Cenniki zakupu

Spis treści

Przegląd tematów

W aplikacji Cenniki zakupu można wprowadzać i edytować cenniki zakupu w celu automatycznego określania cen zakupu lub ręcznej symulacji cen. Wymaga to przynajmniej zdefiniowania ważnego cennika zakupu z przypisanym typem cennika. Można wprowadzać i edytować składniki cen (ceny, rabaty, dopłaty) w cenniku zakupu.

Definicje terminów

Cennik

Składniki cen (ceny, rabaty i narzuty) służące do określania cen są zdefiniowane w cenniku. Cennik zawiera różne poziomy cennika, np. jeden poziom dla klientów i jeden dla kombinacji Dostawca + artykuł. Rozróżnia się cenniki standardowe i promocyjne. Cenniki są pogrupowane w listy cenników i uszeregowane pod względem ważności, co wpływa na określenie ceny.

Rodzaje składników cen

Rodzaje składników cen zawierają ustawienia składników cen, które są używane do określania cen. Na przykład można ustawić, czy rabaty lub ilości opakowań są brane pod uwagę przy ustalaniu ceny lub czy składnik ceny jest używany dla kompletnych zamówień, czy tylko dla pozycji. Typy składników cen są ustalone dla jednego rodzaju składnika ceny.

Lista cenników

Lista cenników zawiera jeden lub więcej cenników z tą samą walutą. Te cenniki mogą być cennikami promocyjnymi lub standardowymi, które z kolei zawierają pozycje i ich ceny/składniki cen. Lista cenników służy do grupowania kilku cenników w celu przypisania ich do jednego lub więcej partnerów lub zamówień. Okres ważności danego cennika jest zdefiniowany na liście. Cenniki mogą być traktowane priorytetowo na liście cenników, co wpływa na określenie ceny.

Typ cennika

Typ cennika rozróżnia cenniki standardowe i promocyjne. Cenniki promocyjne są używane do wyświetlania tymczasowych zmian cen, takich jak wyprzedaż, bez konieczności zmiany standardowego cennika.

Cennik standardowy

Cennik standardowy to cennik sprzedaży lub zakupu, który zawiera zwykłe ceny. Ceny i rabaty zapisane w cenniku standardowym odnoszą się do waluty i są ważne przez określony czas. Oprócz standardowego cennika, może istnieć cennik promocyjny, aby odbiegać od zwykłych cen. W systemie cennik standardowy, podobnie jak cennik promocyjny, jest typem cennika.

Cennik promocyjny

Cennik promocyjny jest tworzony w celu wprowadzenia specjalnych cen oprócz standardowego cennika dla specjalnych promocji. Cennik promocyjny jest ważny przez określony czas. W tym okresie cennik promocyjny jest używany do określania cen zamiast cennika standardowego. W systemie cennik promocyjny, podobnie jak cennik standardowy, jest typem cennika.

Wymiar ceny

Wymiar ceny definiuje liczbę jednostek, dla których cena jest ważna. Definicja jest tworzona w potęgach dziesiętnych.

Podstawy definiowania ceny

Poziomy cennika

Zasadniczo składniki ceny mogą być definiowane na różnych poziomach. Wyróżnia się następujące poziomu cenników:

  • Artykuł – na tym poziomie można wprowadzać i edytować składniki ceny dla pozycji zamówienia bez odniesienia do dostawcy
  • Klasyfikacja cen artykułów – na tym poziomie można wprowadzać i edytować wspólne składniki cen zakupu dla artykułówzakupu z klasyfikacji cen artykułów zakupu bez odniesienia do dostawców
  • Dostawca – na tym poziomie wprowadzać i edytować rabaty i narzuty specyficzne dla dostawcy bez odniesienia do artykułu
  • Klasyfikacja cen dostawcy – na tym poziomie można wprowadzać i edytować wspólne rabaty i narzuty dla dostawców w klasyfikacji cen dostawców bez odniesienia do artykułu
  • Dostawca + Artykuł – na tym poziomie można wprowadzać i edytować składniki cen specyficzne dla dostawcy dla artykułów zakupu
  • Klasyfikacja cen dostawcy + Artykuł – na tym poziomie można wprowadzać i edytować wspólne składniki cen specyficzne dla dostawcy dla artykułów zakupu w klasyfikacji cen artykułów zakupu
  • Klasyfikacja cen dostawcy + Klasyfikacja cen artykułów – na tym poziomie można wprowadzać i edytować składniki cen dla artykułów zakupu z klasyfikacji cen artykułów zakupu dla dostawców z klasyfikacji cen dostawców

Bitowo-czasowy model czasu

Bitowo-czasowe przechowywanie danych (bitowo-czasowy model czasowy) jest używane w definicji, aby zapewnić, że ustalenie ceny i rabatu jest możliwe do prześledzenia w czasie. W tym celu dla każdego składnika ceny przechowywane są dwie właściwości czasowe (związane z czasem). Po pierwsze, czas zmiany (kiedy składnik ceny został utworzony, zmieniony lub usunięty). Po drugie, okres ważności (od kiedy do kiedy składnik ceny jest ważny). Oznacza to, że zarówno zmiany cen, jak i okresy ważności mogą być śledzone w dowolnym momencie. W związku z tym podczas obliczania lub wyszukiwania cen należy określić zarówno czas obliczania, jak i datę odniesienia (ważności).

Opis aplikacji

Aplikacja Cenniki zakupu ma kilka widoków. Dla każdego poziomu cennika można wybrać odpowiedni widok na standardowym pasku narzędzi.

Oprócz widoków dla poziomów cennika dostępny jest również widok Zapytanie o składniki cen do duplikacji. Służy on do wygodnej edycji istniejących cenników zamówień i został szczegółowo opisany w rozdziałach Duplikaty cenników i Działania związane z aplikacją.

Aplikacja składa się z nagłówka i obszaru roboczego zależnego od widoku. Obszar roboczy składa się z tabeli pozycji i edytora pozycji. Tabela zawiera przegląd wszystkich składników cen, które zostały wprowadzone do cennika zakupu. Składniki cenowe mogą być edytowane lub usuwane w tabeli.

Uwaga
Zmiany rodzaju składnika ceny zakupu należy wprowadzać w edytorze pozycji.

Edytor pozycji służy do wprowadzania nowych składników cen. W edytorze pozycji można również edytować istniejące składniki cenowe. W zależności od rodzaju składnika cenowego wyświetlany jest odpowiedni edytor pozycji z polami wymaganymi do edycji.

Nagłówek

W nagłówku aplikacji wprowadza się identyfikację cennika zamówień i inne podstawowe dane. Oprócz unikalnej nazwy należy określić typ cennika, walutę i okres ważności. Pola Dostawca i Klasyfikacja cenowa dostawcy są widoczne tylko w niektórych widokach.

  • Cennik – w tym polu należy wprowadzić unikalny identyfikator cennika zakupu. Może on zostać dowolnie wybrany przez użytkownika.
Uwaga
Jeśliużytkownik pracuje w systemie z uprawnieniami merytorycznymi, należy wprowadzić cennik zakupu dla bieżącej organizacji zakupu. Możliwe jest użycie tego samego identyfikatora w innej organizacji zakupowej. Oznacza to, że kombinacja organizacji zakupowej i identyfikatora jest unikalna.
  • Okres obowiązywania – okres ważności określa, od kiedy do kiedy cennik zakupu jest ważny i dlatego jest brany pod uwagę przy określaniu ceny
Uwaga
Po przypisaniu cennika zakupu do listy cenników okres ważności można zmienić tylko na liście cenników, a nie bezpośrednio w cenniku zakupu.
Uwaga
Jeśli funkcja Zastosuj okres obowiązywania jest aktywna, okres ważności już zapisanego cennika można zmienić tylko za pomocą akcji Zastosuj okres obowiązywania.
  • Oznaczenie – opis służy jako dodatkowa funkcja identyfikacyjna. Może składać się z dowolnie wybranego tekstu. Nalezy wprowadzić znaczący i możliwie jasny opis, aby ułatwić wyszukiwanie
  • Waluta – w tym polu należy wprowadzić walutę cennika zakupu. W tej walucie można wprowadzać tylko pieniężne składniki ceny i tylko w tej walucie można przypisywać cennik zakupu do listy cenników
Uwaga
Po przypisaniu cennika zakupu do listy cenników nie można już zmienić waluty.
  • Typ cennika – w tym polu należy określić, czy cennik zakupu jest cennikiem standardowym czy promocyjnym. Jako wartość domyślna wyświetlany jestStandardowy
Uwaga
Cennik standardowy jest zwykle oparty na umowie cenowej zawartej na dłuższy okres czasu. Z drugiej strony cenniki promocyjne są zwykle ważne przez krótsze okresy, w których standardowy cennik jest zastępowany tymczasową umową cenową.
  • Cennik podstawowy – w tym polu przypisywany jest cennik promocyjny do istniejącego cennika standardowego. Cennik promocyjny jest również używany do określania cen, jeśli tylko przypisany do niego cennik standardowy jest uwzględniony na liście cenników zakupu
  • Klasyfikacja – w tym polu można skategoryzować cennik zakupu w klasyfikacji cennika zakupu. Klasyfikacja służy do strukturyzacji i jest pomocna przy wyszukiwaniu cenników zakupu. Należy wprowadzić wybraną ścieżkę klasyfikacji
  • Zastosuj okres obowiązywania – jeśli parametr jest aktywowany, wszystkie składniki ceny są ważne przez ten sam okres, co cennik zakupu. W takim przypadku pola okresu ważności składników cenowych nie są już wyświetlane w obszarze roboczym
Uwaga
Okres ważności dla cenników, które zostały już zapisane, można przenieść tylko za pomocą akcji Zastosuj okres obowiązywania.
  • Dostawca – pola należy użyć, aby ograniczyć składniki cen do dokładnie jednego dostawcy w widokach Dostawca + Artykuł i Dostawca + Klasyfikacja cen artykułów. W polu należy wprowadzić identyfikator dostawcy
  • Klasyfikacja cen dostawcy – to pole służy do ograniczania składników ceny do dokładnie jednej klasyfikacji cen zakupu w widokach Klasyfikacja cen dostawcy + Artykuł i Klasyfikacja cen dostawcy + Klasyfikacja cen artykułów. W polu należy wprowadzić wybraną ścieżkę klasyfikacji. Wybrana klasyfikacja może być węzłem lub arkuszem klasyfikacji cen dostawcy. Składniki ceny wprowadzone w ramach tej klasyfikacji mają zastosowanie do wszystkich partnerów z rolą dostawcy, którzy są przypisani do klasyfikacji cen dostawców bezpośrednio lub na poziomie klasyfikacji poniżej wprowadzonego poziomu

