Informacje wykorzystywane w wyciągach bankowych są przekazywane przez banki i zazwyczaj obejmują numer klienta, dostawcy, faktury lub czeku. Podczas przetwarzania pozycji wyciągu w Automatycznym Księgowaniu Bankowym (ABB) te dane służą m.in. do identyfikacji konta osobistego i przyporządkowania otwartych pozycji. Ponieważ jednak dane te mogą być zapisywane w różny sposób, np. numer klienta nie zawsze może zostać jednoznacznie rozpoznany w tytule płatności.
Aby ułatwić wyszukiwanie numeru klienta w pozycjach wyciągu, można zdefiniować słowa kluczowe, które odzwierciedlają różne sposoby zapisu informacji przekazywanych w tytule płatności. W systemie dostępne są dwa mechanizmy definiowania słów kluczowych:
- Stałe – wprowadzane są konkretne wartości, które mogą występować w polu celu, np. „KD” jako skrót dla numeru klienta
- Wzorce wyszukiwania – wprowadzane są predefiniowane klasy znaków pozwalające wyszukiwać określone ciągi w tekście. Więcej informacji można znaleźć w artykule Rozszerzenia: Wyrażenia regularne
Aplikacja Słowa kluczowe służy do zarządzania tymi terminami. Szczegółowe instrukcje jej obsługi, w tym sposób dodawania nowych terminów, znajdują się w artykule Instrukcje: Słowa kluczowe.
Opis aplikacji
W aplikacji Słowa kluczowe definiuje się hasła wyszukiwania, które są używane w module Automatyczne księgowanie bankowe (ABB) wyłącznie do wyszukiwania w zamierzonym zastosowaniu. Hasła wyszukiwania odnoszą się do zestawu wstępnie zdefiniowanych słów kluczowych opisujących treść informacji zawartych w tytule płatności. Dla słów kluczowych definiuje się kolejność, w jakiej wyszukiwane hasła mają być używane podczas wyszukiwania w zamierzonym zastosowaniu. Należy zadbać o to, aby dłuższe wyszukiwane hasła miały niższy numer sekwencji niż krótsze wyszukiwane hasła.
Wyszukiwane hasła KLIENT z sekwencją 10 i NUMER KLIENTA z sekwencją 20 są dostępne jako stałe dla słowa kluczowego numer klienta.
Wartość NUMERKLIENTA123456 jest przekazywana jako numer klienta w celu użycia.
Ponieważ wyszukiwane hasło KLIENT ma niższą sekwencję, stała KLIENT jest wyszukiwana jako pierwsza w celu użycia. Stała zostaje znaleziona w treści celu NUMER KLIENTA123456 i wyszukiwanie zostaje zakończone. Ciąg znaków RKLIENTA123456 następujący po stałej jest teraz interpretowany jako rzeczywisty numer klienta. W rezultacie numer ten jest używany do wyszukiwania klienta, który nie istnieje.
Znaki specjalne i spacje bezpośrednio po stałej są ignorowane. Oznacza to, że numer klienta zostaje również znaleziony, jeśli zostanie przesłany w następującym formacie w celu użycia, na przykład:
- Kd123456
- KD 123456
- Kd 123456
Określając wyszukiwane hasła, które reprezentują wyrażenie regularne, można analizować zawartość danych i wyodrębniać wartości z ciągu danych. Więcej informacji znajduje się w artykule Rozszerzenie: Wyrażenia regularne.
Aplikacja Słowa kluczowe składa się z obszaru nagłówka i obszaru roboczego.
Obszar nagłówka
W obszarze nagłówka można wprowadzić wymagane funkcje wyszukiwania, a następnie użyć akcji [Odśwież], aby system wyszukał odpowiednie słowa kluczowe i wyszukiwane hasła a następnie wyświetlił je w obszarze roboczym.
