Polecenia wpłaty zaliczki

Za pomocą poleceń wpłaty zaliczki wykonawca kieruje do klienta prośbę o dokonanie płatności jeszcze przed rozpoczęciem realizacji zlecenia lub również w trakcie realizacji, w wysokości odpowiadającej części wartości zlecenia. Może to być konieczne na przykład wtedy, gdy koszty produkcji są bardzo wysokie lub realizacja obejmuje bardzo długi okres.

Celem jest uzyskanie płatności przed wystawieniem faktury za świadczenie. Zaliczka ta może zostać wykazana na fakturze sprzedaży oddzielnie dla wartości brutto, netto oraz podatków, dzięki czemu możliwe jest uregulowanie pozostałej kwoty. Z perspektywy podatkowej otrzymane zaliczki są powiązane z wykonanym świadczeniem i w związku z tym podlegają podatkowi VAT.

Ten artykuł opisuje sposób odwzorowania poleceń wpłaty zaliczki w systemie oraz budowę aplikacji o tej samej nazwie. Przedstawiono, w jakiej relacji polecenie wpłaty zaliczki może pozostawać z innymi aplikacjami oraz jednostkami biznesowymi i w jaki sposób jest włączone do procesów biznesowych.

Informacje o roli, jaką pełnią rodzaje poleceń wpłaty zaliczki, oraz o sposobie ich rejestrowania zostały przedstawione w artykule Rodzaje poleceń wpłaty zaliczki.

Instrukcje dotyczące obsługi poleceń wpłaty zaliczki, na przykład w zakresie rejestrowania lub edytowania poleceń wpłaty zaliczki, zostały przedstawione w artykule Instrukcje: Polecenia wpłaty zaliczki.

Opis aplikacji

Za pomocą aplikacji Polecenia wpłaty zaliczki możliwe jest żądanie zaliczek do zamówienia sprzedaży od kontrahenta.

Zaliczka służy częściowemu sfinansowaniu świadczenia przed jego realizacją. Polecenie wpłaty zaliczki jest kierowane do odbiorcy faktury i może odnosić się do zamówienia sprzedaży lub pozycji zamówienia sprzedaży albo zostać zarejestrowane bez powiązania ze zleceniem.

Aplikacja Polecenia wpłaty zaliczki składa się z obszaru pól identyfikacyjnych oraz zakładek, które zostały opisane w kolejnych rozdziałach:

  • Pola identyfikacyjne

  • Zakładka Ogólne

  • Zakładka Organizacja sprzedaży

  • Zakładka Wydruk dokumentu

  • Zakładka Załączniki /Teksty

  • Zakładka Podział podatku

Pola identyfikacyjne

Obszar identyfikacyjny zawiera pola, które jednoznacznie identyfikują polecenie wpłaty zaliczki.

Numer —  w polu Numer rejestrowana jest jednoznaczna identyfikacja polecenia wpłaty zaliczki. Składa się ona z dwóch wartości: rodzaju polecenia wpłaty zaliczki w pierwszym polu wprowadzania oraz numeru polecenia wpłaty zaliczki w drugim polu wprowadzania. Zastosowany rodzaj polecenia wpłaty zaliczki, używany łącznie z numerem polecenia wpłaty zaliczki, służy do identyfikacji polecenia wpłaty zaliczki.

  • Rodzaj polecenia wpłaty zaliczki — należy wybrać rodzaj polecenia wpłaty zaliczki dla polecenia wpłaty zaliczki, które ma zostać zarejestrowane lub edytowane. Po zapisaniu nowego polecenia wpłaty zaliczki nie ma możliwości zmiany rodzaju polecenia wpłaty zaliczki.
  • Numer polecenia wpłaty zaliczki — numer jest generowany automatycznie przez system na podstawie schematu numeracji, który został zdefiniowany w rodzaju polecenia wpłaty zaliczki. Nie ma możliwości nadania go ręcznie. W razie potrzeby należy wprowadzić jako kryterium wyboru numer polecenia wpłaty zaliczki, które ma zostać edytowane.

Symbol typu dokumentu — typ dokumentu jest wyświetlany za pomocą symbolu. Znaczenie symbolu typu dokumentu można znaleźć w podpowiedzi dla symbolu. Rozróżniane są następujące typy dokumentów:

– Dokument oryginalny

– Dokument anulowania

– Dokument częściowego anulowania

Status — wyświetlane są informacje o statusie otwartego polecenia wpłaty zaliczki. Nowe polecenie wpłaty zaliczki otrzymuje status ogólny zdefiniowany w użytym rodzaju polecenia wpłaty zaliczki jako status otwarcia. Wyświetlane są następujące statusy:

Status ogólny:

– w opracowaniu
– udostępniony
– zrealizowane
– częściowo anulowane
– anulowane
– reorganizacja rozpoczęta

Status przeniesienia:

– nie przeniesiono
– przeniesiono

Status rozrachunków:

– nieopłacone
– częściowo zapłacone
– zapłacone w całości

Odbiorca faktury — w polu wskazana jest identyfikacja partnera, który ma być adresatem faktury lub adresatem dokumentu poprzedzającego fakturę, na przykład polecenia wpłaty zaliczki.

Zakładka Ogólne

Na zakładce Ogólne wyświetlane są dane dotyczące odbiorcy faktury, dokumentu oraz wynikających z nich wartości polecenia wpłaty zaliczki.

Nazwa / Adres — pola te są automatycznie uzupełniane przez system (z dokumentu poprzedzającego lub z danych podstawowych partnera).

Wskazówka
Dane zmienione w tych polach są zapisywane wyłącznie w dokumencie, a nie w danych podstawowych partnera. Jeśli w danych podstawowych zmieniono nazwę lub adres adresata, aktualne dane mogą zostać przeniesione do dokumentu za pomocą przycisku aktualizacji po prawej stronie pola Nazwa.

Osoba kontaktowa — w polu możliwe jest wybranie, zmiana lub swobodne wprowadzenie osoby kontaktowej u adresata. Proponowana jest osoba kontaktowa ds. sprzedaży, którą można zdefiniować w danych podstawowych partnera adresata. W razie potrzeby osoba kontaktowa jest alternatywnie przejmowana jako wartość proponowana z dokumentu poprzedzającego.
Dodatkowe informacje dotyczące tych pól są dostępne w artykule: Pole: Osoba kontaktowa.

Data utworzenia — data, w której zarejestrowano polecenie wpłaty zaliczki. System automatycznie wpisuje bieżącą datę.

Data dokumentu — w tym polu definiowana jest data dokumentu polecenia wpłaty zaliczki. Proponowana jest bieżąca data. Data dokumentu jest wykorzystywana do ustalenia kodu podatkowego oraz konta. Może zostać zmieniona do momentu zakończenia dokumentu, jednak w chwili zakończenia musi przypadać na otwarty okres księgowy systemu ERP.

Uwaga
W razie potrzeby należy uwzględnić specyfikę krajową dla Włoch.