Cenniki artykułów

Cenniki artykułów można wprowadzać w następujących widokach:

  • Artykuł
  • Dostawca + Artykuł
  • Klasyfikacja cen dostawcy + Artykuł

Dla tych widoków rejestrowane są składniki ceny związane z artykułem. Powiązane tabele pozycji i edytory pozycji są identyczne. Rozróżnienie jest kontrolowane przez widok i obszar identyfikacji dostawców lub klasyfikacji cen dostawców.

Tabela pozycji cenników artykułów

Pasek narzędzi tabeli pozycji jest wyposażony w pole zapytania:

  • Artykuł – można użyć tego pola, aby ograniczyć tabelę pozycji do składników cenowych określonych pozycji zakupu

Pasek narzędzi zawiera również przycisk do wyświetlania dodatkowych informacji:

  • Informacje o zmianie – można użyć tego przycisku, aby wyświetlić dodatkowe kolumny, które pokazują ostatnią osobę, która zmieniła składnik ceny i ostatni raz, kiedy został zmieniony. Należy aktywować przycisk, aby wyświetlić kolumny. Wyłączenie przycisku spowoduje ich ponowne ukrycie

Tabela pozycji składa się z następujących kolumn:

  • Typ ceny (symbol) – w tej kolumnie typ ceny jest wizualizowany za pomocą symbolu. Możliwe typy definicji w cennikach artykułów to:
    • Cena
    • Dopłata/rabat
  • Artykuł – w tej kolumnie należy wprowadzić pozycję zakupu, której dotyczy składnik ceny. Można także przypisać tę samą pozycję do kilku składników ceny, np. aby wprowadzić kilka cen pozycji, rabatów i dopłat, które mają zastosowanie do tej pozycji w tym samym czasie
  • Próg – ta kolumna zawiera dwuczęściowe pole. Należy wprowadzić liczbę w pierwszym polu. W drugim polu wprowadzić jedną z jednostek zakupu artykułu w przypadku progu ilościowego lub waluty cennika zakupu w przypadku progu wartościowego. Próg wskazuje dolną granicę, od której składnik ceny jest używany do określenia ceny
Uwaga
Ceny mogą być wprowadzane oddzielnie dla każdej jednostki opakowania artykułu. W przypadku rabatów lub dopłat zależnych od ilości opakowań ważne jest, aby skala została wprowadzona w odpowiedniej jednostce opakowania, dla której ma obowiązywać ten rabat lub dopłata.
  • Rodzaj składnika ceny – w tej kolumnie wprowadzany jest rodzaj składnika ceny zakupu. Określa on typ składnika ceny. Typy składników ceny zakupu typu cena, rabat lub dopłata mogą być używane w cennikach artykułów. Rabaty i dopłaty muszą mieć użycie Pozycja lub Nagłówek i Pozycje. Działają one jak rabaty lub dopłaty do pozycji.
  • Ilość, cena, procent – ta kolumna zawiera dwuczęściowe pole. Należy wprowadzić liczbę w pierwszym polu. W drugim polu należy wprowadzić jedną z jednostek zakupu dla rabatów ilościowych i dopłat, walutę cennika zakupu dla cen oraz rabatów i narzutów pieniężnych lub symbol procentu dla procentowych rabatów i narzutów. Rabaty i dopłaty zależne od ilości opakowań mogą być definiowane wyłącznie w kategoriach pieniężnych w cennikach artykułów. Rabaty rzeczowe mogą być określone ilościowo lub procentowo. Dopłata jest rejestrowana jako dodatnia wartość procentowa i dodawana do kwoty (nie do ceny jednostkowej). Alternatywnie, dopłata może być również rejestrowana jako ujemny rabat procentowy
  • Wymiar – wymiar ceny definiuje liczbę jednostek ilości, dla których cena jest ważna. Jest on definiowany w potęgach dziesięciu z jednostką ceny, np. za 1000 kg. System sprawdza ważność jednostki ceny. Ilość 1 pierwszej jednostki artykułu jest wyświetlana jako wartość domyślna dla wymiaru ceny. To pole jest dostępne tylko dla pozycji typu Cena. W razie potrzeby należy zmienić sugerowaną wartość. Następujące jednostki miary są możliwe jako jednostki ceny:
    • Jedna z jednostek artykułu
    • Wszystkie jednostki miary, które można przeliczyć na jednostkę magazynową artykułu przy użyciu stałego współczynnika, np. jednostki zakupu dla tego dostawcy lub jednostki opakowania
  • Obowiązuje od/Obowiązuje do – w tych kolumnach należy wprowadzić okres ważności składnika ceny. Są one wyświetlane tylko wtedy, gdy pole wyboru Zastosuj okres obowiązywania w nagłówku aplikacji jest nieaktywne. Okres ważności musi mieścić się w okresie ważności cennika zakupu
Uwaga
Można określić definicje z nienakładającymi się okresami w ramach cennika. Na przykład można zmapować podwyżkę lub obniżkę ceny w rocznym cenniku w zależności od czasu.

Przykład
Cena 1 ważna od 1 stycznia do 30 czerwca i cena 2 ważna od 1 lipca do 31 grudnia.
  • Autor ostatniej modyfikacji – ta kolumna pokazuje użytkownika, który ostatnio zmienił składnik ceny. Jeśli nie został on jeszcze zmieniony, wyświetlana jest osoba, która go wprowadziła. Nie można zmienić wartości tej kolumny. Ta kolumna jest wyświetlana tylko wtedy, gdy aktywowano przycisk [Informacje o zmianie].
  • Ostatni czas zmiany – w tej kolumnie wyświetlany jest czas ostatniej zmiany składnika ceny. Jeśli nie został on jeszcze zmieniony, wyświetlana jest godzina jego wprowadzenia. Nie można zmienić wartości tej kolumny. Ta kolumna jest wyświetlana tylko wtedy, gdy aktywowano przycisk [Informacje o zmianie].
Edytor pozycji cenników artykułów

Dla cenników artykułów dostępne są następujące edytory artykułów, które są otwierane za pomocą odpowiedniego przycisku na pasku narzędzi edytora w zależności od typu pozycji tabeli lub momentu jej wprowadzenia.

  • Edytor pozycji Cena
  • Edytor pozycji Dopłata/rabat
  • Edytor pozycji Rabat naturalny

Domyślnie edytor cen jest ustawiony w widoku Artykuł, a edytor dopłat i rabatów jest ustawiony w widokach Dostawca + Artykuł i Klasyfikacja cen dostawcy + Artykuł.

Cenniki klasyfikacji artykułów

Cenniki klasyfikacji artykułów można wprowadzać w następujących widokach:

  • Klasyfikacja cen artykułów
  • Dostawca + Klasyfikacja cen artykułów
  • Klasyfikacja cen dostawcy + Klasyfikacja cen artykułu

Dla tych widoków wprowadzane są komponenty cenowe specyficzne dla klasyfikacji artykułów. Powiązane tabele pozycji i edytory pozycji są identyczne. Rozróżnienie jest kontrolowane za pomocą widoku i obszaru identyfikacji dostawców lub klasyfikacji cen dostawców.