Szczegółowy opis pól znajdujących się w obszarze nagłówka:
- Hasło wyszukiwania — w tym polu należy wprowadzić jeden lub więcej terminów jako kryterium wyszukiwania. Wszystkie wpisy spełniające podane kryteria są wyświetlane w tabeli obszaru roboczego.
- Słowo kluczowe — w polu należy wybrać słowo kluczowe jako kryterium wyszukiwania. Do wyboru są następujące opcje:
- (wszystkie)
- Numer klienta
- Numer dostawcy
- Numer faktury
- Numer czeku
- Numer zamówienia
- Numer faktury lub faktury korygującej
- Likwidacja rozrachunku
- Informacja o fakturach QRR
- (inne)
- Kolejność — w razie potrzeby w tym polu należy wprowadzić jedną lub więcej sekwencji jako kryterium wyszukiwania
- Typ — w tym polu należy wskazać jeden lub kilka typów wyszukiwanych terminów. Do wyboru są następujące opcje:
- (wszystkie)
- Stała
- Wzór wyszukiwania
Obszar roboczy
Obszar roboczy aplikacji składa się z tabeli i edytora pozycji. Wszystkie hasła wyszukiwania wprowadzone dla wybranego słowa kluczowego są prezentowane w tabeli. Po zaznaczeniu odpowiedniego wiersza można go usunąć lub otworzyć w edytorze pozycji w celu wprowadzenia zmian.
W tabeli dostępne są następujące kolumny:
- Słowo kluczowe — w tym polu wyświetlane jest słowo kluczowe
- Kolejność — kolejność, w jakiej przetwarzane są terminy wyszukiwania w ramach danego słowa kluczowego podczas analizy tytułu płatności
- Typ — rodzaj terminu wyszukiwania danego słowa kluczowego
- Hasło wyszukiwania — stała wartość lub wzorzec używany do wyszukiwania
- Oznaczenie — dodatkowa nazwa obiektu ułatwiająca wyszukiwanie
- Przygotowanie — zestaw reguł dla stałych
- Opcje realizacji — w tym polu należy wybrać ustawienia dla obsługi wyrażeń regularnych
- Pokaż tylko wartości wyników — w tym polu należy określić, czy zwracane mają być tylko znalezione wyniki, czy także inne dane ciągu wyszukiwania. Można użyć tego pola, aby zdecydować, czy jako wynik mają być zwracane tylko określone i obliczone wyniki wyszukiwania, czy też cały wyszukiwany ciąg. Jeśli jako wynik ma zostać zwrócony cały wyszukiwany ciąg, wyrażenia znalezione w ciągu wyszukiwania są zastępowane danymi określonymi w polu Przygotowanie.
Edytor pozycji
W edytorze pozycji można wprowadzić nowy lub edytować istniejący termin wyszukiwania dla słowa kluczowego. Edytor pozycji składa się z następujących pól:
- Słowo kluczowe — W tym polu należy wybrać słowo kluczowe, dla którego ma być wprowadzone wyszukiwane hasło. Do wyboru są następujące słowa kluczowe:
- (brak)
- Numer klienta
- Numer dostawcy
- Numer faktury
- Numer czeku
- Numer zamówienia
- Numer faktury lub faktury korygującej
- Likwidacja rozrachunku
- Informacja o fakturach QRR
- Kolejność — w tym polu należy zdefiniować kolejność, w jakiej wyszukiwane hasła w ramach słów kluczowych są przetwarzane podczas wyszukiwania. Kolejność powinna być zdefiniowana w taki sposób, aby wyszukiwanie osiągało jak najwyższy współczynnik trafień.
- Oznaczenie — opis jest dodatkową nazwą obiektu. Jednoznaczne opisy ułatwiają użytkownikowi wyszukiwanie. Kilka obiektów może mieć te same oznaczenie lecz zaleca się przypisywanie różnych oznaczeń. Oznaczenie można wprowadzić w kilku językach.
