Przegląd tematu
Ustalanie ceny zakupu określa obowiązującą cenę w danym czasie dla określonej ilości artykułu dla dostawcy. Określenie ceny zakupu uwzględnia różne czynniki, takie jak:
- Waluta
- Ilość
- Typ cennika (standardowy lub promocyjny)
- Poziomy cennika
- Ustawienia konfiguracji
- Itd.
Poniżej opisano zmienne wpływające na cenę, ustawienia i odpowiednie kroki używane do określenia ceny zakupu.
Czynniki wpływające na obliczanie ceny
Cena zależy od wielu czynników, które należy wziąć pod uwagę w danym momencie. Do tych czynników należą m.in.
- Typ cennika
- Standardowy
- Promocyjny
- Typ ceny
- Rabat
- Dopłata
- Cena
- Rodzaj składnika ceny
- Poziom odniesienia rodzaju składnika ceny
- Poziomy cennika
- Waluta
- Ilość, waga
- Obowiązywanie cennika
- Lista cenników
- Jednostki cenowe
- Jednostka zamówienia
- Jednostka opakowania
- Konfiuracja ustawień
Ustawienia
Określenie ceny zależy od następujących ustawień.
Ustawienia w aplikacji Konfiguracja
W aplikacji Konfiguracja do określenia ceny używane są następujące ustawienia:
- Zastosowanie partnera – w zależności od ustawionego wykorzystania partnera, do określenia ceny wykorzystywane są odpowiednie dane podstawowe partnera, np. cennik wystawcy faktury. Można ustawić następujące zastosowania partnera:
- Dostawca
- Wystawca faktury
- Rabat obejmujący wszystkie pozycje i Rabaty od wartości zamówienia – uwzględniane są specyfikacje rabatów dla pozycji i rabatów od wartości zamówienia
- Poziom cennika – kolejność, w jakiej wyszukiwane są poziomy cennika w ramach cennika, również odgrywa rolę. Dostępne są priorytety od 0 do 6. 0 wyłącza poziom cennika. 1 ma najwyższy priorytet, a 6 najniższy. Te wpływające zmienne są ustawiane na poziomie klienta w środowisku jednostanowiskowym i na poziomie organizacji zakupowej w środowisku wielostanowiskowym.
Ustawienia listy cenników
Lista cenników grupuje kilka cenników z tą samą walutą, aby móc przypisać je do jednego lub więcej partnerów lub zamówień.
Każdy cennik musi mieć przypisany priorytet na liście cenników. Priorytet określa kolejność, w jakiej cenniki mają być przeszukiwane pod kątem ważnych składników ceny podczas określania ceny.
Lista cenników może zawierać zarówno cenniki promocyjne, jak i standardowe. Priorytet zawsze odnosi się do kolejności cenników promocyjnych względem siebie lub do kolejności w ramach cenników standardowych.
Cenniki promocyjne są uwzględniane przed cennikami standardowymi w kolejności ich priorytetów.
Ustawienia w cenniku
Składniki ceny (np. rabaty i dopłaty) służące do określania ceny są zdefiniowane w cenniku. Typ cennika określa, czy cennik jest cennikiem standardowym, czy promocyjnym. Cenniki promocyjne są brane pod uwagę przed cennikami standardowymi podczas określania cen.
Do standardowego cennika można bezpośrednio przypisać kilka cenników promocyjnych, które są również brane pod uwagę przy ustalaniu ceny, nawet jeśli nie są zawarte w samym cenniku. Przypisanie odbywa się bezpośrednio w cenniku promocyjnym poprzez zapisanie tam cennika standardowego. Cenniki promocyjne nie mogą być zatem przypisane do kilku cenników standardowych w tym samym czasie.
Etapy określania ceny
W procesie określania ceny rozróżnia się etapy określania składnika ceny i obliczania ceny. W pierwszym kroku, określane są wszystkie składniki ceny, które należy wziąć pod uwagę. Drugim krokiem jest określenie ceny, w którym cena jest określana na podstawie wcześniej zdefiniowanych składników ceny.