Dla każdej klasyfikacji cenowej pozycji można zdefiniować ceny lub rabaty/dopłaty. Rozróżnia się definicje rabatów i dopłat związane z pozycjami i definicje między pozycjami. Definicje związane z pozycją są wyświetlane w dokumentach zamówienia jako rabaty dla pozycji. Definicje między pozycjami są wyświetlane oddzielnie w dokumentach w strukturze dokumentów. Definicje te powodują przypisanie artykułów do klasyfikacji cen artykułów dla wszystkich pozycji w dokumencie. W zależności od poziomu cennika, pozycje, których przypisanie leży na ścieżce klasyfikacji cen artykułów, są kumulowane z ich ilościami i wartościami artykułów i wykorzystywane do określenia rabatu lub dopłaty na podstawie definicji skali ilości lub wartości. Obliczone rabaty są następnie rozdzielane na pozycje w dokumentach.

Tabela pozycji cenników klasyfikacji artykułów

Pasek narzędzi tabeli pozycji jest wyposażony w pole zapytania:

  • Klasyfikacja cen artykułów – można użyć tego pola, aby ograniczyć tabelę pozycji do składników cenowych określonych klasyfikacji cen pozycji

Pasek narzędzi zawiera również przycisk do wyświetlania dodatkowych informacji:

  • Informacje o zmianie – można użyć tego przycisku, aby wyświetlić dodatkowe kolumny, które pokazują ostatnią osobę, która zmieniła składnik ceny i ostatni raz, kiedy został on zmieniony. Należy aktywować przycisk, aby wyświetlić kolumny. Dezaktywowanie przycisku powoduje ich ponowne ukrycie

Kolumny tabeli pozycji w szczegółach:

  • Typ ceny – w tej kolumnie typ składnika ceny jest wizualizowany za pomocą symbolu. Możliwe typy definicji w cennikach klasyfikacji pozycji to
    • Cena
    • Dopłata/zniżka
    • Rabat obejmujący wszystkie pozycje
  • Klasyfikacja cen artykułów – w tej kolumnie należy wprowadzić klasyfikację ceny artykułu. Można również przypisać tę samą klasyfikację ceny artykułu do kilku składników ceny, np. aby wprowadzić kilka cen artykułów, rabatów i dopłat, które mają zastosowanie do tej klasyfikacji ceny artykułu w tym samym czasie
Uwaga
Składnik ceny ma zastosowanie do wszystkich pozycji zamówienia, które są przypisane do tej klasyfikacji cen artykułów bezpośrednio lub do węzła podrzędnego.
  • Próg – ta kolumna zawiera dwuczęściowe pole. Należy wprowadzić liczbę w pierwszym polu. W drugim polu wprowadzić jedną z jednostek zakupu artykułu w przypadku progu ilościowego lub waluty cennika zakupu w przypadku progu wartościowego. Próg wskazuje dolną granicę, od której składnik ceny jest używany do określenia ceny
Uwaga
Ceny mogą być wprowadzane oddzielnie dla każdej jednostki opakowania artykułu. W przypadku rabatów lub dopłat zależnych od ilości opakowań ważne jest, aby skala została wprowadzona w odpowiedniej jednostce opakowania, dla której ma obowiązywać ten rabat lub dopłata.
  • Rodzaj składnika ceny – w tej kolumnie wprowadzany jest rodzaj składnika ceny zakupu. Określa on typ składnika ceny. Typy składników ceny zakupu typu cena, rabat lub dopłata mogą być używane w cennikach klasyfikacji artykułów. Rabaty i dopłaty muszą mieć użycie Pozycja lub Nagłówek i Pozycje. Działają one jak rabaty lub dopłaty do pozycji
  • Ilość, cena, procent – ta kolumna zawiera dwuczęściowe pole. Należy wprowadzić liczbę w pierwszym polu. W drugim polu należy wprowadzić jedną z jednostek zakupu dla rabatów ilościowych i dopłat, walutę cennika zakupu dla cen oraz rabatów i narzutów pieniężnych lub symbol procentu dla procentowych rabatów i narzutów. Rabaty i dopłaty zależne od ilości opakowań mogą być definiowane wyłącznie w kategoriach pieniężnych w cennikach artykułów. Rabaty rzeczowe mogą być określone ilościowo lub procentowo. Dopłata jest rejestrowana jako dodatnia wartość procentowa i dodawana do kwoty (nie do ceny jednostkowej). Alternatywnie, dopłata może być również rejestrowana jako ujemny rabat procentowy
  • Wymiar – wymiar ceny definiuje liczbę jednostek ilości, dla których cena jest ważna. Jest on definiowany w potęgach dziesięciu z jednostką ceny, np. za 1000 kg. System sprawdza ważność jednostki ceny. Ilość 1 pierwszej jednostki artykułu jest wyświetlana jako wartość domyślna dla wymiaru ceny. To pole jest dostępne tylko dla pozycji typu Cena. W razie potrzeby należy zmienić sugerowaną wartość. Następujące jednostki miary są możliwe jako jednostki ceny:
    • Jedna z jednostek artykułu
    • Wszystkie jednostki miary, które można przeliczyć na jednostkę magazynową artykułu przy użyciu stałego współczynnika, np. jednostki zakupu dla tego dostawcy lub jednostki opakowania
  • Obowiązuje od/Obowiązuje do – w tych kolumnach należy wprowadzić okres ważności składnika ceny. Są one wyświetlane tylko wtedy, gdy pole wyboru Zastosuj okres obowiązywania w nagłówku aplikacji jest nieaktywne. Okres ważności musi mieścić się w okresie ważności cennika zakupu
Uwaga
Można określić definicje z nienakładającymi się okresami w ramach cennika. Na przykład można zmapować podwyżkę lub obniżkę ceny w cenniku rocznym w zależności od czasu.

Przykład
Cena 1 ważna od 1 stycznia do 30 czerwca i cena 2 ważna od 1 lipca do 31 grudnia.
  • Autor ostatniej modyfikacji – ta kolumna pokazuje użytkownika, który ostatnio zmienił składnik ceny. Jeśli nie został on jeszcze zmieniony, wyświetlana jest osoba, która go wprowadziła. Nie można zmienić wartości tej kolumny. Ta kolumna jest wyświetlana tylko wtedy, gdy aktywowano przycisk [Informacje o zmianie]
  • Ostatni czas zmiany – w tej kolumnie wyświetlany jest czas ostatniej zmiany składnika ceny. Jeśli nie został on jeszcze zmieniony, wyświetlana jest godzina jego wprowadzenia. Nie można zmienić wartości tej kolumny. Ta kolumna jest wyświetlana tylko wtedy, gdy aktywowano przycisk [Informacje o zmianie]
Edytory pozycji cenników klasyfikacji artykułów

Dla cenników artykułów dostępne są następujące edytory pozycji, które są otwierane za pomocą odpowiedniego przycisku na pasku narzędzi edytora w zależności od typu pozycji tabeli lub momentu jej wprowadzenia.

  • Edytor pozycji Cena
  • Edytor pozycji Dopłata/rabat
  • Edytor pozycji Rabat naturalny
  • Edytor pozycji Rabat obejmujący wszystkie pozycje

Edytor dopłat i rabatów jest ustawiony domyślnie.

Cennik dostawcy

Procentowe rabaty/dopłaty dla wszystkich pozycji dostawcy są zdefiniowane w cenniku dostawcy. Działają one jak podstawowy rabat na zamówienie. Na poziomie cennika dostawcy można również zdefiniować rabaty od wartości zamówienia, które mogą być dopłatami lub rabatami w zależności od wartości zamówienia w skali wartości.