Odniesienie — w polu możliwy jest wybór wpisu wyłącznie wtedy, gdy w użytym rodzaju polecenia wpłaty zaliczki dla pola Przyporządkuj zamówienie zdefiniowano, że powiązanie z zamówieniem sprzedaży może zostać utworzone lub musi zostać utworzone. Jeśli przypisanie zamówienia nie jest dopuszczalne, pole nie jest konfigurowalne i pozostaje nieaktywne. Jeśli możliwe jest przypisanie zamówienia sprzedaży, w tym polu wybierana jest forma odniesienia polecenia wpłaty zaliczki: Zamówienie sprzedaży lub Pozycja zamówienia sprzedaży. Dodatkowo dostępny jest wpis (puste), jeśli w rodzaju polecenia wpłaty zaliczki określono, że przypisanie zamówienia jest opcjonalne — w takim przypadku (puste) jest również wartością proponowaną.

Odniesienie do dokumentu — jeśli w polu Odniesienie ustawiono wpis Zamówienie sprzedaży lub Pozycja zamówienia sprzedaży, w tym trzyczęściowym polu (rodzaj, numer, pozycja) rejestrowane jest zamówienie sprzedaży lub jego pozycja. Na tej podstawie ustalane są kwoty oraz podziały podatków.
Możliwe jest przypisanie wyłącznie takich dokumentów, które wynikają z właściwej organizacji sprzedaży oraz odbiorcy faktury. Należy uwzględnić, że zamówienie sprzedaży musi być typu zamówienie klienta, a waluty dokumentu zamówienia sprzedaży oraz polecenia wpłaty zaliczki muszą być zgodne. W odniesieniu do powiązań pozycji należy uwzględnić, że referencjonowane mogą być wyłącznie pozycje podstawowe, a tym samym wykluczono referencję pozycji szczegółowych.

Wskazówka
Przypisanie zamówienia sprzedaży lub pozycji powoduje odpowiednie uzupełnienie tabeli podatków. Zmiana odniesienia powoduje aktualizację tabeli podatków. W zależności od ustawienia funkcji Kod podatkowy modyfikowalny w użytym rodzaju polecenia wpłaty zaliczki możliwa jest zmiana wyłącznie kwoty wiodącej (zgodnie z ustawieniem w rodzaju w polu Ewidencjonowanie kwot) albo także kodu podatkowego (oraz dodawanie nowych wierszy lub oznaczanie istniejących do usunięcia).

Do ustalenia podziału podatków istotna jest wartość Nierozliczona kwota netto dostawy  (w zależności od rejestrowania kwoty z podatkami lub bez podatków). Jeśli wartość ta wynosi 0, pozycja nie jest uwzględniana w tabeli podatków. Jeśli dotyczy to pozycji kompensującej (z ilością 0), istotna jest wartość Nierozliczona kwota netto faktury.

Przedstawiciel — jest partnerem uprawnionym do prowizji. Do polecenia wpłaty zaliczki można przypisać maksymalnie trzech przedstawicieli. Zasadniczo jako przedstawiciele dopuszczalni są wszyscy partnerzy, dla których w danych podstawowych aktywowano funkcję Przedstawiciel. Jeśli właściwy partner jest pseudo-klientem, przedstawiciel może zostać przypisany swobodnie. System wyświetla jako wartość proponowaną przedstawiciela przypisanego w danych podstawowych właściwego partnera. Jeśli przypisano tam kilku przedstawicieli, system przejmuje maksymalnie pierwszych trzech. Wartość proponowana może zostać zastąpiona i w dowolnym momencie można wybrać innych dopuszczalnych przedstawicieli. Jeśli polecenie wpłaty zaliczki zostało utworzone dla zamówienia sprzedaży, przedstawiciele są przejmowani jako wartość proponowana z zamówienia sprzedaży.

Obsługujący — jest osobą kontaktową w przedsiębiorstwie. W tym polu rejestrowana jest identyfikacja partnera dla żądanego pracownika. Partner musi być zarejestrowany z rolą Pracownik oraz przynależnością wewnętrzny i w ten sposób przypisany do własnej organizacji. Wartość proponowana wynika z użytkownika, który zarejestrował polecenie wpłaty zaliczki. Użytkownik ten musi być przypisany do pracownika wewnętrznego. W przypadku przedstawiciela zewnętrznego jako odpowiedzialny pracownik proponowana jest identyfikacja partnera przedstawiciela zewnętrznego.

Waluta — waluta, w której później zostanie utworzona faktura sprzedaży dla dłużnika. Jeśli wskazano zamówienie sprzedaży, waluta jest z niego przejmowana i wyświetlana. W przeciwnym razie waluta jest ustalana na podstawie danych podstawowych partnera odbiorcy faktury i proponowana.

Uwaga
Waluty polecenia wpłaty zaliczki oraz faktury sprzedaży nie powinny się różnić, aby możliwe było rozliczenie wniesionych zaliczek na fakturze sprzedaży.
Uwaga
W momencie obliczeń waluta musi być przeliczalna na wszystkie waluty bazowe.

Data kalkulacji — moment stosowany do obliczeń. Moment obliczeń jest wykorzystywany z jednej strony do przeliczeń kwot w walucie dokumentu na właściwe waluty bazowe. Z drugiej strony jest wykorzystywany przy ustalaniu konta jako moment utworzenia.

Uwaga
W dokumencie anulowania konto nie jest ustalane ponownie, lecz jest przejmowane z dokumentu źródłowego polecenia wpłaty zaliczki. Dotyczy to również właściwych podziałów podatków.

Warunki płatności — należy wybrać dla polecenia wpłaty zaliczki warunki płatności, dla których zdefiniowano:
– brak skonta
– brak umowy ratalnej
– brak okresowych warunków płatności

Wskazane warunki płatności regulują wyłącznie termin płatności, do którego dłużnik ma dokonać wpłaty zaliczki dla polecenia wpłaty zaliczki. Wartość proponowana pochodzi z użytego rodzaju polecenia wpłaty zaliczki.

Wskazówka
Warunki płatności odniesionego zamówienia sprzedaży są od tego niezależne. Regulują one termin płatności faktury sprzedaży i dotyczą terminu płatności pozostałej kwoty do zapłaty (kwota końcowa faktury pomniejszona o wniesioną zaliczkę z uwzględnieniem skonta).

Data waluty — określa moment rozpoczęcia obowiązywania wybranych warunków płatności. Datę waluty można wprowadzić wyłącznie wtedy, gdy wybrano warunki płatności, w których w polu Data waluty faktury ustawiono wartość Data waluty zamówienia. W przeciwnym razie pole jest nieaktywne, a jako data waluty zawsze stosowana jest data dokumentu.

Wartość netto po rabacie — wyświetlana jest kwota netto polecenia wpłaty zaliczki w walucie dokumentu. Kwota ta jest zawsze bez podatku VAT. Kwota wynika z sumy kwot netto podziałów podatków.

Konto do wpłaty zaliczki — konto polecenia wpłaty zaliczki ustalone na podstawie przypisania kont. Do ustalenia konta wykorzystywane są następujące parametry:
– firma organizacji sprzedaży
– data wyliczenia
– data dokumentu
– odbiorca faktury

Dodatkowe informacje dotyczące przypisań kont są dostępne w artykule Przyporządkowania kont.

Wskazówka
W dokumencie anulowania konto nie jest ustalane ponownie, lecz jest przejmowane z dokumentu źródłowego.