Krok 1: Określenie składników ceny
Określenie cenników
Określenie składników ceny rozpoczyna się od określenia cennika. Używany jest cennik partnera, który jest kwestionowany zgodnie z ustawieniami w aplikacji Konfiguracja lub wykorzystanie partnera określone w dokumencie. Może to być dostawca lub wystawca faktury. Na podstawie ustalonego w ten sposób cennika ustalane są wszystkie cenniki obowiązujące w danej dacie odniesienia w celu dalszego ustalenia. Ponadto dla standardowych cenników zawartych w cenniku określane są bezpośrednio przypisane cenniki magazynowe.
Określanie składników ceny
Ważne składniki ceny są następnie określane na podstawie ustalonych cenników. Pochodzą one z danych podstawowych dostawcy i artykułu. Uwzględniane są również klasyfikacje cen przechowywane w tych danych podstawowych.
Określanie warunków artykułu
Określanie ceny
Najpierw określane są składniki ceny typu Cena. W tym celu wszystkie ustalone ceny są sortowane według następujących kryteriów w określonej kolejności:
- Ceny, dla których jednostka wagi odpowiada określonej jednostce miary
- Ceny dla których jednostką jest skala:
- Jednostka podstawowa 1 odpowiada jednostce pozycji
- Jednostka podstawowa 1 może zostać przekształcona na jednostkę pozycji
- Jednostka zakupu 1 odpowiada jednostce pozycji
- Jednostka zakupu 1 może zostać przekształcona na jednostkę pozycji
- Ceny z cenników promocyjnych są sortowane przed cenami z cenników standardowych
- W grupie cenników promocyjnych ceny są sortowane w następujący sposób:
- W pierwszej kolejności brane są pod uwagę cenniki promocyjne, do których zostały przypisane cenniki standardowe
- Następnie brane są pod uwagę cenniki promocyjne, które istnieją w cenniku bez przypisania cennika standardowego
- Sortowanie rosnące według priorytetu cennika zgodnie z cennikiem
- Sortowanie rosnące według priorytetu poziomów cennika zgodnie z ustawieniami w aplikacji Konfiguracja
- Ceny specjalne klasyfikacji cen artykułów są sortowane przed cenami ogólnymi klasyfikacji cen artykułów
- Ceny specjalne klasyfikacji cen dostawców są sortowane przed cenami ogólnymi klasyfikacji cen dostawców
- Sortowanie malejące według ilości
- Sortowanie rosnące według kwoty (najniższa cena)
- Sortowanie rosnące według identyfikacji cennika
Ustalona cena jest pierwszą ceną w sekwencji sortowania, która spełnia następujące kryteria:jednostkę wymiaru ceny i jednostkę skali można przeliczyć na określoną jednostkę miary, a określona ilość jest zgodna z ilością na skali lub ją przekracza.
Obliczona cena jest konwertowana, jeśli jej waluta nie jest zgodna z walutą, z którą wywoływana jest kalkulacja ceny.
Jeśli rodzaj składnika ceny ustalonej ceny nie zezwala na żadne dalsze rabaty, ustalanie ceny artykułu jest zakończone.
Alternatywne określanie ceny
Alternatywne określanie ceny stosowane jest dla artykułów wariantowych, jeśli żadna cena i żaden składnik ceny nie jest określony specjalnie dla artykułu wariantowego. Uwzględniane są również skale i klasyfikacje cen artykułów.
W takim przypadku cena jest określana dla powiązanego artykułu referencyjnego. Jeśli nie można ustalić ceny dla artykułu referencyjnego, a data ustalenia ceny jest określona w danych podstawowych dostawcy, wówczas ustalenie ceny jest przeprowadzane przy użyciu tej daty ustalenia ceny jako daty referencyjnej.
Cena alternatywna określana jest również dla innych artykułów, jeśli nie znaleziono ceny ani składnika ceny dla danego artykułu. Uwzględniane są również skale i klasyfikacje cen artykułów. Jeśli data ustalenia ceny jest określona w danych podstawowych dostawcy, ustalenie ceny jest przeprowadzane z tą datą jako datą odniesienia.
Określanie rabatów i dopłat
Wszystkie znalezione rabaty i dopłaty są najpierw sortowane według następujących kryteriów w określonej kolejności:
- Rabaty i dopłaty, w przypadku których jednostka wagi odpowiada określonej jednostce miary.
- Rabaty i dopłaty, w przypadku których jednostka skali
- Odpowiada 1 jednostce pozycji
- Odpowiada 1 jednostce zakupowej artykułu
- Może zostać przekonwertowana na 1 jednostkę zakupową artykułu
- Rabaty i narzuty ze skalą ilościową są sortowane przed rabatami i narzutami ze skalą wartościową.