Tabela pozycji cenników dostawców

Pasek narzędzi tabeli pozycji jest wyposażony w pole zapytania:

  • Dostawca – można użyć tego pola, aby ograniczyć tabelę pozycji do składników cen od określonych dostawców

Pasek narzędzi zawiera również przycisk do wyświetlania dodatkowych informacji:

  • Informacje o zmianie – można użyć tego przycisku, aby wyświetlić dodatkowe kolumny, które pokazują ostatnią osobę, która zmieniła składnik ceny i ostatni raz, kiedy został zmieniony. Należy aktywować przycisk, aby wyświetlić kolumny. Dezaktywowanie przycisku spowoduje ponowne ukrycie informacji

Kolumny tabeli pozycji w szczegółach:

  • Typ ceny – w tej kolumnie typ składnika ceny jest wizualizowany za pomocą symbolu. W cennikach dostawców możliwy jest tylko typ Dopłata/zniżka
  • Dostawca – w tej kolumnie należy wprowadzić dostawcę, którego dotyczy składnik ceny. Można także przypisać tego samego dostawcę do kilku składników ceny, np. aby wprowadzić kilka rabatów i dopłat dostawcy, które mają zastosowanie w tym samym czasie
  • Próg – ta kolumna zawiera dwuczęściowe pole. W pierwszym polu należy wprowadzić liczbę. Drugie pole zawiera już walutę cennika zakupu, ponieważ można wprowadzać próg wartości tylko dla cenników dostawców. Próg określa dolną granicę, od której składnik ceny jest używany do określania ceny
Uwaga
Wartość skali o wartości 0 definiuje rabat podstawowy, wartość skali inna niż 0 zawsze definiuje rabat wartości zamówienia.
  • Rodzaj składnika ceny – w tej kolumnie należy wprowadzić rodzaj składnika ceny zakupu. Określa on typ składnika ceny. W cennikach dostawców mogą być używane rodzaje składników cen zakupu typu rabat lub narzut. Rabaty i dopłaty muszą mieć użycie Podstawa lub Podstawa i Pozycje. Działają one jak podstawowe rabaty lub dopłaty
  • Ilość, cena, procent – ta kolumna zawiera dwuczęściowe pole. W pierwszym polu należy wprowadzić liczbę. W drugim polu znak procentu jest już wstępnie zdefiniowany, ponieważ w cennikach dostawców można wprowadzać tylko procentowe rabaty i dopłaty. Typ dopłaty jest wprowadzany jako dodatnia wartość procentowa i dodawany do kwoty (nie do ceny jednostkowej). Alternatywnie, dopłata może być również wprowadzona jako ujemny rabat procentowy
  • Obowiązuje od/Obowiązuje do – w tych kolumnach należy wprowadzić okres ważności składnika ceny. Są one wyświetlane tylko wtedy, gdy funkcja Zastosuj okres obowiązywania jest wyłączona w nagłówku aplikacji. Okres ważności musi mieścić się w okresie ważności cennika zakupu
Uwaga
Można określić definicje z nienakładającymi się okresami w ramach cennika. Na przykład można zmapować podwyżkę lub obniżkę ceny w cenniku rocznym w zależności od czasu.

Przykład
Cena 1 ważna od 1 stycznia do 30 czerwca i cena 2 ważna od 1 lipca do 31 grudnia.
  • Autor ostatniej zmiany – ta kolumna pokazuje użytkownika, który ostatnio zmienił składnik ceny. Jeśli nie został on jeszcze zmieniony, wyświetlana jest osoba, która go wprowadziła. Nie można zmienić wartości tej kolumny. Ta kolumna jest wyświetlana tylko wtedy, gdy aktywowano przycisk [Informacje o zmianie]
  • Ostatni czas zmiany – w tej kolumnie wyświetlany jest czas ostatniej zmiany składnika ceny. Jeśli nie został on jeszcze zmieniony, wyświetlana jest godzina jego wprowadzenia. Nie można zmienić wartości tej kolumny. Ta kolumna jest wyświetlana tylko wtedy, gdy aktywowano przycisk [Informacje o zmianie]
Edytory pozycji dla cenników dostawców

W przypadku cenników dostawców dostępny jest tylko edytor pozycji Dopłata/rabat. Pozycję wprowadza się za pomocą odpowiedniego przycisku na pasku narzędzi edytora.

Więcej informacji można znaleźć w sekcji Edytor pozycji Dopłata/rabat.

Cennik klasyfikacji cen dostawców

W cenniku klasyfikacji cen dostawców definiowane są procentowe rabaty/dopłaty dla wszystkich pozycji w oparciu o klasyfikację cenową dostawcy. Można także zdefiniować rabaty od wartości zamówienia, które mogą być dopłatami lub rabatami w zależności od wartości zamówienia w skali wartości.

Tabela pozycji cenników klasyfikacji dostawców

Pasek narzędzi tabeli pozycji jest wyposażony w pole zapytania:

  • Klasyfikacja cen dostawcy – można użyć tego pola, aby ograniczyć tabelę pozycji do składników cenowych określonych klasyfikacji cen dostawców

Pasek narzędzi zawiera również przycisk do wyświetlania dodatkowych informacji:

  • Informacje o zmianie – można użyć tego przycisku, aby wyświetlić dodatkowe kolumny, które pokazują ostatnią osobę, która zmieniła składnik ceny i ostatni raz, kiedy został zmieniony. Należy aktywować przycisk, aby wyświetlić kolumny. Wyłączenie przycisku spowoduje ich ponowne ukrycie

Kolumny tabeli pozycji w szczegółach:

  • Typ ceny – w tej kolumnie typ składnika ceny jest wizualizowany za pomocą symbolu. W cennikach klasyfikacji dostawców możliwy jest tylko typ Dopłata/rabat
  • Klasyfikacja cen dostawcy – w tej kolumnie należy wprowadzić klasyfikację cen dostawcy. Można również przypisać tę samą klasyfikację ceny dostawcy do kilku składników ceny, np. aby wprowadzić kilka rabatów i dopłat dostawcy, które mają zastosowanie w tym samym czasie
Uwaga
Składnik ceny ma zastosowanie do wszystkich dostawców, którzy są przypisani do tej klasyfikacji cen dostawcy bezpośrednio lub do węzła podrzędnego.
  • Próg – ta kolumna zawiera dwuczęściowe pole. W pierwszym polu należy wprowadzić liczbę. Waluta cennika zakupu jest już wstępnie zdefiniowana w drugim polu, ponieważ można wprowadzać skale wartości tylko dla cenników klasyfikacji dostawców. Próg określa dolną granicę, od której składnik ceny jest używany do określenia ceny
Uwaga
Wartość progu o wartości 0 definiuje rabat podstawowy, wartość progu, która nie jest równa 0, zawsze definiuje rabat wartości zamówienia.
  • Rodzaj składnika ceny – w tej kolumnie należy wprowadzić rodzaj składnika ceny zakupu. Określa on typ składnika ceny. W cennikach klasyfikacji dostawców mogą być używane rodzaje składników cen zakupu typu rabat lub dopłata. Rabaty i dopłaty muszą mieć użycie Podstawa lub Podstawa i Pozycje. Działają one jako podstawowe rabaty lub dopłaty
  • Ilość, cena, procent – ta kolumna zawiera dwuczęściowe pole. W pierwszym polu należy wprowadzić liczbę. W drugim polu znak procentu jest już wstępnie zdefiniowany, ponieważ w cennikach klasyfikacji dostawców można wprowadzać tylko procentowe rabaty i dopłaty. Typ dopłaty jest wprowadzany jako dodatnia wartość procentowa i dodawany do kwoty (nie do ceny jednostkowej). Alternatywnie, dopłata może być również zarejestrowana jako ujemny rabat procentowy
  • Obowiązuje od/Obowiązuje do – w tych kolumnach należy wprowadzić okres ważności składnika ceny. Są one wyświetlane tylko wtedy, gdy funkcja Zastosuj okres obowiązywania jest wyłączona w nagłówku aplikacji. Okres ważności musi mieścić się w okresie ważności cennika zakupu
Uwaga
Można określić definicje z nienakładającymi się okresami w ramach cennika. Na przykład można zmapować rabat podstawowy w cenniku rocznym w zależności od czasu.

Przykład
Rabat 1 ważny od 1.1. do 30.6. i rabat 2 ważny od 1.7. do 31.12.
  • Autor ostatniej modyfikacji – ta kolumna pokazuje użytkownika, który ostatnio zmienił składnik ceny. Jeśli nie został on jeszcze zmieniony, wyświetlana jest osoba, która go wprowadziła. Nie można zmienić wartości tej kolumny. Ta kolumna jest wyświetlana tylko wtedy, gdy aktywowano przycisk [Informacje o zmianie]
  • Ostatni czas zmiany – w tej kolumnie wyświetlany jest czas ostatniej zmiany składnika ceny. Jeśli nie został on jeszcze zmieniony, wyświetlana jest godzina jego wprowadzenia. Nie można zmienić wartości tej kolumny. Ta kolumna jest wyświetlana tylko wtedy, gdy aktywowano przycisk [Informacje o zmianie]
Edytory pozycji cenników klasyfikacji dostawców

W przypadku cenników klasyfikacji dostawców dostępny jest tylko edytor pozycji Dopłata/rabat. Pozycję wprowadza się za pomocą odpowiedniego przycisku na pasku narzędzi edytora.

Więcej informacji można znaleźć w sekcji Edytor pozycji Dopłata/rabat.

Edytory pozycji

Dla poszczególnych widoków dostępne są różne edytory pozycji.

