W przypadku, gdy rozrachunki są kompensowane ze sobą lub przypisywane do płatności, mogą wystąpić różnice – np. w wyniku nieuzasadnionych skont lub innych redukcji kwoty faktury. Takie różnice mogą zostać przesłane partnerowi biznesowemu w piśmie dotyczącym różnicy w płatności w celu ich wyjaśnienia.
Pisma dotyczące różnic w płatnościach są zarządzane centralnie w aplikacji Lista: Pismo dot. różnicy w płatnościach. W aplikacji można wykonywać działania umożliwiające dalsze przetwarzanie, np. przejść do aplikacji o tej samej nazwie za pomocą akcji [Edytuj pismo dot. różnicy w płatności].
Niniejszy artykuł opisuje aplikację Edycja pisma dot. różnic w płatnościach.
Opis aplikacji
Aplikacja umożliwia edycję oraz wydrukowanie pisma dotyczącego różnicy w płatności. W ramach przetwarzania istnieje możliwość wprowadzenia indywidualnych tekstów jako uzupełnienia zastosowanych modułów tekstowych.
W zależności od statusu noty dotyczącej różnicy w płatności można, za pomocą odpowiednich akcji aplikacji, zatwierdzić pismo dotyczące różnicy w płatności lub wywołać jego wydruk.
Aplikacja Edycja pisma dot. różnic w płatnościach składa się z nagłówka oraz obszaru roboczego.
Nagłówek
Nagłówek aplikacji zawiera dane zaksięgowanej płatności lub zaksięgowanego rozliczenia rozrachunków, dla których utworzono pismo dotyczące różnicy w płatności. Wszystkie pola nagłówka mają charakter wyłącznie informacyjny i nie są dostępne do edycji.
Opis pól:
-
Kod księgowy — określa kod księgowy konta, dla którego ma zostać przeprowadzona analiza historii płatności.
Możliwe wartości:-
Dłużnik
-
wierzyciel
-
Konto księgi głównej
-
-
Typ transakcji — wyświetla typ transakcji odpowiadający księgowaniu płatności lub rozliczeniu rozrachunków
-
Numer dokumentu — służy do wprowadzenia numerów dokumentów, dla których ma zostać przeprowadzona analiza danych.
-
Data dokumentu księgowego — wskazuje datę utworzenia dokumentu
-
Kwota księgowania — prezentuje kwotę księgowania płatności lub rozliczenia rozrachunków w walucie dokumentu
-
Kwota wyksięgowania — pokazuje kwotę odpisu związaną z ogólnym odpisem księgowania płatności lub rozliczenia rozrachunków w walucie dokumentu
Za pomocą przycisku Pokaż / Ukryj można wyświetlić lub ukryć dodatkowe pola dotyczące księgowania płatności lub rozliczenia rozrachunków.
Opis pól:
-
Rozliczono w wiodącej walucie wewnętrznej — wskazuje, czy rozliczenie rozrachunków dla płatności w walucie obcej zostało wykonane w wewnętrznej walucie podstawowej
-
Kurs wymiany — prezentuje kurs wymiany zastosowany przy księgowaniu płatności lub rozliczeniu rozrachunków w wewnętrznej walucie podstawowej
-
Kwota księgowania — wyświetla kwotę księgowania płatności lub rozliczenia rozrachunków w wewnętrznej walucie podstawowej
-
Kwota wyksięgowania — pokazuje kwotę odpisu wynikającą z księgowania płatności lub rozliczenia rozrachunków w wewnętrznej walucie podstawowej.
-
Różnice walutowe — prezentuje różnice kursowe zaksięgowane w wewnętrznej walucie podstawowej dla płatności lub rozliczenia rozrachunków dokonanych w walucie obcej.
Obszar roboczy
Obszar roboczy aplikacji Edycja pisma dot. różnic w płatnościach składa się z kilku zakładek, w których można wyświetlać i edytować ogólne informacje dotyczące noty różnicy w płatności. Ponadto panel roboczy zawiera tabelę pozycji oraz edytor pozycji.
Zakładka Ogólne
Na tej zakładce, oprócz bieżącego statusu pisma dot. różnicy w płatności, prezentowane są moduły tekstowe wykorzystywane w nagłówku i stopce pisma.