- Rabaty i narzuty z cenników promocyjnych są sortowane przed rabatami i narzutami z cenników standardowych.
- W grupie cenników promocyjnych rabaty i narzuty są sortowane w następujący sposób:
- W pierwszej kolejności brane są pod uwagę cenniki promocyjne, do których zostały przypisane cenniki standardowe.
- Następnie brane są pod uwagę cenniki promocyjne, które istnieją na liście cenników bez przypisania cennika standardowego.
- Sortowanie rosnące według priorytetu cennika zgodnie z cennikiem.
- Sortowanie rosnące według priorytetu poziomów cennika zgodnie z ustawieniami w aplikacji Konfiguracja.
- Specjalne rabaty i dopłaty klasyfikacji cenowej pozycji są sortowane przed ogólnymi rabatami i dopłatami klasyfikacji cenowej pozycji.
- Specjalne rabaty i narzuty klasyfikacji cenowej dostawcy są sortowane przed ogólnymi rabatami i narzutami klasyfikacji cenowej dostawcy.
- Sortowanie malejące według ilości wagi.
- Sortowanie rosnące według poziomu odniesienia typu składnika ceny.
- Rabaty sortowane przed dopłatami.
- W przypadku procentowych składników ceny i bezwzględnych składników ceny z tą samą walutą, niższa kwota końcowa jest brana pod uwagę przed wyższą (tj.: wyższy rabat przed niższym rabatem i niższa dopłata przed wyższą dopłatą).
- Sortowanie rosnące według identyfikacji cennika.
Maksymalnie cztery z posortowanych rabatów i dopłat są określane zgodnie z następującymi kryteriami. Jeśli zostanie określony warunek zależny od ilości opakowania, który nie jest rabatem w naturze jako dopłata, zostaną określone maksymalnie trzy.
- Jeśli zostanie określony składnik ceny, który może być użyty tylko raz, wówczas brane są pod uwagę tylko inne składniki ceny.
- Jeśli określony zostanie składnik ceny, który nie może zostać zdyskontowany, wówczas oprócz dopłat w sortowaniu brane są pod uwagę tylko składniki ceny o tym samym lub niższym poziomie odniesienia.
- Jeśli zostanie określony składnik ceny, który nie podlega dopłatom, w sortowaniu uwzględniane są tylko dopłaty o tym samym lub niższym poziomie odniesienia.
- Jeśli warunek jest określony dla poziomu cennika, warunki tego samego poziomu cennika są brane pod uwagę tylko wtedy, gdy należą do listy cenników tej samej kategorii cennika (cennik standardowy lub promocyjny).
- Określona ilość musi odpowiadać lub przekraczać ilość na skali.
Kryteria te mają również zastosowanie do darmowych towarów jako bonusu. Określanie trwa do momentu osiągnięcia kryterium anulowania, np. osiągnięcia maksymalnej liczby określeń rabatu lub gdy składnik ceny nie kwalifikuje się już do rabatu. Określenie darmowych towarów nie jest brane pod uwagę w odniesieniu do maksymalnej liczby określeń rabatów na pozycję.
Określanie rabatu lub dopłaty na podstawie ilości opakowań
Rabat lub dopłata zależna od ilości opakowania jest ustalana tylko wtedy, gdy jest to dozwolone zgodnie z danymi artykułu zakupowego. Rabaty i dopłaty zależne od ilości opakowań można zdefiniować za pomocą następujących typów w typie składnika ceny zakupu:
- Dla pełnej jednostki opakowania
- Za otwartą jednostkę opakowania
- Za pełną jednostkę opakowania
Jednostka skali składnika ceny jest używana jako referencyjna jednostka opakowania do określenia pełnego lub częściowego opakowania. Musi ona odpowiadać dozwolonej jednostce pozycji zakupowej.
Jeśli istnieją odpowiednie rabaty lub dopłaty zależne od ilości opakowań, są one sortowane według tych samych kryteriów, co inne rabaty i dopłaty.