Pierwsze pole zależy od widoku. Wartości nie można zmienić dla zapisanych składników ceny. Możliwe są następujące pola:

  • Artykuł – w tym polu należy wprowadzić pozycję zakupu, której dotyczy składnik ceny. Można również przypisać tę samą pozycję do kilku składników ceny, np. w celu zarejestrowania kilku cen pozycji, rabatów i dopłat, które mają zastosowanie do tej pozycji w tym samym czasie
  • Klasyfikacja cen artykułów – w tej kolumnie należy wprowadzić klasyfikację cen artykułów. Można także przypisać tę samą klasyfikację ceny pozycji do kilku składników ceny, np. aby wprowadzić kilka cen pozycji, rabatów i narzutów, które mają zastosowanie do tej klasyfikacji ceny pozycji w tym samym czasie. Aby można było utworzyć znaczące progi ilościowe, węzły klasyfikacji cen artykułów są definiowane z jednostką miary i można do nich przypisywać tylko artykuły i węzły podrzędne o tej samej jednostce miary.
Uwaga
Składnik ceny ma zastosowanie do wszystkich pozycji zamówienia, które są przypisane do tej klasyfikacji cen artykułów bezpośrednio lub do węzła podrzędnego.
  • Dostawca – w tym polu należy wprowadzić dostawcę, którego dotyczy składnik ceny. Można także przypisać tego samego dostawcę do kilku składników ceny, np. aby wprowadzić kilka rabatów i narzutów dostawcy, które mają zastosowanie w tym samym czasie
  • Klasyfikacja cen dostawcy – w tym polu należy wprowadzić klasyfikację cenową dostawcy. Można również przypisać tę samą klasyfikację cenową dostawcy do kilku składników ceny, np. aby wprowadzić kilka rabatów i narzutów dostawcy, które mają zastosowanie w tym samym czasie. Aby można było utworzyć znaczące progi ilościowe, węzły klasyfikacji cen pozycji są definiowane z jednostką miary; można do nich przypisać tylko pozycje i węzły podrzędne o tej samej jednostce miary
Uwaga
Składnik ceny ma zastosowanie do wszystkich dostawców, którzy są przypisani do tej klasyfikacji cen dostawców bezpośrednio lub do węzła podrzędnego.
Edytor pozycji Cena

Poniższe pola służą do wprowadzania informacji wymaganych dla definicji ceny typu Cena:

  • Próg – to pole składa się z dwóch części. W pierwszym polu nalezy wprowadzić liczbę. W drugim polu należy wprowadzić jedną z jednostek zakupu artykułu dla progu ilości. Próg wskazuje dolną granicę, od której składnik ceny jest używany do określenia ceny
Uwaga
Ceny mogą być wprowadzane oddzielnie dla każdej jednostki opakowania artykułu.
  • Rodzaj składnika ceny – w tym polu należy wprowadzić rodzaj składnika ceny zakupu. Określa on typ składnika ceny. Można wprowadzić typy składników ceny zakupu typu Cena
  • Cena – w tym dwuczęściowym polu możesz wprowadzić wartość ceny w pierwszym polu. Waluta cennika jest wstępnie ustawiona w drugim polu. Nie można jej zmienić
  • Wymiar ceny – wymiar ceny definiuje liczbę jednostek ilości, dla których obowiązuje cena. Definicja jest podawana w potęgach dziesięciu z jednostką ceny, np. za 1000 kg. System sprawdza ważność jednostki ceny. Ilość 1 pierwszej jednostki artykułu jest wyświetlana jako wartość domyślna dla wymiaru ceny. W razie potrzeby należy zmienić sugerowaną wartość. Następujące jednostki miary są możliwe jako jednostki ceny:
    • Jedna z jednostek artykułu
    • Wszystkie jednostki miary, które można przeliczyć na jednostkę magazynową artykułu przy użyciu stałego współczynnika
  • Okres obowiązywania – w tym dwuczęściowym polu nalezy wprowadzić okres ważności składnika ceny. Pola są wyświetlane tylko wtedy, gdy funkcja Zastosuj okres obowiązywania jest wyłączona w nagłówku aplikacji. Okres ważności musi mieścić się w okresie ważności cennika zakupu
Uwaga
Można określić definicje z nienakładającymi się okresami w ramach cennika. Na przykład można zmapować rabat podstawowy w cenniku rocznym w zależności od czasu.

Przykład
Rabat 1 ważny od 1.1. do 30.6. i rabat 2 ważny od 1.7. do 31.12.
Edytor pozycji Dopłata/rabat

Poniższe pola służą do wprowadzania informacji wymaganych dla definicji ceny typu Dopłata lub Rabat:

  • Próg – to pole składa się z dwóch części. Należy wprowadzić liczbę w pierwszym polu. W drugim polu nalezy wprowadzić jedną z jednostek zakupu artykułu dla progu ilości lub walutę cennika zakupu dla progu wartości. Próg określa dolną granicę, od której składnik ceny jest używany do określenia ceny
Uwaga
W przypadku rabatów lub dopłat zależnych od ilości opakowań nalezy wprowadzić skalę w odpowiedniej jednostce opakowania, dla której ma obowiązywać ten rabat lub dopłata.
  • Rodzaj składnika ceny – w tym polu należy wprowadzić rodzaj składnika ceny zakupu. Określa on typ składnika ceny. Można wprowadzić typy składników ceny zakupu typu Rabat i Dopłata, które są przeznaczone do użycia Pozycja lub Podstawa i Pozycja
  • Kwota, procent – to pole składa się z dwóch części. W pierwszym polu należy wprowadzić liczbę. W drugim polu należy wprowadzić walutę cennika zakupu dla rabatów pieniężnych i dopłat oraz symbol procentu dla rabatów procentowych i dopłat
  • Okres obowiązywania – w tym dwuczęściowym polu należy wprowadzić okres ważności składnika cenowego. Jest on wyświetlany tylko wtedy, gdy funkcja Zastosuj okres obowiązywania jest wyłączona w nagłówku aplikacji. Okres ważności musi mieścić się w okresie ważności cennika zakupu
Uwaga
Można określić definicje z nienakładającymi się okresami w ramach cennika. Można na przykład zmapować rabat podstawowy w cenniku rocznym w zależności od czasu.

Przykład
Rabat 1 ważny od 1.1. do 30.6. i rabat 2 ważny od 1.7. do 31.12.
Edytor pozycji Rabat naturalny

Poniższe pola są dostępne do wprowadzania informacji wymaganych dla składnika ceny typu Artykuły gratisowe:

  • Próg – to pole składa się z dwóch części. W pierwszym polu należy wprowadzić liczbę. W drugim polu nalezy wprowadzić jedną z jednostek zakupowych artykułu w przypadku skali ilościowej lub walutę cennika zakupu w przypadku skali wartościowej. Próg wskazuje dolną granicę, od której składnik ceny jest używany do określania ceny
  • Rodzaj składnika ceny – w tym polu należy wprowadzić rodzaj składnika ceny zakupu. Określa on typ składnika ceny. Można wprowadzić typy składników ceny typu Rabat
  • Ilość, procent – to pole składa się z dwóch części. W pierwszym polu nalezy wprowadzić liczbę. W drugim polu należy wprowadzić jedną z jednostek zakupu artykułu oraz symbol procentu dla procentowych rabatów naturalnych
Uwaga
Procentowa definicja gratisów określa ilość artykułu udzielanego jako rabat gratisowy w zależności od ilości dokumentu.
  • Artykuł gratisowy – to pole służy do wprowadzenia artykułu, który jest przenoszony do dokumentów zakupu jako pozycja szczegółowa w przypadku rabatu na towary gratisowe. Artykuł może być innym artykułem niż ten w polu Artykuł. Procentowe rabaty rzeczowe zawsze działają jako dodatkowa opłata. Jeśli nie wprowadzono nic w tym polu w przypadku rabatu ilościowego na towary gratisowe, specyfikacja ilościowa będzie działać jako dodatek
  • Zaokrąglenie – w tym dwuczęściowym polu należy określić, w jaki sposób ilość ma być zaokrąglana dla procentowych gratisów. Pierwsza część pola jest polem wyboru. Jeśli wybrano wartość inną niż Nie zaokrąglaj, należy wprowadzić również wielokrotność, do której ma być zaokrąglana wartość w drugiej części pola. Dostępne są następujące opcje:
    • Nie zaokrąglaj
    • Zaokrąglaj w górę
    • Zaokrąglaj w dół
    • Zaokrąglaj
Uwaga
W przypadku handlowych jednostek miary należy pamiętać, że w dokumentach zakupu dozwolone są tylko ilości bez miejsc po przecinku.
  • Okres obowiązywania – w tym dwuczęściowym polu nalezy wprowadzić okres ważności składnika ceny. Jest on wyświetlany tylko wtedy, gdy akcja Zastosuj okres obowiązywania jest wyłączona w nagłówku aplikacji. Okres ważności musi mieścić się w okresie ważności cennika zakupu
Uwaga
Można określić definicje z nienakładającymi się okresami w ramach cennika. Na przykład można zmapować rabat podstawowy w cenniku rocznym w zależności od czasu.