Opis pól:
-
Status — wyświetla aktualny status pisma dot. różnicy w płatności. Możliwe wartości:
-
Zażądano pisma dot. różnic
-
Zmodyfikowano pismo dot. różnic
-
Utworzono pismo dot. różnic
-
-
Ostatnia data utworzenia/ wydania — pokazuje datę ostatniego utworzenia lub ostatniego wydruku pisma dotyczącego różnicy w płatności
-
Moduł tekstowy, Tekst nagłówka – prezentuje moduł tekstowy z aplikacji Konfiguracja, który zostanie umieszczony na początku pisma dotyczącego różnicy w płatności. W razie potrzeby moduł ten można nadpisać.
-
Moduł tekstowy, Tekst stopki — prezentuje moduł tekstowy z aplikacji Konfiguracja, który zostanie umieszczony w stopce pisma dotyczącego różnicy w płatności. W razie potrzeby moduł ten można nadpisać.
-
Wewnętrzna osoba kontaktowa — wskazuje pracownika zdefiniowanego w aplikacji Konfiguracja jako osobę odpowiedzialną za pismo dotyczące różnicy w płatności.
-
Odbiorca – umożliwia zmianę odbiorcy pisma dot. różnicy w płatności, jeśli pismo nie ma zostać wysłane na adres przypisany do zaksięgowanego konta osobowego.
Zakładka Tekst ogólny
Zakładka umożliwia wprowadzenie dodatkowego, indywidualnego tekstu, który zostanie wyświetlony na piśmie dot. różnicy w płatności.
Jeśli tekst ogólny został już wprowadzony podczas księgowania pisma różnicy w płatności, zostanie on w tym miejscu przypisany automatycznie.
Do wprowadzania treści dostępny jest edytor tekstu. Szczegółowe informacje dotyczące obsługi edytora tekstu znajdują się w artykule Instrukcja obsługi w rozdziale Edytor tekstu.
Zakładka Tekst wyksięgowania
Zakładka umożliwia wprowadzenie dodatkowego, ogólnego tekstu dotyczącego wyksięgowania, który zostanie wyświetlony na piśmie dot. różnicy w płatności.
Jeśli tekst odpisu został już wprowadzony podczas księgowania noty różnicy w płatności, zostanie on w tym miejscu przypisany automatycznie.
Do wprowadzania treści dostępny jest edytor tekstu. Szczegółowe informacje dotyczące jego obsługi znajdują się w dokumencie Instrukcja obsługi w rozdziale Edytor tekstu.
Tabela pozycji
W tabeli pozycji wyświetlane są wszystkie rozrachunki ujęte w piśmie dotyczącym różnicy w płatności. Informacje i wartości prezentowane w tabeli pozycji nie podlegają edycji — zmiany można wprowadzać wyłącznie po wybraniu odpowiedniej pozycji w edytorze pozycji.
Opis kolumn:
-
Numer rozrachunku — wyświetla numer rozrachunku
-
Data dokumentu rozrachunku — pokazuje datę dokumentu przypisanego do rozrachunku
-
Stare saldo — przedstawia poprzednie saldo rozrachunku w walucie zaksięgowanego rozrachunku przed rozliczeniem
-
Rozliczono — prezentuje kwotę przypisaną do rozrachunku w walucie zaksięgowanego rozrachunku
-
Potrącenia — pokazuje kwoty potrąceń dotyczące rozrachunku w walucie zaksięgowanego rozrachunku
-
Podatek u źródła — wyświetla kwoty podatku u źródła dla rozrachunku w walucie zaksięgowanego rozrachunku
-
Kwota wyksięgowania — prezentuje kwotę odpisu rozrachunku w walucie zaksięgowanego rozrachunku
-
Nowe saldo — przedstawia nowe saldo rozrachunku w walucie zaksięgowanego rozrachunku po rozliczeniu
Edytor pozycji
Edytor pozycji składa się z dwóch zakładek Ogólne oraz Tekst przyporządkowania rozrachunku.
Zakładka Ogólne
Zakładka umożliwia wyświetlanie pól wybranego rozrachunku, które są istotne dla pisma dot. różnicy w płatności.
Opis pól:
-
Numer rozrachunku — wyświetla numer rozrachunku
-
Data dokumentu rozrachunku — pokazuje datę dokumentu przypisanego do rozrachunku
-
Numer rachunku — prezentuje zewnętrzny numer dokumentu powiązanego z rozrachunkiem
-
Kwota faktury — wyświetla kwotę faktury rozrachunku w walucie zaksięgowanego rozrachunku
-
Stare saldo — przedstawia poprzednie saldo rozrachunku w walucie rozrachunku przed kompensatą
-
Rozliczono — pokazuje kwotę przypisaną do rozrachunku w walucie zaksięgowanego rozrachunku
-
Potrącenia — prezentuje kwoty potrąceń dla rozrachunku w walucie zaksięgowanego rozrachunku
-
Podatek u źródła – pokazuje kwoty zatrzymań dotyczące rozrachunku w walucie zaksięgowanego rozrachunku
-
Kwota wyksięgowania – wyświetla kwotę odpisu rozrachunku w walucie zaksięgowanego rozrachunku
-
Nowe saldo — przedstawia nowe saldo rozrachunku w walucie zaksięgowanego rozrachunku po rozliczeniu.