Aby określić rabat lub dopłatę zależną od ilości opakowania, pierwszy składnik ceny zależny od ilości opakowania, którego jednostka skali odpowiada jednostcezakupu i którego skala odpowiada lub przekracza określoną ilość, jest najpierw określany w sekwencji sortowania dla każdej jednostki zakupu artykułu. Jeśli zależność od ilości opakowania zdefiniowana w typie składnika ceny nie odpowiada określonej ilości, żaden kolejny składnik ceny nie jest wyszukiwany dla tej jednostki opakowania.
Składnik ceny z największą jednostką zamówienia (np. paleta przed kartonem, karton przed sztuką) jest określany na podstawie określonych składników ceny typu Za pełną jednostkę opakowania i Dla pełnej jednostki opakowania. Jest to poszukiwany składnik ceny zależny od ilości opakowania.
Jeśli nie określono żadnego składnika ceny z typów Za pełną jednostkę opakowania i Dla pełnej jednostki opakowania, wówczas składnik ceny z najmniejszą jednostką opakowania (np. sztuka przed kartonem, karton przed paletą) jest określany i wykorzystywany z określonych składników ceny typu Za otwartą jednostkę opakowania.
Określanie warunków dla pozycji powiązanych
Wszystkie znalezione rabaty i narzuty są najpierw sortowane według następujących kryteriów w określonej kolejności:
- Rabaty i dopłaty, w przypadku których jednostka wagi odpowiada określonej jednostce miary.
- Rabaty i dopłaty, w przypadku których jednostka skali
- Odpowiada 1 jednostce pozycji
- Odpowiada 1 jednostce zakupowej artykułu
- Może zostać przekonwertowana na 1 jednostkę zakupową artykułu
- Rabaty i narzuty ze skalą ilościową są sortowane przed rabatami i narzutami ze skalą wartościową.
- Rabaty i narzuty z cenników promocyjnych są sortowane przed rabatami i narzutami z cenników standardowych.
- W grupie cenników promocyjnych rabaty i narzuty są sortowane w następujący sposób:
- W pierwszej kolejności brane są pod uwagę cenniki promocyjne, do których zostały przypisane cenniki standardowe.
- Następnie brane są pod uwagę cenniki promocyjne, które istnieją w cenniku bez przypisania cennika standardowego.
- Sortowanie rosnące według priorytetu cennika zgodnie z listą cenników.
- Sortowanie rosnące według priorytetu poziomów cennika zgodnie z ustawieniami w aplikacji Konfiguracja.
- Specjalne rabaty i dopłaty klasyfikacji cenowej pozycji są sortowane przed ogólnymi rabatami i dopłatami klasyfikacji cenowej pozycji.
- Specjalne rabaty i narzuty klasyfikacji cenowej dostawcy są sortowane przed ogólnymi rabatami i narzutami klasyfikacji cenowej dostawcy.
- Sortowanie malejące według ilości wagi.
- Rabaty sortowane przed dopłatami.
- Dla procentowych składników ceny i bezwzględnych składników ceny z tą samą walutą, niższa kwota końcowa jest sortowana przed wyższą (tj.: wyższy rabat przed niższym rabatem i niższa dopłata przed wyższą dopłatą).
- Sortowanie rosnące według identyfikacji cennika.
Liczba stosowanych rabatów między pozycjami nie jest ograniczona.
Określanie warunków podstawowych
Rabaty podstawowe i rabaty od wartości zamówienia
Wszystkie znalezione rabaty podstawowe i rabaty od wartości zamówienia (składniki cenowe typu Rabat) oraz dopłaty (składniki cenowe typu Dopłata) są najpierw sortowane według następujących kryteriów w określonej kolejności:
- Rabaty i dopłaty, w przypadku których jednostka wagi odpowiada określonej jednostce miary.
- Rabaty i dopłaty, w przypadku których jednostka skali
- Odpowiada 1 jednostce pozycji
- Odpowiada 1 jednostce zakupowej artykułu
- Może zostać przekonwertowana na 1 jednostkę zakupową artykułu
- Rabaty i narzuty ze skalą ilościową są sortowane przed rabatami i narzutami ze skalą wartościową.
- Rabaty i narzuty z cenników promocyjnych są sortowane przed rabatami i narzutami z cenników standardowych.
- W grupie cenników promocyjnych rabaty i narzuty są sortowane w następujący sposób:
- W pierwszej kolejności brane są pod uwagę cenniki promocyjne, do których zostały przypisane cenniki standardowe.