Przykład
Rabat 1 ważny od 1 stycznia do 30 czerwca i rabat 2 ważny od 1 lipca do 31 grudnia.
Edytor pozycji Rabat obejmujący wszystkie pozycje

Poniższe pola są dostępne do wprowadzania informacji wymaganych dla składnika ceny typu Rabat obejmujący wszystkie pozycje:

  • Próg – to pole składa się z dwóch części. W pierwszym polu należy wprowadzić liczbę. W drugim polu nalezy wprowadzić jedną z jednostek zakupowych artykułu w przypadku skali ilościowej lub walutę cennika zakupu w przypadku skali wartościowej. Próg wskazuje dolną granicę, od której składnik ceny jest używany do określania ceny
  • Rodzaj składnika ceny – w tym polu należy wprowadzić rodzaj składnika ceny zakupu. Określa on typ składnika ceny. Można wprowadzić typy składników ceny typu Rabat
  • Procent – to pole składa się z dwóch części. W pierwszym polu należy wprowadzić liczbę. Drugie pole zawiera znak procentu. Nie można go zmienić
  • Okres obowiązywania – w tym dwuczęściowym polu można wprowadzić okres ważności składnika ceny. Jest on wyświetlany tylko wtedy, gdy funkcja Zastosuj okres obowiązywania jest wyłączona w nagłówku aplikacji. Okres ważności musi mieścić się w okresie ważności cennika zakupu
Uwaga
Można określić definicje z nienakładającymi się okresami w ramach cennika. Na przykład można zmapować podstawowy rabat w cenniku rocznym w zależności od czasu.

Przykład
Rabat 1 ważny od 1.1. do 30.6. i rabat 2 ważny od 1.7. do 31.12.

Duplikowanie cenników

Można otworzyć widok Zapytanie o składniki cen do duplikacji w aplikacji Cenniki zakupu za pomocą pola wyboru widoku lub akcji Duplikuj na standardowym pasku narzędzi.

Widok składa się z nagłówka i listy pozycji, które zostały opisane poniżej.

Więcej informacji można znaleźć w sekcji Działania związane z aplikacją.

Nagłówek

Pola w nagłówku służą do ograniczania listy elementów.

Dla charakterystyki zapytania dostępne są następujące pola:

  • Cennik – w razie potrzeby należy wprowadzić identyfikator cennika jako charakterystykę zapytania
  • Okres obowiązywania – jeśli jest to wymagane, należy wprowadzić okres, w którym poszukiwane składniki cenowe są ważne jako charakterystykę zapytania
  • Dostawca – jeśli jest to wymagane, należy wprowadzić identyfikator dostawcy jako cechę zapytania
  • Artykuł – jeśli jest to wymagane, należy wprowadzić identyfikację artykułu jako cechę zapytania.
  • Klasyfikacja cen dostawcy – w razie potrzeby nalezy wprowadzić identyfikację klasyfikacji typu Klasyfikacja cen dostawcy jako cechę zapytania
  • Klasyfikacja cen artykułów – jeśli jest to wymagane, nalezy wprowadzić identyfikację klasyfikacji typu Klasyfikacja cen artykułów jako charakterystykę zapytania
  • Typ cennika – jeśli jest to wymagane, należy wybrać typ cennika jako charakterystykę zapytania. Dostępne są następujące typy cenników:
    • (wszystkie)
    • Standard
    • Promocyjny
  • Waluta – w razie potrzeby należy wprowadzić walutę jako cechę zapytania
  • Jednostka – w razie potrzeby należy wprowadzić jednostkę miary jako cechę zapytania
  • Poziom cenników – jeśli jest to wymagane, należy wybrać poziom cennika jako cechę zapytania. Dostępne są następujące poziomy cennika:
    • (wszystkie)
    • Artykuł
    • Klasyfikacja cen artykułów
    • Dostawca + Artykuł
    • Dostawca + Klasyfikacja cen artykułów
    • Klasyfikacja cen dostawcy + Artykuł
    • Klasyfikacja cen dostawcy + Klasyfikacja cen artykułów
    • Dostawca
    • Klasyfikacja cen dostawcy
  • Rodzaj składnika ceny – w razie potrzeby należy wprowadzić rodzaj składnika ceny zakupu jako charakterystykę zapytania
Tabela pozycji

Tabela pozycji wyświetla wszystkie składniki ceny zgodnie z charakterystyką zapytania w nagłówku aplikacji. Należy użyć pola wyboru, aby wybrać składniki ceny, które mają zostać zduplikowane.

  • Cennik – w tym polu wyświetlany jest cennik, z którego pochodzi składnik ceny
  • Dostawca/Klasyfikacja cen dostawcy – jeśli składnik ceny odnosi się do dostawcy lub klasyfikacji cenowej dostawcy, w tym polu wyświetlany jest dostawca lub klasyfikacja. Nic nie jest wyświetlane w przypadku składników ceny związanych wyłącznie z artykułem lub klasyfikacją artykułu
Uwaga
Podpowiedź informuje, czy jest to dostawca lub klasyfikacja cen dostawcy.
  • Artykuł/Klasyfikacja cen artykułów – jeśli składnik ceny odnosi się do artykułu lub klasyfikacji cen artykułów, artykuł lub klasyfikacja są wyświetlane w tym polu. Nic nie jest wyświetlane w przypadku składników ceny związanych wyłącznie z dostawcą lub klasyfikacją dostawcy
Uwaga
Podpowiedź informuje, czy jest to artykuł, czy klasyfikacja cen artykułów.
  • Próg – w tym polu wyświetlany jest próg składników ceny. W przypadku progu wartości po wartości progu następuje waluta cennika, a w przypadku progu ilości – jednostka miary
  • Ilość, cena, procent – w tym polu wyświetlana jest wartość składnika ceny. Ceny oraz dopłaty i rabaty pieniężne są wyświetlane w walucie cennika. Procentowe rabaty i dopłaty są wyświetlane ze znakiem procentu. Rabaty rzeczowe są wyświetlane z jednostką miary
Uwaga
Jeśli w zamówieniach stosowane są rabaty w postaci ilości, jest to rabat na towary bezpłatne typu artykuł gratisowy.
  • Wymiar ceny – w tym polu wyświetlany jest wymiar ceny dla cen
  • Podlega rabatom – w tym polu wyświetlany jest symbol, jeśli składnik ceny podlega rabatowi. W przeciwnym razie nic nie jest wyświetlane
  • Duplikacja – należy użyć tego pola wyboru, aby wybrać wiersze na liście pozycji do powielenia. Nalezy użyć pola wyboru na pasku narzędzi listy pozycji, aby zaznaczyć wszystkie pozycje, w tym te, które nie zostały jeszcze wyświetlone
  • Rodzaj składnika ceny – w tym polu wyświetlany jest typ składnika ceny zakupu
  • Obowiązuje od – w tym polu wyświetlana jest data, od której składnik ceny jest ważny
  • Obowiązuje do – w tym polu wyświetlany jest czas, do którego składnik ceny jest ważny
Okno dialogowe duplikowania składników cenowych

W widoku Zapytanie o składniki cen do duplikacji dostępne są różne akcje więcej informacji na ten temat w sekcji Działania związane z aplikacją). Po wybraniu jednej z tych akcji zostanie wyświetlone okno dialogowe.

W tej sekcji wyjaśniono, jak korzystać z zakładki Cel. Więcej informacji na temat zakładki Ustawienia znajdują się w instrukcji obsługi.

Zakładka Cel zawiera dalsze zakładki w dolnej części okna dialogowego:

  • Zakładka Ogólne
  • Zakładka Artykuł
  • Zakładka Klasyfikacja artykułów
  • Zakładka Partner
  • Zakładka Klasyfikacja partnera
  • Zakładka Zasady zaokrąglania
  • Zakładka Jednostki miary

Oprócz standardowych akcji dla tabel, na pasku narzędzi wszystkich zakładek dostępne są następujące akcje:

  • Wyczyść pola pod wszystkimi zakładkami – akcja czyści wszystkie pola na bieżącej i pozostałych kartach i wypełnia je wartościami domyślnymi. W przypadku kart zawierających tabelę usuwane są wszystkie wiersze tabeli
  • Wyczyść pola pod ta zakładką – akcja czyści wszystkie pola na bieżącej karcie i wypełnia je wartościami domyślnymi. W przypadku karty zawierającej tabelę usuwane są wszystkie wiersze tabeli.
Zakładka Ogólne

Zakładka Ogólne zawiera informacje o cenniku, do którego mają zostać zduplikowane wcześniej wybrane składniki cenowe. Użytkownik ma również możliwość określenia ogólnych zmian lub kontrolowania procesu duplikacji.