Wartość netto przed rabatem — kwota polecenia wpłaty zaliczki w walucie dokumentu, którą ma uregulować odbiorca faktury. Kwota ta zawsze zawiera podatek VAT. Kwota wynika z sumy kwot brutto podziałów podatków

Kwota podatku — kwota polecenia wpłaty zaliczki w walucie dokumentu, którą ma uregulować odbiorca faktury. Kwota ta zawsze zawiera podatek VAT. Kwota wynika z sumy kwot brutto podziałów podatków

Wpłacona zaliczka — kwotowy poziom zaliczki wniesionej przez odbiorcę faktury na podstawie polecenia wpłaty zaliczki. Wartość jest aktualizowana, gdy otwarte pozycje prowadzone w podłączonej księgowości finansowej zostały przeniesione do systemu ERP.

Anulowana wartość netto przed rabatem — jeśli polecenie wpłaty zaliczki zostanie w całości lub częściowo anulowane, w dokumencie źródłowym w tym polu wyświetlana jest suma anulowanych kwot brutto. W dokumencie anulowania pole jest puste.

Data księgowania — jeśli polecenie wpłaty zaliczki zostało przeniesione do podłączonej księgowości finansowej, w tym polu wyświetlana jest data księgowania zdefiniowana dla akcji przeniesienia.

Rejestr podatkowy — należy wprowadzić rejestr podatkowy, który ma zostać zastosowany dla polecenia wpłaty zaliczki. Wartość proponowana może pochodzić z użytego rodzaju polecenia wpłaty zaliczki lub z danych podstawowych partnera odbiorcy faktury.

Wskazówka
Rejestry podatkowe należą do specyfiki krajowej dla Włoch. Pole jest widoczne wyłącznie wtedy, gdy dla firmy organizacji sprzedaży ustawiono tę specyfikę krajową w aplikacji Konfiguracja.

Zakładka Organizacja sprzedaży

Na zakładce Organizacja sprzedaży prezentowane są dane organizacji sprzedaży odpowiedzialnej za polecenie wpłaty zaliczki.

Opis pól

Organizacja sprzedaży — jest organizacją odpowiedzialną za obsługę polecenia wpłaty zaliczki. Jednocześnie jest organizacją, w imieniu której polecenie wpłaty zaliczki jest tworzone dla artykułów zamówionych przez klienta. W tym polu jest jednoznacznie identyfikowana przez identyfikację partnera. Dane pochodzą z referencjonowanego zamówienia lub z danych podstawowych organizacji sprzedaży wybranej w pasku tytułu. Dane nazwy i adresu są kopiowane do polecenia wpłaty zaliczki w momencie rejestracji.
Organizacja sprzedaży musi zostać wybrana przed wykonaniem akcji [Dodaj] w pasku tytułu i później nie ma możliwości jej zmiany. W środowisku jednofirmowym bez uprawnień zależnych od treści organizacją sprzedaży jest zawsze firma główna. Jeśli polecenie wpłaty zaliczki zostało utworzone dla zamówienia sprzedaży, organizacja sprzedaży jest przejmowana z zamówienia sprzedaży. Organizacja sprzedaży jest organizacją istotną z punktu widzenia uprawnień. Dodatkowe informacje są dostępne w artykułach Wprowadzenie: Wielofirmowość oraz Uprawnienia do treści.

Nazwa / Adres — są automatycznie uzupełniane przez system. Dane pochodzą z danych podstawowych partnera organizacji sprzedaży w momencie rejestrowania polecenia wpłaty zaliczki i nie mogą zostać zmienione w tych polach.

Osoba kontaktowa — możliwe jest wybranie, zmiana lub dowolne wprowadzenie osoby kontaktowej organizacji sprzedaży. Wartość proponowana pochodzi z danych podstawowych partnera organizacji sprzedaży. Dodatkowe informacje są dostępne w artykule: Pole: Osoba kontaktowa.

Firma — w tym polu wyświetlana jest identyfikacja partnera firmy, do której należy organizacja sprzedaży.

Zakładka Wydruk dokumentu

Na zakładce Wydruk dokumentu w tabeli z jednym wierszem wyświetlane są wybrane, obowiązujące ustawienia wydruku dokumentu Polecenie wpłaty zaliczki. Wyświetlane ustawienia wydruku pochodzą z szablonu dokumentu raportu. Obowiązujący szablon dokumentu raportu jest definiowany w aplikacji Konfiguracja w funkcji głównej Sprzedaż, podfunkcji Dokumenty. Ustawienie to może zostać nadpisane dla konkretnego partnera w danych podstawowych klienta odbiorcy faktury.

Dalsze informacje dotyczące ustawień wydruku są dostępne w instrukcji obsługi. Opisano tam również, które inne aplikacje oraz ustawienia systemu i użytkownika mają znaczenie przy wydruku dokumentu raportu oraz kiedy stosowane są poszczególne ustawienia.

Poniższe ustawienia są dostępne pod podanymi nagłówkami kolumn i w razie potrzeby mogą zostać zmienione.

Opis pól

Typ dokumentu — w tej kolumnie wyświetlany jest typ dokumentu Polecenie wpłaty zaliczki, dla którego w tym wierszu prezentowane są ustawienia wydruku. W tej aplikacji nie jest dostępny inny typ dokumentu.

Medium — wyświetlane jest medium wydruku, na którym dokument jest generowany zgodnie z szablonem. Zasadniczo dostępne są następujące media wydruku:
– drukarka
– e-mail

Jeśli dla dokumentu raportu Polecenie wpłaty zaliczki istnieje kilka szablonów dokumentu raportu i w danych podstawowych klienta lub w aplikacji Konfiguracja przypisano je do wielu mediów wydruku, możliwe jest wybranie medium wydruku.

Dane kontaktowe — dla mediów wydruku e-mail system ustala dane i je wyświetla. Wyświetlane dane mogą zostać zmienione lub uzupełnione. Wielu odbiorców e-mail wprowadza się przez rozdzielenie adresów e-mail przecinkiem i spacją.

Zakładka Załączniki/Teksty

Na zakładce Załączniki/Teksty możliwe jest zapisywanie tekstów, bloków tekstowych oraz załączników plików. Zapisane teksty oraz załączniki plików są sygnalizowane ikoną notatki widoczną w zakładce Załączniki/Teksty.

Dalsze informacje dotyczące tekstów i załączników plików oraz ich wykorzystania są dostępne w artykule Teksty.

Zakładka Podział podatku

Na zakładce Podziały podatków dostępna jest tabela, w której wyszczególniono kwoty polecenia wpłaty zaliczki według kodu podatkowego. Nad tabelą wyświetlane są informacje dotyczące rejestrowania kwot w tabeli oraz tego, czy dozwolona jest zmiana kodu podatkowego. Od tego zależy również, czy akcje [Dodaj] oraz [Usuń] dla tabeli są aktywne.

Opis pól 

Ewidencjonowanie kwot — tym polu wyświetlana jest informacja, czy kwoty dla poleceń wpłaty zaliczki mają być rejestrowane z podatkami czy bez podatków. Mogą być wyświetlane następujące wpisy:
– brutto
– netto
Ustawienie pochodzi z użytego rodzaju polecenia wpłaty zaliczki. Dla dokumentów anulowania, które anulują polecenia wpłaty zaliczki w całości, ustawienie jest przejmowane z dokumentu źródłowego. Dla dokumentów częściowego anulowania zawsze ustawiony jest wpis brutto. Kwoty należy rejestrować zgodnie z wyświetlonym ustawieniem.

