników cen zakupu nie posiada uprawnień dla partnerów biznesowych.