  • Cennik – w tym polu nalezy wprowadzić identyfikator cennika, do którego mają zostać zduplikowane składniki ceny. Jeśli jako cel określono nowy cennik, należy wprowadzić wszystkie obowiązkowe pola cennika. W przypadku istniejącego cennika można wprowadzić tylko pola identyfikacyjne
  • Organizacja zakupu – w tym polu należy wprowadzić identyfikator organizacji zakupowej, dla której cennik ma zostać zduplikowany
  • Oznaczenie – w tym polu należy wrowadzić nazwę cennika w tym polu. Nazwę można wprowadzić tylko podczas tworzenia nowego cennika. Opis służy jako dodatkowa funkcja identyfikacyjna. Może składać się z dowolnie wybranego tekstu. Nalezy wprowadzić znaczący i, jeśli to możliwe, jednoznaczny opis, aby ułatwić wyszukiwanie
  • Waluta – w tym polu należy wprowadzić walutę. Jeśli waluty cennika docelowego i składnika ceny, który ma zostać zduplikowany, różnią się, wszystkie kwoty pieniężne są przeliczane na walutę cennika. Walutę można określić tylko podczas wprowadzania nowego cennika
  • Klasyfikacja – w tym polu należy przypisać cennik docelowy do węzła klasyfikacji cennika zakupu
  • Typ cennika – w tym polu należy wybrać typ cennika docelowego. Dostępne są następujące typy cenników:
    • Standard
    • Promocyjny
  • Cennik podstawowy – jeśli cennik podstawowy jest cennikiem promocyjnym, można w razie potrzeby przypisać go do istniejącego cennika standardowego
  • Okres obowiązywania – w tym dwuczęściowym polunalezy wprowadzić okres ważności cennika docelowego. W pierwszym polu należy wprowadzić początek, a w drugim koniec okresu ważności. Okres ważności można wprowadzić tylko podczas wprowadzania nowego cennika
Sekcja Ustawienia dla składników cen

W sekcji Ustawienia dla składników cen można wprowadzić ustawienia i zmiany dla składników cen. Nie wszystkie pola są dostępne dla wszystkich akcji.

  • Zmiana ceny – w tym dwuczęściowym polu można wprowadzić zmianę wartości składnika ceny. Można wprowadzić zmianę jako wartość procentową lub pieniężną jako wartość dodatnią lub ujemną. Zmiany pieniężne mają wpływ tylko na ceny i rabaty pieniężne lub dopłaty. Powodują one bezwzględną zmianę wartości. Zmiany procentowe wpływają na wszystkie składniki ceny. W przypadku pieniężnych i ilościowych składników ceny wskazanie powoduje zmianę względną. W przypadku procentowych składników ceny zmiana jest bezwzględna. W przypadku cen zmiana jest niezależna od wymiaru ceny
Uwaga
Zasady zaokrąglania stosowane w obliczeniach są definiowane w zakładce Zasady zaokrąglania w tym samym oknie dialogowym.
  • Zastąp istniejące ceny w cenniku docelowym – należy aktywować tę funkcję za pomocą pola wyboru, jeśliużytkownik chce zastąpić istniejące identyczne składniki ceny. Przykładowo, można przeprowadzić podwyżkę lub obniżkę ceny w ramach dużego cennika bez konieczności ręcznej zmiany poszczególnych składników ceny. Jeśli ta funkcja nie zostanie wybrana, duplikacja nie zostanie przeprowadzona, jeśli identyczne składniki ceny już istnieją w cenniku docelowym
  • Ustawienie okresu obowiązywania – można użyć tego pola wyboru, aby określić, w jaki sposób ma byc obsługiwany okres obowiązywania zduplikowanego składnika ceny

Dostępne są następujące opcje:

  • Zachowaj okres obowiązywania cen źródłowych – należy wybrać to ustawienie, jeśli użytkownik chce zachować niezmieniony okres ważności składnika ceny źródłowej.
  • Przyjmij okres obowiązywania dostosowany do cennika docelowego, jeśli jest to wymagane – należy wybrać to ustawienie, jeśli użytkownik chce dostosować okres ważności pobrany z cennika źródłowego do cennika docelowego tylko wtedy, gdy nie jest on całkowicie zgodny z okresem ważności cennika docelowego. Dostosowanie jest przeprowadzane dla początku i końca okresu ważności niezależnie od siebie
  • Dostosuj okres obowiązywania transferu do cennika docelowego – należy wybrać to ustawienie, jeśli użytkownik chce dostosować okres ważności zduplikowanych składników cenowych do cennika docelowego
  • Ustaw okres obowiązywania – należy wybrać to ustawienie, jeśli użytkownik chce zdefiniować dowolny okres ważności dla zduplikowanych składników cenowych. Zostanie wyświetlone dodatkowe pole, w którym można wprowadzić okres ważności
  • Przenieś okres obowiązywania – należy wybrać to ustawienie, jeśliużytkownik chce przenieść okres ważności zduplikowanych składników cenowych. Zostanie wyświetlone dodatkowe pole, w którym można wprowadzić okres, o który ma zostać przesunięty okres ważności
  • Okres obowiązywania – to pole jest wyświetlane tylko wtedy, gdy jako ustawienie okresu ważności wybrano opcję Ustaw okres ważności. W tym polu należy wskazać okres, jaki powinny mieć zduplikowane składniki ceny.
  • Przesuń o – to pole jest wyświetlane tylko po wybraniu opcji Przenieś okres ważności jako ustawienia okresu ważności. W tym polu należy zdefiniować okres, o który ma zostać przesunięty okres ważności. To pole jest dwuczęściowe. Należy wprowadzić liczbę w pierwszym polu. W drugim polu natomiast jednostkę czasu.
Przykład
Użytkownik posiada cennik na rok 2006 z różnymi cenami w każdym miesiącu. Należy wybrać to ustawienie, aby przenieść wszystkie ceny do roku 2007 (odpowiada to przesunięciu o 1 rok).
Uwaga
Daty ważności na koniec miesiąca są również przenoszone na koniec miesiąca, jeśli przeniesiono je o miesiące lub lata. Na przykład, ceny za miesiąc luty 2007 (ważne od 01/02/2007 do 28/02/2007) są ważne od 01/02/2008 do 29/02/2008, jeśli zostaną przesunięte o jeden rok, lub od 01/05/2007 do 31/05/2007, jeśli zostaną przesunięte o 3 miesiące.
Zakładka Artykuł

W zakładce Artykuł można zastąpić artykuły innymi, duplikując je. Na przykład można przenieść zarejestrowane ceny i rabaty na inne artykuły lub zastąpić artykuł, który nie jest już na liście, innym.

Tabela umieszczona na zakładce składa sie z następujacych kolumn:

  • Artykuł – w tej kolumnie należy wprowadzić identyfikator artykułu, który ma zostać zastąpiony w składnikach ceny
  • Zastąp – w tej kolumnie nalezy wprowadzić identyfikator pozycji, która ma zastąpić artykuł
Zakładka Klasyfikacja artykułów

W zakładce Klasyfikacja artykułów można zastąpić klasyfikacje cen pozycji innymi klasyfikacjami cen pozycji, duplikując je. Można na przykład przenieść zarejestrowane ceny i rabaty do innych klasyfikacji cen artykułów.

Tabela umieszczona na zakładce składa sie z następujacych kolumn:

  • Klasyfikacja cen artykułów – w tej kolumnie należy wprowadzić identyfikator klasyfikacji cen artykułów, która ma zostać zastąpiona w składnikach ceny
  • Zastąp – w tej kolumnie należy wprowadzić identyfikator klasyfikacji ceny artykułu, którym ma zostać zastąpiona obecna klasyfikacja
Zakładka Partner

W zakładce Partner można zastąpić dostawców innymi dostawcami, duplikując ich. Można na przykład przenieść zarejestrowane ceny i rabaty do innych dostawców.

Tabela umieszczona na zakładce składa sie z następujacych kolumn:

  • Dostawca – w tym miejscu należy wprowadzić identyfikator dostawcy, który ma zostać zastąpiony w składnikach ceny
  • Zastąp – w tej kolumnie należy wprowadzić identyfikator dostawcy, który ma zastąpić obecnie wykorzystywanego dostawcę

Zakładka Klasyfikacja partnera (6)

W zakładce Klasyfikacja partnera można zastąpić klasyfikacje cen dostawców innymi klasyfikacjami cen dostawców, duplikując je. Można na przykład przenieść zarejestrowane ceny i rabaty do innych klasyfikacji cen dostawców.