Klucz podatkowy modyfikowalny — funkcja wskazuje, czy kod podatkowy może zostać zmieniony. Jeśli funkcja jest aktywna, możliwe jest rejestrowanie nowych podziałów podatków oraz usuwanie istniejących. Jeśli funkcja jest nieaktywna, wyświetlane są wyłącznie automatyczne podziały podatków, dla których możliwe jest rejestrowanie kwot. Ustawienie pochodzi z użytego rodzaju polecenia wpłaty zaliczki.

Kod podatkowy — w tej kolumnie wyświetlany lub rejestrowany jest kod podatkowy podziału podatków. Jest on ustalany w następujący sposób:

— Przy powiązaniu dokumentu i ustawieniu pochodzenia schematu podatkowego Preferowany z zamówienia.

Jeśli wskazano odniesienie do zamówienia sprzedaży lub pozycji zamówienia sprzedaży oraz jednocześnie pochodzenie schematu podatkowego ustawiono na Preferowany z zamówienia, podziały podatków, a tym samym kody podatkowe są ustalane z pozycji zamówienia otwartych pod względem dostawy dla zamówienia lub wskazanej pozycji zamówienia. W przypadku zmiany tych odniesień następuje ponowne ustalenie.

— Bez powiązania dokumentu albo przy ustawieniu pochodzenia schematu podatkowego Zgodnie z klasyfikacją podatkową artykułów.

Jeśli brak odniesienia do zamówienia sprzedaży lub pozycji zamówienia sprzedaży albo gdy dla pochodzenia schematu podatkowego ustawiono Zgodnie z klasyfikacją podatkową artykułów, kod podatkowy jest ustalany na podstawie klasyfikacji podatkowej artykułów zdefiniowanej w rodzaju polecenia wpłaty zaliczki oraz klasyfikacji podatkowej sprzedaży odbiorcy faktury. W tym celu wykorzystywane są parametry Data dokumentu oraz Data wyliczenia. Jeśli zmienią się odbiorca faktury, data dokumentu lub moment obliczeń, następuje ponowne ustalenie. Ponowne ustalenie jest wykonywane również w przypadku zmiany powiązania dokumentu.

Po ponownym ustaleniu kod podatkowy może zostać zmieniony wyłącznie wtedy, gdy aktywna jest funkcja Kod podatkowy modyfikowalny. Tylko w takim przypadku możliwe jest również rejestrowanie nowych podziałów podatków lub usuwanie istniejących.

Wskazówka
Kod podatkowy jest zależny od kraju. Dla ustalenia kraju wykorzystywana jest firma organizacji sprzedaży.

Stawka procentowa podatku — w tej kolumnie wyświetlana jest stawka procentowa podatku dla kodu podatkowego, obowiązująca w momencie obliczeń dla kraju firmy. Na podstawie tej stawki obliczana jest kwota podatku z kwoty brutto albo z kwoty netto, zależnie od ustawienia rejestrowania kwoty.

Wartość netto po rabacie — ta kolumna zawiera wartość netto po rabacie dla podziału podatków. Jeśli w rodzaju polecenia wpłaty zaliczki ustawiono rejestrowanie kwoty na netto, możliwa jest zmiana wartości netto po rabacie podziału podatków. Jeśli ustawiono brutto, wartość netto po rabacie jest obliczana i wyświetlana. W zależności od odniesienia do zamówienia lub pozycji, ustawienia cen dla odbiorcy końcowego oraz ustawienia pochodzenia schematu podatkowego wartość netto po rabacie według kodu podatkowego jest ustalana lub obliczana w różny sposób.

Wskazówka
Ze względu na zaokrąglenia w trakcie obliczeń kwot brutto, netto oraz podatku nie można zagwarantować, że poszczególne kwoty w zamówieniu sprzedaży oraz w poleceniu wpłaty zaliczki będą identyczne.

Wartość proponowana może zostać zmieniona do momentu zakończenia polecenia wpłaty zaliczki.

Wskazówka
Możliwe jest wprowadzanie wyłącznie kwot dodatnich. Kwoty ujemne wynikają wyłącznie z dokumentów anulowania.

Należy uwzględnić dodatkowe informacje dotyczące ustalania kwot. Odnośne informacje są dostępne w rozdziale Ustalania wartości proponowanych.

Kwota podatku — w tej kolumnie wyświetlana jest kwota podatku, która jest obliczana na podstawie wartości procentowej klucza podatkowego oraz kwoty netto lub brutto. W zależności od ustawień w typie żądania zaliczki dla wprowadzania kwoty brutto lub netto oraz istniejących kwot z zamówienia sprzedaży, które zależą od ustawienia cen dla konsumenta końcowego, kwota podatku jest obliczana albo od kwoty brutto, albo od kwoty netto.

Wartość netto przed rabatem — kolumna zawiera wartość netto przed rabatem dla podziału podatków. Jeśli w rodzaju polecenia wpłaty zaliczki ustawiono rejestrowanie kwoty na brutto, możliwa jest zmiana wartości netto przed rabatem podziału podatków. Jeśli ustawiono netto, wartość netto przed rabatem jest obliczana i wyświetlana. W zależności od odniesienia do zamówienia lub pozycji, ustawienia cen dla odbiorcy końcowego oraz ustawienia pochodzenia schematu podatkowego wartość netto przed rabatem według kodu podatkowego jest ustalana lub obliczana w różny sposób.

Wskazówka
Ze względu na zaokrąglenia w trakcie obliczeń wartości netto przed rabatem, wartości netto po rabacie oraz kwoty podatku nie można zagwarantować, że poszczególne wartości w zamówieniu sprzedaży oraz w poleceniu wpłaty zaliczki będą identyczne.

Wartość proponowana może zostać zmieniona do momentu zakończenia polecenia wpłaty zaliczki.

Wskazówka
Możliwe jest wprowadzanie wyłącznie wartości dodatnich. Wartości ujemne wynikają wyłącznie z dokumentów anulowania.

Należy uwzględnić dodatkowe informacje dotyczące ustalania wartości. Odnośne informacje są dostępne w rozdziale Ustalania wartości proponowanych.

Akcje na pasku narzędzi tabeli

Jeśli funkcja Kod podatkowy modyfikowalny jest aktywna, na pasku narzędzi tabeli dostępne są następujące akcje:

  • [Wprowadź nowy podział podatku] — za pomocą tej akcji do tabeli dodawany jest nowy wiersz.

  • [Wstaw/usuń znacznik usuwania] — za pomocą tej akcji dla wybranego wiersza tabeli ustawiane jest oznaczenie do usunięcia. Oznaczenie do usunięcia może zostać również usunięte za pomocą tej samej akcji. Wiersz oznaczony do usunięcia jest usuwany dopiero po wybraniu przycisku [Zapisz].

Ustalania wartości proponowanych

Wartości proponowane dla wartości netto po rabacie oraz wartości netto przed rabatem są obliczane w zależności od różnych parametrów. Zostały opisane w następujących rozdziałach:

  • Ustalanie wartości netto po rabacie

  • Ustalanie wartości netto przed rabatem

  • Ustalanie wartości z powiązaniem dokumentu oraz pochodzeniem schematu podatkowego Zgodnie z klasyfikacją podatkową artykułów

Wskazówka
Punktem wyjścia dla ustalania wartości netto po rabacie oraz wartości netto przed rabatem z zamówień sprzedaży jest otwarta wartość netto dostawy (bez/z podatkami). Dla pozycji kompensujących (ilość wynosi 0) zamiast otwartej wartości netto dostawy (bez/z podatkami) wykorzystywana jest otwarta kwota faktury (bez/z podatkami).