Zakładka Tekst przyporządkowania rozrachunku
Zakładka umożliwia wprowadzenie dodatkowego, indywidualnego tekstu dla rozrachunku. Tekst ten zostanie umieszczony na nocie dotyczącej różnicy w płatności.
Jeśli tekst przypisania rozrachunku został już wprowadzony podczas księgowania pisma różnicy w płatności, zostanie on w tym miejscu przypisany automatycznie.
Do wprowadzania treści dostępny jest edytor tekstu. Szczegółowe informacje dotyczące jego obsługi znajdują się w artykule Instrukcja obsługi w rozdziale Edytor tekstu.
Działania związane z aplikacją
W aplikacji Edycja pisma dot. różnic w płatnościach dostępne są następujące działania związane z aplikacją:
- [Udostępnij pismo dot. różnic w płatnościach]
- [Drukuj pismo dot. różnic w płatnościach]
Udostępnij pismo dot. różnic w płatnościach
Akcja dostępna jest wyłącznie dla pism dot. różnicy w płatności o statusie Zażądano pisma dot. różnic, które wymagają przetworzenia.
Po zakończeniu edycji pisma różnicy w płatności i wywołaniu tej akcji status zmienia się na Utworzono pismo dot. różnic. Następnie możliwe jest wydanie (wydrukowanie lub wysłanie) noty.
Drukuj pismo dot. różnic w płatnościach
Akcja umożliwia wygenerowanie pisma dot. różnicy w płatności.
W przypadku pism różnicy w płatności wymagających przetworzenia akcję można wywołać dopiero po ich zatwierdzeniu.
W wyświetlonym oknie dialogowym można określić ustawienia tła oraz parametry wydruku, a następnie rozpocząć generowanie dokumentu za pomocą przycisku [Drukuj] lub [Wyświetl].
W zależności od wybranych ustawień pisma różnicy w płatności może zostać wydrukowana, wysłana pocztą elektroniczną lub faksem.
Konfiguracja
Dla aplikacji Edycja pisma dot. różnic w płatnościach należy w aplikacji Konfiguracja zdefiniować moduły tekstowe oraz osoby kontaktowe, które mają być stosowane jako wartości domyślne przy generowaniu pism dotyczących różnic w płatnościach.
Pola służące do wprowadzenia tych informacji znajdują się w obszarze Księgowość finansowa, w funkcji Wartości domyślne, na zakładce Różnica w płatności.
Jednostki biznesowe
Następująca jednostka biznesowa jest istotna dla aplikacji Edycja pisma dot. różnic w płatnościach, której użytkownik używa na przykład w celu:
- Przypisywania uprawnień,
- Konfiguracji definicji działań lub
- Importowania lub eksportowania danych.
Nagłówek pisma dot. różnicy płatności
com.sem.ext.app.fin.financialaccounting.paymentdifference.obj.PaymentDifferenceHeader
Podmiot gospodarczy nie jest przypisany do grupy podmiotów gospodarczych.
Uprawnienia
Uprawnienia mogą zostać przyporządkowane za pomocą ról uprawnień jak również poprzez przyporządkowanie organizacji. Szczegółowe informacje można znaleźć w artykule Uprawnienia.
Uprawnienia specjalne
Aplikacja Edycja pisma dot. różnic w płatnościach nie posiada żadnych uprawnień specjalnych.
Przyporządkowania organizacyjne
Jeśli funkcja Uprawnienia do treści została aktywowana w aplikacji Konfiguracja, użytkownik może korzystać z aplikacji Edycja pisma dot. różnic w płatnościach tylko wtedy, gdy przypisano mu organizację w danych podstawowych partnera, która jest zintegrowana z co najmniej jedną z następujących struktur organizacyjnych:
- Księgowość finansowa
Funkcje specjalne
Aplikacja Edycja pisma dot. różnic w płatnościach nie posiada żadnych funkcji specjalnych.
Uprawnienia dla partnerów biznesowych
Aplikacja Edycja pisma dot. różnic w płatnościach nie jest dostępna dla partnerów biznesowych.