Tabela umieszczona na zakładce składa sie z następujacych kolumn:

  • Klasyfikacja cen dostawcy – w tej kolumnie nalezy wprowadzić identyfikator klasyfikacji cen dostawcy, która ma zostać zastąpiona w składnikach ceny
  • Zastąp – w tej kolumnie nalezy wprowadzić identyfikator klasyfikacji cen dostawcy, którym użytkownik chce zastąpić obecną klasyfikację cen dostawcy
Zakładka Zasady zaokrąglania

W zakładce Zasady zaokrąglania można określić sposób zaokrąglania cen. Jeśli wymagane jest zaokrąglenie, na przykład przez przeliczenie waluty, a nie znaleziono odpowiedniej reguły zaokrąglania, ceny są zaokrąglane do liczby miejsc dziesiętnych określonej w aplikacji Konfiguracja.

Tabela umieszczona na zakładce składa sie z następujacych kolumn:

  • Do ceny – ta kolumna zawiera dwuczęściowe pole. W pierwszym polu należy użyć liczby, aby określić wartość, do której ma zostać zastosowana określona reguła zaokrąglania. Drugie pole wskazuje walutę cennika docelowego. Waluty nie można zmienić
  • Dokałdność zaokrąglenia – ta kolumna zawiera dwuczęściowe pole. Pierwsze pole jest polem wyboru, w którym określa się typ zaokrąglenia. W drugim polu nalezy wprowadzić liczbę, której wielokrotność ma zostać zaokrąglona. Dostępne są następujące typy:
    • Nie zaokrąglaj
    • Zaokrąglaj w górę
    • Zaokrąglaj w dół
    • Zaokrąglaj
Zakładka Jednostki miary

W zakładce Jednostki miary można zmienić wymiary ceny, powielając je. Można na przykład przenieść ceny jednostkowe do cen o innych wymiarach.

Tabela umieszczona na zakładce składa sie z następujacych kolumn:

  • Do ceny – ta kolumna zawiera dwuczęściowe pole. W pierwszym polu nalezy wprowadzić liczbę, aby wskazać cenę, do której ma zostać zastosowany określony wymiar ceny. Drugie pole wskazuje walutę cennika docelowego. Waluty nie można zmienić
  • Zmień w/na – w tej kolumnie należy wprowadzić wymiar, który ma zostać wykorzystany dla cen do określonej kwoty

Działania związane z aplikacją

We wszystkich widokach z wyjątkiem widoku Zapytanie o składniki cen do duplikacji akcja Zastosuj okres obowiązywania jest dostępna dla cenników, które zostały już zapisane.

Następujące akcje są dostępne w widoku Zapytanie o składniki cen do duplikacji na standardowym pasku narzędzi:

  • Duplikuj do nowego cennika ze stałym okresem obowiązywania dla wszystkich pozycji
  • Duplikuj do nowego cennika ze zmiennymi okresami obowiązywania dla poszczególnych pozycji
  • Duplikuj do istneijącego cennika ze stałym okresem obowiązywania dla wszystkich pozycji
  • Duplikuj do istniejącego cennika ze zmiennymi okresami obowiązywania dla poszczególnych pozycji
Akcja Zastosuj okres obowiązywania

Można użyć tej akcji, aby przenieść okres ważności cennika dla wszystkich składników cenowych zawartych w cennikach, które zostały już zapisane. Można również zmienić okres ważności, który ma zostać przeniesiony lub już został przeniesiony.

Akcja Duplikuj do nowego cennika ze stałym okresem obowiązywania dla wszystkich pozycji

Można użyć tej akcji, aby powielić składniki cenowe wybrane w widoku Zapytanie o składniki cen do duplikacji. Docelowy cennik musi mieć ustalony okres ważności dla wszystkich pozycji. Nie może on jeszcze istnieć. Można także wprowadzać zmiany, określając reguły. Zdefiniowane reguły można łączyć według potrzeb.

Objaśnienia dotyczące ustawień znajdują się w sekcji Okno dialogowe do duplikowania składników cen.

Akcja Duplikuj do nowego cennika ze zmiennymi okresami obowiązywania dla poszczególnych pozycji

Można użyć tej akcji, aby powielić składniki cenowe wybrane w widoku Zapytanie o składniki cen do duplikacji. Docelowy cennik musi zezwalać na zmienne okresy ważności na pozycję. Nie może on jeszcze istnieć. Można także wprowadzać zmiany, określając reguły. Zdefiniowane reguły można łączyć według potrzeb.

Objaśnienia dotyczące ustawień znajdują się w sekcji Okno dialogowe do duplikowania składników cen.

Akcja Duplikuj do istniejącego cennika ze stałym okresem obowiązywania dla wszystkich pozycji

Można użyć tej akcji, aby powielić składniki cenowe wybrane w widoku Zapytanie o składniki cen do duplikacji. Docelowy cennik musi mieć ustalony okres ważności dla wszystkich pozycji. Musi on już istnieć. Można także wprowadzać zmiany, określając reguły. Zdefiniowane reguły można łączyć według potrzeb.

Objaśnienia dotyczące ustawień znajdują się w sekcji Okno dialogowe do duplikowania składników cen.

Akcja Duplikuj do istniejącego cennika ze zmiennymi okresami obowiązywania dla poszczególnych pozycji

Można użyć tej akcji, aby powielić składniki cenowe wybrane w widoku Zapytanie o składniki cen do duplikacji. Docelowy cennik musi zezwalać na zmienne okresy ważności na pozycję. Musi on już istnieć. Można także wprowadzać zmiany, określając reguły. Zdefiniowane reguły można łączyć według potrzeb.

Objaśnienia dotyczące ustawień znajdują się w sekcji Okno dialogowe do duplikowania składników cen.

Konfiguracja

Spośród ustawień dla funkcji Zakup w aplikacji Konfiguracja poniższe są istotne dla aplikacji Cenniki zakupu w funkcji Ceny:

  • Rabat obejmujący wszystkie pozycje – ta funkcja służy do określania, czy można stosować rabaty między pozycjami. Jeśli ta funkcja nie jest aktywna, nie można wywołać edytora pozycji w celu wprowadzenia rabatów między pozycjami
  • Rabaty od wartości zamówienia – ta funkcja służy do określania, czy można stosować rabaty od wartości zamówienia. Jeśli ta funkcja nie jest aktywna, nie można zmienić pola Próg w edytorze pozycji dla cenników dostawcy i klasyfikacji dostawcy
  • Poziom cenników – w tej kolumnie wymienione są poziomy cennika dla cenników artykułów i klasyfikacji artykułów
  • Priorytet – w tej kolumnie definiowany jest priorytet poziomów cennika dla określania ceny zakupu. Określa on, czy poziomy cennika są używane i w jakiej kolejności. Dostępne są następujące opcje wyboru:
    • 0 – nie uwzględniaj
    • 1 – najwyższy priorytet
    • 2 – wyższy priorytet
    • 3 – wysoki priorytet
    • 4 – średni priorytet
    • 5 – niski priorytet
    • 6 – najniższy priorytet
Uwaga
Poziomy cennika klasyfikacji dostawców i dostawców są zawsze wyszukiwane w tej kolejności i zawsze mają wpływ na status zamówienia.

Jednostki biznesowe

Następujące jednostki biznesowe są istotne dla aplikacji Cenniki zakupu, wykorzystywanej przykładowo do:

  • Przypisywania uprawnień
  • Konfigurowania definicji działań
  • Importowania lub eksportowania danych

 

  • Cennik zakupu

com.cisag.app.purchasing.obj.PriceList

  • Składnik ceny zakupu

com.cisag.app.purchasing.obj.PriceDefinition

Uwaga
Aby zaimportować lub wyeksportować dane, należy użyć tylko jednostki biznesowej Cenniki zakupu.

Jednostki biznesowe należą do następującej grupy jednostek biznesowych:

  • Dane podstawowe zakupu

com.cisag.app.purchasing.MasterData

Uprawnienia

Uprawnienia można przypisywać zarówno za pomocą ról uprawnień, jak i poprzez przypisanie organizacji. Koncepcję autoryzacji można znaleźć w dokumentacji technicznej Autoryzacje.

Funkcje specjalne

Aplikacja Cenniki zakupu nie posiadają funkcji specjalnych.

Przypisania organizacji

Jeśli funkcja Uprawnienia do treści jest aktywna w aplikacji Konfiguracja, aplikacja Cenniki zakupu jest wyświetlana użytkownikowi tylko wtedy, gdy przypisano jej organizację w danych podstawowych partnera, która jest zintegrowana z co najmniej jedną z następujących struktur organizacyjnych:

  • Zakup

Funkcje specjalne

Aplikacja Cenniki zakupu nie posiadają funkcji specjalnych.

Uprawnienia dla partnerów biznesowych

Aplikacja Cenniki zakupu nie jest udostępniona partnerom biznesowym.

Czy ten artykuł był pomocny?