Ustalanie wartości netto po rabacie

Wartość netto po rabacie jest ustalana lub obliczana w różny sposób według kodu podatkowego w zależności od odniesienia do zamówienia lub pozycji, ustawienia cen dla odbiorcy końcowego oraz ustawienia pochodzenia schematu podatkowego.

Wskazówka
Ze względu na zaokrąglenia w trakcie obliczeń wartości netto przed rabatem, wartości netto po rabacie oraz kwoty podatku nie można zagwarantować, że poszczególne wartości w zamówieniu sprzedaży oraz w poleceniu wpłaty zaliczki będą identyczne.

Szczegółowy sposób ustalania lub obliczania jest opisany w następujących rozdziałach:

  • Ustalanie wartości netto po rabacie z zamówienia sprzedaży z cenami dla odbiorcy końcowego

  • Ustalanie wartości netto po rabacie z zamówienia sprzedaży bez cen dla odbiorcy końcowego

  • Ustalanie wartości netto po rabacie z pozycji zamówienia sprzedaży

  • Ustalanie wartości netto po rabacie bez powiązania dokumentu

Ustalanie wartości netto po rabacie z zamówienia sprzedaży z cenami dla odbiorcy końcowego

Jeśli utworzono powiązanie z zamówieniem sprzedaży, w którym stosowane są ceny dla odbiorcy końcowego, do obliczenia wartości netto po rabacie wykorzystywana jest obliczona w zamówieniu sprzedaży otwarta wartość netto dostawy z podatkami dla pozycji otwartych do dostawy o statusie w opracowaniu lub zwolnione. Z tej wartości w pierwszej kolejności wyliczana jest kwota podatku, tak aby uzyskać wartość netto po rabacie bez podatków. Do tak obliczonej wartości netto po rabacie stosowany jest wskaźnik procentowy zleceń, a wynik jest wyświetlany w kolumnie Wartość netto po rabacie.

Następnie do tej wartości netto po rabacie stosowana jest stawka procentowa podatku, a obliczony wynik jest wyświetlany w kolumnie Kwota podatku. Suma wartości netto po rabacie oraz kwoty podatku jest wyświetlana w kolumnie Wartość netto przed rabatem.

Ustalanie wartości netto po rabacie z zamówienia sprzedaży bez cen dla odbiorcy końcowego

Jeśli utworzono powiązanie z zamówieniem sprzedaży, w którym nie są stosowane ceny dla odbiorcy końcowego, do obliczenia wartości netto po rabacie wykorzystywana jest obliczona w zamówieniu sprzedaży otwarta wartość netto dostawy dla pozycji otwartych do dostawy o statusie w opracowaniu lub zwolnione Do tej wartości netto po rabacie stosowany jest wskaźnik procentowy zlececeń, a wynik jest wyświetlany w kolumnie Wartość netto po rabacie.

Następnie do tej wartości netto po rabacie stosowana jest stawka procentowa podatku, a obliczony wynik jest wyświetlany w kolumnie Kwota podatku. Suma Wartości netto po rabacie oraz Kwoty podatku jest wyświetlana w kolumnie Wartość netto przed rabatem.

Ustalanie wartości netto po rabacie z pozycji zamówienia sprzedaży

Jeśli utworzono powiązanie z pozycją zamówienia sprzedaży, uwzględniana jest wyłącznie wskazana pozycja. Wartość netto po rabacie jest obliczana analogicznie jak dla zamówienia sprzedaży, jednak wyłącznie na podstawie wartości tej pozycji.

Ustalanie wartości netto po rabacie bez powiązania dokumentu

Jeśli brak powiązania z zamówieniem sprzedaży lub pozycją zamówienia sprzedaży, podział podatków jest ustalany na podstawie Klasyfikacji podatkowej artykułów zgodnie z użytym rodzajem polecenia wpłaty zaliczki oraz Klasyfikacji podatkowej sprzedaży odbiorcy faktury. Wartość netto po rabacie jest zawsze proponowana jako 0.

Ustalanie wartości netto przed rabatem

Wartość netto przed rabatem jest ustalana lub obliczana w różny sposób dla każdego kodu podatkowego, w zależności od powiązania z zamówieniem lub pozycją, ustawienia cen dla odbiorcy końcowego oraz ustawienia pochodzenia schematu podatkowego.

Wskazówka
Ze względu na zaokrąglenia w trakcie obliczeń wartości netto przed rabatem, wartości netto po rabacie oraz kwoty podatku nie można zagwarantować, że poszczególne wartości w zamówieniu sprzedaży oraz w poleceniu wpłaty zaliczki będą identyczne.

Szczegółowy sposób ustalania lub obliczania jest opisany w następujących rozdziałach:

  • Ustalanie wartości netto przed rabatem z zamówienia sprzedaży z cenami dla odbiorcy końcowego

  • Ustalanie wartości netto przed rabatem z zamówienia sprzedaży bez cen dla odbiorcy końcowego

  • Ustalanie wartości netto przed rabatem z pozycji zamówienia sprzedaży

  • Ustalanie wartości netto przed rabatem bez powiązania dokumentu

Ustalanie wartości netto przed rabatem z zamówienia sprzedaży z cenami dla odbiorcy końcowego

Jeśli utworzono powiązanie z zamówieniem sprzedaży, w którym stosowane są ceny dla odbiorcy końcowego, do obliczenia wartości netto przed rabatem wykorzystywana jest obliczona w zamówieniu sprzedaży nierozliczona wartość dostawy brutto po rabacie dla pozycji otwartych do dostawy o statusie w opracowaniu lub zwolnione. Wartość ta zawiera już podatki, dlatego bezpośrednio stosowany jest do niej wskaźnik procentowy zleceń, a obliczony wynik jest wyświetlany w kolumnie Wartość netto przed rabatem.

Następnie z tak obliczonej wartości netto przed rabatem obliczana jest kwota podatku i wyświetlana w kolumnie Kwota podatku. Różnica pomiędzy Wartością netto przed rabatem a Kwotą podatku jest wyświetlana w kolumnie Wartość netto po rabacie.

Ustalanie wartości netto przed rabatem z zamówienia sprzedaży bez cen dla odbiorcy końcowego

Jeśli utworzono powiązanie z zamówieniem sprzedaży, w którym nie są stosowane ceny dla odbiorcy końcowego, do obliczenia wartości netto przed rabatem wykorzystywana jest obliczona w zamówieniu sprzedaży nierozliczona wartość netto dostawy po rabacie dla pozycji otwartych do dostawy o statusie w opracowaniu lub zwolnione. Wartość ta jest wartością bez podatków. W pierwszej kolejności obliczana jest dla niej kwota podatku, aby uzyskać wartość z podatkami. Do tak obliczonej wartości stosowany jest wskaźnik procentowy zleceń, a obliczony wynik jest wyświetlany w kolumnie Wartość netto przed rabatem.