- Następnie brane są pod uwagę cenniki promocyjne, które istnieją w cenniku bez przypisania cennika standardowego.
- Sortowanie rosnące według priorytetu cennika zgodnie z listą cenników.
- Sortowanie rosnące według priorytetu poziomów cennika zgodnie z ustawieniami w aplikacji Konfiguracja.
- Specjalne rabaty i dopłaty klasyfikacji cenowej dostawcy są sortowane przed ogólnymi rabatami i dopłatami klasyfikacji cenowej dostawcy.
- Sortowanie malejące według ilości wagi.
- Sortowanie rosnące według poziomu referencyjnego typu składnika ceny.
- Rabaty sortowane przed dopłatami.
- Dla procentowych składników ceny i bezwzględnych składników ceny z tą samą walutą, niższa kwota końcowa jest sortowana przed wyższą (tj. wyższy rabat przed niższym rabatem i niższa dopłata przed wyższą dopłatą).
- Sortowanie rosnące według identyfikacji cennika.
Z posortowanych rabatów i narzutów określane są maksymalnie cztery (rabaty bazowe lub rabaty wartości zamówienia) zgodnie z następującymi kryteriami:
- Jeśli zostanie określony składnik ceny, który może być użyty tylko raz, wówczas brane są pod uwagę tylko inne składniki ceny. Dotyczy to również sytuacji, gdy składnik ceny został już określony w warunkach krzyżowych.
- Jeśli określono składnik ceny, którego nie można zdyskontować, w sortowaniu uwzględniane są tylko składniki ceny o tym samym lub niższym poziomie odniesienia, z wyjątkiem dopłat.
- Jeśli zostanie określony składnik ceny, który nie podlega dopłatom, w sortowaniu uwzględniane są tylko dopłaty o tym samym lub niższym poziomie odniesienia.
- Jeśli zostanie znaleziony warunek dla poziomu cennika, warunki tego samego poziomu cennika są brane pod uwagę tylko wtedy, gdy należą do cennika tego samego typu (cennik standardowy lub promocyjny).
Krok 2: Określenie ceny
Rabaty i dopłaty są zawsze uwzględniane w cenach lub wartościach w następującej kolejności:
- Rabaty na artykuły
- Rabaty podstawowe
- Rabaty między pozycjami
- Rabaty od wartości zamówienia
W tej sekcji wyjaśniono sposób obliczania rabatów i narzutów.
Obliczanie rabatów na artykuły
Ustalone rabaty dla pozycji są używane do określenia ceny. Następujące kryteria określają kolejność obliczania rabatów i narzutów:
- Sortowanie rosnące według poziomu odniesieni
- Warunki procentowe są uwzględniane przed warunkami bezwzględnymi
- Warunki bezwzględne są uwzględniane przed rabatami rzeczowymi
Cena brutto jest używana jako podstawa do obliczania rabatów dla pozycji z najniższym poziomem referencyjnym. Wielokrotne warunki z tym samym poziomem referencyjnym są zawsze obliczane na podstawie ostatecznej kwoty określonej dla poprzedniego poziomu referencyjnego.
Poniższe ograniczenia mają zastosowanie do uwzględniania rabatów na artykuły lub dopłat:
Przypadek | Ograniczenie dla wyniku | Ograniczenie dla rabatów | Ograniczenie dla dopłat | |
Cena | Ilość | |||
Dodatnia | Dodatnia | Wynik musi być zerowy lub dodatni | Rabaty są uwzględniane co najwyżej w wartości, aby wynik nie był ujemny | Brak ograniczeń |
Dodatnia | Ujemna | Wynik musi być zerowy lub ujemny | Brak ograniczeń | Dopłaty są uwzględniane co najwyżej w wartości, aby wynik nie był dodatni |
Dodatnia | Zero | Wynik musi być zerowy lub dodatni | Rabaty nie są brane pod uwagę | Brak ograniczeń |
Ujemna | Zero | Wynik musi być zerowy lub ujemny | Brak ograniczeń | Dopłaty nie są brane pod uwagę |
Zero | Dodatnia | Wynik musi być zerowy lub dodatni | Rabaty nie są brane pod uwagę | Brak ograniczeń |
Zero | Ujemna | Wynik musi być zerowy lub ujemny | Brak ograniczeń | Dopłaty nie są brane pod uwagę |
Zero | Zero | Brak ograniczeń | Brak ograniczeń | Brak ograniczeń |
Ujemna | Dodatnia | Ta sprawa nie będzie rozpatrywana. | ||
Ujemna | Ujemna | Ta sprawa nie będzie rozpatrywana. |
Uwzględnianie rabatów podstawowych
Obliczone rabaty podstawowe są używane do określenia ceny. Są one uwzględniane dla każdej pozycji. Poniższe kryteria określają kolejność, w jakiej rabaty i dopłaty są uwzględniane:
- Sortowaniw rosnące według poziomu odniesienia
- Warunki procentowe są uwzględniane przed warunkami bezwzględnymi
- Warunki bezwzględne są uwzględniane przed rabatami rzeczowymi
Cena brutto z już uwzględnionymi rabatami od pozycji jest używana jako podstawa do obliczania podstawowych rabatów z najniższym poziomem odniesienia. Wielokrotne warunki z tym samym poziomem referencyjnym są zawsze obliczane na podstawie ostatecznej kwoty określonej dla poprzedniego poziomu referencyjnego.