- Typ — służy do definiowania typu wyszukiwanego terminu dla słowa kluczowego. Dostępne są następujące opcje:
- Stała — wyszukiwane hasło zawiera stałą wartość, która jest używana do porównania w celu znalezienia numeru klienta, na przykład w celu pozycji wyciągu. Oznacza to, że znaki po wyszukiwanym haśle są interpretowane jako numer klienta i porównywane z prawidłowym numerem klienta.
- Wzór wyszukiwania — wyszukiwane hasło zawiera predefiniowaną klasę znaków
- Hasło wyszukiwania — w zależności od wyboru w polu Typ, należy wprowadzić stałą wartość lub wzorzec wyszukiwania w celu użycia
- Przygotowanie — w przypadku korzystania ze stałych, należy wprowadzić stałe wartości jako termin wyszukiwania dla pisowni występujących w celu. Na przykład w przypadku numeru klienta przed faktycznym numerem klienta można wprowadzić skróty KL, KLNR, KLIENT itp. Można zdefiniować kilka stałych terminów wyszukiwania dla słowa kluczowego. W takim przypadku kolejność powinna być zdefiniowana tak, aby wyszukiwanie rozpoczynało się od najdłuższego wyszukiwanego hasła.
- Opcje realizacji — na sposób, w jaki wyrażenia regularne zachowują się podczas określania wyników, mogą wpływać różne opcje. Można na przykład określić, czy przetwarzany ma być tylko pierwszy znaleziony wynik, czy też wszystkie możliwe wyniki wyszukiwania. W tym polu należy wybrać ustawienia, zgodnie z którymi mają być wykonywane wyrażenia regularne. Można określić następujące ustawienia pojedynczo lub łącznie jako opcje wykonania:
- Znajdź wszystkie lub tylko pierwsze (global)
- Wielowierszowy (multi line)
- Ignoruj pisownie wielką literą (insensitive)
- Ignoruj spacje (extended)
- Pokaż tylko wartości wyników — można użyć tego pola, aby zdecydować, czy jako wynik mają być zwracane tylko określone i obliczone wyniki wyszukiwania, czy też cały wyszukiwany ciąg. Jeśli jako wynik ma zostać zwrócony cały wyszukiwany ciąg, wyrażenia znalezione w ciągu wyszukiwania są zastępowane danymi określonymi w polu Przygotowanie.
Konfiguracja
Aplikacja Słowa kluczowe nie wymaga dodatkowych ustawień w aplikacji Konfiguracja.
Jednostki biznesowe
Jednostka biznesowa com.sem.ext.app.fin.financialaccounting.bankstatement.obj.KeyWords wykorzystywana jest przez aplikację Słowa kluczowe między innymi w celu:
- Przyporządkowywania uprawnień
- Konfigurowania definicji działań
- Importu i eksportu danych
Jednostka ta stanowi część grupy jednostek biznesowych com.sem.ext.app.fin.financialaccounting.bankstatement.MasterData
Uprawnienia
Uprawnienia mogą zostać przypisane za pomocą ról uprawnień jak również poprzez przyporządkowanie organizacji. Szczegółowe informacje można znaleźć w artykule Uprawnienia.
Uprawnienia specjalne
Dla aplikacji Słowa kluczowe nie ma dostępnych uprawnień specjalnych.
Przypisania do organizacji
Jeśli w aplikacji Konfiguracja, dla funkcji Podstawowe, aktywowano parametr Uprawnienia do treści, aplikacja Słowa kluczowe będzie dostępna dla użytkownika wyłącznie w przypadku, gdy w danych podstawowych partnera przyporządkowano organizację powiązaną z co najmniej jedną z następujących struktur organizacyjnych:
- Księgowość
Funkcje specjalne
Dla aplikacji Słowa kluczowe nie są dostępne funkcje specjalne.
Uprawnienia dla partnerów biznesowych
Aplikacja Słowa kluczowe nie jest udostępniana partnerom biznesowym