Następnie z tak obliczonej wartości netto przed rabatem obliczana jest kwota podatku i wyświetlana w kolumnie Kwota podatku. Różnica pomiędzy Wartością netto przed rabatem a Kwotą podatku jest wyświetlana w kolumnie Wartość netto po rabacie.

Ustalanie wartości netto przed rabatem z pozycji zamówienia sprzedaży

Jeśli utworzono powiązanie z pozycją zamówienia sprzedaży, uwzględniana jest wyłącznie wskazana pozycja. Wartość netto przed rabatem jest obliczana analogicznie jak dla zamówienia sprzedaży, jednak wyłącznie na podstawie wartości tej pozycji.

Ustalanie wartości netto przed rabatem bez powiązania dokumentu

Jeśli brak powiązania z zamówieniem sprzedaży lub pozycją zamówienia sprzedaży, podział podatków jest ustalany na podstawie Klasyfikacji podatkowej artykułów zgodnie z użytym rodzajem polecenia wpłaty zaliczki oraz Klasyfikacji podatkowej sprzedaży odbiorcy faktury. Wartość netto przed rabatem jest zawsze proponowana jako 0.

Ustalanie wartości z powiązaniem dokumentu oraz pochodzeniem schematu podatkowego Zgodnie z klasyfikacją podatkową artykułów

Jeśli istnieje powiązanie z zamówieniem sprzedaży lub pozycją zamówienia sprzedaży oraz dla pochodzenia schematu podatkowego wybrano ustawienie Zgodnie z klasyfikacją podatkową artykułów, wartość netto po rabacie oraz wartość netto przed rabatem są ustalane w następujących przypadkach:

  • Brak kodu podatkowego w klasyfikacji podatkowej artykułów
    Jeśli nie udało się ustalić kodu podatkowego, dla polecenia wpłaty zaliczki nie jest obliczana wartość netto przed rabatem. W takim przypadku nie są obliczane również pozostałe wartości, a tabela może być pusta mimo istnienia powiązania dokumentu.

  • Kod podatkowy dostępny w klasyfikacji podatkowej artykułów
    Jeśli udało się ustalić kod podatkowy, kod podatkowy z klasyfikacji podatkowej artykułów jest stosowany w zależności od ustawienia rejestrowania kwoty, w następujący sposób:

  • Rejestrowanie kwoty: brutto

    Jeśli dla rejestrowania kwoty ustawiono brutto, wartość netto przed rabatem jest obliczana na podstawie zamówienia sprzedaży (zob. rozdziały Ustalanie wartości netto przed rabatem z zamówienia sprzedaży z cenami dla odbiorcy końcowego oraz Ustalanie wartości netto przed rabatem z zamówienia sprzedaży bez cen dla odbiorcy końcowego). Do tej wartości stosowany jest wskaźnik procentowy zleceń, a następnie obliczana jest kwota podatku z użyciem kodu podatkowego z klasyfikacji podatkowej artykułów. Różnica pomiędzy Wartością netto przed rabatem polecenia wpłaty zaliczki a odpowiadającą jej Kwotą podatku jest obliczana i wyświetlana jako Wartość netto po rabacie.

  • Rejestrowanie kwoty: netto
    Jeśli dla rejestrowania kwoty ustawiono netto, w pierwszej kolejności obliczana jest wartość netto przed rabatem na podstawie zamówienia sprzedaży (zob. rozdziały Ustalanie wartości netto przed rabatem z zamówienia sprzedaży z cenami dla odbiorcy końcowego oraz Ustalanie wartości netto przed rabatem z zamówienia sprzedaży bez cen dla odbiorcy końcowego). Do tej wartości stosowany jest wskaźnik procentowy zleceń, a następnie obliczana jest kwota podatku z użyciem kodu podatkowego z klasyfikacji podatkowej artykułów. Na podstawie różnicy pomiędzy Wartością netto przed rabatem polecenia wpłaty zaliczki a odpowiadającą jej Kwotą podatku obliczana jest wartość netto po rabacie. Ponieważ przy rejestrowaniu kwoty netto wartość wiodąca to wartość netto po rabacie, do tak obliczonej wartości netto po rabacie ponownie stosowana jest stawka procentowa podatku z kodu podatkowego z klasyfikacji podatkowej artykułów. Suma Wartości netto po rabacie oraz obliczonej Kwoty podatku jest wyświetlana jako wartość netto przed rabatem.

Dostępne akcje

W aplikacji Polecenia wpłaty zaliczki dostępne są następujące akcje:

  • Utwórz polecenie wpłaty zaliczki do zamówienia sprzedaży

  • Zwolnij

  • Zaksięguj i wydrukuj polecenia wpłaty zaliczki

  • Wydrukuj kopię potwierdzenia wpłaty zaliczki

  • Anuluj polecenie wpłaty zaliczki

  • Anuluj częściowo polecenie wpłaty zaliczki

Utwórz polecenie wpłaty zaliczki do zamówienia sprzedaży

Za pomocą akcji [Utwórz polecenie wpłaty zaliczki do zamówienia sprzedaży] możliwe jest utworzenie polecenia wpłaty zaliczki, które odnosi się do istniejącego w systemie zamówienia sprzedaży. Dzięki temu generowanych jest wiele informacji, których nie trzeba już wprowadzać. Po wykonaniu akcji otwierane jest okno dialogowe, w którym wybierane są zamówienie sprzedaży stanowiące podstawę oraz rodzaj polecenia wpłaty zaliczki.

Okno dialogowe Utwórz polecenie wpłaty zaliczki do zamówienia sprzedaży

Opis pól

Odniesienie do dokumentu — w tym trzyczęściowym polu (rodzaj, numer, pozycja) możliwe jest wprowadzenie zamówienia sprzedaży lub pozycji zamówienia, dla których ma zostać utworzone polecenie wpłaty zaliczki. Możliwe jest wybieranie wyłącznie tych dokumentów, które wynikają z organizacji sprzedaży wybranej na pasku tytułu. Należy uwzględnić, że zamówienie sprzedaży musi być typu zamówienie klienta. W przypadku powiązań pozycji możliwe jest odwoływanie się wyłącznie do pozycji podstawowych, co wyklucza odwołania do pozycji szczegółowych, np. do pozycji komponentów zestawu lub pozycji rabatów naturalnych.

Wskazówka
Powiązanie zamówienia sprzedaży lub pozycji powoduje odpowiednie uzupełnienie tabeli podatków. Zmiana powiązania powoduje aktualizację tabeli podatków. W zależności od ustawienia funkcji Kod podatkowy modyfikowalny w użytym rodzaju polecenia wpłaty zaliczki możliwa jest zmiana wyłącznie wartości wiodącej (zgodnie z ustawieniem w polu Ewidencjonowanie kwot) albo również zmiana kodu podatkowego (oraz dodawanie nowych wierszy lub oznaczanie istniejących wierszy do usunięcia).

Dla ustalania podziału podatków istotna jest nierozliczona wartość netto dostawy po rabacie (w zależności od rejestrowania kwoty: z podatkami lub bez podatków). Jeśli wartość ta wynosi 0, pozycja nie jest uwzględniana w tabeli podatków. Jeśli dotyczy to pozycji kompensującej (ilość wynosi 0), istotna jest nierozliczona wartość netto faktury po rabacie.