Obliczanie rabatów między pozycjami
Rabaty między pozycjami są używane do określenia ceny. Poniższe kryteria określają kolejność, w jakiej rabaty i dopłaty są uwzględniane:
- Sortowanie rosnące według poziomu odniesienia
- Warunki procentowe są uwzględniane przed warunkami bezwzględnymi
- Warunki bezwzględne są uwzględniane przed rabatami rzeczowymi
Cena brutto z już uwzględnionymi rabatami od pozycji i rabatami podstawowymi jest używana jako podstawa do obliczania rabatów między pozycjami. Wielokrotne warunki z tym samym poziomem referencyjnym są zawsze obliczane na podstawie ostatecznej kwoty określonej dla poprzedniego poziomu referencyjnego.
Uwzględnianie rabatów od wartości zamówienia
Ustalone rabaty od wartości zamówienia są używane do określenia ceny. Są one uwzględniane dla każdej pozycji. Poniższe kryteria określają kolejność, w jakiej rabaty i dopłaty są uwzględniane:
- Sortowanie rosnące według poziomu odniesienia
- Warunki procentowe są uwzględniane przed warunkami bezwzględnymi
- Warunki bezwzględne są uwzględniane przed rabatami rzeczowymi
Cena brutto z już uwzględnionymi rabatami od pozycji, rabatami podstawowymi i rabatami powiązanymi służy jako podstawa do obliczania rabatów od wartości zamówienia z najniższym poziomem odniesienia. Warunki wielokrotne z tym samym poziomem referencyjnym są zawsze obliczane na podstawie obliczonej kwoty końcowej poprzedniego poziomu referencyjnego.
Różne
Ilości zerowe
W przypadku pozycji z ilością 0, cena brutto zaokrąglona zgodnie z ceną i miejscami dziesiętnymi waluty jest przenoszona jako kwota brutto. Kwota jest zaokrąglana zgodnie z ustawieniami kwoty i waluty.
Rabaty rzeczowe
Rabaty rzeczowe zawsze mają cenę 0, a zatem również wartość 0. Nie są one brane pod uwagę w przypadku składników ceny bazowej.
Komercyjne zestawienia materiałowe
Pochodzenie ceny odgrywa ważną rolę w obliczaniu komercyjnego zestawienia materiałowego.
Jeśli element zestawu ma znaczenie dla ceny, ceny i wartości obliczone dla elementu zestawu są rozdzielane na składniki artykułu. Wartość wyceny składnika artykułu jest używana jako klucz dystrybucji. Jednostka miary całkowitej ilości jest używana jako jednostka ceny. Wymiar ceny to zawsze Pro. Ceny i wartości składników artykułu są obliczane przy użyciu odpowiedniej wartości wyceny składnika jako klucza dystrybucji na podstawie cen i wartości obliczonych dla artykułu zestawu. Wszelkie różnice zaokrągleń są zawsze uwzględniane w cenie lub wartości pierwszego składnika artykułu, który ma najwyższą wartość wyceny.
Jeśli składniki mają znaczenie dla ceny, ceny i wartości artykułu zestawu są obliczane na podstawie już obliczonych cen i wartości składników artykułu.