Rodzaj — w tym polu wybierany jest rodzaj, z którym ma zostać utworzone polecenie wpłaty zaliczki. Do wyboru są polecenia wpłaty zaliczki, dla których skonfigurowano możliwość lub wymóg utworzenia powiązania dokumentu.

Wskaźnik procentowy zleceń — w tym polu proponowany jest wskaźnik procentowy zleceń z wybranego rodzaju polecenia wpłaty zaliczki. Jest on wykorzystywany do obliczania kwoty polecenia wpłaty zaliczki. W zależności od wybranego powiązania dokumentu wskaźnik jest stosowany do całkowitej wartości zamówienia sprzedaży lub do wartości pozycji zamówienia sprzedaży.

Sekcja Odbiorca faktury

Odbiorca faktury — w tym polu wyświetlana jest identyfikacja partnera będącego adresatem faktury zgodnie z wybranym zamówieniem sprzedaży. Partner ten jest jednocześnie odbiorcą polecenia wpłaty zaliczki.

Nazwa / Adresy — w tych polach informacje są automatycznie uzupełniane przez system. Dane pochodzą z referencyjnego zamówienia sprzedaży i nie mogą zostać zmienione w tych polach.

Sekcja Organizacja sprzedaży

Organizacja sprzedaży — w tym polu wyświetlana jest identyfikacja partnera organizacji sprzedaży odpowiedzialnej za wybrane zamówienie sprzedaży. Jest ona identyczna z organizacją sprzedaży wybraną na pasku tytułu podczas wykonywania akcji.

Nazwa / Adresy — w tych polach informacje są automatycznie uzupełniane przez system. Dane pochodzą z referencyjnego zamówienia sprzedaży i nie mogą zostać zmienione w tych polach.

Firma — w tym polu wyświetlana jest identyfikacja partnera firmy, do której należy organizacja sprzedaży.

Przedstawiciel — w tym polu wyświetlane są identyfikacje partnerów przedstawicieli przypisanych w referencyjnym zamówieniu sprzedaży.

Sekcja Kwoty

Ewidencjonowanie kwot — w tym polu wyświetlane jest, czy kwoty dla poleceń wpłaty zaliczki mają być ewidencjonowane z podatkami czy bez podatków. Mogą zostać wyświetlone następujące wpisy:
brutto
netto

Ustawienie pochodzi z użytego rodzaju polecenia wpłaty zaliczki. Dla dokumentów anulowania, które anulują polecenia wpłaty zaliczki w całości, ustawienie jest przejmowane z dokumentu źródłowego. Dla dokumentów częściowego anulowania zawsze ustawiony jest wpis brutto. Kwoty należy ewidencjonować zgodnie z wyświetlanym ustawieniem.

Kod podatkowy modyfikowalny — wskazuje, czy kod podatkowy może być modyfikowany. Jeśli funkcja jest aktywna, możliwe jest rejestrowanie nowych podziałów podatków oraz usuwanie istniejących. Jeśli funkcja jest nieaktywna, wyświetlane są wyłącznie automatyczne podziały podatków, dla których możliwe jest ewidencjonowanie kwot. Ustawienie pochodzi z użytego rodzaju polecenia wpłaty zaliczki.

Całkowita kwota netto (waluta dokumentu) — wyświetlana jest całkowita kwota netto (waluta dokumentu) z referencyjnego zamówienia sprzedaży

Nierozliczona wartość netto po rabacie — z reguły wyświetlana jest nierozliczona wartość netto dostawy po rabacie z referencyjnego zamówienia sprzedaży. Dla pozycji kompensujących (łączna ilość wynosi 0) zamiast tego wykorzystywana jest nierozliczona wartość netto faktury po rabacie.

Kwota brutto po rabacie ogółem — wyświetlana jest kwota brutto po rabacie ogółem z referencyjnego zamówienia sprzedaży, jeśli jest to zamówienie z cenami dla odbiorcy końcowego.

Nierozliczona wartość dostawy brutto po rabacie — z reguły wyświetlana jest nierozliczona wartość dostawy brutto po rabacie z referencyjnego zamówienia sprzedaży, jeśli jest to zamówienie z cenami dla odbiorcy końcowego. Dla pozycji kompensujących (łączna ilość wynosi 0) zamiast tego wykorzystywana jest nierozliczona wartość netto faktury z podatkami.

W dolnej części okna dialogowego, w razie potrzeby, wyświetlane są komunikaty dotyczące zarejestrowanych danych.

Pasek narzędzi okna dialogowego

Akcja [Weryfikacja] — za pomocą akcji możliwe jest sprawdzenie wprowadzonych danych. Brakujące lub nieprawidłowe dane są sygnalizowane komunikatami o błędach przy odpowiednich polach.

Zwolnij

Za pomocą tej akcji polecenie wpłaty zaliczki o statusie w opracowaniu jest zwalniane do dalszego przetwarzania. Raz zwolnione polecenia wpłaty zaliczki nie mogą zostać ponownie przeniesione do statusu w opracowaniu. Aby możliwe było zaksięgowanie polecenia wpłaty zaliczki, polecenie wpłaty zaliczki musi mieć status zwolniony.

Zaksięguj i wydrukuj polecenia wpłaty zaliczki

Za pomocą tej akcji polecenie wpłaty zaliczki jest księgowane, tak aby mogło zostać przesłane do podłączonej księgowości finansowej. Jednocześnie wydawany jest dokument polecenia wpłaty zaliczki w celu umożliwienia wysłania go do odbiorcy faktury. Warunkiem księgowania jest możliwość ustalenia konta polecenia wpłaty zaliczki. Jeśli polecenie wpłaty zaliczki zostało pomyślnie zaksięgowane, ogólny status zmienia się z zwolniony na zrealizowany. W tym statusie polecenie wpłaty zaliczki nie może być już edytowane, ale może zostać anulowane.

Wydrukuj kopię potwierdzenia wpłaty zaliczki

Akcja jest dostępna po zaksięgowaniu i wydaniu polecenia wpłaty zaliczki. Za pomocą tej akcji możliwe jest wydanie kopii dokumentu.

Anuluj polecenie wpłaty zaliczki

Za pomocą tej akcji anulowane jest polecenie wpłaty zaliczki w całości. Akcja jest dostępna, jeśli otwarto dokument źródłowy polecenia wpłaty zaliczki o statusie zreazlizowany i nie dokonano wpłaty zaliczki. Po uruchomieniu akcji otwierane jest okno dialogowe, w którym możliwe jest wybranie dodatkowych parametrów dokumentu anulowania. Po wykonaniu akcji dokument źródłowy zawiera w polu Anulowana wartość netto przed rabatem pełną kwotę anulowania oraz status anulowany. Dla dokumentu źródłowego tworzony jest dokument anulowania, który zeruje wartości dokumentu źródłowego. Dokument anulowania automatycznie ma status zrealizowany i jest wyświetlany w łańcuchu dokumentów dokumentu źródłowego. Dokument anulowania nie może zostać anulowany. Akcja nie jest dostępna dla partnerów biznesowych.

Anuluj częściowo polecenie wpłaty zaliczki

Za pomocą tej akcji polecenie wpłaty zaliczki jest anulowane częściowo. Akcja jest dostępna, jeśli otwarto dokument źródłowy polecenia wpłaty zaliczki o statusie zrealizowany lub częściowo anulowany oraz zawiera on wartość możliwą do anulowania (kwota polecenia – anulowana wartość netto przed rabatem – wniesiona zaliczka = wartość możliwa do anulowania). Akcja jest również wykorzystywana do anulowania zaliczek jeszcze niewniesionych i tym samym do utworzenia warunków umożliwiających wyksięgowanie otwartej pozycji w księgowości finansowej. Po uruchomieniu akcji otwierane jest okno dialogowe, w którym możliwe jest zarejestrowanie dodatkowych parametrów dokumentu anulowania. Po wykonaniu akcji dokument źródłowy zawiera w polu Anulowana wartość netto przed rabatem anulowaną wartość oraz status częściowo anulowany. Dla dokumentu źródłowego tworzony jest dokument anulowania, który zeruje wartości dokumentu źródłowego w wysokości anulowanej wartości. Należy uwzględnić, że niezależnie od ustawionego ewidencjonowania kwot możliwe jest zarejestrowanie wyłącznie anulowanej wartości netto przed rabatem. Na tej podstawie obliczane są wartość netto po rabacie dokumentu anulowania oraz kwota podatku dokumentu anulowania. Dokument anulowania automatycznie ma status zrealizowany i jest wyświetlany w łańcuchu dokumentów dokumentu źródłowego. Dokument anulowania nie może zostać częściowo anulowany. Akcja nie jest dostępna dla partnerów biznesowych.

Status i zmiany statusów

Polecenia wpłaty zaliczki mogą mieć różne statusy, które opisano w następujących rozdziałach:

  • Ogólny status

  • Status przeniesienia

  • Status otwartych pozycji

Ogólny status

Ogólny status polecenia wpłaty zaliczki może przyjmować następujące wartości:

  • Ogólny status

    • w opracowaniu

    • zwolniony

    • zrealizowany

    • częściowo anulowany

    • anulowany

    • reorganizacja rozpoczęta

Przejścia statusów dla ogólnego statusu dokumentu źródłowego

  • w opracowaniu → Akcja: [Zwolnij] → zwolniony

  • zwolniony → Akcja: [Zaksięguj i wydrukuj polecenia wpłaty zaliczki] → zakończony

  • zrealizowany → Akcja: [Anuluj polecenie wpłaty zaliczki] → anulowany

  • zrealizowany → Akcja: [Anuluj częściowo polecenie wpłaty zaliczki] → częściowo anulowany

  • częściowo anulowany → Akcja: [Anuluj częściowo polecenie wpłaty zaliczki] → anulowany

  • anulowany(status końcowy)

Przejścia statusów dla ogólnego statusu dokumentu anulowania lub dokumentu częściowego anulowania

  • zrealizowany

Status przeniesienia

Status przeniesienia polecenia wpłaty zaliczki może przyjmować następujące wartości:

  • Status przeniesienia

    • nieprzeniesione

    • przeniesione

Przejścia statusów dla statusu przeniesienia

  • nieprzeniesione → Akcja: [Przenieś polecenia wpłaty zaliczki] → przeniesione

Status otwartych pozycji

Status otwartych pozycji polecenia wpłaty zaliczki może przyjmować następujące wartości:

  • Status otwartych pozycji

    • nieopłacony

    • częściowo opłacony

    • całkowicie opłacony

Przejścia statusów dla statusu otwartych pozycji

Poniższe statusy wynikają dopiero z danych przenoszonych z podłączonej księgowości finansowej do systemu ERP. Nazwy akcji zależą od używanego systemu księgowości finansowej.

  • nieopłacony → Akcja: [Zaksięguj zaliczkę] → częściowo opłacony

  • nieopłacony → Akcja: [Zaksięguj zaliczkę] → całkowicie opłacony

  • częściowo opłacony → Akcja: [Zaksięguj zaliczkę] → całkowicie opłacony

  • częściowo opłacony / całkowicie opłacony → Akcja: [Anuluj zaksięgowaną zaliczkę] → nieopłacony / częściowo opłacony / całkowicie opłacony

Konfiguracja

Dla aplikacji Polecenia wpłaty zaliczki w aplikacji Konfiguracja istotne są następujące ustawienia.

Funkcja główna Sprzedaż

Podfunkcja Polecenia wpłaty zaliczki — jest aktywowana dla firmy, która ma używać tego typu dokumentu

Podfunkcja Dokumenty — jeśli funkcja Polecenia wpłaty zaliczki jest aktywna, w funkcjiDokumentymożliwe jest zdefiniowanie ustawień dla typu dokumentu Polecenie wpłaty zaliczki, np. szablonu dokumentu końcowego lub zakładki Typ załącznika/Teksty.

Podfunkcja Schematy numeracji / pole Schemat numeracji dla rodzajów poleceń wpłaty zaliczki

Funkcja główna Księgowość

Podfunkcja Dokumenty — jeśli funkcja Polecenia wpłaty zaliczki jest aktywna, w funkcji Dokumenty możliwe jest również zdefiniowanie ustawień dla typu dokumentu Potwierdzenie wpłaty zaliczki, np. szablonu dokumentu końcowego lub zakładki Typ załącznika/Teksty.

Obiekty biznesowe

Jednostka biznesowa com.cisag.app.sales.prepayment.obj.PrepaymentRequest wykorzystywana jest przez aplikację Polecenia wpłaty zaliczki między innymi w celu:

  • Przyporządkowywania uprawnień,

  • Definiowania działań

  • Importu lub eksportu danych

Jednostka ta należy do następującej grupy obiektów biznesowych: [Dane dokumentów sprzedaży] —

com.cisag.app.sales.OrderData

Uprawnienia

Uprawnienia mogą zostać przypisane za pomocą ról uprawnień, jak również poprzez przyporządkowanie organizacji. Szczegółowe informacje można znaleźć w artykule Uprawnienia.

Uprawnienia specjalne

Dla aplikacji Polecenia wpłaty zaliczki nie ma dostępnych uprawnień specjalnych.

Przyporządkowania organizacji

W celu sterowania widocznością, użyciem lub edycją danych wykorzystywane są struktury organizacyjne. W tym celu w aplikacji Konfiguracja musi być aktywowana funkcja Uprawnienia do treści.

Aby aplikacja Polecenia wpłaty zaliczki była wyświetlana w menu użytkownika, użytkownik musi być przyporządkowany do organizacji, która jest powiązana z co najmniej jedną z następujących struktur organizacyjnych:

  • Firma główna

  • Księgowość

  • Sprzedaż

Aby możliwe było wyszukiwanie poleceń wpłaty zaliczki, jedna z przypisanych organizacji musi być zarejestrowana w aplikacji Rodzaje poleceń wpłaty zaliczki w tabeli Uprawnienia.

Dodatkowe informacje o tabeli Uprawnienia oraz przegląd uprawnień do treści przedstawiono w artykule Uprawnienia do treści.

Informacje szczególne

Dla aplikacji Polecenia wpłaty zaliczki nie występują informacje szczególne.

Uprawnienia dla partnerów biznesowych

Aplikacja Polecenia wpłaty zaliczki jest dostępna dla następujących typów partnerów biznesowych:

  • klienci (tylko podgląd)

  • przedstawiciele

Czy ten artykuł był pomocny?